Светско – четвъртата дума в девиза на Френската република

Кадърт от марша в неделя в Париж

© Мина-Анхела Игнатова

Кадърт от марша в неделя в Париж



В понеделник сутрин, след гигантските митинги в Париж и в цяла Франция в памет на жертвите на атентатите, за свобода на словото и срещу тероризма, първите мобилизирани министри бяха тези на вътрешните работи и на отбраната, както и на образованието Наджат Вало-Белкасем. Защото образованието се оказва също толкова необходимо като сигурността в тези съдбоносни времена.


Вало-Белкасем започна серия срещи с представители на цялата образователна система – от ректоратите до федерациите на родители на ученици, минавайки през синдикати и представители на академична общност. Тези консултации целят да се затвърдят стойностите на републиката в образованието.


Tрагичните събития и неизбежното им обсъждане в училище показаха, че




тези ценности не се познават от учениците, а някои от тях открито ги отхвърлят


Многобройни реакции на шокирани учители след атаката на "Шарли ебдо" свидетелствуват за ученици, които твърдят, че се чувстват обидени или засегнати от карикатурите на вестника, че пророкът Мохамед не бива да се изобразява, че журналистите са злоупотребявали със свободата на словото, че "са си го търсили".


Миналия четвъртък минутата мълчание в памет на жертвите на атентата бе нарушена в повече от 70 училища. Едно момче просто е отказало да пази мълчание за непознати. Въпреки че числото е малко на фона на 60 000 учебни заведения, инцидентите и реакциите на част от учениците шокират не само учителите, а и обществото.


Свобода, равенство и братство са трите темела на френската демокрация. Към тях спокойно можем да добавим светската й същност.


Светският характер на републиката и на образованието


си има история във Франция. Законът за образованието от 1882 година обявява принципите на републиканското училище - "безплатното, светското и задължителното" (година по-рано е гласуван и законът за свобода на пресата). Свободата на вероизповеданията е обявена още през 1789 от Декларацията за правата на човека. През 1905 година се провъзгласява принципът за разделението между светската държава и религията. Религията остава за личния живот на човека. През 1946 г. светският принцип на републиката е вписан в конституцията.

Светско – четвъртата дума в девиза на Френската република

© Мина-Анхела Игнатова


В образованието неговото прилагане поставя най-много трудности. История на религиите се учи още от четвърти клас. Как да се преподава за християнството, юдаизма и исляма и как едновременно да се обяснява на децата какво е светски принцип?


Какво всъщност е той? Този принцип не изключва религиите, напротив, уважава ги, дава и гарантира свобода на личния избор на вяра или на атеизъм в рамките на републиката. Конкретно за светската държава свободата на вероизповеданието означава например да организира охрана на синагоги, джамии или църкви, или


да осигури в училищния стол храна кашер или халал, позволените храни


Ислямът е втората религия във Франция, с повече от 4 милиона мюсюлмани, а еврейската общност наброява около 550 000 души.


През 80-те сред младите френски мюсюлмани се надига желание за утвърждаване на малцинствената им идентичност. През 1989 г., по време на историята с "ислямската забрадка" започва дебат между учителите, които са против носенето й в светското училище, и родители, които защитават децата си в името на свободата на вероизповедание, на мислене и на изразяване.


Светският принцип е разклатен. Изниква въпросът за носенето на видими атрибути и дрехи, издаващи религиозна принадлежност в училище. Те са забранени от закона през 2004 г. През 2013 г. министерството на образованието изпитва необходимостта да се снабди с Харта на светското училище, сравнително скучен документ, който спряга в 15 точки светският принцип.


Реакциите на учениците след атентатите не е изненада, но за пръв път това "слово" е изразено свободно. То свидетелства за неуспеха на образователната система в задачата да предаде републиканските ценности, сред които е и светският принцип. Задачата, с която Наджат Вало-Белкасем се нагърбва, е изключително трудна.

Светско – четвъртата дума в девиза на Френската република

© Мина-Анхела Игнатова


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    "...Свобода, равенство и братство са трите темела на френската демокрация. Към тях спокойно можем да добавим светската й същност. Светският характер на републиката и на образованието.." Точно така! Ето пример от българската конституция: Чл. 4. (1) Република България е правова държава. Тя се управлява според Конституцията и законите на страната.
    Чл. 6. (1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. (2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние. Чл. 13.(2) Религиозните институции са отделени от държавата.(4) Религиозните общности и институции, както и верските убеждения не могат да се използват за политически цели Чл. 37. (1) Свободата на съвестта, свободата на мисълта и изборът на вероизповедание и на религиозни или атеистични възгледи са ненакърними. Държавата съдейства за поддържане на търпимост и уважение между вярващите от различните вероизповедания, както и между вярващи и невярващи. (2) Свободата на съвестта и на вероизповеданието не може да бъде насочена срещу националната сигурност, обществения ред, народното здраве и морала или срещу правата и свободите на други граждани. Чл. 58. (1) Гражданите са длъжни да спазват и изпълняват Конституцията и законите. Те са длъжни да зачитат правата и законните интереси на другите.
    (2) Религиозните и другите убеждения не са основание за отказ да се изпълняват задълженията, установени в Конституцията и законите.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  2. 2 Профил на Петър Самсонов
    Петър Самсонов
    Рейтинг: 3905 Неутрално

    "... неуспеха на образователната система в задачата да предаде републиканските ценности, сред които е и светският принцип. Задачата, с която Наджат Вало-Белкасем се нагърбва, е изключително трудна."
    ––––––––––––––––––
    Няма нищо трудно в разграничаването на църквата от държавата!
    Училищата са светски и задължителни. Законите в държавата също са задължителни. За този, който не желае да ги спазва има само един път и той е на санкцията. Защото без санкция правото няма смисъл.
    А проблемът на муслимите в христианските държави е, че те си търсят ВСИЧКИТЕ ПРАВА сега и веднага, но никога не търсят изпълнението на задълженията си по закон.
    Е, трябва да ги научим.

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  3. 3 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    "...Конкретно за светската държава свободата на вероизповеданието означава например .... да осигури в училищния стол храна кашер или халал, позволените храни..." В България държавата НЕ СЕ НАМЕСВА в тези неща.НИКАК. ИЗОБЩО НЯМА НАМЕСА. Религията си е за храма, дома/ семейството, но образованието ни е светско и Р. България НЯМА задължение за предоставяне на горецитираните неща в училищата. Излиза, че нашите закони са по-светски от френските закони.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  4. 4 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov
    Рейтинг: 1866 Неутрално

    "Свобода, равенство и братство са трите темела на френската демокрация. Към тях спокойно можем да добавим светската й същност."

    Уууу, най-после. Стигнахме до същината. То много трудно да се сетим.

  5. 5 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 540 Неутрално

    "Свобода, равенство и братство"

    За добро или лошо, когато е изречен този девиз преди 200 г., тогава хората определено не са имали предвид пришълците от Африка и Азия, а в един доста по-тесен и национален подтекст на оформящото се гражданско общество.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  6. 6 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Във връзка с предходните ми коментари, призовавам, ако има ВНС и трябва да се промени нашата конституция, това да бъде направено много внимателно , като 85-90% от текстовете й бъдат оставени в сегашният им вид. Нашият , български проблем се корени във факта, че политиците ни умишлено рушат българската държавност и умишлено правят така, че да не се спазват масово, от всички български граждани, конституцията и законите ни.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  8. 8 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    "...Светският принцип е разклатен...." Ето- от тук тръгват проблемите на французите! Винаги, когато в 21 век той е нарушен, започват междуконфесионални проблеми!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  9. 9 Профил на marsena
    marsena
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    И у нас точно мюсюлманите се опитват да нарушат светския характер на образованието. Имаше едни момичета, които искаха да са със забрадки в у-ще, а един ученик пък искаше да му се осигури стая за молитви . Съвсем скоро НОВА тв показа как момичета в прочутия цигански квартал на Пазарджик ходят необезпокоявани със забрадки в у-ще, но журналистите не можаха да интервюират директора. Жалко че за сега няма продължение на разследването.

  10. 10 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 516 Любопитно

    Ориана Фалачи:
    "Каква Европа? Европа я няма вече. Има Еврабия. Какво разбирате под Европа? Този така наречен Европейски съюз с неговата смешна, непочтена конституция, която оставя настрана, тоест отрича нашите християнски корени, нашата същност? Както вече казах, Европейският съюз е просто един финансов клуб. Извинение, за да се плащат огромни заплати, освободени от данъци, на евродепутати, които заедно с чиновниците на Европейската комисия си живуркат в Брюксел. Това е номер да си навират носа в нашите джобове и да тъпчат организмите ни с генномодифицирани храни. Месо, което вече не е месо, риба, която вече не е риба, зеленчуци, които вече не са зеленчуци, пармезан, който вече не е пармезан, мляко, което вече не е мляко, вино, което вече не е вино. Така новите поколения, освен че израстват, без да знаят вкуса на истината, не научават и какъв е вкусът на добрата храна."
    http://www.epochtimes-bg.com/201501/14178540.html

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Светското на демокрацията е неотделимо от нея по дефиниция,
    Тя е Религия на цялото, която господства над вероизповеданията в неговите части, а не обратно ...

  13. 13 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 581 Весело

    До коментар [#6] от "logika":

    Оставиш ли 85-90 % от текстовете на тази конституция в текста на нова, нищо няма да си сторил, Колега ,
    само ще си удвоил броя политици от "днешния" тип...
    Предполагам, че се шегуваш ...

  14. 14 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#13] от "dimko":
    Не - КРБ трябва да бъде променена САМО в частта й за политическите партии / според мен/ и в частта й за представителната демокрация, както и за гласуването. След като в нея съществува чл.(2) Училищното обучение до 16-годишна възраст е задължително, значи- съвсем спокойно може да се изиска при гласуване гражданите да са изпълнили това свое конституционно задължение, за да имат право да гласуват.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  15. 15 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#14:"logika"]чл.(2) [/quote] чл.53 ал.2 от КРБ

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  16. 16 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Свобода,равенство,братство!
    Как прилагат този девиз от въпросния вестник? Свобода да псуваш, унижаваш и мачкаш различните. Равенство при което нама грам уважение към другия. Братство,в което единият брат непрекъснато дразни и се заяжда с другия. Като им гледаш карикатурите, изобщо не можеш да кажеш, че от вестника възприемат мюсюлманите за братя. Сега чуваме, че и евреите неги приемат като братя. Вестникът е представител на войнстващия атеизъм,който потъпква свободите на другите. И е с ясно изразена антиислямска насоченост, източник на омраза и разделение.

  17. 17 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Тук става въпрос за светско образование,което е съобразено с етническите принципи на хранене - няма нищо лошо в кашер или
    халал или друга специална храна,напр. за веганите,за алергичните деца.
    Това е àст от равенството - EGALITE.

    Tony
  18. 18 Профил на Nacho Libre
    Nacho Libre
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Пътят на Франция от лидер на европейската християнсак цивилизаци-път започнал от 1789,път на отричането от националната държава и превръщането й в гражданска дтржава,осветен от принципа за ,,свобода,равенство и братство,, и осветяван вече близо 130 години от върха на кулата в Града-светлина,като че ли стигна до кръстопътище.На френската цивилизация лежи днес тегобата дали да сложи една запетайка след думата ,,братство,, и след тази запетайка да уточни,че колкото и универсални,дълбоко християнски и божествени да са горните три понятия,те не могат поголовна да се прилагат като подход към хора,етноси и раси,които не ги зачитат,не ги уважават и всячески ги ерозират,целейки сриването на еволюиралата от християнска-клерикална до християнска-светска Европа,паразитирайки и гоейки се същевременно в лоното на тази Европа-Франция.
    Френската филосфска рамка,върху която е изградена както съвременната френска държава,така и останалите европейски държави се нуждае от предефиниране.Французите забравиха думите на ДеГол,че ,,...може да има черни французи,може да има жълти французи,може да има всякакви французи,но никога толкова,че да засташават съществуването на бялата християнска католическа френска нация...,,.Затова сега ще им се наложи да си припомнят припева на Марсилезата /пост 64/.
    Прочее,дори и в музикалната френска история тези процеси са отчетливо видни...
    През 1960 дотогава незнайният Боб Азам печели дивна популярност /вярно,кратковременна,но все пак.../ из френските радиостанции с две песнички с чисто арабелска ритмика и малоумни текстчета,но какво по-добро за преситеното от Едит Пиаф,Жаклин Франсоа и Лин Рено слушателско ухо -
    https://www.youtube.com/watch?v=zNbrEPWnYCg
    https://www.youtube.com/watch?v=-LRj4ZH1WP4
    Десетилетие по-късно,не кой да е,а Жилбер Беко пее ,,Мустафа Дюпон,, -
    https://www.youtube.com/watch?v=cMiT1KHOmvo
    в която казва ,,...Мустафа Дюпон е роден между Константин и Жоенвил-Льо-Пон и Мустафа Дюпон е добър французин-като теб и като мен...Мохамед Дюран видя за пръв път деня между Фез и Клермон-Феран,Мохамед Дюран е стопроцентов французин-от А до Z...Абду Мамаду-баща му падна през 44-та,Абду Мамаду се чувства добре у нас-както ти и както аз...Това са цветовете на френския отбор-между задморското синьо и Прованс-червено,оранжево,жълто,зелено,синьо,индигово,виолетово....А аз,всред всичко това,аз,който не знам с точност къде лежат предците ми,и всред всичко това се питам кръвта ми червена ли е,синя или бяла...Може би и трите,Мустафа....,,
    Така пее Жилбер Беко ок.1970 година,Генералът вече е покойник...
    Към началото на този век се яви Фодел-френско алжирче или алжирско френче -
    https://www.youtube.com/watch?v=V6zBoowSdFE
    от което не става много ясно коя е Родината,която нямало да забрави никога-Алжир или Франция...
    И съвсем напоследък -
    https://www.youtube.com/watch?v=Lh49fLPhw2I
    Група,на която иначе съм фен за ради креативното музициране и правенето на поликултурен тюрлю-гювеч /или,,рататуй,,,ако искате/.
    За това -
    https://www.youtube.com/watch?v=QxOVpUUM7IY
    избщо не ми се говори...
    Ами,имала си крушка опашка.....

    Homo ludens sum
  19. 19 Профил на Истината - "езикът на омразата"
    Истината - "езикът на омразата"
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Ха сега една анкета сред мюсюлманите във Франция, да си кажат мнението именно по тоя въпрос - приемат ли Франция като светска държава или предпочитат законите на шериата?

    Това ще даде отговор на много важен въпрос и ще обори тезата на Радан Кънев, БХК и останалите леви политици и организации, че "случващото се в Париж, Сирия и Ирак не е религия, а брутална политическа тоталитарна доктрина, облечена в религиозни одежди."

    http://www.slavishow.com/%D1%80%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D0%BD-%D0%BA%D1%8A%D0%BD%D0%B5%D0%B2-8-%D1%8F%D0%BD%D1%83%D0%B0%D1%80%D0%B8-2015-%D0%B3/

    Molossian: Желанието на международния модерен другариат за равенство между нормалността и извратеността създаде чудовища.
  20. 20 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 581 Неутрално

    До коментар [#14] от "logika":

    През тясна "ключалка" четеш проблемите на обществото и демократичното ни общуване, които поражда опортюнизма и страха от устойчивото ни развитие, в "пожеланията" на действащата Конституция...
    Разбира се, новата няма да стане, без необходимите й клишета ...

  21. 21 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3832 Неутрално

    Ха, все едно първите три не са успешно опразнени от съдържание, та сега и това...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  22. 22 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 696 Неутрално

    " свидетелствуват за ученици, които твърдят, че се чувстват обидени или засегнати от карикатурите на вестника, че пророкът Мохамед не бива да се изобразява, че журналистите са злоупотребявали със свободата на словото, че "са си го търсили". Споделям мнението им! В нашата, християнска религия Христос и апостолите, както и светците се изобразяват, но в юдейската и ислямската религия - не! А, окарикатурените им изображения въобще не могат да се възприемат! В този смисъл, имат право да се обиждат! Карикатуристите са злоупотребили със свободата си, а обидените, или поне, техни представители - със оръжието! Важна е и темата за ценностите. Учениците не ги познавали, или ги познават, но ги отхвърлят! Това е сериозен проблем! Едно подрастващо поколение без ценности означава бъдеща анархия! Как да бъдат запознати тия младежи с основните ценности и с основните принципи, които всички приемат е също важен въпрос и много трудна задача. Както не можеш да помогнеш на някой, който не иска помощ, така и не можеш да налее знание на някой, който не се интересува от това!

    goblenka
  23. 23 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#1] от "logika": ≪Чл. 6. (1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права. (2) Всички граждани са равни пред закона. ....≫

    logika, Всичко, което си написала, е така. Всички граждани не само се раждат, но, ако се спазват законите, са равни пред закона и докато са живи. Но забележете, те са равноправни, но не са равнопоставени. А когато не са равнопоставени, те на практика вече и не са равни по реалните възможности, които стоят пред тях, макар да са равни пред закона.

    За да разберете какво искам да кажа, вземете две току-що родени деца. Едното в семейство на мултимилиардер в зелено, другото в бедно семейство, което едва свързва двата края. Дори ако при раждането си детето на бедняците има вродени дарби и заложби да стане гений в някаква област от науката, изкуството или живота, липсата на средства за развитието на тези дарби и заложби и за превръщането им в знания и умения в поне 99% от случаите води до това, че те закърняват и се загубват, без да помогнат на детето да просперира дори наполовина на богатото дете, дори когато то, богатото дете, не притежава чак толкова вродени дарби и заложби.

    Или, друг пример. Представете си, че назначат за управител на една зоологическа градина човек, който познава наизуст и спазва конституцията, но не разбира нищо от зоология. И затова след като разбира, че на един тигър например за храна се дава трийсет килограма месо на ден, а на една маймунка по седем килограма банани, за да направи всички животни равни пред законите на държавата, издава наредба (имаща за зоологическата градина смисъла и действието на закона в държавата) на всички животни да се дава еднакво количество еднаква храна: по 7 килограма банани дневно. Как мислите, равноправни формално пред наредбата, дали слонът тигърът и невестулката ще са доволни от това неравнопоставено равноправие?

    Всъщност голяма част от законите на всички държави, но особено на комунистическите, нацистките и неолибералните, гражданите на държавата са равноправни пред законите, но са жестоко неравнопоставени в рамките на таза законова равноправност. Защото законите са прекалено равноправни формално, но са равноправни без да отчитат реалното социално-икономическо различие (неравнопоставеността) между хората и са нагодени към интересите на хората с власт и/или пари, така че реализирането на тези права да е възможно за хората с власт и/или пари, но на практика е невъзможно за хората, които не притежават нито власт, нито пари, нито влияние. Което на практика прави хората неравноправни пред закона, именно защото законът не е взел предвид, че хората от различните социални (класови, кастови, икономически, политически и така нататък) групи са социално различни почти толкова, колкото биологично различни са животни в една зоологическа градина.

  24. 24 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    Проблемът, който не възникна, но беше поставен с особена сила с това, което стана във Франция, всъщност не е законов, не е и образователен, както го третира тази статия, а политически. Защото въпросът не е в това, какви са законите на Франция, третиращи религиозните проблеми. Проблемът, както е казано в статията, е, че някъде към 1980 година мюсюлманските общности в Европа и специално във Франция започват да изтъкват и демонстрират своята малцинствена особеност, вместо да се претопят с местното население, както са очаквали европейските политици, особено тези в Германия, Англия и Франция. При което този процес прогресивно се радикализира.

    Подобно на юдаизма, и ислямът е политическа религия, която регламентира не само религиозни, но и битови, и управленчески проблеми. Защото регламентира не само религиозните проблеми, но и проблеми на бита (определен от религията начин на обличане или на храна), и проблемите на управлението (как да се наказват хората от държавата при извършване на едни или на други забранени от религията действия). Което означава, че от около 1980 година ислямските общности в такива европейски държави, като Германия, Англия и Франция, искат да демонстрират, че не са съгласни с политиката на тези държави към тях, а и изобщо, и се разграничават от нея.

    Но ако началото на този процес е поставено около 1980 година, проблемът, поставен от събитията във Франция, всъщност се свежда до въпроса: Какво в областта на политиката, външна и вътрешна, което е съществувало и преди това или се е появило някъде между 1970 и 1980 година, което продължава да съществува и сега и което е стартирало и подължава да интензифицира процеса на активното радикално противопоставяне на политическите и на битовите особености исляма на политиката на такива държави, като Германия, и на Англия, и на Франция? Защо преди това тази разлика между ислям и християнство е била пренебрегвана от хората, които изповядват исляма, а сега така активно се използва за демонстративно противопоставяне на исляма срещу християнството?

    Отговорът на този въпрос е твърде сложен и обемист и очевидно не може да се даде обосновано тук. Но чак когато този отговор е намерен и е сигурно, че е адекватен, можем вече да мислим, как да предотвратим понататъшното радикализиране на този проблем.

  25. 25 Профил на jiva voda
    jiva voda
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Бог е Всемогъщ, Всеподател и Вседържител!

    flow
  26. 26 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    До коментар [#23] от "glog":

    Мисля, че имате фундаментална грешка в разсъжденията. Хората в едно демократично развито общество са наистина РАВНОПОСТАВЕНИ.

    Независимо от възможностите на родителите, детето МОЖЕ да развие способностите си. Най-ярък пример в това отношение е Опра Уинфри, която аз не харесвам особено, но уважавам нейния стремеж да постигне много в живота си. Тя е ходила по десетина километра всеки божи ден до училище и още толкова наобратно.

    Задача на демократичната държава е да осигури равни възможности за достъп до образование и мед. помощ както за детето на богати родители, така и по съвършено същия начин за бедното дете. Така като богато дете може да посещава обшинско училище, така и бедното дете има СЪВСЕМ СЪЩАТА възможност да посещава обшинско училище. Специалните заложби са отделно нещо, за което също има програми. Детето на мои познати, не-богати хора, има дарба за балет, то замина да учи в балетното у-ще в Париж, живее в общежитие за сметка на държавата. Същото е и в Австрия, да не говорим за скандинавските страни.

  27. 27 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#26] от "luda_krava": ≪Мисля, че имате фундаментална грешка в разсъжденията. Хората в едно демократично развито общество са наистина РАВНОПОСТАВЕНИ.≫

    Че има грешка – има! Само че е твоя, а не моя. И е толкова наивна, че е чак невероятна. Нима наистина смяташ, ако имаш дете, че то е равнопоставено на децата на един мултимилиардер в зелено по своите възможности да просперира не само професионално, но и социално, толкова, колкото и детето на мултимилиардера, дори ако е десет пъти по-умно от него? Ако вярваш, че е така, то тогава няма какво да говорим повече, защото дори и децата от предучилищната възраст знаят, че не е така. Ако пък не вярваш, но възразяваш, защото идеологията ти го изисква, тогава пак няма за какво да говорим, защото значи, че водиш спора непочтено.

  28. 28 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 696 Неутрално

    [quote#24:"glog"] Какво в областта на политиката, външна и вътрешна, което е съществувало и преди това или се е появило някъде между 1970 и 1980 година, което продължава да съществува и сега[/quote]

    Отговорът не е никак сложен, за нас българите, които познаваме из основи лицемерието и притворството на исляма за 500 г. турско робство. Настроенията при мюсюлманите са съществували и преди 1980, но са били умело потискани до натрупването на критична маса. А критичната маса при исляма е много ниска - около 5%. При 10% вече започват проблемите, което се вижда и във Франция. Когато станат 30% гражданската война ще е неизбежна.

  29. 29 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#26] от "luda_krava": Продължение на коментара ми #27=

    Примерът с Опра, който ми давате, е изцаяло манипулативен, поради което не върши работа. Защото такива случаи са десетина или двайсет на на милиони. Те до голяма степен са случайни, защото от всички стотиците хиляди или милиони бедни деца, които са имали големи вродени дарби и заложби, само единици по случайни стечения на обстоятелствата са имали възможност да получат това, което наистина заслажават. А другите или изобщо не могат да развият своите дарби и заложби до степен на знания и умения, или не са получили възможност да ги проявят. Зная го не само теоритично, но и от жизнения си и от собствения си личен опит (роден съм в 1931). Защото, както е писал П. Р. Славейко, ≪.... братко, нямаш ли парици, ти си просто диване, и си още какво ли не!≫

  30. 30 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    До коментар [#27] от "glog":

    Да, имам 3 деца и вярвам че те имат същите възможности да учат като детето на един мултимилионер. След като завършат те даже имат по-широки възможности от детето на един мултимилионер, защото могат изберат професия, в която се чувстват максимално компетентни и ги интересува истински. Детето на един мултимилионер няма толкова широк избор - ако например то има заложби за художник, ама родителите настояват да поеме фирмата за транспорт...

  31. 31 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    До коментар [#30] от "luda_krava":

    Горките, онеправдани дечица мултимилионерски!

  32. 32 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Да си спомним за този материал следващия път когато църквата поднови напъните си да влиза в училищата, армията и институциите, превръщайки ни в по този начин в държава от типа на ислямските, където властта е с религиозен привкус или откровено религиозна.

  33. 33 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4041 Неутрално

    СВЕТСКА ЕВРОПЕЙСКА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

    ПРАВИЛНО.

    ОБРАЗОВАНИЕ И ПРОСВЕТА,
    ВКЛЮЧИТЕЛНО ПО ХРИСТИЯНСКА ЕТИКА.

    СВЕТСКА ДЪРЖАВА.

    СВЕТСКАТА ВЛАСТ - Независима от религиозни бройки, администрации, бюрокрации.

    Не като некои опак другари... опак другарки,
    на Ленин таваришчи... в безчестия жалки.

    "В понеделник сутрин, след гигантските митинги в Париж и в цяла Франция в памет на жертвите на атентатите, за свобода на словото и срещу тероризма, първите мобилизирани министри бяха тези на вътрешните работи и на отбраната, както и на образованието Наджат Вало-Белкасем. Защото образованието се оказва също толкова необходимо като сигурността в тези съдбоносни времена.

    Вало-Белкасем започна серия срещи с представители на цялата образователна система – от ректоратите до федерациите на родители на ученици, минавайки през синдикати и представители на академична общност. Тези консултации целят да се затвърдят стойностите на републиката в образованието."

  34. 34 Профил на Thoth
    Thoth
    Рейтинг: 638 Любопитно

    Махнете религиите и нещата ще се оправят. Стига заобикаляне на очеизвадното.

    “Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful.” - Seneca
  35. 35 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1741 Любопитно

    До коментар [#33] от "dnevnikar":


    [quote#33:"dnevnikar"]СВЕТСКА ЕВРОПЕЙСКА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ [/quote]

    Това съчетание е невъзможно. Възможно е "Светска република България", възможно е "Република България", възможно е "Светска България", възможно е "Светска европейска България".
    Не е възможно "европейска Република България"
    Целта на европейския съюз е да стане унитарна централизирана държава.
    Тогава ще можеш да напишеш "Светска Европейска ОбЛАСТ България". И да говориш за нов европейски вид човек.
    Като в близкото минало със съветския човек...
    Не си прави илюзии!
    !

  36. 36 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4041 Неутрално

    Забрави, че TiDebil.

    Нищо. Разкажи какви са плановете на мурзилките за празнославен Азиопски союз в рамките на Ким III, БРИКС или Кабаев IV.

    До коментар [#35] от "AzDebil":
    До коментар [#33] от "dnevnikar":

    СВЕТСКА ЕВРОПЕЙСКА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    - цитат на коментар #33 от “dnevnikar”

    Това съчетание е невъзможно. Възможно е "Светска република България", възможно е "Република България", възможно е "Светска България", възможно е "Светска европейска България".
    Не е възможно "европейска Република България"

    Целта на европейския съюз е да стане унитарна централизирана държава.

  37. 37 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#30] от "luda_krava": ≪Да, имам 3 деца и вярвам че те имат същите възможности да учат като детето на един мултимилионер.≫

    Радвам се, че си от богатата класа и че децатата ти ще имат равни и дори по-големи възможности за просперитет от децата на мултимилиардерите. Ако това е вярно, разбира се. Но тогава няма смисъл да спорим, защото, както казва една стара българска поговорка, СИТ НА ГЛАДЕН НЕ ВЯРВА. Богат на беден – също. Така че няма как да разбереш това, което казвам. Но тъй ката горната поговорка може да се обърне на 180 градуса и да стане ГЛАДЕН НА СИТ НЕ ВЯРВА, няма как и аз да разбера това, което ти казваш.

    И все пак позволи ми да се съмнявам, че човек, който пише коментари в някакъв интернетфорум, може да предостави на децата си възможност за просперитет, която е по-голяма от възможностите на децата на мултимилиардерите.

  38. 38 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    До коментар [#37] от "glog":

    Първо, наистина ли си роден 1931г? И ползваш интернет, пишеш коментари и общуваш с непознати? Впечатлена съм, ти си по-върастен и от родителите ми, които с доста зор припарват да това "животно" интернет. Моите адмирации!

    Сега по темата. Не съм от богата класа, по-скоро бих казала средната. Вярно скъсахме си гъза от напрежение да осигурим на децата добро, по нашите представи, образование. За един богаташ това не би представлявало и най-малък проблем.

    Има как да разбереш какво казвам. Осигурила съм на моите деца по-добри възможности за просперитет ето защо:

    Просперитетът не се изразява само в материални придобивки, аз дадох на моите деца нещо значително по-ценно - свободата да избират пътя си в живота и да се чувстват удовлетворени.

    Ще ти дам примери. Имаме едно познато семейство, падат ни се някакви роднини, доста заможни хора, за които нито частните училища бяха проблем, нито други неща, които могат да се доставят срещу пари. Бащата е доста авторитарен тип, то няма и как да бъде другояче, едва ли би се задържал толкова високо. Техният син, когото се опитваха да пращат в най-елитните училища се разбунтува жестоко срещу предначертания от баща му път, събра си багажа и си отиде. Отказваше дълго да контактува със семейството си, не желае да вземе и стотинка от тях, следва, но това, което той иска и където той иска, а не баща му и няма никакво намерение да пресече житейския си път с бащиния си. Живее доста скромно, дори бих казала мизерно с един свой приятел, работи, за да се издържа, абе оправя се сам. Това е неговият избор, не на баща му.

    В същото време едно момиче от богато семейство учи заедно с дъщеря ми. На въпроса защо е избрала тази специалност отговаря равнодушно, че родителите й са я избрали. Тя определено "бута" учението без особен ентусиазъм.

    Разбира се това не е при всички, но ми се струва често срещан проблем. Хората с много пари решават, че много ги разбират нещата и могат спокойно да пренебрегват мнението на другите, да налагат вижданията си, още повече на собствените им деца.

  39. 39 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 1754 Неутрално

    Тази снимка на европейските лидери по отцепената улица дали показва къде е грешката в "светските" разбирания на елита там.

    http://blog.tagesschau.de/wp-content/uploads/2015/01/paris_trauert2-Kopie.jpg

  40. 40 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#38] от "luda_krava": ≪Просперитетът не се изразява само в материални придобивки, ......≫

    За съжаление, наистина съм роден през далечната 1931 година. Защото вече съм истински дъртак. Но разбрах, че единственият начин човек да не остарява, е да умре докато е още млад. И затова избрах първия вариант. А след като все още мога да пробягам петдесетина метра, макар и с опасност да получа инфаркт, нямам никакво право да се оплаквам. И няма нищо чудно, че пиша в интернет и влизам онлайн в контакт с непознати. Защото цели 23 години съм бил на работа, при която всеки ден се срещам и имам работа с нови хора, при това от хора на тежкия физически труд до секретар на Окръжен комитет на БКП, замминистри и старши научни сътрудници в научни институти. Разбира се, с хората от голямото добрутуру, рядко. Със замминистър напримел само пет пъти. Поради което освен теоретично, ми се наложи да опозная и практиката на комунизма и да го намразя за неговата управленческа и социално-политическа неадекватност. А първия си джобен японски микрокомпютър Шарп 1211, който все още работи и има огромната програмируема памет (РАМ) от 1424 байта, закупих още някъде около 1983 година.

    Освен това съм бил по-беден и от църковна мишка, частен земеделски стопанин, член на ТКЗС, работник, студент, инженер. И тъй като чета и пиша от петата си година и се интересувам от широк кръг неща, в това число и от същността на политиката, ясно е, че всичко при мен се е получило съвсем естествено.

    Сега по темата. Не можеш да бъдеш от средната класа, защото тя вече не съществува. Прословутата средна класа, чийто основна социална особеност беше това, че тя не е икономически зависима и че основните ѝ доходи не са от експлоатацията на наемен труд, поради което беше основният елемент, поддържащ стабилността на държавата и на обществото, вече я няма. А когато съвременната така наречена СРЕДНА КЛАСА се състои основно от хора, които имат средно големи доходи, но са наемни работници или служители със сравнително високи заплати, това вече не е средна класа, защото тази прослойка на хора с прилични доходи не е икономически независима. Защото не може да бъде икономически независим човек, чийто дейност и препитание зависят от волята на този, който го е наел. Същото се отнася и за хората от дребния бизнес: При неолиберализма това е нещо като прослойка, която изцяло зависи от едрия бизнес като класа.

    Вярно е, че просперитетът не е само в материалните благà. Но ти няма как да дадеш свобода на децата си да избират пътя си в живота, ако в съвременното общество те не са поне едри бизнесмени. Защото системата от принципи и закони, върху която е построена системата на неолиберализма, предоставя всички възможности само на най-едрия бизнес, където хората обикновено са прекалено алчни за власт, влияние и пари и водят жестоки битки кой от тях да бъде най-по-най. И тъй като за да бъдат печалбите големи, трябва заплатите да бъдат малки, а малки заплати може да има само ако хората са присиснати от безработица, светът на неолиберализма е прекалено нестабилен, а тази нестабилност го прави несигурен в социално отношение. И ти няма как да намалиш тази социална несигурност, а несигурността в живота е една от най-сериозните причини за ниско качество на жизнения стандарт. Знам го от собствен опит и от опита на хората около мен. Защото в периода 1948, 1949 и 1950 година, когато бях частен земеделски стопанин (баща ми е умрял когато съм бил на 13 месеца), макар и с поне два пъти по-малки реални доходи, отколкото сега, бях социално по-щастлив, което не се дължги само на това, че тогава бях млад, а сега стар.

    И нека не бъркаме социалната несигурност със стопанския или политическия динамизъм. Те не зависят едно от друго и са принципно различни, макар неолибералните идеолози да ни ги представят като неща, които са неотделими едно от друго.

    Давате ми като пример това, че вашите деца са оставени сами да изберат бъдещата си професия. Но това не ме опровергава, макар пак от собствен опит да знам, че професионално да работиш това, което ти харесва и ти е нещо като хоби, е нещо като божи дар. Но това зависи не толкова от политическата система на държавата, колкото от семейните отношения и степента на разумност на родителите. А макар да се съгласихме, че материалният просперитет не е всичко, което е необходимо за един нормален щастлив живот, той все пак е един от най-важните елементи, без които щастието и нормалният живот са невъзможни. А тук аз споря по въпросите на държавната, а не на семейната политика, която е сравнително слабо зависеща от държавната.

  41. 41 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 642 Неутрално

    Като човек, който от много години живее във Франция мога да ви кажа, че наистина има пропуски в образователната система що се отнася до обясняване и УБЕЖДАВАНЕ на учениците в светското начало на образователната система. Трудността произтича от това, че очевидно определени религии имат правила, целящи именно "завладяването" на нови "територии" наред с правила, които са в разрез с правилата на други религии и на правилата на светското общество. И очевидно единственият мирен изход от ситуацията е реформиране на тези религии, така че тяхното съществуване да стане съвместимо с останалите религии и най-вече със светската държава. Така че образователната система наистина има сериозни въпроси за решаване. Един от които е убеждаване на учениците, че светското начало има приоритет над религиозните правила. Нещо, което в семействата на някои деца се обяснява по точно обратния начин!
    Едно от интересните неща в снощните новини беше един репортаж от ислямско училище в Париж (т.е. такова, спонсорирано от ислямска фондация, както има и католически колежи и училища, спонсорирани от католическата църква), където интервюираните ученици казаха, че им е ясно, че свободата на словото има приоритет над религиозните норми и казаха, че за тях подкрепата за Шарли не е подкрепа точно за окарикатуряването на Мохамед, а подкрепа на идеята за свобода на словото и вероизповеданието. Нещо доста впечатляващо на фона на мненията на определени ученици в светските обществени училища.

    Жизнь или Life - избор има.
  42. 42 Профил на трафоПОСТ
    трафоПОСТ
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Цивилизацията, на която принадлежим и в която аз лично желая да живея не е християнска. Тя е основана на принципите за справедливост и доброта идващи от учението на Исус, но по характера си е секуларизирана. Религията е отделена от държавата. Законите и правото не произтичат от религията. Вярата (вярващ православен съм) е в интимното, личното пространство, в мигове, когато имаме нужда от подкрепа от нещо отвъд видимото и емпиричното. Всеки опит това да се промени, дори с цел да не обидим най-обидчивата религия в историята е отказ от светската държава, а тя е единствената в която могат да съжителстват мирно хора от различни религии. Това, което обижда терористите е свеетската държава, а не християнската държава. Апропо, според християнството, жените трябва да ходят непрекъснато с глави покрити с кърпи. Това напомня ли ви нещо? Затова да живее светската държава, в която ние християните, католиците, мюсюлманите и евреите можем да живеем заедно.

    „Ако целенасочено се опитате да се провалите и успеете, какво сте постигнали – успех или провал?“ Иво Иванов
  43. 43 Профил на трафоПОСТ
    трафоПОСТ
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#39] от "Lemmy":

    Това, е преди да се включат в шествието. Те вървяха на малко разстояние зад най-предната група от роднини на убитите от Шарли и магазина. Преди да тръгнат, Оланд отиде при тях за да се ръкува и изкаже съболезнования.

    Гледах през целия ден събитието от поне 4 телевизии и сайтове. Знам какво имате предвид, но тези снимки са манипулация, която не е по-различна от брътвежите, че шествието описало границите на Израел, или теорията на Сидеров, че всичко е спектакъл, а художниците са си живи и здрави вкъщи.

    „Ако целенасочено се опитате да се провалите и успеете, какво сте постигнали – успех или провал?“ Иво Иванов
  44. 44 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 696 Неутрално

    До коментар [#42] от "трафоПОСТ":

    Добре! И аз принадлежа на тази цивилизация и не виждам по-добра от нея сега! Но... Виждаш ли справедливост в нея?

    goblenka
  45. 45 Профил на goblenka
    goblenka
    Рейтинг: 696 Неутрално

    10 минуса! Ужас! 10 привърженика на неограничената свобода, което се нарича анархия! По-страшно от анархията е войната! Нищо друго!

    goblenka




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK