Как Германия се научи да живее със своята вина

Как Германия се научи да живее със своята вина

© Associated Press



Режимът на Хитлер изби милиони хора. Споменът и вината за това са живи в съзнанието на германците. 70 години след освобождението на "Аушвиц" въпросът за спомена и вината е по-актуален от когато и да било, пише "Дойче веле". "Дневник" публикува текстa със съкращения.


"Аушвиц" остава символ на невероятни жестокости, защото тъкмо там промишленото избиване на хора, което практикуваха националсоциалистите, достигна своя апогей. Никъде другаде за толкова кратко време не са били избивани толкова много хора, и то по такъв перверзен начин. От комините на крематориумите си виеше пушек ден и нощ. Палачите най-напред задушаваха жертвите си с отровния газ Циклон-Б, а после ги изгаряха.


"Онемялото" общество




След края на Втората световна война мнозинството германци първоначално се държаха сякаш нищо не са знаели и не са имали нищо общо с това ужасно престъпление. Включително и хората, които живееха край концлагера "Берген-Белзен" – независимо че британските войски нарочно заведоха в лагера цивилното население от околността, за да види то с очите си камарите от трупове и изпосталелите оцелели, които приличаха повече на скелети.


После обаче започна студената война и както американците, така и британците сякаш решиха, че не бива толкова да притискат германците със собственото им ужасяващо минало. Трябваше да минат десетилетия, докато германското общество наистина подхване дискусията за вината на германците.


Повратната точка беше първият процес срещу виновните за "Аушвиц", който се проведе във Франкфурт на Майн от 1963 до 1965 г. За пръв път на този процес оцелелите получиха думата и разказаха пред света не само за чудовищните убийства на конвейер, но и за прецизно функциониращата система за експлоатация на трудовата сила и на всички други ресурси на жертвите.


В един от трите лагера край Освиенцим например била изградена огромна промишлена зона, където големи фирми като ИГ "Фарбен" изкарвали добри печалби. Златото от пломбите на жертвите, дрехите им, дори косите – всичко било превръщано в пари, които влизали в германската държавна хазна. По време на първия процес във Франкфурт медиите всекидневно отразяват най-подробно свидетелските показания.


Трагичното минало - във филми и литература


През 1965 г. драматургът Петер Вайс създава документална пиеса, която за дълго поддържа жив интереса към темата в общественото съзнание. В края на 70-те години по телевизията във ФРГ се излъчва американският сериал "Холокостът – историята на семейство Вайс", който за пръв път приобщава най-масовата публика към ужасния спомен за избиването на милиони хора. Телевизионните зрители и цялото общество заговарят на висок глас за премълчаното, за гузната съвест на милионите германци, които по време на войната са си затваряли очите, когато техни съседи евреи внезапно изчезвали без следа. През 1985 г. беше показан и многосерийният документален филм "Шоа" на Клод Ланзман, в който режисьорът беше включил и многобройни интервюта с оцелели, както и кадри от лагерите.


През 1998 година в свое слово един от най-известните германски писатели, Мартин Валзер, заговори и за нещо друго – за инструментализацията на Холокоста: "Когато медиите всекидневно ми припомнят това минало, аз постепенно забелязвам, че изпитвам вътрешна съпротива срещу постоянното показване на нашия позор. И вместо да бъда благодарен за това, че всеки ден ми го напомнят, аз започвам да извръщам глава."


В това слово, което предизвика бурни дискусии в Германия, писателят стига до извода, че "Аушвиц" не бива да се превръща в постоянно действаща "морална бухалка" и в някакво "задължително упражнение" за обществото. Централният съвет на евреите в Германия тогава възмутено възрази срещу разсъжденията на Валзер и дори го обяви за духовен подстрекател. Всъщност обаче писателят изобщо не искаше да омаловажава вината на Германия за "Аушвиц", той просто търсеше отговор на един ключов въпрос: Как ужасът и вината за извършеното да не потънат в забрава, а да останат живи в съзнанието на германците, без думата "Аушвиц" да се изтърка от всекидневна, рутинна употреба?


Фотогалерия: "Аушвиц" - машината за убиване, която погълна 1.5 милиона души >


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (73)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 434 Неутрално

    вина няма.....
    Антисемитизмът има дълбоки корен във всички общества от над 2000 години....Антисемитизъм ще има винаги.....

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  2. 2 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1074 Любопитно

    "... британските войски нарочно заведоха в лагера цивилното население от околността, за да види то с очите си камарите от трупове и изпосталелите оцелели, които приличаха повече на скелети."

    TAKE THE RED PILL!
  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2093 Неутрално

    Ами това им е от историята.А у нас подменихме турското робство с османско присъствие и владичество.В нашите учебници не се учи нищо за комунистическите банди убивали преди и след 9 септември 1944г.Знае се само,че всичко е било безплатно и работа имало за всички,но изведнъж се появяват Филип Димитров и Иван Костов и унищожават всичката тази идилия.Германия свикна да живее със своята вина,но комунягите в България даже не смятат,че имат някаква вина.Заради грешно прочитане на историята ми се струва,че България е много близко до национал-популистки бум.

  4. 4 Профил на Владислав Алексиев
    Владислав Алексиев
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Само с филми не става. Интересно е в образованието как го правят. Какво учат по история? Когато съм повдигал темата пред немци, получавам кратък отговор "Хитлер е лошо нещо" и до там.

  5. 5 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1074 Любопитно

    Явно дори хората, пред чиито очи се е случвало всичко, са имали нужда от убеждаване в правилната версия за нещата. Какво остава за нас, които не сме се родили десетки години след събитията?

    Остава ни да вярваме в правилната официална версия.

    Или пък не?

    Но пък ако не си част от правоверното стадо, ще ти се подиграват.

    Правоверно ли казах?

    Холокоста и Мохамед са свещени крави.

    Опа, това май ще обиди и двете страни, ама нейсе.

    TAKE THE RED PILL!
  6. 6 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Германците са деликатни хора, когато става дума за тия неща и как иначе да бъде. Жалко, че са ставали. Защо да се рови и вменява нова вина. След войната Германия е пример във всяка област, включително и в политиката. За коли и футбол да не говорим.

  7. 7 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Отвратително!
    Не мога да повярвам как човешки същества са могли да се отнасят така с други човешки същества. Древната история не познава по-голяма жестокост. Мисля, че германците са осъзнали в какъв хитлеров сценарий са участвали и няма да позволят подобни неща да се случват отново. Макар, че ние винаги трябва да сме нащрек, когато подобни идеи започнат да витаят в пространството. Между другото защо не се коментират и лагерите ГУЛАГ в Съветския съюз - там зверствата са подобни, а тогавашните управници и славната комунистическа партия са вършили това със собствения си народ.

  8. 8 Профил на pp90
    pp90
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Има вина, Германия продължава да носи Европа на гръб и да опрощава дългове, САЩ не биха допуснали подобна гавра като тази на гърците с Германия

  9. 9 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 648 Неутрално

    След края на Втората световна война мнозинството германци първоначално се държаха сякаш нищо не са знаели и не са имали нищо общо с това ужасно престъпление.
    --------------------
    Майка ми е била дете през 40-те години, но все пак помни какво се е разказвало тогава. Знаело се е, че евреите ги изпращат в Германия в трудови лагери. За концлагери и убийства се заговорва много по-късно. В гладните години на войната някои дори са им завиждали малко, защото представата за трудов лагер е включвала освен работа и три пъти на ден храна, когато много хора не само не са си дояждали, а направо са гладували. По вестниците и радиата тогава не е имало информация за зверствата и масово хората не са знаели каква им е съдбата на евреите. Вижте кога започва да се разбира какво се е случвало там - чак през 1963 г.
    "Повратната точка беше първият процес срещу виновните за "Аушвиц", който се проведе във Франкфурт на Майн от 1963 до 1965 г. За пръв път на този процес оцелелите получиха думата и разказаха пред света не само за чудовищните убийства на конвейер, но и за прецизно функциониращата система за експлоатация на трудовата сила и на всички други ресурси на жертвите."
    Така че не приемам и на германците да се вменява такава мащна историческа вина.

  10. 10 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Не само Германия се променя. Ето какво казва един израелец за Пегида:
    https://www.youtube.com/watch?v=90jcFnRYQRw

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  11. 11 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално

    " След 70 години във всеки немски дом, ще има по една моя статуетка "

    ( Херман Гьоринг, Нюнберг 1945 г. )

    ))

  12. 12 Профил на mar_x
    mar_x
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Руснака кога ще се научи да живее със собствената си вина за комунистическия терор? Никога!

  13. 13 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7887 Неутрално

    Германия изживя своя катарзис,за разлика от Русия.Защото в бившия СССР са избити в трудови лагери не по-малко хора,но ние почти не говорим за това.

  14. 14 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4309 Любопитно

    Това което е хубаво, че Германия многократно се извини и пое своята вина за всички ужасни престъпления, които причини през ВСВ....за убийствата на милиони невинни хора, за грабежите, за експлоатацията, изнасилванията, палежите извършени от нацистите. Извини се на останалите държави, които бяха най-засегнати от нацистката чума като Полша и Русия например, извини се и на жертвите и пое своята отговорност за престъпленията си през войната. И Германия заслужава похвала за това.

    П.П.
    Една Япония например не постъпи по същия начин. Японците не признаха своята вина за войната, не поеха отговорност и не се извиниха на своите жертви, както направиха германците това. И затова все още има огромна омраза и неприязън спрямо японците от страна на китайци, корейци, филипинци. Така, че Германия е за пример в това отношение.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  15. 15 Профил на Andrey Simeonov
    Andrey Simeonov
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Do chikago514..-100% suglasen!!!Sa beda bulgarskata narodna pamet e kratka....koito obestava nai mnogo,toi idva na vlast...s iskljuchenie na pislednite isbori Sa stastie..

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    До коментар [#9] от "aleko":

    АПсолютно! Средностатистическия германец хал хабер си е нямал през 1944 г. за това какво става в лагерите.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  17. 17 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 434 Гневно

    Кога турция ще заживее с вината си за зверското нашествие на Балканите, последици от което наблюдавахме само преди няколко дни, на сръбска територия, геноцидът над тракийските българи и арменците ? КОГА ?
    На евреите целия свят им е длъжен и виновен, а нас кучета ни яли !

  18. 18 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Бе две световни войни са направили. От време на време да им се припомня.

  19. 19 Профил на gLalev
    gLalev
    Рейтинг: 437 Неутрално

    Германия може би е единствената държавата, която е признала и понесла вината си за историческите си грешки, за разлика за повечето от станалите велики сили, чийто история и успех са положени на основите на експлоатация и не рядко геноцид на други народи или етноси.

  20. 20 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално


    100 годишната война

    Започва през 1337 г. и се води между Франция и Англия

    Ако не се брои примирието, подписано, през 1475 г., в Пикиньи, Стогодишната война, започнала през 14 век, продължава и в нашия – 21 век.

    войни е имало и ще има..за съжаление.

  21. 21 Профил на alter_ego
    alter_ego
    Рейтинг: 594 Любопитно

    Много често съм се питал, защо евреите са били толкова мразен народ през вековете? Къде е причината да са гонени винаги?

  22. 22 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 753 Неутрално

    "Режимът на Хитлер изби милиони хора."
    Също толкова, ако не и повече, изби и РЕЖИМЪТ НА СТАЛИН.
    Да сте чули някой в Русия да признае своята вина?

  23. 23 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Ето това е основата на статията:
    "Как ужасът и вината за извършеното да не потънат в забрава, а да останат живи в съзнанието на германците, без думата "Аушвиц" да се изтърка от всекидневна, рутинна употреба?"

    Иначе, как са се научили, по схемата на алкохолиците - първо трябва да признаеш, че има проблем. После да го осъдиш. И т.н...

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  24. 24 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Разстроено

    До коментар [#21] от "alter_ego":

    Ами поразгледай и прочети какво пише за Християнството, като цяло , в тяхната " Библия " и ще Ти стане ясно !

    (

  25. 25 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#21] от "alter_ego":

    Явно не познаваш лично евреи!

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  26. 26 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#21] от "alter_ego":

    Tе отричат всичко, и крият религиозните си книги, но голата истина от Талмуда, отдавна е публикувана, и там е слабото им място!

    Главната религиозна книга, която изучават всички евреи, е Талмуд. Много хора са знаели и занят еврейския език, на който са написани свещенните им книги, и много хора са ги превеждали – включително и евреи. Тук привеждам само един случай:

    Превод на съдебния експерт – учен, евреист д-р К. Екер, за съдебния процес в Германия 1883 г. – описан в книгата му „Еврейското огледало в светлината на истината“ – от 1884 г.

    Този съдебен процес бил предизвикан от евреите, срещу техния съплеменник Юстус Бриман, който преминал в християнството и публикувал античовешките закони от главната еврейска религиозна книга – Талмуд. Но съдът оправдал Бриман, понеже намерил, че преводът съответства на оригиналния текст!

    Цитати от Талмуда:

    Тези, които любопитстват да разберат еврейската религия, да получат смъртно наказание. Евреите се наричат хора, християните не са хора.

    Невинен си в убийство, ако намерението ти е да убиеш християнин.
    Раждаемостта на християните трябва да се намали осезателно.

    Изгнание за този евреин, който продаде земя на християнин.

    Забранено е да учите християнин на търговия.

    Всяка християнска собственост принадлежи на този евреин, който пръв предяви претенции.

    Позволено е да измамиш християнин.

    Евреите винаги трябва да се опитват да измамят християните.

    Не спасявайте християни, когато са в смъртна опастност.

    Покръстените евреи трябва да получат смъртно наказание.

    Не са необходими молитви, когато обезглавите някого в деня на Шабат.

    Или ги отвърнете от тяхната вяра или ги убийте.

    Изтреблението на християните е необходима жертва.

    Да пролееш кръвта на неблагочестив е жертвоприношение на Бога.
    Високопоставеното място в Рая е отредено за тези, които убиват идолопоклонници.

    Най-добрият от гоите трябва да бъде убит.

    Ако евреин убие християнин, той не извършва никакъв грях.

    Да удариш евреин е все едно да удариш шамар на Бога.

    Позволено е да отнемаш тялото и живота на гои !

    Тези, които не вярват в Тората трябва да бъдат убити.

    Закон е да убиеш този, който отрича Тората!

    Християните принадлежат към тези, които отричат Тората (Стария завет)!

    Позволено ти е да убиеш неевреин еретик, със собствените си ръце!

    Всеки евреин, койтo пролива кръвта на безбожните гои, все едно прави жертвоприношение на Бога !

    Ако евреин е изкушен да направи зло, той трябва да иде в град, в който не го познават и да направи злото там!

    Препоръчително е за евреите да мамят гоите!

    Евреите не са длъжни да плащат на гоите заплати за работата им!
    Евреите имат висш легален статус!

    Евреите могат да крадат от гои!

    Евреите могат да крадат и убиват гоите!

    Когато евреин убие гой, няма да има смъртно наказание!

    Ако евреин намери предмет загубен от гой, няма нужда да го връща!

    Това, което евреин открадне от гой, може да задържи!

    Евреите могат да използват лъжи, за да измамят гоите!

    Гоите са извън защитата на закона и Бог е определил парите им за собственост на Израел!

    Евреите могат да лъжат гоите!

    Всички гойски деца са животни!

    Нататъk не ми се цитира !

    Без коментар .

    Админа само това чака ! ))))



  27. 27 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#25] от "k_slaev":

    аз познавам и какво?

  28. 28 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Гневно

    До коментар [#25] от "k_slaev":

    " Явно не познаваш лично евреи! "

    Не искам и да чувам..

    )

  29. 29 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ерих Хартман":

    не познавам евреи, които живеят по тези правила

  30. 30 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#19] от "gLalev":

    Германия наистина пое изцяло вина не само за престъпленията срещу цивилни по време на ВСВ (напр. с/у евреите), но и за започването на самата война ... същото се случи и с ПСВ! Просто Германия винаги беше на губещата страма, а знаем, кой пише историята. Едва 100 години след края на ПСВ например редица световно признати историци започнаха да релативират приеманата за изконна вина на Германия за започване на ПСВ, а да не забравяме, че ВСВ е директно последствие от ПСВ. В същото време "победителки" като Англия и Франция все още бягат от всякаква отговорност и се представят единствено като жертви и в двете войни!
    Същата е и ситуацията с престъпленията на Национал-социализма в Германия с/у евреите, циганите и др. етноси ... гонения и омраза с/у тях е имало винаги и почти навсякъде, докато някой не се решава да намери решение за този "проблем". При решаването на този проблем почти всички наоколо ликуват и дори помагат ентусиазирано, но когато Германия губи, всички я сочат с пръст ... типичен пример за това са Австрия, като родина на едни от най-заклетите нацисти (не само Хитле), Полша (крайни антисемити дори до днес), Румъния, СССР (особено украинското население) и ред други. За съжаление голяма част от подстрекателите респ. причинителите на всеки конфликт остават в сянка, докато някой бъде принуден да поеме цялата отговорност.

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  31. 31 Профил на briton
    briton
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#26] от "Ерих Хартман":

    Не съм чел Талмуда, но това ми се струва адски прекалено, за да е вярно.

    Бойко е зависим
  32. 32 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 490 Неутрално




    До коментар [#26] от "Ерих Хартман":

    Както и аз не живея според Библията, защото не съм религиозен.

  33. 33 Профил на mrtosh
    mrtosh
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#21] от "alter_ego":

    Не са мразен народ, просто са нямали късмет.

  34. 34 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#27] от "kamenpavlov":

    Аз също! Някои са от Израел, други от Латвия, Молдова, Украйна, България и САЩ ... въпреки тива всички те имат личностни качества, които въпреки своята клишираност на базата на моя опит са чиста реалност, която не се харесва както на мен, така явно и на голяма част от света! Аз обаче имам смелостта да си го призная, а не страха и лицемерието да тая тези ми антиюдейски чувства за на масата вкъщи след две чаши ракия! Всеки човек има своя персоналност и не би трябвало да се вписва разни личностни рамки относно своята етническа идентичност ... не заклеймявам никого затова, че се самоопределя като евреин/юдеин, но опитът с такива хора е изградил в мен база за предрасъдъци и повишено внимание, когато работя или общувам с такива хора! Може би просто съм имал лош опит ...

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  35. 35 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Ако ти се струва адски прекалено прочети " Моята борба "

    Ама от кора до кора !

    От близо 20 години ги изследвам и ми са толкова ясни, че няма накьде повече

  36. 36 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#34] от "k_slaev":

    Всеки си има особености. Например аз и до ден днешен учудвам мои приятели, немци, с пресметливостта ми, не защото съм стиснат, а защото съм живял в нямане (като много хора у нас). Бъдете отворен, спокоен в общуването с хората, но не слагайте етикети, защото така се е зародила тази свинщина на Хитлер и националсоциализма. Клишетата само служат за оправдание на немислещи хора да мразят цели групи. Не мисля, че има голяма полза, нали?!

  37. 37 Профил на bate_boby
    bate_boby
    Рейтинг: 221 Неутрално

    На тези, които гласно или негласно одобряват "окончателното решение" в нацистка Германия и се възхищават от "твърдата ръка" искам да припомна стиховете на немския пастор Мартин Нимьолер (първоначално убеден нацист):

    "Когато нацистите дойдоха за комунистите, аз мълчах; не бях комунист.

    Когато дойдоха за социалдемократите, аз мълчах; не бях социалдемократ.

    Когато дойдоха за тези от профсъюзите, аз мълчах; не членувах в профсъюз.

    Когато дойдоха за евреите, аз мълчах; не бях евреин.

    Когато дойдоха за мен - вече нямаше кой да говори."

  38. 38 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#29] от "kamenpavlov":

    "не познавам евреи, които живеят по тези правила


    Значи изобщo не ги познаваш...

    Сори, приятел

  39. 39 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#32] от "kamenpavlov":

    " Както и аз не живея според Библията, защото не съм религиозен. "

    И аз не съм религиозен, но това не означава, че не разговарям с Бог.

  40. 40 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#38] от "Ерих Хартман":

    Не ги познавам, живял съм с тях...Щом ви е по-лесно да живеете с ненавист, така да е.

  41. 41 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#36] от "kamenpavlov":

    Да, прав сте ... само че аз не мразя, не пропагандирам антиюдаизъм, а просто действам според опита ми, който в случая с хора, самоопределящи се като евреи/юдеи, не е особено позитивен! Проблемът е в това, че понякога човек се сблъсква с клишета, които стават респ. са реалност ... какво правим тогава? Продължаваме да си затваряме очите, проявяваме тесногърдие, бягаме от реалността или просто ги приемаме за даденост, с която трябва да намерим начин да живиеем без да нараняваме чувствата на другия? Предразсъдъците и клишетата са лошо нещо, но могат да помогнат много на човек в реалния му живот ... това е моето мото!
    Относно проблема с Холокоста: Германия и светът не трябва да забравят за зверствата и геноцида срещу мирното еврейско население през ВСВ! В същото време евреите трябва да престанат да се представят единствено като жертви! Човек трябва да може да бъде обективен и да критикува напр. политиката на Израел, защото тя е основен фактор за разклащането на световния мир!

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  42. 42 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1030 Любопитно

    До коментар [#17] от "ТМаринов":

    Да чакаш извинение на мюсюлманин към гяур е като да чакаш циганина да ти върне откраднатия бакър.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  43. 43 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#37] от "bate_boby":

    Нимьолер бе командир на подводница през Първата Световна война.

    Евангелистите му промиха мозъka и това му изяде главата.

    Много добре знам кой бешe.

    ))

    ХИТЛЕР ПОДГОНИ ПРОТЕСТАНТИТЕ, А НЕ КАТОЛИЦИТЕ !

    Запомни го това !

  44. 44 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 710 Любопитно

    Германия се научи да живее с вината си, а Русия така и не се отучи да екплоатира тази вина

  45. 45 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Гневно

    " Евангелизма е гнойна язва. "

    Не съм го казал аз.

  46. 46 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман
    Рейтинг: 381 Гневно

    Както и Масонството.
    (((

  47. 47 Профил на briton
    briton
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#39] от "Ерих Хартман":

    Някои хора май са за хапчета.

    Чел съм Моята борба, в оригинал при това. Очаквах нещо мотивиращо някак си, то се оказа доста нескопосан опит за писане.

    Бойко е зависим
  48. 48 Профил на bate_boby
    bate_boby
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#43] от "Ерих Хартман":

    Съжалявам ако съм бил разбран неправилно. Идеята ми беше не да обсъждам боиграфии, а да събудя размисъл за природата на насилието.

  49. 49 Профил на oex13531876
    oex13531876
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#42] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Извинението не е функция на Първа сигнална система.
    Разбираемо е. Както и връщането на бакъра.
    Но и двете могат да се постигнат с подходящите средства.

  50. 50 Профил на Ментор
    Ментор
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Режимът на Хитлер изби милиони хора. Споменът и вината за това са живи в съзнанието на германците
    -----
    Режимът на Сталин изби много повече, но никой не е успял да забележи каквито и да било признаци на вина.

  51. 51 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 671 Неутрално

    [quote#37:"bate_boby"]Когато дойдоха за евреите, аз мълчах; не бях евреин.
    [/quote]
    Eто оригиналният цитат от Нимьолер, Няма Строфа за Евреите.

    http://www.martin-niemoeller-stiftung.de/4/daszitat/a31

  52. 52 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Е, айде сега - как Германия се била научила да живее със своята вина...

    Ясно как - с цената на безумни комплекси и, най-вече, като не й беше оставена никаква възможност да направи друго.
    Като беше навсякъде сочена, изобличавана, осъждана, подигравана и т.н., с ясното диктуване на условието, че няма право на друг отговор освен смирено посипване на главата с пепел и рязане из корен на всичко, което има минимален шанс да излезе извън зададения стереотип на комплекса за вина.
    Затова си и остава единствената от историческите виновници за разни трагедии, която не само да живее с вината си, но и въобще да я признае безусловно.
    Донякъде и само частично сходни са само официалните американските расови комплекси като форма на осъзнаване на вината спрямо черните за робството и сегрегацията.

  53. 53 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4309 Любопитно

    До коментар [#30] от "k_slaev":

    Според мен безспорно най-голяма вина за започването и разпалването на ВСВ има Германия. А, и както казваш самите те си признават това. Относно ПСВ там е по-сложно.... със сигурност Германия има война, но не само тя.... държавите, които са отговорни за нейното избухване са повече.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  54. 54 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4309 Любопитно

    До коментар [#37] от "bate_boby":

    Много интересен цитат! +++ от мен!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  55. 55 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    [quote#4:"Владислав Алексиев"]. Интересно е в образованието как го правят. Какво учат по история? Когато съм повдигал темата пред немци, получавам кратък отговор "Хитлер е лошо нещо" и до там.[/quote]

    Твоят въпрос е много на място и ще се опитам да ти отговоря.
    По история учат страшно много за войната, Третия райх и концлагерите. Имам чувството понякога, че само това учат. Поне като погледна учебниците на децата по история. Отделно от това поне 2 пъти докато завършат средно образование, ги водят като част от задължителната програма на посещения в концлагери. Проблемът е обаче, че на децата в един момент като че ли им идва прекалено много тази информация и набиване "колко лоши сме били по време на войната", че като че ли отхвърлят да понесат повече (вицовете за евреи са доста популярни сред немските подрастващи). Това, за което говори и писателят Мартин Валзер.
    От друга страна, старите германци определено си носят комплекса за вина. Непосредствено след войната никой не е искал да говори за това, въпросите на новото поколение са оставали без отговор. Едва след 60-те години се започва с дискусия в обществото, та до днес. Мога определено да кажа, че често се прекалява, особено по обществените телевизии. Няма време на деня, в което по някоя програма да не се показва критичен филм за нацистите, Третия райх и разбира се, евреите.
    Когато дойдох в Германия, в началото ми беше много интересно да гледам всичко, все пак ние в България имахме информация за войната само от съветска гледна точка. И изведнъж видях всичко от друг ъгъл, по-балансиран и опрян на фактите, а не на пропагандата. Обаче всичко си има граници и очевидно германците са замахнали с махалото в другата посока, което също не е от полза, защото се създава една, както е казал Валзер, "вътрешна съпротива срещу постоянното показване на нашия позор".
    Като обобщение - темата за евреите и вината все още тежи в немското общество. Поради това Германия е страна, в която някои прояви на симпатия към Хитлер се наказват от закона, в най-добрият случай се смятат за проява на лош вкус. Болезнена тема, така че не се учудвай германци да споделят с теб. Правят го само след като си им спечелил доверието и те имат за "свой човек". Аз лично съм беседвала с доста хора и знам, че има и до днес убедени германци, които смятат, че Хитлер е направил добро за страната си. Разбира се, тези които не мислят така, са преобладаващата част от немското общество.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  56. 56 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#55] от "Jessika":

    "Аз лично съм беседвала с доста хора и знам, че има и до днес убедени германци, които смятат, че Хитлер е направил добро за страната си."

    Интересен поглед в/у това становище дава книгата на Тимур Вермес "Той е отново тук" (Timur Vermes "Er ist wieder da", 2011).
    Позитивните страни на националсоциализма в Германия тепърва ще стават обект на исторически дебати!

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  57. 57 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#7] от "theanalyser": ≪Между другото защо не се коментират и лагерите ГУЛАГ в Съветския съюз - там зверствата са подобни, а тогавашните управници и славната комунистическа партия са вършили това със собствения си народ.≫

    Прав си, така е! Нещо повече – по време на комунизма са избити и измрели от изкуствено предизвикан глад (по време на създаването на колхозите) милиони собствени граждани, като оценките са между 35 и 65 милиона. Но по този ред, да да не све едностранчиви, трябва да стигнем и до това, което САЩ правиха във Виетнам в продължение на около 15 години.
    á è ѝ ò „” –

  58. 58 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    [quote#56:"k_slaev"]Интересен поглед в/у това становище дава книгата на Тимур Вермес "Той е отново тук" (Timur Vermes "Er ist wieder da", 2011). [/quote]

    Не съм я чела. ще я потърся.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  59. 59 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#58] от "Jessika":

    Да допълня само ... става въпрос за сатиричен роман, а не за историческа книга, който обаче засяга много добре някои проблеми на съвременното германско общество, а и генерално днешното възприемане на Хитлер и неговият националсоциализъм във ФРГ. Четивото наистина си заслужава и буди повече въпроси, отколкото да дава отговори, което го прави така интересно.

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  60. 60 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#57] от "glog":

    Жертвите сред цивилните във Виетнам са около 3 милиона; същата цифра се споменава и за цивилните жертви в Ирак и Афганистан след 2001 г. ... е, но там все пак всичко става в името на демокрацията де

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  61. 61 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 899 Неутрално

    Ако Германия беше спечелила войната днес учениците щяха да посещават съветските лагери-музеи в Гулаг и мазета където са разстрелвали от ЧК, всички щяхме да знаем за престъпленията на англо-американците и колко лоши хора са били Чърчил и Рузвелт, справедливо наказани след процес в Кембридж.

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  62. 62 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1509 Неутрално

    [quote#61:"gripen"]Ако Германия беше спечелила войната[/quote]

    В историята няма ако...

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  63. 63 Профил на Коце Слаев
    Коце Слаев
    Рейтинг: 362 Неутрално

    До коментар [#62] от "Jessika":

    Напротив, има ... дори има доста последователи в съвременната историография! Това течение се нарича контрафактическа или виртуална история (сounterfactual history / kontrafaktischen Geschichte).

    "Миналото е понятно за нас само в светлината на настоящето и можем напълно да разберем настоящето само в светлината на миналото." - E. H. Carr
  64. 64 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#56] от "k_slaev": ≪Позитивните страни на националсоциализма в Германия тепърва ще стават обект на исторически дебати!≫

    Няма да станат. Не и поне дотогава, докато САЩ, Англия или Русия имат достатъчно силни позиции в света, за да не го допуснат. Макар че да, такива страни има. Всъщност основните отрицателни страни на нацизма като политико-икономическа управленческа система са три: Политиката на наложен с война световен хегемонизъм, крайният радикализъм на неговата не расова, а народностна (етническа) дискриминация, особено срещу евреите, и антидемократизма в управлението. Но иначе, в рамките на икономиката, неговата политика е по-скоро лявоцентристка, отколкото дясна, да не говорим за крайно дясна. Хитлер поставя под контрол бизнеса и не разрешава чиста печалба, надхвърляща 6%. Намалява до съвсем приемлива за народа разлика между бедни и богати. И дотолкова мисли за народа в това отношение, че поръчва на Фердинант Порше създаването на автомобила Фолксваген (народна кола), за да може всеки немец да си има, още по онова време, лека кола. И по негово време Германия прави такъв огромен скок в науката, че след само дванайсетгодишно управление са създадени десятки и стотици открития, повечето в областта на промишлеността, когато армиите на САЩ, СССР, Англия, а после и на Франция, достигат границите на Германия, изпращат специално създадени за целта военни поделения от учени, които вървят по петите на войските от фронта и търсят патенти и научни открития. И учени, които да бъдат наети от съответната държава да работят за нея.

    В резултат на това ограбване на Германия от тези четири държави, след края на Втората световна война идва един период от двайсетина години на такова бързо развитие на науката, специално в областта на промишленото производство, на техниката и технологиите, каквото никога друг път не е имало. А огромен процент от обикновените германци от народа от предвоенните поколения продължават да вярват на изчезналия вече Хитлер, а не на новите политици, чак до около 1965 година.

  65. 65 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1020 Неутрално

    " той просто търсеше отговор на един ключов въпрос: Как ужасът и вината за извършеното да не потънат в забрава, а да останат живи в съзнанието на германците, без думата "Аушвиц" да се изтърка от всекидневна, рутинна употреба?"

    И намерил ли го е отговора? Защото много дълго е търсен - от 45-та до 1998 . Дълго време , за което се е позабравило кой носи вината за проблема и кой е решаващия фактор за решаването му .

  66. 66 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 4153 Неутрално

    До коментар [#64] от "glog":Наистина кусурите на Германия по време на национал социализма не са в икономическата област.
    Не знам, доколко политиката на немското правителство може да се определя като ляво центристка, защото планът на реформата е на Ялмар Шахт.Тази икономическа политика е била насочена към стимулиране на растеж, а не на затягане на колана и напомня на икономическата политика на Рузвелт по това време в щатите.Единствено световният финансов капитал, . базиран в Британия и шатите ,е бил силно недоволен от нея.
    Един Хенри Форд даже се е гордеел с получена от Хитлер висша награда на третия райх...После е престанал да афишира пристрастията си толкова явно, по разбираеми причини.

  67. 67 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1020 Неутрално

    [quote#3:"chicago514"].Знае се само,че всичко е било безплатно и работа имало за всички,но изведнъж се появяват Филип Димитров и Иван Костов и унищожават всичката тази [/quote]

    Знае се всичко , но от знаещи хора . Лаиците не знаят и няма да знаят , защото не искат да си напънат мозъчетата да почетат и да помислят , а не да предъвкват сдъвкани клишета . Ами тези комуно банди , откъде са се пръкнали ? Навремето Ботевия Чавдар войвода поради какви причини е хукнал по Балкана ? Сигурно от кеф , а ? Отговори си на този въпрос , че да разбереш защо са излезли и партизани по горите . И ще разбереш и защо след 9- ти са изчезнали без следа доста хора . Защото преди това са били Ястребинчетата , бил е Митко Палаузов , били са беличанчетата Сава и Василчо Кокарешкови , , отрязаната с трион глава на Асен Лагадинов ... И ти искаш родителите и роднините им да плеснат с ръце и да се прегърнат с убийците им ? Да прегърнат хората от контрачетата на кап. Николчев , заклали чобанчето Иван Рачев ,затова , че е дал хляб на партизаните ? Сигурно си мислиш , че трябвало да ги опердаши с гегата ? . Ами попрочети нещо и за хората , инициатори за създаването на НС, . Прочети и факта , че този съд е наблюдаван на място от представители от САШ и Великобритания и те са подкрепяли безрезервно решенията му . Чети момче , чети . Четенето сляпото окато прави . Не за друго - просто да не мрънкаш чужди мисли и думи . Не ти давам акъл , просто си мисля с клавиатурата .

  68. 68 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 1020 Неутрално

    [quote#7:"theanalyser"] Мисля, че германците са осъзнали в какъв хитлеров сценарий са участвали и няма да позволят подобни неща да се случват отново. [/quote]

    И чак през 1963 - та почнали да осъзнават това . Дотогава са си мислили , че Хитлер е австриец и сценария е австрийски . И затова и до сега се делят на нацисти и германци . Ловко .

  69. 69 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 899 Неутрално

    Германските злодеи и народите на СССР:
    http://s-mahat.org/cgi-bin/index.cgi?cont=242
    http://s-mahat.org/cgi-bin/index.cgi?cont=243
    http://s-mahat.org/cgi-bin/index.cgi?cont=244

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  70. 70 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2978 Неутрално

    Германия е нормална държава, а германците учтиви и културни хора!

    Кога руските окупатори и българските им рубладжийски слуги ще се извинят за стореното, много по- тежко, много по- зверско и много по- унищожително!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  71. 71 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Всъщност... това се случи след продължителен и назидателен, на моменти мъчителен процес на денацификация. И на нас ни беше нужно нещо подобно, ама...

    Свобода за Надежда Савченко!
  72. 72 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#66] от "тулса": ≪Не знам, доколко политиката на немското правителство може да се определя като ляво центристка, защото планът на реформата е на Ялмар Шахт.≫

    Шахт не се занимава с развитието и управлението на икономиката. Нито със социалните проблеми. Той е преди всичко банкер и негова е заслугата пред Хитлер за осигуряването на средства за промените и мероприятията на нацистите, за да бъде преодоляна кризата от края на 1929 година, която се проявява най-силно в Германия.

    Колкото за политическите термини ЛЯВО и ДЯСНО, възникнали по време на Великата френска революция, те характеризират само едно: как се защитават интересите на различните социални групи (класи) в държавата. Колкото повече се защитават интересите на бедната част от народа, а се пренебрегват интересите на елита, толкова политиката е по-лява. И обратно: Колкото повече се защитават интересите на елита, а се пренебрегват интересите на бедните, толкова е по-дясна. И е ЦЕНТРИСТКА когато най-пълно се защитават интересите на средната класа. При нормалната политика обаче би следвало интересите на всички социални групи и прослойки в държавата да бъдат защитени в еднаква степен. Което съвсем не означава, че те трябва да бъдат равни в материално отношение, каквато е теорията на комунизма.

    Неолиберализмът, който в сегашно време в най-пълна степен е въведен не в САЩ, а в ЕС, е крайно десен по своята социална политика (а още по-дясна е социалната политика на либертарианците, която за сега не е приложена и не се прилага никъде). Защото при неолиберализма законите защитават с огромно предимство интересите на най-богатата част от финансово-икономическия елит на държавата, а чрез Световната банка, Международния валутен фонд и Световната търговска организация – и интересите на най-богатата част от световния елит.

    Така че ако използваме неманипулираните значения на термините ЛЯВО, ДЯСНО и ЦЕНТРИСТКО, нацизмът е лявоцентристки. Но е извънредно радикален и изцяло диктаторски от чисто управленческа гледна точка.

  73. 73 Профил на bate_boby
    bate_boby
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#51] от "Ixquick":

    Отново казвам: Целта ми беше не да се ровим в Интернет и да уточняваме цитати, а да СЪБУДЯ РАЗМИСЪЛ. Моне малко...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK