Нецензурният паметник

Нецензурният паметник

© Надежда Чипева, Капитал



"Дневник" публикува още едно мнение за паметника пред НДК. За неговата съдба се водят резгорещени дебати. Гледната точка на Теодора Димова е от портала "Култура"


Паметникът пред НДК стана исторически повече с дебатите и споровете по своята съдба, отколкото със своя сюжет. Наскоро Столичната община взе решение да бъде издигната 12-метрова ограда около него, която да го скрива от нашите погледи. Това решение веднага разбуни медийното пространство, изписаха се много коментари, в които паметникът открито се нарича с името, което досега се смяташе за нецензурно. Вследствие на тези коментари или по други съображения, Общината се отказа от намерението за ограждане.


Този паметник именно в този си полуразрушен вид напълно оправдава названието "паметник". Изграден в епохата на соца, в типичната стилистика на соца, целта му беше да служи на пропагандата на соца. 1300-годишнината от създаването на българската държава е само формалният повод за неговото построяване. Истинският му смисъл е да внушава триумфа на социалистическата ни държава, на социалистическия строй и на социалистическите идеали. Цялостната му стилистика, както и стилистиката на Бузлуджанската чиния, очевидно и безспорно доказват идейно-пропагандната им цел.


Това е и една от основните характеристики на тоталитарната идеология и на изкуството от тоталитарната епоха –




да обслужва пропагандата на тоталитарните идеи


Да се отрича това е равносилно да се отрича същността на тоталитаризма или да се отрича, че в България е съществувал тоталитаризъм. Тоталитарната държава не търпи изкуство, което не обслужва тоталитарната идеология. Ако изкуството не изпълнява тази функция, то е обвинявано, че е упадъчно, заклеймявано е, че е разложено и разложително. И в края на краищата е смазвано. Разбира се, има незначителни изключения, които повече потвърждават това правило. Тоталитарната държава подчинява изкуството на своите идеи и го използва като основен инструмент за тяхното пропагандиране. Ако не прави това, то тя не е тоталитарна. Ако днес някой отрича, че този вид монументи са издигнати с пропагандна цел, то такъв човек всъщност заявява, че българската държава в онази епоха е била безупречно демократична.


Това са фактите около този монумент. Днес българското общество е друго, Днес, макар и да има носталгици по тоталитаризма, те безспорно са нищожно малък процент, което се доказва и на всички избори, и в социологическите сондажи. Затова този паметник днес дразни огромна част от обществото ни. Но си има и свои защитници, на първо място сред които е неговият автор. Те носят от девет кладенци вода, за да доказват, че паметникът не е тоталитарен. В резултат –


днес този паметник е обект на сблъсък, конфронтация и микровойна в обществото


Затова мисля, че двете крайни и противоположни гледни точки и позиции спрямо паметника трябва да бъдат елиминирани и изключени, тъй като те бездруго са взаимно изключващи се. Неуместно беше и общинското решение за изграждане на стена около него – да скрием проблема и да си въобразим, че той не съществува.


В този полуразрушен вид паметникът е отблъскващ поради грозотата на разрухата. В предишния си вид беше отблъскващ поради тоталитарната си естетика.


Но, както казах в началото – най-важната функция на всеки паметник е паметта. Именно


в този си вид този паметник е паметта на нашето общество


– какво е било, какво се е случило после, как се е развивало, през какви перипетии е преминало. Паметта, но неподправена, неманипулирана, автентична, има основна функция както за личността, така и за обществото. Разрушената памет е катастрофа. Манипулираната памет е цинизъм. Подправената памет е примитивизъм. Маскираната памет е бутафория.


Затова намирам за най-разумно и правилно паметникът да бъде оставен в този му вид, именно като памет – такъв, какъвто е бил, и такъв, в какъвто се е превърнал.


И едното е памет, и другото е памет. Минали са 43 години от неговото построяване, изминали са 25 години от смяната на обществената система, която го е издигнала, ще изминат още толкова и още толкова години. Паметникът ще се променя, ще се променя също и  обществото. Сегашната конфронтация е очевидно доказателство,


че ние не сме узрели нито да го премахнем, нито да го възстановим


Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет. Паметта не бива да се разкрасява като застаряваща фолкзвезда. Обществото има нужда от автентична памет.


Разумното, компромисното, спокойното, неекстремното решение е около паметника да има ограда с оглед единствено пространството около него да бъде обезопасено. Нека пространството около него да бъде красиво, а той нека да е грозен.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (98)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7431 Неутрално

    Соломоновско предложение...

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 727 Гневно

    http://bgns.net/wp-content/uploads/2014/09/65_n.jpg

    Искаме си героите !
    Там, където им е мястото !
    Колко пъти да го повторим ?

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на f31
    f31
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Репертоарът на ченгетата от Държавна сигурност е банален :
    - паметници
    - родилки, бебета, свещеници
    - цигани върлуват
    Предполагам, ся електоратът с пяна на уста требе да реве и гласува за "спасителят - бащица" и "силна ръка" - Бойко Борисов !

  5. 5 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    Няма нужда от много приказки, събаряне и възстановяване на паметните плочи, те са истинския паметник на героите на България

  6. 6 Профил на Боб Яхния
    Боб Яхния
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Комуто тая соцсъборетина е толкова мила, да си я разглоби парче по парче и да я сглоби повторно в Музея на социалистическото изкуство, да речем.

    Значи ако ексхибиционист по шлифер се зашматка около НДК-то и почне да си отваря шлифера, ще го отстранят, и с право, защото нарушава обществения ред... А тая полуизгнила квинтесенция на най-циничен ексхибиционизъм ще я търпим на всеослушание? Айде нЕма нужда!

    "...от сутрин до вечер шкембенце яж,/ за всичко дава кураж..." (братя Кулинови)
  7. 7 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    „Наоколо да е красиво ,а той да е грозен“Същото можем да кажем за МОЧА , за чинията на Бузлуджа ,за панелките ,за подлезите ,за тротоарите...Превръщаме се в грозен паметник на зрелия социализъм.

  8. 8 Профил на agata_kristi
    agata_kristi
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Дрън, дрън. Всяка грозота да бъде оставена само с глупавия аргумент, че някой нарича нещото "паметник" и си играе с думичката "памет".

    Освен това само като видиш кои са застъпниците на нещото - отново ДС мутро-културтрегери и ти става ясно, че разумното, компромисно и неекстремно предложение е премахване. както премахваш, а не оставяш тумора, кистата, циреят, брадавицата на носа, плевелите сред цветята и пр.

    Авторът пропуска, че там е имало един истински паметник на загиналите във Втората световна война. Именно той трябва да бъде възстановен

  9. 9 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 2979 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сашо":

    Много е красив мемориалът ,но нещо мотаят.Сигурно плочите са унищожени.

  10. 10 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    Цитат:"Разумното, компромисното, спокойното, неекстремното решение е около паметника да има ограда с оглед единствено пространството около него да бъде обезопасено. Нека пространството около него да бъде красиво, а той нека да е грозен"

    Добро предложение! Нека има критерий, който да обясни по най-простичкия начин тези две категории.

  11. 11 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 667 Неутрално

    В тази идея съзирам нещо рационално. Защо, не? Каква по добра илюстрация на соцреализма, който практикувахме и възхвалявахме. Нека младите видят как ни естетизираше и окулторяваше любимата на българите БКП.

  12. 12 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Махайте го на минутата! Единственото което показва този паметник на глупостта е че ако оставиш едно нещо без грижа то се руши. Остава сега да седнем и да се грижим за него.

    Панелките и те са паметник на соца ама като им дойде времето и те ще си отидат. А те поне работа вършат.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ. И АЗ МОГА ДА БЪДА ТАМ КОЛКОТО И ТЕ
  13. 13 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 559 Гневно

    Осмокрилия петохуйник - символ на състоянието в което сме!

  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  15. 15 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#9] от "hodounski":

    Плочите се пазят в архивите на военно-историческия музей. Бронзовият лъв също се пази. А се мотаят, защото мултаци и соц-пудели като Рашидов, Старчев и Светлин Русев защитават до последно уродливите творения на зрелия соц.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  16. 16 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 713 Неутрално

    От девет дерета вода, само и само да не пратим арт-скраба където му е мястото - за рециклиране.

    При положение, че това е мястото на паметните плочи на Софийската дивизия, всеки опит за съхраняване на осмокрилия е гавра с паметта на загиналите български войници.
    Не заслужаваме подобни екстравагантни "идеи" точно на днешния ден...

  17. 17 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Авторът на статията да си му го сложи петох....ка в къщи. Там да му е красиво и грозно.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ. И АЗ МОГА ДА БЪДА ТАМ КОЛКОТО И ТЕ
  18. 18 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1330 Неутрално

    докато се натуткате времето само ще му види сметката.

    какъв е тоя "паметник", дето не може да изкара 2 десетилетия в първоначалния си вид?

    само се губи ценна обществена енергия за нещо очевАдно.

  19. 19 Профил на mr.kiril
    mr.kiril
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Паметникът на руснака на кон пред НС ТРЯБВА ДА СЕ ЗАМЕНИ С БЪЛГАРСКИ ДЪРЖАВНИК!!!!!! Храмът ал.невски трябва да носи инето на БЪЛГАРСКИ СВЕТЕЦ!!!!!!!! Паметникът на съветската армия трябва да се пренахне!!!!! Всички руски или съветски партизански и т.н. Паметници трябва да се пренахнат!!!!!!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    НЕ на ДС и русофилите (вкл. Бойко Борисов)! НОВ ВСС! НОВ ГЛАВЕН ПРОКУРОР! РЕАЛНА СЪДЕБНА РЕФОРМА! Мавродиев (КФН) - вън от държавните институции!
  20. 20 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#18:"хм"]само се губи ценна обществена енергия за нещо очевАдно.[/quote]

    Не се губи, а няКОЙ я погубва. Целенасочено.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  21. 21 Профил на pvmailbg
    pvmailbg
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Паметникът говори сам за себе си след като от години се ползва за обществена тоалетна.

  22. 22 Профил на Преслав Недев
    Преслав Недев
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Правилно, предложението ми харесва. Паметникът в настоящият си вид е истински символ на София, както и пълно олицетворение на Прехода с главно "П" от комунизъм към демокрация и пазарна икономика.

    Паметникът с нецензурно име, точно в сегашното си състояние е олицетворение на евроатлантическите ценности. Всеки ден като мина покрай него, понеже бачкам наблизо, като го погледна се изпълвам с чувство на гордост от победата на свободата и демокрацията, както и от модерен патриотизъм, а от тези чувства бяхме лишени по времето на тоталитаризма.

    Единственото, което ме дразни е, че и около този паметник, както и около ПСА, околната архитектурна среда е налазена от млади хора с лагерници, наречени "скейтъри", които правят всичко възможно да се самопребият като се катерят по пейките. Едно време такива работи не правихме. Е, биехме ню-уейвите, но това си беше стандартно. От време на време и на нас ни пооскубваха косите и изяждахме по някоя кубинка, и толкова. Обаче, следващите поколения се изродиха, почнаха да пият бири по парковете, да се плацикат по шадраданите, да се катерят по паметниците. Никакво уважение нямат към модерното изкуство. Та така. Свобода и демокрация.

    НО! НАЙ-ВАЖНОТО което трябва да се направи е
    #ЛУСТРАЦИЯ!
    #ОСТАВКА!
    и не пазарувайте от #ЛАФКА!

  23. 23 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1689 Неутрално

    "Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме."
    Мисля, че сравненето не е коректно.
    Концлагерите не са разрушени, но от нацистките паметниците няма и следа.
    За мен най-доброто решение е полуразрушеният паметник да бъде премахнат и да бъдат възстановени войнишките плочи.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  24. 24 Профил на AAAvAAA^ЯЯЯ
    AAAvAAA^ЯЯЯ
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Чудесно аргументирано мнение. Благодаря и се радвам че има мислещи хора. Дано тази дискусия малко да вразуми народа ни. Та да се научим да уважаваме и красивото и грозното в историята си. И един ден моят син да каже "Толкова ли ужасно е било?!" - "Не го искам никога повече"....

  25. 25 Профил на Дон Кихот
    Дон Кихот
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Мисля,че това чудовище в този си вид е достоен паметник на комунизма! Има от всичко- и мрежите,отделящи България от външния нормален свят, и кухите простраства вътре ,и ръждивите основи. Липсват само атрибутите на ДС и на партийните секретари-без тях картината няма да е пълна.
    Но това,което имаме в момента, е добра основа да се създаде нещо, от което бъдещите поколения да се стряскат и да не допускат дори близо до себе си комунизма-този мутант на човешкото мислене, който пак надига глава от руините на прогнилата си империя.

  26. 26 Профил на Hamster
    Hamster
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    Докога ще ни пускате димки за Седмокрилия!? Той, макар и адски грозен, поне е паметник на България.
    МОЧА, МОЧА е проблема!
    МОЧА е паметник на ОКУПАТОРИ, на който на всичкото отгоре пише, че сме им благодарни задето са ни окупирали!

    Докато стрчи МОЧА в центъра на София и паметник на Мехмед Трети би ми пречил по-малко!

    Hamster
  27. 27 Профил на deltalink
    deltalink
    Рейтинг: 527 Любопитно

    [quote#13:"manu_chao"]Осмокрилия петохуйник - символ на състоянието в което сме![/quote]
    Ми не сме го наричали така пък. У нас винаги сме му казвали шестостенен петохуй.

  28. 28 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    А разрушените паметни плочи у вас ли ще си ги окачиш?
    До коментар [#10] от "batzdravo":

  29. 29 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Това муци да не е подчинена на Митьо Гестапото, че така успиващо е занареждала?

  30. 30 Профил на Hamster
    Hamster
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    До коментар [#25] от "Дон Кихот":

    Комунизма го помним, дори тези, които са родени вчера ще го помнят (нямат избор), няма нужда града да е грозен, ръждясал и сив, за да ти напомня очевидното, 21-и век сме все пак.

    Hamster
  31. 31 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1801 Весело

    До коментар [#12] от "emil (ИСКАМ СИ РЕФЕРЕНДУМА!!! Защо излъгаха?)":

    То и ти си рожба на соца, ма те търпим...

  32. 32 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1497 Неутрално

    Проблемът със соца е не че има опасност да забравим. Проблемът със соца е че все още има едни другари които всячески се опъват за да не го забравим. Борят се до гроб за всяка грешна идея и за всеки безсмислен символ. Покрай паравана на тяхната "титанична" борба едни други доста по-неидеалистични хора от тяхно име разпиляха и пропиляха каквото ставаше след което за благодарност им оставиха по едни 160 лева пенсия.

    Паметниците на соца са си едни паметници на глупостта, а какъв по-добър такъв паметник от състоянието в което се намираме. Всички останали такива паметници са излишни и следователно трябва да се премахнат.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ. И АЗ МОГА ДА БЪДА ТАМ КОЛКОТО И ТЕ
  33. 33 Профил на Пеевски вярва в демокрацията                                                              И вие ли
    Пеевски вярва в демокрацията И вие ли
    Рейтинг: 1949 Весело

    Паметникът съответства дословно на състоянието на дАржавата!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  34. 34
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  35. 35 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1497 Весело

    До коментар [#31] от "Добрин ВЕЛКОВ":

    [quote#31:"Добрин ВЕЛКОВ"]То и ти си рожба на соца, ма те търпим... [/quote]

    Ами направи ми паметник тогава и си го сложи у вас.



    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ. И АЗ МОГА ДА БЪДА ТАМ КОЛКОТО И ТЕ
  36. 36 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1801 Весело

    До коментар [#35] от "emil (ИСКАМ СИ РЕФЕРЕНДУМА!!! Защо излъгаха?)":

    У нас място няма от мои паметници...отивай пред НДК...

  37. 37 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 1048 Неутрално

    До коментар [#7] от "hodounski":

    Повечето от нещата зависят от нас. Особено панелките.
    В другите бивши соц държави също има панелки, но там си ги обновиха, направиха и закони, които не позволяват шарении, различни фасади и прочие безумия като тук.
    За паметника съм съгласна - това е памет. Грозна, да. Все нещо трявба да ни напомня колко грозно беше онова време и защо не трябва да се връщаме към него.
    Защото гледам и чувам много млади хора (за по-възрастните да не говорим) как милеят за социалистическото ни минало (даже наскоро ми попадна една такава статия с 10 причини колко хубаво беше!) и ме хваща страх направо...

  38. 38 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    Ко? Нье!

    I don't think so.

    Грозотии из София, па и в други градове, които да ни напомнят соц-а, дал господ и няма никви изгледи да намалеят в скоро време.
    Освен това от момента на построяването му, та и до ден днешен, не можах да му схвана идеята.
    За какво по-точно напомня, че да е народна памет?
    За това, че некадърните скулптори, лошите идеи и партийните протежета няма да свършат никога?

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  39. 39 Профил на f31
    f31
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Ако в Израел имаше мавзолей на Ленин и Димитров, ся евреите щяха да правят бесни пари от билетчета :
    - "Вижте мумията - само за 1000 шекела ! "
    - " Купете си статуя на мумията - само 1000000 шекела !"
    - " Купете си тениска с мумията - само 200000 шекела !"
    - "Купете си пица "Мумия" - само 30000 шекела !"
    Така се правят пари и управлява империя !

  40. 40 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1497 Весело

    До коментар [#36] от "Добрин ВЕЛКОВ":

    [quote#36:"Добрин ВЕЛКОВ"]У нас място няма от мои паметници...отивай пред НДК... [/quote]

    Не мога, въртят ме ставите. Време е да ни закриват.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ. И АЗ МОГА ДА БЪДА ТАМ КОЛКОТО И ТЕ
  41. 41 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3150 Неутрално

    Както беше казал Вуте за ТКЗС-то, и ша стане и няма да стане.

  42. 42 Профил на the_axel
    the_axel
    Рейтинг: 323 Неутрално

    МОЧА трябва да се махне веднага и без колебание ! всичко друго остава на втори план !

  43. 43 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1801 Весело

    До коментар [#42] от "the_axel":


    [quote#42:"the_axel"]МОЧА трябва да се махне веднага и без колебание ! всичко друго остава на втори план !
    [/quote]
    Хубаво де, ма изчакай статия за МОЧАта...не си по темата...

  44. 44 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 399 Весело

    [quote#39:"f31"]Ако в Израел имаше мавзолей на Ленин и Димитров, ся евреите щяха да правят бесни пари от билетчета : [/quote]

    Успокой се! Успокой се малко.
    На тези двамата хубавци не напразно няма мавзолей в Израел.

    Или искаш да учиш евреите как се правят пари??? Наистина ли?

  45. 45 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    Стига глупости!
    Това никога не е било паметник!
    И авторката признава, че е било агит-табло!
    А и вече го няма!
    Времето си каза думата!
    Общината да почисти!
    Баста!

  46. 46 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2698 Любопитно

    До коментар [#28] от "mangiafuoco":"А разрушените паметни плочи у вас ли ще си ги окачиш?
    До коментар [#10] от "batzdravo": "

    А какво пречи, брат'чед, паметните плочи, да намерят мястото си там, около или вписани във въпросното пространство, вместо да ги окачвам у нас?!😇


  47. 47 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1289 Неутрално

    "Истинският му смисъл е да внушава триумфа на социалистическата ни държава, на социалистическия строй и на социалистическите идеали."

    Точно това изразява в днешния си вид. Не го пипайте.
    Ще водя внучетата пред него и ще го показвам, "Ето деца, това беше социализмът".

    Аз не зареждам в Лукойл.
  48. 48 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    До коментар [#47] от "simval":

    Заведи ги по-добре до останките на Кремиковци.
    По-нагледен пример как соц-а оставя зад себе си отровна пустиня няма!

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  49. 49 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3510 Неутрално

    До коментар [#47] от "simval":
    До коментар [#48] от "rapidfire":

    А още по-добре им покажете парад на
    Червения площад.


  50. 50 Профил на Never surrender
    Never surrender
    Рейтинг: 284 Неутрално

    [quote#14:"f31"]Бойко Борисов е чист и прост - като изкъпан милиционер.[/quote]

    [quote#4:"f31"]Предполагам, ся електоратът с пяна на уста требе да реве и гласува за "спасителят - бащица" и "силна ръка" - Бойко Борисов ![/quote]

    Боко не става!
    Боко не става!
    Боко не става!

    Да идват следващите по процент.
    Тази година ще са ДПС.

    ДПС ще оправи майка България!
    ДПС ще оправи майка България!
    ДПС ще оправи майка България!
    (иронично)

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
  51. 51 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2470 Неутрално

    Още преди три години писах: 'паметникът ''1300 години'' е замислен да символизира развитието на България и неговата история върви в паралел с тази на страната ни - към пълна разруха. Следователно трябва да си го оставят под действието на този разрушителен процес, но за да се избягнат евентуални инциденти и наранявания, трябва да извикат Кристо та да го опакова едно хубавичко. Хем да е опакован-обезопасен, хем да се вижда как продължава да се разрушава отвътре.'

    Вече не съм на това мнение, защото много добре мога да визуализирам в какво би се превърнала тази камара от бетон и ръждясало желязо - в една болезнено потискаща гледка. Затова смятам, че трябва да го отстранят от мястото му, като приберат скулптурите в някой подходящ музей. Да филмират най-подробно целия процес и да прожектират филма в музея с фигурите.

  52. 52 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1289 Неутрално

    До коментар [#49] от "Един препатил":


    [quote#49:"Един препатил"]А още по-добре им покажете парад на
    Червения площад.[/quote]

    Това и аз не бих издържал.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  53. 53 Профил на Not Fun
    Not Fun
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Паметникът на Старчев и пункт за вторични суровини не би го взел, да им плаши боклуците.

  54. 54 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ти виждал ли си как бяха оформени преди 40 години? Аз бях войник в коменданството и много добре помня как изглеждаше всичко!
    До коментар [#46] от "batzdravo":

  55. 55 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 432 Неутрално

    Бе тия само седят и измислят, как да оправдаят съществуването на идиотщини като петотакованкия и МОЧА. Да ти изриват тия екскременти от "пъпа" на столицата, че ми писна.

    chavo64
  56. 56 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 631 Неутрално

    И преди, и сега, и винаги обществото е едно и също. Винаги една шепа изроди му е-т майката и пет пари не дават за него. А иначе, паметникът е грозен и уродлив, пълна съборетина, каквито са всички остатъци от "славното" комунистическо минало. Седи като цирей на пъпа на София и трябва да бъде премахнат, а мястото да бъде засипано с пръст и засято с райграс.

  57. 57 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1460 Гневно

    [quote#0:"статия"]Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет. ...[/quote]
    В концлагерите са страдали реални хора,умирали са конкретни личности.Пето§уйникът е символ на добре заплатена пропагадна промяна и няма място в сърцето на европейска столица.Точно като МОЧА - не е войнишки паметник на загинали бойци,а пропагадно слагачество пред окупационна сила,подменила ценности,политически режим и исторически реалности.Паметта трябва да съхранява истината,не лъжата и продажната манипулация.

  58. 58 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 561 Весело

    Дрън-дрън
    Абе госпожо, докога ще считате читателите за идиоти?

    Той да си стоял грозен, пък наоколо да е хубаво....

    Я заедно с автора и шепата оплакващи умрелия тоталитаризъм си съберете парички, преместете тази квинтесенция на диктаторските методи в страната някъде, където ще му се радвате и ще си спомняте.
    Нали спомени искате.

    Боже, колко образована глупост вирее тук...

  59. 59 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 911 Весело

    Дрън, дрън на тема: "...пропагандата на тоталитарните идеи..."
    В отиз си вид осмоъгълният пето..... е направо опасен за околните, освен дето е плашещо грозен..
    Това което е останало пред НДК или трябва да се възстанови в проектния му вид, но с много по качествени материали и изпълнение, ако някой още държи на "...пропагандата на тоталитарните идеи..." и 1300 години България или трябва да се премахне начисто, което се подкрепя от много хора...
    Докато стане едното или другото осмоъгълният пето..... трябва да се ОБЕЗОПАСИ.....

    Другото е да чакаме в празно словоблядство, някой детайл да се "откачи" и да пребие някого, за да се размърдаме.....

    Последното ми изглежда най вероятно....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  60. 60 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2110 Неутрално

    В едно друго есе по въпроса сполучливо в моите очи се оказа сравнението със състоянието на страната - полусъборено, грозно и без функции.
    Каква памет може да е това, освен за наложената колективна щуротия, на която няколко поколения станаха жертва.
    И ако концлагерите с тяхната грозотия, но и внушителност напомнят за какво да не се допуска, равностоен паметник е например лагера в Белене, докато въпросния "паметник" само увековеава глупостта.

  61. 61 Профил на stephanco
    stephanco
    Рейтинг: 476 Гневно

    [quote#59:"boby1945"] ако някой още държи на "...пропагандата на тоталитарните идеи..." и 1300 години България [/quote]
    Пропаганда на тоталитарни идеи в 21 век и в Европейска България е нон сенс и обществено ненужна и вредна!
    А последните исторически изследвания доказват, че България я е имало далеч преди тези 1300 години, тъй че и този довод да се държи тази опасна съборетина отпада!

    Събаряй!!!

    Искаме си Паметника на падналите за нашата Родина - Майка България нейни синове!

    Да се събори и МОЧА след него!
    [quote#57:"Лелка"]... МОЧА - не е войнишки паметник на загинали бойци, а пропагадно слагачество пред окупационна сила, подменила ценности, политически режим и исторически реалности.
    Паметта трябва да съхранява истината, не лъжата и продажната манипулация. [/quote]

    Честността е най-добрата политика! Българите ставаме все по-прости, все по-бедни, все по-болни и все по-малко ...
  62. 62 Профил на echooo
    echooo
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Този паметник не е памет, а пропаганда...
    Памет са махнатите плочи на българските герои, памет е Белене....

  63. 63 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1588 Разстроено

    "Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет."

    Как е възможно да се напише това?! Как не ви е срам, госпожо Димова!? Да сравнявате концлагерите, където са загивали невинни хора, с това ... нещо пред НДК?! Концлагерите са запазени в памет на жертвите, а не в памет на убийствената система, която ги закарала там!

    Ми дай по тази сбъркана логика да запазим статуите на Сталин и Ленин плюс техните безброй портети, нали и те са "памет" за онова кошмарно време! Само ще ги оставим да се поскапят малко, за да ни става едно такова хубаво като гледаме грозни неща.

    Да не споменавам, паметника на войниците, който е бил разрушен, за да се вдигне тази гадория. Тези загинали хора очевидно не заслужават памет, според Вашите писания.

    Отдавна подозирах, че има нещо фалшиво в идеите Ви. Това че сте се потопили в религиозен екстаз, си е Ваша лична работа. Но това че заливате читателите си с псевдо-праведни текстове, вече не е само Ваша лична работа! Именно ВАШАТА интерпретация представлява манипулирана памет и според собствените Ви думи е цинизъм.

  64. 64 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2294 Разстроено

    Не го искаме! Нито като памет, нито като паметник.
    Ние, които пораснахме край зловещата му сянка, децата на 80-те, "нито риба, нито рак", изтърпяхме (някои) червените вратовръзки, фалшивите учебници, престъпленията на прехода. Толкова ли е трудно да се проумее, че искаме да се възстанови справедливостта, да се върнат войнишките плочи там, където им е мястото. Заради това:
    "Българио, за тебе те умряха,
    една бе ти достойна зарад тях,
    и те за теб достойни, майко, бяха
    И твойто име само кат мълвяха,
    умираха без страх.

    Но кой ви знай, че спите в тез полета?
    Над ваший гроб забвеньето цъфти."
    Заради това:
    "Ако загина на война,
    жал никого не ще попари —
    изгубих майка, а жена
    не найдох, нямам и другари."
    Дори съдът да удовлетвори старческия егоизъм на автора, Съдът на историята вече е отсъдил!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  65. 65 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3390 Гневно

    СВОБОДНА ОБЕДИНЕНА ЕВРОПА

    Просташки и лицемерен аргумент от "култура"...

    За да бъде построен коминтерновския тоталитарен... цирей,
    в парка са били отстранени БЪЛГАРСКИ МЕМОРИАЛНИ стени.

    Недругарката агитпроп удобно забравя, че
    част от някои нацистки и комунистки концлагери в Европа
    се пазят в памет на жертвите на тоталитарни престъпления и
    като музеи за изучаване как с насаждане на омраза и уж незначително незачитане и отнемане на универсални човешки права се стига до ужаси и престъпления на "обикновен фашизъм".

    За Образование. С подробни надписи и допълнителна публична информация.

    Обществото има нужда от АВТЕНТИЧНА памет.
    Има нужда и от ПОМИРЕНИЕ.

    Обществото НЯМА НУЖДА ОТ ФАЛШИФИКАЦИИ
    клеветнически, обидни и въобще... фалшификации.

    Включително, НЯМА нужда от:

    Ръждясало тоталитарно грозилище на номенклатурчав архитект,
    което правозащитница от съноменклатурски вестник за "Култура" защищава... с Ограда от гражданите и посетители на Столичен град в името на автентична памет...

    забрявайки да предложи Културно-Образователен Надпис
    за исторически и иначе забележително (с угрозотата си) съоръжение ;

    Фалшификация МОЧА от "признателен български народ"
    в прослава на тоталитарния Нацизъм Русия-Германия,
    разпалил Голямата втора Европейска и световна война,
    обявил непредизвикана война на България през 1944
    и инсталирал еднопартийна себеподобна СС подобна
    компартийна диктатура ;

    Фалшификация "Музей за социалистическо изкуство"
    вместо "Музей на тоталитаризма", лична заслуга на Ръждю Фашитов ;

    Фалшификационни театрални "възстановки" с раша юген, пионерчета и въобще с деца на престъпления на комунистическа диктатура, уж в памет на жертвите в концлагер Белене.
    Заслуга на Цецка Цачева (?), бележит комунистически деец
    в плътно сътрудничество с пп "Атака" за развитие на млади тоталитарно-социалистически кадри (вкл. в Академия).

    "Сегашната конфронтация е очевидно доказателство,

    че ние не сме узрели нито да го премахнем, нито да го възстановим

    Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет. Паметта не бива да се разкрасява като застаряваща фолкзвезда. Обществото има нужда от автентична памет.

    Разумното, компромисното, спокойното, неекстремното решение е около паметника да има ограда с оглед единствено пространството около него да бъде обезопасено. Нека пространството около него да бъде красиво, а той нека да е грозен."

  66. 66 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3390 Неутрално

    Едва ли са унищожени... съвсем.
    Има снимки и филми.

    Цели палати построиха... възстановиха... разшираха и надстроиха.
    Вкл. на древнотракийски и римски царе
    (и македонски - в Македония).

    Не е една мемориална стена, което ще им се опре (или две).

    Въпрос на гражданска доблест.

    До коментар [#9] от "hodounski":
    До коментар [#2] от "Сашо":

    Много е красив мемориалът ,но нещо мотаят.Сигурно плочите са унищожени.

  67. 67 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1080 Любопитно

    Паметникът е грандомански и технически зле изпълнен.Може би и не на място.
    Но е български.

    Интересното е ,че в оплюването му участват главно , защитници на паметника на съветската армия. Освободителка.

    Сещам се за думите на покойния проф.Николай Генчев: Като че, в нашата нация има нещо дълбоко сбъркано...

  68. 68 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 582 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сашо":

    Прадядо ми е полковник по време на войната - комунетата го затриват и го пращат в лагер Росица. Иначе да си седи щом е памет да видят до какво води комунизма!!!!

    www.soundcloud.com/x2805
  69. 69 Профил на dj x2805
    dj x2805
    Рейтинг: 582 Неутрално

    Абе в държава, в която подпийнали лидери (товарищ Микав) раздават георгиевски ленточки (сигурен съм, че не знае какво е това или кой пиар е решил така да стане - понеже това си е глобална идиотщина) - какво искате. Тука всичкото е за затвор и то за много години. Не бг паметниците никой не идва на Российските всичкото зомби

    До коментар [#22] от "Реформиран Соросоид":

    Това от идеите на сорос ли е, че и той е ляв!!!

    www.soundcloud.com/x2805
  70. 70 Профил на michael
    michael
    Рейтинг: 852 Неутрално

    [quote#6:"©Псолютно!"]Значи ако ексхибиционист по шлифер се зашматка около НДК-то и почне да си отваря шлифера, ще го отстранят, и с право, защото нарушава обществения ред... А тая полуизгнила квинтесенция на най-циничен ексхибиционизъм ще я търпим на всеослушание? Айде нЕма нужда![/quote]

    +++++++++++++++++++++++++++++++

    брилянтно точно

    Cogito ergo sum :)
  71. 71 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3390 Неутрално

    Лъжи...

    От какво те освободи антикултурната армия окупаторка
    бре Петре?

    Кри се из Балкана, но свободен стана???

    Съноменклатурно, "построихте" МОЧА.
    Бузлуджа чиния.

    "Времето е в нас".

    В крак сме и във час
    с времето безвремно
    древно и съвремно.

    Трудовий Народ
    под игото омразно
    бързаше, строеше
    мавзолеи разни.

    БЕШЕ.

    Днес в Съюз "Европа"
    Народът Суверен

    радва се Свободен,
    чист и пременен.

    До коментар [#67] от "Петър Иванов":

    Интересното е ,че в оплюването му участват главно , защитници на паметника на съветската армия. Освободителка.

  72. 72 Профил на query
    query
    Рейтинг: 519 Неутрално

    " Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет."
    Да сравниш творението на тодорживковския блюдолизец с местата, където масово са убивани хора е изключително подло.
    Както е и подло да говориш някак си отвлечено за тоталитарна държава, без да го кажеш ясно и категорично, че тази държава беше комунистическа, че в нея вилнееше престъпна комунистическа партия, че бяха ни направили най-верен сателит на болшевишка Русия.
    Да бяхте написали и че не трябваше да разрушаваме мавзолея на впиянчения руски слуга и убиец димитров. Защото сигурно си го мислите!

  73. 73 Профил на gnomusminimus
    gnomusminimus
    Рейтинг: 229 Неутрално

    '... в които паметникът открито се нарича с името, което ДОСЕГА се смяташе за нецензурно....'
    +++

    щом вече не се смята за нецензурно - веднага да се кастрира/обреже/взриви гонорейно-фракталния фалос натопорчен от уродливите крадци на кашкавал.

  74. 74 Профил на s0f1a
    s0f1a
    Рейтинг: 229 Неутрално

    толкова много драми и пари отидоха по този паметник

  75. 75 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2609 Неутрално

    Поредната глупост, понеже не може да се запази като художествена стойност /вече всички го виждат що за грозотия е/ дай сега да го запазим като скъп спомен от миналото, прикрит зад мотива да ни напомнял. Ами да бяха оставили така и Берлинската стена в комплект с минните полета и картечниците, да им напомнят. Защо автора не си спомня тяхната съдба а се е хванал за концлагерите? Какво ли не измислят само и само да остане пето....ника.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  76. 76 Профил на gnomusminimus
    gnomusminimus
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#72] от "query":

    '... " Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет."
    Да сравниш творението на тодорживковския блюдолизец с местата, където масово са убивани хора е изключително подло...'
    +++

    не, колега, не е подло, а е уродливо. бълнувания на уродливо-слабо мозъче. трябва също да се отбележи, че хуманно решение за кюретажите на команазама няма.

  77. 77 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    махайте петохуйника и МОЧА и ТОЧКА ПО ВЪПРОСА.

    Birds of a feather flock together.
  78. 78 Профил на jkp24372357
    jkp24372357
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Концлагерите не са в центъра на столицата!!!

  79. 79 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1225 Неутрално

    "Да, грозен е! А концлагерите красиви ли са? Но не ги разрушаваме. Защото са памет. Паметта не бива да се разкрасява като застаряваща фолкзвезда. Обществото има нужда от автентична памет."

    С това съм съгласен, ама не го искам този паметник, "бе". Дразни меее

  80. 80 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 816 Гневно

    Да се прави сравнение между концлагерите - това,което е останало от тях,и извратено подобие на някакво соц-изкуство е израз на най-примитивна простащина!

  81. 81 Профил на SorryLol
    SorryLol
    Рейтинг: 506 Неутрално

    пълна глупост! Ма да го оставим, щото в този си вид пазел паметта и символизирал нещо си!!!!
    Ми по тази логика да оставим дупките по пътищата или ежедневните ни "произведения" в тоалетната чиния

  82. 82 Профил на Трифон Трифонов
    Трифон Трифонов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Уважавам Теодора Димова, но този път не съм съгласен с мнението й. Според мен тя си противоречи - от една страна, този паметник е издигнат в защита на тоталитарния античовешки строй на комунизма. От друга - да го оставим на емблематично място в столицата на свободна България. От една страна той пропагандира тоталитаризма и като такъв е идеологическа пропаганда, а от друга е автентична памет!? Не само този, но и всички останали паметници на лъжата (начело с МОЧА) трябва да бъдат премахнати. Когато в Юдея се възкачваше на престол праведен цар, първата му работа беше да очисти храма и да срине до основи всички капища и идоли. Докога нашите ще ни бодат очите?

    Трифонов
  83. 83 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    [quote#6:"©Псолютно!"]Комуто тая соцсъборетина е толкова мила, да си я разглоби парче по парче и да я сглоби повторно в Музея на социалистическото изкуство, да речем.
    [/quote]
    Напълно съм съгласен! Това недоразумение, както и МОЧА ни бяха натрапени от един насилнически режим и е добре да облъчват с мракобесните си послания само тези хора, които искат да сипромнят / запознаят с тази тъмна епоха от историята на съвременна България!
    Сумволите които виждат гражданите и гостите на една (уж) европейска столица следва да са положителни!

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  84. 84 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1504 Неутрално

    И друго към статията....
    "Минали са 43 години от неговото построяване, изминали са 25 години от смяната на обществената система".
    Първото определено не е вярно! Пето...никът бе открит нейде 1983/85. Тогава бях ученик в най-близкото учили6те - Френската гимназия. Посред час дойде директорът, прекъсна уроците на целия етаж и целия випуск бяхме подкарани като овце да правим калабалък на "ентуциязирана комсомолска младеж". Чакахме поне час дотато другарите от ЦК се дотътрят (не си спомням дали ТЖ лично удостои събитието?!).
    Освен че изтапаниха това недомислие казваха че са разбичкали пу6кома на Френската, така че за някои определено има6е сериозни последствия

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  85. 85 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 275 Неутрално

    Теодора Димова е кич!

  86. 86 Профил на mirkova
    mirkova
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Да.Мисля,че това решението.Иначе-беше ми приятно да прочета добре формулирани мои съждения.
    Гледам доста глупости са изписани като коментари...това,май е неизбежно-всички си изпуснахме вече нервите.
    Едва ли нещо ще се случи-все пак София няма кмет вече доста време и така ще си остане и след изборите.

  87. 87 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Тудоро, мари, като толкова харесваш тази гнилоч, прибери си я у вас! Тъкмо мъжете в къщата ви няма да опикават тоалетната, ако не са се научили да уринират седнали като Васко Василев!

  88. 88 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Паметникът се построи през 1981 г. Людмила беше още жива и след няколко месеца умря! Паметта ти не е добра!
    До коментар [#84] от "B52":

  89. 89 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Помня, че Караян, който гостува с Виенската Филхармония беше възхитен от паметника!До коментар [#86] от "mirkova":

  90. 90 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ти да не си оня глупав русенски полупрофесор?
    До коментар [#67] от "Петър Иванов":

  91. 91 Профил на Ганева
    Ганева
    Рейтинг: 616 Гневно

    Концлагерите не са в центъра на столицата нито на Германия, нито на Полша, нито на Чехия!

  92. 92 Профил на qyb25434144
    qyb25434144
    Рейтинг: 226 Любопитно

    Цитат: "Истинският му смисъл е да внушава триумфа на социалистическата ни държава, на социалистическия строй и на социалистическите идеали."

    Някой може ли да покаже триумфа на капиталистическия строй, капиталистическите идеали и капиталистическата ни държава? Дали не са олигарсите, участието във въоръжени конфликти по света, разрушените предприятия и разпродаденото национално богатство на чуждите монополисти. Щях да забравя и запуснатите села и мутрите с мутресите си.

  93. 93 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1588 Неутрално

    До коментар [#89] от "gilipollas":

    Ми какво да каже Караян? Човекът е бил културен и възпитан. Ти например, като отидеш някъде на гости и домакините те попиташ как намираш украсата на градината им, да не би да им изтрескаш: Аууу, какви отвратителни гномчета сте си накичили! Независимо, че си мислиш точно това.

  94. 94 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2577 Неутрално


    "Нека пространството около него да бъде красиво, а той нека да е грозен."

    Пълна нелепица изречена от човек с претенции за писател.

  95. 95 Профил на mangiafuoco
    mangiafuoco
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Ми, фа, сол все е тая! Трудно би ти било да си от подобна класа, за да можеш да коментираш, защото Хем си луда, хем си ......!
    До коментар [#93] от "luda_krava":

  96. 96 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1588 Неутрално

    До коментар [#95] от "gilipollas":

    Извинете, а от каква класа нагоре е разрешено да се коментира? Щото по тази логика ми се струва, че Вашата не Ви позволява да коментирате дори моите коментари. Но какво ли разбира една крава, при това луда.

  97. 97 Профил на bylgarofil
    bylgarofil
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Не знам кои точно концлагери са оставени така, както са били, но те не се намират в центъра на столицата на държавата в която са!
    А ,,Френският ключ" трябва незабавно да бъде премахнат!

  98. 98 Профил на eksar007
    eksar007
    Рейтинг: 395 Неутрално

    САМО ТЪПАНАРИ ПРЪЩЯЩИ ОТ ЗЛОБА КЪМ ВСИЧКО МОГАТ А ГОВОРИЪЯТ ПРОТИВ ПАМЕТНИКА НА САМУИЛ.АКО БЕШЕ ПАМЕТНИКА НА ''ЛЕНИН'. ЩЯХА А ПОТЕКАТ ЛИГИ ОТ УСТАТА ИМ,НАЛИ НЕ ИСКАХА ДА СЕ СТРОИ ПАМЕТНИК НА ЛЕВСКИ ДО ЦУМ ,АЩОТО БИЛ ДО ПАМЕТНИКА НА ТОВ ЛЕНИН КАКТО КАЗА ХАЙТОВ.ТОВА СА ХОРА АНТИБЪЛГАРИ С ПРОМИТИ МОЗЪЦИ НЕИЗЛЕЧИМИ КАКТО ЕБОЛАТА ИЛИ СПИНА,





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK