Животът в циганската махала е точно такъв, какъвто изглежда

Факултета, София - снимката е архивна

© Красимир Юскеселиев

Факултета, София - снимката е архивна



Израснах в циганската махала "Факултета" в София. Използвам думата цигани, а не роми, без негативна конотация (макар че ще стигна и до там) и без угризения, защото мисля, че съм си извоювала това право, а и намирам свръхчувствителността към етническите/расовите описания за нелепа.


Преди години къщата ни беше част от последното "бяло каре" в махалата на 20 минути от центъра на столицата, но в последствие се сведе до една "линия". В квартала ни наричаха подигравателно


"издръжливите"




защото останалите побързаха да избягат, когато гетото започна да се разраства в края на 90-те, а ние се предадохме чак през 2012 г. На всеки, който ме е упреквал в нетолерантност, докато живеех там, отговарях: "Ела на гости за една седмица", защото да имаш едно "чисто ромско семейство, добри хора" на етажа, не е същото като да бъдеш малцинството.


Да живееш в циганска махала е


точно толкова ужасно, колкото можете да си представите


Не говоря за мръсотията, за горящите кофи, за калните пътища, за "реките", които текват при всеки дъжд, защото общината не е чистила канализацията от години, нито за продължителните периоди без ток и телефон, защото кабелите пак са изчезнали и възстановяването им в този район не е приоритет за никой доставчик. Не говоря за глутниците гладни кучета, или за гниещите тела на мъртви животни по улиците през лятото и потрисащата миризма на мърша във въздуха – също отговорност на общината. Не говоря дори за денонощната чалга на високи децибели, крясъци и пукот, на които полицията никога не обръща внимание.


Говоря за смразяващия страх да се прибираш пеш по тъмно, който постепенно преминава


в страх да излизаш на улицата и по светло


(съответно и за стотиците левове за таксита и за укорителните погледи, когато кажеш за къде си). За прескачането на сърцето, когато за пореден път завариш входната врата разбита (дори не мога да преброя колко пъти, а веднъж и самата врата я нямаше). За задушаващото чувство на безпомощност, когато чуеш бързите стъпки в гръб и те повалят на земята с ритник, за да ти вземат чантата (и двата пъти), или когато ти чупят прозорците с камъни през ден, така - между другото.


Полиция ли? "Госпожа, има само една патрулка за района, ако пращаме за всеки счупен прозорец, докъде ще я докараме?!". Впрочем, да, патрулка в квартала редовно имаше – поне веднъж седмично можеше да се види паркирана пред къщата на наркодилърите, за които цялата околия знае, а с полицаите всеки път се поздравяваха като със стари приятели преди да ги поканят вътре на кафе.


Страхът е едновременно и причината и следствието. Във "Факултета" правилата не важат.


В циганските махали държавата я няма, защото я е страх. Страшно е.


Полицията е безсилна да пребори цялата престъпност, която цари вътре и вместо това й намига приятелски, а ромите живеят с чувството за безнаказаност. Общината прави минималното или е абдикирала напълно, защото не знае от къде да започне и боклукът и проблемите се трупат, докато хората, живеещи в тази среда, така и не могат да научат защо от тях се иска да пазят реда. Държавата си измива ръцете като обяснява, че харчи милиони за интеграция, но резултати не се виждат, защото процесът бил бавен. Да, наистина е бавен – още повече, когато усилията са символични и за реални резултати се иска здраво да запретне ръкави, незабавно.


Сякаш никой няма интерес да направи нещо по въпроса, без да си дава сметка за колко мащабен проблем става дума. "Феноменът" деца да раждат деца се подминава с обяснението, че е културна особеност, когато е просто грозно потъпкване на човешките права, поощрявано дори със социални придобивки. Масовата неграмотност, откъдето тръгват всичките беди на сегрегираните цигани, пък уж се бори със санкции за родителите, които не водят децата си на училище, докато училищата прикриват отсъствията им, за да не им се намалява субсидията. Абсолютната липса на хигиена и мисъл за здравето (защото от едната страна нямат културата, а от другата – желанието), става идеалната среда за епидемии, които в крайна сметка засягат всички.


И когато д-р Петър Москов каза, че няма да пуска спешните екипи в ромските квартали, докато не се гарантира сигурността им, аз го поздравих наум с ясното съзнание, че изказването му преминава границата. То предизвика остра реакция и заслужена, защото никой човек, независимо от цвета на кожата и адреса си, не трябва да бъде лишен от здравеоопазване. Освен това държавата, която самият той представлява, няма основание да очаква цивилизовано отношение от хора, които собственоръчно държи в средновековието. Но заедно с това, думите на Москов улучиха право в отворената рана на българското общество и го накараха да се загледа. Затова и заболя толкова.


Тази седмица се разбра, че арогантността на здравния министър, за радост, няма да бъде наказана. За радост – защото докато си затваряме очите и танцуваме около проблемите с красиви думи, нищо няма да се промени. За заявката му, че държавността трябва да се върне в гетата – мога само да му пожелая здрави нерви и успех.


Тъжната истина е, че въпреки цялата правота на правозащитните организации, милионите левове за интеграция и усилията на обществото за толерантност, действителността е друга – абсолютно беззаконие и масова сегрегация.


Всички носим отговорността – гражданите, заради упорития си непукизъм или пък лицемерната загриженост. И държавниците на всички нива – заради дългогодишното пренебрегване на проблемите, които в тази "благоприятна" почва на страх и мръсотия, където израснах и аз, могат само да избуяват. Вина, разбира се, имат и циганите, обаче никой не се наема да им покаже алтернативите.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (122)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на liverpoolfc
    liverpoolfc
    Рейтинг: 247 Неутрално

    А колко неща още има, дето ви е страх да ги "видите".
    Медии... с превръзка на очите като Темида.
    Издаващи присъди за стотинки...

    Забрани флаша към Капитал, не позволявай да ти натрапват реклами!!!
  2. 2 Профил на ТРОЛетарин
    ТРОЛетарин
    Рейтинг: 14 Неутрално

    Закона е абдикирал, затова циганите се чувстват безнаказани.

    Коментирам платено.
  3. 3 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    Един от нашите цигани, един ден ми вика, шефе, да тръгна малко по-рано да ида да платя тока, викам му отивай. Един друг циганин обаче, чу вика, абе братчед, ти нали живееш в махалата, да, отговаря циганина, ами що плащаш ток.

  4. 4 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1319 Разстроено

    Икономическото благосъстояние на една държава се определя от размера на Брутния и вътрешен продукт (БВП).
    Нека да се даде стойността на същия САМО за циганския етнос в България и да се види, че той е една нищожна част от общия за страната. Това означава, че циганите в България живеят на версия или на гърба на другите българи!!!!! ДОКОГА????

  5. 5 Профил на liverpoolfc
    liverpoolfc
    Рейтинг: 247 Весело

    Докато не спрете да мрънкате и не вземете нещата в свои ръце

    тАпанари мрънкащи

    Забрани флаша към Капитал, не позволявай да ти натрапват реклами!!!
  6. 6 Профил на naydenman
    naydenman
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Констатациите са ясни и точни, нужни са смели политици за трайни и крайни решения.

  7. 7 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 853 Неутрално

    "Не говоря за мръсотията, за горящите кофи, за калните пътища, за "реките", които текват при всеки дъжд, защото общината не е чистила канализацията от години......"
    ===================
    Това описание е като на някой очевидец бил в Газа. Има обаче една голяма разлика: От факултета към София не летят ракети, и от там не се опитват да преминат атентатори- самоубийци. Останалото е същото.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на marino777
    marino777
    Рейтинг: 243 Неутрално

    До коментар [#4] от "Дедо Либен":

    И какво да ги направим? Да ги изселим? Къде?
    Практиката е такава във всички страни - Словакия, Румъния, а и другаде. Може би само в Унгария нещата стоят по друг начин, защото там циганите са към 20% от населението.
    По същество навсякъде, където циганите са интегрирани, живеят като всички - работят, ядат, каквото изкарат, имат 1-2 деца, образоват ги и т.н. И всичко е ясно - как това да стане - има опит, има евро финансиране и т.н. Въпросът е дали обществото иска да го направи - няма да е лесно.

  10. 10 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2930 Весело

    По принцип ще има смисъл от гетата (а са гета щото на 99% от обитателите им е кеф да живеят по такъв начин и не търсят начин да се приобщят) , ако се разшири понятието до "резерват" !

    Всъщност това ще е взятка от братския американски народ , а още по добре , за да не им се нарушават традициите да има и огради (само да не е като на границата щото е от джелязо) и входна виза за останалата част !!!

  11. 11 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    Софийските ромски гета се вписват като дялан камък в цялостния външен вид на град София. Преходът от българските към ромските квартали е напълно плавен и хармоничен. Защо столицата има такъв цигански вид, това можем да прозрем от интервютата на хората, призовани да го управляват. На въпроса за паркирането по тротоари и градинки Петър Диков отговаря, че "са принудени да държат сметка за установените навици на софиянци". На въпрос кога ще раздигат всичките трошки на трупчета от улиците друг отогваря, че не било честно само едно управление да поема негативня ефект от "непопулярните мерки". Радан Кънев като отговаряше на живо, като го питах за трошките, отзад му махаха да прескочи въпроса, защото е капан за губене на гласове. И той го пропусна, като така си беше глътнал езика, че в паниката пропусна още предния и следващия, за по-сигурно. ...

    Как да изглеждат ромските гета, когато целият град отвътре на околовръсното мяза на една безбрежна циганска махала с коли по тротоарите, натрошени плочки, неподдържани междублокови площи, ръждясали трошки на трупчета - пълни с боклуци, твърд модел с 3 коли на семейство за 25 лева "социален" данък МПС, ако изобщо са благоволили да го декларират в общината....И както казва Диков, така искат да живеят хората, ние само гледаме и "конотираме".

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  12. 12 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#3] от "442":

    ако беше и толкова активен по линия на другарите дето не платиха тока на КТБ ,а го окрадаха само с няколко милиарда ,апропо повече ,отколкото ако всички цигани крадяха цял живот ,друго щеше да е ,но това е друг въпрос

  13. 13 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    в нашата циганска махала всичко е уредено ,циганите се напдпреварват да си правят по луксозни и по хубави къщи ,имат пари ,работят повечето на запад ,тези дето крадяха и занимаваха с далавери полежаха на топло и са наясно ,че комшиите им дърпат напред ,защото работят и не крадат ,децата им учат и въпреки ,че си спазват всички техни правила ,може да се каже ,че е много по европейско и по хубаво ,отколкото във всички околни чисто български села ,където старците и инвалидите са изоставени в мизерия и нищета , нито един циганин не е изоставил нито един стар човек в нужда по домове или да не е обслужен и това е разликата с всички останали ,мизерията по кварталите и плод на расизъм от държавните органи ,които ги делят ,не чистят ,не им оправят улици ,къщи ,разрешителни и им създава среда за престъпления и беззаконност ,защо при нас циганите не са такива като в Столипиново или Факултето ,децата им са поне на 80 % в детски градини и училища ,,е ,вярно е ,че трудно стигат до висше ,но следващото поколение ще стигне

  14. 14 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivan ivanov":

    ....и къде е това "при нас"...

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  15. 15 Профил на Чат Пат
    Чат Пат
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#7] от "Magen David":
    [quote#7:"Magen David"]Това описание е като на някой очевидец бил в Газа[/quote]
    На мен по-скоро ми образува усещане за бидонвил в Бразилия, донякъде и за Саутсайд в Чикаго, но първото като че ли е по-точно...

  16. 16 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1138 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    Прав си , дори повече отколкото трябва.Какъвто народът , такива са и циганите им.Мисля даже че и съм го писал тук, в Румъния в 1 часа през нощта съм виждал цигани да чистят улиците сами без началник , а тук в един по обяд шефа не може да ги накара да почнат.

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  17. 17 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    До коментар [#14] от "mtmvb":

    На изхода на Червен бряг към Плевен отляво има една редица лъскави къщи с огромни поддържани градини. Оказа се - цигански. Барони ли са, не са ли, това не мога да ти кажа. Но сравнено с Витошката яка, липсваха 4-те метра дувар със стряха от турски керемиди, както повелява софийската традиция за еднофамилно жилище.

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  18. 18 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#17] от "cinik":

    разбрах...
    по моето скромно мнение, град Червен бряг е едно от най-отвратителните населени места не само в България и на Балканите, но и в Европа.....

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  19. 19 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    ...... живеещи в тази среда, така и не могат да научат защо от тях се иска да пазят реда.Не,че не могат,не искат,не искат и да се образоват,искат социала(както те казват)да се грижи за тях.Ако искат да се интегрират в обществото,циганите трябва да положат усилия което те явно не искат да го правят.

  20. 20 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Най-после да прочетем един обективен и критичен текст за малцинствата,вместо дежурното инфантилно благоговеене пред горките бежанци (тип Лора Филева) или откровено въртогъзие за пари (тип Евгений Дайнов).Последният е готов на черното да вика бяло и да продаде родата си за някой и друг долар повече.

  21. 21 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#5] от "liverpoolfc":

    Всичко което може да се направи ще бъде наречено нетолерантност, расизъм, институционализиран расизъм, ксенофобия, фашизъм, битов фашизъм, омраза към различния, дискриминация, стереотипи, потъпкване на човешките права, нехуманно отношение, ... забравих ли нещо БХК?

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  22. 22 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#17:"cinik"]На изхода на Червен бряг към Плевен отляво има една редица лъскави къщи с огромни поддържани градини.[/quote]

    Ако си минавал през град Левски , там е същото , уредени и къщи на цигани с градинки, доста кичозни междудругото, чисто е , няма каруци по улиците , заменени са от скъпи коли предмно немски, но се знае, че тези се занимават с далавери и престъпления.

  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  24. 24 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 606 Неутрално

    Всяко интегриране, включително и нашето с циганите, е възможно само като "взаимно отваряне и проникване една в друга" на двете страни ...
    Не спазваме ли това постулатно изискване, бързо ще сетим, че циганските гета сами формират инфраструктурата на "други", паразитиращи в мисленото от нас Общество и търпящи "свои процеси", приматни анклави в него ...
    Същото се наблюдава при хинтегрирането на турци и пр. ...

  25. 25 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 606 Неутрално

    Споделеното ми по-горе разбиране на тази тема, е елементарна "транскрипция" на Законите на Ману в древна Индия, от която произхождаме всички тук и които продължават да се налагат, не само там...

  26. 26 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 2069 Неутрално

    В България е така, зад високата ограда, пред лъскавата фасада има заден двор, за който си знаем и траем. Така е и с WC-то в двора - мислене и представяне пред хората, а всъщност без кураж да следваме хигиената, чистотата на нравите, подчинени на правила за по-смислен и добър живот. Всичко излагащо егото ни, бутаме в задния двор и си мислим, че решаваме за бъдещето, а отдавна сме пропуснали уроците от миналото, как тогава да не се срутва всичко, как да не ни затрупва гнилото!? Няма здрава основа без правила и законното и изграждане, само че трябва и читави строители, а кой и кога ЩЕ ги възпитава, след като няма желание, че е по-лесно! Средата е важна, почвата, колко и да е неплодородна, с труд и грижи дава плодове, но те трябва да са само за спазващите и знаещи правилата. КОЙ -отдавна НИ научи да не ги спазваме, да я караме по НЕГОвите- ден за ден, като циганите...

    Коментиране на анализираното, вече...
  27. 27 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    Проблемите на циганите в европа са започнали в момента, когато са напуснали майка Индия, Пенджабито, бате. Те и тия, дето са останали там не са цъфнали. Една общност, която явно през вековете не е спечелила доверието на останалите. А на тоя етап хептен са забатачени работите. Да не навлизам в подробности.

  28. 28 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3840 Неутрално

    [quote#11:"cinik"]Как да изглеждат ромските гета, когато целият град отвътре на околовръсното мяза на една безбрежна циганска махала с коли по тротоарите[/quote]
    Е стига с тези коли по тротоарите това е следствие от безразборно строителство разрешено от Мафиянски и Баце!
    А държавата за да въдвори държавност в гетата може за начало да да ги асфалтирата , да сложи тротоари , осветление , каналиация и всички прилежащи инфраструктури които ако някой чужденец отвори мол или бакалия им се правят безплатно за сметка на данъкоплатците по ЗНИ Чл.2. и после ги хвалите колко били лъскави !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  31. 31 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Поздравявам авторката за силния текст и редакцията, осмелила се да го публикува!
    Сега да видим дали някоя от десетките паразитиращи върху циганския проблем правозащитни организации ще реагира публично по статията, или ще се ограничат до сезиране на прокуратурата за " подбудителство към етническа омраза"...

  32. 32 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 706 Неутрално

    Държавата си измива ръцете като обяснява, че харчи милиони за интеграция, но резултати не се виждат, защото процесът бил бавен.

    Процесът не е бавен, той е невъзможен. Докато не се осъзнае това, ще продължаваме да сме на това дередже. Дециганизацията изисква радикални мерки и окончателно решение. Ако Европа не ни позволява да си решим въпроса, да си ги вземе и тя да си ги интегрира. Лесно е да защитаваш правата на някой, който не е нахлул в твоята къща и не е опрял ножа в твоето гърло.

  33. 33 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    [quote#7:"Magen David"]Това описание е като на някой очевидец бил в Газа. [/quote]

    ми аз винаги съм го твърдял за Газа, ама все някой разстроен, добре отоплен и финансово обгрижен радетел за човешки права ще намери да се скандализира.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  34. 34 Профил на zaio_baio
    zaio_baio
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Изключително обективна статия. Поздравявам авторката и я разбирам, защото аз самия израснах в Красна поляна (непосредствено до Факултета). Положението там е меко казано бедствено и става все по-зле. Мога с часове да разказвам за неприятните случки, които съм преживявал заради разюзданото циганско население. Поне успях да се "избавя" от този АД преди 10 години. Някой от читателите минавал ли и например скоро през бившите виетнамски общежития? Там май имотите са общински - идете и вижте как се "стопанисват"... ако не ви е страх

  35. 35 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Има цигани и цигани,както и българи и българи!
    Познавам цигански семейства,живеещи и работещи далеч по-яко от нас,така наречените трудолюбиви българи.Децата им,между впрочем 2 са образовани и те също вече работят,да не говоря,че са по-чисти от нас.
    Познавам и българи и българки,които си изхвърлят боклука от балкона,вкл. и употребени дамски превръзки,напиват се,вдигат шум до Бога,псуват и налитат на бой.
    Това е тъжното,че търпим това безобразие и Европа не ни е виновна.

    Tony
  36. 36 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivan ivanov":

    Не съм виждал, циганин-клошар ...

  37. 37 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    [quote#35:"Free person"]Познавам цигански семейства,живеещи и работещи далеч по-яко от нас,така наречените трудолюбиви българи.[/quote]

    и аз. и приятели цигани имам. само че проблемът с гетоизацията не изчезва.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  38. 38 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 606 Неутрално

    До коментар [#10] от "SS":

    "Всъщност това ще е взятка от братския американски народ..."

    Нашето не е "взятка", Колега, а самият Модел на янките ...
    Не знаем до кога ще ни стигнат силите, да го прилагаме ...
    Сравним ли се с техния "темп", ще биваме в днешното им подир 300 години - просто казано, САЩ движат "на добра дума и никак"...

  39. 39 Профил на haralampi
    haralampi
    Рейтинг: 529 Гневно

    До коментар [#18] от "mtmvb":

    Твоето скромно мнение си го дръж за себе си. Не можеш да обиждаш цял град заради няколко къщи.

    "Покупките от Лафка вредят на вас и другите около вас, тъй като ви отнемат свободата да бъдете информирани от независими медии."
  40. 40 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 706 Неутрално

    [quote#18:"mtmvb"]по моето скромно мнение, град Червен бряг е едно от най-отвратителните населени места не само в България и на Балканите[/quote]

    [quote#39:"haralampi"]До коментар [#18] от "mtmvb":
    Твоето скромно мнение си го дръж за себе си. Не можеш да обиждаш цял град заради няколко къщи. [/quote]

    Изследване сочи, че Червен бряг бил град на мечтите, защото всичките му жители мечтаели да го напуснат.

  41. 41 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3560 Неутрално

    Ох, никой не казва нещо хубаво! Щото още по-зле ще става. То държавата като продължава да затъва, циганите как да изплуват?

  42. 42 Профил на drake
    drake
    Рейтинг: 796 Неутрално

    След серията глупави статии оплакващи "страдащи" и "дискриминирани" цигани най-после нещо ,което показва живота отвътре. Разликата е в това кой къде е живял. Ако живееш в квартал с охрана и състоятелни съседи , лесно може да бъдеш либерал. Иначе...пишеш за онова, за което пише авторката.

  43. 43 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#39] от "haralampi":

    няколко къщи....
    колега, отиди примерно до гробищата в Червен бряг.....
    такъв кошмар няма....
    Подобно е състоянието на целия град и региона изобщо...
    Местният патриотизъм е хубаво нещо, но обективността е още по-хубаво...

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  44. 44 Профил на alteration
    alteration
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Поздравления за авторката.За пръв път срещаме такъв поглед.Отвътре.Достойно,без омраза.Призив.Това трябва да се прочете от всички.Дано този ъгъл завърти координатната ни система.

  45. 45 Профил на alteration
    alteration
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#35] от "Free person":

    Колко са циганите които никога не са крали-5%,2%,1% ;колко са циганите които не живеят в мърсотия-в проценти; колко са циганите .... и т.н. И колко са съответно Българите в тези показатели.Свободите и правата са лични-да; но тук проблемът е с общността.Когато за цяла държава говорим не може да отминаваме обобщенията.

  46. 46 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Държавата може да се върне в гетата само с ограничение на човешките права до казармен порядък. Тоест да може държавният служител Иванов да нареди на циганина Х:
    "Ела тук! Наведи се! Вземи го това! Сложи го в чувала!"
    Тоест-да има право да се премине в ръчен режим на управление. Общо взето това изисква поне по двама души на контролиран човек.
    Това обаче изисква в първите членове на конституцията да стои изявението:

    "Правата на държавата стоят над всякакви права на индивида"

    Аз не получавам грант!А ти?
  47. 47 Профил на svetleto
    svetleto
    Рейтинг: 260 Неутрално

    И аз съм преживяла почти същото като ученичка - с тази разлика, че тормозът беше по-скоро от сексуално естество. Беше постоянен кошмар и ужас за здравето и живота ни...

  48. 48 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivan ivanov":

    Утопия. А като се събуди от студ, констатира, че са ти откраднали и завивката от леглото.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  49. 49 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#7] от "Magen David":

    А от южен Т-А какви ракети летят ми е интересно?

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  50. 50 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 594 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    Съвършено точен! Аз не спирам да обяснявам на хората около мене, сумтящи нечленоразделно „циганите това, циганите онова“, че на България проблемът са българите, а не циганите.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  51. 51
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  52. 52 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1661 Неутрално

    Последното беше до коментар 30.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  53. 53 Профил на gad
    gad
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Държавата да направи нещо ако иска-необработваеми земи,семена ,техника,сглобяеми къщи,животни.Сглобете това и го доразвийте.Така може да се даде начален старт не само на циганите.

  54. 54 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Държавата трябва да дава свобода на индивида. Но ако индивида трайно изпадне под определен лимит трябва държавата да го вземе на ръчно упраление. А не просто да му раздава до гроб помощи. Нужно е да се въведе нещо средно между казарма и пробация.

    Аз не получавам грант!А ти?
  55. 55 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#6:"naydenman"]Констатациите са ясни и точни, нужни са смели политици за трайни и крайни решения. [/quote]
    Нужни са държавници. А сегашните са грантаджии, за които НАТО и ЕС са просто повишени възможности за командировки, а властта е начин да се уредиш с поне някой имотец.

    Аз не получавам грант!А ти?
  56. 56 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#7:"Magen David"]Не говоря за мръсотията, за горящите кофи, за калните пътища, за "реките", които текват при всеки дъжд, защото общината не е чистила канализацията от години......" [/quote]
    Ам те горящите кофи да не са се замозапалили?
    А тези канализации кой хвърля боклуци в тях? Или те от Марс?

    Аз не получавам грант!А ти?
  57. 57 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#11] от "cinik":

    Ми то в нашата страна трайно се е установила практиката "строиш и забравяш!"
    Тоест: построява се нещо и 50 години само експлоатация. Накрая като тръгне да се разпада обекта собственика е потресен как така с еналага да с еправи ремонт? Ами трябва от момента на построяване да се правят ремонти и то без специална покана: козметични, леки, основни.
    От бараката на селския тоалет до виадуктите на Витиня и НДК все е такава практиката!

    Аз не получавам грант!А ти?
  58. 58 Профил на Млад овчар
    Млад овчар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivan ivanov":

    Къде това господине? Кое населено място?

    Аз не получавам грант!А ти?
  59. 59 Профил на dutch
    dutch
    Рейтинг: 458 Неутрално

    да силен анализ, точно както си е.
    Докато ние ги "интегрираме" на книга, те интегрираха Овча купел 1 и 2

  60. 60 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    За съжаление са така нещата и трудно ще се промени, нещата отдавна са изпуснати и извън контрол

  61. 61 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1167 Неутрално

    До коментар [#13] от "ivan ivanov":
    Братчед, ти ни се подиграваш най брутално или живееш в свой измислен свят

  62. 62 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    Някои определят написаното като 'обективна статия'. Аз не го намирам нито за обективно, нито за статия, а за някакъв сърцераздирателен опит за манипулиране на читателите. Едва ли скоро ще прочетем наистина безпристрастен и обективен анализ за живота в циганските гета.

  63. 63 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    [quote#28:"comandante vs либертарианци и корпокративисти"]държавата за да въдвори държавност в гетата може за начало да да ги асфалтирата , да сложи тротоари , осветление , канализация [/quote]

    Почи същият списък с очаквания може да се състави и за т.нар. "лукзозни квартали" изникнали под Витошката яка.

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  64. 64 Профил на aleko
    aleko
    Рейтинг: 710 Неутрално

    [quote#62:"princess_x"]Аз не го намирам за обективно[/quote]

    Не е. Разбитите врати и страхът да излизаш по тъмно само са споменати, без да се развият. И няма как да е другояче, защото иначе няма да излезе в Дневник. Тук покъртителни истории за българомразство не вървят.

  65. 65 Профил на bee
    bee
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#62] от "princess_x":

    Отиди, поживей в гетото и се върни да разкажеш обективно. Иначе е много лесно да си седим в лъскавото офисче, далеч от циганския квартал и да пишем колко необективно е било представянето на циганите.

  66. 66 Профил на bee
    bee
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#35] от "Free person":

    Описаните от теб цигани са единици, изключенията и те живеят сред нас, като нас, а не в гетото. Дори не искат да имат нищо общо с циганите. Но са много малък процент, не повече от 3- 4%.

  67. 67 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3477 Неутрално

    [quote#57:"Млад овчар"] трайно се е установила практиката "строиш и забравяш!" Тоест: построява се нещо и 50 години само експлоатация. Накрая като тръгне да се разпада обекта собственика е потресен как така се налага да с еправи ремонт?[/quote]

    Така е, не стига за всичко. 3 автомобила на домакинство как се поддържат? Като им покриеш разходите, за друго не остава.

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  68. 68 Профил на Spand
    Spand
    Рейтинг: 571 Неутрално

    [quote#45:"alteration"]Колко са циганите които никога не са крали-5%,2%,1% ;колко са циганите които не живеят в мърсотия-в проценти; колко са циганите .... и т.н. И колко са съответно Българите в тези показатели.Свободите и правата са лични-да; но тук проблемът е с общността.Когато за цяла държава говорим не може да отминаваме обобщенията.[/quote]

    Основателни въпроси. И точно те не трябва да ни изместват фокуса от истинския проблем - не са проблем циганите. Проблем е циганията. С нея трябва да се борим.
    И като стана дума... Тоя народ нашия - към какво ще ги интегрира циганите, на какво ще ги учи - как като полицай може да другаруваш с престъпници? Как като катаджия можеш да рекетираш шофьорите на пътя? Как като лекар да гледаш болния с пренебрежение и да му искаш пари под масата? Как като чиновник да не си вършиш работата и да си заплатаджия, как като политик да грабиш на едро ...
    Циганията е проблема, хора, циганията. Не самите цигани. И с нея трябва да се борим. Все едно аз на тия, дето работят при мене, да им забранявам да си хвърлят фасовете, където им падне, а аз самия пред очите им да си хвърлям моя и да им викам това ви забранявам да го правите. Няма как да стане.

  69. 69 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 803 Разстроено

    Поздравления за авторът. Това е един изстрадан, но искрен текст. Текст, които предупреждава, какво ни чака след няколко години, когато София ще е ''фАКУЛТЕТ'', НО ЦИГАНСКИ.

  70. 70 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8966 Неутрално

    И няма сила,която да ги накара да живеят човешки и да спазват правилата.

  71. 71 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 1138 Неутрално

    До коментар [#48] от "ПАВЛА - Je suis ECONOMEDIA":


    До коментар [#58] от "Млад овчар":


    До коментар [#61] от "shileto":

    Щом сте толкова скептични , аз ще ви отговоря вместо колегата.Отваряте картата на гугъла ,намирате село Бузеску до Александрия ,Румъния , не е далеч от Русе.Минавате на стрийт вю ,разглеждате каквото можете и после се извинявате на човека.....Естествено след като разгледате на какво са способни циганите и след като го сравните с вашите къщи де....
    П.С. Картата е стара , сега е още по-голямо чудо , особено осветено вечер....

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  72. 72 Профил на ПАВЛА
    ПАВЛА
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#71] от "kasko":

    Все пак говорим за България. Иначе - световни примери - колкото искаш. А и ... колегата да се е пояснил.

    При главоболие не се дава Но-Шпа, въпреки че при много хора главата е кух орган с гладка мускулатура.
  73. 73 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментр 66Bee
    E,ne e geto,no si e w edna ot sofijskite golemi spalni,no spored men vsichko idva ot vseki ot nas.

    Tony
  74. 74 Профил на vender
    vender
    Рейтинг: 289 Неутрално

    При циганите деца раждат деца.Момчето бърза да вземе момичето,защото някой друг може да го вземе преди него.
    И българите почват сексуалния си живот на същите години,
    но не се женят.

  75. 75 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Циганите не могат да се интегрират заради обърнатата си ценностна система. В тяхното общество всеки, който работи и спазва общоприетите норми е презрян. Те почитат мръсните, мързеливите, нечестните, крадливите, жестоките и т.н. Това е каймакът на тяхното общество. Трябва да се разбере веднъж завинаги, че интеграцията не е насилствен процес и да се търси друго решение - изселването им от пределите на България.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  76. 76 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 672 Неутрално

    [quote#20:"hmc12310991"]Най-после да прочетем един обективен и критичен текст за малцинствата,вместо дежурното инфантилно благоговеене пред горките бежанци (тип Лора Филева) или откровено въртогъзие за пари (тип Евгений Дайнов).Последният е готов на черното да вика бяло и да продаде родата си за някой и друг долар повече. [/quote]


    Копирам пак, за да не се загуби.

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  77. 77 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#75] от "bg.bg":

    Не съм сигурен кои ме дразнят повече, защитниците тип БХК или умниците, повтарящи сакралното "изселване от пределите на България". Оставяйки настрана записаното в Конституцията чл.2, ал. 3 "(3) Български гражданин по рождение не може да бъде лишен от българско гражданство, как всъщност си мислите че може да стане това 21 век?
    Или мислите е малко прекалено да искам?

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  78. 78
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  79. 79 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 744 Неутрално

    Имало и смели и честни момичета в тази държава !

  80. 80 Профил на През прокуракура ми е
    През прокуракура ми е
    Рейтинг: 342 Неутрално

    Законът трябва да се спазва и да е равен за всички. В момента за циганите няма полиция, няма закон - затова правят каквото си искат. Когато има контрол, те ще се съобразяват с всичко. Който краде - в панделата. Който учи - ще излезе от гетото.

  81. 81 Профил на Ivan Hristov Minov
    Ivan Hristov Minov
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Толкова блеене под масата, консенсус, че овчарите са боклук и... нито един глас за контрол над тях, да си платят за вредите и т.п. ... Това е то овцата! :Р Реване, г-жо, боклук не мете. Всичко сте тролове тук. Действието е тук http://freeinf.wix.com/edname4ta

  82. 82 Профил на rio_tinto
    rio_tinto
    Рейтинг: 564 Неутрално

    решението на проблема най-вероятно е комплексно, много скъпо, изисква време и адекватни управленци. държава, която няма пари и бавно тръгва по спиралата на вземане на заеми, управлява се от бкп примитивите, които са не само умствени, но и емоционални кастрати, кака да стане? те най-вроятно не знаят колко живеят из тези гета, сигурно вече имаме и езиков проблем, изобщо нещата няма да се решат с някакви мерки ами с много време и някаква еволюция..

  83. 83 Профил на st_kilda
    st_kilda
    Рейтинг: 233 Разстроено

    Прекрасна статия, авторката е описала съвсем точно проблема и изцяло споделям мнението й. Нито в "светлото" комунистическо минало, нито след това, държавата е имала смислена политика на интеграция на ромите. Хроничното изоставяне и набутване под килима на един проблем не го решава. Истина е, че държавата просто се е отказала от съществуването си в ромските махали. Интересно за какво отиват парите за интеграция и как я разбират политиците? Като раздаване на кебапчета по изборите, може би?
    Въвеждането на ред в ромските махали, задължението им да съблюдават закона: това са все прерогативи на държавата, която обаче блее. Предпочита да се създава напрежение и омраза между части от обществото, които сами не могат да разрешат този конфликт.

  84. 84 Профил на bee
    bee
    Рейтинг: 346 Неутрално

    До коментар [#68] от "Spand":

    Взе да омръзва това как все ние сме виновни, циганите не. като има държавата едни проблеми, какво от това? Другите да не ги решаваме ли, да спре светът да се върти? Франция не е България и все пак ги "интегрираха" като ги депортираха обратно. В Словакия и Чехия положението с циганите не е по-различно от тук. В Чехия искаха разделителна стена да строят, за да не допускат циганите да влизат в града (забравих кой точно).

  85. 85 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1902 Весело

    До коментар [#10] от "SS":

    Само да те светна, че взятка означава подкуп.

  86. 86 Профил на ramones79
    ramones79
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#46] от "Млад овчар":

    готов си за държавата на Оруел. Ама като се осъществи ще пропищиш и ще се молиш да се върнат гетата, защото другото просто ще е нетърпимо и непоносимо.

    Началото на една диктатура е краят на една цивилизация.

  87. 87 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    До коментар [#77] от "Daniboy":

    Ще ви отговоря как може да стане това в 21-ви век. Напускането ще е по тяхно желание. Това е твърде лесно, тъй като циганите живеят в кастово общество. За тях законите на държавата не важат. Те имат царе и мешарета, които решават. Трябва просто тези техни "институции" да им кажат да се изселят (в западна Европа например) и да се откажат от българско гражданство. Това ще е добре, както за циганите, така и за нас. Кастовите им водачи в замяна ще получат някакви облаги, като намаляване на присъди (щото те всичките са престъпници) или пари за всеки напуснал циганин равна на двугодишната му издържка.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  88. 88 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#87] от "bg.bg":

    Глупости.
    Коя страна ще приеме компатна маса от цигани и ще им даде гражданство за да се откажат от българското?

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  89. 89 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 672 Неутрално

    [quote#87:"bg.bg"]тъй като циганите живеят в кастово общество[/quote]

    Сериозно, това не съм го знаел. Бихте ли обяснили по подробно за кастите при циганите?

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  90. 90 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Някъде да съм споменал, за една единствена страна? Написах Западна Европа. Това са десетки държави, някои от които на година приемат повече имигранти от Азия и Африка, отколкото е броя на всичките ни цигани. Явно не можете да надхвърляте определена рамка на мислене, така че не мисля да ви обяснявам каквото и да било повече. Достатъчно ясно съм се изразил.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  91. 91 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    До коментар [#88] от "Daniboy":

    Някъде да съм споменал, за една единствена страна? Написах Западна Европа. Това са десетки държави, някои от които на година приемат повече имигранти от Азия и Африка, отколкото е броя на всичките ни цигани. Явно не можете да надхвърляте определена рамка на мислене, така че не мисля да ви обяснявам каквото и да било повече. Достатъчно ясно съм се изразил.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  92. 92 Профил на MMK
    MMK
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Да пратят жандармерията и багерите

  93. 93 Профил на Daniboy
    Daniboy
    Рейтинг: 672 Весело

    До коментар [#91] от "bg.bg":
    Някой Ви е промил главата с глупости - касти, изселване и прочее.
    Ходите на места, където повечче се говори отколкото се мисли, но е нормално за 17-18 годишната възраст на която сте. Ще ви дойде акъла в главата, не сте глупав младеж.

    "Щастие за всички даром, и никой да не бъде пренебрегнат!"
  94. 94 Профил на uof18392846
    uof18392846
    Рейтинг: 0 Весело

    Здравейте европейци, как е Рашата днес? Демокрастията добре ли е, лекувате ли я, а лумбагото как е?

    Благодаря на авторката за смелостта и журналистическата доблест - този материал вероятно ще остане най-добрият за годината.

  95. 95 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2726 Неутрално

    Циганският проблем не може да бъде решен, вън от контрола на популацията! Доказва го кошмарът, в който попаднаха в Гент. Авторката и сама го е посочила, признавайки, че са "издържали" до 2012г. Решаването на циганския проблем минава през разрушаване(от държавата) и раздробяване на гетата, последвано от лишаването на циганите от социалните придобивки, заради които се репродуцират толкова успешно! Колкото до БХК, вместо в центъра на София, да си отворят офис във Факултето, хем ще са по-близко до матряла, чиито права се правят, че защитават.

    I Want To Believe
  96. 96 Профил на risenshine
    risenshine
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Проблемът е очевиден - тотална липса на държава. Не само за малцинството роми, но и за болшинството българи. Колко пъти вие или ваши познати са били грабени, агресирани, заплашвани и полицията е установила извършителите, а правосъдието ги е вкарало в затвора? Колко чисти са вашите улици и тротоари? Колко преливащи боклукчийски кофи има пред вашите врати? Колко дупки има по вашите улици? Съжалявам, но за мен, София е една клоака - мръсна, неподдържана, грозна, западнала. Селата около нея - още по-трагични - минете от Железница към Белчин Баня и се насладете на "пейзажа" ... Това е състоянието в кварталите, в които живеят данъкоплатци. Какво остава за тези, в които нито работят, нито плащат данъци, за сметка на това биват стимулирани чрез помощи да раждат деца. В България това е основният проблем - липса на институции, липса на обществени услуги, защита на правата на хората. Затова всички се изнасят - за да построят своята България на друго, по-добро място.

  97. 97 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1071 Весело

    Доживях!!!Някой от българските журналисти да напише *циганин*,а не *ром*!Има някаква надежда!

  98. 98 Профил на mils5656
    mils5656
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар №35:"Free person" "Познавам цигански семейства,живеещи и работещи далеч по-яко от нас "
    Има , но са по-малко от 1% ! Останалите си искат Фюрера ! А той все не идва ! Затова България тотално се циганизира ! А скоро и Европа ! Защото нашите политици са тотални мижитурки !

  99. 99 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 658 Неутрално

    До коментар [#16] от "kasko":

    "Какъвто народът , такива са и циганите им"

    Е, под това твърдение не бих се подписал. Може да са по-богати, защото обществото като цяло е по-богато, но иначе манталитета не се променя. За последно четох онзи ден в един вестник, че в Уелс общината отпуснала на местните цигани 2 милиона лири за благоустройство и строеж на социални сгради, а те си направили ферма за производство на марихуана.
    Не познавам пример за общество, успешно интегрирало циганите. Може би най-близо до някакво решение беше бай Тошо - строг контрол, но и някакъв поминък. Трудовите войски без съмнение са ангария, но там циганите научаваха някакъв занят, освен това се научаваха на основни хигиени и здравни навици. Излизаха донякъде от своето затворено общество, сблъскваха се с други ценности, например с тази да отиваш всеки ден на работа. Коя програма в Европа е по-успешна от тази?
    П.П. За тези които търсят идеология в моето изказване - не търсете, такава няма.

  100. 100 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 658 Неутрално

    До коментар [#96] от "risenshine":

    "Проблемът е очевиден - тотална липса на държава."

    Напълно съм съгласен с вашите констатации. Това обаче не прави конкретния проблем за циганите "очевиден". Ако беше очевиден все някой щеше да му намери решение - ако не у нас в Европа. А такова няма.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK