За вредата от "българската щанга"

Иван Марков е един от тези щангисти, за които настоящият допинг скандал е втори и с кариерата им е свършено

© Associated Press

Иван Марков е един от тези щангисти, за които настоящият допинг скандал е втори и с кариерата им е свършено



Спомняте ли си, че преди години журналистите обичаха да използват често термина "българската щанга"? Като много други подобни - "златните момичета" и "Пеневата чета", той беше натоварен с особена конотация - митологизираше спортистите и треньорите в определен спорт до такава степен, че да им се прощават всички грешки и прегрешения.


"Българската щанга" е обобщението на това, което иначе би звучало така - една успешна в отделни периоди школа във вдигането на тежести, която е донесла на България олимпийска слава и която се предполага, че трябва да бъде канонизирана заради спечелените през годините 36 медала от олимпиади. Но този термин изключва възможността да се казва право в очите това, което трябва да се каже за вдигането на тежести. Че това е медалоносещ спорт, който е всичко противоположно на хармонично и здравословно развитие на човешкото тяло и в който... няма как да се печелят медали без употреба на допинг.


Синдромът на "българската щанга" е точно това, което ни пречи дълги години да направим ясно разграничение




каква да бъде съдбата на вдигането на тежести


Заради него през годините все се пропускаше да се заяви, че употребата на допинг е престъпление. Даването му на спортисти също. Никога не се каза категорично, че тези хора, които в един момент определяме като герои, в общия случай са или жертви, или съзнателно нарушават правилата. Все не можем да заявим, че няма олимпийски медал, който да си заслужава издевателството със здравето на хората. 


​Не смеем да изкрещим на висок глас, че не е възможно Иван Абаджиев да бъде най-добрият треньор на столетието в България и че е още по-абсурдно да бъде награждаван с орден "Стара планина". Защото в треньорската си кариера Папата на щангите, както го наричат някои, има два колосални допинг скандала като наставник на националния отбор. Това е срам, а не е повод за поощрение. 


Липсата на правилна отправна точка и на ясна координатна система в отношението към българското вдигане на тежести в голяма степен е основната причина за поредния допинг скандал. Той не е много по-различен от всички останали през последните 15 години. Ако се върнем през 2000 година, тогава за виновен беше обвинен един производител на медикаменти, който бил замърсил препаратите с фуросемид. Щяха да се водят дела и да се доказва вината на производителя, защото естествено никога хората от федерацията, треньорите и спортистите не са имали никакво желание или идея да употребяват забранени препарати. Нищо не стана.


През 2008 г. виновен беше доставчикът, който дал замърсена партида. Сега вината според поредното ръководство на федерацията отново е в доставчика на медикамента, който объркал доставките - вместо във фитнеса ги занесъл в залата на националите. Изводите винаги са едни и същи - че трябва да има централизирана доставка на възстановителни медикаменти и че трябва да се работи само с доказани фирми. Което, разбира се, не се случва.


Неумението да се направи оценка на


стойността на олимпийския позор спрямо олимпийската слава


вероятно е една от основните причини все още вдигането на тежести да е на почит. Вместо да се каже, че държавата няма да толерира спорт, който на световно ниво е пропит от допинг и непрекъснато трепери да не бъде изхвърлен от олимпийското движение, се прокрадва мнението, че, видите ли, "ясно е, че без допинг не може", "другите държави са много напреднали", "ние сме много изостанали". И, разбира се, че понеже сме бедни, "все нас хващат".


"Допинг" се замества със "съвременни методи за възстановяване" и се смята, че това е задоволително оправдание за употребата му. Вместо да се каже "баста", се агитира да се инвестират още повече средства, "за да може да се стигнат американците (руснаците, китайците или който е на мода)" и техните т.нар. технологии. 


Това е абсурдно и нелепо. Ако цената на олимпийския медал е толкова висока - и като чисто финансова стойност (държавното финансиране за тази година беше над 1 млн. лева, които им бяха спрени), и като експеримент със здравето на спортистите, държавата не трябва да има нищо общо с това. Тя трябва да бъде и първата, и последната, която да преследва разпространението и употребата на забранени препарати независимо колко ценен е бил някой спорт за рекламата на България през 70-те или 80-те години.


Дори и да е ясно, че съвременният спорт не може без допълнителни медикаменти, толерирането на употребата му със завоалирани фрази е неприемливо. По-добре парите да отиват за масовия спорт.


Може би сега е моментът, в който да се сложи край на драмите в щангите, за да не ставаме свидетели след някоя и друга година на поредната съсипана човешка съдба. Защото в повечето случаи тези хора не могат да правят нищо друго, а внезапният край на кариерата им ги сварва неподготвени за живота. И няма смисъл дори да се започва на чисто, защото "чисто" и "вдигане на тежести" са несъвместими. Въобще да не се започва повече.

Ключови думи към статията:

Коментари (83)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bezhanetsa
    bezhanetsa
    Рейтинг: 402 Неутрално

    "Защото в повечето случаи тези хора не могат да правят нищо друго, а внезапният край на кариерата им ги сварва неподготвени за живота" И често за внезапния край на живота. Но истината е, че спортистите бяха подготвени за джунглата в соца и прехода. Не случайно повечето тъмни групировки бяха от тях. Но липсата на интелект и образование ги направиха зависими от кукловоди.

  2. 2 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 551 Неутрално

    ...в който... няма как да се печелят медали без употреба на допинг.
    —----—---------
    Г-н Филипов за съжаление във всеки професионален спорт е така, не само в щангите.

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  3. 3 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    Авторе, всичко е чудесно, но е адски наивно разглаголстване на тема която съвършено не ти е ясна.
    А простата и брутална истина е:

    ВСИЧКИ УПОТРЕБЯВАТ.

    Само че не всички ги хващат. Защото т.нар. "бели държави" имат най-съвремнна фармация и допинг лаборатории, пък Китай си има билките.
    Искаш ли да ти кажа с какво Майкъл Фелпс си направи 8-те златни медала?
    Искаш ли да ти кажа и от какво спортистите получават инфакти и мрат като мухи?
    Но виж с какво китайкта Йе подобри един от рекордите на Фелпс не мога да ти кажа
    Казваха че олимпиадата в Лондон в състезание между западните фармацевтични концерни и източната традиционна медицина.
    Искам само да кажа, че с преголямо удоволстие наблюдавах, как последната победи.
    Съвремнният професионален спорет е мръсна игра без правила. И е адски глупаво при спонорства от милиони да се говори за някакъв морал.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  4. 4 Профил на Strygalldwir
    Strygalldwir
    Рейтинг: 797 Неутрално

    Очаквам стадото вкупом да изблее "ама защо само ние, те всички го правят?!"

    Всичко което ми трябваше да знам за християнството го научих от тези които взривяват гинекологични клиники.
  5. 5 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 2006 Неутрално

    До коментар [#3] от "rapidfire":
    Ако можете, кажете, моля! (С какво Фелпс е спечелил и от какво мрат като мухи.)
    Иначе аз лично отдавна не гледам спорт и ако зависи от мен, държавата не трябва и лев да дава за професионален спорт. Само масов и то по възможност равен достъп (т.е., ако може да има работещ басейн и в Тутракан и в Черноочене, а не само в областните градове и София, )

    Никола Йорданов
  6. 6 Профил на vandi
    vandi
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Прекалено много пари има в този феномен спорта. Има и много препарати за по-бързо възстановяване, за бързо сваляне на килограми, за по-голяма издръжливост и каквото още се сетите. Повечето са в забранителен списък и ако си спортист от елита на даден спорт, трябва да си и парче фармацевт, за да можеш да се ориентираш. Трябва да знаеш и какви капки за нос да можеш да ползваш. В щаба на щангите трябва да има лекар, който да следи ползваните препарати и съставките им. Трябва да се купува само от утвърдени производители поддържащи Добра Производствена Практика, за да има гаранции, че няма да има кръстосани замърсявания със забранени вещества. Но при нас сме си занаятчии. Всеки разбира от всичко. А за щангистите ми е жал - след къртовския труд, остават само болката и разочарованията.

  7. 7 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 887 Неутрално

    Разбира се, че "не всички употребяват". Има спортове, където от допинг няма голяма нужда, например стрелба, тенис на маса, кърлинг.

  8. 8 Профил на mimeto71
    mimeto71
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Отдавна не гледам никакъв спорт,това е занимание на едни хора на заплата,няма нищо общо със здравето.

  9. 9 Профил на dimid
    dimid
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Всички употребяват не е извинение! По-добре извън класацията, но чист. Когато представяш страната си носиш отговорност, ако представяш себе си можеш да правиш каквото си искаш, ти носиш срама.

  10. 10 Профил на Longanlon
    Longanlon
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    Употребата на допинг в професионалния спорт е на практика задължителна от доста години насам. Генетичният човешки потенциал отдавна е показал какъв е неговият максимум и нещата просто не се получават по-бързо, по-високо и по-силно без медикаменти.

    Надпреварата е по-скоро между екипите на спортистите, в умението да се дозира и планира приема на допинг така, че да е възможно "изчистване" на организма за пробите. Както и в използването на нови и все още не включени в забранителния списък вещества.

    http://kaka-cuuka.com
  11. 11 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Точна дисекция на този глупав спорт!

    Happy face says, adios !
  12. 12 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    "Заради него през годините все се пропускаше да се заяви, че употребата на допинг е престъпление."

    А кражбата не е ли престъпление? А рушветите и незаконите строежи не са ли престъпления? Или умишленото фалиране на банка с помощта на регулаторните органи на държавата не е ли престъпление? А убийствата не са ли престъпления? След като имаме закон обявяващ комунизма за престъпен режим, неговото рекламиране по радиото и телевизията не е ли престъпление?
    Не осъзнаваме ли, че живеем рамо до рамо с престъпници около нас?
    И не е ли ясно, че именно факта, че не наказваме престъпленията както е по закон ни е докарало до днешното дередже?

    Аз не зареждам в Лукойл.
  13. 13 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1412 Неутрално

    До коментар [#4] от "Николай Цолев":

    "Избляха" вече. След като не е установено, че другите взимат забранени медикаменти, значи не взимат. При допинг контрол у еднит се установява забранени вещества, у други не. Ценечно е да се обвиняват тези, при които няма допинг

  14. 14 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Не смеем да изкрещим на висок глас, че не е възможно Иван Абаджиев да бъде най-добрият треньор на столетието в България и че е още по-абсурдно да бъде награждаван с орден "Стара планина".
    ---------------
    много точно, браво, Георги!
    и той, и Нешка са просто "спортни" сатрапи, унищожили здравето и кариерата на много хора, уж заради патриотизъм и слава!

  15. 15 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Весело

    До коментар [#5] от "Никола Йорданов":

    Извадка от забранителния лист на WADA за 2008-ма година, годината на олимпиадата.

    PROHIBITED METHODS

    M3. GENE DOPING
    The non-therapeutic use of cells, genes, genetic elements, or of the modulation of gene expression, having the capacity to enhance athletic performance, is prohibited.

    Извадка от същия лист за 2009 година, годината СЛЕД олимпиадата.

    PROHIBITED METHODS

    M3. GENE DOPING
    The transfer of cells or genetic elements or
    the use of cells, genetic elements or
    pharmacological agents to modulating expression of endogenous genes having the capacity to enhance athletic performance, is prohibited.
    Peroxisome Proliferator Activated Receptor
    δ(PPARδ) agonists (e.g. GW 1516)and PPARδ-AMP-activated proteinkinase (AMPK) axis agonists (e.g. AICAR) are prohibited.

    Долавят ли се седемте разлики?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  16. 16 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    Значи, искам тук всички да ме разберете правилно.

    НЕ СЪМ ЗА УПОТРЕБАТА НА ДОПИНГ!
    Този тип субстанции вредят ужасно и в един момент идва сметката.
    Не може да се гонят рекорди на всяка цена. Човешките възможности си имат горна граница и е абсолютно недопустимо да се правят опити тя да се надскочи с неестествени методи и средства.
    Да не говорим че самата идея на оилимпизма е тотално опорочена. Не веднъж казвах, че ако Пиер Де Кубертен види какво са направили с Олиимпийките му игри, ще се върти в гроба като пумпал. И това изобщо не е смешно.
    Но честно казано, идея си нямам как могат да се изкоренят тия практики от спорта.
    На тоя сват винаги има и ще има тарикати, които искат да заместя таланта и труда с хитрост. Въпросът е, че точно ТОЗИ вид понякога им струва титлите, здравето и живота.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  17. 17 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#16] от "rapidfire":


    [quote#16:"rapidfire"]идея си нямам как могат да се изкоренят тия практики от спорта. [/quote]

    Решението е просто.
    Премахват се каквито и да са забрани за каквито и да са препарати.

    ПП. Но е ужасно неизгодно за определени хора.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  18. 18 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Весело

    До коментар [#7] от "stein":

    "Разбира се, че "не всички употребяват". Има спортове, където от допинг няма голяма нужда, например стрелба,.."

    Душицата той!

    Точно заради стрелците в забранителния списък на WADA влизат алкохола и бетаблокерите!
    Приемат се да не треперят ръцете от напрежение.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  19. 19 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#17] от "simval":

    "Решението е просто.
    Премахват се каквито и да са забрани за каквито и да са препарати. "

    Ти имаш ли си и бегла идея какво ще се случи? На всяко голямо състезание ще има по десетина смъртни случая.
    Може би наистиан по-правилното е да премахне професионалния спорт, но това разбира се са утопии.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  20. 20 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 714 Весело

    До коментар [#19] от "rapidfire":

    приятел, помня навремето едно проучване в щатите, от края на 80-те, с единствен въпрос: "взимате допинг, ставате олимпийски шампион и умирате след година, съгласни ли сте?", та над 80% бяха отговорили много твърдо ДА!
    проблемът обаче с малка България е - защо още се пънем да сме световна спортна сила? при това в спортове, които други гледат с насмешка!

  21. 21 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    БРАВО на Автора, посмял да назове безобразията които се случват с точните им имена!
    За съжаление истината не се вписва в картинката която се рисува от пропагандата (вкл. цялата държавна ма6ина), в която има или само герои, или подхлъзвания, за които все някой друг е виновен.
    Остават похабени чове6ки съдби и съсипано здраве. Спонсорирани с парите на данъкоплатците!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  22. 22 Профил на Zdravko Z.
    Zdravko Z.
    Рейтинг: 575 Неутрално

    До коментар [#7] от "stein":

    В стрелбата вземат диезепам и други препарати против тремори, за да може изстрела да е точен. Когато се целиш в център по-малък от размера на патрона, ти трябва нещо допълнително. Тениса на маса и кърлинга, също са доста натоварващи спортове, така че... Това, че не вземат стероиди не значи че не вземат нещо друго.

  23. 23 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#20] от "zidane":
    "взимате допинг, ставате олимпийски шампион и умирате след година, съгласни ли сте?", та над 80% бяха отговорили много твърдо ДА!
    Е какво да си говорим повече...
    " защо още се пънем да сме световна спортна сила?
    Традиции? Инерция? Носталгия?

    "при това в спортове, които други гледат с насмешка!"

    Е на художествената и спортната гиманстика и бокса никой не гледа с насмешка.
    След като има спорт вдигане на тежести и след като традиционно сме добри в него, не виждам защо да не участваме.
    Останалото е въпрос на интелект у треньорите.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  24. 24 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2172 Неутрално

    Не мога да кажа какво точно употребяват западните спортисти за да не ги хващат, но това, което ми прави впечатление е, че спортистиките от едно време насам приличат на жени. Преди 25-30 години плувкините бяха с мъжки структури, а сега са фини и елегантни.

  25. 25 Профил на Минчо Минчев
    Минчо Минчев
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Българският отбор по допинг бил хванат с щанги ....

  26. 26 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 714 Весело

    [quote#23:"rapidfire"]Инерция? [/quote]

    с това съм съгласен!
    да те допълня, ако позволиш - и отработени схеми за мънгизи!

  27. 27 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Весело

    До коментар [#6] от "vandi":

    "В щаба на щангите трябва да има лекар, който да следи ползваните препарати и съставките им"

    То лекари винаги има, ама никой не ги слуша по няколко причини:
    1. Обикновено се назначават ортопеди, които халхабер си нямат нито от спортна медицина в извънтравматичната ѝ част, нито от фармакология.
    Маше един колега, който изгори някаквъ състезател, не помня вече в кой спорт, защото не знаеше, че w лекарството, което му беше дал за ангина има съставка забранена от WADA. Той и не знаеше, че въпросната съставка е забранена, защото не си беше дал труда да прочете въпросния списък.
    2. Обикновено са назначени проформа на хонорар и не са плътно със спортния отбор през цялото време.
    3. Треньорите по принцип не долюбват особено лекарите и им нямат доверие. Така е още от Татово
    4. Треньорите си въобразяват че знаят всичко за спортното въстановяване и сами се занимават с него.
    5. Всеки треньор си въобразява че е напипал някаква супертайна схема и по никакъв начин не желае да я споделя с никогo, пък най-малко с лекрая на отбора, защото какво ще стане, ако той отиде при противниковия отбор?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  28. 28 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1828 Неутрално

    Този спорт си отиде,както много други.Ще остане само като аматьорски.

  29. 29 Профил на stoyanst
    stoyanst
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Ако ще трябва да се назовават и други истини, то тогава нека кажем и, че щангите се наблюдават с интерес именно защото всеки знае, че в тях се употребява допинг. Именно допинга е това, което позволява на човешкия организъм да достига до границите на невъзможното. Че как иначе ще можем да видим човек, който сам вдига тежест, за която обикновено е нужен екип от яки хамали? Или колоездач да изминава всеки ден етапи от по над 200 км с 50 км/ч. средна скорост в продължение на три пълни седмици?
    Истината е, че хората искат зрелища и ще продължават да ги гледат, докато има кой да им ги осигурява.

  30. 30 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2535 Любопитно

    "Защото в треньорската си кариера Папата на щангите, както го наричат някои, има два колосални допингскандала като наставник на националния отбор. Това е срам, а не е повод за поощрение.”

    Просто Aбаджиев беше хванат, за разлика от другите си колеги.
    Това “пар ексаланс” си беше пропуск на тайните ни служби тогава, както и бягството на Сюлейманоглу. Времената бяха такива - “неуморен бъзик" от двете страни на желязната завеса!
    На някои може да им е непроиятно, но тежка атлетика без “зобене” няма. Като чалга без силикон или Румънеца без Енчев!

    I Want To Believe
  31. 31 Профил на rangers
    rangers
    Рейтинг: 520 Разстроено

    Убеден съм, че мнозинството "осъжда" и допинга и изкуственият стремеж към изкуствените резултати, нямащи нищо общо с най-важното предназначение на спорта - здравето и духовния баланс. Но защо стрелите са насочени само към щангите!?!? По дяволите, има ли нещо по-грозно и нереално, нещо по-комерсиално от професионалния футбол? Много повече млади футболисти умират на терена в сравнение с всички останали спортове. Това какво е, не е ли същото като при щангите? Не е ли пълно безумие, силата на ПФКлуб да се измерва с...финасовите възможности на неговите собственици и спонсори !?Къде е тук спортът въобще? Какво значи група чернокожи футболисти, които не знаят и дума български, да представят български футболен отбор!? И озверяла тълпа от нискочели първични до атавизъм местни диваци да ги замеря с камъни и бутилки и в 21 век да крещи расистки обиди забравени в края на 19-ти. А това какво е? И забележете, тук парите наливани от нашите данъци са двадесеткратно повече, отколкото при щангите!?Аз лично не виждам нищо спортно в това издевателство над човешката личност. И най-страшното - всички наричат футбола у нас - бизнес. Ми като е бизнес, защо тогава искате от държавата финансиране, на някакъв футболен съюз, на някакви клубове и защо отъждествявате този бизнес с националния спорт и националната спортна слава!?!?!?!? Хора разберете, това с щангите е нищо, това е комарче в сравнение със слона ПРОФИ ФУТБОЛ! За мене няма по-голям рушител на националния морал и националния интелект от този измислен в последните 2-3 десетилетия спорт, пардон бизнес!

  32. 32 Профил на Storm Rider
    Storm Rider
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Според мен въобще не трябва да се фокусираме върху наличието или не на допинг, кой взима и кой не. Неоспорима истина е, че т. нар. спорт "вдигане на тежести" е осакатяващо занимание, произвеждащо от здрави деца инвалиди - със забавен растеж, деформирани кости, нарушени функции на важни органи и претъпкани със всякакви известни и неизвестни химикали. Какъв психопат трябва да си, за да се гордееш че си спечелил медал с цената на необратими увреждания. И държавата финансира тази лудост !!!....

    Това нещо трябва да се забрани, а всякакви федерации на стероидни маниаци да се закрият.

  33. 33 Профил на CAHDOKAH
    CAHDOKAH
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Вследствие на увреждане от забранени субстанции, от този свят си замина един млад щангист, носител на световната купа в категорията. Михаил Петров,който не можа да излезе от упойка след операция от кучешка тения.Когато организма е увреден от метаболи, анестезиолозите не могат да дозират упойките. Никой не понесе отговорност за смъртта на един млад човек в разцвета на силите си. Това се случи по времето на „Папата на щангите”.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Истината има много врагове, а лъжата-много приятели.
  34. 34 Профил на ubavia
    ubavia
    Рейтинг: 376 Неутрално

    Няма професионален спортист, независимо за какъв спорт става дума, който да не използва допинг.

  35. 35 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#19] от "rapidfire":

    Отговорността за твоя живот си е лично твоя.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  36. 36 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1078 Неутрално

    До коментар [#10] от "Longanlon":

    "Генетичният човешки потенциал отдавна е показал какъв е неговият максимум и нещата просто не се получават по-бързо, по-високо и по-силно без медикаменти."

    Може би нещата биха могли да се получат по-постепенно, не така зрелищно, и вероятно сред по-малко на брой спортисти с върхови постижения. В случая важното е, че с воля и труд по принцип може да се постигне нещо повече от обичайната даденост.

    Например аз не съм спортист и мога да скоча на височина някъде около 1 метър, но все пак има значение да знам, че някой успява да постигне 2,40 метра. То показва, че потенциалните върхови възможности са много по-големи от моите. Ако се използват само "позволени" средства, може после да мине много време преди даден рекорд да може дори само да се повтори, но какво от това? Все ще я има тази разлика между близките до рекорда върхови постижения и това, което може обикновен човек. И затова би било много ценно ако върховите резултати се постигат без непозволени средства.

    Същото е и във всяка друга област на живота.

  37. 37 Профил на stenlyaka
    stenlyaka
    Рейтинг: 1279 Гневно


    Може би сега е моментът, в който да се сложи край на драмите в щангите, за да не ставаме свидетели след някоя и друга година на поредната съсипана човешка съдба. Защото в повечето случаи тези хора не могат да правят нищо друго, а внезапният край на кариерата им ги сварва неподготвени за живота. И няма смисъл дори да се започва на чисто, защото "чисто" и "вдигане на тежести" са несъвместими. Въобще да не се започва повече.
    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

    Гениално !
    Направо да закрием и всички останали спортове !А може и театъра , щото актьорите нищо друго не могат да правят !
    Други идеи , авторе ?

  38. 38 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1005 Любопитно

    Сумати спортен народ измря от предозиране напоследък. Прочее руснаците и тук са най-добри...

  39. 39 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    [quote#23:"rapidfire"]Е на художествената и спортната гиманстика и бокса никой не гледа с насмешка. [/quote]
    изобщо не е доказано че художествената гимнастика е спорт

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  40. 40 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    [quote#29:"stoyanst"]нека кажем и, че щангите се наблюдават с интерес [/quote]
    все ми се струва че не се наблюдават с кой знае какъв интерес от когото и да било

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  41. 41 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    абсурдна е тезата че олимпийските медали по маргинални спортове могат да бъдат национална гордост, както е абсурдна примерно и Станка Златева, какво е посланието и към момичетата спортувайте да станете като мен ли

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  42. 42 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 2560 Неутрално

    До коментар [#18] от "rapidfire":
    Потвърждавам, като човек тренирал достатъчно дълго и състезавал се по спортна стрелба.

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  43. 43 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9017 Неутрално

    Отборът по допинг е хванат със щанги.

  44. 44 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1425 Неутрално

    [quote#33:"ХАСАН"]Вследствие на увреждане от забранени субстанции, от този свят си замина един млад щангист, носител на световната купа в категорията. Михаил Петров,който не можа да излезе от упойка след операция от кучешка тения[/quote]
    така беше, понеже ми беше съученик помня как за 2 години ръцете му станаха по дебели от краката ми и то доста

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  45. 45 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 2560 Любопитно

    До коментар [#27] от "rapidfire":
    Абсолютно. Тъкмо снощи, излъчиха отново по БНТ филмът на Адела Пеева "В името на спорта" създаден през... забележете 1983 година! Браво на Вяра Анкова, че тихомълком го пусна отново в контекста на поредният, надявам се последният скандал/разкриване за ситемната употреба на допинг в този унищожителен за спортистите изроден спорт, бил някога уж най-олимпийският, заедно с борбата и бягането...
    Филмът е според мен изключително добър, освен че е и силно въздействащ. Нека не ви дразни черно-бялата бленда, която според мен е търсен ефект. Пускам този линк, заради коментара на режисьорката, а иначе самият филм лесно ще откриете, ако решите да го изгледате.
    http://bnt.bg/part-of-show/adela-peeva-za-v-imeto-na-sporta

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  46. 46 Профил на turnika50
    turnika50
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Наистина държавата трябва да спре парите за професионалния спорт.По-добре тези пари да отидат за здравето на децата.и за обекти които ще помогнат за поддържане на здравето на нацията ни!А който иска и има пари,да дава за издръжка на професионалните спортове като вдигане на тежести и всички останали.Защото един два медала от олимпийски игри или световни първенства не ни правят по-здрави.С това няма да се покажем пред света че сме нещо си!

  47. 47 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Не гледам вече допингирани кратуни! Има пи разумни неща за вършене!

  48. 48 Профил на д р Чарли Мишкин от ГРУ
    д р Чарли Мишкин от ГРУ
    Рейтинг: 1974 Неутрално

    Професионалния спорт е "тръгнал на кино". това, че все още не се вижда ясно е друг въпрос, но поради описаните във статията причини в последните години не гледам никакъв спорт - нито на живо нито по медии.

    Все още се въртят едни огромни пари, но всичко ще си дойде на мястото. Дано е скоро.

    Путин kiss май ЕС! ----- wwww . ДЕНьГИ .ru.net :-)
  49. 49 Профил на Чичи (Ice Man's fan)
    Чичи (Ice Man's fan)
    Рейтинг: 2560 Любопитно

    До коментар [#38] от "Петър Иванов":
    И тук? Някъде другаде най-добри ли са?

    Πάντα χωρεῖ καὶ οὐδὲν μένει
  50. 50 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 402 Неутрално
  51. 51 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    [quote#20:"zidane"]помня навремето едно проучване в щатите, от края на 80-те, с единствен въпрос: "взимате допинг, ставате олимпийски шампион и умирате след година, съгласни ли сте?", та над 80% бяха отговорили много твърдо ДА! [/quote]
    На такъв въпрос и аз мога да отговоря спокойно с Да. Като си остана 100% сигурен, че нито искам да ставам олимпийски шампион, нито ще вземам хапчета за да стана по-силен.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  52. 52 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Весело

    До коментар [#35] от "simval":

    "Отговорността за твоя живот си е лично твоя. "

    Кажи го на първото ченге, което ще те глоби, че караш без колан.
    Или което те опандизи, защото се боцкаш, или шмъркаш.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  53. 53 Профил на vesela
    vesela
    Рейтинг: 357 Неутрално

    Била сбъркана партидата с такава за фитнес залите. А някой контролира ли какво се предлага там? И не е ли лъжа, че фитнес се практикува за добро физическо здраве? Някой разяснява ли на практикуващите го, че тъпченето с анаболи за голяма мускулна маса води проблеми със здравето, често стигащи до смърт?

    vesela
  54. 54 Профил на vesela
    vesela
    Рейтинг: 357 Неутрално

    И още. Държавата не трябва да финансира професионален спорт. След като е ПРОФЕСИОНАЛЕН трябва да се издържа сам. Държавата трябва да финансира само аматьори спортисти, такива които имат други професионални занимания, а спортът е хоби. Да знаете друга професионална гилдия, финансирана от държавата? Например федерация на адвокатите, които не се издържат сами, но са "професионалисти"?

    vesela
  55. 55 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#5] от "Никола Йорданов":

    Vascular-Endothelial Growth Factor (VEGF)

    Страничните ефекти на тези са инафаркти, особено при предиспозиция.
    Има и още, ама вече не ги помня и не ми се рови сега.
    Освен това от 2013 година в забранителния спсък на WADA е вкючена глава S0, липсваща в предишните, която забранява употребата на все още нелицензирани от FDA субстанции. Нещо, което по времената на Фелпс не съществуваше.

    S0. NON-APPROVED SUBSTANCES
    Any pharmacological substance whichis not addressed by any of the subsequent sections of the List and with no current approval by any governmental regulatory health authority for human therapeutic use ( e.g drugs under pre - clinical or clinical development or discontinued, designer drugs, substances approved only for veterinary use) is prohibited at all times.
    В никакъв случай не искам да му омаловажавам техниката, не ми се е случвало да видя друг човек така ... мазно да влиза във водата, но пък 8 подобрени рекорда....
    Хайде сега..

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  56. 56 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#45] от "Чичи (Ice Man's fan)":

    леле, това е брутално!

  57. 57 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    Много добър анализ.
    За държавата, т е. за всички нас би трябвало да е по-важен масовия спорт.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  58. 58 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#18] от "rapidfire":

    така е, аз научих наскоро, че в такива нетрадиционни спортове има адски много допинг. Даже в Параолимпиадата има още повече допинг, който довежда до много грозни ситуации.

    Според мен просто държавата не трябва да се занимава с това. Всичко трябва да се остави на спонсорство, и тогава изродщините постепенно ще намалеят. А който иска да си троши главата и сърцето - прав му път.

  59. 59 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#31] от "rangers":

    абсолютно съм съгласен, че не трябва държавата да се меси във футбола, но не съм съгласен, че не трябва да е комерсиален. Трябва да е супер-комерсиален, за да се играе на най-високо ниво.

  60. 60 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#58] от "ungeheuer":

    "Всичко трябва да се остави на спонсорство, и тогава изродщините постепенно ще намалеят. "

    Напротив, точно за да не загубят спонсорствата спортистите са готови на всичко.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  61. 61 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2112 Неутрално

    Скромното ми мнение е, че използването на успехите в спорта като източник на национално самочувствие е доста показателно и някак комплексарски, което не пречи, когато човек обича даден спорт да се вълнува и да иска неговите любимци да спечелят.
    Но понеже става дума за професионален спорт и понеже, очевидно нивото на средната човешка популация е такова, че иска победи и съответните политици не пропускат да се пригреят на чужд огън, се оказва че държавните ръководства се замесват в тази работа, почват и се харчат милиони от бюджетите ( няма да споменаваме за милиардите за Олимпиади и първенства - вижте само последните супер скъпи примери Китай, Русия и Бразилия, дали е случайно че паричните рекорди са на БРИКС), като се почва от "създаване на условия" до директно и пълно издържане на маса федерации.
    И пак според мен върха в това направление са щангите, връх като безполезност и безсмисленост, та те не са дори и атрактивен спорт, и логично хората които го "упражняват" са със съответно ниско ниво - защо да се изненадваме, че там се случват тези работи по-често от колкото другаде. И не е чудно, че така както имахме върхови 'успехи" , така и водим колоната и в употребата на допинга.
    Това си ни е малко, като национална черта, ние искаме нещата да стават бързо и с по-възможност по-малко труд, както се казва с вълшебство - дали е за работа или спорт - все едно.

  62. 62 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#59] от "ungeheuer":

    П.С. Никоя държава не може да осигури на един спортист парите, които би получил като рекламно лице на голяма компания.

    А за рекламни лица се вземат само шампионите, нали? Иначе как ще убедиш един пъпчив тинейджър, че плувките Найки са по-добри от тия дето ще ги купи от сергията на пазара.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  63. 63 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#62] от "rapidfire":

    и така да е, поне не се харчат държавни пари. Личен избор е. Комплексарски държави като Казахстан дават седемцифрени премии за златен медал - това не е нормално и не искам България да е от тях.

    Аз съм за комерсиализацията на спорта напълно. Държавата, ако изобщо има работа да се меси, би трябвало е да раздвижи надебеляващото население, а не да фокусира стотици хиляди в единици. Мен не ме топли това, че някакъв байчо с моите пари е дигнал 200 кила.

  64. 64 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2888 Разстроено

    Българската щанга е тотална щета!

  65. 65 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Неутрално

    До коментар [#63] от "ungeheuer":

    "Комплексарски държави като Казахстан"

    Азърбайджан.

    "Аз съм за комерсиализацията на спорта напълно."

    Е, тогава на живо ще гледаме "Кръв и пясък".

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  66. 66 Профил на Angel Dobrev
    Angel Dobrev
    Рейтинг: 627 Неутрално

    До №7 - щайн/чо/7 Момченце, извинявай предварително, ако вече не си момче/нце!/, но независимо от възрастта му, даден човек, ако проявява интереси и има оформени разбирания към темата СПОРТ и подтемата ДОПИНГ към нея, не бива да ръси небивалици или врели - некипели, та чак сурови. Няма спорт , в който да не се вземат допингиращи средства, вероятно за твое СИЛНО И ГОЛЯМО УЧУДВАНЕ и в такива, като: шахмат, кърлинг, да не коментирам стрелбата с каквото и да е оръжие, но понеже явно си в момчешка възраст, все пак пиши в Гугъла и питай на коя олимпиада и защо по модерен петобой отнеха златния олимпийски медал на шведския спортист, защото се беше допингирал с ... няколко глътки коняк при стрелбата с малокалибрен пистолет. Но изгърмя на допинг контролата, защото ... алкохолът - твърдият в една прилична доза спира / те му викат БЕТОНИРА! / трепкането на ръката и с милиметър... А в тениса на маса / впрочем играл ли си го тоя спорт??? /имаше до преди 15 - 20 години, когаято европейски тенисисти / шведски, датски, руски и др. /които тупаха китайците, защото се ... допингираха... Та така стоманени приятелю...

  67. 67 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#65] от "rapidfire":

    ами да гледаме, щом е доброволно. Поне ще е още по-яко шоу. Освен това чарът на някои спортове е в правилата и ограниченията, но пак - доброволно.

    За Азербайджан сигурно, но не съм забелязал да имат златата на Казахстан още. Но вижте за Казахстан премиите.

  68. 68 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1458 Неутрално

    Аз съм обикновен зрител и обичам да гледам нашите спортисти как бият. Нямам и вкус към скандалите, нито съм специалист в конспирациите да кажа "тъй шъ бъде, като се зобят" или нещо подобно. За победите през соца важното беше да бием руснаците. После почнаха нападките срещу Абаджиев, после шанпионите ни се разбягаха по Катар и други емирства, после туй онуй и накрая едно голямо нищо.

  69. 69 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#66] от "chichkovuychev":

    Ще ми е интересно да ми обясниш какъв би бил допинга в шаха Защото ако съществува такъв, то всеки ден бихме го взимали
    И не ми казвай наркотиците, защото те всички имат влияние в/у човешките емоции.
    Има спортове в които допинга е начин на живот и се оправдават, че виждаш ли не можело иначе.
    Във всички спортове в които менталната стабилност, нагласа и технически умения са от решаващо значение, допинга е супер рядко срещан.
    В спортовете където грубата физическа сила и издържливост са от най-голямо значение, там допинга е начин на живот.
    Алкохола както знаеш замъглява зрението и преценката, така че коняка и водката може само единствено да имат пласебо ефект.
    Леката и тежката атлетика, плуване, гребане, ски бягане, колоездене, бойни спортове... това са клиентите на допинга. Тук там някой футболист който го мързи да тренира и това е.

  70. 70 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 2006 Неутрално

    До коментар [#55] от "rapidfire":

    Благодаря!

    Никола Йорданов
  71. 71 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 1018 Неутрално

    Присъединявам се напълно към мнението на автора.

  72. 72 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1511 Весело

    You're welcome!

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  73. 73 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 714 Весело

    [quote#69:"kozhouharov"]Ще ми е интересно да ми обясниш какъв би бил допинга в шаха Защото ако съществува такъв, то всеки ден бихме го взимали

    Във всички спортове в които менталната стабилност, нагласа и технически умения са от решаващо значение, допинга е супер рядко срещан.

    Алкохола както знаеш замъглява зрението и преценката, така че коняка и водката може само единствено да имат пласебо ефект. [/quote]
    хм, значи, само няколко имена - Алехин? Тал? Капабланка?

    чувал съм, че в по-ново време (Карпов) има фармацефтични съветски продукти, които драстично оросяват мозъка, без последващи ефекти за здравето и които не могат да бъдат хванати, освен с кръвен тест...

  74. 74 Профил на the_fat
    the_fat
    Рейтинг: 515 Неутрално

    До коментар [#55] от "rapidfire":

    [quote#55:"rapidfire"]Vascular-Endothelial Growth Factor (VEGF)
    Страничните ефекти на тези са инафаркти, особено при предиспозиция.Има и още, ама вече не ги помня[/quote]
    ....а трябва .Иначе и ти ще заприличаш на тези които много говорят за неща от които не разбират.Имам предвид медицината и особенно VEGF а не спорта-от спорт явно разбираш.Хубави постинги си написал но се поитересувай за
    VEGF-какво как и защо.Нищо лично.Поздрави за добрите постинги.

  75. 75 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 749 Неутрално

    [quote#61:"tsvetko_51"]използването на успехите в спорта като източник на национално самочувствие е доста показателно и някак комплексарски[/quote]нормално и патриотично е ако твой сънародник е постигнал нещо да се радваш, !Но наистина е комплексарско ако спорта е ОСНОВЕН източник на национално самочувствие! а навремето това се внушаваше от соцпропагандата - не можеха да повдигнат стандарта на живот но даваха луди пари за "високо спортно майсторство". А като не можеха да се конкурират в популярни по света спортове -футбол, тенис,ски,баскетбол намираха маргинали спортове, тъпчеха амбициозни, но прости деца със допинг и отчитаха успехи!

  76. 76 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2172 Неутрално

    [quote#54:"vesela"]Държавата трябва да финансира само аматьори спортисти, такива които имат други професионални занимания, а спортът е хоби.[/quote]
    Не да ги финансира, а да им осигури повече игрища, спортни зали и плувни басейни за да може хората масово да практикуват какъвто спорт им харесва.
    Проблемът е, че много млад народ си губи времето по заведенията вместо да спортува.

  77. 77 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3016 Неутрално

    Пари само за масов спорт !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  78. 78 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#52] от "rapidfire":

    Казусът е подобен. Със подобни мотиви навремето в САЩ е имало сух режим. Създадена е напълно ненужна държавна законова регулация. Фактът, че е такава не я прави непременно правилна.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  79. 79 Профил на Minddestruction
    Minddestruction
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#5:"Никола Йорданов"]До коментар [#3] от "rapidfire":
    Ако можете, кажете, моля! (С какво Фелпс е спечелил и от какво мрат като мухи.) [/quote]
    Фелпс си го рекламираше американската телевизия като човек с идеално тяло за плуване - дълги и широки стъпала, къси крака и дълго тяло (със съответни съотношения към средно статистическите човешки размери) и мозък издържлив на недостиг на кръв и кислород (т.е. not the sharpest pen, евфемизъм, но си е обидно). Най-общо казано мутант. Може да има много хора, които да биха искали да са като него и да станат олимпийски шампиони, аз лично не. Отделно да не забравяме напредналата фармация (водещите фирми са при него). Той лично е имал нужда от по-малко химия отколкото средностатистическия спортист.
    А че има химия за всеки спортист изобщо не подлежи на разискване (аз лично имам приятели бивши професионалисти и знам от първа ръка).
    А по мое лично мнение съвременното претоварване в професионалния спорт, даже и без всякакъв допинг, в никой случай не е здравословно. Хората които живеят дълго в Сардиния (една от трите световни локации на столетници) не се претоварват, имат много движение но с умерено натоварване, гледат си семействата (вкл. и пра-пра внуците), вместо да тренират като луди, да ходят по състезания и да се изтезават с идеята че може да станат световно известни.
    Ако случайно не си изтеглий 6-тица от генетичното тото - няма никакъв смисъл в това да си професионален спортист.

  80. 80 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1296 Весело

    Националния отбор по допинг бе хвата с щанги

    Трафикантът на кокаин бе заловен с куфар

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  81. 81 Профил на Minddestruction
    Minddestruction
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Диетата на Фелпс:
    https://www.youtube.com/watch?v=Zw8iljkD1So
    http://blogs.wsj.com/health/2008/08/13/the-michael-phelps-diet-dont-try-it-at-home/

    12000 калории - т.е. равностойно на калориите на 3 кг захар или 1.3 литра олио.
    Това количество храна ще разболее практически всеки здрав човек.
    Без някаква "химия" не може да се усвои и изгори такова количество храна.

  82. 82 Профил на Minddestruction
    Minddestruction
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Друг пример за нови хапчета - Боб Биймон. Подобри рекорда на дълъг скок от 8.03 (ако се не лъжа) на 8.90 - цели 11%. Някой да е чул даже с допиг на тази олимпиада 100м за 10 сек, на другата 100м за 9 сек?
    И повече не се съзстезава... Защо не отиде на още две олимпиади да грабне пак златото. Рекорда му е подобрен 1991г с цели ... 5см и от тогава никой не може да постигне повече. И отново рекордьора е от странта с най-добра фармация...

  83. 83 Профил на kozhouharov
    kozhouharov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#73] от "zidane":

    Добре бе, щом Карпов е бил допингиран с нещо което не вреди на здравето, пак те питам защо по дяволите всеки един от нас не се друса всеки ден с това нещо!?!?!?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK