Глобата ли е решението на проблема с паркирането

Глобата ли е решението на проблема с паркирането

© Георги Кожухаров



"Дневник" препечатва коментара на арх. Виктор Чолаков от блога му "Архитектура.бг"
 

Едно от последните предложения на управляващите (вече прието на първо четене) е да се вдигне глобата за неправилно паркиране по тротоари и градинки на 200 лв (кажи-речи десетократно). По този начин щели да се решат проблемите на общините, защото сегашната глоба не стряскала нарушителите. Което си е абсолютно вярно - всеки паркира където си иска; проблемът е повсеместен - и в идеалния център, и в широкия център, и дори в големите жилищни квартали като "Младост", "Дружба", "Люлин", където уж има предостатъчно място. За съжаление обаче, вдигането на глобите няма да разреши проблема с паркирането по никакъв начин, най-много в бюджета на общината /или държавата/ да влезе някой друг лев повече.


Къде се корени проблемът


Навремето, още в годините на соца, при бурното разрастване на столицата, инфраструктурата (включително улици и места за паркиране) е преоразмерявана 1,5 пъти спрямо тогавашните нужди. Да, но за последните 25 години населението на столицата се е увеличило повече от 2 пъти (а автопаркът - много повече пъти!), което само според елементарната математика, дори без да се разходиш по улиците, за да видиш проблема, означава, че София се задъхва тежко в това отношение. Според сегашните норми за новопостроени жилищни сгради например, задължително трябва да бъдат осигурени 110% парко-места спрямо броя на апартаментите. Тоест ако има 20 апартамента - задължително 22 парко-места. Отделно - за търговски обекти в приземните етажи ако има такива. Тази нормативна уредба е базирана върху реални проучвания за необходимостта от парко-места. Тя е де факто меродавна както за нови, така и за съществуващи сгради, макар де юре да не се отнася към заварено положение.




Та нека си представим един стандартен 8-етажен панелен блок с 4 входа. В него има около 90-100 апартамента, следователно някъде наоколо трябва да се намират стотина места за паркиране. А такива просто няма.


В големите жилищни квартали


паркирането не е уредено по абсолютно никакъв начин от общините


специално направените парко-места са извънредно малко и хората паркират просто където намерят - по улиците, по тротоарите, в зелените площи, че дори и в платените охраняеми паркинги. Да и в платените паркинги - и те са почти пълни. Далеч не е вярно твърдението (на явно лобиращи за вдигането на глобите), че платените паркинги стоят празни, защото всички искали да си паркират под прозореца безплатно. Напротив - много хора дори предпочитат да си държат колите в охраняем паркинг и са готови да си платят за това 50-100 лв на месец. Но въпросът е защо трябва всички да бъдат принуждавани да плащат за охрана, след като просто търсят къде да си спрат автомобила? Редно ли е да се поставя знак за равенство между "охраняем" и "платен" паркинг? Редно ли е да се рекетират с високи глоби хората, които просто няма къде да паркират и затова се врат по тротоарите? Решение ли е да бъдат принудени хората да търсят парко-места на километри в съседни квартали (а защо пък не и извън София), за да не бъдат глобявани с по 200 лв? Не. Но не е редно и колите да са в градинките.


Какво тогава е решението?


Не е редно да се опростява толкова дълбок инфраструктурен проблем, чрез свеждането му само до "нарушител" и "глоба". Нужно е ситуацията да бъде анализирана и разбрана от всички гледни точки - и на пешеходеца, и на шофьора, и на администратора. Най-малкото защото в много от случаите това е един и същи човек.


Вместо само да се вдигат глобите, редно е първо общините да осигурят достатъчно места за паркиране в близост до жилищните сгради. Има бол пустеещи площи в жилищните квартали, в които няма друго освен кал, трънаци и плява. Площи, които безпроблемно могат да бъдат пригодени за паркинги. Културно, модерно, както се прави по книга, а не да "асфалтираме градинките, за да направим паркинги", каквито спекулации се появиха. И чак след като общините са осигурили достатъчно места за паркиране, да се вдигат глобите колкото си щат. Тогава наистина ще бъде наказван само джигитлъкът, а не хората, които не са виновни, че няма къде да спрат.


Освен разбира се ако целта на цялото мероприятие не е "събиране на пари", вместо "решаване на проблема с паркирането".


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK