
© Георги Кожухаров
"Дневник" препечатва коментара на арх. Виктор Чолаков от блога му "Архитектура.бг"
Едно от последните предложения на управляващите (вече прието на първо четене) е да се вдигне глобата за неправилно паркиране по тротоари и градинки на 200 лв (кажи-речи десетократно). По този начин щели да се решат проблемите на общините, защото сегашната глоба не стряскала нарушителите. Което си е абсолютно вярно - всеки паркира където си иска; проблемът е повсеместен - и в идеалния център, и в широкия център, и дори в големите жилищни квартали като "Младост", "Дружба", "Люлин", където уж има предостатъчно място. За съжаление обаче, вдигането на глобите няма да разреши проблема с паркирането по никакъв начин, най-много в бюджета на общината /или държавата/ да влезе някой друг лев повече.
Къде се корени проблемът
Навремето, още в годините на соца, при бурното разрастване на столицата, инфраструктурата (включително улици и места за паркиране) е преоразмерявана 1,5 пъти спрямо тогавашните нужди. Да, но за последните 25 години населението на столицата се е увеличило повече от 2 пъти (а автопаркът - много повече пъти!), което само според елементарната математика, дори без да се разходиш по улиците, за да видиш проблема, означава, че София се задъхва тежко в това отношение. Според сегашните норми за новопостроени жилищни сгради например, задължително трябва да бъдат осигурени 110% парко-места спрямо броя на апартаментите. Тоест ако има 20 апартамента - задължително 22 парко-места. Отделно - за търговски обекти в приземните етажи ако има такива. Тази нормативна уредба е базирана върху реални проучвания за необходимостта от парко-места. Тя е де факто меродавна както за нови, така и за съществуващи сгради, макар де юре да не се отнася към заварено положение.
Та нека си представим един стандартен 8-етажен панелен блок с 4 входа. В него има около 90-100 апартамента, следователно някъде наоколо трябва да се намират стотина места за паркиране. А такива просто няма.
В големите жилищни квартали
паркирането не е уредено по абсолютно никакъв начин от общините
специално направените парко-места са извънредно малко и хората паркират просто където намерят - по улиците, по тротоарите, в зелените площи, че дори и в платените охраняеми паркинги. Да и в платените паркинги - и те са почти пълни. Далеч не е вярно твърдението (на явно лобиращи за вдигането на глобите), че платените паркинги стоят празни, защото всички искали да си паркират под прозореца безплатно. Напротив - много хора дори предпочитат да си държат колите в охраняем паркинг и са готови да си платят за това 50-100 лв на месец. Но въпросът е защо трябва всички да бъдат принуждавани да плащат за охрана, след като просто търсят къде да си спрат автомобила? Редно ли е да се поставя знак за равенство между "охраняем" и "платен" паркинг? Редно ли е да се рекетират с високи глоби хората, които просто няма къде да паркират и затова се врат по тротоарите? Решение ли е да бъдат принудени хората да търсят парко-места на километри в съседни квартали (а защо пък не и извън София), за да не бъдат глобявани с по 200 лв? Не. Но не е редно и колите да са в градинките.
Какво тогава е решението?
Не е редно да се опростява толкова дълбок инфраструктурен проблем, чрез свеждането му само до "нарушител" и "глоба". Нужно е ситуацията да бъде анализирана и разбрана от всички гледни точки - и на пешеходеца, и на шофьора, и на администратора. Най-малкото защото в много от случаите това е един и същи човек.
Вместо само да се вдигат глобите, редно е първо общините да осигурят достатъчно места за паркиране в близост до жилищните сгради. Има бол пустеещи площи в жилищните квартали, в които няма друго освен кал, трънаци и плява. Площи, които безпроблемно могат да бъдат пригодени за паркинги. Културно, модерно, както се прави по книга, а не да "асфалтираме градинките, за да направим паркинги", каквито спекулации се появиха. И чак след като общините са осигурили достатъчно места за паркиране, да се вдигат глобите колкото си щат. Тогава наистина ще бъде наказван само джигитлъкът, а не хората, които не са виновни, че няма къде да спрат.
Освен разбира се ако целта на цялото мероприятие не е "събиране на пари", вместо "решаване на проблема с паркирането".
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Moonshine
Рейтинг: 795 НеутралноРазмерът на наказанието няма значение, ако то не се налага в действителност.
Кирето
Рейтинг: 1384 Любопитно"...Площи, които безпроблемно могат да бъдат пригодени за паркинги..."
Научих "God Save the Queen".........е, струва си....=============
Ако това изречение беше в началото на статията въобще нямаше и да я дочета. Добре че е в края, та придобих представа за идеите на архитекта...
Слава Богу, че от такива хора нищо не зависи, засега....
Beyond
Рейтинг: 1156 Неутрално1. Достатъчно места за паркиране.
TAKE THE RED PILL!2. Безкомпромисно глобяване на нарушителите.
Naïve
Рейтинг: 8 НеутралноГлупости на търкалета - нямало място. Има пре-достатъчно места, просто не са точно пред входа на автоталибана, а примерно на 20 метра. А автоталибанът не може да върви пеша 20 метра - под достойнството му е. Не дай си боже пък да не си вижда колата от балкона на панелката...
442
Рейтинг: 1364 НеутралноГлобите са един доста лесен начин общинарчееата да го докарват на ФУЛ ЕКСТРИ.
Naïve
Рейтинг: 8 НеутралноИ да, размерът няма значение, когато се събират само 5% или нещо такова от глобите.
vladek
Рейтинг: 547 ГневноТози да отиде в Цюрих, Лондон, Виена, Париж, Ню Йорк, Сингапур и прочие и да се опита да даде акъл. Вдига се таксата паркинг, вдигат се глобите, въвежда се такса за преминаване през центъра, въвежда се специален данък автомобил. Това са решенията за завареното положение. Кой иска автомобил, а той е ЛЮКС да го имаш в тези градове, да плаща. И проблема се решава. А не всеки който може да си позволи да си купи таратайка на 20 г. за 1000 лв. да я паркира по градинките и да мрънка че властта била виновна. Да си ходи на село там има много място за паркиране.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.karabastun
Рейтинг: 9228 НеутралноКакто и при всички останали добри по смисъл, но лишени от съдържание инициативи/тютюнопушене в барове, касови апарати на сергии на открито,изискване за висше образование и владеене на чужди езици при наемане на работа,лицензиране за щяло и нещяло и много други../ целта на цялото мероприятие е "събиране на пари", вместо "решаване на проблема .
[email protected]Колкото и недемократично да звучи, може би трябва да се въведе нещо като адресна регистрация на МПС и да не се разрешава на един пълноправен шофьор повече от един талон на една адресна регистрация/останалите си возила може да си ги паркира извън населеното място-на нашата със стометрова дължина пресечка един приятел си е паркирал 11-12 таратайки/.
Жълтопаветник
Рейтинг: 287 НеутралноВръщането на софийското гражданство решава проблема моментално.
rat
Рейтинг: 471 НеутралноИзграждаш добър градски транспорт. Забраняваш колите над 20 години. Подобряваш събираемостта на глобите. Изграждаш няколкостотин километра велоалеи. И готово.
extrasho
Рейтинг: 409 НеутралноБраво! Крайно време е да се започне да се говори адекватно по тоя проблем. Столичната община трябва да започне най-накрая да оправя междублоковите пространства, а не само да пилее милиони по мегаломански проекти.
1%86%D0%B0+%E2%80%9E%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84-+%D0% B4%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80+%D0%94%D0%B8%D0%B C%D0%B8%D1%82%D1%8A%D1%80+%D0%90%D1%82%D0%B0%D0%BD %D0%B0%D1%81%D0%BE%D0%B2%E2%80%9C,+%D0%A1%D0%BE%D1 %84%D0%B8%D1%8F&hl=bg&ie=UTF8&ll=42.62 897,23.388906&spn=0.000063,0.034118&sll=42 .628966,23.380696&sspn=0.005431,0.017059&o q=%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%8A%D1%80+%D0%B0%D1%8 2%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BE&t=h&hnear= %D1%83%D0%BB.+%E2%80%9E%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84-+% D0%B4-%D1%80+%D0%94%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%82%D1%8A% D1%80+%D0%90%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BE%D 0%B2%E2%80%9C,+%D0%A1%D0%BE%D1%84%D0%B8%D1%8F& z=15&layer=c&cbll=42.628966,23.380696& panoid=jMYjn667FqGP2S9jXiukiQ&cbp=12,162.09,,0 ,-4.12
https://maps.google.bg/maps?q=%D1%83%D0%BB%D0%B8%D
Кой тука е за глобяване? Който е спрял, или който нито улица е построил, нито паркинг?
kki
Рейтинг: 524 Гневно"Редно ли е да се рекетират с високи глоби хората, които просто няма къде да паркират и затова се врат по тротоарите?"
Хайде стига с тези простотии, моля! Това, че няма къде спре по никакъв начин не означава, че може да наруши закона и да паркина върху тротоара, препречвайки пътя на инвалиди и майки с деца. Такива са условията в града, пренаселен е, да не ходи с кола или да си плати за паркинг. За инвалидите положението е друго, но с този манталитет "ще скапя тревата и тротоара, щото общината не ми е направила паркинг" няма да стигнем до никъде. Това е отявлена простащина, тъпоумие, наглост и липса на елементарна култура! В София има метро, таксита, маршрутки, автобуси, трамваи и тролеи.... а хората имат и крака!
chicago514
Рейтинг: 2038 НеутралноНе е.Местата за паркиране.
Mark Twain
Рейтинг: 472 Неутрално"Има бол пустеещи площи в жилищните квартали, в които няма друго освен кал, трънаци и плява."
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри ФордЕ сега те набараха "зелените"!
Коли на тротоара точно пред платения паркинг мога да показвам до Второ пришествие.
Единственият проблем се свежда до налагането и събриаемостта на глобите. Ако гражданин, който покаже нарушител, взима % от глобата, много бързо ще се изчистят тротоарите. И при неплащане да се качва прогресивно сумата, разбира се, и т.н. - трябва система от мерки, не работа на парче.
tp
Рейтинг: 237 НеутралноНапълно съвпада с моето мнение. Дано има кой да чуе, обаче.
Камен
Рейтинг: 1214 НеутралноВярно е, че има места, които могат да се приспособят за паркинги от общината. Да се асфалтират, оградят и маркират като се събира примерно 20-30 лева абонамент от хората.
Но пак няма да стигнат за всички. Така че решението е по-големи глоби, по-високи данъци, за да се ограничи броя на колите и да се разкарат таратайките, с каквито е пълно. А парите от тези глоби и данъци да се вложат в разширяване на метрото и останалия обществен транпорт.
shileto
Рейтинг: 1154 НеутралноГлобата и 1000 лева да е като няма къде да се паркира нарушители ще има. Направете паркинги и тогава нарушителите ги глобявайте.Новите сгради имат задължително паркинги, но никъде не ги ползват и пълнят улиците
karabastun
Рейтинг: 9228 НеутралноОт рубриката ''ЗНАЕТЕ ЛИ,ЧЕ...''
[email protected]- в град Варна - няма никаква синя,зелена зона?
- в град Варна - през летния сезон живеещите/ сезонни работници + туристи + обслужващи/ се увеличават почти двойно ?
- на курортите около Варна хотелите имат по 10-15 паркоместа
- през Варна минава автотранзитът Украйна,Молдова,Румъния - Истанбул - близък Изток /и много спират в града /
И Бойко Борисов дори не може да се оправи с глоби с чужденците, остава за глобяване само местното население....
sospecha
Рейтинг: 580 НеутралноВкарва се японския модел след като сме имали тъпи комунистически архитекти които са смятали че със забраната на хората да избират къде да живеят то може да не се предвиждат пакоместа ,улиците да са двупосочни и какво още се сетите.Поне тогава са имали възможност да обиколят по голяеми градове и да видят как се проектира и се мисли за стотици години напред.
Роси
Рейтинг: 8580 НеутралноСамо бъркането в джоба може да накара много хора да спазват правилата.
rapidfire
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#4] от "Naïve":
It is nice to be important, but it's more important to be nice!Пич, там където са панелките място има. Точно като го е написал авторът - трънаци, треволяци и гъсталаци.
Проблемът е в центъра. И нестава въпроса за това дали щеси виждаш колата от прозореца, а дали ще намериш място да я наместиш на 3-4 преки растояние.
rapidfire
Рейтинг: 1461 НеутралноДо коментар [#7] от "vladek":
It is nice to be important, but it's more important to be nice!само дето забравяш да пояниш, че изброените градове имат прекрасен градски транспорт във вид на метро и други.
Ич не ми аресва идеята транспортът ми от вкъщи до работата и обратно да ми зилиза по 120 лв месечно, но нямам друг избор в момента.
idinae
Рейтинг: 8 НеутралноДоколкото разбирам, идеята на автора е градът да се превърне в един огромен паркинг!? Ами центъра? Откъде да вземем свободните площи там? Не съм съгласна, защото не е задължително човек да се придвижва с кола из града. Ако утре си купя камион, също ли да го спра на тротоара, оправдавайки се, че няма къде другаде? А, не, общината трябвало да ми реши проблема. Ако няма къде да си държа колелото, пак ли общината ми е длъжна?
Публикувано през m.dnevnik.bg
silent step
Рейтинг: 466 НеутралноОсвен разбира се ако целта на цялото мероприятие не е "събиране на пари", вместо "решаване на проблема с паркирането".
Много точно казано. В нашата държава се подхожда към пладнешки грабеж и да си напълни хазната където парите ще бъдат похарчени за заплати и глупости вместо да са реши дадения проблем. По същия начин вместо да направиш пътища ограничаваш скоростта и поставяш криещи се полицаи в храстите където идеята е същата вместо да се поставят предупреждения за камери и радари в рисковите пътни участъци т.е. да се действа превантивно.Но по е лесно да вземеш едни пари пак от населението и да му направиш живота тегав, както винаги е било досега в годините.
Forrest Gump
Рейтинг: 1094 Неутралнопак се опитваме да измислим топлата вода. няма голям град поне в ЕС (в САЩ е друго) където е лесно и евтино да имаш кола. след като има повече търсене/коли отколкото места следва да стане по-скъпо. всички паркоместа се пускат на търг, данъкът за кола в София става поне 1000 лв годишно, глоби от поне 100 лв. за забранено паркиране със снимка и това е.
Истината ни прави свободни.никой няма по рождение право нито да има кола, нито да паркира пред дома си, нито да живее в един или друг квартал. на който не му харесва да се премести от софия или да използва градския транспорт. както повечето от нас не можем да си позволим къща за 1 милион, така и някои няма да могат да си позволят да имат кола в София. няма трагедии в това.
himler
Рейтинг: 509 НеутралноИ колко от глобите се събират? За паркиране в зелени площи наистина глобите трябва да са драстични!
yorddj
Рейтинг: 786 ВеселоАвторът задава важен въпрос, който за жалост ще остане да виси без отговор. Защото истината се корени в последните му редове. Целта на общината е само да прибира. От който може и по колкото може. Решението на проблема е оставено на гражданите. Днес паркираме по градинките, утре по покривите, защото само те са свободни от глоби и има все още място.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
ЧИЧО ПЕШО
Рейтинг: 348 Неутрално[quote#20:"rosiraycheva50._"]Само бъркането в джоба може да накара много хора да спазват правилата.[/quote]
До коментар [#20] от "rosiraycheva50._":
АЗ ИСКАМ ДА СПАЗВАМ ПРАВИЛАТА ЗА ПАРКИРАНЕ НА АВТОМОБИЛИТЕ.
НО КЪДЕ СА ОПРЕДЕЛЕНИТЕ ЗА ПАРКИРАНЕ МЕСТА И ИМАЛИ ГИ СПОРЕД НАЛИЧНИТЕ АВТОМОБИЛИ ОСОБЕНО В ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ ???
ТОВА НЕ ЗНАЧИ ЧЕ ТРЯБВА ДА ПАРКИРАМЕ НА ТРОТОАРИТЕ, ДЕТСКИТЕ ПЛОЩАДКИ, ЗЕЛЕНИТЕ ПЛОЩИ И ТАКА НА ТАТЪК.
ОПРЕДЕЛЕТЕ МЕСТАТА ЗА ПАРКИРАНЕ !!!
ЧИЧО ПЕШО
Рейтинг: 348 Неутрално[quote#23:"idinae"]Ако няма къде да си държа колелото, пак ли общината ми е длъжна? [/quote]
До коментар [#23] от "idinae":
КОЛЕЛОТО МОЖЕШ ДА СИ КАЧИШ И В АПАРТАМЕНТА, НО АВТОМОБИЛА НЕ.
ТОГАВА КАКВО ПРАВИМ ???
ЧИЧО ПЕШО
Рейтинг: 348 Неутрално[quote#25:"Forrest Gump"]никой няма по рождение право нито да има кола, нито да паркира пред дома си,[/quote]
До коментар [#25] от "Forrest Gump":
ДА ТАКА Е !!!
НО НИКОЙ ПО РОЖДЕНИЕ НЕ СЕ Е СДОБИЛ И С ПРАВОТО ДА ХОДИ ПЕША ПО ТРОТОАРИ, ДА ИМА ДЕТСКИ ПЛОЩАДКИ, ДА ИМА ЗЕЛЕНИ ПЛОЩИ /ГРАДИНКИ И ПАРКОВЕ/ В ГАДОВЕТЕ.
ВСИЧКО ТОВА Е ИЗМИСЛЕНО ОТ ЧОВЕЦИТЕ ЗА ИМА РЕД И СПОКОЙСТВИЕ.
ОТ ТОВА СЛЕДВА ЧЕ, ЗА ДА ИМА РЕД И СПОКОЙСТВИЕ ЧОВЕЦИТЕ ТРЯБВА ДА ОПРЕДЕЛЯТ ДОСТАТЪЧНО МЕСТА И ЗА ПАРКИРАНЕ НА АТОМОБИЛИТЕ, А ЗАЩО НЕ И ЗА РАЗХОЖДАНЕ НА ДОМАШНИТЕ ЛЮБИМЦИ.
sospecha
Рейтинг: 580 НеутралноНаписахте ми минуси но точно там грешите .В стара Европа е стпоено преди 2-3 века най малко но като погледнеш главните артерии колко са оставени още тогава широки и просторни това е мислене за векове напред.Направени са улиците еднопосочни с цел да се увеличат парко местата в по ненатоварените улици.И е забранено на автомобили над 2,5 да паркират в града освем за товаро-разтоварна работа и то за не повече от 30 минути.Предложих Японския модел защото за центъра е наложително ако има свободни места да се регистрира автомобил ако няма места да му намери къде да си го паркира и проблема се решава.Също общината трябва да помисли за парко места на входните артерии на столицата и гостите да има къде да паркират автомобилите и да има комуникация с редовен градски транспорт така както е по Европа.Решения има но явно не това е приоритета на общината.Колкото до глобите са прави .Не органите на трфика са задължени да ни осигуряват места къде да паркираме а да наказват нарушителите.Когато си купуваш кола ти сам си решил преди това за какво ще я ползваш и къде ще я паркираш.Общината е задължена да осигури места но ако няма къде и как да се направят не носи вина за това.Затова е и японския модел защото там не ти дават да си купиш кола ако няма достатъчно парко места.
vladek
Рейтинг: 547 НеутралноДо коментар [#22] от “rapidfire”: Аз съм бил във всички наброени градове, а в някой от тях и живял, и мога да кажа че метрото в Лондон и Ню Йорк е далеч зад това в София по отношение хигиена. Активно ползвам градския транспорт в София и новите автобуси, и метрото и трамвая и тролейбусите. Това което няма да ползвам е маршрутките заради мангалското им поведение на пътя - тях трябва да премахнат завинаги.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.areta
Рейтинг: 1284 НеутралноДо коментар [#21] от "rapidfire":
"Пич, там където са панелките място има."
Никога не е имало. Майка ми живее в Младост 1, там на 50 апартамента се падат 20-тина паркоместа. Ние живеехме в Дружба, за нашия вход с 18 апартамента има 6 (шест!) места, наоколо е пълно с други блокове, а не с трънаци и пустеещи площи. Свекърва ми живее в Младост 4, в един от онези високи блокове с по стотина апартамента и с паркинг за 30-40 коли.
Проблемът е НАВСЯКЪДЕ, не само в центъра.
areta
Рейтинг: 1284 НеутралноДо коментар [#25] от "Forrest Gump":
Ами вярно е - автомобилът в големия град е лукс. Общината не е длъжна да осигури паркинг, както си въобразяват мнозина. Общината е длъжна да осигури добър градски транспорт.
stg
Рейтинг: 1339 Неутралноедни нормални технически прегледи ще сведат автопарка до най много половината и места за паркиране ще има
"Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"Fil Vezo
Рейтинг: 8 НеутралноОбщината вместо да събира глоби да дава премия от 200лв. за всеки предаден на скрап автомобил
Ния
Рейтинг: 294 НеутралноЗащо който има кола смята,че някой трябва и да му осигури място за паркиране? И ако го няма, може да си трапоса колата, к дето му текне? Как някои инвестират в собствен гараж, наемат клетка под наем, а други искат "някой да им го осигури" ?
Войната е мир. Невежеството е сила. Свободата е робство. 2+2=5..Starec
Рейтинг: 804 НеутралноЦитат: Вместо само да се вдигат глобите, редно е първо общините да осигурят достатъчно места за паркиране в близост до жилищните сгради.("Дневник" -не работи опцията за цитати !!!).
ПоздравиТова е логиката на циганите - "ми, крадна брато, щото държавата не ми дава работа". Държавата не е длъжна да дава работа, а образование. От тук нататък задължение на всеки е да си намери работа и да печели, за да храни себе си и децата си.
По същата логика държавата прави пътища и улици - колкото може. Ама аз съм си купил таралясник и искам да го паркирам точно на Гургулят 301 Б, под прозореца си. Държавата/общината няма нищо общо с това мое желание. Мога да си го сложа в мазето или в хола. Мога да плащам 20 лв. на денонощие в паркинга до Булбанк или 30 лв. месечно в паркинга на метрото на Цариградско шосе (и двата са полупразни). А мога и да си държа таралясника в обора на село - така и така магарето го продадох на циганите. Проблемът си е само мой.
И м/у другото в Лондон има такса от 11.50 паунда за еднодневно влизане/движение е Центъра. Поучително, нали?
А "Дневник" да бъде добър да даде място и на по-обективни статии по проблема.