Държавата ще решава за какви и колко студенти да плаща, но достатъчно ли е това

Държавата ще решава за какви и колко студенти да плаща, но достатъчно ли е това

© Мария Съботинова



Публикуваме анализа от сайта на Института за пазарна икономика. Оригиналното име на текста е "Държавата ще определя за какви и колко студенти ще има държавна издръжка".

 
Министерството на образованието разработи проект за изменение на Закона за висшето образование, според който държавата ще определя за кои специалности ще се плаща държавна субсидия, колко студенти ще финансира по направления. Ако университетите пък искат да поддържат и други специалности или по-големи бройки в държавно субсидираните специалности, то те ще трябва да са платени.

В мотивите към законопроекта ясно личи осъзнаване на принципно погрешния подход на финансиране на висшето образование на базата на броя на студентите, който води до стимул за висшите училища да увеличават максимално приема, често за сметка на качеството. През 2015 г. делът на субсидията, определена въз основа на качеството (т.е. въз основа на рейтинговата система за висшите училища), е едва 12.8%, което обяснява липсата на значителни стимули за по-тясно обвързване на висшето образование с пазара на труда. Това беше отбелязано и в Стратегията за развитие на висшето образование за периода 2014-2020 г., в която целта е до 2020 г. 60% от държавната субсидия да се предоставя на университетите въз основа на комплексна оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда. Очевидно министерството се е заело да въведе този принцип в нормативната рамка и да започне да контролира по-изкъсо броя на студентите по специалности и университети, за които държавата плаща субсидия.


Така, вместо държавните органи само да утвърждават заложените от университетите бройки и специалности, законопроектът предвижда да се създаде Списък на приоритетните професионални направления[1] и защитените специалности[2], които ще финансира. Определянето на броя на приеманите студенти пък ще става в зависимост от 1) оценката на учебната и научна дейност, която ще е базирана на комплексна оценка за качество на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда, 2) реализацията на завършилите студенти и 3) приоритетите на държавата.


Статистиката на НСИ показва, че през 2014/2015 г. в България се обучават 257 хил. студенти, от които над 220 хиляди (86%) – в държавни университети, като за последните пет години студентите са се увеличили с 1.5 хил. Новите студенти за учебната 2014/2015 г. са 45 хиляди, а завършилите през 2014 г. - 32 хиляди.




Структурата на висшето образование по области на образованието пък показва, че най-висок относителен дял заемат студентите от "Стопански науки и администрация" - 22.6%, следвани от тези в "Технически науки и технически професии" - 15.1% и "Науки за обществото и човешкото поведение" - 12.3%. Най-малък е делът на студентите, обучаващи се в областите "Управление на сухопътен, воден и въздушен транспорт" - 1.2%, "Природни науки" - 0.7% и "Математика и статистика" - 0.2%. Вероятно част от непривлекателните специалности в момента ще станат "приоритетни" за държавата. Също е вероятно при определянето на приоритетните специалности да се взима предвид прогнозата за нужда от дадени специалисти в близко бъдеще, но подобно нещо не е записано конкретно в законопроекта, въпреки че такива оценки се правят от МОН.


Основният очакван резултат от законопроекта е ограничаване на финансирането на определени професионални направления, в които висшето училище не успява да се конкурира успешно с останалите (по мотивите към ЗИД). Реализацията на пазара на труда и най-добрите резултати от учебната дейност по специалности и университети могат да се проследят от данните от Рейтинговата система на висшите училища в България.


Ако новият законопроект се приеме, вероятно ще се вземе предвид, че при завършилите студенти по "военно дело", "медицина", "фармация" и "стоматология" връзката между специалността и пазара на труда е силна и под 1% от тях са безработни. Същите специалности държат и челните места по приложение на придобитото висше образование (с по около 95% от студентите) и най-високи теоретични и практични знания. Най-добрите резултати при студентите от тези специалности показват университетите, които традиционно подготвят такива специалисти.


На другия полюс са студентите по "животновъдство", "биология" и "религия" с 5.5-7.5% безработица след завършване и студентите по "туризъм", "изобразително изкуство" и "металургия", при които под една четвърт от студентите прилагат знанията си след завършване.


Интересно е да се отбележи, че практическите знания на студентите по "информатика и компютърни науки" са оценени доста ниско, а те по принцип са все по-ценни кадри на пазара на труда (второ място по осигурителен доход), което показва липсата на практика в университетите и очевидното самообучение на хората или (до)обучение от компаниите, които ги наемат.


В случая държавата дава субсидията на държавните университети, разходите са големи, а качеството към момента на редица специалности е сравнително ниско, което донякъде оправдава тази намеса. Въпросът обаче е дали субсидирането според различни критерии, освен че е най-лесният, е и най-ефективният подход за повишаване на качеството на висшето образование.


По света се използват и други модели, които от една страна оставят избор на студентите и гъвкавост на университетите, а от друга – ограничават намесата на държавата и централизираните грешки, които биха могли да бъдат допуснати. Подобен пример са моделите, основани на търсенето, които се основат на системата на ваучери за всеки студент, което на практика субсидира студентите, а не университетите, както и моделите, основани на студентски заеми, които предполагат отговорност и повече възможности за студентите[3].


Все пак похвално е, че правителството вече се е ориентирало в посока намаляване на стимулите за брой и увеличаване на стимулите за качество, но и методът, по който това ще се случи има значение за успешното изпълнение. Това ще е ключовият момент за постигане на добро висше образование и висока реализация на завършващите в България.



[1] Според законопроекта "Приоритетни професионални направления" са професионалните направления, в които към определен етап от икономическото и обществено развитие на Република България съществува необходимост от подготовка на висококвалифицирани специалисти.


[2] Според законопроекта "Защитени специалности" са специалности на висшето образование, за обучението в които липсва заявен интерес или заявеният интерес е нисък, но към определен етап от икономическото и обществено развитие на Република България съществува необходимост от подготовка на висококвалифицирани специалисти за тези специалности.


[3] Разглеждали сме тези модели по-подробно в изследването "Финансиране на висшето образование: Международният опит и българските перспективи".



Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3155 Весело

    Оказа се , че май в крайна сметка на татковината са и нужни и бачкатори , демек инженерни кадри !

    А от години куцо, сляпо и сакато се бута я за юрист , я за цоциолог , я за директор мениджър (и що не като в първия случай се трудиш за жълти стотинки а във втория имаш възможност я депутатин да станеш , че там се коват закони и ако не си юристче да им монтираш поне няколко вратички хич и не се бутай , а ако не станеш депутатче , че бройките са ограничени - Колю и Кънчо си търсят бодра смяна щото вече са дърти и си броят натрупаните покрай хилядите избори парици) !!!

    ПП. Та тия дето сакат на хляба мекото , поне да си плащат сами образованието

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    Разбирай - "държавата" има само нужда от милиционерчета, които да пазят докопалите се до властта от матряла, ааа и от прокурорчета и съдии, дето да позволяват фамилиите да правят, каквото си искат с матряла. Всички други да се оправят.

  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2280 Неутрално

    Това добре.Всичко зависи какво ще плаща държавата.

  4. 4 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    Каквото и да си учил, ако не ставаш за нищо няма как да се оправиш. Аз лично съм завършил История в СУ, ама 12 години се занимавам със Supply Chain Management и съм добър в това. Сега ми идват някакви дето точно това са учили, и то по доста добри университети, ама горките не стават и за помощник в склад.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  5. 5 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Крайно време е държавата да спре да плаща на професорската мафия !!!
    И да се спре безумието да плащаме за образованието на хора /лекари, инженери, всякакви/, които заминават в чужбина /да са живи и здрави, нищо лично, но да си платят образованието/ !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  6. 6 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 869 Неутрално

    "...ясно личи осъзнаване на принципно погрешния подход на финансиране на висшето образование на базата на броя на студентите"

    Ясно личи принципът "Парите следват студента", застъпван горещо от ИПЕ. Приложен в нашенски условия той води до това, че всеки младеж случайно минал край ВУЗ бива записан и след определения срок му се връчва диплома. Както болниците изписват фалшиви лечебни "пътеки", така и ВУЗ дават фалшиви дипломи. Инак ваучерите на ИПЕ са като купоните при социализма: хартийки има, но срещу тях не стои нищо.

  7. 7 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#5] от "роджър":
    Подозирам че именно това е целта на закона, да плаща повече на частната професорска мафия!Аз имам такъв въпрос египтологията важна ли е за държавата, и ако държавата реши че е важна ще субсидира ли някой частен университет където има тази специалност.

  8. 8 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#4:"Тюфлекчия"] Сега ми идват някакви дето точно това са учили, и то по доста добри университети, ама горките не стават и за помощник в склад. [/quote]

    Това за което говориш не се учи в университет, просто трябва да се направи , затова са стажовете , които тук са пълна пародия. Дори и Харвард да завършиш без стажове , няма как да стане . В моята фирма доставките и външната търговия ги движи едно момиче без висше, за два месеца се научи, е за разлика от висшистите не знае теориите на Маркс , Фридмън , Кейнс и прочие, но пък на мен ми трябва някой да ми купи стока от Китай , да я освободи от митницата и да се изпрати стоката , която аз произвеждам до клиентите ми , а не да ми обяснява каква е корелацията между лихвата и безработицата.

  9. 9 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#5] от "роджър":

    Ами той човекът е описал и другите модели - моделите, основани на търсенето, които се основат на системата на ваучери за всеки студент, което на практика субсидира студентите, а не университетите, студентските заеми.

    Просто за да не сме капо всеки трябва да сключва 10 годишен договор за отработване или връщане на парите. Искаш в чужбина да работиш връщаш парите от ваучера или заема. Работиш тук за по-малко пари на държавна служба - държавата покрива и разходите ти по обучение или фирмата ти дава достатъчно голяма заплата за да си покриваш заемът. Като заемите са освободени от данъци. АКо не си учил каквото се търси носиш си отговорността. Една продавачка в супермаркет се жалваше че била магистър. Ами тя явно не става за това с диплома 3 какво да работи и се оказва че за такива хора дипломите са една безмислица.

  10. 10 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#8] от "takeshi303":

    Доколкото разбирам не ти трябва човек с висше образование, то това е и проблема на 95% от работодателите!

  11. 11 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 909 Любопитно

    До коментар [#9] от "ЙЕИ":

    +++
    Именно !!!
    Апропо, това си е драма за десетки, може би стотици хиляди хора - нещастна като продавачка /щото, нали, магистър/, нещастни нейните клиенти /щото тя не харесва това, което работи/, нещастни нейните мама/тати /щото се набутали с някой лев да стане "детето" магистър/, нещастен мъжа ѝ /щото тя нещастна/, нещастни децата ѝ /щото тя нещастна/ ... и кой платил музиката /одата на НЕрадостта/ ???

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  12. 12 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#10:"ban"]Доколкото разбирам не ти трябва човек с висше образование, то това е и проблема на 95% от работодателите! [/quote]

    95 процента от работата може да се върши от хора без висше , и то не само тук е така , а по целият свят, колеж с професионална квалификация с практическа насоченост за 2 години би бил по добър вариант от 4 години университет. Германия е индустрален лидер и висшистите с университет са под 10 процента от персонала.

  13. 13 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#10:"ban"]Доколкото разбирам не ти трябва човек с висше образование, то това е и проблема на 95% от работодателите! [/quote]

    Примерно в банковите клонове тук касиерките са вишистки на 100 процента , а на запад са 1-2 годишен колеж.

  14. 14 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#13] от "takeshi303":

    Това е точно така, за голяма част от професиите висше образование не е необходимо, а особено в българската икономика, пък хич, след като и самите работодатели признават че нямаме високотехнологични производства, освен ай ти донякъде! От друга страна икономиката има нужда от потребители и от хора заети с нещо, в противен случай, още по висока безработица, престъпност, заминаване на младите в чужбина!

  15. 15 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1039 Неутрално

    Има:
    1)автоноМия на ВУЗ-овете-те сами си харчат парите и правят каквото си искат!
    2)неограничен брой ВУЗ-ове и липса на горна граница, нито контрол над новосъздадените
    (1)+(2)=демократичен хаос ! Резултатът НЕ е по-раличен от "независимата съдебна власт", или местната власт или здравеопазването или нещо друго!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  16. 16 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    Хората го правят от години, но от мен да мине. По-добре късно...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  17. 17 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 684 Неутрално

    Статията може и да е интересна, но не засяга един друг, още по-фундаментален проблем – проблемът за възвращаемостта на харчените от държавата и плащани от данаците на народа средства за образованието. Защото такава, каквато е сега тази система, държавата плаща на студентите, за да могат те да се образоват и да получат свястна професионална подготовка, но те като завършат отиват някъде на Запад и работят за благото и забогатяването на тези и без това богати държави, докато нашата държава остава на сухо. Така бедна България харчи луди пари за да подпомага безвъзмездно богатите западни държави. Което е пълен политически кретенизъм или, ако искате, добре обмислено противонародно престъпление.

    Следователно, парите, които даваме по тази линия за образованието, не трябва да се дават на съответните разбойнически висши учебни институции, били те частни или държавни, не трябва да се дават безвъзмездно като невъзвращаеми стипендии на студентите – те трябва да се дават като студентски заеми. А после, когато студентът завърши, всяка година, през която работи за България или в България, да му се опрощава някаква точно определена част от заема, докато той бъде изплатен по този начин напълно. А ако преди да е изплатил по този начин заема си завършилият специалист отиде на работа, примерно казано, в Англия, Испания или САЩ, да връща остатъка от този заем от заплатата си в тези чужди държави.

    Защото съгласете се, че има нещо неморално и противоестествено в това, една бедна държава да харчи парите на данъкоплатците си за да създава специалисти, които после отиват да работят за обогатяването на други, и без това много по-богати от България държави. Без да са върнали на държавата парите, които тя е изхарчила, за да станат те специалисти.

  18. 18 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    [quote#1:"SS"]Оказа се , че май в крайна сметка на татковината са и нужни и бачкатори , демек инженерни кадри ! [/quote]
    Изприщи ми се езикът и пришки ми излязоха на ръцете да казвам, обяснявам и пиша това вече поне 5 години.

    В крайна сметка дочакахме го Въпросът обаче дали не е вече много късно. В техническите вузове /мразя го това изкуствено университети/ зейна и се разширява една ОГРОМНА кадрова дупка. Едно 25 години да се излъже да дойде нов млад асистент беше нещо рядко, кой е глупак да дойде за 450-500лв заплата /преди данъците!/ и мъчително да расте по стълбицата, момче за поръчки докато след 15-20г се смилят да го направят доцент с "огромната" заплата 700-800лв? Който и ще да е шофьор на такси взема повече да не говоря за майстор да лепи плочки, за 1 ден ще ги вземе. Когато правят класации кой работи по специалността и това да имат предвид.

    Никой не идваше, годините се навъртаха, старите се пенсионираха и продължаваха да се тътрят по коридорите докато вече дойдоха дните когато са на 80-85г и с количка дори не могат да ходят на лекция.

    И сега какво? Преподавател не се става назначаваш го току що завършил и почва да чете лекции. МНОГО желателно е да поработи 3-4 години в практиката да види че тя е доста по-различна от учебниците, после 3-4 години да направи PhD /вече е задължително/, и още поне 4-5 години асистенстване преди да стане доцент който да чете лекции.

    Както и до го смяташ за по-малко от 10г не се става преподавател, реалният срок е 12-14г. Имат ли този буфер в техническите университети след като 25г направиха всичко възможно млад човек да не влезе там?

    Още нещо, заплатите. Колкото и за духовна сфера да говорим трябва и да се яде, семейство да се издържа и деца да се отглеждат, жилище да се купува и обзавежда, всичко това стои пред млад човек. Докато не се направят заплатите равни ПОНЕ на тези в другите области те ще изсмукват младите хора от образованието.

    Казах "поне равни" с надеждата, че желанието и отдадеността на науката ще превъзмогнат съблазънта на по-големите заплати другаде. Но много желателно е и да са по-големи с примерно 20-25% за да има конкуренция от кандидати и да се избират най-добрите.

    И това което изброих е само нищожна част от проблемите. Имате ли си представа например какви ОГРОМНИ средства са необходими за обзавеждането на качествени лаборатории, за закупуването и абонаменти на научна литература /много скъпа/, за средства за изследвания и разработки, участие в научни конференции за да си в час. Тези индекси на цитиране не падат от небето, първо се правят изследвания които гълтат стотици хиляди дори милиони и чак тогава се пишат статии които да цитират.

    ОГРОМНИ средства, също усилия и организация, не случайно нямаме нито един частен университет който да подготвя инженери, бягат като огън от това. Къде по-лесно е с една черна/бяла дъска и вече си готов с курс за мениджъри. Лесно, евтино и изгодно. В най лошият случай софтуерни инженери, там може да се мине и само с един лаптоп и проектор.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  19. 19 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    До коментар [#8] от "takeshi303":

    За това което говориш няма нужда от висше, впрочем ти сам си го разбрал. И въобще кога най-после специалистите със средно специално образование ще заемат своето място, ОГРОМНА грешка е че ги затриха.

    Аз въобще се отнасям много скептично към тези висши "модерни" специалности които ги навъдиха последно време. Може и да имат някакво приложение в научната и изследователска дейност, не знам не съм специалист. Но да учиш 4 години високи науки за гордото HR /Human Resources/ след като всъщност става дума за най-обикновен "Личен състав" който поддържа едни папки с лични дела /е, на компютър/, струва ми се че е чисто пилеене на време и пари.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  20. 20 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    [quote#12:"takeshi303"]95 процента от работата може да се върши от хора без висше , и то не само тук е така[/quote]
    Ох, почнаха да поумняват хората, дано са повече такива като теб.

    Само че народът ни е полудял на тема "вишУ", родители се разоряват да пилеят пари по частни уроци да влезе чадото "вишУ", и то непременно в някоя модерно звучаща специалност която е гарантирано и ненужна, после пак пари за издръжка, накрая дипломата и хоп, идва неприятният факт че такива са хиляди а работните места за това са 10. И както правилно каза по-горе колегата после нещастен и то за цял живот.

    Да не се чудим после че сме най-нещастният народ в света при положение, че обективно не сме чак толкова зле, има и много по-лошо. От лошо поставени цели и огромното разминаване между желано и действителност е. И от това, че никой не казва "Сам съм си виновен", все другите са виновни.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  21. 21 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    [quote#17:"glog"]държавата плаща на студентите, за да могат те да се образоват и да получат свястна професионална подготовка, но те като завършат отиват някъде на Запад и работят за благото и забогатяването на тези и без това богати държави,[/quote]
    Съгласен съм, не е справедливо. Въпросът обаче трябва да го разделим на 2 части - връщане на разходите и задържане/осигуряване на специалисти. Докато за първото няма спор, неправилно е да харчим пари да обучаваме кадри за богатите държави то за второто съм скептичен че ще успеем да си осигурим и особено задържим по този начин кадри. Просто разликата в заплатите за квалифицираните е ОГРОМНА, около 5-10-15 пъти в различните отрасли.

    В момента в който му се представи такава възможност ще избяга и с лекота ще възстанови направените разходи за образованието. Особено като се има предвид, че при нас разходите и заплатите в образованието са мизерни и то е изключително евтино. По памет при нас става дума за около $1-2000 годишно за студент а в Америка те са десетки хиляди долари годишно, около $50,000.

    Според мен ако е инженер като се дипломира ще поработи тук 2-3 години, толкова искат фирмите като начален стаж да стане инженер и после ще емигрира. Ако е медицина ще емигрира още с дипломирането.

    Има изследвания според които прагът за емигриране е 2-2.2 пъти разлика в заплатата. Ако е по-малко остава ако е повече се премества. Докато не стигнем този праг ще емигрират и ще губим ресурси вложени в кадрите.

    Защото не са само тези ваучери, ами детската градина, средното образование, здравеопазването, всичките разходи които прави държавата за всеки гражданин, тях кой ще ги върне? Решението е не принудата да закрепостява а хората да не искат да напускат.

    Впрочем в Германия вече висшето образование е безплатно. Те искат хората да ходят да учат при тях и после да си подбират от завършилите само качественото. Така че както е тръгнало скоро и кандидати за ваучери няма да има.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  22. 22 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2203 Любопитно

    До коментар [#21] от "Fred":

    Опрегнал си коня наопаки. Целта е държавата да си попълва бюджетните работни места с калпави кадри. Умните ще бягат в чужбина при високите заплати, независимо дали си плащат сами образованието или не. Държавната поръчка е да има и слаби студенти, дето като завършат да остават тук. Нещо като дипломи "про Ориенте" ама от тукашните университети.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  23. 23 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#22] от "gost22":


    [quote#22:"gost22"]Опрегнал си коня наопаки. Целта е държавата да си попълва бюджетните работни места с калпави кадри. Умните ще бягат в чужбина при високите заплати, независимо дали си плащат сами образованието или не. Държавната поръчка е да има и слаби студенти, дето като завършат да остават тук. Нещо като дипломи "про Ориенте" ама от тукашните университети.[/quote]
    А как може да се промени това нещо-като дадем тези правомощия на частния бизнес ?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK