И пак за прехода

Пред парламента на 14 декември 1989 г.

© Портал

Пред парламента на 14 декември 1989 г.



Текстът е от портала "Култура" Акцентите са на "Дневник"


Вълна от политически спомени нахлу тези дни и заля медиите едновременно с придошлите води, донесли бедствия в Южна и Източна България.


Случи се така, че в неделя, в деня за прощаване с първия демократично избран президент на България – д-р Желю Желев – телевизионният екран бе разполовен на две: между траура (и осмислянето на миналото) и бедствията (скърбите в настоящето).




Паралелно от интернет пространството се надигна


мътна вълна на всеотрицание


над която си струва да се поразсъждава, колкото и осмислянето на българската история винаги и по традиция да е в черно-бяло, впрочем както и анализът на настоящето – всички са виновни вкупом, поради което няма персонална вина, затова и нито един конкретен виновник комай никога не ще бъде осъден. Същото важи и при осмислянето на корупцията: всичко е корумпирано, тоест обречено на развала, значи надежда няма и всичко е позволено. Макар че "случаят Белведере", за който сигнализира френският посланик Ксавие Лапер дьо Кабан, и реакциите в самата съдебна система да са показателни колко малко понякога е необходимо, за да се стигне до промяна.


Но да се върнем към осмислянето на близкото минало. Кончината на д-р Желю Желев съвпадна с 25-тата годишнина от консултациите на Кръглата маса (януари-май 1990 г.), трасирали мирния преход в България. Само припомням: така се стигна до отмяната на ръководната роля на БКП в държавата, деполитизирането на армията, полицията, съдебната система и дипломацията, до учредяване на президентска институция, вместо дотогавашния Държавен съвет, до свикване на Велико народно събрание, което да изработи нова демократична конституция.


Бяха ли пропуснати доста възможности, можеха ли политическите реалности днес да изглеждат другояче? Със сигурност. Ала каква е вероятността желаното от нас да можеше да се случи още през 1990 г.? Никой не може да каже.


Преходът не е и не може да бъде
игра със зарове


Той, разбира се, предполага равносметка и в отстоянието от четвърт век повечето от липсващите някога парченца в картината започват да се подреждат на мястото си. Ала никой не може да твърди, че навремето е знаел правилното решение и че е имало такова – ясно, макар и за неколцина.


Всички ние, живели активно през последния четвърт век, сме си задавали едни или други въпроси и продължаваме да си ги задаваме. С пълно основание. В историята обаче въпросите са по-важни от отговорите, последните винаги липсват.


По-очевидни са грешките, отколкото правилните решения. Така например икономистът Красен Станчев твърди, че България е една от малкото страни в света успяла да извърши целия набор от възможни грешки в приватизацията. Ала, забележете, не едновременно, а постъпателно, при това връщайки се в средата на 90-те години към практики, които всички други страни, минали по същия път, отдавна са отрекли.


Валидно ли е това и за политиката, която още по-трудно се пренаписва в модално наклонение, с помощта на неизбежното "ако"? Политическата история е подчинена на друга логика, над която властват глобални категории като войната и мира.


А преходът в България, какъвто и да е той – протяжен, смътен, социално несправедлив – каквито и да са били допуснатите грешки, мина без кръвопролития (както в съседна Югославия), нито пък започна с убийства (както в съседна Румъния – с жертвите в Тимишоара и екзекуцията на диктаторската двойка Николае и Елена Чаушеску).


Над българския преход обаче
продължават да витаят неслучили се сценарии


Един от тях отново изникна от неделя насам, покрай кончината на Желю Желев.


Накратко, той е свързан с датата 14 декември 1989 г. Въпросът е: какво щеше да се случи (но не се случи), ако стеклото се множество пред парламента, включително и студентите (сред които и аз), бяха продължили обсадата цяла нощ? А не се бяха разотишли след призива на тогавашния лидер на СДС д-р Желев. Какво щеше да се случи, ако (да допуснем) гражданите бяха влезли в парламента и бяха анулирали "с телата си" член 1 на тогавашната конституция на НРБ, гарантиращ ръководната роля на БКП? Щеше ли това да е началото на истинската българска "нежна революция", а не на някаква по-сетнешна политическа подмяна или полуподмяна?


Навремето тази хипотеза ни се струваше възможна. Днес тя изглежда все по-нереална.


Какви са аргументите ли? На три пъти в най-новата ни история гражданите без малко щяха да превземат парламента – 1989, 1997, 2013 г. Това не се случи, но и да се беше случило, няма гаранция, че промените щяха да бъдат необратими. Нали промените предполагат избори, изборите – мнозинства, а да не забравяме – София не е България.


Да оставим дори настрана "танковете, които трябваше да дойдат" на 14 декември 1989 г., но на площада имаше достатъчно милиция, брутална и никак недемократизирана, готова да изпълни всяка заповед.


Щеше да се пролее кръв,
а изходът оставаше неясен


И как това кръвопролитие щеше да даде началото на българската "нежна революция"? Бяха други времената в Източна Европа, въздухът бе наситен с надежди и дори фантазии.


Онова, което липсваше в България, бяха наченките на гражданско общество, което да е в състояние да изиграе ролята на мотор, да пробуди масите.


Изборите през 1990 г., дори и "частично фалшифицирани и тотално манипулирани", показаха, че голяма част от България все още е в "комунистическа летаргия". Че е необходимо време хората да се пробудят. А то не достигаше, събитията ни изпреварваха.


Да, хората, стремящи се към демокрация, не влязоха на 14 декември в сградата на парламента, но на 26 август 1990 г. имаше такива, които влязоха в Партийния дом. И той показно лумна пред очите ни, което даде повод на червената пропаганда поне едно десетилетие да тръби, че "демократите са вандали." Днес всичко това е забравено, а историята се съхрани само в един филм на Малина Петрова.


Вярно е, че на 14 декември тогавашният лидер на СДС Желю Желев призова хората да се разотидат и мнозина го послушаха, защото не искаха демокрацията в България да започне с кръв, защото е лош знак някоя демокрация да носи това клеймо.


Не смятам, че такова нещо би поискал който и да е демократ, не го поиска и никой лидер на промените в Източва Европа.


Ето съпоставката с чешката "нежна революция". В една нова биография на Вацлав Хавел, написана от неговия близък съветник Михаел Жантовски ("Havel: A Life", 2014)  четем следното заключение:


Хавел бе обзет от един почти религиозен порив към помирение. Той се отказа да съди чехите, замесени в престъпленията на съветския режим, извини се пред Германия за следвоенното изселване на судетските немци, избягаше конфронтацията и неизменно избираше пътя на диалога, стремейки се по-скоро да разбере, отколкото да демонизира позицията на опонента си. 


Това за "мирния преход". Което не изключва


неслучването на редица други неща,
които бяха по силите ни, ала не ги сторихме


А за тях също е редно да не се забравя. В България не бяха осъдени престъпленията на комунистическия режим, не бяха приети мерки по лустрацията на висшите кадри на тоталитарната номенклатура. В небитието отидоха всички големи мегадела, включително и това за лагерите. Не бяха отворени навреме досиетата. Историята на комунизма така и не влезе в учебниците, чак до ден-днешен.


Травмата на "Възродителния процес" не намери нужното си лечение, което даде възможност на елита на ДПС и до ден-днешен да паразитира върху "етническата карта", а извършители от другата страна, техни потомци и псевдопатриоти да продължат да разпалват това огънче. Поредният дебат в парламента, свързан с "Възродителния процес", показа как нищо не се е променило.


Ние продължихме напред, без да знаем какво оставяме назад. Затова се въртяхме дълго и мъчително в кръг.


Адам Михник нарече този порочен посткомунистически кръг "пътуване в мъглата".


А в тази мъгла се размиха основните грешки на прехода.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (87)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    За прехода можем да кажем следното:
    1)Няма друга държава която да прави преход 25 години. Всички други "преходиха", че и забравиха даже.
    2)Българите са единствения народ който 25 години след падането на комунизма продължават да дава отново и отново властта в ръцете на "бившата" комунистическа партия наричана сега БСП.
    И съответно си носим последствията от това ! Но не само тези които гласуват за комунистите, а и тези които нямаме никаква вина.

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  2. 2 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1323 Неутрално

    Затова си мисля ... мисля, че много хора мислим, че е крайно време вече тези които много държат да живеят в кочина и да гласуват за комунистите, и разните им метастази - Атака, ББЦ и т.н. да вземат да си се отделят в Сибир, и да ни оставят най-накрая да направим една читава нормална България.

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  3. 3 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1995 Неутрално

    Некоректно е сравнението с Хавел. Хавеловата "саметова револуце", неговото миролюбие и двукратното му вето върху лустрацията не му попречиха да държи комунистическата партия извън властта, докато беше президент. А страхът на Желю Желев комунистите да не пролеят кръв беше добре използван от тях и в резултат се формира програмното правителство БСП-СДС, което беше убийствено за промените.

  4. 4 Профил на Петър Самсонов
    Петър Самсонов
    Рейтинг: 5536 Неутрално

    Мирните преходи не водят до революции, а до плахи и бавни еволюционни опити, в които обществената енергия се разтваря като митническа захар на дъжд в склад на Гриша Ганчев...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  5. 5 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 884 Любопитно

    "България е една от малкото страни в света успяла да извърши целия набор от възможни грешки в приватизацията"

    Те тука е заровено кучето. Цялата приватизация трябваше да стане прозрачно през фондовата борса. Вместо това политиците разпродадоха на безценица предприятията, прибраха си комисионните и доволно си живуркат. А народът - вълците го яли. Два милиона млади и прави българи трябваше да напуснат страната и да си търсят прехраната в чужбина...

  6. 6 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 994 Неутрално

    "...Историята на комунизма така и не влезе в учебниците, чак до ден-днешен...."- едно нещо се превръща в история когато си отидат всички живели по - негово време и наследниците им! Дотогава е действителност!!!

  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    Скромното ми мнение за "вълната на отрицание" за която говори автора и въобще за поставянето на всичко случило се и всички действали и действащи лица под един знаменател има според мен поне две причини и води до доста неприятно следствие.
    За причините си мисля, че едната се генерира от хората, които се чувстват загубили позиции ( такива не са малко) и са против от самото начало и до ден днешен и/или политически мотивирани с пари, власт и какво ли не, та тези хора очевидно целят, за съжаление и частично постигат отвращаването на колкото може повече хора и дори превръщат заниманието с политика като нещо срамно и недостойно и подходящо само за хора с нисък морал и (почти) престъпни наклонности. За реализация на това, те мобилизират и не малко от медиите, понеже са добре финансово обезпечени.
    Има и друга част от нас, хора които по принцип са по-черногледи, поддават се такива настроения и това комбинирано с добре известната ни и широко разпространена балканска завист и злобичка, така че тази част са по-скоро жертви или хранителна среда за разпростравяните от горните заинтересовани хора и организации тези, скандали и инсинуации.
    Затова не трябва да вярваме или самите ние да обобщаваме, най-малкото защото това въобще не е вярно, че всички са маскари и видиш ли, нещата стават само от лоши, още по-лоши.
    Дори цитирания в статията Станчев, за постигнатия добър набор от неволни или не съвсем такива грешки при приватизацията, е писал и много убедително е доказвал, че нещата все пак се развиват положително и големия дефект на т.н. преход, е ниския коефициент на полезно действие и мудните темпове.
    Но и това е в резултат на нашите колебания, изразявани в горините като електорални нагласи, така че, до голяма степен сме си виновни и ние самите.

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2841 Неутрално

    Комунистите издигнаха лозунга„Плавен преход“ И плашеха хората с шокова терапия. Сами сме си виновни.50% от хората се страхуваха и предпочитаха опашките и купоните ,пред някаква промяна.

  9. 9 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Пичове, при положение че:

    1. до 1989 година 95% от интелигенцията, инженерите, хората с акъл и квалификация бяха свързани с комунистическата партия (голяма част и с Държавна сигурност),
    2. а след 1989 година голяма част от мислещите и кадърните се изнесоха от БГ,

    как сте очаквали преходът да протече по друг начин?

  10. 10 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#8] от "hodounski":

    ПРЕХОДА беше просто една лъжа, с цел да се прикрият проблемите на слединдустриалната епоха, глобализацията и автоматизацията! т.нар. преход започва да удря и германците, роботи и компютри заместват излизащите в пенсия, подобна ако щете е и прогнозата за пазара на труда в БГ.

  11. 11 Профил на jza49480915
    jza49480915
    Рейтинг: 429 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ian Smith":

    Изгонихме комунизма и не успяхме да затворим вратата и се настани социализма а той е по нагъл от комунизма и докато не се заемем с него ще подобри рекорда на предшественика си.Шапка им свалям как само за няма и 10 години успяха да се подготвят за перестройката и да я направят по свои стил.Имаше някаква надежда в началото но ДС захапа вълната на недоволството и използвайки Желев измамиха народа.Те никога не са и мислили да напускат властта и затова постоянно си издигат свой проверени хора като опозиция за заблуда.Лошото е че започнаха да се оливат с присвояването на баницата и скоро ще им припари под краката.Всичко ще зависи от предстоящите избори и ще се моля да бъдат избирани хора които ще защитават интересите им а не партийно поставените пионки които да обслужват властта за сметка на народа.

  12. 12 Профил на pelovski
    pelovski
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Авторът пропуска умишлено или не, нещо много важно - така наречената опозиция бе назначена от БКП и ДС. В ръководството й намериха място хора удобни за БКП, хора, които по някакъв начин бяха добре свързани с БКП. Напр. за Илия Минев нямаше място там, Янко Янков набързо бе изгонен и др. Вместо това там бяха агент Бончо, номенклатурния весникарски кадър Спасов (Бог да го прости), Жельо (и него Бог да прости), чийто кръг е все от комунисти, Любо Пъпката - син на виден комунист и т.н.
    Кръглата маса беше тотален цирк. Един уреден мач и нищо повече. Неслучайно в крайна сметка децата на комунистите и ченгетата станаха капиталисти, а другите им слугуват.

  13. 13 Профил на azo
    azo
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Въпросът е - Каква част от българите предпочита да живее като животните в зоопарк (сигурна, но ограничена среда), или на свобода (несигурна, но даваща възможности среда)?
    Отговорът е - по-голямата част избира първото и това прави всяка промяна трудна.
    Наивно е да се мисли, че някои политици могат да предизвикат такава масова промяна в мисленето. Нужно е време, измеримо в поколенчески мащаб.
    По история едно време ни учеха за поуките от Великата Френска революция - всички, които участват в нея искат промяна, но няма единодушие до къде да се стигне, а накрая тези, които я започват, губят, а други обират ползите.
    Ако се разделим условно на 3 - според основният ни избор на стратегии в живота - умни, глупави и хитри, то третата група определено (ще) доминира в нашия живот.

  14. 14 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 784 Неутрално

    Основната причина за импотентността на българското общество да проведе смислени промени е, че НЯМАШЕ КОЙ да ги направи!
    И причината не се корени в 1989-та, 1990-та или 80-те години изобщо.
    Причината се корени в 1944 и 1945 година.
    Както видяхме в Германия, Чехия, Унгария и Полша, промените (в малко по-малка степен в Полша, но даже и там) се извършиха от една градска интелигенция, която беше сравнително непокътната през 45 години съветско господство.
    Нито през 44-45-та, нито през 56-та, нито през 68-ма, нито през 81-ва тази интелигенция е била подложена на унищожение в тези страни.

    У нас през 1944 до 1945 тази градска интелигенция е депортирана или физически унищожена. 3-те хиляди убити са само част от нещата - има много разселени и (много умен ход на комунистическата върхушка) на всички беше прекъснат достъпът до образование на потомците на интелигенцията!

    Тоест истинската градска интелигенция беше заменена от фалшива такава - която си беше пряко потомство на хората с каскети с много малки изключения. А през 89-та-90-та тези изключения бяха умели изтласкани и заменени начело от хора като д-р Желев - виден пример за интелигенция с комунистическо минало.

    Ние не знаехме какво правим, нямаше кой да ни покаже и нямаше как да се случи. Нито сега има как - при постоянното изтичане на млади хора в чужбина.
    Жестокостта на режима още преди 60 години беше предопределила качеството на прехода - нито можеше да се случи революция през декември 89-та, нито "нежна революция"
    Нямаше кой да я направи.

  15. 15 Профил на stiga_be
    stiga_be
    Рейтинг: 382 Неутрално

    До коментар [#5] от "palav_nik":

    Каква фондова борса? През 90-те всички държавни фирми бяха източени от бившата номенлклатура коят стоеше на входа и на изхода им.
    Просто Държавата не си свърши работата по опазване на собственоста си!!

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  16. 16 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3746 Неутрално

    Израза"Да дойдат танковете" не беше празни думи, а съвсем реална и напълно възможна заплаха тогава когато БКП все още държеше здраво всички лостове на власта. Видяхме че дори и по късно през 1997 те не се замислиха и започнаха да бият, стрелят и насилстват когато видяха че ще изгубят власта. Днес обявявят по някаква ирония Добрев за спасител но той си беше ченге и комунист до мозъка на костите.
    Днес е лесно да се съди за миналите събития, според мен неуспеха на нашият преход се крие в в основни черти на народопсихологията ни а не в това или онова събитие.
    По голяма вреда нанесоха изборите за ВНС които БКП спечели по един или друг начин и заложи настоящата Конституция и закони.

    klimentm
  17. 17 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 884 Любопитно

    [quote#15:"stiga_be"]През 90-те всички държавни фирми бяха източени от бившата номенлклатура коят стоеше на входа и на изхода им. [/quote]
    Наистина имаше такива в окаяно състояние, но и такива които печелеха доста добре и се бяха утвърдили на международните пазари. Пример - "Фаянс" Каспичан бълваха продукция не само за България, ами имаха и голям износ на качествена продукция. Повече от 2000 работници получаваха солидни заплати, а сега е пустош, безработица и мизерия, след като бяха купени от някакви италианци, а после препродадени на испанци...

  18. 18 Профил на stiga_be
    stiga_be
    Рейтинг: 382 Неутрално

    [quote#16:"klimentm"]Израза"Да дойдат танковете" не беше празни думи, а съвсем реална и напълно възможна заплаха тогава когато БКП все още държеше здраво всички лостове на власта. [/quote]

    Винаги съм си мислил, че ако бяха дошли танковете сега щяхме да живеем в една по добра държава.

    Между другото - комунистите плашиха народа с "Шокова терапия" и след това няколко пъти я приложиха върху същия този народ. Ама както е казал народа "Прост народ - слаба държава".

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  19. 19 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Трите най-големи исторически грешки на СДС:

    1. Че се изпокараха "за кокала" още във ВНС. Тирета, файтони, люспи и т.н... Нулева политическа далновидност!
    2. Избраха си за лидер Ф. Димитров - най-неподходящата личност за такова турболентно време, който се огъна и повехна като.... (Да не слагам по-точно определение за него, че ще ме баннат за дълго!)
    3. Отрекоха се от идейния си баща Ж. Желев с възможно най-грозни обиди!... Но станаха просто шайка неудачници!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  20. 20 Профил на stiga_be
    stiga_be
    Рейтинг: 382 Неутрално

    [quote#19:"The Core"]Трите най-големи исторически грешки на СДС:[/quote]

    Нищо подобно - СДС беше проект на Държавна Сигурност, само тук таме някой промъкнал се "Неформал"...

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  21. 21 Профил на kki
    kki
    Рейтинг: 479 Весело

    До коментар [#4] от "Депутат 241 - Майдан в Москве'2015":

    буааааахахахахаха, добре казано

    +++++++

  22. 22 Профил на Patilan
    Patilan
    Рейтинг: 426 Неутрално

    "Изборите през 1990 г., дори и "частично фалшифицирани и тотално манипулирани", показаха, че голяма част от България все още е в "комунистическа летаргия". Че е необходимо време хората да се пробудят. А то не достигаше, събитията ни изпреварваха."

    Този абзац е достатъчен, за да обясни защо преходът се полчуи по този начин....
    Чисто и просто, народът не разбра че има нужда от прехо.

    I'm my worst enemy!
  23. 23 Профил на dali_da
    dali_da
    Рейтинг: 426 Разстроено

    От 1989 до сега, включително, няма никакви грешки!
    Всичко е обмислено, режисира се и се осъществява!
    Причината е в простия ни народ, който е като стадо и го допуска!
    За сега, аз не виждам никаква възможност нещо да се промени!
    Още ще ни крадат и още ще обедняваме!

  24. 24 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Любопитно

    ДЕПОЛИТИЗАЦИЯ

    За да е Без ком Държавно Сигурно!

    Демократическа работа свършила тя.

    Титаническа!

    В Народната армия,
    в Народна милиция,
    в Народния съд
    и Народния корпус
    Дипломатически.

    Не стигнало време
    на Кръглата маса.

    Над маса / под маса
    - до край.

    С Домсъветски
    партийни съвети

    в градове и паланки,
    в управленски седянки

    Не могла да се справи
    ша знайш.

    ПРОПУСНАТИ ПОЛЗИ
    изтекоха пусто.

    ЦЕЛИ 25 ЛЕТА!

    Политпартизани
    препятствят блокират

    ДЕ ПОЛИТИЗАЦИЯТА.

    "Но да се върнем към осмислянето на близкото минало. Кончината на д-р Желю Желев съвпадна с 25-тата годишнина от консултациите на Кръглата маса (януари-май 1990 г.), трасирали мирния преход в България.

    Само припомням: така се стигна до отмяната на ръководната роля на БКП в държавата,

    деполитизирането на

    армията,
    полицията,
    съдебната система и
    дипломацията,

    до учредяване на президентска институция, вместо дотогавашния Държавен съвет, до свикване на Велико народно събрание, което да изработи нова демократична конституция.

    Бяха ли пропуснати доста възможности, можеха ли политическите реалности днес да изглеждат другояче? Със сигурност."

  25. 25 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 684 Неутрално

    *23* ++++++++++++++++++++!
    Живи и здрави,и доста оклюмали, са тези,който реагираха с *ти не си демократ* когато им казвах,че трябва кръв,бесилки и линч на червените говеда,съсипали с простотията и жестокостта си няколко поколения.

  26. 26 Профил на Ivo Ivanov
    Ivo Ivanov
    Рейтинг: 479 Неутрално

    България ще излезе от мъглата на прехода едва след като всеки комуняга и генерацията, която е отгледал в дома си си замине по естествен начин - на гробищата!

  27. 27 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    Източногермански троянски Ленин

    След 1945 Западна Германия
    Денацифицирала своите "SSmart"
    по бързата процедура.

    Бързо постигнала демократични учебници,
    образование и икономика.
    Капиталистическа!

    Да не споменаваме за твърдо демократичната и неутрално просперираща Швецария.

    Заслужил обект на непрекъсната завист.

    Има модели за пример блестящ.
    Там запотръгна Възходът.

    Там "Пролетар",
    Вестник просветен -
    светна да светне Народа.

    До коментар [#6] от "SSmart":

    "...Историята на комунизма така и не влезе в учебниците, чак до ден-днешен...."

    - едно нещо се превръща в история когато си отидат всички живели по - негово време и наследниците им! Дотогава е действителност!!!

  28. 28 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Любопитно

    Ленин секи Тудей вовеки

    Какъв ти там ужас...

    Не комунист.
    Аутист бил човекът.

    http://www.mediapool.bg/doklad-na-pentagona-vizhda-forma-na-autizam-u-putin-news230227.html

  29. 29 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 693 Неутрално

    ''Прехода'' във вида в който го изживяхме бе перфектно планиран, проведен и ''завършен'' от комуноидната върхушка, с активната помощ на агентурата на ДС и КГБ. Внедрените агенти в политиката/в СДС под прикритие, в ДПС и други уж опозиционни партии почти явни/ си свършиха перфектно работата и проведоха 25 години, като едно дълго, многопластово активно мероприятие. Резултата е на лице днес, когато икономическия потенциал е в червени ръце, политиката се дирижира от тяхната клиентела, а България се влачи на опашката на цивилизования свят.

  30. 30 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    Подведохме се.
    Хората в провинцията, по навик, привеждахме в изпълнение решенията на ръководителите на СДС, а те влязоха в колаборация, договорки, компромиси.
    Изтървахме инерцията на въодушевлението, подема;
    допуснахме разделение и разочарование, а това позволи на комунистите да се окопитят и активизират.

  31. 31 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7209 Неутрално

    "пътуване в мъглата",само че,за България то продължи много дълго и още продължава.Не се знае кога и дали изобщо ще изгрее слънце.Тези,които нямаха повече нерви да чакат се изнесаха,а ние,които останахме, все се надяваме да дойде Годо,вместо сами да се заемем с разрешаване на проблемите.

  32. 32 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 825 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ian Smith":

    Струва си малко да се поразсее обаче този мит:
    1. Не е вярно, че другите държави са забравили. Раните от комунизма са жестоки - само няколко факта - в Прибалтика, КГБ отнесе всички досиета , бившата ГДР продължава да е изостанала ВЪПРЕКИ ТРИЛИОНИТЕ, Унгария се бори с левите и популистки забежки на Орбан на фона на падащ стандарт и т.н. и т.н.
    2. Това второто е вярно, но и то не е само на фона на бившите соц държави.
    Изобщо трябва да не отричаме абсолютно всичко. Голямо постижение е НАТО и ЕС, но нека не забравяме, че за Румъния и България бяха въведени много по-строги правила, отколкото за предишните членове.
    Има и още , ама не ми се пише...

  33. 33 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 693 Неутрално

    До коментар [#14] от "enterfornone":++++++++++!
    Много точно сте анализирал този аспект, но това е само една от основните причини. Според мен, фундамента на нашето минало и настояще се крие в гените на тукашното природонаселение. Генетично сме увредени, загубили сме сетивността си за добруване на общността.

  34. 34 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    Чавдар ТАСС

    Не сте.

    Имате БКП БСП АБВ и всичко останало.

    Ликуй, пепо.
    Ликуй, дедо.

    Всичките дерзайте.

    До коментар [#30] от "dedo pepo":

    Подведохме се.

    Хората в провинцията, по навик, привеждахме в изпълнение решенията на ръководителите на СДС, а те влязоха в колаборация, договорки, компромиси.
    Изтървахме инерцията на въодушевлението, подема;
    допуснахме разделение и разочарование, а това позволи на комунистите да се окопитят и активизират.

  35. 35 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 678 Неутрално

    [quote#33:"yorddj"]природонаселение. Генетично сме увредени, загубили сме сетивността си за добруване на общността. [/quote]
    Така е, не знам дали е генетична деформация, особеност или просто кармата на една народност. Но е тъжно. А е така простичко да се стремим поне да не правим другиму това, което не бихме искали нам да причинят. И да живеем по Неговите закони, особено в тези вълчи времена.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  36. 36 Профил на radetski
    radetski
    Рейтинг: 396 Неутрално

    "14 декември 1989 г. Въпросът е: какво щеше да се случи (но не се случи), ако стеклото се множество пред парламента, включително и студентите (сред които и аз), бяха продължили обсадата цяла нощ?.."

    Аз бях там. МНОГО можеше да се случи,но уви. Бяхме излъгани и скоро го разбрахме. Разликата между 14 декември 1989 и 26 август 1990 е огромна. До август 1990 хората които можеха да направят прехода просто бяха потеглили навън. За мен 14 декември 1989 е изпуснатия момент. Желю Желев , вярвам без да осъзнава, изигра тази роля. Съжелявам, но е така.

  37. 37 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 994 Весело

    До коментар [#27] от "dnevnikar":

    ?!?!??!??!какво искаш да кажеш?!?!?
    Чудя се наздраве ли да ти кажа............

  38. 38 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Статия за нищо, за "преход" от трън та на глог.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  39. 39 Профил на chuggun
    chuggun
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Красен Станчев е прав,някой избра чешкия модел за приватизация който устройваше някои политици и бедния народ бе оставен ошашавен в прехода за който говори авторът.

  40. 40 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 526 Весело

    Нали не сте очаквали БКП, която държи политическата власт, да пропусне да я трансформира в икономическа? Процесът е обективен. Затова и преходът изглежда проведен под диктовката на червените капиталисти. Те никога нямаше да допуснат членство в НАТО и по-късно в ЕС, ако не се надяваха на усвояването на парите от бездънния джоб на европейския данъкоплатец. Това е една от грешките на прехода. Грешка на другарските банди (не са само червени)! Само, ако знаеха, че ще трябва да се изправят срещу близнаците си от Матушката и рано или късно ще бъдат принудени да спазват правилата... Никога нямаше да видим ЕС! Това им е грешката на другарите капиталисти.

    Другата грешка им е Костов. Изпуснаха за малко контрола и той приватизира бързо и масово. Нищо, че и той се превърна в другарски капиталист с кръга Олимп. Просто групата за кокала се увеличи. Но пък безкрайното люшкане между часно и държавно беше прекратено.

    Другото, положителното, се случи "въпреки" политическата върхушка, а не благодарение на нея. Тя и до ден днешен се опитва брутално да подслушва, да дава Пирин във вид на държавна субсидия или да спасява КТБ. Единствено гражданското общество я спира да ни докара до демокрацията на Путин.

  41. 41 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2408 Неутрално

    До коментар [#32] от "SSS":

    Точно така,всеки народ си има свое темпо на ходене! Така,че да не сме толкова черногледи,когато гледаме назад,нито пък когато се взираме напред.
    Според мен,причината да сме по-назад от другите е бай-ганьовщината,в цялата и отровна палитра! Тя се пренася от поколение на поколение,но радостното и оптимистичното е,че все по-малко заразява новите поколения. Например,вече ще е невъзможно българският народ да избере типаж подобен на Бойко Борисов.

  42. 42 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 824 Неутрално

    25 години бил преходът. Не 25, ами още три пъти по толкова ще се влачим като цигански катун, щом не знаем какво искаме. Цяло поколение отмина, а ние още се лутаме за посоката, опитвайки се да ебем дявола във въздуха, без опора.
    Ами няма да стане.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  43. 43 Профил на 404_not_found
    404_not_found
    Рейтинг: 374 Неутрално

    25 години преход на тефтерчетата

  44. 44 Профил на Иван55
    Иван55
    Рейтинг: 413 Неутрално

    "И пак за прехода"
    Къв преход бе, Тони? "Преходът" от Член 1 към олигархичен тоталитаризъм не е преход, а тавтология.

    "В България не бяха осъдени престъпленията на комунистическия режим, не бяха приети мерки по лустрацията ..."
    Всичко това е взиране в миналото. Мирният преход - ДА, но конструкцията на държавата???
    КОНСТРУКЦИЯТА НА ДЪРЖАВАТА, Тони! Преходът, дали го е имало, или не, дали е бил, или започва, ще си проличи по конструкцията на държавата.

    Към "Власт власт възпира" чрез пряка демокрация.
  45. 45 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    Бяхме 60 души борци за демокрация. В квартал населен с 60000. Какво правеха останалите ли? Ами пиеха си ракийката и гледаха сеир по телевизията. Както се оказа по-късно- собствения си сеир. И въпреки това победихме и вкарахме син депутат във ВНС. Но като цяло в България демокрацията загуби. И всичко тръгна наопаки. И досега. Днешните антикомунисти са отрочетата на бившите комунисти. Просто смениха посоката. Решиха че далаверата е на запад. А народът си е все същия.

  46. 46 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 672 Неутрално

    [quote#9:"12345"]до 1989 година 95% от интелигенцията, ...е, хората с акъл и квалификация бяха свързани с комунистическата партия [/quote]нагла лъжа-може на село да е било така но не и в големите градове! В София от интелигенцията в БКП членуваха към 10%! те си имаха квоти! Напр. от 10-15 софийски лекари, само един, рядко най-добрия, често посредствен, бе член на БКП (уредил се или по семейна линия или когато е бил на село!) Ама ставаше началник на по добрите. Хитреците гледаха да влязат в БКП докато следват или в казармата. или отиваха за малко в провинцията, където по можеха да влязат в БКП. Не пишете глупости!

  47. 47 Профил на laundromat
    laundromat
    Рейтинг: 426 Весело

    "Прехода... прехода... прехода..." Преход към какво бе г-н авторе?! Няма ли някой, най-сетне в тази държава, да разясни на простосмъртните, към какво "прехождаме"?! Някои, даже, обявиха че сме завършили прехода! Което означава какво - капитализъм? Нама такъв! Демокрация, шуро-баджанащина,свобода на словото, еднаквост пред закона, върховенство на закона, здравна реформа, свобода на личната инициатива, бизнеса......??? Единственото реално, към което сме "преходили" е влизането ни в ЕС, разгеле, че можем да си търсим работа в цяла Европа! Благодарение на Царя! И да - да подхранваме България, с парични преводи! Обявете някаква крайна спирка на пустия му преход! Че ще вземем да я подминем!

  48. 48 Профил на adenauer
    adenauer
    Рейтинг: 531 Гневно

    До коментар [#23] от "dali_da":

    Точно и ясно казано.Коментариите са излишни!Прост народ,слаба държава.Бъллгарите никога не са проявявали интелект и прагматичност.винаги са се надявали някой друг да свърши тяхната работа.И сега тази историческа даденост продължава без шанс да бъде променена.И сегашното НС, като предишното ,че даже и по-лошо.

  49. 49 Профил на adenauer
    adenauer
    Рейтинг: 531 Гневно

    До коментар [#26] от "Ivo Ivanov":

    Много дълго ще се чака ,а тези червени изроди се плодят ,като циганите .Гледаж ,уж малко останаха ,но не свършват .Даже оставаш с впечатление ,че извират от някъде.

  50. 50 Профил на adenauer
    adenauer
    Рейтинг: 531 Гневно

    До коментар [#33] от "yorddj":

    Абсолютна истина ,повтаряна през историята .

  51. 51 Профил на Minddestruction
    Minddestruction
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#46] от "bgpatriot":

    Вярно е че имаше квоти за партийци. Вярно е че за интелигентните беше много по-трудно да се уредят - защото това всъщност щяха да са бъдещите началници и директори, а все пак началнически места малко. И "подобряваха работническия състав на партията" с не особено интелигентни и най-вече послушни хора.

    Това обаче доведе до там че интелигенцията нямамаше опит в органицационна дейност; най-много някой да се издигне до профсъюзен секретар - т.е. организатор на банкети. За каквато и да е политическа дейност не можеше и дума да става. И съотвено опит в бързо организиране на хиляди и десетки хиляди хора. Всякакви десиденти бяха смачквани и затривани. И после "революцията" в Бг я ръководиха ... бившите комсомолци и баба Елка К. и дядо Петър Д. И някои назанчени десиденти като току що покойния. Всеки който беше истински демократ много бързо беше изтикан настрани в организацията на "демократичния" процес, е с известни мънички изключения...

  52. 52 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 714 Неутрално

    [quote#49:"adenauer"]Много дълго ще се чака ,а тези червени изроди се плодят ,като циганите .[/quote]
    Пролетта на 1990г. Иванчо попитал другарката:
    - Другарко, след като дойде Демокрация, колко дълго ще чакаме за Промяната ?
    Другарката отвърнала:
    - Ако ще чакате, ще е дълго...

    Stupid people make me sick
  53. 53 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 714 Неутрално

    [quote#8:"hodounski"]Комунистите издигнаха лозунга„Плавен преход“ И плашеха хората с шокова терапия. Сами сме си виновни.50% от хората се страхуваха и предпочитаха опашките и купоните ,пред някаква промяна[/quote]
    Да, вярно е това, макар и малко преекспонирано. По-късно винаги съм се питал, имаше ли кой да извърши промяната ?
    Днес мога твърдо да кажа - НЕ !

    Stupid people make me sick
  54. 54 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Много интересна и изключително, критично важна, според мен тема. Трябва да призная, че за разлика от статията не прочетох всички коментари докрай, но ще го сторя.
    Все си мисля дали не може някак си по-систематично и обективно да анализираме и преценим тези прословути последни 25 години от най-новата ни история и как да стане това възможно най-добре...

    Когато дойде 10 ноември 1989 г. в моето семейство имаше представители на 4 поколения - дядо и баба; родителите ми, аз и съпругата ми; малкото ни дете. Три от тези поколения бяха родени, израснали и оформени (или израстващи) при т.н. социализъм (родителите ми са "влезли" в него малолетни). Дядо и баба бяха вече стари и със здравсловни проблеми, вторачени в нас, в "децата"...
    България беше ЗАТВОРЕНА ДЪРЖАВА, ЛАГЕР! СОЦИАЛИСТИЧЕСКИ ЛАГЕР! И така я и наричаха.
    Знаете ли, чували ли сте какво става с човек или живо същество, държано много дълго време на тъмно, например в тъмно помещение, в тъмна килия, когато е пуснато или избяга изведнъж на светло?
    Виждали ли сте, знаете ли какво става с едно животно, държано много дълго време, години, от раждането му в малка клетка?
    Давам тези примери, тази хипербола, които могат да се сторят пресилени някому, за да онагледя мисълта си.
    Режимът в България през периода 1944 г. - 1989 г. е официално обявен за престъпен, за откровена диктатура и със закон, и мисля, че вече никой, дори и комунистите, и наследниците им от БСП не би се наел сериозни да оспорва този му характер. Ние говорим за това, че сме били 500 години под турско робство и сме запазили националната си идентичност, но също и как това робство се е отразило на националното ни развитие, самосъзнание, икономика, традиции, култура, самочувствие, идентитет...
    Обаче аз поне не съм видял или прочел как половинвековната диктатура, тоест робство на проруската комунистическа клика се е отразила, какви промени и отпечатъци е оставила тя върху нас като народ и държава, върху развитието ни!
    Няма, отсъства много очебийно и друг изключително, критичено важен момент за сериозен обективен прочит и анализ на най-новата ни история и днешния ни ден - ОБЩЕСТВЕН КОНСЕСУС ПО ТОВА ЩО ЗА ДЪРЖАВА СМЕ НИЕ В МОМЕНТА, СЕГА! КАКВА РЕАЛНА ФОРМА НА УРАВЛЕНИЕ ВСЪЩНОСТ ИМАМЕ В МОМЕНТА И ПРЕЗ ПОСЛЕДНИТЕ 2.5 ДЕСЕТИЛЕТИЯ?
    РЕПУБЛИКА ЛИ СМЕ НАИСТИНА? КОНСТИТУЦИОННА, ЗАКОНОВА ДЪРЖАВА ЛИ СМЕ РЕАЛНО?
    ЕВРОПЕЙСКА ДЪРЖАВА ЛИ СМЕ?
    ДЕМОКРАЦИЯ ЛИ СМЕ В ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ? ТОВА В БЪЛГАРИЯ Е ЛИ НАИСТИНА ПАЗАРНА ИКОНОМИКА? КАПИТАЛИЗЪМ?

    И можем ли наистина, сериозно да правим о-задълбочен опит за анализ и оценка БЕЗ ДА НАМЕРИМ КОНСЕНСУСНО ОТГОВОРИТЕ НА ТЕЗИ СЪВСЕМ БАЗИСНИ И ОБЩО ВЗЕТО НЕ ТОЛКОВА СЛОЖНИ ВЪПРОСИ, ЧИИТО ПРАВИЛНИ ОТГОВОРИ НЕ БИ ТРЯБВАЛО ДА СА СЕРИОЗНО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ЗА ВСЯКА СЪВРЕМЕННА АВТЕНТИЧНА НАЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНЦИЯ В ЕВРОПА, ОСОБЕНО В 21 ВЕК, ПРИ ВИСОКОТО НИВО НА РАЗВИТИЕ НА ТЕХНОЛОГИИТЕ И ИНФОРМАЦИОННИТЕ ПОТОЦИ, НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА И ОТВАРЯНЕТО НА БЪЛГАРИЯ КЪМ СВЕТА?

    Защото когато обикновено говорим за преход - демократичен или "демократичен" (тоест или не), това обикновено е преминаване от една точка, от едно състояние КЪМ ДРУГО, и е добре, даже задължително да сме наясно КОИ ТОЧНО СА ТЕЗИ ТОЧКИ И СЪСТОЯНИЯ, нали? Най-малкото за да разберем там ли сме и къде изобщо сме, въобще на равия път ли се намираме.
    Защото "АКО НЕ ЗНАЕШ КЪДЕ ОТИВАШ, ЩЕ СТИГНЕШ НЯКЪДЕ ДРУГАДЕ!", е казал много удачно някога един умен мъж.

    Когато четях статията и по-точно разсъжденията на автора където той посочва какви пропуснати възможности сме имали и как никой не знае дали всъщност е можело нещата да се развият по-добре и че никой не знаел какво точно да се прави, на мен тези твърдения не ми прозвучаха особено убедително.
    Най-напред защото авторът явно визира нас, хората, вкл. мен и семейството и детето ни, с което ходехме на митингите, заедно със стотици хилади българи, и родителите ми, и баба и дядо...
    НО НЕ НИЕ ВСЪЩНОСТ РЕШАВАХМЕ, ДРУГИ БЯХА РЕШАВАЩИТЕ ВМЕСТО НАС, ЗАРАДИ НАС, ОТ НАШЕ ИМЕ, И МАМЕЙКИ НИ, МАНИПУЛИРАЙКИ НИ, ЛЪЖЕЙКИ НИ! И ИМАМ ПРЕДВИД НЕ САМО ЧЕРВЕНАТА ДС-КГБ КЛИКА, ПАРТОКРАЦИЯТА, ПРЕДВИЖДАНА ОТ ЛУКАНОВ, МЛАДЕНОВ, ДЖУРОВ, ГОЦЕВ,...,НО И СЪВСЕМ ПРЯКО НАБЛЮДАВАЩИЯТ ГИ РЕЗИДЕНТ НА КГБ В БЪЛГАРИЯ!, НО И Т.Н. ЛИДЕРИ НА СДС, КОИТО ПОЧТИ ДО ЕДИН СЕ ОКАЗАХА ... ТЕХНИ, НА ПРЕЖДЕСПОМЕНАТИТЕ ПОДБРАНИ И ЗАВИСИМИ ХОРА, МОШЕНИЦИ, КАРИЕРИСТИ И КОРУМПИРАНИ!
    А за действителното място и роля на западните посолства, служби и сили в тези процеси е необходима отделна самостоятелна тема!!! С ФАКТИ, СЪБИТИЯ, ИЗКАЗВАНИЯ И УЧАСТИЕ, МАКАР И ДИСКРЕТНО, ИЛИ БЕЗУЧАСТИЕ...
    В заключение засега само искам да изтъкна, че като че ли не се разбира и знае - и в чужбина, но за съжаление и в България - за това, че ПОЛОВИНВЕКОВНАТА ПРОРУСКА ДИКТАТУРА В БЪЛГАРИЯ Е НАЙ-ЖЕСТОКАТА ОТ ОСТАНАЛИТЕ НАЛИЖЕНИ РЕЖИМИ В СОЦИАЛИСТИЧЕСКИТЕ ДЪРЖАВИ И НАЙ-БЛИЗО ДО СЪВЕТСКАТА, НО КОНКРЕТНИ ФАКТИ И СЪБИТИЯ МНОГО СТАРАТЕЛНО СЕ КРИЯТ И ДО ДЕН ДНЕШЕН!
    НЕ Е СЛУЧАЙНО, ЧЕ И ДО ДЕН ДНЕШЕН МОСКВА ДЪРЖИ АБСОЛЮРНО НЕПРИЕМЛИВО И НЕЗАКОННО БЪЛГАРСКИТЕ АРХИВИ, ОГРОМНО КОЛИЧЕСТВО ДОКУМЕНТИ ЗА БЪЛГАРСКАТА ИСТОРИЯ, КОИТО СА ИСКОННА СОБСТВЕНОСТ НА ЕДНА ОБЯВЕНА ЗА СУВЕРЕННА И НЕЗАВИСИМА ДЪРЖАВА!

  55. 55 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#14] от "enterfornone":

    Това, за което ти много точно и правдиво описваш всъщност е съзнателно и планомерно провеждана политика на ГЕНОЦИД, НА ОБЕЗГЛАВЯВАНЕ НА ЦВЕТА НА БЪЛГАРСКАТА НАЦИЯ, НА АВТЕНТИЧНАТА Й ЙНАЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНЦИЯ, НА ДВИГАТЕЛЯ, ЗАЛОГА ЗА БЪДЕЩЕТО Й! Както много добре се вижда и от оригиналбите документи с директиви и инструкции на съверските комисари в България, много добре "идеологически обяснени и оправдани" в мислите и разсъжденията на Ленин и Сталин по темата! Не случайно комунизмът не само прилича и се родее с фашизма, но и категорично и безспорно го е задмунал по щетите и жертвите на човеконенавистничестката си престъпна действителна идеология, като оставим иначе красивите думи, лозунги и несбъднати "намерения"!
    Точно тази политика на жесток планомеренгеноцид е и ранният предвестник на развихрилия се последващ тотален контрол и репресии, на настоящата небивала демографска катастрофа и всестранба перманентна криза на Родината ни!

  56. 56 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2030 Неутрално

    До коментар [#55] от "info111":

    понеже баща ми е пряк участник в тези дела ,участва дълги години като копач на диги в комунистически концентрационен лагер Белене ,смея да те уверя ,че комунистите са прочистили не само интелигенцията ,а и всичко останало до десето коляно ,вкл и пъдарите и огнярите по всички най малки учреждения ,това което реват от трибуната ДПС и което те и БСП правеха упорито години наред с прочистване на другите , сега им се връща и са като насрани деца , дано да трае обаче по дълго време отстраняването им от власт ,както каза Раданчо ,за 14 години изметоха всичкото седесар от всякъде ,сега трябва точно обратното с всички червени кадри тотално навсякъде ,до последния пъдар и пазач за милицонерска пенсия от 800 лв и заплата за биенне на кучето на 1000 лв .

  57. 57 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1228 Неутрално

    [quote#14:"enterfornone"]Основната причина за импотентността на българското общество да проведе смислени промени е, че НЯМАШЕ КОЙ да ги направи!
    И причината не се корени в 1989-та, 1990-та или 80-те години изобщо.
    Причината се корени в 1944 и 1945 година. [/quote]
    +++++++++++++++++++

    Уви, много точно описани причините. А близостта до източния Сатана беше и е утежняващо обстоятелство.

  58. 58 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    [quote#12:"andru"]Авторът пропуска умишлено или не, нещо много важно - така наречената опозиция бе назначена от БКП и ДС. [/quote]
    МНОГО се пазят да го разчоплят този въпрос. Защото много маски ще паднат, много тайни ще се разкрият и много загадки ще намерят обяснението си. А дали е случайно... доста неща вече се поразбраха и ако се заобикаля то вече може да е само нарочно.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  59. 59 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    До коментар [#46] от "bgpatriot":

    Така е, бях ръководител група, от общо 6 души нито един член на БКП включително аз макар че много ме натискаше партийният секретар. И точно най-големият боклук в групата много се натискаше да става партиен член но партийният секретар не го пусна, дори ми казваше "Не виждаш ли какви боклуци искат да стават партийни членове, защо такива като теб се отказват?". Та този боклука се принуди да отиде да работи на обект в планината за да стане партиен член, след години го видях върнал се вече партиен член и стана началник на едно цехче.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  60. 60 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1228 Неутрално

    [quote#58:"Fred"]

    Авторът пропуска умишлено или не, нещо много важно - така наречената опозиция бе назначена от БКП и ДС. - цитат на коментар #12 от “andru”

    МНОГО се пазят да го разчоплят този въпрос. [/quote]

    Да, така е. Имаше хора, които знаеха какво предстои поне година преди събитията от 89. Аз поне познавам 2 българи и 1 немец от ГДР, на които като възстановявам изпуснати фрази, които тогава са ми звучали странно и извън всякакъв контекст, водят до тези заключения. А немецът директно ни каза, че скоро няма да можем да идваме в Германия. Други пък косвени данни ме карат да мисля, че поне от средата на 87 са се готвили.
    Отделно като се замисля, трудно ще намеря и 5 челни публични личности от онова време, които да не са се разкрили по един или друг начин. Такива може би са Светослав Лучников, Филип Димитров, Едвин Сугарев, ...? Чудя се за Блага Димитрова...

  61. 61 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    [quote#14:"enterfornone"]Основната причина за импотентността на българското общество да проведе смислени промени е, че НЯМАШЕ КОЙ да ги направи![/quote]
    Така е. Дори в тотално унищожената от Сталин руска интелигенция все пак се намериха сили да даде от себе си Солженицин, Шаламов и десетки други. Когато беше перестройката бях абониран за 17 руски вестници и списания, потоп от критика за социализма, научих много крити дотогава неща а при нас нищо не помръдваше.

    Тодор Живков постъпи много хитро, купи интелигенцията и остави народа без водачи.

    Художествено творческата я купи с титли, звания и контракти за "певците на социализма", надпреварваха се кой повече да се подмазва и хвали социализма и лично Тато. Вижте какво е положението там, 25 години и още се намират при тях защитници на това грозилище пред НДК и то млади хора, там всичко е тотално оплетено в зависимости направо феодализъм.

    При инженерната интелигенция им хвърлиха залъгалката научно-технически прогрес, да си играем да достигнем западните постижения.

    Дойде 10-ти ноември с добре подготвеният си сценарий как комунистите да станат капиталисти, ние без водачи и с фалшивите цели "ВНС, конституция, член Първи, звездата над партийният дом" вместо да разкриваме досиетата и лустрация, с подставени или просто некадърни или корумпирани водачи, самите ние наивни и неопитни до безкрайност, кълвящи като шарани на всеки който извика "Долу БКП!"... Как при такива условия да се надяваме, че можеше да е по-добро?

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  62. 62 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    Левски го е казал много добре "Който ни освободи той ще ни зароби". Нас на 10-ти ноември ни "освободиха" от социализма, поднесоха ни го като подарък, не ние сами да се преборим за свободата си.

    Колкото и сега някои като Петко Симеонов да се мъчат да изкарат, че сме имали някаква опозиция и борба всъщност всичко е било под пълен контрол. Отделно че тогава под маската на такава "борба" се е изграждала легендата на редица подставени лидери. Просто малко да се върне назад във времето човек и ясно се вижда какъв театър са ни играли, само като погледне как тези "опозиционери" един по един се прибраха под крилото на Партията Майка.

    И тези които тогава ни "освободиха" от социализма си изградиха и тази уродлива имитация на демокрация и капитализъм от която сега се чудим как да се избавим. Той Луканов го е казал много правилно "Добре, ще има капитализъм след като така искате. Но капиталистите ще сме ние".

    Имам и усещането, че в Малта Горбачов и Буш точно за това са се разбрали. Изгодна за американците сделка, неутрализират един изключително опасен стратегически противник. А че тези комунистите ще станели капиталисти чудо голямо, ще мине време и ще фалират, пазарът поставя всеки на мястото му.

    Все пак имам и усещането, че срока на сделката Горбачов-Буш изтече. И че Запада дава признаци, че както негласно ни оставиха под властта на "комунистическите капиталисти" то тя няма да продължава вечно, че ще има преразпределяне на сферите на влияние. Особено след като Русия почна да се зъби, наложи се да и се покаже докъде може да стъпи.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  63. 63 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Любопитно

    ЕВРОДЪЮЗНА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

    Потоп от руска самокритика в социалистически лагер...

    Толкова ли в НРБ нямаше инфо за Западни демокрации и
    Капиталистически свят?

    За Западни перестройки в Източна Европа, вкл. Полша?

    За паралелни във времето икономически промени ставащи в Китай - от 1975, в посока капитализъм?

    При Тодор и Людмила Живкови, ЦК на БКП и КДС се приготвяха за капитализъм, но това, както важеше за Източна Европа и Китай, е по-малкото.

    Културно, икономически и политически НРБ се ориентираше към своята истинска Тракийска история и към Свободния свят на Изток и Запад. Юбилеят 1300 години България беше само част от Промените.

    Суверенна (по формални международни критерии) НРБългария беше най-привилегирована страна в целия соцлагер
    по отношение легален достъп до западни компютърни и информационни технологии (освен контрабанда).

    Към 1982 на открити партийни събрания четяха и слушахме
    доклад от ТЖ за ориентация на българската икономика в търговско и техническо отношение към западната Западна Германия, Япония и САЩ.

    Тоест, вън от социалистическия лагер на СССР.

    Това е нямало как да се хареса на Кремълчани.
    Проведоха контра "мерки".

    Руската интелигенция, както отдавна се е видяло, и пак,
    е слаба работа.

    Безсилна срещу своята... уникалност.

    Уникален Ленин, уникален Сталин, уникален Путин и т.н.
    Читавите бягат в чужбина или нямат думата.

    Но КГБ - все още има...

    До коментар [#61] от "Fred":

    Основната причина за импотентността на българското общество да проведе смислени промени е, че НЯМАШЕ КОЙ да ги направи!- цитат на коментар #14 от “enterfornone”
    Така е. Дори в тотално унищожената от Сталин руска интелигенция все пак се намериха сили да даде от себе си Солженицин, Шаламов и десетки други.

    Когато беше перестройката бях абониран за 17 руски вестници и списания, потоп от критика за социализма, научих много крити дотогава неща

    а при нас нищо не помръдваше.

    Тодор Живков постъпи много хитро, купи интелигенцията и остави народа без водачи.

    Художествено творческата я купи с титли, звания и контракти за "певците на социализма", надпреварваха се кой повече да се подмазва и хвали социализма и лично Тато. Вижте какво е положението там, 25 години и още се намират при тях защитници на това грозилище пред НДК и то млади хора, там всичко е тотално оплетено в зависимости направо феодализъм.

    При инженерната интелигенция им хвърлиха залъгалката научно-технически прогрес, да си играем да достигнем западните постижения.

    Дойде 10-ти ноември с добре подготвеният си сценарий как комунистите да станат капиталисти

  64. 64 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 693 Неутрално

    До коментар [#50] от "adenauer":
    Тя, историята е най-добрият учител, но за да използваш потенциала и е необходимо да има и кой да учи. Но това на сила не става, трябва поне мъничко да го искаш!

  65. 65 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    [quote#63:"dnevnikar"]Толкова ли в НРБ нямаше инфо за Западни демокрации и Капиталистически свят?[/quote]
    Говорим за истината за социализма която щеше да подготви хората да го отрекат категорично а не да вкарват вече 25г БСП/БКП в парламента. За интелигенцията която трябваше да го поведе а вместо това тя се продаде за жълти стотинки и немалка част от нея дори след 25г го продължава.

    И да, колкото и парадоксално да ви звучи руската перестройка беше много по-безмилостна в разкриването на истините за този социализъм особено по онова време от нашите. Когато се абонирах пощаджийката се озърна дали някой не ни слуша и тихичко ми препоръча още 2-3 заглавия че са много добри. Ако не беше от Големият брат тези руски вестници и списания нямаше да припарят до БГ но Тато не смееше да се опъне на Горбачов.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  66. 66 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3442 Неутрално

    "...И как това кръвопролитие щеше да даде началото на българската "нежна революция"? ..."

    Елементарно Тони! След едно дори и малко кръвопролитие ДС службите нямаха да могат да се правят на герои, патриоти, и т.н. Щяха да им лъснат червените престъпни за.ници на защитници на мракобесието, и врагове на нацията.

  67. 67 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 583 Неутрално

    [quote#13:"azo"]Ако се разделим условно на 3 - според основният ни избор на стратегии в живота - умни, глупави и хитри, то третата група определено (ще) доминира в нашия живот.[/quote]

    Това е, защото третата група най-точно отговаря на дефиницията за интелигентност - скоростта с която се взимат правилни решения в променяща се, често враждебна среда.
    Ума дава идея, как да се промени средата за да не изчезна вида, глупостта води до изчезване на вида, а хитростта до запазване на вида чрез микропромени на същия.
    Дарвин и оцеляването на видовете (от там и произхода им).

  68. 68 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 583 Неутрално

    [quote#14:"enterfornone"]У нас през 1944 до 1945 тази градска интелигенция е депортирана или физически унищожена. [/quote]
    Приятелю, проблема е още по-дълбок. Не са само болшевиките. По нашите земи уморяването на интелигенцията е цикличен процес.
    Интелиганцията на възраждането е осмяна и сменена с революционната интелигенция около освобождението. Срещу революционната пък правят гонения след освобождението. После консерватори и либерали взаимно се преследват, същото с русофолите и русофобите (Вазов срещу Стоянов примерно), после идва разместването на пластовете след ПСВ и съдебните процеси. Зараждането на лявата интелигенция, която пък е поизклана през 1925-та (идиотско е да се мисли, че удушения със струна Гео Милев е слагал динамит в Св. Неделя), после идват звенарските смени на пластовете и отново гонения, пронемското движение и техните гонения (Вапцаров и др.), после 09.09.1944 и комунистическите гонения, после след смъртта на Сталин, вътрешните разборки в БКП и отново гонения, априлски пленум, друг курс промяна и пак. Периодични гонения на дисиденти, не толкова големи, колкото ги описват някои, поради отвратителната сервилност и коленопреклонност на българската масова душевност (именно поради масата, трябва да пазим личностите изпъкващи в нея, пък ако ще и да не сме съгласни с тях). След 1990-та пак и пак, вече не със струни, бесила, жълти гостенки и куршуми, а с глад и липса на достъп до медии, пазар и прехрана с творчески труд).
    Та така, процеса, инерцията, цикличността и навика в областта не са нови. И има чудесна почва за това отровно растение на завистта и омразата към интелекта. Масовия българин просто мрази да усеща, че не е най-умния и най-способния, затова и мрази гения, мрази моралния, мрази добродетелния. Защото последните му напомнят за нивото му, а българина от масата не иска да се поучи от интелекта и да израсте по примера му, а иска да го сведе до своето ниво на оцеляващ плевел. Това е и един от най-големите проблеми на обществото ни!

  69. 69 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1525 Неутрално

    Причината за сегашното положение е една - държавата бе приватизирана години преди началото на "прехода". От там нататък - няма конкуренция, няма пазарна икономика, няма стимул за развитие, няма естествен подбор, или ако има, той е според изкривените условия и култивира съвсем други качества, няма усещане за справедливост, няма обществена и икономическа динамика, няма свобода.
    От години олигархията се чуди как да запази това статуткво като същевременно предотврати разпада на държавата, но не може това в онова и душата в Рая, дето се вика. Една дирижирана икономика и "общество" са обречени на разпад, особено когато населението има избор за по добри перспективи извън страната. И това никаква пропаганда и внушения не могат да променят. Природен закон.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  70. 70 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Каква е целта на коментираната статия? За да отговорим на този въпрос е достатъчно да вземем само половин изречение от нейния текст, според който ≪.... преходът в България, какъвто и да е той – протяжен, смътен, социално несправедлив – каквито и да са били допуснатите грешки, мина без кръвопролития, ....≫. Което значи, че този преход всъщност е съвсем излишен, защото ако изобщо нямаше преход, ако БКП продължаваше да ни управлява, също нямаше да имаме кръвопролития. И, между другото, до сега пак щяхме да бъдем така ограбени и закъсали, каквито сме и сега след четвъртвековен криминален преход.

    Защото от социално-финансово-икономическа и до голяма степен от политическа гледна точка преходът на практика започна през лятото на 1987 година, когато излиза Постановление № 35 на Министерския съвет за приемането на Правилник за колективната и личната трудова дейност на гражданите за допълнително производство на стоки и услуги. Но особено след 13.01.1989 година, когато Държавният съвет на тогавашната НРБ приема Указ № 56 за стопанската дейност, който с не много съществени промени продължава да действа чак до средата на управлението на правителството на Иван Костов.

    Защо тогава беше извършен дворцовият преврат от 10.11.1989 година?

    Защото в БКП още от време оно съществуват две политически фракции, които формално уж ги няма. Така че просто фракцията, начело на която е Андрей Луканов, също иска да се облажи от започналия вече преход. И прави своя дворцов преврат, като с него едновременно си осигурява и време, и политическо пространство за лавиране. Което е ефикасно използвано.

    Възникналото набързо след това СДС всъщност далеч не е това, за което се представя сега. Защото начело на този съюз застава Жельо Желев, който може и да е прекрасен като човек, но в политиката е пълен лаик, поради което БКП може спокойно да играе своите политически игри. А в управленческото ръководство са такива фигури, като Петко Симеонов, д-р Дертлиев, Георги Спасов, Румен Воденичаров, Петър Берон и така нататък, хора, които са на практика ярки комунисти или са бивши доносници на комунистическата ДС и са на практика несвободни в своите политически действия. Прословутата КРЪГЛА МАСА е превърната в перфектна говорилня, докато зад нея започва масовото интензивно ограбване и разграбване на държава и народ, което на практика не е спряло и да сега. И е създаднена една конституция, която и до сега е пречка за ефективното управление на държавата. И дори когато е създадено правителство на СДС, негов премиер е Филип Димитров, който безспорно е честен в своята политика, но подобно на Жельо Желев не притежава онези политически качества, които са необходими на един политик за да може да стане изявен държавник в сложните времена, когато той заема този пост.

    При тези условия преходът, започнал на практика още по времето на Тодор Живков, се заражда и укрепва именно като криминален преход от една антисоциална система към друга, която е почти толкова антисоциална, колкото и първата. Факт, който се доказва от скандала с КТБ, който е заслуга на поне три правителства: Тройната коалиция, ГЕРБ и втората Тройна коалиция. Ако не и на четири. И през всичките тези години на безсмислен преход от пусто към празно, от лошо към по-лошо, нашите политически водачи ни убеждаваха да повярваме в идиотизма, че всичко друго е второстепенно и че най-важно е безкръвният преход. И че поради това трябва да се помирим с тези, които ни ограбват. И никой не се сети да ни каже, че да се помириш с грабителите и с престъпниците, всъщност значи да се примириш с грабителството и с престъпността.

    Има пи виновни за всичко това и ако има, кои са те?

    Според повечето коментиращи виновен за всичко е народът. Удобна позиция, защото народът няма как да каже какво мисли и така да се защити. А появата на хора от народа до медиите не струва ни пукнат грош, защото тези хора предварително са подбрани, а техните изяви вещо са режисирани.

    Някога някъде един умен човек, ако не се лъжа, Наполеон І Бонапарт, е казал, че стадо овце, водено от лъв, е по-силно от глутница лъвове, предвождана от овца. Защото обществото (стадото; глутницата) прави това, което налагат неговите водачи. Всъщност според мен народът и неговият управленчески елит са нещо като кола и шофьор. Колата ще бъде в ред и ще може да върви, ако шофьорът се е погрижил да я подготви за това. А ако може да върви, тя ще върви в такава посока и по такъв път, накъдето я насочи и по какъвто път тръгне шофьорът. Каква е целта на коментираната статия? За да отговорим на този въпрос е достатъчно да вземем само половин изречение от нейния текст, според който ≪.... преходът в България, какъвто и да е той – протяжен, смътен, социално несправедлив – каквито и да са били допуснатите грешки, мина без кръвопролития, ....≫. Което значи, че този преход всъщност е съвсем излишен, защото ако изобщо нямаше преход, ако БКП продължаваше да ни управлява, също нямаше да имаме кръвопролития. И, между другото, до сега пак щяхме да бъдем така ограбени и закъсали, каквито сме и сега след четвъртвековен криминален преход.

    Защото от социално-финансово-икономическа и до голяма степен от политическа гледна точка преходът на практика започна през лятото на 1987 година, когато излиза Постановление № 35 на Министерския съвет за приемането на Правилник за колективната и личната трудова дейност на гражданите за допълнително производство на стоки и услуги. Но особено след 13.01.1989 година, когато Държавният съвет на тогавашната НРБ приема Указ № 56 за стопанската дейност, който с не много съществени промени продължава да действа чак до средата на управлението на правителството на Иван Костов.

    Защо тогава беше извършен дворцовият преврат от 10.11.1989 година?

    Защото в БКП още от време оно съществуват две политически фракции, които формално уж ги няма. Така че просто фракцията, начело на която е Андрей Луканов, също иска да се облажи от започналия вече преход. И прави своя дворцов преврат, като с него едновременно си осигурява и време, и политическо пространство за лавиране. Което е ефикасно използвано.

    Възникналото набързо след това СДС всъщност далеч не е това, за което се представя сега. Защото начело на този съюз застава Жельо Желев, който може и да е прекрасен като човек, но в политиката е пълен лаик, поради което БКП може спокойно да играе своите политически игри. А в управленческото ръководство са такива фигури, като Петко Симеонов, д-р Дертлиев, Георги Спасов, Румен Воденичаров, Петър Берон и така нататък, хора, които са на практика ярки комунисти или са бивши доносници на комунистическата ДС и са на практика несвободни в своите политически действия. Прословутата КРЪГЛА МАСА е превърната в перфектна говорилня, докато зад нея започва масовото интензивно ограбване и разграбване на държава и народ, което на практика не е спряло и да сега. И е създаднена една конституция, която и до сега е пречка за ефективното управление на държавата. И дори когато е създадено правителство на СДС, негов премиер е Филип Димитров, който безспорно е честен в своята политика, но подобно на Жельо Желев не притежава онези политически качества, които са необходими на един политик за да може да стане изявен държавник в сложните времена, когато той заема този пост.

    При тези условия преходът, започнал на практика още по времето на Тодор Живков, се заражда и укрепва именно като криминален преход от една антисоциална система към друга, която е почти толкова антисоциална, колкото и първата. Факт, който се доказва от скандала с КТБ, който е заслуга на поне три правителства: Тройната коалиция, ГЕРБ и втората Тройна коалиция. Ако не и на четири. И през всичките тези години на безсмислен преход от пусто към празно, от лошо към по-лошо, нашите политически водачи ни убеждаваха да повярваме в идиотизма, че всичко друго е второстепенно и че най-важно е безкръвният преход. И че поради това трябва да се помирим с тези, които ни ограбват. И никой не се сети да ни каже, че да се помириш с грабителите и с престъпниците, всъщност значи да се примириш с грабителството и с престъпността.

    Има пи виновни за всичко това и ако има, кои са те?

    Според повечето коментиращи виновен за всичко е народът. Удобна позиция, защото народът няма как да каже какво мисли и така да се защити. А появата на хора от народа до медиите не струва ни пукнат грош, защото тези хора предварително са подбрани, а техните изяви вещо са режисирани.

    Някога някъде един умен човек, ако не се лъжа, Наполеон І Бонапарт, е казал, че стадо овце, водено от лъв, е по-силно от глутница лъвове, предвождана от овца. Защото обществото (стадото; глутницата) прави това, което налагат неговите водачи. Всъщност според мен народът и неговият управленчески елит са нещо като кола и шофьор. Колата ще бъде в ред и ще може да върви, ако шофьорът се е погрижил да я подготви за това. А ако може да върви, тя ще върви в такава посока и по такъв път, накъдето я насочи и по какъвто път тръгне шофьорът. Каква е целта на коментираната статия? За да отговорим на този въпрос е достатъчно да вземем само половин изречение от нейния текст, според който ≪.... преходът в България, какъвто и да е той – протяжен, смътен, социално несправедлив – каквито и да са били допуснатите грешки, мина без кръвопролития, ....≫. Което значи, че този преход всъщност е съвсем излишен, защото ако изобщо нямаше преход, ако БКП продължаваше да ни управлява, също нямаше да имаме кръвопролития. И, между другото, до сега пак щяхме да бъдем така ограбени и закъсали, каквито сме и сега след четвъртвековен криминален преход.

    Защото от социално-финансово-икономическа и до голяма степен от политическа гледна точка преходът на практика започна през лятото на 1987 година, когато излиза Постановление № 35 на Министерския съвет за приемането на Правилник за колективната и личната трудова дейност на гражданите за допълнително производство на стоки и услуги. Но особено след 13.01.1989 година, когато Държавният съвет на тогавашната НРБ приема Указ № 56 за стопанската дейност, който с не много съществени промени продължава да действа чак до средата на управлението на правителството на Иван Костов.

    Защо тогава беше извършен дворцовият преврат от 10.11.1989 година?

    Защото в БКП още от време оно съществуват две политически фракции, които формално уж ги няма. Така че просто фракцията, начело на която е Андрей Луканов, също иска да се облажи от започналия вече преход. И прави своя дворцов преврат, като с него едновременно си осигурява и време, и политическо пространство за лавиране. Което е ефикасно използвано.

    Възникналото набързо след това СДС всъщност далеч не е това, за което се представя сега. Защото начело на този съюз застава Жельо Желев, който може и да е прекрасен като човек, но в политиката е пълен лаик, поради което БКП може спокойно да играе своите политически игри. А в управленческото ръководство са такива фигури, като Петко Симеонов, д-р Дертлиев, Георги Спасов, Румен Воденичаров, Петър Берон и така нататък, хора, които са на практика ярки комунисти или са бивши доносници на комунистическата ДС и са на практика несвободни в своите политически действия. Прословутата КРЪГЛА МАСА е превърната в перфектна говорилня, докато зад нея започва масовото интензивно ограбване и разграбване на държава и народ, което на практика не е спряло и да сега. И е създаднена една конституция, която и до сега е пречка за ефективното управление на държавата. И дори когато е създадено правителство на СДС, негов премиер е Филип Димитров, който безспорно е честен в своята политика, но подобно на Жельо Желев не притежава онези политически качества, които са необходими на един политик за да може да стане изявен държавник в сложните времена, когато той заема този пост.

    При тези условия преходът, започнал на практика още по времето на Тодор Живков, се заражда и укрепва именно като криминален преход от една антисоциална система към друга, която е почти толкова антисоциална, колкото и първата. Факт, който се доказва от скандала с КТБ, който е заслуга на поне три правителства: Тройната коалиция, ГЕРБ и втората Тройна коалиция. Ако не и на четири. И през всичките тези години на безсмислен преход от пусто към празно, от лошо към по-лошо, нашите политически водачи ни убеждаваха да повярваме в идиотизма, че всичко друго е второстепенно и че най-важно е безкръвният преход. И че поради това трябва да се помирим с тези, които ни ограбват. И никой не се сети да ни каже, че да се помириш с грабителите и с престъпниците, всъщност значи да се примириш с грабителството и с престъпността.

    Има пи виновни за всичко това и ако има, кои са те?

    Според повечето коментиращи виновен за всичко е народът. Удобна позиция, защото народът няма как да каже какво мисли и така да се защити. А появата на хора от народа до медиите не струва ни пукнат грош, защото тези хора предварително са подбрани, а техните изяви вещо са режисирани.

    Някога някъде един умен човек, ако не се лъжа, Наполеон І Бонапарт, е казал, че стадо овце, водено от лъв, е по-силно от глутница лъвове, предвождана от овца. Защото обществото (стадото; глутницата) прави това, което налагат неговите водачи. Всъщност според мен народът и неговият управленчески елит са нещо като кола и шофьор. Колата ще бъде в ред и ще може да върви, ако шофьорът се е погрижил да я подготви за това. А ако може да върви, тя ще върви в такава посока и по такъв път, накъдето я насочи и по какъвто път тръгне шофьорът.

  71. 71 Профил на Arya Stark
    Arya Stark
    Рейтинг: 636 Разстроено

    До коментар [#41] от "deaf":

    И ние не го избрахме, но му се "радваме" за втори път. И чалгата не сме избирали и МОЛ-овете и корумпираните, некадърни чиновници и магистрати. Не сме избирали бездушни и алчни учители да преподават на децата ни, не сме искали 50 плюс "университета", където измислени "професори" да продават "наука" и кухи дипломи.
    И ако не можем да понесем "още от същото", какво?!

    "Winter is Coming"
  72. 72 Профил на azo
    azo
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#67] от "anarhochristian":

    Съгласем съм, но по-горе имах предвид друго: - умният човек може да е полезен на всички, глупакът не е полезен на никого, а хитрецът е полезен само на себе си.

    П.С. Не мисля, че детерминизмите на 19-ти век е много полезен и днес.

  73. 73 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ian Smith":


    [quote#1:"Ian Smith"]Българите са единствения народ който 25 години след падането на комунизма продължават да дава отново и отново властта в ръцете на "бившата" комунистическа партия наричана сега БСП. [/quote]
    Ами така, де! Прави си изводи за цялостните интелектуални капацитети на съответните хора. Защото съждения от типа - "българките са най-красивите жени в света" и "Ние сме най-умни след евреите" са симптом на комплексарщина и депресия.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  74. 74 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#72] от "azo":

    Съгласен съм с горното.
    По въпроса с детерминизмите, уви, по-актуални са от всякога.

  75. 75 Профил на 2029
    2029
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#36] от "radetski":

    2029
    04 ное, 2010
    Така е. Аз знам къде съм бил на 14/12/1989г. И как Желю ни предаде. Дали Дянков, Игнатов или пък Борисов ще си спомнят?

  76. 76 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2408 Неутрално

    До коментар [#71] от "Arya Stark":

    Ако не можем да понесем "от същото" изходът е само чужбина. Чети Ботев! Или безнадеждна,но величава борба...Но тя е за малцина,не е за всеки...

  77. 77 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Има някои разсъждения и изводи в статията, които са въпросителни, но има и няколко, с които категорично не съм съгласен.
    Струва ми се доста повърхностно - откровено казано - да се пише по темата и изобщо да не се споменава за ... мястото и ролята на ДЕЙСТВИТЕЛНИТЕ СИЛИ И МОТИВИ ЗА СЪБИТИЯТА ПРЕДИ, НА И СЛЕД 10 НОЕВМРИ 1989 ГОД.
    Това, което пропагандата и всички медии, кометатори и анализатори, вкл. СДС лидерите побързаха да обявят за 10 ноември е, че е извършена демократична революция, или е положено началото на някакъв "демократичен преход"!
    Това, разбира се, са абсолтни глупости и лъжи, особено ясно от дистанцията на 2.5 десетилетия, което не е голям период от време за историята, но е достатъчно голям по отношение на един човешки живот и помъдряване. Това си беше предварително планиран и много тясно съгласуван с Москва ВЪТРЕШНОПРАТИЕН ПРЕВРАТ!
    Притиснати най-вече от външнополитическата обстановка и от сериозната криза вътре в страната, която комунистическата проруска диктатура отново причини на България, "другарите" просто прибягнаха до един много стар и работещ техен прийом:

    "КАТО НЕ МОЖЕШ ДА СПРЕШ ДАДЕН НЕГАТИВЕН ПРОЦЕС ИЛИ ЯВЛЕНИЕ, ОГЛАВИ ГО, ЗА ДА ГО КАНАЛИЗИРАШ И ПОСТЕПЕННО УНИЩОЖИШ!!!"
    Така че нека поне сега, и поне тук, в тези издания да наричаме нешата със собствените им имена!
    И след като сме наясно КОЙ ИЛИ ПО-ТОЧНО КОИ СА ИСТИНСКИТЕ, ЗАДКУЛИСНИ ДВИГАТЕЛИ НА Т.Н. "ДЕМОКРАТИЧЕН ПРЕХОДЗ", КОЙТО СЕ ОКАЗА ВСЪЩНОСТ ПРОСТО ПРЕМИНАВАНЕ ОТ ОТКРИТА КЪМ ПРИКРИТА ЗАД ДЕМОКРАТИЧНИ ИМИТАЦИИ И ФАСАДА ДИКТАТУРА, И СЛЕД КАТО ИЗЯСНИХМЕ И ЗАЩО СЕ СЛУЧИ, НЕКА ДА СПОМЕНЕМ И КАКВИ СА (БЯХА) ОСНОВНИТЕ ЦЕЛИ ЗА ТОЗИ ВЪТРШНОПАРТИЕН ПРЕВРАТ - когато "червената проруска ДС-КГБ върхушка ПОВЕЧЕ НЕ МОЖЕШЕ, а БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД ПОВЕЧЕ НЕ ИСКАШЕ ДА ЖИВЕЕ ТАКА! Тоест в ОТКРИТА диктатура!

    Два и само два бяха основните мотиви на червената ДС-КГБ партокрация:

    1) Изключително важен, основен, доминиращ - СТРАХ ОТ ВЪЗМЕЗДИЕ И ОТ ЗАСЛУЖЕНИ, АДЕКВАТНИ НАКАЗАНИЯ ЗА БЕЗБРОЙНИТЕ ПРЕСТЪПЛЕНИЯ СРЕЩУ РОД И РОДИНА! ЗАЩОТО - ДА НЕ ЗАБРАВЯМЕ - ВСИЧКИ В БЪЛГАРИЯ СА ЕДИНОДУШНИ, ЧЕ УПРАВЛЕНИЕТО ИМ ОТ 1944 ГОД. Е ПРЕСТЪПНО!
    И всички знаем, че когато става дума за престъпление, обикновено следва и ... НАКАЗАНИЕ!
    Ето това искаха да избягнат НА ВСЯКА ЦЕНА ПРЕСТЪПНИЦИТЕ ОТ ЧЕЕРВЕНАТА АНТИБЪЛГАРСКА ВЪРХУШКА, И ТУК ОТНОВО ИМ СЕ ПРИТЕКОХА НА ПОМОЩ ... НАЙ-ПОДГОТВЕНИТЕ В ОСЪЩЕСТВЯВАНЕТО И ПРИКРИВАНЕТО НА ПРЕСТЪПЛЕНИЯ И ОРГАНИЗИРАНАТА, А И ВСЯКА ПРЕСТЪПНОСТ - ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ, В ПРАКО ПОДЧИНЕНИЕ НА КГБ., И ПО-ТОЧНО НЯКОЙ ОТ ДС, И НАЙ-ТОЧНО - РЪКОВОДСТВАТА ИМ, КАКТО И ТЕЗИ НА КОМУНСИТИЧЕСКИТЕ МВР, СЪД И ПРОКУРАТУРА!!!

    2) Другата основна цел, функция и следствие на първата бе ЗАПАЗВАНЕ НА ЗАГРАБЕНОТО И ПО ВЪЗМОЖНОСТ УВЕЛИЧАВАНЕТО МУ, ИЗНАСЯНЕТО МУ ИЗВЪН СТРАНАТА И СКРИВАНЕТО МУ ПО СМЕТКИ И ФИРМИ В БЪЛГАРИЯ И ПО СВЕТА, ОСОБЕНО И НАЙ-ВЕЧЕ ОФШОРНИ, С ПРИКРИТА СОБСТВЕНОСТ И ГАРАНТИРАНА АНОНИМНОСТ!

    Така че твърденията и внушенията на автора, че едва ли някой е знаел какво и как да направи и не е имало някой, КОЙТО ДА НЕ Е ЗНАЕЛ КАКВО СТАВА И ИМА ДА СТАВА СА АБСОЛЮТНО НЕВЕРНИ, според мен, И БЕЗПОЧВЕНИ, В СВЕТЛИНАТА НА БЕЗБРОЙ ВЕЧЕ ФАКТИ, ДОКАЗАТЕЛСТВА, ЧЕ И ПРЕКИ СВИДЕТЕЛИ И ДОРИ (САМО)ПРИЗНАНИЯ!!!

    Това, което ставаше и стана в България НЕ Е ОТ ХОРА И КРЪГОВЕ, КОИТО НЕ СА ЗНАЕЛИ И НЕ ЗНАЯТ КАКВО ТОЧНО ПРАВЯТ И КЪДЕ ОТИВАТ, КЪДЕ ТЛАСКАТ СТРАНАТА!
    В България се извърши гигантско планомерно, поетпно разграбване на активите на държавата ипарите на хората, чудовищен геноцид и демографска катастрофа, невероятна ВОЙНА срещу Род и Родина, срещу държавата и държавността, с последователно и дългогодишно разбиване на всички замозащитни системи...
    150 милиарда от малка България НЕ СЕ КРАДАТ И СКРИВАТ ОТ "ХОРА, КОИТО НЕ ЗНАЯТ КАКВО ПРАВЯТ"!
    100 % ЗАВИСИМОСТ НА ДЪРЖАВАТА ОТ РУСИЯ ПРИ ВНОСА НА ЕНЕРГОНОСИТЕЛИ НЕ СЕ ПОЛУЧАВА ОТ НЕСЪЗНАТЕЛНИ И НЕПЛАНИРАНИ ДЕЙСТВИЯ!
    НАСАЖДАНЕ ГОДИНИ НАРЕД, ДЕСЕТИЛЕТИЯ, НА ЕТНИЧЕСКО НАПРЕЖЕНИЕ, НЕСПИРНО ПРОВОКИРАНЕ НА ЕТНИЧЕСКА КОНФРОНТАЦИЯ,...РЕГИСТРИРАНЕ ПРОТИВ КОНСТИТУЦИЯТА НА ОТКРОВЕНО ЕТНИЧЕСКА ДПС, ТОЕСТ ДС ПАРТИЯ НЕ СТАВА НЕСЛУЧАЙНО И НЕОРГАНИЗИРАНО, НЕПЛАНИРАНО! И СЛЕД ТОВА ЛАНСИРАНЕТО Й ВЪВ ВЛАСТТА ВЕЧЕ ТОЛКОВА ГОДИНИ!!!

    Да ме извинява авторът, но анализът му е доста повърхностен и непълен, искрено се надявам това да се дължи на неопитност и на непознаване в дълбочина на фактите и истинските движещи сили в тези събития, въпреки че аз имам друго усещане...

    Просто трябваше да започне с това - според мен - че България от открита проруска комунистическа диктатура премина към ... ПРИРКРИТА, ОЛИГАРХО-МОНОПОЛИСТИЧНА С ФАСАДНА ДЕМОКРАЦИЯ И ПРИВИДНА (даже вече и не) ЗАКОННОСТ, В ТЕРИТОРИЯ, В КОЯТО МАФИЯТА СИ ИМА ДЪРЖАВА!
    И тогава много от неверните или непълни твърдения в статията може би щяха да бъдат избягнати...

    Така неотдавна четох статия например от Иван Кръстев, който безспорно е умен мъж и интересен за четене, но в анализа си той посочи, че "бил изчел всички европейски анализатори и коментатори за етническия въпрос в България през годините и те всички били единодушни, че на ДПС и Доган се падала наистиан голямата заслуга за етническия мир, зашото според всички тях имало много голяма и съвсем реална опасност да се случат подобни лоши неща, както и при някои от съседите ни!!!
    Първото, което ми направи впечатление, че че този иначе на вид самостоятелен и приет за оригинален и задълбочен коментатор и познавач в тази си теза Е РЕШИЛ ДА СЕ БАЗИРА НЕ НА КОНКРЕТНИ ФАКТИ И СЪБИТИЯ, А НА ... МНЕНИЕТО НА ЗАПАДНИ АНАЛИЗАТОРИ И КОМЕНТЕТОРИ (без да ни обременява с имена и препратки).
    Нещо повече - явно за подсилване на "достоверността" на твърдението си даже беше посочил - доста лековато и несериозно, според мен, много претенциозно - че бил изчел ВСИЧКИТЕ, които са писали по въпроса през годините Явно човекът е имал, дори и несъзнателната необходимост, от подобни подсилващи тезата му малко леки аргументи...
    Пробемът при подобен подход, който се наблюдава нерядко в България, е че НЯКОЙ СЕ ОПИТВА ДА НИ ОБЯСНЯВА НЕЩА И СЪБИТИЯ, КОИТО НА НАС СА НИ СЕ СЛУЧИЛИ, КОИТО НИЕ СМЕ ПРЕЖИВЯЛИ С ... НАБЛЮДЕНИЯТА И МНЕНИЯТА НА ЧУЖДИ АВТОРИТЕТИ!
    Не знам за вас, но при мен подобен подход ми намирисва на не много претенциозна чистоплътност и латентен намек, че някой по-добре от нас разбира живота ни, ПО-ДОБРЕ ОТ ВСЕКИ ОТ НАС!!!
    А фрапиращото и недопустимото, според мен, е ЧЕ ИСТИНАТА ВСЪЩНОСТ Е ТОЧНО ОБРАТНАТА - ДПС НЕ САМО, ЧЕ НЕ Е НОСИТЕЛ НА ЕТНИЧЕСКИЯ МИР В БЪЛГАРИЯ, А ВСЪШНОСТ Е СУЗДАДЕНА ОТ ОНЕЗИ, КОИТО ГО ПРОВОКИРАХА И ПОРАЖФДАХА НАПРЕЖЕНИЕТО И КОНФЛИКТИТЕ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ ТУРЦИ - ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ С ДОНОСНИЦИ КАТО ДОГАН,МЕСТАН, ЛЮТВИ И МНОГО ДРУГИ, ВСЪЩНОСТ ВСИЧКИТЕ ОТ ПЪРВОНАЧАЛНОТО РЪКОВОДСТВО НА ДПС!

    И тогава всъщност истинският въпрос тук е ЗАЩО ИНАЧЕ БЕЗСПОРНО ИНТЕЛИГЕНТНИ И ДОКАЗАНО ДОБРЕ ОРИЕНТИРАНИ ХОРА СИ ПОЗВОЛЯВАТ ПОДОБНИ ДОСТА ЕВТИНИ ЛЪЖИ И МАНИПУЛАЦИИ? Полуистини и безпочвени внушения? Кого всъшност обслужват подобни тези и неистини?
    Мисля, че така поставени нещата п на базата на действителните факти и събития, много лесно се намират и отговорите!

  78. 78 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Интересно как ще коментира авторът на тази статия, в светлината на твърденията му, че никой в България не бил знаел какво точно става и ще става, например следните факти:

    "Няколко месеца преди свалянето на Тодор Живков, през 1989 г. Андрей Луканов и Петър Младенов – двама от главните участници в ПРЕВРАТА СРЕЩУ Живков – кацат във Вашингтон. Там те провеждат две тайни срещи. Едната е между Луканов и Джордж Тенет, който по-късно стана шеф на ЦРУ (1997-2004), а другата е между Младенов и Джеймс Бейкър – тогавашния държавен секретар на САЩ.
    Визитата на външния министър Младенов, официално е с цел провеждане на преговори с „Пепси Кола“. ДЪРЖАВНИЯТ СЕКРЕТАР НА САЩ Бейкър Е УВЕДОМЕН, ЧЕ СВАЛЯНЕТО НА Тодор Живков ПРЕДСТОИ. Бейкър ОТГОВАРЯ, ЧЕ ТОВА Е ДОБРЕ, НО АКО НЯМА ПРОМЯНА ПО ОТНОШЕНИЕ НА Турция САЩ ЩЕ ОТТЕГЛЯТ ПОДКРЕПАТА СИ ЗА КОНСПИРАТОРИТЕ.. ВЪНШНИЯТ МИНИСТЪР НА България ЗАЯВЯВА, ЧЕ СТРАНАТА НИ ЩЕ ПРОМЕНИ КУРСА СИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА Турция, КОЯТО Съединените щати ПОДКРЕПЯТ ... Освен това турската е втората по численост армия в НАТО, след тази на САЩ, и е един от най-ценните съюзници на американците не само в нашият регион.
    НЕ Е ТАЙНА, ЧЕ РУХВАНЕТО НА СОЦИАЛИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ У НАС БЕШЕ ДОГОВОРЕН МЕЖДУ Русия и САЩ, В ДОГОВОРКИ НА МНОГО ВИСОКО РАВНИЩЕ..."

    Интересно защо и тези много, критично важни факти и договорености не се посочват и анализират при опитите за обективен преглед и анализ на събитията в България през последните 30 години.

  79. 79 Профил на fockwest
    fockwest
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Каквото и както да си разсъждават, т.нат. прехоф беше една тотална МАНИПУЛАЦИЯ ... който се е научил. научил... останалите, да чакат на празни ясли по площадите

  80. 80 Профил на stoiank
    stoiank
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Какво постоянно се обвинява БКП/БСП за прехода? Ако някой е очаквал те да направят прехода или да стане доброволно е меко казано глупак и относно мирния преход, комунистите най-много щяха да защитават такъв модел. Всеки друг модел би ги измел тотално. Какви танкове, какви пет лева Луканов прави стратегия раздава пари и да допусне танкове!? Само в сънищата на някой, единствено опозицията е виновна да сме на сегашното положение и като водач на опозицията посочения човек. Наистина хората не бяха подготвени за такава кардинална промяна, но нали затова е интелигенцията, опозицията, водачите. Добре, че дойде Станишев да ги разпердушини, защото те щяха да си я карат така още 25 години. С две думи Станишев е по-полезен за демократизацията и нормализацията на България от Желю с пъти. Направете си изводите за ползата на Желю Желев тогава. Мир на праха му.

  81. 81 Профил на ventsy
    ventsy
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ian Smith":

    Не е така. Доста държави от източния блок които бяха под силно комунистическо влияние са в същото положение. Румъния, Беларус, Украйна ...
    Бивша Югославия не ги броя защото те имаха война, а и от друга страна комунизма на Тито нямаше много общо с Москва.
    За съжаление нашето общество бе пропито от подлизурство и доносничество внос от СССР от които още неможем да се освободим.

  82. 82 Профил на Arya Stark
    Arya Stark
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#76] от "deaf":

    Чела съм достатъчно Ботев. И като жена поставям на първо място Венета (семейството). Да, саможертвата не е за всеки, но колко се пъчат с чуждата! Аз мисля, че като нация сме принесли в жертва достатъчно поети за 150 години. Време е да градим - хора, после всичко останало.
    И емиграцията не е за всеки.

    "Winter is Coming"
  83. 83 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2408 Неутрално

    До коментар [#82] от "Arya Stark":

    Кой говори за саможертва?! Велики хора като Левски например,вършат своите дела водени от дълбок егоцентризъм,(в добрият смисъл на думата),а не за да се жертват. Правят го,защото НЕ могат иначе!

  84. 84 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 828 Весело

    [quote#37:"SSmart"]До коментар [#27] от "dnevnikar":

    ?!?!??!??!какво искаш да кажеш?!?!?
    Чудя се наздраве ли да ти кажа.......[/quote]
    -Вместо "наздраве" по-добре му кажи да пие по-малко.

  85. 85 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 828 Весело

    [quote#82:"Arya Stark"]И емиграцията не е за всеки.[/quote]
    -Така е. Успелият емигрант е само този, който не идва в БГ на зъболекар, за да си оправя зъбите.

  86. 86 Профил на Arya Stark
    Arya Stark
    Рейтинг: 636 Неутрално

    [quote#76:"deaf"]безнадеждна,но величава борба...[/quote]
    До коментар [#83] от "deaf":

    Вие говорите за Ботев.
    Левски е различна тема.
    Аз говоря, че през 21 век трябват други лидери, защото светът е много променен. И ние трябва да ги отгледаме. Аз се опитвам да го направя. Тук и сега.

    "Winter is Coming"
  87. 87 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3897 Неутрално

    Комунешко,

    БКП е щастливо (за нея) легитимна партия.

    БСП е същото.
    Другарят ти Станишев се кле, че е така.

    Дори написа Социалистическа книга с разяснения,
    че БКП и БСП е едно и също нещо.

    БКП на бившата Компартия на бивш СС (Съветски Съюз).

    Чужда, нелегитимна и престъпна диктатура 1944-1989.

    Станишев II "разпердушинил" БКП БСП и избегал в Брюксел...
    но продължава да е шеф на БСП.

    Бегай се пери... в Масква.

    До коментар [#80] от "stoiank":

    Какво постоянно се обвинява БКП/БСП за прехода?

    Ако някой е очаквал те да направят прехода или да стане доброволно е меко казано глупак и относно мирния преход, комунистите най-много щяха да защитават такъв модел. Всеки друг модел би ги измел тотално. Какви танкове, какви пет лева Луканов прави стратегия раздава пари и да допусне танкове!? Само в сънищата на някой, единствено опозицията е виновна да сме на сегашното положение и като водач на опозицията посочения човек. Наистина хората не бяха подготвени за такава кардинална промяна, но нали затова е интелигенцията, опозицията, водачите.

    Добре, че дойде Станишев да ги разпердушини





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK