
© Юлия Лазарова
Протест срещу матурите преди години - снимката е архивна
Попаднах на няколко тревожни родителски въпроса за матурата по български език и литература и реших да погледна за какво става дума. Това, което видях, ме ужаси. Спонтанната ми реакция беше да напиша следното във фейсбук:
"Учениците трябвало да "създадат аргументативен текст" за Яворов. Опитах се да проверя какво означава това. Мойта тъжна констатация е, че от времето, когато трябваше да пишем за комунистическия мироглед на Вапцаров или тежкия живот на селянина при капитализма в творчеството на Елин Пелин, безмозъчието на изпитната система значително се е повишило. Изглежда, преподаването и изпитните стандарти по литература са поделени 50:50 между заблудени псевдо структуралисти от 80-те години и застарели учители, които претакат 100 изречения под формата на частни уроци.
Подобна коалиция е по-вредна от съглашението Пеевски - Василев
Включително и за държавната хазна. Това е дълбока конспирация на активно самовъзпроизвеждаща се неграмотност; авгиеви обори, задръстени с планини от доцентска неграмотност, които трябва да бъдат изчистени радикално, до основи."
Едва след това започнах да се натъквам на тягостни потвърждения на първоначалната ми реакция, като например темата на изпита, която била: "Любовта като храм в стихотворението "Ще бъдеш в бяло" на Пейо Яворов".
Този акт на безумие може да се преведе на български език така: Напиши нещо по начин, който не е ясно какво означава, за нещо, което няма никакъв смисъл. И имай предвид, че бъдещето ти зависи от това дали ще го напишеш по начин, който не е ясно какъв трябва да бъде.
Напоследък говорим за здравна реформа. Ако преведем историята с матурата на езика на здравната система, това е все едно здравеопазването да бъде дадено в ръцете на селски врачки и на доктор Менгеле.
Не преувеличавам, става дума за престъпление
Образованието е често представено на избирателя като медицина – специална сфера, от която простосмъртният не разбира, затова трябва да се довери на експертите. По тази причина родителите не протестират, когато не разбират за какво става дума. Те смятат, че не знаят достатъчно. Истината е, че причината за тяхното неразбиране не е тяхната неграмотност, а неграмотността на селските врачки и извратените доктори по етажите на академичния живот и в коридорите на частните уроци. (Нямам нищо против частните уроци по принцип.)
Ако приемем онази част от дефиницията за геноцид, която го определя не непременно като физическо изтребване, но и като координиран план, който цели разрушаването на основите на живота на една национална група с цел да бъде унищожена самата група (Лемкин), то изпитната система по български език и литература е част от именно такава конспирация.
Зад нея не стоят турците, руснаците, МОСАД или ЦРУ, а
собствената ни неспособност да се противпоставим на един очевидна нелепост, която руши бъдещето
на стотици хиляди.
Преди десет години се беше появил един сайт znam.bg, който с подкрепата на Министерството на образованието и разни други пламенни институции се опитваше да сее знание сред хората. По този повод бях написал нещо под заглавие neznam.bg, в което бях наизвадил сума енциклопедични определения от типа на "СЕКС - сексът както в живота, така и в литературата е част от шпионажа още от библейски времена." Тогава всичко изглеждаше по-скоро комично.
Сега пак се обърнах към този сайт, все още подкрепян от министерството, с надеждата, че ще разбера какво означава аргументативен текст. Дефиницията, на която се натъкнах, започва с думите: "Аргументативен е текст, в който се разсъждава или се доказват становища по значими проблеми." Като оставим настрана това, че самото изречение е написано неграмотно, идеята за въпросния жанр е напълно нелепа. Не искам да хуля просто този сайт, оцелял за мое учудване 10 години. Никой друг източник не предлага нещо по-смислено.
Десетки хиляди ученици и техните родители сега треперят и се питат: Какви са резултатите? Учихме ли се добре? Достатъчно пари ли дадохме за частни уроци?
Защо ни трябваше да празнуваме Великден, можехме да стоим в къщи и да преговаряме?
От другата страна безмълвно стои кафкиански мрак, от който в един миг ще излязат резултатите. Без каквото и да било разумно обяснение.
И все пак какво може да се направи, за да бъде заличен кодът на новата неграмотност, който вече второ поколение се запечатва в главите на абитуриентите?
Каквото и да е, то трябва да е радикално. И не бива да се нарича образователна реформа. Става дума по-скоро за прочистване, дезинфекция, премахване на порок, който съсипва бъдещето на цели поколения.
Учениците трябва да се учат да четат и пишат, да разбират и да обясняват. Всички псевдонаукообразни и нищо незначещи термини и дефиниции трябва да бъдат безмилостно ликвидирани.
Зад тези термини не се крие висока образованост. Крие се висока неграмотност, облечена в административна, академична и издателска власт. Това трябва да се прекрати с координирана, масова и безмилостна акция.
Вячеслав Атанасов
Рейтинг: 757 ВеселоСтрахотен текст!Похвала за Дневник!
Вячеслав Атанасов
Рейтинг: 757 НеутралноЕто един проблем,който заслужава вниманието на Консултативният съвет по сигурността към президента.
Dr.Jotker
Рейтинг: 466 НеутралноYes! Yes! Yes!
eli_fjmk
Рейтинг: 471 ВеселоХубав текст, ама биваше да мине една редакция за пунктуация, за образование става въпрос все пак...
lz73
Рейтинг: 1582 НеутралноКратко и ясно!
shepprd
Рейтинг: 237 НеутралноБулгаристан все пак.
Втора цетка
Рейтинг: 982 Любопитно"Учениците трябвало да "създадат аргументативен текст" ....
Това е Ъпсурт, мене ме нема във целата схема...Звучи садистично...и за да е пълна картинката, си представям по един квестор с пръчка в четирите ъгъла на изпитните зали...
The Core
Рейтинг: 810 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "vjacho":
Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! НицшеОткъде накъде похвала "за Дневник"?
"Браво-то" си е само за Юлиан Попов!
Вячеслав Атанасов
Рейтинг: 757 Неутрално[quote#8:"The Core"]Откъде накъде похвала "за Дневник"? [/quote]
Задето са го публикували.Насърчавам ги да публикуват стойностни неща.
panel
Рейтинг: 237 Неутрално"Учениците трябва да се учат да четат и пишат, да разбират и да обясняват. Всички псевдо, наукообразни и нищо незначещи термини и дефиниции трябва да бъдат безмилостно ликвидирани.
Зад тези термини не се крие висока образованост. Крие се висока неграмотност, облечена в административна, академична и издателска власт. "
+++++
Кратка и точна диагноза на образованието НИ.
john_3volta
Рейтинг: 753 Неутрално"... Това трябва да се прекрати с координирана, масова и безмилостна акция." Акция от страна на кого? По нагоре, коментатор предлага: от Съвета за национална сигурност. Ами че и той, и подобните му, са пълни с подобни безмозъчни доценти - не по българска литература или история, а по национална (и библиотечна) сигурност.
Бъдещето на нация, която се моли да й дадат право на бъдеще (вж. снимката), вместо да си го вземе сама, е мрачно. Досущ като настоящето й.
raytcho
Рейтинг: 696 Неутралноза тази част от теста точките са до 30
останалите 70 не са ли важни за автора?
и да задам един въпрос:
След като текста/ в дадения случай - стихотворението/ е в самия тест това не е ли най- добрия начин да се провери дали наистина учениците са се научили да четат и пишат ?
Защото ако са назубрили нещо, което съдържа общи приказки , формално отговаря на темата и най-общо казано е литературообразно преливане от пусто в празно ги очаква голямо разочарование - около 10 точки.
Пиша това не за да защитя МОН, а за да се опитам като родител да поясня на други родители, чиито деца тепърва ще полагат матура, че не бива да се подвеждат по спомените си за часовете по литература в своите ученически години. Време е да се разбере от всички, че тестовете дават по-точна представа за грамотността на учениците и факта колко са дълбоки джобовете на родителите не е от значение.
gost22
Рейтинг: 2138 Любопитно"Учениците трябва да се учат да четат и пишат, да разбират и да обясняват. Всички псевдо, наукообразни и нищо незначещи термини и дефиниции трябва да бъдат безмилостно ликвидирани."
"Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...Това означава, децата да се научат да мислят самостоятелно, да хващат лъжата, манипулациите и глупостите от екрана на телевизора, ...което е точно обратното на това, което искат политиците — глупав, а от там беден и евтин за манипулиране електорат.
Може да почнем от правосъден борд към ЕС, после идва ред на политическата система с мноооооого референдуми в швейцарски стил, а икономиката и образованието сами ще живнат — нали няма да има кой да ги натиска и трови.
дедо Андро
Рейтинг: 441 ГневноКогато преди десетина години прочетох една от страниците на Министерството на образованието, останах шашнат от неграмотността, с която тя бе списана. Позволих си да копирам и коригирам, след което я изпратих на титуляра - министерството напълно на доброволни начала, без никакви претенции за заплащане или каквото и да било.
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.Една година след това страницата си стоеше в първоначалния си вариант, без да бъде подменена.
И от това министерство ние трябва да очакваме реални и правилни действия, с които да изпълни предназначението си ли?! Не, няма да стане с тези хора!!!
nenad
Рейтинг: 466 НеутралноДефиницията, на която се натъкнах, започва с думите: "Аргументативен е текст, в който се разсъждава или се доказват становища по значими проблеми." Като оставим настрана това, че самото изречение е написано неграмотно, идеята за въпросния жанр е напълно нелепа.
......................................
С генералната идея на автора съм напълно съгласен, но все пак да му напомня, че когато критикуваш една дефиниция, редно е да посочиш и своята.
Иначе остава лошото впечатление за една характерна посока на задника рано сутрин
chicago514
Рейтинг: 1817 ВеселоРазсъждаваш ,защо ако булката е до теб,света не е тъй прогнил и зъл.По прагматично.
Lemmy
Рейтинг: 3228 НеутралноБраво!
rehwaz
Рейтинг: 425 НеутралноАвторе, да беше попрочел какви си ги надробил.
Пак сме в ситуацията на присмял се Щърбел на Хърбел – говори за правопис, неграмотност и незнание, а самият той е допуснал грешки от всякакъв тип, порядък и размер. Но поне плюенето е обосновано и добро, съгласен съм, че средното ни образование е по-скоро вредно за децата...
newgenerations
Рейтинг: 603 НеутралноВсеки трябва да е изучавал българските класици и всеки трябва да умее да създава аналитичен и аргументативен текст, на ниво отговарящо на възрастта му, разбира се- със собствени разсъждения и мнение, не чрез наизустяване на готови разработки.
Факт е, обаче, че голяма част от учебниците и методите на преподаване имат нужда от сериозно "прочистване".
Депутат 241
Рейтинг: 2586 ГневноTeacher Leave Those Kids Alone...
“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчилhttps://www.youtube.com/watch?v=qs35t2xFqdU
Това беше 1979. И днес нищо не се е променило...
dali_da
Рейтинг: 466 РазстроеноНапълно основателна статия!
От тъп народ - некадърна власт и скапано, крадливо управление!
Това заслужаваме и трябва да си го кажем!
И по - лошо ще става!
EU defender
Рейтинг: 1727 НеутралноСпасението на давещите се е в ръцете на самите давещи се. Днес има океан от БЕЗПЛАТНА информация. Да си неграмотен и неук е проява единствено на мързел.
The best way to predict the future is to invent it.****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
Депутат 241
Рейтинг: 2586 НеутралноПроверих какво е това АРГУМЕНТАТИВЕН текст. И разбрах само, че терминът е съветски и не се различава по нищо от модернистичната антикизация на македонския език.
“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчилtraveler1
Рейтинг: 1155 НеутралноДокато държават ни не бъде върната на собственика И, деградацията и разсипията са ни гарантирани!
ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВОДепутат 241
Рейтинг: 2586 Неутрално[quote#23:"buran"]Стигнах до третото изречение, което започва с "Мойта" и се отказах да чета[/quote]
“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън ЧърчилТи явно си се отказал да четеш още в трети клас, защото дядо ти Вазов на чист български пише "И мойте песни все ще се четат"...
Само че това се учи малко по-късно.
П.п. Чети! То сляпото окато прави...
lz73
Рейтинг: 1582 Неутрално[quote#19:"newgenerations"]аналитичен и аргументативен текст[/quote]
Боже! Ти що не се научиш първо да четеш и разбираш!
Това определение "агументативен" е по същество безумно.
veragena
Рейтинг: 524 НеутралноДо коментар [#14] от "дедо Андро":
Между другото, неграмотността се шири на повечето интернет-страници на училищата. Дори в случаите, когато те се поддържат от учениците, картината е доволно плачевна и отблъскваща.
mpt990
Рейтинг: 248 НеутралноБраво! Поздравления за автора! Поздравления и за "Дневник", че публикува статията!
serafin
Рейтинг: 870 НеутралноСтрахотен текст!
Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисияFvH
Рейтинг: 815 НеутралноНавремето учителката ни по БЕЛ ни раздаде един текст: Херменевтиката на робското пространство в романа “Под игото”, за да ни даде пример за висок стил на писане. Една седмица се смяхме
ar=2008&month=January&artid=525
One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.http://www.starshel.bg/?pos=11&brid=155&ye
lekapoleka
Рейтинг: 237 Разстроено"Аргументативен текст" вероятно е дошло директно от английския образователен жанр argumentative essay. Дребната разлика е, че у нас никой не обучава учениците как да разсъждават и аргументират - само им тъпчат главите с клишета. В резултат те не само че не се научават да четат и осмислят текст, а остават с впечатлението, че литературата изобщо не подлежи на такива операции, че е някаква безсмислица, около която се въртят куп термини и локуми. И с тази нагласа отиват в университета, където преподавателите се хващат за главата.
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#26] от "Депутат 241":
В поезията съкратените форми се допускат от метрични съображения. А ти, Депутат 241, да не би да си мислиш, че всичко, което го е писал Вазов, е правилно от съвременна правописна и граматическа гледна точка? Зле си, зле.
alextan
Рейтинг: 594 НеутралноСпоред мен е по-добре да се съставя кратък преразказ на текст - пак се вижда логично мислене, правопис, пунктуация или пък есе на свободна тема ( под есе не говоря за философско есе, а за разнообразен по вид тескт).
А подобни аргументирани текстове върху творчество да са само за специализиран изпит по литература ( който да служи примерно за входяща оценка за определени хуманитарни и педагогически специалности).
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноНещо не разбирам какъв точно е проблемът на автора. Не му харесва писането на аргументативен текст? Че то самият негов е такъв! Не му харесва темата "Любовта като храм..."? Смята я за безсмислена? На какво отгоре? Какво безсмислено има в поезията, в любовта, в метафорите?
"Учениците трябва да се учат да четат и пишат, да разбират и да обясняват. "
Това са целите на началното и на основното образование. В гимназията се учи да се мисли и да се анализира, да се вижда малко в дълбочина. Нещо което авторът май е пропуснал.
bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#19] от "newgenerations":
БГ класиците, които наистина си заслужават да бъдат изучавани,се броят на пръсти при това на едната ръка.
Аз още от преди съм много против с това което се изучава в часовете по БЕЛ. Произведеният морално остарели, неразбираеми, претъпкани със "символизъм".
Още докато бях в училище имах огромни проблеми с учителката по БЕЛ. За нея това човек да чете, означаваше да чете литературата от учебника и нищо друго!
Аз си влизах в клас, те си говорят някакви глупости кой критик какво е казал. А аз си седях отзад забил чело на на ръба на чина и четох книги, много по различни от "класиците". Дори преподавателката един път дойде и ми се скара за това че не съм чел рабирате ли, поредното безумно стихотворение/разказ..........
Трябва актуализацията на учебният материал, като се разкарат над 60% от изучаваните творби.
newgenerations
Рейтинг: 603 НеутралноДо коментар [#27] от "mrx10354190":
Аргументативен, аргументационен, аргументиран, аргументиращ- без значение е формата в случая.
Апропо, чета от четиригодишна и чета и уча много и непрекъснато. Статията я разбрах и не съм съгласна- въпрос на лично мнение.
bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#35] от "lechevalier":
Айде аз ей сега ще намеря едно стихотворение. Вие ще го прочетете и ще напишете интерпретативно съчинение.
Ако обаче итрепретацията Ви не ми допада, защото не използван "Критикът", ще получите отличен 2
lekapoleka
Рейтинг: 237 Весело"В гимназията се учи да се мисли и да се анализира, да се вижда малко в дълбочина. "
Мда. Питай кой да е университетски преподавател дали е срещал студент, когото българската гимназия е научила на това. Малцината, които го умеят, са го научили не поради, а ВЪПРЕКИ гимназиалното образование по литература.
newgenerations
Рейтинг: 603 НеутралноДо коментар [#36] от "bettber":
Съгласна съм, че учебният план трябва да се обнови и че много учители, не само по БЕЛ, живеят още в соц времената. Но не съм съгласна, че повечето класици са морално остарели- все едно да кажем, че българската история е морално остаряла, защото събитията са се случили преди много години. Морално остарели са методите и начина, по който се преподава на децата- с комунистически патос, назубряне на литературни анализи и т.н.
Депутат 241
Рейтинг: 2586 НеутралноДо коментар [#33] от "lechevalier":
“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън ЧърчилЕздачо (нали това ти е ника?), дядо ти Вазов може и да е имал грешни идеи на млади години, но за езиковата му култура изобщо не може и да става коментар. Без него (и не само него) днес езикът ни би бил нещо като македонския. Или простичко казано - колкото румънският е италианско-френски...
п.п. Петел на румънски е кокош.
Депутат 241
Рейтинг: 2586 Любопитно[quote#35:"lechevalier"]Не му харесва темата "Любовта като храм..."?[/quote]
“Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън ЧърчилА какво би казал, ако темата беше "Любовта като джамия..."
Или "Любовта като свастика..."
Димитър Димитров
Рейтинг: 581 НеутралноСигурен съм, че тази статия са я разбрали МНОГО МАЛКО учители и писачи на учебници.
Ниската интелигентност и мързела водят до болеста "Комунизъм" / Сляпо подчинение и преклонение към митични същества и събития описани от заразно болните/bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#40] от "newgenerations":
Според мен са остарели морално. Изучават се творби, които са неразбираеми за учениците, а и не само. Има творби които е трябвало да изучавам в училище и тогава не ги прочетох, защото бяха тежки неразбираеми и за мен си бяха загуба на време и нерви, за да разбера, какво е искал да каже автора.
Години след това си казах, че не мога да критикувам нещо което не съм дочел до край. Седнах и се насилих да прочета няколко от емблематичните творби. Нито една от тях не съм я прочел на един дъх. И пак ми се сториха безинтересни, изостанали в времето, и неадекватни към съвременната реалност.
Имаше и такива които колкото и да се напъвах не мога да прочета. Скучно, бавно развиващо се действие, претрупани с метафори. Мога да направя за такива творби едно хубаво сравнение с българските актьори. Преиграване до скъсване.
Едно от последните книги, които ме грабнаха и за по малко от ден съм я прочел беше "Марсианецът" на Анди Уеър. Препоръчвам го горещо на всеки.
the_european
Рейтинг: 534 НеутралноАргументативен текст, според мен, означава човек да напише мнението си по въпроса, но аргументирано - да го защити с аргументи. Тук пишещите във Форума на Дневник с малки изключения не го правят - не си защитават мнението с аргументи и то не е аргументирано. По същия начин цяла статия е написал Юлиян Ангелов - емоционална, заклеймяваща, изключително крайна в преценките си, но не и аргументирана. И това е човек, дето съветва британското правителство по въпросите на образованието. Хм...
veragena
Рейтинг: 524 НеутралноДо коментар [#44] от "bettber":
Т.е. предлагате вместо български класици, в часовете по БЕЛ да се изучава "Марсианецът" на Анди Уеър?
bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#46] от "veragena":
Не, "Масианецът" е развлекателна литература. Това което казвам е че 60% от нещата изучавани трябва да се премахнат или поне да бъдат дадени като избираеми.
В САЩ бях една година като ученик. Там часовете са направени по доста по различен начин. Има си задължителна литература, която е около 30% от целият материал(Задължително учихме Франкенщайн и Хенри IV).
През другото време ученикът чете това което на него му е интересно. Книгите от които може да избира пак са ограничен брой, но ученикът има избор.
След като се прочете книгата трябва да се направи презентация пред целият клас. И да се напишат към 20 страници расъждения и обяснения върху прочетеното произведение.
И така за един срок се четат освен задължителните още поне 3 книги.
Така се стимулира ученикът да чете, а не да се отврати от книгите.
raytcho
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#38] от "bettber":
Именно остарелия шаблон на родителите тласка учениците към зазубряне на разни критици е в основата и на тази статия, но това е напълно погрешен начин на подготовка по БЕЛ.
Стихотворението / или част от него/ го има в теста. Вместо да събира от десет дерета ''литературна'' вода /т.е. да пише по шаблон измислен от някой си ''корифей''/ от пишещия се иска да анализира конкретно този текст / а не изобщо творчеството на автора/ и да отговори на конкретната тема с конкретни аргументи / не с общи приказки по шаблон/. Не се изисква ''високолитературен'' език, а разбиране, възможност да се изразява конкретно и богата езикова култура. Пиша го от опит.
aleko
Рейтинг: 703 НеутралноЛитературата е изкуство. И като всяко изкуство се възприема от различните хора различно. Как биха оценили даскалиците по БЕЛ едно аргументативно съчинение, което е критично към темата "Любовта като храм"? А ако докажа, че не е храм, а затвор? Дали ще ме оценят с максимума от 30 точки, или ще ме резнат с -30? По-скоро второто, нали? В училище на децата не е дадено правото да разсъждават самостоятелно, длъжен си да харесваш даден автор и толкоз. Всяко отклонение от правата линия се санкционира. Затова този предмет има ниска стойност в очите на учениците.
Отделно е наукообразността в изучаването на литературата - това само отблъсква от самата нея - за това авторът е абсолютно прав.
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#41] от "Депутат 241":
Дето го чукаш, де се пука! Ти му обясняваш, че в българския някои неща са се променили за 100 години, то си пее песничката: "Македонският е кофти, румънският е кофти, Вазов е нашият бог". Интересно обаче как всичко това прави "мойта" допустимо изписване в текст в проза, и то с небивали претенции за компетентност?
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#49] от "aleko":
Нещо не си разбрал: никой не те пита какво е любовта според тебе, а като каква е представена в стихотворението на Яворов. Трябва, един вид, да анализираш, а не да ни разправяш какво мислиш за живота и ала-бала.
cup20364042
Рейтинг: 166 НеутралноНе, съжалявам, не мога да разбера автора на статията. Аз бях в първия випуск, който държа матури и като всички бях изплашена и си представях колко ще бъде трудно... Е, не беше! Напротив, всеки средностатистически ученик с що-годе средни познания трябва да може да се справи. И съжалявам, но като започнат да обясняват разни хора, каква невероятна мъка е да напишеш аргументиран текст от една странца, при това за едно изключително разбираемо стихотворение просто... не знам. Не ви трябват частни уроци, те са загуба на време и пари, трябва ви четене, съвършено просто е!
raytcho
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#44] от "bettber":
Четенето на нашите класици е наложително дори и само за да се обогати езика на децата, а децата от другите етноси да научат български по-добре. Четенето в час на глас, разиграването на различните герои, обсъждането повишава познавателните умения
не само по БЕЛ, но в последствие и по други предмети - история, география...
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#44] от "bettber":
Нищо учудващо в това, което разправяш. Повечето хора си мислят, че всичко, което не ги грабва, не струва. Тоя вид хора гледат американски филми, четат бестселъри, и си мислят, че преди тях нищо не е имало и нищо не е струвало. На такива хора матура може само да се подари. Останалите знаят, че литературата не грабва, а замисля.
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#39] от "lekapoleka":
В гимназия се УЧИ да се мисли. НАУЧАВА се много по-късно. А твоите констатации с нищо не подкрепят твърденията на автора, че учениците трябвало само да могат да четат, пишат, разбират и преразказват.
bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#53] от "raytcho":
Трябва изучаване на класици, но не и в толкова обширен формат. Думи, словосъчетания може да се научат от всяка една книга.
Когато една книга е остаряла и използва неактуални, неразбираеми думи за един ученик това е тормоз. Ако някой започне да пише или говори по начин от преди 100 години, никой няма да го разбере освен тясно специализиралите в тази област.
Който иска да се занимава с филология, може в своето лично време да изучава това, което ще му е нужно за в бъдеще. Не трябва да се задължават деца, които са се насочили към точните науки(примерно), да изучават подобни неща.
Сатана Ликующий
Рейтинг: 1270 ЛюбопитноКоренът на причината е в Софийски Университет и Педагогическите Университети, Факултетите по Българси език и литература и Историческите факултети.
Само простите хора си мислят, че има прости неща!Факултетите по български и литература са разсадник на шовинизъм, изопачаване на елементарни факти и претенциозно позъорство. Всяка турска дума в българския език за тях е доказателство за предателство, докрай се отрича, че всяка народна песен има турски аналог, словохвалят се посредствени писатели творби, които не могат да задържат и повърхностното внимание на читателя. Още по-трагично са Историческите Факултети. Пълни с иделогеми, там се изопачава Българската История почти до нивото на псевдоисторика Бижидар Димитров. Вместо с реално описание на събитията се поднасят всякакви легенди - легендата за Васил Левски, легендите за Източната Римска Империя, изопачен поглед за Османското Владичество, легенди за Третото Българско Царство. Израстват полкове учители, които набиват тези антинаучни и недостоверни сведения в главите на горките ученици и резултатът е налице.
Няма нищо учудващо в констатациите на автора. Невежите промити мозъци съзнавайки своята изостаналост се опитват да я маскират с неологизми като аргументативен, вместо да се използва думата обоснован, подкрепен с разсъждения ... Гримът обаче не може да прикрие бръчките, а и не трябва ...
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#9] от "vjacho":
И какво му е стойностното на тоя наукообразен буламач? Седнал някакъв неврозен да каканиже. То не беше "кафкиански мрак", доктор Менгеле, цитати от някакъв си Лемкин (явно, величие в очите на автора)...
Без да споменавам потоците от чуждици: "дефиниция" (определение), "акция" (действие), "радикално" (решително)...
Дон Кихот
Рейтинг: 2743 Разстроено"Зад тези термини не се крие висока образованост. Крие се висока неграмотност, облечена в административна, академична и издателска власт. Това трябва да се прекрати с координирана, масова и безмилостна акция."
Заставам зад тези думи, без колебания и уговорки! В България с образованието се върши престъпление, но нещата са дотолкова затлачени,че не знаеш от какво и от кого да започнеш...
Затова ще адресирам към всички,които имат наглостта да си пълнят търбусите на софрата на българското образование, следното:
"Той знае толкова малко,че няма понятие, колко малко знае".
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#56] от "bettber":
Депутат 241 иска да говори и пише като Вазов. Обяснете с него.
bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#54] от "lechevalier":
Литературата е много обхватна.
Не можеш да кажеш, че е само за да те "замисли". Има различни жанрове, едни са натоварващи, други са разпускащи.
Когато на едно дете му се даде да чете само тежка литература, то не научава какво е удоволствието от четенето.
Всеки си решава какво да чете, важното е да чете. Но като се отврати един човек от нещо, трудно можеш да го накараш дори да пробва още веднъж.
Това обяснявах в горният ми коментар. Че дори в училище да не съм ги прочел, после съм. И честно да си кажа не мисля че като не съм ги прочел в ученическите ми години, ми е повлияло на развитието ми в какъвто и да е аспект. И не бих седнал да препрочета някоя от тези книги. Може би единствено Талев. Но аз тях ги бях чел 2 години преди да бъдат изучавани в училище, така че това не спада към категорята литература срещу, която съм против задължителното и изучаване.
Сатана Ликующий
Рейтинг: 1270 НеутралноХе, хе ... Спомням си 9-ти клас, когато по литература трябваше да прочетем Война и мир на Толстой и да разсъждаваме за любовта на Пиер Безухов към Наташа Ростова ... И досега тази програма ме разсмива. Така че историята на образованието познава и по-покъртителни събития ...
Само простите хора си мислят, че има прости неща!raytcho
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#56] от "bettber":
ами... не си прав/съвсем/...
все пак съм инженер, а не филолог, а опита, който имам е от 2012г - тогава синът ми / ОМГ Пловдив/ и негов съученик получиха 2 от общо 3-те отлични оценки по БЕЛ. Време за подготовка за матурата - около седмица, предвид участието в различни олимпиади и конкурси по математика. Помощ - изключително от класната си ръководителка Бистра Иванова/ БЕЛ/. Резултати - национална диплома и Иейл / математика/.
bettber
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#63] от "raytcho":
Браво. Уважение
Аз също съм инженер. Но не можем да предположим, че всички деца са толкова навътре с БЕЛ.
Аз може и да чета много, но с граматиката съм доста скаран. То сигурно си личи и от коментарите ми. Никога не съм си поставял като фикс идея да бъда перфектен в граматиката. Следствие от което имах доста проблеми с немската и английската граматика, но след време като стане навик, начин на звучене примерно, няма проблеми.
Пак ще кажа никога не съм си поставял за цел да бъда перфектен с граматиката, за мен тя не е чак толкова важна. Предпочитам да имам голям речников запас.
Николов
Рейтинг: 1573 Неутрално[quote#40:"newgenerations"]класици ни не са остарели. Остарял е начина, по който се преподава на децата- с комунистически патос, назубряне[/quote]Съгласен съм с последното изречение. Но не с първото. Какво значи "класиците ни не са остарели"? Езикът, който са използвали е остарял. Ако целта е учениците да се научат на мислене (а не да се надъхват с национална пропаганда), то тя може да се постигне по-лесно със съвременни текстове писани на език, който е близък до ежедневния.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortЕдно време учехме, че средновековните български просветители преподавали на разбираем за народа език, а не на латински или старогръцки и го изтъквахме като предимство. Днес, векове по-късно, се води същата битка - с тази разлика, че статуквото този път защитава средновековните и възрожденските автори.
aleko
Рейтинг: 703 НеутралноДо коментар [#51] от "lechevalier":
Точно това поддържам: теми от типа "Какво е искал да каже авторът в..." трябва да са останали далеч назад в социалистическата дидактика. В съвременното обучение на запад се търси самостоятелното мислене и позиция.
Николов
Рейтинг: 1573 Неутрално[quote#19:"newgenerations"]Всеки трябва да е изучавал българските класици и всеки трябва да умее да създава аналитичен и аргументативен текст[/quote]Да не сте учител по БЕЛ? Защото усещам характерното пустословие. Бихте ли обяснили разликата между "аналитичен текст" и "аргументативен текст"? Според няма как аналитичен текст да не и аргументативен.
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortНиколов
Рейтинг: 1573 Неутрално[quote#36:"bettber"]БГ класиците, които наистина си заслужават да бъдат изучавани,се броят на пръсти. Произведения морално остарели, неразбираеми, претъпкани със "символизъм". [/quote]Истината е, че много от БГ авторите, които изучаваме ако бяха писали на английски отдавна никой вече нямаше да се сеща за тях. Учим ги защото са си "наши". Ще се изненадате, но и в Македония имат "класици". За 50 години са събрали материал за няколко учебника по литература. Което ме навежда на мисълта, че всеки може да бъде обявен за класик - просто трябва да стесните географския ареал и да снижите критериите. Сигурен съм, че по тази методика с лекота ще се сдобиете с класици "варненската литература" или "литературата на с. Койновци".
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortНиколов
Рейтинг: 1573 Любопитно[quote#19:"newgenerations"]Всеки трябва да е изучавал българските класици[/quote]Изучаването на класици, които минават за класици само у нас е форма на интелектуално шуробаджаначество. То е все едно да държите да си купите "Правец" не защото търсите добър компютър, а защото държите да е "наш". Сигурен съм, че по отношение на битовата техника никой от нас не е такъв "патриот". Купуваме по-доброто независимо от "националността" му. Не разбирам защо по отношение на интелектуалната продукция да е по-различно? Да си тъпчим главите с недомислици само защото са "наши"?
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfortlz73
Рейтинг: 1582 НеутралноДо коментар [#37] от "newgenerations":
Ммда! Само дето много моля да ми обясните, ако можете възможност разбира се, как точно ще се получат обективни оценки на подобен текст. Щото все си мисля, че ако се даде една и съща работа на 10 оценителя ще се получат 10 различни оценки. Особено ако ученика си е позволил да излага собствени мисли и аргументи...
Няма да повярвате, но и на една и съща работа, един и същ даскал е давал различни оценки...
lz73
Рейтинг: 1582 Неутрално[quote#66:"aleko"]В съвременното обучение на запад се търси самостоятелното мислене и позиция. [/quote]
С акцент в/у "на запад"
Orchid
Рейтинг: 984 Неутрално[quote#49:"aleko"]Дали ще ме оценят с максимума от 30 точки, или ще ме резнат с -30? По-скоро второто, нали? В училище на децата не е дадено правото да разсъждават самостоятелно, длъжен си да харесваш даден автор и толкоз.[/quote]
Именно, именно! Това е голямата драма на българското образование-не ти дава право да мислиш!
Навремето получавах четворки, включително и в университета, защото смеех да изказвам лично мнение в "отговора на литературен въпрос" и в изпитите по философия, което мнение не съвпадаше с общоприетото такова. А да не мислите, че преподавателя пишеше "аргументативна" оценка
lechevalier
Рейтинг: 666 НеутралноДо коментар [#66] от "aleko":
Къде видя "Какво е искал да каже авторът" в цялата работа? Идеята не е да философстваш за живота, а да разсъждаваш над произведението на Яворов. И в това разсъждаване над текста няма нищо несамостоятелно.
Forrest Gump
Рейтинг: 961 Неутралномного добър текст, но авторът трябва по-ясно да назове отговорните: държавният монопол в средното образование и чиновническо-административния произвол, представен като контрол или "държавни стандарти".
Истината ни прави свободни.предлагам всяка една програма или учебник да бъдат публикувани в интерент и предложени на обсъждане поне 1 година преди тяхното въвеждане в училищата.
klimentm
Рейтинг: 4697 НеутралноДобре казано но до някъде всеки метод крие някакви рискове.
klimentmОпасно е да пишеш върху табула раза.
l.d
Рейтинг: 466 ВеселоДо коментар [#52] от "cup20364042":
Винаги има "но"Зададеният въпрос трябва да посочва посоката, не да показва пътя - може не всеки да го вижда по същия начин. Матурата по БЕЛ трябва да свидетелства (освен граматическа грамотност), че зрелостникът може да мисли, а не че може да мисли само по определен начин.
От същия випуск съм, на БЕЛ имам 5,72. Средният ми успех по БЕЛ е най-нисък от всички предмети - 5,25.
На матурата желаят да видят "агументативен текст", който не е аргументативен текст. В основата на въпроса от аргументативната част стои мантрата при учене по литература на поколенията преди нас и след нас - "Какво е искал да каже авторът?" - дали чрез тълкуване на символи (дрехите на Шибил в синьо и златно още са ми запечатани в главата), или действията на героите (Рада малоумно тича към Мустафа, за да я отстрелят).
Ако прегледаш откъса от Шибил от нашата матура почти няма да намериш причини за "магнетизма на любовта и на красотата", а само нейните проявления. Самият въпрос предполага определен тип отговор, вместо да зададе тема за размишления.
Зададен е въпросът "Видя ли магнетизъма, който ние виждаме, и ако да - къде?", а не например "Прояви на емоция в откъса от текста?", на което АРГУМЕНТИРАНО може да бъде отговорено, че няма любов сама по себе си, а действия, които могат да бъдат продиктувани от любов, но и от загриженост за ближния, бунтовнически нагласи на потомците - Рада харесва хайдутина Шибил (някой може евентуално да развие тезата за метафората на привличането към хайдутина като бунт срещу османците), бащината "любов", проявана чрез страх, довела да смъртта на щерката, пътища много. Но не - къде е магнетичната любов, все едно Шибил привлича Рада като магнит да бъде разстреляна и тя.
Да не говорим, в произведението Шибил се затвърждава мнението, че любовта се купува (с подаръци), а любовта между двата е причина за опрощаване на грабежи и убийства.
Veli
Рейтинг: 409 НеутралноПреди 20 години синът ми беше кандидат-студент (изпити по български и история). Историята си я знаеше и дори намираше фактологически грешки на преподавателя от СУ, където ходеше на курс. Тук искам да споделя за литературата (това БЕЛ ми е много грозно). Знаеше, че в елитната софийска гимназия, която завърши с 6,00 изобщо не беше добре подготвен по литература и започна да търси КОЙ да го подготви. Проба грешка, проба грешка, докато попадна на редактор в Университетското издателство, който наистина го научи да се изразява добре писмено (за разлика от майка си😅). На изпита в СУ получи 5.5, но имаше още един изпит в УНСС. Вече беше сигурен, че е приет жената специалност, но отиде и на втория изпит, което си беше направо "следствен експеримент". Там написал темата, забавлявайки се като вмъкнал всички чуждици, за които се сетил, че могат да бъдат използвани и познайте резултата? Пълно 6. За текст, който обикновен човек би чел, използвайки речник за чужди думи. И досега съм изумена от изискванията на проверяващите - аргументирани и облечени в псевдо знания.
l.d
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#70:"mrx10354190"]Ммда! Само дето много моля да ми обясните, ако можете възможност разбира се, как точно ще се получат обективни оценки на подобен текст. [/quote] /analytical_writing_sample_questions/
Винаги има "но"https://www.ets.org/gre/institutions/about/general
Проблемът с оценяващите е, че имат предварително формирано мнение, което ако не е фатално, то предразполага към пристрастие (положително или отрицателно). Оценяващите трябва да се обучават да оценяват дискусията в написания отговор, а не доколо отговорът е "правилен".
Евгения Христова
Рейтинг: 434 НеутралноДо коментар [#15] от "nenad":
Евгения ХристоваАми ако не е нужно да се дефинира подобен термин?
newgenerations
Рейтинг: 603 НеутралноРазликата между "аналитичен" и "аргументативен" може да видите в горния текст- авторът е направил анализ на ситуацията според собственото си виждане, но аргументация- никаква. За смисъла и значението на творчеството на българските класици не искам да споря, не мисля че е нужно. Учител по БЕЛ не съм- завършвам "Право" в СУ в края на годината, което може би обяснява защо коментарите ми на що-годе литературен език се приемат за "словоблудство". Като за финал- цитат от потребител "nicky1975" под една друга статия тук от днес, касаеща образованието :
"Аз съм на мнение - като техничар, който е и учил няколко висши математики, че съм добър програмист.
Обаче хуманитарните науки + писането на есета, са ми помогнали да съм много добър програмист - да развия начина си на изразяване, да мога да представя по подходящ начин, това което съм написал и да го обясня на правилен език. "
yorddj
Рейтинг: 1013 Неутрално''...Този акт на безумие може да се преведе на български език така: Напиши нещо по начин, който не е ясно какво означава, за нещо, което няма никакъв смисъл. И имай предвид, че бъдещето ти зависи от това дали ще го напишеш по начин, който не е ясно какъв трябва да бъде.''...
++++++++++!
cup20364042
Рейтинг: 166 НеутралноДо коментар [#80] от "newgenerations": Поздравления, колега, аз завърших право в СУ миналата година. В тази връзка, смея да твърдя, че писането на подобни аргументативни текстове и анализи страшно много ми е помагало винаги в обучението.
А относно Коментар [#76] от "l.d": Поздравления за хубавата оценка, аз също имах 5, 92 (или нещо подобно, отдавна беше) и не ми коставаше почти никакви усилия, както и на съучениците ми, между другото. И да, оценките по БЕЛ са по-субективни, няма как да бъде иначе, то това е в основата на литература все пак - различни мнения. Въпреки това, когато човек напише един нормален, грамотен текст върху произведението, с няколко акцента на по-важните моменти, няма как да има ниска оценка. А и между другото, никога не съм разбирала, защо всеки път, когато става въпрос за литература, всеки се жалва "От къде да знам какво е искал да каже авторът?" Никой не ви кара да пишете съчинение върху мнението на автора, даден ви е конкретен текст и вие го анализирате -това е.
!D !калпав е новия вид Дневник!
Рейтинг: 1195 НеутралноНапъллно съм съгласен !
Ако има нужда от подкрепа и улична изява за да докажем това само кажете.
Но, време е образованието да започне да ограмотява .Стига паразити около УЧИЛИЩЕТО!!!
nenad
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#79:"Евгения Христова"] ако не е нужно да се дефинира подобен термин?[/quote]
Значи сме свидетели на истинско чудо, защото термините изискват строго дефиниране.
gruntig
Рейтинг: 237 НеутралноНикога няма да забравя как на частните ми уроци трябваше да опиша как в "Луд гидия" когато кадията започва да танцува и да събаря паниците и торбите, това е алюзия към институционалния упадък в Османската империя.
l.d
Рейтинг: 466 Весело[quote#82:"cup20364042"]Въпреки това, когато човек напише един нормален, грамотен текст върху произведението, с няколко акцента на по-важните моменти, няма как да има ниска оценка.[/quote]
Винаги има "но"Поздравления и на Вас за оценката.
За мен в това е разковничето - вместо да се дава възможност да се разгледа и по-радикална, но аргументирана, теза, се преповтаря същата формула на какво е искал да каже автора, базирана на какво някой експерт е приел, че е казал авторът с определено изказване. Авторът, съзнателно или не, е казал нещо със сините и златни дрехи. Анализът по сегашната методология е лесен за средно-интелигентни зрелостници, защото е резултатът от многогодишно повтаряне на все същата формула. А не достатъчно интелигентните, но с развита памет, ще продължат да имат високи оценки, защото има търсене и предлагане на предварителни разработки, дори и изкуствено създадено. А така не се достига до разделянето на едните от другите.
"Point in case": матурата не оценява мисленето и аргументацията, а наизустяването на мисловни шаблони - дали дума по дума, или като формула.
l.d
Рейтинг: 466 Неутрално[quote#82:"cup20364042"]Никой не ви кара да пишете съчинение върху мнението на автора, даден ви е конкретен текст и вие го анализирате -това е. [/quote]
Винаги има "но"В случая аз анализирам твоя текст. Този текст изрично съдържа твое мнение. Когато текстът е художествено произведение, той поне имплицитно съдържа мнението на автора: дали по дадена тема, житейска ситуация или взаимоотношения. Съдийските документи съдържат както мненията на двете страни, така и на съдията/-иите. С няколко уговорки дори данъчната ти декларация съдържа мнението ти (дали вярваш, че ще те хванат, ако излъжеш; дали вярваш, че НАП биха ти писали на e-mail адрес ако го въведеш). Дори визитната ти картичка носи символи, говорещи за мнение. Липсата на мнение е също само по себе си мнение.
Проблем е, когато ти кажат какво мнение да виждаш. И те учат да виждаш точно мнението, което трябва, 12 години подред.
Сатана Ликующий
Рейтинг: 1270 НеутралноВижте, класиците ни са част от нашата култура и история. Но изучаването им трябва да е честно и откровенно. Аз никога не бих знаел истината за Баташкото клане, ако Иван Вазов не се бе осмелил с половин уста да каже истината в пътеписа В недрата на Родопите. А истината е, че батакчани преди да им се случи случка са клали мохамедани - не се казва какви. Вазов на два пъти го споменава - в пътеписа и в покъртителното си стихотворение за сирачето от Батак - те ни клаха и ние ги клахме ..... За това се иска немалка смелост и доблест! Но то е и послание да нас ... Не оправдавам никого и не прощавам никому, но истината преди всичко! В другите трудове на Вазов може да прочетете за ужасяващия характер на Ботев. Пълните събрани съчинения на Вазов са огромни по своите размери - писал е човека! И то на добър български език.
Само простите хора си мислят, че има прости неща!Това са стойностни текстове и в зрели години се четат с удоволствие, но не са за училищата, разбира се.
pavur
Рейтинг: 612 НеутралноMost Soviet and Soviet Bloc schools taught Chess as a regular course of study, a game that most American children in public schools have either never heard of or ridicule as absurd, as they continue to fail to read on a high school level, preferring instead to spend their time listening to Rap on their iPods and cell phones.
h-game-modern-social-liberal-education/
This is because American education has been degraded, deliberately and gradually, to its present state, so that students in schools are often encouraged to use excuse making and threats of litigation as a technique for achieving high grades, instead of the vital process of real learning. This degradation has come about through the yielding of control over education by local authorities to the Federal government.
http://www.dcclothesline.com/2014/01/27/bait-switc
Georgi Popov
Рейтинг: 294 НеутралноЯ попитайте министър Лиляна Павлова какво значи измисленото от нея (???) "Сега ще ПРИОРИТИЗИРАМЕ проблемите. . . " И после й изпратете цитата от статията
Зад тези термини не се крие висока образованост. Крие се висока неграмотност, облечена в административна, академична и издателска власт.
k_
Рейтинг: 1837 НеутралноЮлиян прекалява!
Закъсал е с кинтите и се появи в Дневника.
Едва ли е чел или се спомня стихчето на Яворов.
Ето го:
Ще бъдеш в бяло - с вейка от маслина
и като ангел в бяло облекло...
А мисля днес; света прогнил от зло
не е, щом той е твоята родина.
И ето усъмних се най-подир
в невярата тревожна - искам мир.
И с вяра ще разкрия аз прегръдки,
загледан в две залюбени очи,
и тих ще пия техните лъчи, -
ще пия светлина, лечебни глътки.
И пак ще се обърна просветлен
света да видя цял при ярък ден.
И нека съсипни се той окаже!
(Веднъж ли съм се спъвал в съсипни,
залутан из среднощни тъмнини?)
Аз бих намерил и тогава даже
обломки, от които да създам
нов свят за двама ни, и свят, и храм."
Не съм фен на литераторите от МОН, ама ако любовта между човеците не е храм на живота им, то тогава какво е?
Какво е тоя свят без любов, мааму стара?
Пари, коли, жени (мъже) и прочие гъдели дребни?
Всичко това оттича в канала.
Тия дето нямат своя храм от обичани хора са нещастници.
Аз мисля така, а нека Юлката от Лондона си каканиже глупостите да чопне някоя кинта. (Колко ли му плащат, наистина да си самоцитира и хаби хартия кво бил плюкнал у фейса?)
ЛЮБОВТА Е ХРАМ И КЪМ НЕЯ СТРЯБВА ДА ПРИСТЪПВАМЕ С РЕСПЕКТ И СЕ ДЪРЖИМ ПРИЛИЧНО В НЕЯ.
ЗАЩОТО ТОВА Е НАШИЯТ ЖИВОТ.
Толкова е просто и съм сигурен, че десетки български гимназисти са го усетили, а наш Юлиан от Лондона нещо се е объркал.
еморето
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#14] от "дедо Андро":
Като стана въпрос за правопис, титуляр се членува с Я или ЯТ, а не с А или ЪТ.
еморето
Рейтинг: 466 НеутралноДо коментар [#26] от "Депутат 241":
"Мой" е мъжки род и се членува "моят" или "моя", използваната от автора форма "мойта" в книжовния български език не съществува. Трябва да е "моЯта констатация", защото е женски род - "моя". А това, какво и как е писал Вазов е друг въпрос - като е написал "тигрове" вместо тигри да не е правилно. Или "человеци" и т.н. Книжовният език се променя.
дедо Андро
Рейтинг: 441 НеутралноДо коментар [#92] от "еморето":
lni-i-prilagatelni-imena-i-mestoim-t39853.html
Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.[quote#92:"еморето"]титуляр се членува с Я или ЯТ, а не с А или ЪТ. [/quote]
Сърдечно благодаря за корекцията. Човек постоянно се учи...
http://www.kaminata.net/chlenuvane-na-sashtestvite
[quote#94:"линка"]При съществителните имена мекият вариант на членната форма -я/-ят се използва:
а) при членуване на имената ден (деня, денят), зет (зетя, зетят), кон (конят, коня), лакът (лакътя, лакътят), нокът (нокътя, нокътят), огън (огъня, огънят), път (пътят, пътя), сън (сънят, съня), цар (царят, царя);
б) ако се членува съществителното име с наставка за деятел -ар,-яр,-тел (напр. юбилярят, юбиляря, а не юбилярът, юбиляра).[/quote]
Отново благодаря!
bretschneider
Рейтинг: 579 НеутралноСлед като децата трябва да ходят на частни уроци за да се подготвят за матурите, защо трябва въобще да ходят на училище? Нека ако има ученици във форума да пишат дали научават нещо в даскалото?
полувишис
Рейтинг: 294 Неутралномного добър текст.
http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnesособено много ме впечатли сравнението "кафкиански мрак"
ppopov_67
Рейтинг: 937 НеутралноМОН - един от последните бастиони на "развития" социализъм.
Където наред с тъмно червени баби се подвизават и малоумни зам-министърки.
Трябваше ли повече от 25 години да ги търпим?
Ivan Stoyanoff
Рейтинг: 237 НеутралноКонстатациите на автора са верни и точни. Невежите промити мозъци се опитват да я маскират с неологизми като аргументативен, вместо да се използва думата обоснован, подкрепен с разсъждения. БАН по всякакъв начин се мъчи да ни превърже за руската колесница.
Необходимо е да се покаже пътя за излизане от това състояние чрез широка обществена дискусия. Необходимо е също да се покажат виновниците - конкретните научни светила от БАН и да им се поиска отговорност.
gavrilov
Рейтинг: 558 НеутралноВие се възмущавате, а какво им е на учителите?
Този текст във Дневник е слно тенденциозен, за да е верен. Истината едва ли е ТОЧНО ТАКАВА. Това, което е вярно е, че нивото на образователната система е функция на нивото на учениците, на учителите, и чак след това на министерството. Трирте неща разбира се са свързани. Който смята, че ще стане със статии в Дневник, се лъже...
dnevnikar
Рейтинг: 4076 НеутралноМОЧА имени Ленина
Не е конспирация, другарю Попов.
Не са зад нея, а устойчиво над и пред.
Погледнете Монумента.
Погледнете Парламента.
Погледнете Кабинета и
Система от системи
Крачещи в обратно време
Компартийно и савецко
Към доброе старо днес.
"Зад нея не стоят турците, руснаците, МОСАД или ЦРУ, а
собствената ни неспособност да се противпоставим на един очевидна нелепост, която руши бъдещето
на стотици хиляди."