Моите 9 въпроса към министър Вежди Рашидов

Моите 9 въпроса към министър Вежди Рашидов

© Анелия Николова



В предаването "Панорама" на БНТ от 7 ноември Томислав Дончев, вицепремиер по еврофондовете и икономическата политика, защити избора на Вежди Рашидов за министър на културата с думите, че г-н Рашидов е "колоритна личност". Такава обосновка би била достатъчна, ако се разпределяха ролите в училищна постановка (при това не за всички роли). Но не и за постове в правителството.


Преди това г-н Дончев отбеляза, че г-н Рашидов не е политик от вчера и не бяга от въпроси.


Въпросите са много. Ето моите:




1. Защо проведената от г-н Рашидов театрална реформа окуражава комерсиализацията на театралната продукция без оглед на смислеността и качеството й? (Интервю по темата с режисьора Явор Гърдев


2. Защо музеите, които г-н Рашидов замисли -- Музеят на социалистическото изкуство и бъдещият Национален музей на визуалните изкуства -- са без концепция? Първият е нещо като склад за произведения на изкуството, поместен в безлична, скрита от погледи сграда; а вторият беше започнат като строителен проект, върху чието съдържанието работиха министрите след г-н Рашидов (Стоянович, Иванов). В управленската програма на новото правителство е записано, че "реформите в музейното дело [в страната] ще се основават на Концепцията за водещите столични музеи, разработена в предишния мандат на ГЕРБ". Това е тревожно.


3. Защо по време на мандата на г-н Рашидов програмата "Помощ за книгата" на Министерството на
културата е с бюджет, несъпоставимо малък в сравнение с останалите изкуства? (Интервю по темата с преводачката и издателка Зорница Христова.) Литературата (вкл. нехудожествената и академичната) е фундамент на културата, тя крепи и удържа смисъла. 


4. 4. Защо България е една от двете страни в Европа с пълна ставка на ДДС върху книгите, другата е Дания? (Интервю по темата с издателя Светлозар Желев)


5. Защо в повечето начални училища липсват преподаватели по музика и изобразително изкуство? Прогимназиалните учители се виждат в чудо как да преподават предмети, чиито основи почти напълно липсват. Къде е връзката между Министерството на културата и Министерството на образованието? Как да бъдат създавани нови публики за тези изкуства, когато училището им е обърнало гръб? (Мнение по темата на сестра ми, дирегентката Яна Делирадева


6. Защо Законът за филмовата индустрия и определеният в него бюджет за българско кино систематично не се изпълняват? (Анализ по темета, 2010, на икономистката Диана Андреева)   


7. Защо Законът за читалищата създава хаос в управлението им? Защо няма ясни принципи за разпределяне на държавната субсидия, стъпващо на реалистична оценка на извършваната от тях дейност? В родния ми град Чирпан решението за разпределяне на субсидията между общинските читалища се взема от комисия, в която участва по един представител на всяко читалище. Всяко от тях е заинтересовано да получи по голяма субсидия. Как така конкурентни една на друга организации вземат решения едни за други?   


8. Защо в политиката на Министерството на културата почти напълно отсъства грижа за независими и масови културни практики? (Мнение по темата на директора на Културния център на Софийския университет проф. Александър Кьосев


9. Защо Министерството на културата не съдейства за изграждането на компетентна прослойка от културни администратори, вкл. за позицията министър на културата? 


Задавам въпросите си, но не мисля, че г-н Рашидов може да им отговори. Отговорите се съдържат в резултатите от първия му мандат.


Г-н Рашидов, моля, отстъпете поста, който заемате.


Борис Делирадев
Преводач и гражданин


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK