Колко тежат 1300 години, или трябва ли Картаген да бъде разрушен

Премахване на част от опасните елементи от паметника "1300 години България" пред НДК през 2012 г.

© Красимир Юскеселиев

Премахване на част от опасните елементи от паметника "1300 години България" пред НДК през 2012 г.



На 30 април стана ясно, че Административният съд в София не е дал ход на жалбите на Валентин Старчев срещу решението на Столичния общински съвет за премахването на паметника пред НДК и това прави възможен демонтажа му.


"Дневник" публикува през последните месеци много мнения и идеи за възможните решения за съдбата на монумента и за знакови градски пространства. Продължаваме с текст е от портала "Култура".  Авторът е журналист, фотограф и пътешественик, той беше и главен редактор на списание "Одисей". 


Колко тежат 1300 години? Все по-малко. Ако това нещо пред НДК наистина символизира 1300-годишната България, то тя е на път да изчезне. И то по един твърде неелегантен начин. Защо го наричам нещо?




Беше време, когато то битуваше в общественото съзнание като паметник. Напоследък защитниците му започнаха да акцентират върху това, че е скулптура. Интересното е, че сега то е повече паметник, отколкото при построяването му – паметникът е такъв, когато носи памет, когато спомня нещо. Преди трийсет години нещото не спомняше нищо. За сметка на това постепенно се превърна в истински паметник – на епохата, която го направи възможен. В този смисъл нещото е най-добрият паметник на социализма – уродливата му агония е добра метафора за смъртта на един уродлив строй, саморазпаднал се като него.


Ако то спомня нещо сега, то това е тоталитарната държава и нейния догматичен естетически инструментариум. Неговото име трябва да е "45 години България извън времето и историята". Защо обаче не си отива заедно с епохата-създателка? Защо са тези неистови опити да бъде възкресен от мъртвите този оглозган скелет?


Очевидно борбата за или против това нещо е повече идеологическа, отколкото естетическа. Това обаче няма как да бъде признато от защитниците му. Затова те наблягат на факта, че е скулптура. Тоест изкуство. Разбирай нещо неразбираемо. Надличностно и надобществено. И затова недосегаемо. Нещо повече, нещото не било просто изкуство или, още по-лошо, социалистическо изкуство. То било някакъв социалистически модернизъм, едва ли не изпреварил и засрамил западноевропейските образци. Така навлизаме в хлъзгавата територия на изкуствоведите. Това е удобен терен, желан от апологетите му, в който те да водят своята скрита идеологическа борба. На този терен ще се хлъзгаме, ще се въргаляме в калта на относителните понятия, ще преливаме от пусто в празно до безкрай.


Пренебрежително е отношението на защитниците му (същите стари соцшамани) към хората, заставени насилствено да консумират това произведение на социалистическата халтура. Вкусът им бил "масов". Тоест, гледайте си работата, вие нищо не разбирате. Още веднъж се вдига стойността на нещото, говорейки за него като за високо изкуство. Може би идеолозите на социалистическото изкуство забравиха, че едва ли не най-важният му атрибут трябваше да е именно неговата масовост и разбираемост. Във всеки случай, не бива да се подценява естетическият капацитет на масовия зрител. Не случайно нещото още със създаването си беше окачествено по достойнство от софиянци. Разбира се, другояче мислеха и продължават да мислят богопомазаните галеници на комунистическата власт, които стовариха това многотонно бетонно чудовище в центъра на София. Мога да разбера мотивите им за тази яростна защита днес, но не мога да приема аргументите им.


Красиво ли е това нещо? Въпросът не е наивен. В края на краищата в основата на естетичното е идеята за красивото, хармоничното. Дори защитниците на нещото не го наричат красиво. И понеже е очевидно грозно, наблягат на неговото значение за културната история на България. Но дори да приемем, че нещото е материализиран израз на някакви авангардни търсения на български творец от времето на социализма, то едва ли има приписваната му културно-историческа стойност. Историята на изкуството е дълга. И въпреки че естетическото е променлива във времето категория, има жалони, които я маркират през вековете. И това са само истинските, големите достижения на човешкия дух. Представете си, че трябваше да съхраняваме за поколенията продуктите на всяко творческо търсене, на всеки експеримент в изкуството. Тогава нямаше да ни стигнат няколко планети. Особено ако тези търсения са толкова грандомански. Има ли човек, който да се съмнява в качествата на Микеланджеловата "Пиета"? Тя е толкова красива, че и "простите" хора го виждат и усещат, не само изкуствоведите. Трябва ли да изчакаме няколко столетия, за да се уверим в ценността на Старчевия експеримент? Ами че той вече почти изчезна. Да го поддържаме на системи още петстотин години ли? Не можем всичко да пазим за историята или поне не по този начин. Неуспешните опити се съхраняват в подземията на патологията, не на площада.


Така стигаме и до същината на проблема. Нещото не е чисто изкуство, а елемент от градската среда. Извисяващо се на централен градски площад, то принуждава всички да го гледат, не само онези, които се интересуват от изкуство. Затова никак не е маловажно какво е отношението на софиянци към него. Този казус не е и не може да бъде само от компетенцията на отбрани специалисти. (Още повече, че всички знаем познатите им имена – все същите, които и преди, и сега се опитват да ни учат на естетика и нито се чувстват компрометирани, нито изпитват капка срам!) Въпросът за премахването или реставрирането на паметника е в "юрисдикцията" на всеки обитател на града. Той веднъж беше натрапен на софиянци. Трябва ли цяла София още веднъж да плати за кефа на Старчев и компания?! Като толкова му харесва, да си го сложи в двора на вилата. Ако масите наистина не разбират от това високо изкуство, то значи не е предназначено за тях и мястото му не е на площада! Щом е на площада, трябва да се харесва. Иначе ще е просто едно с нищо незаслужено наказание. Градът е за хората. А те не се припознават в този знак, не припознават историята си и достиженията си в това нещо и няма как да бъдат убедени, че грешат.


Така. Аз съм за премахването на скулптурата от този важен софийски площад. Факт е обаче, че тя наистина е част от цялостния архитектурен комплекс заедно със самото НДК. Възможно ли е там да бъдат върнати паметните плочи на загиналите във войните? Няма ли да бъдат в естетическа и функционална дисхармония със сегашните дадености на площада? Не, няма! Просто трябва да се извърши цялостно преустройство на това пространство ведно с "двореца". Не е невъзможно. Дори е наложително. И по естетически, и по идеологически причини. Не искам да спирам историята. Няма как да се върне видът на София отпреди войната, пък и не е необходимо. Сега е друго време с друга естетика и друга функционалност – трафик, повече хора и т.н. Градът е жив и закономерно се развива. Далеч съм от мисълта да го превръщаме в музей на отминали времена. Но точно затова не може да бъде табу и идеята за промяната на площада пред НДК. Тук не става въпрос за изличаване на социалистическата история на града.


Няколко са знаковите комунистически подвизи в центъра на София – Ларгото с правителствените сгради, мавзолеят, железопътната гара и площадът пред нея, паметникът на Съветската армия. И въпросното НДК с нещото отпред. Общото между тях е мегаломанията. Но не случайно отношението към тях е различно. Мавзолеят беше бутнат не само по идеологически причини – ръбатата му фигура разделяше на две централния градски площад – самото му изграждане е било абсолютна недомислица – архитектурна и градоустройствена. (От години очакваме адекватна реконструкция на площада, но за съжаление нищо не се случва.) Никой обаче не иска да бута президентството, министерския съвет, ЦУМ, Шератон, нали? Дори партийния дом. Защото, макар и "сталински", имат физиономия, инкорпорирали са се функционално и имат своето място в историята на града. Изброените пространства имат различно интензивен идеологически заряд. "Най-безобидна" е гарата. Всички обаче свързват НДК с червената принцеса Людмила Живкова и нейните екстравагантни аристократични прищевки. Всички свързват нещото отпред със слугинажния й културен антураж. В този смисъл преустрояването на площада безспорно би имало идеологически привкус. И е реваншистко само дотолкова, доколкото цели да поправи една историческа несправедливост. Предостатъчни са другите градски пространства, които да маркират онова време. НДК и площадът пред него обаче е престъпно естетическо издевателство. По подобен начин Чаушеску бутна цял хубав стар квартал в румънската столица, за да издигне своята огромна и грозна сграда.


Мястото не е безвъзвратно увредено. То все още притежава своя естетически потенциал. Площадът е обрамчен със стари хубави сгради, които лесно биха станали подходящ декор на площад, на който старите мемориални плочи да стоят адекватно и достойно. Градските пространства трябва да имат човешки измерения. Градът преди всичко трябва да е уютен и приятен за живеене, съизмерващ се с човека и служещ му. Вместо това комунистическата епоха се опита да го насели с колоси, митове и клишета. Такова е и нещото пред НДК. Трябва да се отървем от едрогабаритните безвкусици, за да върнем човешкия облик на града. Не можем да запазим всичко, създадено през онази епоха. Истинският обитател на града са хората, а не миналото – с претенции, но без заслуги. Едва ли ще дойде време, когато скулптурите на Бернини ще бъдат изхвърлени от римските фонтани. Високото изкуство има висока летва. Това нещо не успя да я прескочи. Картаген трябва да бъде разрушен!


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 3730 Неутрално

    Това нещо е грозно от всяка гледна точка, не знам защо още му цепят басма и не го гръмнат ! Старчев като е толкоз загрижен да си го прибере у дома!

    klimentm
  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7962 Неутрално

    "И понеже е очевидно грозно, наблягат на неговото значение за културната история на България."
    Е,по-голям абсурд от това,здраве.

  3. 3 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 2074 Неутрално

    1300 години тежат много, но паметникът трябваше да символизира основаването на съвременната българска държава, а не комунистическите виждания на един режим. Можеха да запазят монумента с имената на българските войници, а новият паметник да бъде на мястото на МОЧА и Цар Освободител. Но нали бяхме прилежни роби на съветската идея, ние поругахме честта на българския войник, за да възвеличаем съветския. За повечето българи автентичният източник на гордост паметникът на Шипка, паметникът на Левски, паметникът на Ботев. Този пето(нещо си) никой него бръсне за нищо.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  4. 4 Профил на vml12395004
    vml12395004
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Какво ни занимавате с тази клоака на времето, да го махат! Дайте да видим парите на чиновниците които са крали за да се знае колко дълго въже ни трябва.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  5. 5 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Дори да беше статуята на Венера, толкова много приказки биха дошли байгън!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  6. 6 Профил на Безуспешно чакащ промяна
    Безуспешно чакащ промяна
    Рейтинг: 438 Весело

    Защо не направиха пункт за изкупуване на желязо до него за 3 дена. Безплатно щеше да бъде разрушено, нарязано и подготвено за скрап. Не се научихме как да си ползваме човешкия ресурс, ей!

    Леко обезчовечен...
  7. 7 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 517 Неутрално

    "Комунизмът трябва да бъдеш заклеймен".

  8. 8 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 635 Неутрално

    Не виждам какъв е проблемът, този паметник или каквото е там скулптура/нещо да се премести в музея на комунистическото изкуство и да се изгради на ново паметника на пехотните полкове.
    Каква е тази драма на автора на паметника. Пак ще могат да го видят хората, ще е в музей, а НДК-то, ще е по приветливо, без заграждения и без риск някой елемент да падне върху нечия глава.

  9. 9 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#3] от "Lou":

    Цар Освобидтел си е много на място паметника, да не ставаме маниаци сега.

  10. 10 Профил на query
    query
    Рейтинг: 559 Неутрално

    Комуно-московският вой е не толкова да се запази този пето**йник, а да се предотврати възможността от възстановяване на войнишките паметници. Защото тези наши герои са се били срещу матушката на нашите безродници рубладжии.
    На второ място това ще е прецедент, който ще повлече крак и ще завлече в небитието ПСА. А дано!

  11. 11 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1822 Разстроено

    Цивилизованите ценят и съхраняват своята и чуждата култура, а варварите рушат всичко

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  12. 12 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Още ли се чудим за петохуйника?
    На бунището!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  13. 13 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 905 Неутрално

    Махат го и на негово място един паметник на хан Аспарух.Това е най-доброто решение.Тази държава не е паднала от небето,а си има своя основател.

  14. 14 Профил на dutch
    dutch
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Аз мислех, че с темата е приключено... Това нещо естествено не символизира 1300 годишната ни исторя. Щом народа го нарича осмоъгълен петох.й е време да се маха от там.

  15. 15 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 596 Разстроено

    Колкото и стойностно да е едно изкуство, то не може да "изрази" общото ни нищо, като ... нещо ...
    Кого мъчим да лъжем, ако не себе си ??? ...

  16. 16 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1530 Весело

    Да си припомним как го кръсти народа тогава. И да идват багерите и продукта на г-н Нобел.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  17. 17 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1530 Неутрално

    До коментар [#13] от "vjacho":

    Липсата на Аспарух в столицата на държавата е доста осезателна.
    Колкото до мемориалните плочи на загиналите във войните да си припомним, че те са били поставени във военно поделение. И не съм убеден, че мястото им е там. Това все пак е парк за разходки и да си играят децата. В Борисовата градина би могло да се оформи кът на загиналите за България. Може и да е на мястото на паметника на окупаторите или на терористите-предатели.

    Covid live matter. Stop the genocide.
  18. 18 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1295 Неутрално

    Интересно ми е каква е визията на автора за пространството пред НДК. Смятам, нещото трябва да се махне, но смятам също, че нито една от представените възможности за връщане на паметника не се вписва в съществуващото решение.

    Не си представям също какво има предвид автора, говорейки за това как да се освободим от грандоманския (сега) вид на мястото.

    Без такава визия и конкретни предложения имаме още една статия неказваща нищо.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  19. 19 Профил на michael
    michael
    Рейтинг: 853 Неутрално

    още си спомням как питах майка на какво е този паметник и тя ми казва -1300 години България и аз- е защо не са изобразили нещо във връзка с тия 1300 години ами е това дето прилича на нищо, като пораснах чух и за крилатия 5 х..к, тогава реших че прилича да , на това си прилича

    Cogito ergo sum :)
  20. 20 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 341 Любопитно

    Интересно как цялата полемика и спорове около "нещото" тръгнаха от калпавото му изпълнение и процесите на саморазпад (дали не е бил нещо радиоактивен ; ), та чак после се сетихме, че било грозно, мегаломанско, идеологически обременено и т.н., та е съвсем уместно да го махнем.
    Та чуденето ми е относно МОЧА дето бие "нещото" на пух и прах по горните критерии и който обаче засега изглежда по сталинистки здрав и солиден - и там ли трябва да чакаме да достигне до същото състояние та да забележим неговата "естетическа" стойност и уместността му в градската среда?

  21. 21 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#11] от "dark'star":

    Имаш предвид разрушаването на паметника на пети и шести пехотни полкове ли?!

    Щото настоящото нещо си се саморазрушава.

  22. 22 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 341 Неутрално

    До коментар [#9] от "Chubachubs":
    [quote#9:"Chubachubs"]Цар Освобидтел си е много на място паметника, да не ставаме маниаци сега.[/quote]

    Абе чак много на мястото си не е. Единствената държава в света, където пред официалния вход на законодателния и орган стои паметника на чужд владетел - не на свой а на чужд...не ми се струва уместно.

  23. 23 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 1822 Неутрално

    [quote#21:"Chubachubs"]Имаш предвид разрушаването на паметника на пети и шести пехотни полкове ли?!
    [/quote]Имам в предвид ВСИЧКО ... като се започне езическите капища при приемане на християнството и от дворците на Велики Преслав, манастири, църкви ... до дивотиите на соца и демокрацията. Цивилизованите народи са си опазили паметниците на културата.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  24. 24 Профил на Chubachubs
    Chubachubs
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#22] от "lustmord":

    Малко повече история за паметника Цар Освободител, ето тук:

    http://bg.wikipedia.org/wiki/Цар_Освободител_(паметник)

    За мен си е ОК паметника и мястото му.

  25. 25 Профил на Schopenberg
    Schopenberg
    Рейтинг: 642 Неутрално

    За събаряне са и фетишите на окупационната съветска власт, въвела във висотите на държавната кражба местните комуно-криминалоиди.
    Да започнем с гадно-наглата грамада с шмайзер в ръка, срещу Алма Матер.

    Navigare Necesse Est
  26. 26 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 341 Неутрално

    До коментар [#24] от "Chubachubs":
    Не ме разбирайте погрешно - не казвам нищо за самия паметник като такъв. Единствено намеквах, че една суверена държава не би следвало да поставя паметник на ЧУЖД владетел на НАЙ-ЗНАКОВОТО място в столицата си, в позицията на надзирател на независимото и народно събрание.
    Това място според мен или следва да е отредено за основателя на държавата или да не е заето от никакви други монументи.
    За мен лично най-добре би било паметника да се премести на друго място - може би в градинката на Кристал или да се оформи място в близост до Александър Невски...


  27. 27 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    "В този смисъл нещото е най-добрият паметник на социализма – уродливата му агония е добра метафора за смъртта на един уродлив строй, саморазпаднал се като него."
    "Нещото" - на бунището и връщане на войнишките плочи.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  28. 28 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3942 Неутрално

    Чудно защо ителектуалци продължават да интелектуалчат
    по въпрос с публично добре известен отговор.

    Мястото на останки от ссср и тоталитарна земагогия е в бюра за вторични суровини и - на ограничено количество, в спец тематичен Музей за тоталитаризма.

    Погански фалшификации и пропаганда нямат нишо общо с автентична България, Европа, Русия и т.н.

    "Колко тежат 1300 години,
    или трябва ли Картаген да бъде разрушен"

  29. 29 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 534 Весело

    Carthago delenda est!

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK