Вековна традиция: Духът на събарянето и незачитането на законите

Вековна традиция: Духът на събарянето и незачитането на законите


"Дневник" препечатва статията от блога на Аспарух Панов с разрешението на автора. Заглавието е на редакцията, оригиналното е "Политическите пороци на обществото преди 100 години и днес"


Интересувам се от стари книги и последната ми придобивка е една тънка книжка от 32 страници, издадена през 1887 г. и озаглавена: "Партиите в България. Напомняне на някои уроци из народната ни история и посочване на няколко вредителни пороци" Автор е А. С. Цанов (1842 – 1933), богата творческа личност, която е малко позната в българската историография.


Пълните му имена са Андрей Стоев Цанов. Роден е в Равнище, Орханийско (Ботевградско) в семейство на абаджия. През 1860 г. постъпва в американското протестантско училище в Пловдив, а след завършването му е учител в него. От 1868 до 1871 г. изучава астрономия, анатомия, физиология и богословски науки в Ню Йорк. След завръщането си в продължение на 25 години е учител в протестантското училище в Самоков, където участва и в създаването на Българското евангелско дружество през 1875 г. и е протестантски пастор.




А. С. Цанов е народен представител в I и II Обикновено Народно събрание (1879 – 1880). През 1914 г. пътува до САЩ, където държи речи в подкрепа на българската кауза. Известен е преди всичко със своите литературни творби, преводаческа дейност и със списването на няколко евангелистки списания.


Написан само девет години след Освобождението, анализът на автора звучи, сякаш е писан днес. Предлагам цитат от уводната глава на книгата. Променен е само правописът. Всичко друго е непокътнато, дори и препинателните знаци:


"Но партиите имат и злата си страна. Когато те стават средство за постижението на користолюбиви и тщеславни цели; когато партизаните се подбуждават от властолюбие, сребролюбие, завист, отмъстителност и други подобни; когато те турят частните си интереси, недоразумения, и инати в обществените работи, и ся стараят да препятствуват на това или онова народно дело, защото не ся върши от тях или тяхната партия; когато партизаните действуват тъй или инак главно защото си пресмятат че по този начин те ще ся облажат или от повечко левове или от чиновничество и слава; когато духовете ся раздражават до там щото някои партизани, за да постигнат целта си, са готови да употребят и най народоубийствени и най непростителни средства, – въ всички такива случаи партиите са съсипителни и народоубийствени. Те са холерата и чумата за народните дела, за народното благоденствие и за народната свобода и независимост. За съжаление и оплаквание е онзи народ, който няма поне до толкоз родолюбиви синове, които сегиз тогиз да забравят частните си интереси пред народните, и които да не намесват частните си разправии в общонародните дела, и то в минути най-критически за народното съществувание. Такива партии са съсипвали много народи и царства."


Най-интересната част (глава VII) от книгата е озаглавена "Няколко вредителни пороци". Авторът е систематизирал и анализирал осем партийни порока, от които съм избрал да ви представя със съкращения най-впечатляващите пет от тях:


1. "Един от тези особени пороци е духът на събарянето. Когато една партия прави едно нещо, друга партия се старае да го разваля. Дали то е добре или зле извършено, не прави почти никаква разлика; някои от противната партия ще се стараят по всякакъв начин да го представят с черни краски, и ще работят да го развалят. Те не могат да го търпят, не за друго, но защото не е извършено от тях и от тяхната партия."


2. "Друг недостатък у нас е този, дето сме много готови да опозоряваме един другиго. Не само че не искаме да ся почитаме, но сме силно наклонни да ся черним и опозоряваме по всякакъв начин и дори с измислювание на лъжи, на ляво и на дясно, и то даже пред чужденци. Слушайте разговорите ни, четете критиките в книжнината ни, и не ви трябват повече доказателства. Колко души между нас могат да ся посочат с авторитет, неуплескани?"


3. "Друга вредителна черта у нас е търсението вънкашна намеса в народните ни работи. Една партия се стреми да свали друга от властта, да земе управлението на държавните работи в ръцете си, но като не може лесно да сполучи това чрез законни и народни сили и средства, тя се обръща към някои вънкашни сили, към консули, посланици, или правителства, и търси тяхната подпорка, тяхното намесвание въ вътрешното управление на държавните работи. … Истинно просветените народи броят такова едно поведение за едно от най-големите престъпления."


4. "Незачитането на законите тоже е един недостатък… Но което е още поскръбно е това, че законите често се не зачитат от самите онези, които са ги правили, и от онези които са поставени да бдят върху изпълнението им. Но нека ся не забравя че законът е добър в очите на народа до когато той ся прилага еднакво и безпристрастно на всички граждани без разлика на положението, мнението и състоянието им. Почне ли той да ся прилага различно на разни человеци, стане ли той и майка и мащеха, злоупотребили го служащият от партизанство, капризии и ненависти срещу тогози и оногози; тогава такъв закон губи силата си и уважението си. Тогава народът почне да мисли, че законите не са друго, освен средство, чрез което някои задружни людие и съзаклятници само скубят массата на народът. Всякой ще се съгласи че това е убийствено и за правителството и за народът."


5. "Партизанството в книжнината ни. Обърнете внимание как въобще се критикуват от нашите критици някои български съчинения и преводи; прегледайте добре какви учебници понякога ся въвождат в учебните ни заведения и какви ся изхвърлят; влезте в някои наши книжарници, и вижте какви книги понякога се турят на първо място за препоръчвание на купувачите, и какви книги са почти скрити; вижте как са настроени партизаните даже в такива от съчиненията си, които партизанство не носят, – земете тези и други подобни неща въ внимание, и вие не можете да не ся убедите в тая скръбна истина, че партизанството, лицеприятието, пристрастието или личното неразположение към тогози и оногози страшно повреждат народната книжнина."


Предполагам, че ако сте стигнали до тук в четенето на статията, сте силно впечатлени поне от две неща – от модерното мислене на автора Андрей С. Цанов, който преди повече от сто години анализира въпроси на политическата и гражданската култура и прави изводи за връзката между партийната политика, върховенството на закона и проблемите на гражданското общество, въпреки че тогава терминологията е друга. Очевидно годините, прекарани в САЩ, са оказали огромно влияние върху неговата личност и възгледи.


И второто, което е наистина поразително, това е сходството, да не кажа съвпадението между "политическите пороци" на обществото преди повече от век и актуалните ни днес проблеми на политическата и обществена среда, в която живеем. Проблеми, които след седемгодишно членство в ЕС, изглеждат точно толкова нерешими, колкото са били и седем години след създаването на Третото българско царство…


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (32)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    Вижда се с голо око, никакви промени, соцът ни върна в 19в. Отчайващо.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  2. 2 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 434 Весело

    Ами народа си е същият, политиците също...

    Happy face says, adios !
  3. 3 Профил на Втора цетка
    Втора цетка
    Рейтинг: 914 Любопитно

    Адмирации за г-н Панов!
    Според мен, най-интелигентният народен представител, който България е имала през последните 25 години.

    Това е Ъпсурт, мене ме нема във целата схема...
  4. 4 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 388 Неутрално

    съвсем спокойно мога да кажа, че са хората в народното събрание и голяма част от администрацията законите не важат. ако случайно спазват някои, то е защото са благоволили в даден момент да са алтруисти (ако знаят какво значи това). както и за голямата част от по-заможните българи. и като се замисля, за една не малка част от най-бедните също, направо се чудя за кого въобще ги има.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  5. 5 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3935 Неутрално

    Много добра статия !
    От древните години до днес проблемите свързани с власта са едни и същи.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  6. 6 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 856 Неутрално

    За съжаление тези "вредителни пороци" не са само българско изобретение. Срещат се и в утвърдени демокрации като САЩ, Франция и Великобритания. Това не ги извинява, а показва, че донякъде са елемент от система, която разчита на конкуренцията между партиите.

  7. 7 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3800 Неутрално

    Поклон,

    Човешки Индивиди.

    "Не" на партизанските интриги.

  8. 8 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1674 Неутрално

    Почти същите за политическата култура на българина са и бележките на Тодор Икономов от същото време. Всичко това е така, но е много декларативно и оплакваческо и може само да посее съмнение в представителната демокрация. Много по-интересни са наблюденията на Димитър Маринов, един от бащите на Търновската конституция, който смята, че партизанщината и изпортената демокрация у нас идав от нарушаването на принципа на разделение на властите и сливането на законодателна и изпълнителна власт.

  9. 9 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3800 Неутрално

    Така е.

    В началото на миналия век кое-що са подценявали
    "обратната страна на медала":

    Анти Конкуренцията.
    Анти Демокрацията.

    Модела

    "Един фараон държи Една партия държи много държави".
    "Eдин фюрер държи Една партия държи много нации".

    все "модерни"... излагации

    До коментар [#6] от "stein":

    За съжаление тези "вредителни пороци" не са само българско изобретение. Срещат се и в утвърдени демокрации като САЩ, Франция и Великобритания. Това не ги извинява,

    а показва, че донякъде са елемент от система, която разчита на конкуренцията между партиите.

  10. 10 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2104 Неутрално

    Ето един пасаж-"Един от тези особени пороци е духът на събарянето. Когато една партия прави едно нещо, друга партия се старае да го разваля. Дали то е добре или зле извършено, не прави почти никаква разлика; някои от противната партия ще се стараят по всякакъв начин да го представят с черни краски, и ще работят да го развалят. Те не могат да го търпят, не за друго, но защото не е извършено от тях и от тяхната партия."-Ако пишеше -2015 година,щяхме ли да се усъмним в достоверността на написаното?Аз поне,не.

  11. 11 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3443 Неутрално

    "...и създаде Бог човека по свой образ." Така пише в Библията, но явно има някаква грешка. Или някаква връзка се е скъсала. Или просто чудеса няма. Нагледал съм се и съм се наслушал на хора които се прецакват, поругават и даже проклинат. Щом се съберат няколка души на едно място, започват да злословят срещу някого, който отсъства. Но това трябва да се приеме за нормално. Просто да избираме най-интелигентните хора, които да приемат перфектни закони. Калпавите закони въобще не влизат в сила.

  12. 12 Профил на Имоция
    Имоция
    Рейтинг: 989 Неутрално

    "За съжаление и оплаквание е онзи народ, който няма поне до толкоз родолюбиви синове, които сегиз тогиз да забравят частните си интереси пред народните, и които да не намесват частните си разправии в общонародните дела, и то в минути най-критически за народното съществувание."

    Това трябва да се напише с големи букви на всяка депутатска банка, а "родолюбивите синове" да го повтарят по 100 пъти всяка сутрин. Обърнаха парламента на сборище от разлаяни кучета, устремени към един вече оглозган кокал, а законите на удобни за тях дрешки, с които да се облагодетелстват по всички възможни начини.

    Хем съм лош съветник, хем предизвиквам отвращение, хем заради мен живеят. Що е то? И още нещо, Слафчо има! Имоция басма ни цепи, ни тъче на къв дъй стан... за разлика от теби.
  13. 13 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 914 Неутрално

    Нашият "принос" е в петата колона ... няма такава другаде !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  14. 14 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 434 Разстроено

    "' Истината и лъжата вече са трудно различими, автентичният документ на мига обраства с предположения, които омаловажават стойността му, а политическите изявления са придружени от тълкувания, които поставят казаното под съмнение. Българите са все по-объркани и несигурни, нездравият скептицизъм процъфтява и разяжда малкото останали сили и надежди на гражданите, окончателно ги отчуждава от собствената им държава. '' Държава, управлявана от слухове, става неуправляема . Дойче Веле

  15. 15 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    Признавам , че е чиста случайност факта че скоро прочетох въпросната книга. Факт е че има, между другото и в цял свят някаква повтаряемост на ситуациите и поведението на партиите, но особено когато става дума за нелицеприятната им страна, да обявяваме това за едва ли не традиция...просто не съм съгласен.
    Имало е тогава прости и разбира се далеч не безкористни хора, които са виждали поле за личен просперитет в партийната система на страната, има ги и днес и остава въпроса това е ли традиция или елементарна, за съжаление повтаряща се грешка на нас, хората които доста често избираме.

  16. 16 Профил на townboy
    townboy
    Рейтинг: 492 Неутрално

    Добър анализ за времето си, актуален и в наши дни. Но всеки интелигентен човек наблюдавайки процесите в политиката и общестото ни, би си извадил подобни изводи. Аз стигнах до заключение напоследък, че ние сме обречени като народ и държава.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Too much цензура Баце.
  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    До коментар [#8] от "spiegel":


    [quote#8:"spiegel"]Всичко това е така, но е много декларативно и оплакваческо и може само да посее съмнение в представителната демокрация. Много по-интересни са наблюденията на Димитър Маринов, един от бащите на Търновската конституция, който смята, че партизанщината и изпортената демокрация у нас идав от нарушаването на принципа на разделение на властите и [/quote]

    Причините са комплексни, както е прието да се казва, но аз например, бих предложил, да обявим или да се опитаме да направим традиции и не малкото положителни неща, които са се случили тогава и макар не толкова често както ни се иска се случват и днес.

  18. 18 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    Първо искам да споделя, че съм напълно съгласен с автора и актуалноста на проблема и в наши дни. Вероятно защото е бил в щатите и е видял неща, които, ако беше сега наш съвременник, щеше да разбере, че още не са дошли у нас, сто и кусур години по-късно. Каква обаче е основната ми мисъл. Хубаво са изброени тия пороци на политиката ни оттогава, но исках да прочета мнение защо е така. След Освобождението по-голямата партийна върхушка се образува от бивши поборници, опълченци и борци за свобода. Вероятно така е трябвало. Но дали не е било и лоша насока за развитие на политиката ни като се има предвид дългият застой на обществото вследствие робството. Сякаш дълго таената енергия за свободна изява се е отприщила в мирна България, а когато дойде висока вълна, тя прави повече поразии. Май същото стана и след 10 ноем. 89г.

  19. 19 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4419 Неутрално

    "И второто, което е наистина поразително, това е сходството, да не кажа съвпадението между "политическите пороци" на обществото преди повече от век и актуалните ни днес проблеми на политическата и обществена среда, в която живеем."

    Абсолютно вярно и точно! За съжаление нашият политически живот не е мръднал въобще от 1885 г.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  20. 20 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Да ся уплескваме е не само характерна черта за политиците ни, но и общонациона характернос. За съжаление нас времето и грешките ни не ни носят поуки. Затуй все оплескани си одиме.

  21. 21 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    Ако не бях прочела, че книгата е издадена през 1887г. щях да си помисля, че е писана за съвременните ни партии и политици. Така добре им пасват описанията, особено в онези 5 точки, че човек остава с впечатление, че политическия ни живот и манталитета на политиците ни са замръзнали във времето от преди 128г и не са помръднали нито на сантиметърче от тогава.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  22. 22 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1547 Любопитно

    [quote#18:"man_un"]Хубаво са изброени тия пороци на политиката ни оттогава, но исках да прочета мнение защо е така.[/quote]


    Поантата тук не са пороците на политиката ни тогава, а факта, че и в момента - 128г. по-късно, се забелязват същите пороци, тоест нищо ново не е научено и възприето, нищо не се е променило в положителна посока.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  23. 23 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    [quote#2:"Р. Дражев"]Ами народа си е същият, политиците също... [/quote]

    ++++++++++++++++++++

    Най-точния коментар! Какъвто народа - такива и политиците! И, щом народът не еволюира, няма как да го направят и избираните от него политици.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  24. 24 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "Написан само девет години след Освобождението, анализът на автора звучи, сякаш е писан днес."

    Колко пъти вече съм чувал тази фраза. А причината е проста - преходът в БГ свърши и държавата се върна към естественото си равновесно състояние. Държава от третия свят с пред-модерна икономика, елит и население. Експериментите свършиха.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  25. 25 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 488 Неутрално

    "Една партия се стреми да свали друга от властта, да земе управлението на държавните работи в ръцете си, но като не може лесно да сполучи това чрез законни и народни сили и средства, тя се обръща към някои вънкашни сили, към консули, посланици, или правителства, и търси тяхната подпорка, тяхното намесвание въ вътрешното управление на държавните работи."

    Хохохохохо!! Кой? Кой? Кой разчиташе на заподноевропейските ни партньори да го върне и крепи на власт!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  26. 26 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Общо взето, описание на най-големите ценности на Вожда и Учителя на умните и красивите - майсторът по политически партизанлък на територията. Да живей!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  27. 27 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#18] от "man_un":

    Не всеки революционер, с пълно уважение, е добър в градежа. Най-често е обратно.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  28. 28 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#25] от "fortunes":

    А кой разчита на североизточните си покровители?

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  29. 29 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 488 Весело

    До коментар [#28] от "Алф":

    Радвам се, че си съгласен с мен. Лошите разчитат на един външен покровител, Добрите на друг. И се менкат във властта и държавата прогресира! Да живей Вожда!

  30. 30 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1901 Неутрално

    До коментар [#19] от "Иво":

    По-скоро за пореден път се върнахме към изходния пункт. Така е при всяка голяма промяна - старият елит си отива, за добро или лошо. Идват нови правила на поведение, нови хора, които си казват "а сега ние" и започва рушене и в общ план, но и на съдби. А новите искат до постигнат за себе си това, което не са могли и което идва за няколко поколения, сега, за броени дни и месеци.

    В 20в няколко пъти губихме приемственост, предполагам чак следващите поколения ще видят нормалност у нас. Ако не спираме да работим за това.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  31. 31 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4419 Неутрално

    До коментар [#30] от "Алф":

    Виж Алф, за съжаление в българската политика почти напълно липсва каквато и да е приемственост. Това е една от причините поради, които сме толкова зле като държава... докато в областта на политическата партизанщина. Не случайно, авторът на тази книга толкова много ползва думата партизанщина... супер актуален термин и до днес.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  32. 32 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 438 Неутрално

    ?Предполагам, че ако сте стигнали до тук в четенето на статията, сте силно впечатлени поне от две неща – от модерното мислене на автора Андрей С. Цанов, който преди повече от сто години анализира въпроси на политическата и гражданската култура и прави изводи за връзката между партийната политика, върховенството на закона и проблемите на гражданското общество, въпреки че тогава терминологията е друга. ?

    Виждаме на какво са ни научили годините на съветската окупация. Забравили сме и това дето сме го знаели!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK