Преходен триптих: Костов, Сакскобургготски, Борисов

Преходен триптих: Костов, Сакскобургготски, Борисов

© Дневник



Публикуваме текста на Даниел Смилов от портал "Култура".

Българският преход може да бъде разказан през политическата кариера на три личности, които се превърнаха в символ на различни управленски модели. Всеки от тях дойде на власт, критикувайки недъзите и корупцията на предходните. Всеки един от тях беше станал фокус на множество надежди и очаквания, както впоследствие и на сериозни разочарования. Анализът в текста не е личностен, а структурен. Въпреки че тенденцията към персонализация на българската политика е видима, трайните ефекти изискват промяна на структури и базови отношения. Тримата герои на този разказ безспорно са успели – съзнателно или не – да променят страната в дълбочина и точно тази промяна ги прави значими на фона на иначе пъстрия паноптикум от политически персонажи у нас.


Иван Костов


Българският преход започна с фалстарт: нужната промяна беше блокирана за цели шест години от доминиращата БСП. За разлика от Словения, българските социалисти не успяха да наложат алтернативен модел на преход с по-сериозно участие на държавата и като собственик, и като регулатор. В наш контекст забавянето на приватизацията имаше за цел просто да даде възможност на елити от стария режим да източат държавни предприятия чрез квази-приватизация на печалбата и национализация на разходите, чрез контрол на входа и изхода на публичния сектор. Така възникнаха империите на "Мултигруп" и други "национално-отговорни" бизнесмени, зароди се родна олигархия.[i] Югоембаргото пък създаде и влиятелна организирана престъпност, която агресивно се намесваше в икономиката. Цялата тази конструкция се срути при Жан Виденовото управление, което реши да налива ресурс в продънени публични предприятия, както и в ръцете на нововъзникналите крупни частни предприемачи чрез разхлабена бюджетна и банкова политика. На всичкото отгоре това управление беше гарнирано с изолационизъм в международен план. В резултат банковата система предвидимо се срути и страната беше доведена до просешка тояга – шок, който все още трябва да компенсираме и който до голяма степен обяснява сериозното ни изоставане спрямо Централна Европа в икономически план.




На Иван Костов дължим бързото излизане на страната от изключително тежката криза, както и запазването на шансовете й да влезе в ЕС и НАТО заедно с останалите държави от региона. Много от решенията бяха форсирани ходове – валутният борд, бързата приватизация на загубили стойност активи, външно-политическата преориентация. Всяко правителство след Виденов би било принудено да действa по този начин. Ефективността на Костов се дължеше и на един друг фактор обаче – създаването на дисциплиниран партиен апарат от сложната коалиция СДС и налагането на модела "партитокрация" в национален мащаб. Този модел, както името му показва, не е българско изобретение, а стандартният начин, по който много европейски либерални демокрации са функционирали след войната. Това е клиентелистки, корпоративен по своя характер модел, при който партиите формират негласни картели в парламента помежду си и установяват институционални (или неформални) връзки с профсъюзите и (големия) бизнес. В най-чист вид моделът съществува в Италия, но подобна картелизация, водеща до намаляване на конкуренцията (стабилизация на партийната система) е била видима почти навсякъде в Европа. А за неформалните връзки между партии и бизнес свидетелстват скандалите "Флик" (началото на 80-те) и "Кол" (90-те) в Германия, които показаха, че и в най-утвърдените демокрации политическата власт е предоставяла услуги на големия бизнес, който се е отплащал с подкрепа за партии.


Драмата на Костов беше, че започна да налага този модел в България тогава, когато в Западна Европа протичаше неговото разграждане и отричане. В началото на 90-те италианската партийна система се срина, Франция премина през радикална ревизия на партиите си и тяхното финансиране, Германия сложи край на кариерата на Хелмут Кол – обединителя – заради проблеми от този характер. През 1995 г. Katz & Mair написаха влиятелната си студия за "картелната партия", която де факто показа като "абнормален" един модел, съществуващ десетилетия наред.[ii]


В този смисъл въпреки успехите на Костовото правителство в стабилизацията на страната и укротяването на олигархията и организираната престъпност, партийното влияние и доминация над бизнеси, медии, съдебна власт – които моделът изискваше – започна да се разпознава от публиката като "корупция". Партитократичният модел "Софийска община", например, стана символ на поделянето между СДС и БСП на благата от властта, на "картелизацията" на политическия процес. Налагането на партийна доминация в НСРТ, ВСС, прокуратурата станаха "марка" на Костовото управление. Партийното влияние е прониквало и в банковия сектор, следите от което се виждат в КТБ и други институции, имащи своето начало в приватизацията.


Симеон Сакскобургготски


Царят-премиер пристигна на вълната на огромни очаквания и с ясния мандат да разгради набързо създадената българска партитокрация. Външна подкрепа затова той получи и поради приоритезирането на борбата с корупцията в международен план. Доколкото клиентелните срастналости в европейските модели вече се категоризираха еднозначно като "корупция", Сакскобургготски стана и първият български борец с корупцията на най-високо ниво.


Първоначално неговите идеи бяха по-амбициозни и по-объркани – да се управлява без партия. Поради това освен че НДСВ дълго време остана "движение", Симеон формира и странен кабинет, в който влизаха и представители на БСП, най-вече по линия на "Мултигруп". Като цяло първите години на неговото управление наистина доведоха до повече плурализъм и разчупване на партийния захват върху публичната сфера и икономиката. Появиха се нови частни медии, включително с чужд капитал – като WAZ-овите вестници, БТВ, НОВА и т.н. Директното вмешателство в регулаторни органи като СЕМ, ВСС и пр. беше прекратено или поне ограничено. Влиянието и на НАТО, и на ЕС ставаше все по-осезаемо и доведе до изчистване на някои от най-проблематичните практики дотогава. Бизнес средата – като цяло – стана по-конкурентна, с повече центрове на влияние и ресурси. Картелизацията на политическата система – така или иначе незавършена – беше радикално прекъсната: всъщност с НДСВ България влезе в цикъл на полуразпад на партийната система, при която единствено ДПС и БСП (донякъде) останаха някакви острови на стабилност. В дясно и в центъра динамиката и конкуренцията бяха огромни, каквато бе и волатилността на електората (смяната на вота от един избор на друг). Всъщност отварянето на България към ЕС направи партитократичния модел невъзможен – по своята природа той би могъл да съществува в предглобализационни времена, в един свят разделен от железни завеси. В началото на XXI век, България беше вече почти излязла от този свят.


Проблемът на управлението на Сакскобургготски беше в това, че отварянето и плурализмът дойдоха на много висока политическа цена – отслабване на влиянието на партиите, огромно недоверие в политиката като цяло, насищане на политическата сцена с еднодневки и откровени палячовци, чиято задача е по-скоро да навредят на другите, отколкото да предприемат някакво позитивно действие. Надигна се и национал-популистката вълна с Атака. Навлизането на нови играчи беше и пряк ефект от развалянето на картелните споразумения сред елита – т.е. разбирането, че като преминеш в опозиция, ще запазиш клиентелата на опонента и няма да я лишиш съвсем от ресурси. Без това допускане, в очите на бизнеса опозиционните партии станаха безсмислени и неучастващите във властта започнаха да изчезват (СДС, НДСВ, а сега пред това предизвикателство са и БСП, които в началото на века бяха на косъм спасени от победата на Първанов на президентските избори.)


Отслабването на политическия контрол при Сакскобургготски постепенно доведе до реабилитация на олигархията, до плавна нейна доминация в публичната сфера. Крахът на модела стана видим при т.нар. тройна коалиция. Слабо политическо ръководство, слаб министър-председател, феодално разпокъсване на управлението по формулата 3:5:8, липса на ясна политическа отговорност. Всеки от разхвърляните центрове на власт започна да бъде овладяван или да си създава собствени бизнес кръгове, действащи било то като патрон, било като клиентела в зависимост от случая. Доган започна открито да се хвали, че "разпределя порциите", че е не по-малко влиятелен, отколкото банка – само дето не каза и коя точно. Последният пирон в ковчега на модела донесе икономическата криза от 2008 г., заради която много чужди инвеститори започнаха да се изнасят от страната. Особено драматична беше ситуацията в медиите, където след напускането на WAZ, американски и гръцки инвеститори се създаде де факто монопол на една олигархична група. Същата – събрана около злополучната КТБ – получи и възможност за експанзия във всички сфери на икономиката: от Булгартабак до БТК. Положиха се основите за нова ситуация, напомняща ерата "Мултигруп", но беше необходим нов герой, за да я реализира политически.


Бойко Борисов


Въпреки острите критики срещу своите предшественици, моделът, който Борисов създаде след 2009 г., беше хибрид между предходните два. От Костов бяха взети дисциплинираният партиен апарат, контролът върху медии, съдебна власт, натискът върху бизнеса. От Сакскобургготски беше взета толерантността към съществуващите най-значими центрове на богатство, особено тези с монополни позиции в медии, отделни региони на страната (Варна, например) и т.н. Резултатът беше симбиоза между политическа и икономическа власт, непозната дотогава. При Костовата партитокрация доминация имаше политическата власт (което все пак е редно за една демокрация). При Сакскобургготски политическата власт бързо загуби мощ, разпадна се и се феодализира, при което мнозина добиха усещането за фасадност на демокрацията и действаща олигархия.


Симбиозата на власт и пари при първото правителство на Борисов беше впечатляваща: масова политическа подкрепа и доверие към лидер, плюс "доброволно" сътрудничество на големия бизнес в страната на неговата кауза. Частни медии, които по собствена инициатива славославят лидера и му градят героичен образ. Но и бързо разрастване на "национално отговорни" бизнес империи, които твърдят че контролират 11% от БВП. За разлика от ситуацията "Мултигруп" от 90-те години, тази бизнес доминация се реализираше не при слабо политическо ръководство (от типа Беров или Виденов), а при доста сериозна политическа хегемония на една партия, дисциплинирана по Костов маниер.


Симбиозата между власт и икономическа мощ започна да поставя, обаче, въпроса: кой от двата съставни елемента е все пак решаващ. Да, Борисов и ГЕРБ подреждат ВСС и избират главен прокурор, но дали все пак избраните не са хора на Пеевски? Да, Цветанов е лидер на полицейската офанзива в публичната сфера, но Пеевски е бил поне 40 пъти в неговия кабинет. Да, медиите на Василев и Пеевски славославят Борисов и ГЕРБ, но пък и никой не им задава неудобни въпроси за собственост, монополен статут, дългове и пр. И разбира се, неподозирано от никого под зоркия поглед на регулатори се надува балонът КТБ, расте една бизнес империя, а Василев е неизменен банкер на годината.


Без епилог


Този модел гръмна през февруари 2013 г., когато олигархичният кръг в симбиозата Борисов I реши, че може да се справи и без самия Борисов, като го смени с друг свой избраник – Орешарски. Историята още мълчи за характера за конфликта между патрони и клиенти, но може да се допусне, че въпросът е бил за спасяването (тогава може би оздравяване) на КТБ и предприятия от кредитния й портфейл чрез държавна намеса. Условията на двете страни са се оказали неприемливи, което доведе и до опит групировката да вземе на ръчно управление държавата с назначаването на Пеевски за шеф на ДАНС и т.н…


Въпросът днес е за управлението Борисов II: какъв характер има то? То не може да бъде нито Костова партитокрация, нито симбиозата от типа Борисов I. Ресурс за второто няма и само подозрението, че се прави опит да се реализира нещо такова, ще обрече правителството на провал. Тихата феодализация от типа Сакскобургготски – която не може да бъде излючена – би била отново провал, макар и с отложен старт. Тази нерадостна ситуация може би е причина и за леко обърканото настоящо излъчаване на Борисов, експериментирането с различни роли и присъствие: той е ту смирен коалиционен партньор, ту изнервен от непризнателността на народа лидер, а понякога и старата доминираща осанка се появява и започва да се кара на журналисти и опоненти. Всичко това може да се остави на многобройните психолози за анализ, ако не беше проекция на липса на идея за ясна управленска структура, за ясен характер на настоящото управление.


Отговорите на днешните дилеми не са чак толкова сложни. Няма защо страната да е обречена на лошо управление – много държави в Централна Европа се измъкнаха от капана на клиентелизма и корупцията. Дори в Македония те стават вече неприемливи. Нещо повече, в цялото развитие дотук има позитиви, които дават шансове. Първо, хубаво е, че Борисов и ГЕРБ успяха да запазят значимо обществено доверие: това им дава възможност и да го заслужат. Много е важно обаче, че доверието не е еднозначно, че има коректив във властта от характера на РБ (стига реформаторите да защитят този си статус, което досега правят с някои отклонения от рода на Хасково). Второ, ясно е, че симбиозата на партии с определени групировки – колкото и мощни да са – не е пътят напред. Това е най-бързият начин доверието да се пропилее и отново да влезем в остра криза – опитите за повторен брак биха срещнали много остра обществена съпротива и биха делегитимирали управлението. Трето, хората вече не се задоволяват нито с партитокрация, нито с плуралистична олигархия – натискът за обществено  отговорна политика, за защита на общия интерес само ще нараства. И няма да бъдат приемливи сделки от рода на: вие (политиците) направете така, че икономиката и доходите да растат, а пък ние (хората) няма да питаме как го правите.


Това са параметрите, в които един нов управленски модел би могъл да се наложи устойчиво. Но за да стигнем до него, което не е никак лесна задача, като начало не бива да забравяме дефектите на неговите предшественици.

Ключови думи към статията:

Коментари (194)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Неутрално

    В момента, в който прочетох, че Валутният борд бил "заслуга" на Костов и спрях да чета!
    Автора да направи справка с историята!
    Двойка!
    Седни си!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    Ние сме -Народен театър"Сълза и Смях".

  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8726 Неутрално

    Въпреки всички слабости на Костов,той беше най-успешни от тримата,защото завари една наистина опустошена държава,с фалирали банки и инфлация до небето.Защо Сакскобурготски,завърнал се за пръв път през 1996 г.не остана да управлява тогава.Защо видя хала на държавата.Дойде тогава,когато имаше какво да окраде,той и неговите юпита.
    Да се замислим,кой от тримата щеше най-успешно да изправи на крака държавата,след краха след 1996 г.И отговорът е един.

  4. 4 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    Костов и Царя след "големи успехи" изчезнаха от политиката за дълго или завинаги - това отсъди Избирателя ! Борисов и ГЕРБ ... ще видим. Поне преживя за сега едно сваляне от власт с факли от живи хора. За 25 години от високотехнологична промишлена държава ни върнаха в мизерията. Всички са виновни - БСП и ДПС също са виновни. Всички са една мафия.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3122 Любопитно

    Смилов леко бърка дати и събития.От кога имаме частни телевизии?Лек бъркоч с неясна цел.

  6. 6 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1390 Неутрално

    [quote#3:"rosiraycheva50._"]Въпреки всички слабости на Костов,той беше най-успешни от тримата,защото завари една наистина опустошена държава,с фалирали банки и инфлация до небето[/quote]

    ++++
    Най-големия ни ръст в БВП изобщо е през 1998 г. Точно при Костов уверено поехме по демократичния европейски път на развитие. И затова Масква ни натресе "цар".

    The best way to predict the future is to invent it.
  7. 7 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Любопитно

    До коментар [#3] от "rosiraycheva50._":

    Единственият въпрос, който ме занимава през всичките тези години е:
    Защо при Костов българският лев бе деноминиран с курс 1000:1, а не например 300:1?
    Защо, след като Костовата "риформа" бе толкова успешна, на практика валутата бе обменена в курс - реминисценция от Виденов и Софиянски???
    Къде щеше да е България днес, ако доходите бяха 3-кратно по-високи например?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  8. 8 Профил на Ivan Chervenkov
    Ivan Chervenkov
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Какьв коректив са РБ на власта като и те се оказаха част от модела КОЙ, пример е Хасково. ГЕРБ се очертава като най-успешната политическа партия в сьвремената история на Бьлгария, а Борисов като най-успешен политик и премиер.

  9. 9 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1120 Весело

    До коментар [#5] от "hodounski":
    Нали хвали Костов , ликувай си тайничко

  10. 10 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Любопитно

    До коментар [#1] от "The Core":
    [quote#1:"The Core"]В момента, в който прочетох, че Валутният борд бил "заслуга" на Костов и спрях да чета!
    Автора да направи справка с историята! [/quote]

    Я , повече за ВБ?Справка?

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  11. 11 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3122 Неутрално

    До коментар [#6] от "EU defender":

    Костов изпъди руските шпиони и вкара групировките в миша дупка ,затова ДС докара царя.Той си свърши идеално работата.Върна ДС на власт.

  12. 12 Профил на Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Дневник:Анкета за или против новият сайт
    Рейтинг: 551 Любопитно

    Смилов, добре ни е смлял политико-икономическата ни действителност от близкто минало. Остава само внимателно да преглъщаме на дребни хапки. Друг е въпросът на кого и как ще му се услади или не поднесеното от Смилов.

    Да мразиш е сериозно занимание. Имаш ли толкова време, да се "забавляваш" с това ?!?
  13. 13 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Разстроено

    [quote#3:"rosiraycheva50._"]Костов,той беше най-успешни от тримата[/quote] Беше по-успешен и от Конан Разрушителя !
    Постигна повече от османското нашествие и чумната епидемия взети заедно - не остана завод в България и 2 милиона избягаха

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  14. 14 Профил на Индивидуален паметник на културата
    Индивидуален паметник на културата
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Борисов може само да си мечтае някой ден да стигне нивото на Костов. За лъжливдедо по-добре да не коментираме. Дойде за да възроди Мултигруп и дпс.
    Чудя се какво можеше да постигнем, ако Костов ни е премиер в ситуация като член на ЕС и с налични еврофондове

    Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.
  15. 15 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3122 Неутрално

    До коментар [#9] от "shileto":

    Аз не се радвам на чужди хвалби.Предпочитам истината.

  16. 16 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Е,хайде де ,толкова ли няма един ''смел'' журналист да попита ''премиера'' по колко процента са си делнали с Доган в Булгартабак?В нормална страна журналистите биха се избили да зададат въпроса,а тук суетно кълчене тип Викторчо Николаев години наред.И после очаквате уважение,даже на един премиер с треперещи крачета ви е шубе да се опълчите(с думи)!Я сядайте и напишете една етична харта!

  17. 17 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3122 Неутрално

    До коментар [#13] от "dark'star":

    Помниш ли кой подписа договара с МВФ за ликвидация и приватизация на 100 предприятия и заводи? Я се напъни? Виденов.

  18. 18 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Всички са дали по нещо, имам си и добри и лоши качества като всеки, виновните сме ние, когато не ги държим на къса каишка.
    Трябва често да си израдяваме гражданското мнение за да не се отклоняват от правия път, които и да са политиците.
    Ама явно и за това трябва да пораснем...

  19. 19 Профил на gallno
    gallno
    Рейтинг: 225 Весело

    Изглежда авторът в заглавието прави алюзия с един исторически тъп лозунг: "Сталин, (Трайчо) Костов, Димитров!"

  20. 20 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Весело

    [quote#6:"EU defender"]Най-големия ни ръст в БВП изобщо е през 1998 [/quote]В абсолютен минимум на БВП - "голям успех".

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  21. 21 Профил на otg46594191
    otg46594191
    Рейтинг: 663 Неутрално

    Българският преход може да бъде разказан

    Не Смилов, българският преход не може да бъде разказан. Той не може да бъде описан, нито пък възпят. Защото българският преход се оказа непреходен. И от него излизане, няма.

  22. 22 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    [quote#17:"hodounski"] кой подписа договара с МВФ[/quote]Само България ли е подписала договор с МВФ , ама другите си запазиха промишлеността - приватизация не означава вандализъм !!!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  23. 23 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 406 Неутрално

    да не споменеш, че симеон дойде, за да се нагуши с имоти, какъв анализ е това? или двамата крадци, високия и ниския?

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  24. 24 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja
    Рейтинг: 946 Неутрално

    При Костов и Царя , България дръпна най-много напред...

    Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  25. 25 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 633 Разстроено

    "Отговорите на днешните дилеми не са чак толкова сложни. Няма защо страната да е обречена на лошо управление – много държави в Централна Европа се измъкнаха от капана на клиентелизма и корупцията. Дори в Македония те стават вече неприемливи. "
    При нас да не си корумпиран се счита за глупост , а за клиентелизма това си е начин на живот в България още от комунизма .Нима не си спомняте как се купуваше телевизор , пералня или даже банани , всичко ставаше с ти на мен аз на теб .Сега клиентелизма доби нови много по високи измерения , раздават се обществени поръчки за милиони , само че вече си определят твърди проценти .
    Преди беше престижно да си магазинер , сега най важното е да имаш министър за приятел.

  26. 26 Профил на Vladimir Karolev
    Vladimir Karolev
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    [quote#4:"dark'star"]За 25 години от високотехнологична промишлена държава ни върнаха в мизерията[/quote]

    И какво високотехнологично произвеждахме, че не се сещам? А относно промишлеността, индустрията формира два пъти по-голям дял в икономиката на Сенегал, отколкото в икономиката на Германия. Тая икономика в университетите не се преподава, за да може да се запълнят някакви часове.

    Governments never learn. Only people learn.
  27. 27 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Надуха ни главите с този преход-от пусто в празно!При това феноменално и умишлено оглупяване нищо добро не се вижда на хоризонта.Очаквайте магистрали,магистраладжийки,магистралки,бързи ''кредити'',рекет,убийства...И всичкото под зоркия надзор на магистратите и главния ма...прокурор!

  28. 28 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3225 Весело

    До коментар [#1] от "The Core":
    и за това си струва да паднеш
    "В този смисъл въпреки успехите на Костовото правителство в стабилизацията на страната и укротяването на олигархията и организираната престъпност, партийното влияние и доминация над бизнеси, медии, съдебна власт "

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  29. 29 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Любопитно

    До коментар [#1] от "The Core":
    [quote#1:"The Core"]В момента, в който прочетох, че Валутният борд бил "заслуга" на Костов и спрях да чета!
    Автора да направи справка с историята!
    Двойка!
    Седни си! [/quote]

    Справка с историята/ ФАКТИ/:
    - Осемдесет и четвъртото правителство на България управлява от 21 май 1997 до 24 юли 2001 г. с мандат на Обединените демократични сили (ОДС).
    -Валутният борд се въвежда с приемането от 38-ото Народно събрание на Закона за Българската народна банка на 10 юни 1997 г. В закона е определен курс от 1000 лева (един лев след деноминацията) за една немска марка, по който Българската народна банка трябва да купува и продава марки за левове при поискване (този курс е предвидено да се преизчисли към еврото, когато то влезе в действие - това беше направено през 1999 г. и оттогава курсът е 1.95583 лева за евро).

    Сега вече може да си пишеш каквато оценка искаш!

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  30. 30 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 931 Неутрално

    Аз лично не помня НИТО ЕДНО творение на Смилов, което да ме е впечатлило с инфо, анализ и коректност ... НИТО ЕДНО !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  31. 31 Профил на Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Натътрузен десебар, слуга на БСП
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    Глупости!!!

    Няма шики-мики.
  32. 32 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Каролев,защо не съветваш Юрая Хийп да закупи петдесетина студиа в Банско?Чух ,че след две години щели да удвоят цените,а Трика още ще бъде министър с гениален съветник.

  33. 33 Профил на ret
    ret
    Рейтинг: 768 Неутрално

    ясно е, че симбиозата на партии с определени групировки – колкото и мощни да са – не е пътят напред.Това е най-бързият начин доверието да се пропилее и отново да влезем в остра криза – опитите за повторен брак биха срещнали много остра обществена съпротива и биха делегитимирали управлението
    ___________________________________

    Ех,дали ще дочакам някой от тези утвърдени имена във всичкологията като Смилов,да напише,изговори,подшушне или промъца кои са тези групировки,които управляват държавата в симбиоза с ГЕРБ и Борисов,сега и в предишния мандат?Има ли надежда?

  34. 34 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2764 Неутрално

    Реално погледнато, наложеният преди 70 години феодален азиатски модел само се модифицира и приема нови форми, но няма нищо общо с европейските общества и държави. Промяната на статуквото ще стане или след голям обществен взрив или след отмирането на динозаврите след още 15 години, когато новите генерации вече свободно ще могат да изграждат модерна България из основи...

  35. 35 Профил на sv3tli0
    sv3tli0
    Рейтинг: 325 Неутрално

    Много странно, че в такава статия е пропуснат 1 управление на БСП , нито веднъж не е споменат Сергей Станишев и едва веднъж изплува името на Доган ..

    Пропаганда +

  36. 36 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    [quote#4:"dark'star"]- това отсъди Избирателя ! [/quote]
    и следователно си зслужава управлението....

  37. 37 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3225 Весело

    [quote#33:"ret"]напише,изговори,подшушне или промъца кои са тези групировки,които управляват държавата в симбиоза с ГЕРБ и Борисов,сега и в предишния мандат?Има ли надежда?[/quote]
    относително . не е дефинирано групировка . коалиционни лидери , лаборатории ,.......... всичко може да е имал предвид

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  38. 38 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    До коментар [#22] от "dark'star":
    Много ли ще се очудиш ако разбереш, че точно в този момент България има по-голямо промишлено производство от 1989г.
    И то без дотации и петилетни планове....

  39. 39 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3823 Любопитно

    ВИИ Карл Маркс

    Нова требва ни рокада
    за фасада на парада?

    БКП
    БКП БСП
    БКП СДС
    БСП ДПС
    БСП НДСВ
    БКП СДС ДСБ БСП ДПС ГЕРБ НДСВ Атака

    Гражданайци за Евразийско Реформиране на Британците

    Вси с Альоша - против лошите!

    "Преходен триптих: Костов, Сакскобургготски, Борисов"

  40. 40 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#29] от "navy":

    Фактите май ги четеш, както дяволът - евангелиете!
    (Впрочем, типичн за костомолците!)

    Въвеждането на валутен борд в България

    На 15 февруари 1997 г., едва три дни след като е назначено от президента на Република България, служебното правителство на Стефан Софиянски взима решение за въвеждането на валутен борд. Реалното му въвеждане става на 10 юни 1997 г., когато 38-то Обикновено народно събрание гласува Закон за Българската народна банка. Той фиксира курс от 1000 лв. (1 деноминиран лев) за една немска марка, по който БНБ трябва да продава и купува марки. В Закона се предвижда, по-късно курсът да бъде преизчислен към еврото, което става реалност през 1999 г. и оттогава едно евро се търгува по курс 1. 95583 лв.

    Идеята за въвеждането на валутен борд в България датира от 1990 г. Тя е издигната от някои икономисти като Ричард Ран, Стив Ханке и Курт Шулер. По това време обаче предложението не среща поддръжници в средите на българския политически елит, както и от страна на Международния валутен борд. Според политическия елит въвеждането на валутен борд не е добро решение, тъй като това би ограничило възможностите за провеждане на национална икономическа политика.

    Основна причина за въвеждането на валутен борд е икономическата криза, която обхваща страната през 1996 г. и в края на годината вече достига критични размери. Кризата се изразява в спада повече от два пъти на валутния резерв и обезценяването на валутния курс. Инвестициите намаляват, забелязва се и отлив на спестяванията от банковата система. В страната фалират общо 14 банки, чиито активи представляват около една четвърт от активите на цялата банкова система.

    Икономическата криза се задълбочава към края на 1996 г. Резервите на БНБ драстично намаляват, тъй като тя се опитва да поддържа курса на лева спрямо долара чрез купуване на левове и продажба на долари на валутния пазар. В същото време за рефинансирането на банки и за финансирането на високия бюджетен дефицит се печатат левове. Всичко това води до бързо обезценяване на лева спрямо долара и в края на годината един долар се търгува срещу 487 лв. при цена от 70 лв. в началото на същата година.

    Хиперинфлацията води до обезценяване на доходите и спестяванията, често се забавят заплати и други плащания. Това се отразява и на политическия живот. На проведените в края на 1996 г. президентски избори управляващата БСП губи, министърът на външните работи Георги Пирински подава оставка, а един от лидерите на партията Андрей Луканов е убит. Поради невъзможност да се справи с кризата, правителството се обръща за помощ към Международния валутен фонд и той изисква въвеждане на валутен борд – условие, което се приема от българска страна като единствения възможен изход.

    Намиращият се в опозиция по това време в СДС първоначално не приема тази мярка, тъй като смята, че валутният борд ще ограничи възможностите за развиване на национална икономика. Тяхната теза е, че той е изискван от МВФ единствено поради факта, че БСП е на власт и съответно смяната на управлението ще предотврати въвеждането на валутен борд. Постепенно обаче, осъзнавайки, че валутният борд ще допринесе за стабилизиране на икономическото положение, той променя своята позиция.

    Преките резултати от въвеждането на валутен борд са намаляване на инфлацията, положителен ръст на икономическия растеж, увеличаване на инвестициите и балансиране на държавния бюджет. Увеличава се процентът на чуждите инвестиции в страната, нараства и брутният вътрешен продукт. Всичко това води като цяло до стабилизиране на икономическата ситуация в страната.

    С годините валутният борд се превърна в една от най-уважаваните институции, която се радва на висока обществена подкрепа и на симпатизанти измежду поддръжниците на партии от целия политически спектър

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  41. 41 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Любопитно

    До коментар [#26] от "vladimirkarolev":
    [quote#26:"vladimirkarolev"]И какво високотехнологично произвеждахме, че не се сещам? А относно промишлеността, индустрията формира два пъти по-голям дял в икономиката на Сенегал, отколкото в икономиката на Германия. Тая икономика в университетите не се преподава, за да може да се запълнят някакви часове. [/quote]

    А сега какво високотехнологично произвеждаме ?
    1/3 от " националноотговорните " бизнесмени произвеждате консултации за енергетиката , другата 1/3 се въртите около обществените поръчки като куче около касапница , а третата си държи парите на депозит.
    И можем да добавим онези 5-6/даже и толкова не са/ фирми които печелят лотовете за магистралите.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  42. 42 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1405 Любопитно

    До коментар [#29] от "navy":

    Айде на поправка: http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D0%B0%D0%BB%D1%83%D1%82%D0%B5%D0%BD_%D1%81%D1%8A%D0%B2%D0%B5%D1%82

    Поради системната неспособност на българските правителства да управляват ефективно публичните финанси Международният валутен фонд се съгласява да окаже помощ на правителството само при условие да се въведе валутен съвет= Преговорите започват през есента на 1996, но окончателно решение взема едва служебното правителство на Софиянски през пролетта на 1997 г.[2].

    15.02.1989 - 07.02.2018
  43. 43 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#41] от "navy":

    Ти за Епик, Джонсън Контролс, Телерик... чувал ли си?
    Щото около шлосерите е бая шумно - там с чукове и ламарина работите, та не знам!
    Явно трудно се чува, а и някакъв вятър откъм Драгалевци ти духа край ушите...!

    Едно време произвеждахме "Москвич", велосипеди и мотоцилкети "Балкан", телевизори "Велико Търново,... нали?
    Все шлосерска работа бяха! Hi Tech!

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  44. 44 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Весело

    [quote#38:"mrx10354190"] точно в този момент България има по-голямо промишлено производство от 1989г. [/quote]Стига смешки - и колко компютри, роботи, мотокари, микробуси, оръжия и химически торове сме произвели тази година. СМЯХ

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  45. 45 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#42] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
    До коментар [#40] от "The Core":

    Фактите и датите за Паричния съвет са 2:
    1. Закон за БНБ
    2. 10,06,1997 год

    Това е ! хЕдно е да искаш ,друго е да можеш ,съвсем различно е да го направиш!
    Всеки който се е интересувал знае за решението на служебното правителство , знае и за правеното от Димитър Костов/ комунистите даже си приписват основна заслуга за ВБ щото те били подготвили всичко избягвайки факта ,че докато са подготвяли ВБ направиха инфлация хиляди проценти/ ,който е чел знае и за предлаганото от Ран-Ът.
    А колкото до Софиянски и служебното правителство колко са правили нещо без да питат Костов не знам откъде дойде прякора " Командира"
    Софиянски си го интересуваха Халите,Софийска вода,СофияМед .........................

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  46. 46 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Неутрално

    [quote#26:"vladimirkarolev"]И какво високотехнологично произвеждахме, че не се сещам?[/quote]Компютри, роботи, дискове ... и то много Би трябвало поне ти да помниш. Аз го помня. Колко е било пазарно и печелившо е друг разговор в който ти си корифей - а аз лаик.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  47. 47 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Любопитно

    До коментар [#43] от "The Core":
    [quote#43:"The Core"]Ти за Епик, Джонсън Контролс, Телерик... чувал ли си?.. [/quote]

    Е та ?
    Колко милиарда евро им е оборота на тези икономически титани ?
    На колко десетки хиляди работници дават хляб ?
    Какви данъци плащат на бюджета ?

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  48. 48 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1405 Весело

    [quote#45:"navy"]Фактите и датите за Паричния съвет са 2:
    1. Закон за БНБ
    2. 10,06,1997 год[/quote]

    Тоест Станишев е прав като каза "Аз вкарах България в ЕС", а не на СДС които започнаха и отвориха и на НДСВ, които затвориха главите ? Излагаш се повече от допустимото

    15.02.1989 - 07.02.2018
  49. 49 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    До коментар [#44] от "dark'star":
    Смешно е на БВП на България в момента "леко" се различава от този, през 1989....
    Освен това има един много прост начин да разбереш дали работи промишлеността - производство на ел. енергия. Там няма сив сектор.... Ами сега положението е съпоставимо с 1989, но без енергоемките производства. Може и да не ти харесва, но някой все пак работи в тая държава. Нали трябва да се изкарват пари за социалнослабите "римляни"...

  50. 50 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#48] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
    [quote#48:"Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!"]Тоест Станишев е прав като каза "Аз вкарах България в ЕС", а не на СДС които започнаха и отвориха и на НДСВ, които затвориха главите ?[/quote]

    Как се въвежда ВБ?
    С намерение ?
    С решение ?
    Или със закон?
    Тук не коментирам дали правителството на Софиянски би предложило и НС би гласувало закон/ако КБ позволяваше СП правителство да прави това/ - най-вероятно да ако има мнозинство за подкрепа.
    Коментар може да се прави ако правителството и мнозинството на ОДС не бяха имали решимост за въвеждане на ВБ.
    Стотици и хиляди намерения и решения през тия години са забравяни или вземани наново в съвсем друга посока.
    Колкото до ЕС всички направиха по нещо - в общи линии признанието към направено от ОДС е най-малко и гледат да се потули и забрави.
    Пак казвам нищо по-важно по-това време не е правено без да уведомят и питат Костов камо ли решение за ВБ.
    Само ще ти постна малко от едно интервю на Кирчо Мутрафончето Добрев
    " .........Баща ми уважаваше Костов като политик. Между двамата имаше мъжко отношение. Не беше същото към Петър Стоянов.
    Чаках го на една среща при президента .Дойде бесен!
    45 минути с Първанов чакат Стоянов да се свърже с Костов, за да се разберат ще има ли Консултативен съвет.Оня не му вдигал телефона . Какво е това?"

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  51. 51 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2310 Весело

    [quote#49:"mrx10354190"] Ами сега положението е съпоставимо с 1989, но без енергоемките производства. Може и да не ти харесва, но някой все пак работи в тая държава[/quote]Работят КЛИМАТИЦИТЕ Такива вицове на ел. диспечер не се разкзват - пробвай с друг

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  52. 52 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1478 Неутрално

    До коментар [#51] от "dark'star":
    Като диспечер би трябвало да знаеш, че потребяваната от населението енергия (за климатиците например) е горе-долу същата, като през 1989...
    От такива диспечери ще стоим на свещи, въпреки всичките 14 000MVA инсталирана мощност...

  53. 53 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 497 Неутрално

    "Да живей Вожда на промяната!" завърши авъорът на този "анализ"...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  54. 54 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#10:"navy"]Я , повече за ВБ?Справка? [/quote]
    Костов беше срещу валутният борд и твърдеше че той ограничава националният ни суверинитет, той му беше наложен силово от МВФ. Помня го много добре защото по онова време живо се интересувах от тези въпроси, исках да си спася скромните спестявания.

    Парадокс, но първите проучвания за въвеждането на ВБ са направени по времето на Жан Виденов, това е било условието на МВФ да му отпуснат помощ. ЖВ е бил съгласен но БСП не са го подкрепили.

    А първите стъпки към валутен борд бяха направени от Софиянски който въведе на практика фиксиран курс. Тогава бяха разработени и основните документи от Ангарски който му беше финансов министър. В екипа му нямаше нито един от водещите тогава икономисти на СДС /Венци Димитров, Жотев и т.н./ защото както казах Костов беше срещу борда.

    На Костов и СДС може да се признае като заслуга гласуването на закона за ВБ. Като разбраха че без ВБ няма да има заеми от МВФ те обърнаха палачинката. Впрочем ако сте забелязали Костов нито веднъж не се е обявил сам за баща на ВБ, още са живи участниците и бързо ще бъде разобличен. За такъв го обявяват феновете на Сектата.

    http://www.bulblog.com/истината-за-валутния-борд-кой-е-бил-за/

    Истината за валутния борд – кой е бил „за“ и кой „против“

    [quote#0:""]ИВАН КОСТОВ, лидер на СДС, бивш финансов министър:

    „Валутният борд означава пълно разочарование от политиката на правителството и неверие, че то е в състояние със собствени усилия да предизвика каквито и да е резултати. Ако БСП приеме борда, трябва да се разпусне като партия. И всички нейни лидери да бъдат съдени съобразно закона за предизвикване на национална катастрофа. Затова бордът е точно това – констатация за фактическа катастрофа. Моментът е толкова сериозен, толкова съдбоносен за България, че е най-добре управляващите да си поемат отговорността. Жан Виденов трябва да си подаде оставката. За да сложи край на лъжата, че той прави структурна реформа. Ако правеше структурна реформа, нямаше да се стегне до въвеждането на валутен борд.“

    ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ, зам.-председател на комисията по бюджет и финанси

    „Идеята за въвеждане на валутен комитет е свидетелство за краха на правителството в областта на икономиката и финансите. Действията са насочени не толкова срещу централната банка, колкото срещу неспособността на правителството да се справи с проблемите. Валутният борд е чисто паричен метод, той има своите плюсове, защото ще свали инфлацията, но има и социални минуси. При валутния борд проблемът с изплащането на външния дълг въобще не може да бъде решен, тъй като бордът би работил добре в страна, където има експертен потенциал. Единствените, които може би имат полза от въвеждането на валутен борд, са здравите предприятия от частния сектор. Позицията на Народния съюз тепърва се изработва.“[/quote]

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  55. 55 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    Още за отношението на СДС и Костов към въвеждането на Валутният борд. Като знаете характера на Командира мислите ли че Муравей Радев и Александър Божков са говорели неща които предварително не са обсъдени с него?

    Така че престанете с легендата как Костов въвел Валутният борд и спасил България. Той му беше наложен силово от МВФ и Костов го прие със скърцане със зъби. Не го искаше защото ограничаваше възможностите му за далавери с курса.

    http://dobronameren.blog.bg/history/2013/02/14/fabriki-za-iliuzii-dolu-i-gore-valutniia-bord.1053334

    Фабрики за илюзии - Долу и Горе Валутния Борд

    [quote#0:""]- Муравей Радев в “Новинар” от 14.02.1997: “Валутният борд е принудителна мярка, която създава условие за прилагането на определени параметри. При управлението на БСП бордът беше повече от задължителен. При силно демократично управление можем да минем и без формалното приемане на валутен борд. Това, разбира се, значи да спазваме строга финансова дисциплина. Новото правителство трябва да действа много бързо, за да можем да избегнем борда.”

    - Ден по-рано пак в “Новинар”: “Може и да не стигне до въвеждане на борд, каза преди време новият вицепремиер Александър Божков. Икономисти от СДС ще предложат на МВФ в България да не се въвежда борд, а валутна система “Змия в тунела”, при която националната валута ще получи право на отклонение от фиксирания си курс за определен период.”

    - Иван Костов в “Труд” от 23 юни 1997, интервю на Валерия Велева: “Какво може да се каже за кабинета? Той е първият смачкан от борда, първият малтретиран, на който всъщност е отнета властта. Валутният борд е удар върху самочувствието ми на премиер. От властта в държавата, която е била по времето на Жан Виденов, е останала само ½. Възможностите са толкова ограничени. [/quote]

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  56. 56 Профил на Тsonkooo
    Тsonkooo
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    Костов направи това, което никой не се решава след него - не пусна косовски бежанци в България, 50 хиляди жени с деца и всяка от жените бременна, родени на българска територия децата им са български граждани и могат да повлекат всички роднини, които пожелаят. И щяхме да имаме същите проблеми като на Македония сега, защото повечето от бежанците там не са се върнали в Косово след войната.

  57. 57 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    До коментар [#56] от "Тsonkooo":

    Защо гербавите и комунетата толко много ненавиждат Костов? Това, според мене си е феномен. При условие, че последните успешни реформи, които и сега работят са дело на именно този забележителен човек?

  58. 58 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3122 Неутрално

    До коментар [#57] от "Сиянието на Мрака":

    Защото са комунисти

  59. 59 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Не може снимката на Баце да седи редом с тази на Костов и Негово Величество. Не обиждайте интелигентните хора в България, много ви моля

  60. 60 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#58] от "hodounski":

    ШЩ

  61. 62 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3225 Неутрално

    [quote#45:"navy"]Фактите и датите за Паричния съвет са 2:
    1. Закон за БНБ
    2. 10,06,1997 год [/quote]
    айде бе . ми тогава станишеф , еднолично , собственоръчно .... ни вкара в ес . за 2те години мълчание , някакво геройско обяснение имаш ли

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  62. 63 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    Така че когато говорите за хиперинфлацията 1997г която изяде спестяванията на българите и даде възможност на назначените капиталисти да си нулират кредитите имайте предвид, че Костов и СДС са били против въвеждането на Валутен борд от Жан Виденов. Ако беше въведен тогава парите на хората нямаше да бъдат стопени от хиперинфлацията. Прочетете още веднъж внимателно #54 и си помислете чий интерес са защитавали те.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  63. 64 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#57:"Сиянието на Мрака"]При условие, че последните успешни реформи[/quote]
    Кои точно реформи? Валутният борд който му беше наложен силово от МВФ, дадох достатъчно доказателства че е бил против него. Не е негов, на МВФ е. Или бандитската приватизация при която се роди това което днес наричаме олигархия и не успяваме да се оттървем от нея? Това вече признавам че си е негово но не виждам никакви причини за гордост.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  64. 65 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#57:"Сиянието на Мрака"]Защо гербавите и комунетата толко много ненавиждат Костов? [/quote]
    Ненавижда го ЦЯЛ НАРОД, не си ли чел резултатите от социологическите проучвания, мразят го наравно с Доган. Ако не им вярваш погледни резултатите от изборите на ДСБ, не можете да влезете сами в парламента та се налага да се криете в разни коалиции и да търсите помощта на разни мафиоти. Оказа се че това с кмета на Хасково е било предложение на Радан. А всичко е защото Костов е доказан мафиот, само вие в Сектата още не искате да го видите.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  65. 66 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    Иван спечели, гръмна шампанско на стълбите на Невски и викна, че няма да ни излъже. Той беше първият, който изкара пълен мандат. В края на тоя мандат някой му спретна номер и за малко не го гътнаха от власт. Това беше, когато софийските таксиджии окупираха парламента в подкрепа на колегата си, загубил малкия си син. Видя се как лесно може да манипулира гневна тълпа, а аз видях Костов уплашен. Но не това му беше някаква грешка. Той е опитен политик и специалист. Сбърка, когато се покри от обществото след загубата на изборите. Не чух някакво смислено обяснение за това, той се появи внезапно, както и се скри. СДС се разпадна, а беше силна партия, макар и загубила. Костов можеше да я дигне наново и след 800 дни на царя да се върне в управлението. Минало бешало, така се появи Бойко, и на него му направиха същите номера, само че с фактури и електромери. Жалка история за тия дето ги творят тия неща. Само че по времето на Костов и Симеон още не беше почнала кризата, нямаше такава безработица и емиграция, нямаше ги външните проблеми по Е скептицизма, Русия,Гърция и бежанците. Буре с барут, а у нас има хлапета, дето си играят с кибрит.

  66. 67 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3122 Весело

    До коментар [#61] от "Сиянието на Мрака":

    Леле мале!!!!

  67. 68 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#65] от "Fred":


    До коментар [#66] от "man_un":

    Една хубава статия, за онези, които слабо помнят, но силно обичат Костов!:

    http://megafon.blog.bg/politika/2011/06/13/ivan-kostov-politikyt-s-dve-lica.764442

    Имаше и една добра статия в Уики, където се обясняваше точно какво е последвало за България, поради грабителския курс, по който бяха обменени старите към новите левовое и как е имало различни варианти - до около 250:1, но Костов е предпочел 1000:1 поради обезценяването на индустрията в името на приватизацията! После се оправдал с БНБ...
    Но.. статията изчезна преди време...

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  68. 69 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#66:"man_un"]Сбърка, когато се покри от обществото след загубата на изборите. Не чух някакво смислено обяснение за това[/quote]
    Според мен тактиката му беше "Да се снишим докато отмине бурята". Като ръководител на партия в опозиция той е длъжен да бъде силно критичен а това означаваше, че могат и да му отвърнат и да поразкрият някои от безбройните далавери в които той и приближените му са участвали.

    Затова плана му беше да отстъпи временно управлението на СДС и преди изборите да се върне за да може да реди листите. Избра си за наследник Надежда Михайлова която изглеждаше безобидна и лесна за отстраняване. Преди изборите беше задействан сценарият за отстраняването и като беше изнудена да влезе в кметската надпревара за София, битка която предварително беше ясно че ще бъде загубена.

    За изненада на Костов Хубавото Наде се оказа по-корава отколкото очакваха, не без помощта на кръгът "Агнешките главички" се очертаваше загуба на Националната конференция и тогава Костов направи рязък завой, яхна наивниците от "Диалог" и си направи собствена партия която изгради в изцяло авторитарен тип където беше немислимо друго мнение освен неговото. Нещо като тъмносиньо ДПС но понеже му липсваше етническият вот на Доган и демократично мислещите хора е трудно да бъдат водени дълго време за носа съвсем логично накрая завърши с провал.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  69. 70 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    Едно от най-отвратителните престъпления на Костов е че даде Нефтохима на руснаците. За това той трябва да бъде съден за национално предателство понеже затегна още по-яко руската енергийна примка около врата ни и засили позициите на руската пета колона в нас.

    В тази връзка от защитниците му упорито се разпространяват 2 Опорни точки: първо, че Нефтохима е можел да работи само с руски нефт и второ, че поради тази причина към него не са проявили интерес никакви западни компании. Естествено те са лъжа, отново разчитат на неинформираността и късата памет на хората. Какви обаче са фактите:

    http://www.dnevnik.bg/print/arhiv_pari/1997/02/01/1427110_neftohim_gotov_za_irakski_neft/
    [quote#0:""]НЕФТОХИМ има готовност да започне да преработва иракски нефт, съобщиха от рафинерията вчера. От срещата в четвъртък между служебния премиер Стефан Софиянски и новото ръководство на комбината се разбра, че има вероятност Ирак да трансформира дълга си към България в нефт. Багдад ни дължи около 2 млрд. USD. Имаме технологична и техническа подготовка да започнем да преработваме иракски нефт, съобщиха от комбината вчера. Досега бургаската рафинерия работеше главно с ирански и руски продукти. Независимо, че иракският нефт е по-тежък и с по-голямо съдържание на сяра няма никакви проблеми инсталациите да се пренастроят на него, твърдят специалисти.[/quote]

    http://www.dnevnik.bg/print/arhiv_pari/1997/03/01/1430614_neftohim_obrabotva_irakski_petrol/
    [quote#0:""]ДВА танкера със 160 000 т иракски нефт се очаква да пристигнат до края на март в Бургас. Пратката е по сделката на Росбулнефт с Нефтохим.[/quote]

    http://www.vesti.bg/novini/us-kompanii-se-interesuvali-ot-lukojl-neftohim-burgas-29541
    [quote#0:""]Американската агенция за търговия и развитие" и големи US-компании са заинтригувани от проектите на "ЛУКойл Нефтохим"-Бургас. Това заяви посланикът на САЩ у нас Ричард Майлс. Дипломатът се срещна днес с генералния директор на "ЛУКойл"-България Валентин Златев в централата на нефтената компания в София. Двама обсъдили възможностите бургаската рафинерия да се превърне в най-модерната на Балканите. Били разисквани и предлоожения на американски компании за изграждане на допълнителни нефтопроводи от Каспийския регион през Черно море.[/quote]

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  70. 71 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#68:"The Core"]поради грабителския курс, по който бяха обменени старите към новите левовое и как е имало различни варианти - до около 250:1[/quote]
    Това е бил курсът който МВФ е предлагал на Жан Виденов. Поради колективната съпротива на СДС и кръгове в БСП не беше прието, последва хиперинфлацията при която курсът стигна 3000 лв за долар, хората загубиха спестяванията си, кредитните милионери изчистиха дълговете си и банкерите скриха кражбите си и източването на банките. И както правилно беше забелязано предприятията бяха приватизирани на безценица. БСП и кръгът около Костов в СДС играха в забележителен синхрон за реализиране на този сценарий.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  71. 72 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#65] от "Fred":

    Не, изобщо не си прав. Костов предаде на Царя работеща държава. Как така чак до 2009 година имаше всяка година ръст над 5-6 процнта и изведнъж..дойдоха герберите и икономиката тотално се срина? Как стават тези работи? Нито една, повтарям - нито една година нямаше без дефицити. Уж ви била виновна кризата? Дръжки, кризата. Защо, когато дойде Орешарски и моментално дръпнахме с цели 2%? Истината е една и я запомнете добре - всички гербери, които се занимаваха, занимават се и сега с икономика, са пълни некадърници. И това не е шега, а доказано на практика. Ако не ми верваш, изчакай края на годината, когато дежурните мрънкания и жални оправдания за поредния неуспех ще завършат с гневни погледи към дедо Ваньо отново дето нарочно е сторил "кривия гербаф Космос"

  72. 73 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Герб за вредни за България точно колкото комунистите. Резултатите от 42-месечното управление на тази шайка са плачевни. Борисов успя да натрупа 8 милиарда дълг и да остави над 1 милион безработни, от които 150 000 младежи. С всички свои действия този режим задълбочаваше кризата, която се разгърна по целия спектър - икономически, финансов, политически и социален. Борисов беше единственият "премиер" след 1990 г., който замрази пенсиите и заплатите. При него лекарствата поскъпнаха с над 500 процента, а храните с 50 на сто. Средният и малък бизнес беше унищожен. За пръв път в историята на България, доведени до пълно отчаяние и безизходица, хора се самозапалиха в пропорции по-големи от паленето на будистите в Южен Виетнам по време на войната с американците. Не бяха развити никакви нови или стари отрасли в икономиката. Не беше увеличено потреблението, което в България е с най-голям спад - абсолютен и пропорционален - във всички страни-членки на ЕС. Започнатите магистрали са нискокачествени и недовършени, парите към подизпълнителите са неизплатени. Държавата се превърна в най-големия длъжник, с което уби икономиката. За сметка на това оглавихме всички негативни класации на ЕС: по корумпираност - първи, по сива икономика - първи, по скъпи кредити в ЕС - първи, по спад на трудова заетост - първи, изпреварвайки даже Испания, Гърция и Португалия, по скъпа енергия - първи. Последни по качество на здравеопазване и образование. Така се получва винаги, когато се пренебрегват с Андрешковска презрителност съветите на умните и можещите..

  73. 74 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#72:"Сиянието на Мрака"]Не, изобщо не си прав. Костов предаде на Царя работеща държава.
    ...
    Нито една, повтарям - нито една година нямаше без дефицити.[/quote]
    Лесно се работи без дефицити когато имаш за приватизиране икономиката на цяла държава. Ако ББ имаше за приватизиране примерно БТК, мислиш ли че нямаше да вземе парите от там вместо от заем?

    Все едно да получиш наследство, естествено ще харчиш повече отколкото си заработил и пак няма да има проблеми. Свърши приватизирането и се появиха дефицитите. А това е защото в тази държава "бизнеса" е свикнал да се оправя с крадене, той не създава, така са заченати.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  74. 75 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#74] от "Fred":

    Аа, не, чети до "после", гербер. Не като Евангелието! Защо Орешарски успя и то точно след опустошителното торнадо, наречено ГЕРБ? Хайде кажи, де. При това с невиждан ръст за гербавите, даже мечтан за тях цел мяндат - 2%? Ами защото Орешарски няма пожарникарска диплома, ето за това

  75. 76 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3225 Неутрално

    [quote#70:"Fred"]Едно от най-отвратителните престъпления на Костов е че даде Нефтохима на руснаците.[/quote]
    не точно . най отвратително е мита че и.к не пуснал косовски бежанци . всъщност сделката е инициирана , осъществена и сключена от Райков . България плаща издръжката им в македония , и не дава коридор на руснаците (все пак трябва спяща гангрена ) . в замяна руснаците получават нефтохим , ..... за 1 лев . та митовете лесно се проверяват с гугъл и малко таблица за умножение ...

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  76. 77 Профил на petyo9
    petyo9
    Рейтинг: 722 Неутрално

    [quote#70:"Fred"]Едно от най-отвратителните престъпления на Костов е че даде Нефтохима на руснаците.[/quote]
    Нефтохима не го "даде" Костов а го продаде. Продаде го на този който даде най-добра цена. Търгът спечели Лукойл в конкуренция с още четири руски фирми. Освен руснаците никой друг не прояви интерес към НХК Бургас - единствената в света рафинерия работеща на загуба (!) и съответно с дългове. Спекулациите, че Амоко Кемикълс проявявал интерес са несъстоятелни. Ако беше така те щяха да наддават на търга, а те (както и никой от западните компании) не закупиха дори и тръжни книжа. И напълно обяснимо - как щяха да захранят рафинерията с нефт в затвореното Черно Море? Танкерите щяха да чакат със седмици реда си за преминаване през Босфора. А към днешна дата се сбъднаха и най-мрачните прогнози - турците съвсем забраниха преминаването на танкери през Босфора. Това са фактите. А другото е опорна точка спусната от Позитано 20 за черен PR на Костов. Но, както се вижда, на нея "кълват" и хора с претенции за интелектуален багаж.

  77. 78 Профил на petyo9
    petyo9
    Рейтинг: 722 Неутрално

    [quote#65:"Fred"]Ненавижда го ЦЯЛ НАРОД[/quote]
    Правилна констатация. Така навремето са ненавиждали Стефан Стамболов. И обзети от дива ненавист са го насякли на парчета в центъра на София. Днес слагаме иконата му до тази на Васил Левски. На българина акъла му идва "после" - понякога след столетие. Заради това сме и на този хал.

  78. 79 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Една правеща се на много сериозна, но на практика съвсем несериозна статия. Защото да хвърлиш цялата вина върху СДС, НДСВ и ГЕРБ, и да забравиш за заслугите в тази област на БСП-то на Виденов и на Станишев и на ДПС-то на Доган, значи или че нямаш представа за реалните политически и политико-икономически процеси в държавата, или че съзнателно искаш да наложиш една удобна за теб, но невярна оценка за прехода.

    Не че Костов и неговото СДС не са виновни. Всъщност притежавайки безспорни управленчески качества, Иван Костов и неговото СДС са тези, които поставиха основите на сегашната наша изцяло олигархическа политико-икономическа управленческа система с нейната пораждаща беззаконие и корупция законова система. А фактът, че той по един напълно неморален начин си взе парите, внесени с преференциална лихва в КТБ, показва, че това, което е направено тогава, е направено не поради грешки и незнание, а напълно съзнателно и целенасочено.

    Подобно е и управлението на НДСВ, когато корупцията беше издигната на най-високо ниво, и дори при ГЕРБ, макар герберите всъщност да не внесоха при първото си управление нищо ново. Но нима при Първата тройна нещата бяха наистина по-добри, отколкото при Царя и при Костов или при ГЕРБ? И нима не беше достигната именно при управлението на ДПС–БСП–Атака, при правителството на Орешарски, най-ниската точка на падение на българската политико-икономическа управленческа система?

    Казват, че когато фактите говорят, тогава и боговете мълчат. Но авторът на коментираната статия очевидно не е Бог и затова си позволява да прави обобщаващи оценки, които са прекалено далече от истинското положение на нещата. При това го прави по начин, който на практика обижда мислещите коментиращи, които няма как да се съгласят, че цялата вина за това, което става у нас, е на Иван Костов, на Царя и на ББ, и че БСП, ДПС и Атака са напълно невинни в това отношение като току-що родени агънца.

  79. 80 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    До коментар [#76] от "deribeev":

    Това не го знаех, досега и аз смятах че Костов се е опънал за косовските бежанци и му го признавах това за заслуга. Което безспорно е добре за нас защото заедно с тях щеше да влезе и албанската мафия. Оказа се че сме си платили да не влязат тук. Все пак по-добре така отколкото да ни се бяха натресли на главата.

    За коридора съм на мнение, че самите руснаци не се натискаха много да воюват в Сърбия, само демонстрация на желание правеха. По онова време те бяха доста закъсали вътрешно и въобще не бяха в състояние да водят война извън границите си още по-малко пък да влязат в директен конфликт с НАТО. Много по-изгодно им беше да ръчкат огъня отдалече с чужди ръце.

    Та така Костов тогава се писа герой макар че всъщност им помогна на руснаците да излязат от ситуацията, уж искат да помогнат ама видите ли българите не им позволили. Спокойно ако искаха щяха да си прелетят над нас и нашите нямаше да посмеят патрон да изстрелят, само с дипломатични ноти и пушилка щеше да свърши всичко.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  80. 81 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    [quote#77:"petyo9"]Спекулациите, че Амоко Кемикълс проявявал интерес са несъстоятелни.[/quote]
    Разбира се, и американският посланик лъже, и въобще всички лъжат само Гуруто на Сектата целият е в бяло, да се свети Името Му. Е, напоследък бялото нещо се позацапа от лайната които хвърчат около тази КТБ но както каза един приятел "Костов няма какво повече да губи, може да си позволи да лъсне истинският му образ". Все едно за един сектант това няма значение.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  81. 82 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    Интересен материал, който хвърля светлина или поне дава хипотеза за това какви идеи са били в основата на издигането на възлови правителства и лидери. Сякаш само добри намерения са били в основата на идеите и тъкмо тук идва голямото ми съмнение. По-скоро така са били представяни тези идеи пред западняците. Това е била опаковката. Сърцевинната цел не може да е била нещо друго освен ГРАБЕЖ на олигархията. И нищо не може да ме убеди в противното. И щом грабежът вече не може да се осъществява в предвидения мащаб, лидерът и правителството се натирват.
    Впрочем в материала липсваше и намек за знаковите далавери, които са извършени. Само КТБ се споменава.

  82. 83 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 931 Неутрално

    [quote#44:"dark'star"]Стига смешки - и колко компютри, роботи, мотокари, микробуси, оръжия и химически торове сме произвели тази година. СМЯХ [/quote]
    ...
    Абе, откъде ви намират все такива ?
    Даже и смешни не сте ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  83. 84 Профил на Костовист
    Костовист
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Крайно несериозно е да се сравнява царя-ченге. Иван Костов закри комунизма- България от 1989 г. до 1997г беше в състояние на свободно падане. Ама за това се иска мозък и мислене, а не четене на заглавеята в "Труд" и гледане на Слави Трифонов

  84. 85 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    Сичките - супер-дупер, а накрая имаме един шафьор с шлифер, редовно пребиван на футбол и тенис през работно време...

  85. 86 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    "но подобна картелизация, водеща до намаляване на конкуренцията (стабилизация на партийната система) е била видима почти навсякъде в Европа"

    В Латинска Америка и Третия свят, да. Паралелите с Европа са неуместни. Мащабът на грабежа е просто отвъд правилата. Говорим за Третия свят.

  86. 87 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1366 Весело

    [quote#43:"The Core"]Едно време произвеждахме "Москвич", велосипеди и мотоцилкети "Балкан", телевизори "Велико Търново,... нали?
    Все шлосерска работа бяха! Hi Tech! [/quote]

    Да бе да произвеждали сме ама друг път.
    Виж за сглобяване да сглобявахме Кузма Кузмич както и телевизорите в Търново май внасяха кинескопите от Филипс и само сглобка за колелетата и моторите Балкан 50 - 75 - 250 да правехме но не издържат на конкуренцията.
    Мотокарите Йелау двигателите от Англия другата арматура и противотежестите от нас докато направиха КДД - Варна които също не издържаха на конкуренцията.

    Дуругари да Ви е честит завода за полупроводници пък догодина ще направим за цели.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  87. 88 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Смилов, няма да се правиш на гламав - най много са управлявали последните 25 години БСП и ДПС! Нещо не ги видях в триптиха?! Триптериш пред тях ми се струва.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  88. 89 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1045 Неутрално

    Костов изгони Иван Искров от ДСК като мръсно куче, след като го хвана в корупция. Но следващите двама го рециклираха и повишиха!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  89. 90 Профил на Freedom of Speech
    Freedom of Speech
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Комунисти от БСП и ГЕРБ - всички мирно пред Костов!

    Езикът е машина и не бива да се допуска пружините й да скърцат.
  90. 91 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#54:"Fred"]А първите стъпки към валутен борд бяха направени от Софиянски който въведе на практика фиксиран курс. Тогава бяха разработени и основните документи от Ангарски който му беше финансов министър.[/quote]
    Софиянски направи това което му каза Костов. Мандата на служебният кабинет беше много ясен както беше и ясно кои го писа. забелязал съм че от доста време кога то се появи името на костов започваш да говориш пълни глупости и да манипулираш хората.

  91. 92 Профил на Maradona
    Maradona
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Истината е, че трябваше да има лустрация на всички нива в държавата.Трябваше и около стотина човека да полежат в пандиза. Митьо Пайнера трябваше да бъде посечен в зародиш!
    Сорос въобще не трябваше да стъпва и да подпомага мамините комунистически синчета пребоядисани като демократи.
    Ей ,за 70 години не се намери човек в тази моя родина, който да иска да остане в историята като променил България!

  92. 93 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    "Симеон формира и странен кабинет, в който влизаха и представители на БСП, най-вече по линия на "Мултигруп"..."

    Смилов е пропуснал, че именно Мултигруп докара Сакскобурготски! Затова и Деди, така щедро му се реваншира. Е, наложи се съответната преконфигурация, след като хората на покойния Луканов закономерно отстреляха "Зъбчо", по-известен като Илия Павлов! Лошото на такива анализи като този е, че може да ги прочете някой млад човек и да си оформи мнението въз основа на половинчати глупости!

    I Want To Believe
  93. 94 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#93] от "2.5":

    Симеон постигна икономически успехи, каквито никой преди, а и след него никога няма да постигне. Напълни държаваната хазна/даже я препълни/, с което всичкото лаене по негов адрес е безпредметно и явно е плод на завист. Каквато изпитват всички неуспели и неможещи амбизиозни посредственици. Това е историческата истина.

  94. 95
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  95. 96
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  96. 97
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  97. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  98. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  99. 100 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2252 Неутрално

    До коментар [#94] от "Сиянието на Мрака":

    Не е коректно да се вадят нещата от контекста!
    Т.нар. успехи на Дедо са и благодарение на направеното от Костов! Хайде да не пропускаме и варварската приватизация, вкл. и собствената му "реституция" в рамките на неговия мандат... Това, което Милен Велчев направи с дълга сигурно също пишете в "без"спорните заслуги на царя?!
    😄

    I Want To Believe




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK