И вие сте цигани! Цялата ни държава е циганска!

Снимката е архивна

© Георги Кожухаров

Снимката е архивна



"И вие сте цигани! Цигани! Цялата ни държава е циганска!".


С това "резюме" на постиженията в сферата на ромската интеграция и нейното актуално състояние, миналия вторник радикализирани жители на неромската махала в с. Гърмен прогониха вътрешния министър Румяна Бъчаварова. Дори във функцията си на оглавяваща едно от двете силови министерства в държавата, тя не успя да влезе в диалог с протестиращите срещу невъзможното им съжителство с циганите от гетото "Кремиковци". Което означава само, че "върховете вече не могат, а низините не искат" да я карат както досега. Ситуацията е революционна. При това не от вчера.


Помните ли оня отвратителен "Блок 20" в Ямбол?




Построили го в залеза на "зрелия социализъм" - през 1988 г. В 145 от общо 198 апартамента настанили социално слаби семейства от ромската махала, повечето от които работници в местната "Чистота".


През 1991г. блокът бил изоставен от общината, наемателите спрели да плащат наемите си, а през 1994г. "разкостването" му стигнало дотам, че в него вече нямало канализация, вода и електричество.


За 15 години общинският съвет в Ямбол гласувал 4 решения, с които опрощавал наеми на живеещите в "Блок 20". Според доклад на асоциацията "Национална мрежа за децата" те са вземани с една единствена цел - за да бъдат ангажирани по време на избори гласовете на живеещите там роми.


Като застраховка срещу отговорността, която биха носили при евентуални нещастни случаи, вместо да възстановят контрола върху собствеността си, през 2005 г. общинските съветници в града решили да прекратят всички договори за наем. Но не извели наемателите от апартаментите им.


Така през 2010г. "Блок 20" вече беше


едно от най-гнусните български гета,


но чак след като в него падна панел и едва не уби дете, кметът на Ямбол взе решение да го разруши. Мотивите му бяха наглед човеколюбиви, но в действителност нямаха нищо общо с търсенето на трайно решение за основния проблем – пълното оскотяването и социалното изключване на ромите, живеещи в блока.


В крайна сметка през септември 2009г. той беше сринат, обитателите му – изхвърлени на калната поляна, край която беше построен и никой не си мръдна пръста, за да им осигури поне палатки (да речем от армейския резерв), в които да посрещнат приближаващата зима.


Още когато през май 2010 г. се заговори, че предстои събарянето на блока, идеята жителите му да бъдат пръснати в селата наоколо, вдигна хората там на бунт.


Според неофициалните данни на общинската администрация в Ямбол непосредствено преди да бъде разрушен в "Блок 20" са живели повече от 2000 роми.


Какво се случи с тях така и никой не разбра. Защото никой не го беше грижа.


Потънали са анонимно в стотиците гета из страната.


Години наред с неизменно упорство, точно както в случая с "Блок 20", държавата, но и местната власт съзнателно, користно или от късогледа политическа глупост блокираха решаването на проблемите в циганските гета.


Провалът на усилията за интеграция на ромите мина и през мрежата на десетки НПО-та, създадени целево от приятелите на разни власти с единствената цел да източват ресурса за образование, социализация, семейно планиране или превенция на престъпността в общностите им. Така с алтруистичното оправдание, че делегират дейности, с които уж сами не могат да се справят, общините на практика финансираха организирани престъпни групи, за купуване и продаване на избори, за самовъзпроизводството на една и съща безотговорна политическа каста, която ги управлява без алтернатива.


По същата технология бяха компрометирани и всички граждански усилия за спиране на социалната дезинтеграция и


настъплението на "гетото" в мисленето и поведението


- далече зад границите на ромските махали. Резултатът – в гета бяха превърнати перифериите на големите градове в България, цялата провинция, селата. В тях хората живеят като в анклави - обградени от безразличие, удавени от безотговорност, без държава и без перспектива. Затова през миналата седмица и признанието на "бунтовниците" от Гърмен дойде някак естествено: "Ние не сме по-богати от ромите, но работим, трудим се по нивите за прехраната си, а те ги обират. Въпросът вече е на оцеляване".


Въпросът е


кое от гетата ще види сметката на другото


И дали жандармерията изобщо някога ще си тръгне от Гърмен. Защото не само за хората там точката, от която връщане назад няма, вече е близо. По-страшното е друго.


Отдавна е заличена границата между недоволството от липсата на повече закон в гетата и омразата към ромите, които също страдат от нея.


Заличена е границата между бунта срещу принудителната мизерия и агресията към този, с когото трябва да бъде делена.


Няма я вече границата между ретроградното неприемане на културното различие и самоунижението на расово отхвърляне.


Зад червената линия, от която ни дели само крачка, чакат


дружините на голите глави и металните пръти


Идват гражданските патрули и доброволните отряди. Настава времето на саморазправата и самоделното правосъдие, което винаги крие риска да гръмне в ръцете ни. Идеята за самоорганизиране срещу ромите вече сближава хора, доскоро непримирими в различията си. Истерията "Не-искам-да-живея-повече-стях!" мутира в нещо, наподобяващо "гражданска платформа".


Затова ако не застане на позициите си веднага, съвсем не след дълго държавата ще бъде принудена да харчи не за рекултивирането на гетата, които сама създаде, а за възстановяването им след тежък погром. Ще й се наложи да лекува непримирима омраза, за което няма да стигнат десетилетия. Такава е тази сметка.


В другата има точни цифри. По данни на Световната банка всяка година България губи по над 370 млн. евро заради неадекватното участие на ромите в пазара на труда*. Това е приблизително три пъти повече отколкото страната отделя всяка година за субсидиране на болничната система и четири пъти повече от бюджета за детско здравеопазване.


Решението е трудно. Няма как ромите, които години наред бяха оставени безпризорно да се прехранват из сметищата на България, от утре да заживеят другояче, да пратят децата си на училище, да тръгнат редовно на работа и от разходната да минат в приходната графа на държавата.


Няма как и хората, които години наред са крили своята част от общото гето зад бодлива ограда, за да опазят малкото, което им е останало, изведнъж да ги приемат като нови съседи.


И за едното и за другото трябват постоянни усилия.


И хайде ние – от тази страна на оградата, да спрем да се правим, че не забелязваме ромите. Да кипваме само ако "Чае шукарие" ни пречи да си довършим карето, а да се правим на ударени, когато в съседния двор водят булка, ненавършила 13 години. И да спрем да се провикваме, че ще варим "циганите на сапун". Защото каквото повикало – такова се обадило.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (248)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на raven
    raven
    Рейтинг: 756 Любопитно

    Немало ромчета с манго?

  2. 2 Профил на staska
    staska
    Рейтинг: 1107 Гневно

    За 6 години е "изяден" един блок. Защо?
    Въпросът ми е риторичен.

    "Този, който търси ангел и следи само за крилата, рискува да се прибере в къщи с гъска."
  3. 3 Профил на Never surrender
    Never surrender
    Рейтинг: 269 Неутрално

    За да се реши проблемът с циганите не е необходимо да бъдат бити или затваряни. Това е пробвано и не работи. Според мен трябва да им се разбие социалния модел - а именно племенно-номадски тип. Когато това се случи, семействата, вече поединично ще се разприснат и интегрират. Има вече достатъчно примери за отделени семейства, които изучават занаят и си работят нормално и си живеят нормално.

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
  4. 4 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Добре де до кога пропаганда за това как някой трябва да прави нещо за циганите.

    1-во. Те живеят с нас от стотици години. Много добре знаят и език и всичко. Тоест те много добре знаят и какво е нужно за да живееш извън гетото.

    Второ - ако някой ще прави нещо за тях - това трябва да е полицията и прокуратурата. Ако и на тях и мсе дръвчиш - един углави. Вчера писаха ,че в САЩ 350 отворковци са вече на ония свят

    15.02.1989 - 07.02.2018
  5. 5 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 515 Разстроено

    И какво - още блокове 20 да им строим и да толерираме цялостното им отношение към частно и държавно имущество и изобщо към обществото ли?! Аааа, не, мерси! Държава трябва тука, държава която стои здраво на краката си и държи дизгините, защото и ножът, и хлабът, пък и сиренето у нея.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  6. 6 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 693 Неутрално

    "Снимката е архивна"-циганчета с такива шукар халати вече няма.Оголяха и обосяха.

  7. 7 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Управляващите ни се държат като цигани и не могат да упраляват европейска държава!
    По кой документ министъра на МВР е длъжен да преговаря с жители на някаква махала?
    Даже циганите искат ред и справедливост,а не празни приказки!

  8. 8 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2643 Неутрално

    Нашите политикани, по стар соц прийом, ги бива само да замитат проблемите под килима. Докато нещата не станат неуправляеми и посля се крият зад храстите, докато бурята отмине. Само че този път снишаването няма да реши нищо и всичко ще се върне като бумеранг към политическото ни статукво. Твърде много и твърде дълго подценяваха народа.

  9. 9 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3374 Неутрално

    Не успях да разбера как се намесва Блок 20 в цялата история. Циганите го обезкостили до срутване, а после не им дали по една палатка поне.
    Е, що са го обезкостили? Блокът, в който до неотдавна живееха родителите ми, е строен 1970 г., панелен - и още си стои. Никой не е изтръгнал елинсталацията от стените.
    Аз продължавам да твърдя, че ако ромите искат да станат хора, това "движение" или "мода", ако щеш, трябва да тръгне от тях самите. Не може всичките да искат да живеят като скотове.

    Доброто е заразно
  10. 10 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    "Ний циганите.... (Мартина Вачкова)
    -Сийо, аз не съм циганин! (Тончо Токмакчиев)
    - Не си Кириле, ама наиш как приличаш!" (Мартина Вачкова)

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  11. 11 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3127 Неутрално

    Пак не разбрах какво Спас препоръчва да се направи. Но за сметка на това се възхищавам на витиевати изрази от типа "радикализирани жители на неромската махала в с. Гърмен".

  12. 12 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    "Решението е трудно. Няма как ромите, които години наред бяха оставени безпризорно да се прехранват из сметищата на България, от утре да заживеят другояче, да пратят децата си на училище, да тръгнат редовно на работа и от разходната да минат в приходната графа на държавата".

    По времето на Живков имаха работа, а децата им ходеха на училище. И участваха в приходната част на бюджета, волю или неволю. От 25 години нещата се промениха. Те се маргинализираха, не работят, а само чакат на помощи. Така че нека не генерализираме нещата, а да ги назовем с истинските им имена. Просто на политиците не им пука за тази част от населението и се сещат за нея само по време на избори. В същност на политическата класа в България не и пука и за българите, които не получават и помощите, гарантирани за циганите. Просто държавата стана оръдие за обогатяване на една политическа върхушка.

  13. 13 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 774 Неутрално

    [quote#9:"dogwoman"]ако ромите искат да станат хора[/quote]
    Е в това е проблема. Не искат.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  14. 14 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Първото е, както казва авторът, да свикнем, да възприемем факта, че ромите са хора (като нас), български граждани, неразделна част от България. Не може да се изпарят. По-скоро ние изчезваме. После трябва да схванем, че ние - българските граждани - имаме проблем, защото една все по-голяма част от обществото не участва в него. Това е уж много елементарно, ама супер-интелигентния българин още не се е сетил. И премиери, и министри като този на здравеопазването, и кметове, пък за граждани да не говорим, все още не успяват да се ориентират в този простичък ход на мисли.

  15. 15 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1444 Любопитно

    [quote#3:"Never surrender"]трябва да им се разбие социалния модел - а именно племенно-номадски тип. Когато това се случи, семействата, вече поединично ще се разприснат и интегрират. [/quote]

    И като как ще стане това? Нали ще писне де що правозащитник и толераст има из България? Щото, за да стане това, което предлагаш, циганите трябва да бъдат разпръснати сред останалите граждани и да не се допуска да се събират и да формират нови гета, а това е в разрез на "културните" им особености и начин на живот, които правозащитниците "защитават" с пяна на уста.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  16. 16 Профил на greenhrast
    greenhrast
    Рейтинг: 1072 Неутрално

    Само с.Подем знаят каксе прави!!!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  17. 17 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    [quote#7:"rurade"]Даже циганите искат ред и справедливост,а не празни приказки! [/quote]

    Ами не. Това, което искат циганите е, никой за нищо да не ги закача, да не им се меси и да ги остави да си живеят, както те си знаят. Обаче, в същото време, да получават всичко наготово от държавата - да им дава помощи, да им строи жилища, да им опрощава данъци и сметки.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  18. 18 Профил на Скандинавец
    Скандинавец
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Статията е чудесно писмено упражнение за това, какво трябвало да се направи за/с ромите. А всичко е казано в заглавието. Циганска държава, управлявана от хора с цигански манталитет. Докато това е така, нищо полезно не може да се направи нито за ромите, нито за останалите.

  19. 19 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 3374 Неутрално

    До коментар [#13] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":

    Не можеш да спасиш някой, който не желае да бъде спасен. Освен това от тях не се иска бог знае какво. Нито настояваме да си боядисат шарените къщи в цвят "Сахара", нито изведнъж да почнат всички да се обличат като модели от списание, нито пък да станат академици до един. Просто да работят и да карат децата си да ходят на училище, където да УЧАТ. А не да ми пробутват "културни особености" като оправдание за всичко.

    Доброто е заразно
  20. 20 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1237 Разстроено

    Маймуните са станали човеци, благодарение на стремежа им да живеят по-добре! Най-напред те започнали да използват различни примитивни оръдия на труда, огъня и да прилагат някои технологии, за да могат днес да излязан в открития Космос. Циганите са спрели развитието си на първия етап, а благодарение на цивилизацията започнаха да ПОТРЕБЯВАТ и някои високотехнологични продукти - коли, телевизори, клетъчни телефони и пр., а нашето постсоциалистическо общество им позоли САМО ДА ПОТРЕБЯВАТ, БЕЗ ДА ДОПРИНАСЯТ ПОЛЗА И ДА СПАЗВАТ ЗАКОНИ! Това стана с мълчаливото съгласие на другите в обществото и тяхното безразличие към циганската битност, култура и морал. Днес обществото е достигнало границата си на търпимост, но духът е излязъл от бутилката и циганите са убедени, че могат да живеят като крадат, без да работят и спазват закони. За това отговорност носи както обществото, така и държавните институции. Сега на дневен ред е въпросът, кой пръв ще предприеме мерки - потърпевшите или институциите???? Ако са първите - мерките ще бъдат радикални и силове, ако са вторите - мерките ще бъдат пак силови, но законови!!!

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  22. 22 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1219 Неутрално

    Да се върне трудовата повинност. Такива мангали и разни други безобразници да си отработват поразиите на тунела под Стара планина.

  23. 23 Профил на 2029
    2029
    Рейтинг: 596 Неутрално

    Правило ми е впечатление, минавайки покрай градските гета, къщите на българите почти винаги са с високи огради и бодлива тел. Такова нещо в изцяло българските махали няма. Защо ли? Подобни, добре защитени имоти съм виждал само в екваториална Африка, само там дето имаше и вишки с въоръжена охрана в тях.

  24. 24 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    "По данни на Световната банка всяка година България губи по над 370 млн. евро заради неадекватното участие на ромите в пазара на труда..."

    Какво ще рече това?! че циганите не получават предложения за работа, неадекватни на квалификацията им?! Любопитно , каква част от циганите в работоспособна възраст имат средно и висше образование? Защото когато на неграмотен циганин се предложи нискоквалифицирана работа за 350лв. месечно и с тях той трябва да издържа 5-членно семейство е ясно какво следва! Вече сме попаднали в омагьосания кръг и излизане оттам няма!

    I Want To Believe
  25. 25 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3751 Неутрално

    И вие сте цигани!"
    заглавието добре , ама защо после се говори за нещо си роми . няма такъв етнос роми . докато се търси решение на "ромски" проблеми така ще е . решение трябва за цигански безчинства , всичко друго си е толерастки дивотии .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1848 Неутрално

    Темата е доста голяма и сложна и излиза далеч извън рамките на една или повече статии и още по-малко на нашите коментарии, последните могат да послужат за някакво, вероятно не много прецизна социологическа извадка. Този проблем и подобни проблеми не са наш патент, по света има (за съжаление) стотици подобни примери, при това в двете посоки, от съвсем неуспешни и трагични до доста успешни резултати при тяхното решаване.
    Едно е ясно, че няма да се реши с някакви еднократни действия, няма да се реши и само и единствено силово, поне докато имаме нещо общо от с ЕС, а с последователни, непрекъснати и без смяна на посоката действия, при това далеч не само и единствено от държавата, а от продиктувани от конкретните виждания по въпроса на всеки от нас.
    Това е горе-долу като с образованието и възпитанието, тези от нас, които оставят всичко това само и единствено на държавата ( в този случай училището), няма как да не останат разочаровани, не и е работа за всичко около нас, а и не може само някакви "органи" да решат въпроса.

  27. 27 Профил на barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#11:"Lemmy"]Пак не разбрах какво Спас препоръчва да се направи. [/quote]
    Спасов не го казва директно - не е в негов стил.

    Долу-горе:
    Да се говори "нормално" за проблема - но всеки ден !!!
    Не кампанийно, агресивно и около-изборно.
    Иначе се налива вода в мелницата на АТАКА, ДПС, ВМРО и Психопатския Фронт и малоумните футболно-криминални елементи.

    => БАЙ ГЪЗЗЗ е ТÈХНОТО ЗНАМЕ и ГИ ДОВЕДЕ В => КЛОЗÈТА !!
  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 29 Профил на mils5656
    mils5656
    Рейтинг: 426 Неутрално

    В тази държава всички заобикалят проблема ! А проблема е наличието на все по-нарастващ брой от примитивни същества които се качват на дървото наречено България , а то вече се цепи и малко остава да се счупи ! Мерки за решаване на проблема не се вземат ! А те трябва да са в следната посока защото положението е нетърпимо :
    1) Задължително средно образование
    2) Задължителен граждански брак
    3) Забранява се секса и раждането от непълнолетни - нарушителите се наказват с 5-10 години затвор, а детето се дава в приемно семейство !
    4) За социалнослабите семейства комисия от соцалните служби на място да определя броя на децата на базата на услоята за живот ! В гетата по право трябва да имат на едно дете ! Всяко второ или трето дете и т.н. само умножава мизерията и точи социалните фондове !!
    5) Да има стимули за ромските семейства в които и двамата родители работят а детето ходи редовно на училище и е добър ученик !
    6) Да се провежда разяснителна кампания защо е добре да имат образование, работа , да плащат данъци и сметки, да имат по едно дете което могат успешно да изхранят, изучат, възпитат в християнските добродетели за да стане добър гражданин ! И това да стане със средства на родителите,(без помощ от държавата) ! Да се води разяснителна кампания по половите въпроси, да им се раздават безплатни презервативи и да се обучат как успешно да се предпзват от нежелана бременност !
    Всички без образование, а социално слаби и с много деца, да се изключат от социалните фондове ! Стимули да има за висшистите да раждат повече от две деца ! Стига ме размножавали неграмотното и престъпно малцинство което е на крачка да съсипе държавата !

  30. 30 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 740 Неутрално

    До коментар [#14] от "the_european":
    Ами, абсолютно си прав/а,както и авторът на статията,но мнозина все още не схващат. "Радикалните" и "прости" решения изглеждат толкова лесни и достъпни,солидарната омраза също.....

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  32. 32 Профил на mils5656
    mils5656
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар №9:"dogwoman" "ако ромите искат да станат хора"

    Там е заровено кучето ! Те имаха 600 години да станат хора, т.е. да заживеят по правилата на християнската общност ! НО НЕ ИСКАТ ! Които искаха са го постигнали ! Останалите явно не искат, защото това ги устройва ! Намерили са балами дето ги носят на гърба си, без да искат от тях да се образоват и да спазват законите, да плащат сметки и данъци, да допринасят за благото на обществото !

  33. 33 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2055 Неутрално

    До коментар [#29] от "mils5656":"Стига ме размножавали неграмотното и престъпно малцинство което е на крачка да съсипе държавата !"

    Други едни "малцинства", съсипват държавата и неглежират социалните проблеми, включително и чрез политики за "интеграция" на римляни.
    За мен, решението на проблема, започва от прилагането на законите! Те включват, образование, защита на непълнолетните от "племенните" обичаи, като сключване на "бракове" между малолетни и раждането на деца от деца, и т.н.

  34. 34 Профил на the_european
    the_european
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#30] от "thepirineagle":

    Най-вероятно коментарът ми ще получи повече минуси, отколкото одоброение. Но в днешна България - за мен поне на тази тема - повече минуси са комплимент. Винаги съм бил с поне 10 години по-напред в мисленето, отколкото обществените нагласи/мнения в нашата малка провинциална татковина.

  35. 35 Профил на Thermobee
    Thermobee
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Идеята за самоорганизиране срещу ромите вече сближава хора, доскоро непримирими в различията си."

    Да, Спасе. Ще отвоюваме България от циганската напаст. Помним и твоите статии в защита на циганите, поругали лика на Апостола...

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Не на ислямската инвазия в Европа!
  36. 36 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 523 Неутрално

    Колективизмът има много проявления и всички те са от страшни по-страшни.Човечеството само през миналия век "опозна" национал-социализма и комунизма, но продължаваме да колективизираме по същия начин. Няма ромски, нито цигански проблем, защото проблемите си имат конкретни имена - Иван, Хасан и т.н. Този, който е нарушил закона, следва да бъде преследван от същия този закон, а не вината му да се приписва на някакъв произволно създаден колектив, формиран на етническа, верска, полова, социално-икономическа или друга основа.

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  37. 37 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#36] от "russian78":

    Това е много романтично, но има нещо наречено "култура" и тя не може да се пренебрегне. Да се свежда всичко до индивидуално ниво е просто наивно.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  38. 38 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 845 Неутрално

    Много въпроси за ромската /дез/интеграция .А някои питат Спас какво би предложил да се направи.Нали точно па той трябва да се оправи с циганите щото години наред няма държава.
    Що не приложим челния европейски опит , а ?

    "Първото писмено сведение за присъствието на цигани на нашия континент е от 1378 г. и се отнася за гръцкия град Науплион, в Пелопонес. Оттогава Европа все “интегрира” техните съплеменници. Причината за това над шествековно постоянство разкрива британският вестник “Гардиън”: “Безделието и скитническият им живот дразнели трудолюбивите, уседнали европейци. Склонността на циганите към кражби и мошеничества принуждавали останалите хора да избягват съседство с тях”.
    Пак според същия източник европейците се опитвали да разрешат циганския въпрос по три начина - чрез асимилация, чрез прогонване или унищожение. В периода 1470-1560 г. 12 западноевропейски държави приемат драконовски закони срещу циганите. През 1554 г. например английската кралица Мери Тюдор ги обявява извън закона. Декретът нарежда безусловното им изселване от страната в 40-дневен срок - в противен случай “всеки срещнат на пътя циганин трябва да бъде обесен”.
    Както и става.
    Благодарение на тези и други “интеграционни” начинания в днешна 55-милионна Великобритания са останали само 10 хил. цигани, повечето от които са си стопроцентови чергари. Така че и в началото на 21 век появата на караваните на крадливите катуни хвърля в паника обитателите и вдига на крак полицията в британските селца и градчета - точно така, както е било и при политически неправилната кралица Мери.
    Във Франция също “интегрират” циганите чрез прогонване от страната, чрез обесване за скитничество и кражби, както и с изгаряне на клада за магьосничество (спомнете си циганката Есмералда от “Парижката Света Богородица” на Юго). Французите обаче не са ефикасни като народа на Шекспир. В съвременна Франция има около 500 хил. цигани (0,8 % от населението). Мнозинството от тях продължава да скитори из обширната страна. Насочените срещу циганите нормативни актове обаче са факт и днес - техните возила могат да спират само на специално отредените за тях места край пътя. Достъпът на циганите до френските селища е ограничен до един ден. При най-малкото нарушение върху гърбините на така “интегрираните” чергари се стоварват полицейските палки и целият останал арсенал на френското правораздаване. (Ако такова нещо се практикуваше някъде в Източна Европа, официален Париж незабавно щеше да го обяви за дискриминация, сегрегация, расизъм, ксенофобия и какво ли не още въпиещо потъпкване на човешките права.)
    Но да преминем към другите народи от цивилизования Запад. Освен с бесилките и кладите на техните деди и прадеди съвременните датчани и норвежци обогатяват инструментариума за “интеграция” на циганите с насилствена стерилизация. Кастрирането се извършва до 70-те години на 20 век. Наред с държавата и обществените организации (в които се изявяват най-изтъкнатите граждани) в Норвегия в лова на цигани участва и официалната църква. И понеже Дания и Норвегия са правови държави, всичко това се върши в изпълнение на съответните закони. Поради тази именно “законност” броят на циганите в съвременна Скандинавия също е нищожен.
    В по-далечното минало и германците прореждат циганите със средствата на своите западноевропейски съседи. При тях обаче пълната “интеграция” настъпва едва при Хитлер, който унищожава 450 хил. цигани (от общо 500 хил). Освен това народът на Гьоте и Бетовен се стреми да умъртви най-прилежно и циганската популация в Австрия, Чехия, Полша и други окупирани държави.
    С изключение на газовите камери на Хитлер циганите в Източна Европа практически не познават масовите гонения. Така е в Унгария, Чехия, Словакия и Полша (в рамките на Австро-Унгарската империя и след нея), така е в Белорусия, Украйна, Русия и т.н. Нещо повече, още през средновековието във Влашко и Молдова циганите са напълно равноправни по закон с коренното население. Но най-големият парадокс е Османската империя - в нея приелите исляма цигани принадлежат към “правоверните” и като такива се ползват с огромни привилегии пред българите, сърбите, гърците и т.н.). И те добре се възползват от това положение, за да издевателстват над съответната “рая”. Неслучайно при обявяването на Априлското въстание изтормозените жители на Копривщица посягат именно на циганите.
    През буржоазната и комунистическата епоха циганите в Източна Европа също не са преследвани.
    Изключенията само потвърждават правилото - например погромът срещу тероризиращите полското население цигани в района на град Конин през 1981 г. В повечето комунистически държави дори се полагат значителни усилия за тяхната интеграция. Може би най-плодотворни бяха мерките на Тато в България - който циганин пожела да го направи, действително успя да се интегрира (и то без всякакви кавички).
    Тъкмо тази вековна толерантност на източноевропейските държави и техните народи сега се обръща срещу тях. Тук ще посочим само България, Румъния и Словакия, където лумпенското поведение и плодене сред циганите вече заплашва непосредствено техния бит, ценности и държавност. Лесно е на Запада да настоява за интеграция на циганите в Източна Европа, когато самият той не е успял да направи това дори след вековете кървав геноцид. Но въпросът си има и обратната страна. Как мислите, ако източноевропейците бяха действали спрямо циганите по прословутите западни стандарти, щеше ли днес да се чудят как да се справят с предизвикваните от тях общонационални бедствия?
    Но и това не е всичко. Въпреки тежкото положение и до ден-днешен търпимостта на източноевропейските народи към циганите е по-голяма от тази на Запад. Това не са голословни приказки - дори официалните данни на ЕС потвърждават, че българите, словаците или румънците пак са по-толерантни към циганите от французите, испанците, белгийците или британците.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  39. 39 Профил на sheldoncooper
    sheldoncooper
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Всички животинки(включително и хората) реагират на стимули. (както положителни така и отрицателни)

    Всички стимули в България са на 100% създадени от "чистите бели Българи" и тези стимули правят така че една част от тези хора да не работят, да не пращат децата си на училище, да строят незаконно и т.н.

    Въпреки това масата българи търси вината в циганите, а не в българите които са създали социалната, правораздавателна и образователна системи които ни дават този краен резултат.

    В крайна сметка циганите в България не са прокарали нито един закон в НС, нямат контрол над нито едно министерство, нито един съдия и т.н.

  40. 40 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 442 Неутрално

    "Всички са цигани" чудесно обобщава десетилетието на ромското включване. То е напълно успешно, след като вече всички са "включени" в понятието "цигани".

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  41. 41 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    До коментар [#4] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":

    !000 г. не са се приобщили ,сега изведнъж ще им светне. Няма да стане.Трябва само спазване на закона и по-малко детски .Те правят деца заради парите.

  42. 42 Профил на Скандинавец
    Скандинавец
    Рейтинг: 426 Неутрално

    [quote#22:"442"]Да се върне трудовата повинност.[/quote]
    А лагерите ще връщате ли?

  43. 43 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Авторът добре ли е с акъла? Каква "революционна ситуация" го гони? Де да имаше такава...
    Държавата си е нормална и наред - политиците политиканстват, бюрократите си действат, данъци се събират, ченгетата обират глоби, съдиите си вземат заплатите.
    Че за гражданите не е добре, това няма нищо общо, поначало държавата не е създадена да им е добре НА ТЯХ/нас, простолюдието.
    Навсякъде по света е така. Тук просто е по-идиотско от обичайното, но в рамките на понятието и практиките на държавността.
    ДОБРА държава няма, има демагогия от нейна страна и мокри сънища от наивниците да вярват в тази утопия.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  44. 44 Профил на new_ghost
    new_ghost
    Рейтинг: 426 Неутрално

    [quote#40:"Mark Twain"]"Всички са цигани" чудесно обобщава десетилетието на ромското включване.[/quote]
    Ако се вземе произволен жилищен блок и се види какви "побрения" са извършени, лъсва цялата цигания в бита и обществото като цяло.

  45. 45 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Хубава статия, но закъсняла, защото модерният патриотизъм (фашизъм) вече е надвиснал над територията и погромите са много по-близо отколкото си мислим. Все пак вече и Д-р М. и джуджето патриот и аватара на Вожда се включиха в анти-ромското хоро. Остава само Вожда и карето ще е запълнено.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  46. 46 Профил на samarianin
    samarianin
    Рейтинг: 571 Весело

    спасе, да си кажем честно, и ти си циганин

  47. 47 Профил на sheldoncooper
    sheldoncooper
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#41] от "hodounski":

    Всъщност е пълно с хора които бихте нарекли цигани, но са напълно приобщени.

    Работят, пращат си децата на училище, имат по 1-2 деца, живеят в законни жилища и си плащат сметките и данъците.

    Дори смятам че болшинството са такива.

    Разбира се на много хора са им по-интересни бившите обитатели на блок 20 и подобните на тях. Ако броите избирателно е лесно да си създадете карикатурен образ какъвто ви "харесва".

  48. 48 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4087 Неутрално

    До коментар [#12] от "proza":
    Напълно съм съгласен с Вас. По стечение на обстоятелствата баща ми беше директор на турско и циганско училище 12 години от 1956 до 1968 и имам лични силни впечатления как се промени картината, как вадеха децата в началото от клоаките и как се благоустрои и дисциплинира (относително) това население в резултат на това че им се даде работа, е като "хигиенисти" или в тухлрниците, но някои прогресирха далеч над това и се откъснаха от средата. Въпросът е свързан с националната политика и решение на обществото да посвети средства и внимание. Истина е и това, че в една тоталитарна система без изход навън това беше много по-лесно, тогава не можеха да имат просяшки мафии в Западна Европа или да живеят от социални помощи в ЮК и репресивният апарат работеше с пълна сила.

  49. 49 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    До коментар [#47] от "sheldoncooper":

    Toва са изключения и ти го знаеш

  50. 50 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 523 Неутрално

    До коментар [#37] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Културата е качество на индивида, точно както картината си има конкретен автор, а не се приписва на етноса на художника. Няма как нещо да се "свежда" до индивидуално ниво, защото не съществува по-високо ниво от индивида, от което да "свеждаме". Колективът няма самостоятелна същност и не съществува без индивидите, които го формират. Иначе казано, всяко разсъждение, което се опитва да разглежда въпроса колективно, а не индивидуално е изначално в грешка и е много по-достойно за определението "наивно".

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  51. 51 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 489 Неутрално

    Държавата ни е цигангска, Алелуя! Намери се некой да го каже!

  52. 52 Профил на sheldoncooper
    sheldoncooper
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#49] от "hodounski":

    Не знам ти на база на каква извадка твърдиш че са изключения.

    Моята е достатъчно голяма и не мисля че са изключения.

    А дори и да приемем че са е супер глупаво да мислем за "циганите" като за един човек.
    Колкото всички българи са еднакви, толкова и циганите.

  53. 53 Профил на Hamster
    Hamster
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    А някои "журналисти" са си обикновени мършояди...

    Hamster
  54. 54 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#50] от "russian78":

    Тия либерастки простотии ги разправяй на някой друг.
    Дори езикът на който водим тази комуникация е надиндивидуален и общ. Това се отнася и за други характеристики на културата (под култура тук нямам предвид "добри обноски".

    Апокалипсисът апокалиптичен
  55. 55 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8311 Неутрално

    Много са интересни тези понятия,включване,изключване.Как да включиш някой,който не иска. И да го изключиш не можеш,щом не иска.Това неграмотно и оскотяло циганско племе иска само някой да го храни,да му плаща сметките и за нищо да не го търси.Тях насила трябва да ги включваме,а не по желание.

  56. 57 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3342 Неутрално

    До коментар [#22] от "442":

    " Да се върне трудовата повинност "


    Лошото не е само в това, че не си прав, а в това, че за тази глупотевина получаваш плюсове, което значи, че и други мислят като тебе . Ако наистина се върне " трудовата повинност ", тя трябва да се отнася и за българи . Мислиш ли, че е възможно българския парламент да гласува закони касаещи САМО циганите ? В коя бяла държава има такова законодателство, което разделя гражданите си на отделни категории ?
    Истината е, че циганите искат само да бъдат оставени на спокойствие да си живеят както намерят за добре, но обезпечавани от бюджета, за който не си мърдат пръста, а партиите ( БСП и ДПС ) се сещат за тях САМО в изборен период .
    Държавата е вдигнала ръце И ОТ ЦИГАНИ И ОТ БЪЛГАРИ и по върховете има само хора мислещи за собственото си облагодетелстване . Вместо да се потърси начин да се оправят проблемите на правосъдната система и реформи във всичко, ти предлагаш да се върне трудовата повинност, с което развързваш ръцете на управляващите ОЩЕ ПО- СПОКОЙНО ДА РАБОТЯТ ЗА ЛИЧНИЯ СИ ИНТЕРЕС И ДА ОБЪРНАТ ГРЪБ НА ВСИЧКИ БЪЛГАРИ - ОПРАВЯЙТЕ СЕ КОЙ КАКТО МОЖЕ ...
    ТОВА НЕ Е ДЪРЖАВА !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  57. 58 Профил на vanillaeyes
    vanillaeyes
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Спасе, Какво се случи с циганите от 20-и блок, Вие журналистите не разбрахте, защото спря да Ви е грижа, когато случаят отшумя. Иначе всички преживяха зимата в осигурени им от общината други жилища, включая в съседния блок, който бързо започна да деградира в следствие на новите "наематели".

  58. 59 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    До коментар [#52] от "sheldoncooper":

    С последния абзац съм съгласна.А за бройката- разходи се из София.По хигиената ще разбереш кой се е включил.

  59. 60 Профил на nando
    nando
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#19:"dogwoman"]Просто да работят и да карат децата си да ходят на училище, където да УЧАТ.[/quote]

    ама те ходят на училище. Всички ходят, а самите училища имат интерес от тях за бройки. Проблемът е че нищо не учат там, защото учителите реално не ги учат на нищо, а само получават кинти. Ако ти имаш дете и не го учиш да чете, да смята, а чакаш само в училище, то също ще остане неграмотно. А ромчетата имат неграмотни родители и тн. омагьосан кръг. Второ - защо ромите не бъдат оземлени. На всяко семейство по 200 дка земя. Прибави и задължителен граждански брак, за да има помощи и ще видиш наследственото право какви ЧУДЕСА ще извърши с ограмотяването. Не разбирам също защо арендаторите им позволиха да заграбят хиляди и млн дка земя от бедните българи и сега получават млн като субсидии, а ромите им РОБУВАТ, за да живеят охолно без да работят. Питам защо има хора с огромна собственост в България, а сиромасите(българи, роми итн) нямат нищо. Откъде за 20 години някои хора направиха тези МИЛИОНИ. Ами здравната и пенсионна система и ДАНЪЧНА - именно лекарите и чиновниците са коруммпирани и търсят "болни роми" за инв. пенсии срещу %, болни, за да изписват лекарства, болни, за да ПРЕХВЪРЛЯТ ФИРМИ и тн. Защо си затваряме очите. Цялата ромска престъпност е ФУНКЦИЯ на българските мафиоти, вкл. ромските набези, чиято цел е ЗАГРАБВАНЕТО НА ЗЕМЕДЕЛСКАТА земя на безценица от арендаторите. Приемете закон, че всичко над 1000 дка лична земя се одържавява и се оземляват малоимотните и гледай КАК ПРИКЛЮЧВА РОМСКАТА ПРЕСТЪПНОСТ.

  60. 61 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    "Заличена е границата между бунта срещу принудителната мизерия и агресията към този, с когото трябва да бъде делена."

    Защо да е принудителна мизерията, те сами я предизвикват. Защо не са оглосгани блокове , в които живеят българи ? Защо точно на циганите "бе"? До голяма степен те си създават мизерията, множат се и я предават и на децата си / в повечето случаи/

  61. 62 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Имам само един въпрос към автора на статията- ако в бл.20 бяха настанени арменци, българи, евреи, власи, турци- български граждани, дали блокът щеше да има същата съдба?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  62. 63 Профил на z.123.c.976.9
    z.123.c.976.9
    Рейтинг: 583 Неутрално

    Щях да кажа, че човечеството е в процес на деградация, но навреме се спрях, защото по-вярното е, че в упадък е европейската християнска цивилизация. Човек се различава от другите бозайници в едни 5 процента от същността си, но проблемът на европейците и християните е, че отдават всичкото си внимание на тези 5 процента. Чернокожи, мюсюлмани, цигани и пр. твърдо залагат на 95-те процента, пълнят света с безброй деца, а белият не иска, защото второ дете ще го затрудни в изплащане на ипотеката и ходенето на почивки. Циганинът е човек в пълна степен, точно като вас, ако не сте съгласни, не сте наясно какво е това човек, човек е просто едно живо същество. Другото са празни необосновани претенции.

    Който не разбира сам, няма да разбере и с обяснение
  63. 64 Профил на kki
    kki
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Ако полицията и общинарта си вършеха работата нямаше да има проблем. Но те не вършат нищо. Не пазят нивите и животните на хората и после цяло село стои гладно заради онези номади. Според мен, или трябва да имаме качествена полиция или да ни позволят да си пазим сами собствеността като в Тексас. Влиза ти в двора, предупреждаваш, не се маха, гърмиш го и толкова. Така или ще се научат да не влизат по чуждите дворове или ще бъдат изтрепани малко по малко. И пак казвам, аз не съм фен на оръжията и насилието, но там, където няма полиция и институции идва закона на джунглата. Та ако държавата не може да се справи, поне да направи законите така, че хората сами да могат да се пазят. А това, че и сега един полицай не може да направи нищо (не може да ползва оръжие) срещу 20 циганина въоражени с ятагани, сърпове и колове трябва да бъде променено веднага!

  64. 65 Профил на nando
    nando
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#61:"daam"]Защо не са оглосгани блокове , в които живеят българи ?[/quote]

    това сигурно в ЛОзенец някъде -ела да видиш моя блок, в който поне официално всички са българи(има и руснак) та да видиш на какво прилича блока. Даже чистачката Е ИЗЛИШНА, щото ние ще си чистим. И в "българските блокове" има някой, който носи целия блок на гърба си - за ремонти, за общи части и каквото се сетиш, ЗА ПОКРИВ. Даже имам съсед дето в гаража си гледаше кокошки. Моля те.........същата беднотия и мизерия, която "не виждаме". Държавата ще прави ДЪРЖАВНО САНИРАНЕ на блоковете..........

  65. 66 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#38:"navy"]Причината за това над шествековно постоянство разкрива британският вестник “Гардиън”: “Безделието и скитническият им живот дразнели трудолюбивите, уседнали европейци. Склонността на циганите към кражби и мошеничества принуждавали останалите хора да избягват съседство с тях”. [/quote] Е- нека всички приемат, че останалите български граждани, НЕЗАВИСИМО от етноса им, ги дразни именно това! Арменците са дошли в началото на 20ти век в България КАТО БЕЖАНЦИ- с едни дрехи на гърба си. Някой да е чул българин да се е оплакал със същите оплаквания от БЕЖАНЦИТЕ- АРМЕНЦИ в началото на 20ти век в България? Не, нали?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  66. 67 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Съжалявам, но държавата наистина се държи по цигански, или циганите се държат като държавата - все тая. Разликата между циганин, ограбващ безнаказано къща, и държава, ограбваща безнаказано банка, не е в нагласите и нравствения облик, а в размерите на грабежа.
    Прави са селяните от Гърмен, неудобна истина са казали, но е истина, какво има да носим от 9 кладенеца вода, та дано излезе, че не е.

  67. 68 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    И милион минуса да се поставят на коментар № 66, фактите са си факти и не могат да се изтрият с поставяне на минуси...Имаме различни ценности с ромите/ циганите- това са голоте факти. В същият момент самите роми/ цигани държат да си запазят традиционната си "култура", в която на почетно място не е уседналостта- т.е. създаване на собствен дом, посредством законно влагане на труд и финанси, живеене чрез полагане на законен труд; образование на децата. Те ЖЕЛАЯТ, ИСКАТ, ЦЕЛЯТ да живеят като номади - т.е. делят ни ВЕКОВЕ. Проблемът е , че обществото във всяка европейска държава е надживяло номадството с едни 20тина века и този начин на живот Е ИЗХВЪРЛЕН , НАДЖИВЯН от обществото във ВСЯКА европейска държава- член на ЕС. За това- който иска да живее номадски живот, да се засели в Монголия- там има много открити пространства, много от населението й обичайно живее като номади...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  68. 69 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 738 Неутрално

    До коментар [#3] от "Never surrender":

    Това не работи. Ако видиш една карта на САЩ ще видиш, че във всеки голям град има расова сегрегация, а там негрите са вече нормална част от обществото. При циганите трябва строг контрол, закони и ред. Иначе си правят каквото си знаят.

  69. 70 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Това е окончателното ми мнение- В същият момент самите роми/ цигани държат да си запазят традиционната си "култура", в която на почетно място не е уседналостта- т.е. създаване на собствен дом, посредством законно влагане на труд и финанси, живеене чрез полагане на законен труд; образование на децата. Те ЖЕЛАЯТ, ИСКАТ, ЦЕЛЯТ да живеят като номади - т.е. делят ни ВЕКОВЕ. Проблемът е , че обществото във всяка европейска държава е надживяло номадството с едни 20тина века и този начин на живот Е ИЗХВЪРЛЕН , НАДЖИВЯН от обществото във ВСЯКА европейска държава- член на ЕС. За това- който иска да живее номадски живот, да се засели в Монголия- там има много открити пространства, много от населението й обичайно живее като номади...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  70. 71 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#69:"m_todorov"] При циганите трябва строг контрол, закони и ред.[/quote] И това не решава проблема, когато имате ВЕКОВЕ разлика в начина на живот и неистово желание от страна на ромите/ циганите да се самоизключат от съвременното общество, като не живеят уседнал начин на живот.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  71. 72 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Освен това управниците можеха да си търсят избиратели сред учителското съсловие, сред лекарите, сред заможните собственици и бизнесмени (както правят консерваторите по цял свят), сред селските стопани (като Стамболийски), сред работниците (като комунистите навремето, не че са ми по сърце), а те към кого се насочиха, кому угаждат, кого подкрепят, чии интереси изразяват и на чии гласове разчитат? - На циганите. Еми, значи и те са цигани!

  72. 73 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 419 Неутрално

    [quote#27:"barcelonski"]Спасов не го казва директно - не е в негов стил.[/quote]

    Селяните са сложили пръст в раната, защото вече няма какво да губят, а Спасов не е сложи пръст в раната, за да не остане бе пръст.

  73. 74 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3146 Любопитно

    До коментар [#63] от "shinjuku":

    Е тогава трябва да разясниш разликата между „просто човек“ и цивилизован човек.Все пак 21 век сме!

  74. 75 Профил на nando
    nando
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#70:"logika"]Те ЖЕЛАЯТ, ИСКАТ, ЦЕЛЯТ да живеят като номади - т.е. делят ни ВЕКОВЕ.[/quote]

    извинявай обаче кога последно си стъпвал в ромски квартал или село. Кога последно си говорил с роми?! Оня ден аз например говорих с едно момче(91 набор), който живее в Германия - тъй като беше позабравил българския си лафихме на английски - знаеше перфект английски, немски(те му викат германски), италиански, турски и цигански езици. Та чудя се какви векове точно ни делят?! Ромите са много напред с материала в Европа, защото знаят турски език (в голямата си част) и много лесно си намират работа в Европа(минимум 60 евро на ден, а може и по 100 евро). На техния фон ние българите изглеждаме като провинциалисти и задръстеняци. ЗА мен ромите ще спасят България, кой каквото иска да ми говори. Точно както славяните са имали нужда от българите(за да не ги поробят византийците), така и ромите имат нужда от българите, за да ги защитаваме от расова омраза. Всичко друго ще си дойде на мястото. А като цяло българите са мързеливи, непредприемчиви, мислят само за далавери, имоти и наследство. Българин за работа не го търси.....

  75. 76 Профил на Gavril
    Gavril
    Рейтинг: 416 Неутрално

    До коментар [#11] от "Lemmy":

    Джаф, джаф, моето момче. Цял живот чякай да ти препоръчат какво да правиш и после се чуди защо ти препоръчват да си...

    България, къде е нашия change we can believe in?
  76. 77 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4087 Неутрално

    До коментар [#70] от "logika":
    Едно от британските определения за тази етнична група е "травълърс", т.е. скитащи се, пътуващи. И така е от векове, не от вчера. И там са си с фургоните и със странните нрави, с родовите войни и скандали. У нас все пак я има групата на "градските цигани" които са относително компактни и с постоянно местожителство в гетата. Има я, главно в Южна България, и групата на "турските цигани", също оседнали, комуникиращи на турски диалект. Има ги и контрабандистите и търговци "балти", обикновено по-светли, скитници, с бази по градовете. За съжаление през последните 20 години слабата власт позволи да се създаде организация подобно на руските племенни структури с "барони", по същество босове на разни мафии - алкохол, просия, проституция, наркотици и т.н. Силата на тези босове е в това че те управляват общия фонд на племето/бандата, от който са помощите за вдовици, нещо като пенсионни пособия за инвалиди, пари за сватби на бедни и т.н. Опасното е че тези структури не се различават особено в тази си организационна специфика от други подобни структури, от "Хамас" до тези в зоните на ФАРК. Конкретно, опасността се състои в придаването на идеологическа насоченост на една по същество криминална организация. Не е необходимо да пиша повече, на всички е ясно за какво говоря и на каква бомба седи обществото в България.

  77. 78 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#75:"nando"]извинявай обаче кога последно си стъпвал в ромски квартал или село. [/quote] Никога. Нямам контакти с хора, чието мислене, манталитет и битие отхвърля труда, образованието и уседналия начин на живот като висши ценности.Не случайно пиша, че разликата между тези хора и други хора се мери във векове. ВСЕКИ може да бъде "напред с материала", когато си струпа незаконен коптор без изпълнение на изискванията на закона; не плаща данъци за него; не се включва във ВиК и енерго; не плаща ВиК и енерго, а се прикача незаконно към тях и краде енергия; крещи как обществото го отхвърляло, а самия той отказва да се интегрира в него, защото видите ли, така нарушавал традицията на етноса си да живее като номад и други такива "благини". Общувам обичайно с хора, чиито ценности са сходни с моите и НЕ СЪМ ДЛЪЖНА да общувам с хора с крайно различни от моите ценности.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  78. 79 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 816 Неутрално

    Нещата са ясни. На сила никого не можеш да цивилизоваш, ограмотиш, очовечиш. Трябва поне мъничко да го иска. По територията има примери, макар и малко, когато циганите се опитват да живеят и работят. На подобни хора трябва да се помага, но на всички останали трябва твърдо да се покаже, че търпимостта на обществото е на привършвана. Как? Първо, да се започне от главата. ''Партийте'', които толерират, организират и контролират циганските босове да се разбият и обяват за противообществени. Когато, падне чадъра, а подстрекатели и ''барони'' влязат в затвора, останалото ще е по-лесно. И за държавата, и за хората.

  79. 80 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4087 Неутрално

    До коментар [#75] от "nando":

    Нандо, турски знаят турските цигани, най-често те не знаят цигански. Турците в Турция обикновено ги изолират, по ред причини, но в Германия, както и другаде по света, тези разделения изчезват. Иначе тезата ти че циганите ще спасят България е много наивна, но имаш право да си вярваш, стига да е в рамките на закона.

  80. 81 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4087 Весело

    До коментар [#78] от "logika":

    Е, хайде, имаш колеги които се специализират в цигански дела, можеше поне тях да попиташ . Шегувам се в конкретния случай, но иначе някои печелят добре именно от бедните, неграмотните и гетоизираните граждани. При това не само в България.

  81. 82 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    До коментар [#80] от "daskal1":
    Питайте го за съпоставка между образован български гражданин, завършил в немска/френска гимназия, който отива да следва в друга държава от ЕС и "образованият" ром, който знаел....турски език и който...бързо си намирал работа в същата друга държава в ЕС...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  82. 83 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#81:"daskal1"]имаш колеги които се специализират в цигански дела[/quote] Не- мерси- всеки има право да си избере онази част от правото, която му е по сърце и която да практикува.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  83. 84 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    Каквито и жилища да се предоставят на циганите, за нула време ще ги разрушат. Затова разрушаване на гетата, а обитателите и да бъдат настанени в бивши казарми и да не им се разрешава да правят катуни извън тях.

  84. 85 Профил на nando
    nando
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#78:"logika"]Никога. Нямам контакти с хора, чието мислене, манталитет и битие отхвърля труда, образованието и уседналия начин на живот като висши ценности.[/quote]

    е как тогава си формира мнението?! - то само над компютъра да се трудиш не става бе човек. Иска се малко на терен да обикаляш, да видиш реално чия пот и труд движат тая държава. ПРЕД РАБОТАТА ВСИЧКИ СМЕ РАВНИ. Иначе пак казвам - лесно е да си арендатор, секретарка или шофьор и цяла Европа и България да ти налива пари. Трудно е когато нямаш нищо освен двете си ръце да издържаш семейство. Затова малко по-скромно. Ние обвиняваме турците, че са гледали на нас като РАЯ(само производителен народ), но нека ние не гледаме на ромите като РАЯ. Те имат абсолютно същите проблеми като нашите и чакат от политиците и държавата някой РЕАЛНО да решава тези проблеми иначе другото е лесно - българи, роми.........приказки.

  85. 86 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#56] от "clearly":

    Браво на журналистката! Възхитително свършена работа!

  86. 87 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    Впрочем , имам и още един въпрос- сред ромите/ циганите има и т.нар. "цигански барони"- богати хора. Защо обичайно децата им не са във френски/ английски/ немски езикови гимназии, не следват и не заемат престижни позиции? Нали всеки ром/ циганин посреща с думите: Работа няма, държавата да ни осигури работа? Е- защо децата на посочените БОГАТИ роми/ цигани са извършители на престъпления, вместо да са студенти в европейските университети? Защото ТРАДИЦИИТЕ на ромите/ циганите НЕ ПОЗВОЛЯТ дори на богатите им представители , традиционният начин на живот и традиционните ценности на европейските общества , нали ?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  87. 88 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#85:"nando"]е как тогава си формира мнението?! -[/quote]
    Помага ми криминологията, а и общуването с колеги- пеналисти...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  88. 89 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4087 Неутрално

    До коментар [#82] от "logika":
    Няма нужда да го питам. В момента съм по работа в Германия. Излязох сутринта да се поразходя след закуска и видях как тарторът подреждаше просещите жени по стратегически места около магазините и спирките на трамвая. СИгурно има и наистина работещи младежи които не се забелязват, но това се вижда. А и сред колегите в двата университета с които работим в този град (от всичко шест) има много националности, но за български циганин все още не съм чул. Би било добре де, но...?

  89. 90 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1052 Неутрално

    "Няма как ромите, които години наред бяха оставени безпризорно да се прехранват из сметищата на България"

    това е всеки път лайт мотивът на Спасов- ромите са "оставени"- ромите не са обект, те са субекти, и докато всеки един от тях не поиска детето му да завърши 12-ти клас, няма да има оправия

    образованието до 12-ти клас в България е БЕЗПЛАТНО и всеки напуснал след 7-ми клас за да прави деца е обречен цял живот да бъде маргинализирана утайка на обществото.

    ако моето дете поиска да се жени на 14 ще му набия такива шамари че свят ще му се завие, и не виждам какво е виновна тук държавата

  90. 91 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#89:"daskal1"]има много националности, но за български циганин все още не съм чул[/quote] Благодаря Ви за отговора- той казва ВСИЧКО.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  91. 92 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 997 Неутрално

    А кой в виновен бе Спасе. Кой приучи и позволи за собствени цели да има трето поколение тъмнозелени, които живеят на помощи и гепене. И не ми казвайте расист, защото съм работил в международна организация с всякакви хора и там такова нещо като нашите индобългари няма.

    Интеграция става с образование на чааветата, недопускане на разни НПОта да се занимават с проблема, защото точат едни пари и тояга с малко морков (само с морков се видя, че не става).

  92. 93 Профил на nando
    nando
    Рейтинг: 531 Неутрално

    [quote#80:"daskal1"]Нандо, турски знаят турските цигани, най-често те не знаят цигански.[/quote]

    празни приказки........моя дядо също знаеше турски. Погледни езиковата визитка на възрожденските българи. Има ли някой с под 3-4 езика(вкл. турски, гръцки и тн). Ромите си говорят ромски, но знаят български, голяма част от тях и турски(стига им 6 месеца в Германия или Холандия и знаят турски перфект) и вече по-малко започват да говорят и европейските езици. НО както ми каза един - достатъчно е да знаеш турски и си намираш работа в цяла Европа, щото турците дават работа(явно тази неквалифицираната). Прибави към това, че надника е 100 евро (а не като в бг-15-20 лв) и ще се окаже, че българите сме бедните роднини. Затова казвам ПО-СКРОМНО. Българите много обичаме на ГОЛИЯ ТУМБАК да сложим пищовите. Малко да се огледаме, да видим другите какво правят и ние какво и тогава да говорим. Разбира се, това не се отнася за ВСИЧКИ РОМИ, но ако не искаме да загубим и тази по-европейската и работлива част(както стана с нашите българи) трябва да го даваме по-спокойно и отворено.

  93. 94 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Дядовците и бабите на днешните деца от цигански семейства знаят да четат и пишат, родителите на циганчетата знаят да сричат, децата не знаят нищо, а утре тези деца ще се превърнат в доминиращ фактор. Затова, Спасов може да е прав, може да е крив, но за циганския проблем трябва да се пише. Второ, за пореден път ще кажа, че циганската общност трябва да се върне в законите. Но не с истериката на псевдо патриоти и лумпенизирани футболни агитки, а с действия на държавата. Това става с принуда. Възстановяват се трудови войски - дисциплина, професионални умения, здравно-хигиенни навици, образование, участие във възстановяване и поддържане на разрушена инфраструктура, в ново строителство, като трудът им се заплаща. Всички ромски деца в училищата и спиране на всякакви помощи за нарушителите. Съд за всички педофили, гаврили се с 10-11-12 годишни момичета. Ликвидация на гетата, които са гнойни язви за всички човешки пороци. Недопускане на цигански, турски, китайски, арабски и каквито и да е други струпвания в гета по етнически принцип. Никакви цигански НПО-та. Съд за босовете на циганската престъпност - знае се кои са. Да докажат с какви приходи са придобити палатите и лимузините; надявам се, че не от тъста и тъщата. Оземляване с общински и държавни земи ...

  94. 95 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 419 Неутрално

    [quote#73:"happysmile"] ... за да не остане бе пръст.[/quote]

    ... беЗ пръст. Извинете.

  95. 96 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#85:"nando"]Трудно е когато нямаш нищо освен двете си ръце да издържаш семейство. Затова малко по-скромно.[/quote]
    Обичайно в европейските общество, законният "ключ" към преминаване от бедност в средна класа и нормален живот , е във висшето образование. Европейците инвестираме общо над 20 години от целият си живот в образование- средно, висше/ второ висше. Защо това не се практикува от ромите/ циганите? Защо при пазарна икономика искат ДЪРЖАВАТА да им предоставя работни места/ работа, след като държавата е длъжна да създава само ПРАВНИ УСЛОВИЯ за развиване на пазарна икономика в България?

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  96. 97 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2059 Неутрално

    [quote#85:"nando"]Те имат абсолютно същите проблеми като нашите и чакат от политиците и държавата някой РЕАЛНО да решава тези проблеми иначе другото е лесно - българи, роми.........приказки. [/quote]
    Глупости! Какво ми е дала на мене държавата повече от това, което е дала на циганите? Обаче аз не чакам на държавата да ми даде, а се оправям сама със семейството си. Образовам се, квалифицирам се, работя и живея според доходите си, а не чакам някой да ми реши битовите проблеми, да ми намери жилище и да ми плаща всички разноски по него.
    Колкото повече е обгрижвано едно малцинство за сметка на другите, толкова по-голям проблем става за обществото.

  97. 98 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4087 Неутрално

    До коментар [#87] от "logika":

    Децата на "бароните" отрано биват въвеждани в бизнеса на практическо ниво за да наследят бащите. Няколко примера от руските цигани. Преди три-четири години имаше гръмко дело в Москва. Цигани купували инвалиди, често от войната в Чечня или от злополуки, от домовете за инвалиди (подставени документи като роднини които ги вземат за отглеждане). Тези инвалиди се свалят в метрото да просят, от сутрин до вечер и са собственост на 7-9 годишни деца които ги надзирават. През нощта ги държат заключени, а като се застуди ги изоставяли навън и така хората мрели. Един такъв инвалид беше успял да избяга по време на тридневна циганска сватба когато не е имало контрол. Друг случай/кейс са баронните-търговци на наркотици, конкретно в Самара. Имат къщи-крепости, много често с мюсюлманска символика. Те например прибират наркозависими руски тинейджъри от които подготвят улични дилъри, за да се избегне и опасността, и стигмата...

  98. 99 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    [quote#94:"Мърмор"]Второ, за пореден път ще кажа, че циганската общност трябва да се върне в законите. ... а с действия на държавата. Това става с принуда.[/quote] Абсолютно вярно. Държавната принуда за това е принуда, защото ВСЕКИ гражданин освен права, има и ЗАДЪЛЖЕНИЯ. Когато той не ги изпълнява, държавата има законното право да го ПРИНУДИ да ги изпълнява. Който не иска- беж в Монголия- там да живее като номад. В Европа и в България НЕ МОЖЕ да се живее като номад и обществото не е съгласно с номадският начин на живот.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  99. 100
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK