
© Георги Кожухаров
На официално откриване на галерията "Квадрат 500"
Траки, средновековни царе, Плиска и Преслав, "Време разделно", музей на розата... Коя година сме? 1985? И кой управлява България? Демократични партии или отдел "Пропаганда и агитация" на ЦК?
Колкото и човек да не харесва страната, в която се е родил, и колкото и да се смята за гражданин на света, той има и работа с някакъв национален идеал – някаква идея за себе си като част от едно по-голямо цяло, свързано с общ език, обща история и обща система от ценности и символи. И ако трябва да се каже дали културната политика на една съвременна страна има някаква легитимна цел и каква е тя, то трябва да се каже, че е тази – да поддържа здрава общата ни система от ценности и символи и да я променя съответно на промяната в реалността.
Когато в края на 80-те комунистическият режим най-сетне се изтощи и рухна, той се изтощи и рухна не само поради кражбите и глупостта на своите ръководители, но и поради изкуствения национален идеал, който поддържаше.
"1300 години България", "Великите победи на социализма",
"Всестранното развитие на личността"
Почти никой не вярваше, че тези програми имат нещо общо с реалния български живот, и когато техните изпълнители загубиха властта, почти никой не се втурна да защитава и опазва родолюбивото им дело. И до днес стотиците паметници, с които лудостта на Людмила Живкова обзаведе страната, по-скоро се рушат, отколкото да са обект на почит.
Да, обаче рухването на този идеал отвори вакуум, който през следващите години не беше запълнен. Вакуум, първо, на привилегии. Защото тези, които реализираха културната идеология на партията, някога живееха благополучно, а сега трябваше да се приспособяват и ако продължат да творят, сами да захранват с идеи и материали своите планове.
Защо например режисьорът на филма "Време разделно" Людмил Стайков (впрочем, вербуван през 1985 г. от ДС за сътрудник) спря да заснема филми след промените в страната? Обяснения много, но не бива да се пропусне и това, че вече не разполагаше с разточителните материални и човешки ресурси, с които по-рано беше заснел "Хан Аспарух" (1981 г.; по повод честването "1300 години България") и "Време разделно" (1987 г.; добре документирана поръчка на пропагандата около легитимирането на "Възродителния процес").
Вторият вакуум беше на жизнени идеи
за това какви сме като българи
От една страна, постмодерната идеология, която трябваше да разгради двойния социалистически морал и фалшивата социалистическа естетика, поради желанието си да бъде "висока градска култура" не придоби популярност извън университетските среди, превърна се в кастово занимание и в крайна сметка не успя да произведе по-добрата модерна идея за България, а само няколко чевръсти пародии на старата. "Ти, Дунаве, / ти, Рило, / О, Стара планина, / аз нямам драго, мило, / махни се, Сатана!", написа през 1994 г. Ани Илков и тези пет стиха спокойно могат да останат като епитафия на постомодерния опит за осмисляне на българското.
От друга страна, старата национална идеология, изработена през 70-те и 80-те от близкия кръг около Людмила Живкова, изобщо не умря, но застана в изчаквателна позиция и само от време на време само си показваше главата, за да види дали отново е на власт. При първия си опит – когато през 2004 г. Георги Първанов се опита да съживи кампанията "Българският Великден" (стартирана три години по-рано) - нещата не се получиха, може би и поради това, че тогава тягата към европейското беше все още много силна.
Не се получиха като че ли и при първия мандат на ГЕРБ, в който управляващите трябваше да се справят с последствията от общата икономическа криза и просто нямаха достатъчно пари за "култура". Сега обаче, при второто управление на ГЕРБ, реанимацията най-сетне се случи:
националният ни проект се ръководи от фигури,
тясно свързани с бившия социалистически режим,
и почти буквално повтаря неговите символи
Нека да припомня нещо за тези, които никак не искат да помнят: Светлин Русев, идейният мотор зад вида и организацията на новата галерия "Квадрат 500", е от най-доверения кръг в артистично-езотеричния салон на Людмила Живкова; Божидар Димитров, в момента пръв спасител на българщината, се подвизава през първата половина на 80-те в нещо, което външно прилича на "културно разузнаване", но по същество е проект на ДС за серия от кражби на различни артефакти, свързани с българската история, но намиращи се извън територията на страната; и, най-сетне, министърът на културата Вежди Рашидов, който към края на режима се нарича Веждю Радишов, стъпва за пръв път в Париж не през 2015 г. с изложбата за траките, а в разгара на "Възродителния процес", когато пропагандата специално му организира изложба във Франция, за да внушава, че не репресира българските турци.
Но по-важният въпрос не е кои са лицата на новата-стара национална културна политика, а
каква е идеята за България, налагана ни от тях
Структурата на тази идея, изглежда, е следната:
1) Съществуването на България и на българското е равно на съществуването на българската държава;
2) Държава означава най-вече държава със силен и едноличен властник, функционираща отгоре-надолу – от властника към неговите поданици;
3) Следователно, съществуването на България е функция от съществуването на властника; и
4) Основният източник на национално благо, самочувствие и смисъл на съществуването ни като общност е държавата, разбирай властника, разбирай неговото настроение.
Затова и, ако забелязахте, спорът около паметника на цар Самуил не беше за това какво общо имаме ние, българите през 2015 г., с българите на Самуил (може и да имаме общо и то да е важно, но това не беше казано), не беше дори толкова за художествените образци, с които този паметник трябва да се съобразява или не се съобразява, а беше за настроението и чувството на владетеля – дали бил достатъчно нажален, колко точно му тежала властта в този момент, как се бил привел пред нещастието и прочие глупости...
Та ето къде е големият парадокс на това, което ни се случва в момента: казваме, че искаме да сме република, при това демократична република по европейски модел, от сутрин до вечер мелим за институционален градеж и за гражданско общество, а имаме една шепа символи на българските герои републиканци и демократи, заливаме се с изложби и паметници на древни племена, ханове и средновековни царе, и, най-сетне, кротко реабилитираме пропагандата на един доскорошен режим, който със закон обявихме за престъпен. И ако последното не скандализира никого, имаме наистина много сериозен проблем и със самочувствието, и със здравето си като общество.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
Рейтинг: 1411 НеутралноАйде..... поредният, 'дето и един лев не е дал за паметници и града, ама недоволства за това ,че други дават. За този паметник пари дадоха частни лица, като пишещия г-н, но доста по-щедри.
15.02.1989 - 07.02.2018И второ:
Ако толкова много ви интересува облика на София, къде бяхте до сега. Този паметник имаше предложение , обсъждания и т.н. Къде спахте 1/2 година ?
Bicho Raro
Рейтинг: 1325 НеутралноТемата се преекспонира, което почва да става леко досадно. Хубав или лош, паметникът е факт, та е излишно всеки да словоблудства върху него.
"Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas MannСв. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
Рейтинг: 1411 НеутралноОт една страна, постмодерната идеология, която трябваше да разгради двойния социалистически морал и фалшивата социалистическа естетика
15.02.1989 - 07.02.2018Ще се разплача. Причината за да не стане постмодернизма културна идеология извън университите, е че това не е постмодернизъм. Това е един миш-маш на застинали в 80-те формалисти, които го тълкуват постмодерното като структуралисти от началото на миналия век. За повечето от тези хора , постмодерниза се свежда до Differance на Дерида и Who's the autor на Фуко
carwindwrclir
Рейтинг: 479 Неутрално"Коя година сме? 1985?"
And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.Някъде там, според протестиращите е "1984". Перостройка и заиграване с етноси.
Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
Рейтинг: 1411 Неутрално1) Съществуването на България и на българското е равно на съществуването на българската държава;
15.02.1989 - 07.02.2018Сега този цитат - да обясня. В хуманитарните факултети в СУ се вихрят едни бистри идеи, че видите ли националната държава е насадено от медиите понятие, което е вредно, изкуствено и т.н. Всичко това се основава на 3 (три автора) , които се цитират по 50 пъти на ден
Bicho Raro
Рейтинг: 1325 НеутралноДо коментар [#5] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
"Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas MannНе е само в СУ. Из цяла Европа битува тази дивотия. Даже някаква група швейцарски антинационалисти пред няколко месеца бяха направили предложение да се премахнат националните химнове, щото засилвали националността и разделяли хората. Според тях, понеже във всеки химн се слави държавата, това обиждало останалите държави, а наши дни тези неща били недопустими.
Неделчо Атанасов
Рейтинг: 374 НеутралноДоколкото разбирам покрай всичко социалистическо трябва да отричем и всичко българско. Не се получава, националната идея е по-силна от социастическата или всяка друга идеология, колкото и странно да е това за автора.
dame
Рейтинг: 460 НеутралноОще един текст написан с екскрементен размах, и лишен от алтернативни идеи.
dameBürgerBürokrat
Рейтинг: 636 НеутралноДа, вярно говори авторът. Мухъл се премахва трудно...
Stewie
Рейтинг: 866 Любопитносилен анализ ,реставрацията на живковизма върви на пълни обороти при групировката герб
manu_chao
Рейтинг: 531 Неутрално"Дела, дела и само дела!"
/Тодор Живков, XXVI конгрес на БКП/
Публикувано през m.dnevnik.bg
tsvetko_51
Рейтинг: 1821 Неутрално"От една страна, постмодерната идеология, която трябваше да разгради двойния социалистически морал и фалшивата социалистическа естетика, поради желанието си да бъде "висока градска култура" не придоби популярност извън университетските среди, превърна се в кастово занимание.."
Да така е от една страна и според автора другата страна е на дремещите ретро-идеи и техните носители, до подходящия от гледна точка на ресурс и обстановка в страната момент - опсани след цитираната от мен фраза.
Все си мисля, че ако освен и извън въпросната "каста" която пак има думата да управлява културните процеси, имаше и достатъчно силно представена интелигенция, която да предложи и предлага и други посоки за развитие на културата у нас.
Оказва се, че поне в изминалите години не се появи такава силна и авторитетна такава, а понеже няма как едно място да остане празно, старите авторитети продължават да владеят положението.
Тук разбира се опира и това къде сме ние, консуматорите на тази продукция и макар и в позицията на водени в този процес, все пак ние си даваме в общия случай и парите за предлаганата културна стока - понякога директно, чрез закупуване и не малка част и чрез обществените фондове, захранвани от нашите данъци, затова и трябва да внимаваме кого избираме и какво искаме от него и в културната област.
tsvetko_51
Рейтинг: 1821 НеутралноДо коментар [#5] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
[quote#5:"Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!"]Сега този цитат - да обясня. В хуманитарните факултети в СУ се вихрят едни бистри идеи, че видите ли националната държава е насадено от медиите понятие, което е вредно, изкуствено и т.н. [/quote]
До коментар [#5] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
[quote#6:"Barcelina #Je suis la libertad"]Из цяла Европа битува тази дивотия. [/quote]
Не виждам никакви причини да се смесват понятия като национална идентичност, проявявана в различните и форми - характер, култура във всичките и прояви, етно-влияние върху дрехи и бит и всякакви други национални особености и наличието/отсъствието на държава според виждането на примерно един Путин или други привърженици на силна държава от този вид.
Държавата, поне според мен не трябва да се крепи на някакви уж правилни национални чувства, а да печели своето уважение чрез своите решителни и правилни действия, които да осигуряват спокойния живот на гражданите, без значение дали от индивидуални или колективни посегателства с криминален и друг произход и чрез своите разследващи и съдебни органи да ни дава възможност бързо и справедливо да решаваме споровете помежду си, да извършва сбора и справедливото разпределение на средствата през бюджета, необходими за здравето и грижите за социално слабите елементи и разбира се за образованието на гражданите.
Всяка друга държава, която не изпълнява тези функции и/или се опитва да ни учи какво е зло и какво е добро, кои в света са лоши и кои са добри и как да изчопкаме нещо за нас за сметка на съседите и/или организацията, с които сме в отношения, но за сметка на това си знаем, че великите сме ние и другите за чеп за зеле не стават, та такава държава отваря богати възможности за развяване на фигури като Сидеров, Каракачанов, Расате и не знам колко и какви други из политиката, с което им позволяваме да паразитират върху наш гръб и да отравят атмосферата в страната.
1_april
Рейтинг: 1000 НеутралноСилен и спокоен анализ на г-н Готев. Макар само с 3 примера /Веждю, агент Тервел и Св. Русев/ добре охарактеризира възраждането на КультФронтПолитиката.
В тон с добронамерената статия ще подчертая единствения плюс на т.нар. паметник на Самуил.
Със своята неадекватност, той повдигна категорично въпроса за наложителното преместване на един още по-неадекватен " паметник": МОЧА.
Имаше смешни оправдания и прехвърляне на горещия картоф между Боко /дето търча до Баку, мераклия да се подмаже на Путин/ и учителката-кмет / дето продължава да ни преподава зле научения руски/.
Е, все пак някакъв плюс.....
gallno
Рейтинг: 217 НеутралноНационализмите винаги са били вредни за една държава, защото обикновено са предозирани. Огледайте се, сега сме 2015 г., светът е глобализиран и националната държава трябва да изпълнява най-вече икономически функции. Какви паметници, какви Самуили? Става дума само за петте лева.
lekapoleka
Рейтинг: 217 НеутралноДобър анализ. Но все пак, лично за мен, голямата беда на днешната "културна политика" не е нейното пърхане около фигурата на властника - а просташкото насърчаване на посредствеността. Посредственост, невежество и бездарие, които по изключително агресивен начин се нахвърлят върху всеки, който стърчи дори мъничко по-високо и си позволява да не е съгласен с императивите на стадото. Не че това е нещо ново за България - тук създаването на елит все се оказва невъзможно, още от Възраждането насам. И резултатите се виждат!
lekapoleka
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#5] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
Не от медиите. Национализмът като идеология възниква в началото на 19-и век. Как тъй са съществували национални държави преди неговото възникване - на този въпрос национализмът хич не обича да отговаря.
Но не това е най-важното в статията, нито път въпросът за паметника - той е само повод.
Lemmy
Рейтинг: 2142 НеутралноАко бяха само изброените дърти комуно-ченгеджийски влъхви, които тровят нацията, с мед да ги намажеш. За съжаление сред елита имаме едно активно поколение партизански и номенклатурни деца и внуци, които генетично са заразени със социалистическа култура и менталност. А много от тях са на възлови обществени позиции. Те дори да не участват активно в пропагандата, то поне я приемат като нещо нормално и я насърчават благосклонно. Затова авторът е прав - имаме огромен проблем.
boby1945
Рейтинг: 833 ВеселоКой му е виновен на автора, че реститутския Преход, организиран от така наречените "десни", не можа да създаде творци и специалисти, които поне малко да са близки до класата на Светлин Русев, Божидар Димитров, в момента наистина пръв спасител на българщината и Вежди Рашидов ......
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Както показа "Преходът" тримата, не само те разбира се, са с години преди останалите културтрегери, които подлайват тук и там в СМИ .......
boris_ivanov
Рейтинг: 426 НеутралноДобър анализ, г-н Гочев!
Но пропускате мълчаливото съгласие на Реформаторския блок с културната политика на ГЕРБ. Те са тези, които "от сутрин до вечер мелят за институционален градеж и гражданско общество" -- и е добре, че го правят. Но това трудно се съчетава с фалшивия национален идеал, за който говорите.
Радан Кънев: "Няма как да напуснем кабинета, защото Вежди Рашидов се е държал като простак". И двете части на това изречение са погрешно мислене. Втората предполага, че става въпрос за "държание", докато (както е ясно и от анализа ви) всъщност става въпрос за културна политика. Първата предполага, че напускането на кабинета е единственият начин за критика на тази политика.
bakwagen
Рейтинг: 419 Неутрално"Ти, Дунаве, / ти, Рило, / О, Стара планина, / аз нямам драго, мило, / махни се, Сатана!"
Жестоко!
vaboman
Рейтинг: 387 НеутралноАха, явно цар Прокопи е заръчал по петолъчката, да се напишат поредните плювки против ГЕРБ, а пък другаря Георги Гочев е винаги налиния и винаги готов....
forza
Рейтинг: 772 ВеселоДа обобщим:
Спешно се търсят правилни модели за паметници - републиканци, по възможност с (ляво)либерална насоченост, които да нямат много общо с ретроградната национална държава, а да съответстват на постмодерните представи за обществата и света.
Язък, че Благоевград вече си е получил името, инак хаотичният мироглед на т.нар. Дядо щеше да пасне чудесно.
И Райко Даскалов, и той вече си е пял песента.
Въобще - сложна задача пред над/след/край националния ентелектоален елит...
Gopeто
Рейтинг: 2231 НеутралноДо коментар [#19] от "boby1945": То па една класа на тез трима пияндурници.... Добре, че младите си имат акъл и хич не се увличат по каквито и да било идоли.
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петровboby1945
Рейтинг: 833 ВеселоДо коментар [#24] от "Gopeто":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Акъл може и да имат и може да не се "увличат", но изкуство, с което да измесят Веждито или Светлин Русев, определено не правят.... просто времето ни минава "минава" и без тях.....
Щото е въпрос на можене, не на мантри.....
klimentm
Рейтинг: 3556 НеутралноБедността и плиткоумието са прекрасна среда за национализмите.
klimentmПримери колкото искаш, около нас, у нас и малко по далече.
mangiafuoco
Рейтинг: 374 НеутралноПомня през 1965 Веждито, който беше влязъл последен в Художествената гимназия, с протекциите, които се полагаха на турците! Никой не съм чул да казва, че има талант?
mangiafuoco
Рейтинг: 374 НеутралноТо и при излаганрто на мисли е същото бре Бобчо! Едни могат, а други преписват" мантри" бре дарлинг!
До коментар [#25] от "boby1945":
Gopeто
Рейтинг: 2231 НеутралноДо коментар [#1] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровА ти откъде си сигурен, че не е дарявал за паметник? А ако е имало обществено обсъждане за това безумие, то е било по герберски - потайно само с избрани и проверени хора.
boby1945
Рейтинг: 833 ВеселоДо коментар [#27] от "mangiafuoco":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Че не си чул, вярвам, но за това време би трябвало да видиш успеха на Веждито и то не защото е турчин.....
Realistka
Рейтинг: 1316 ВеселоДо коментар [#6] от "Barcelina #Je suis la libertad":
The best way out is always through Robert FrostБарселина,
с твоето многостранно, многоъгълно и многозначително участие във форума започвам да си мисля, че ти си една от незаетите с никаква работа секретарки на нашето "величество" в Мадрид (нали ти, самата, обяви, че освен Венецуела и Русия, които обичаш, още си и царистка)....
Мисля, че съм в темата за недоразуменията в нашата култура и не заслужавам да ме докладваш на модераторите за пореден път!
mangiafuoco
Рейтинг: 374 НеутралноНе само съм чул, но и живеехме в едно общежитие за всичките 3 училища по изкуствата на тогавашната Г. Димитров срещу киното, сега Мария Луиза! После съм свидетел на дългогодишния му запой с Джагаров, който беше като този на Висоцки, без да е толкова гениален като съпругът на френската актриса! И после съм свидетел, но тези неща всички вече ги знаят!
До коментар [#30] от "boby1945":
Realistka
Рейтинг: 1316 НеутралноПосещавам често изложби и впечатлението ми от "творчеството" на академик Светлин Русев е, че той е далтонист, защото признава само два цвята: кафяв (тъмно, средно и светло) и сив(тъмно, средно и светло) и две женски фигури, независимо от модела. Това са : майка му и Нешка Робева.
The best way out is always through Robert FrostПреди години по ТВ СР имаше някакво "концертно рисуване", в което пееше Йорданка Христова, а Светлин Русев рисуваше нейните пищни форми. Рисува Светлин, "въртя, сука", както се казва и накрая нарисува една кафяво сива Нешка Робева....
mangiafuoco
Рейтинг: 374 НеутралноКато гледам глупостите, които си издигнал в мото пода ника ти, разбирам защо си 45! Или доносник или ЗКПЧ! При всички случаи зелен чорап!
До коментар [#30] от "boby1945":
boby1945
Рейтинг: 833 ВеселоДо коментар [#32] от "mangiafuoco":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Аха, сега разбрах, ти си този талантливия, за който всички са говорили в общежитието някога си, но понеже не си пил с Джагаров в "запой, като този на Висоцки", затова днес не си преуспял като Веждито и в изкуството...
Разбирам те, имаш право да си гневен.....
Апропо, ти откъде знаеш как е пил Висоцки? Да не сте били дружки по чашка????
Не се обиждай, талантът се дава само от Бог, с пиене, даже "в запой като Висоцки", даже при мезе Джагаров, талантлив не се става...
boby1945
Рейтинг: 833 Неутрално[quote#33:"Realistka"]а Светлин Русев рисуваше нейните пищни форми. Рисува Светлин, "въртя, сука", както се казва и накрая нарисува една кафяво сива Нешка Робева....[/quote]
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Мерси за информацията, аз все се чудих защо ли Светлин Русев е Член-кореспондент на Академията за изящни изкуства в Берлин (1983). Почетен председател на АИАП в Париж (1982). Почетен член на „Ника-Кай“, Япония (1984). Почетен член на „Кюнстлерхаус“, Виена (1985), не ми минаваше през акъла че трябва да е свързано с пищните форми на Данчето..... неведоми са пътищата Господни.....
Realistka
Рейтинг: 1316 НеутралноДо коментар [#36] от "boby1945":
The best way out is always through Robert FrostО, Боби!
Аз пък виждам друга закономерност: всичките тези членства на Светлин Русев са се случили по време на Тато ти (Тодор Живков), а след 1989 г. Светлин Русев е оставен да мизерства на една академишка помощ от 2000 лева ежемесечно. За какво по-напред!
Аз видях и колекцията му, изложена на втория етаж на "Шипка" 6! Залата се пукаше по шевовете! Такова богатство - ако не е милионер, той сигурно е милиардер (в левове, разбира се).
Gopeто
Рейтинг: 2231 НеутралноДо коментар [#25] от "boby1945":
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровНе могат да го изместят от твоята глава. И от офисите на "Мултигруп". А няма и нужда.
earthian
Рейтинг: 375 НеутралноДо коментар [#37] от "Realistka":
Всяка една откупка на български автор от чужд колекционер или галерия минава през Светлин. Като не винаги изкарването на творбата е легално и законно - има си врътки за това. Да не говорим, че е свързан и с изчезването на някои платна от частни колекции - собственост на наследници.... Всичко, което се продава на местния пазар пак минава през Светлин. Като комисионер и "консултант" той изкарва луди пари. Така че, Риъл, абсолютно си права!!!! +++++++++++
2easy
Рейтинг: 426 НеутралноНе смятате ли, че именно тези десетилетия подмяна на историята ни, за да е в угода на СССР и панславянските бълнувания, карат сега народа да желае преоценка на най-старата ни история.
Парадоксалните възвишения на човешката мисъл доведоха до леснопредвидими вдлъбнатини в окръжността на ирационалното оригиналничене.А това, че монополистите над властта, използват това за да точат кинти с бутафорни проекти е друга тема. Впрочем уводът на статията, ако не е типичен пример за това масово разграничаване от "българинЪ" здраве му кажи. Гражданите на света разчитат на гражданите на нациите ... ех ех ех
7777
Рейтинг: 2210 НеутралноГеорги Гочев, Деян Енев и ако не греша, Николай Слатински, обобщават конфликта между харесващите и нехаресващите като конфликт между национализма и постмодернизма. Действително в конфликта се чуват силни националистични гласове, а някои от противниците на Хайтовата интерпретация може да се смятат и за постмодернисти. Но за една голяма група граждани конфликтът е между феодалното присвояване на историята ни (за пореден път) и чисто МОДЕРНИЯ, просвещенски идеал за общество, обосновано на т.нар. социален договор, където решения, които засягат всички, се взимат при ПРОЗРАЧНО обществено обсъждане. Ето това липсва при избора на Хайтовия проект - прозрачното обсъждане, действителния конкурс. И тук Гочев е прав - изборът на паметника е протекъл леко по живковистки, макар и с присъствието на частен донор. Хвала на Врабевски, че е пожелал да финансира паметник на цар Самуил, но този конфликт едва ли щеше да е толкова остър, ако обсъждането на проектите беше прозрачно и всички българи бяхме гласували за проект. Дори пак Хайтов да беше избран, една голяма чат от обществото нямаше да чувства, че Хайтовата интерпретация на Самуил му е насилствено наложена. А сега - някаква комисия, която трябва да приемем на вяра, че била експертна и "парица е царица" (по Алеко). Феодална работа.
A man without faith is like a fish without a bicycle.др. Иванов
Рейтинг: 636 НеутралноСтатия за култура, а на снимката гербаджии... Свежо!
Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!puknatastotinka
Рейтинг: 793 ВеселоПрав е авторът. Насажда се атмосфера на античен национализъм, мистицизъм, религиозност и мъченичество. Много лесна почва за пробутване на "ние сме велике, ама другите са ни виновни". Удобно за цъфтеж на антиевропейски идеи.
Ето и най-простичкият въпрос за паметника на Самуил и за слепите войни. Добре, 1000 години от катастрофата за България при Самуил, а не са ли 1200 години от невероятното упраление на Крум? И не, не като пълководец и завоевател, а като създател на първите писани закони. Владетел поставил основите на държавността над всичко. Къде е паметникът със строият Крум издигнал законността и реформата на държавната администрация в култ за да има справедливост за всички в държавата? Май на Фандъкова и подопечните и не е особено изгодно?...
biss Mark
Рейтинг: 1378 НеутралноНаслушахме се и се нагледахме на статии и материали, които ни обясняват как не трябва да бъде и как това, което е било и е, всъщност е напълно погрешо. Още не съм чул някой да каже "Ето така трябва да бъде". В подкрепа на културната политика до 1989 ще кажа, че нямаше "Радка Пиратка", Хиподил, или "Идеал Петров". Идеята за "хармонично развитита личност" може да е звучала смешно и да се е провежадала безхаберно, но никак не е лишена от логика.
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.7777
Рейтинг: 2210 НеутралноДо коментар [#44] от "biss Mark":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Стефан Попов, към чиято статия има линк по-горе, вече каза "ето така трябва да бъде":
"Как трябва да се взимат решенията за вдигане или пък събаряне на паметници?
- Когато става дума за силна интервенция в самото сърце на града, Общината е длъжна, първо, да инициира широко обсъждане и докато то не се състои, да не предприема нищо. Второ, в случая с този паметник да направи табла, добре видими на мястото; аз бих направил дори макет и бих го оставил там няколко месеца."
Realistka
Рейтинг: 1316 НеутралноДо коментар [#44] от "biss Mark":
The best way out is always through Robert FrostАз разбирам и споделям възмущението Ви от "Радка пиратка", но за разлика от вас аз смятам пиратката за естествено продължение на речите на "незабравимата" Людмилка.
Позволете ми да ви припомня една малка част от дивотиите й:
"В цивилизацията на ведите или.в епохата на упанишадите, в хармоничната симетрия на Хара-па и Мохенджодаро или във ве¬личието, на египетските пирамиди, в легендарния храм на Соломон или я прочистващия огън на Зороастър, в дворците на Персеполис или в слънчевите пирамиди на маите, в културата от подножието на Килиманджаро или в ритуалните маски от долината на река Конго, в изящното изкуство на древните траки или в. красотата на гръцките скулптури, в единството на будистката санхя или математическата космогония на Питагор, в урбанистичното изкуство на древния Рим или в духовния, синтез на Византия, в дръзновението на Кирил и Мето¬дий или в хуманистичния подем на Ренесанса, в героичния епос на Древна Рус или в подвига на Жана д' Арк, в еретичния патос на богомилите или в новата епоха на Реформацията, в устремлението на Парижката комуна или в слънчевата вяра на утопистите, в смелостта на декабристите или в подвига на априлци, в призива на Комунистическия манифест към световния пролетариат или в полета на червени те ескадрони, в манифестацията на трудещите се от Чикаго или в червените знамена на Октомврийската революция - векове след векове, десетилетия след десетилетия, години след години знамената на революцията и културата са водели човечеството напред, огънят на победата е посочвал пътя на подвига, светлината на единството е била звездата на героите, красотата и хармонията са били пределът на устремленията. "
7777
Рейтинг: 2210 Неутрално[quote#44:"biss Mark"]В подкрепа на културната политика до 1989 ще кажа, че нямаше "Радка Пиратка", Хиподил, или "Идеал Петров". Идеята за "хармонично развитита личност" може да е звучала смешно и да се е провежадала безхаберно, но никак не е лишена от логика.[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Вярно е, че до 1989 г. нямаше "Радка пиратка," но през комунизма трябваше безмъвно да понасяме и съветската пропаганда, включително МОЧА. Сега поне можем да рисуваме по него. Имаме свобода на изразяване и заради нея съм готова да понеса и чалгата, още повече, че тя вече не дъни отвсякъде като през деветдесетте. А идеята за хармонично развитата личност е от Ренесанса още, не е собственост на тоталитарния режим.
7777
Рейтинг: 2210 Неутрално[quote#46:"Realistka"]Аз разбирам и споделям възмущението Ви от "Радка пиратка", но за разлика от вас аз смятам пиратката за естествено продължение на речите на "незабравимата" Людмилка. [/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.+++!
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#46:"Realistka"]"незабравимат а" Людмилка.
Позволете ми да ви припомня една малка част от дивотиите й: [/quote]
Писания на една луда жена.
biss Mark
Рейтинг: 1378 Неутрално[quote#45:"7777"]Стефан Попов, към чиято статия има линк по-горе, вече каза "ето така трябва да бъде": [/quote]
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Дали е имало всенародно обсъждане преди издигането на пирамидата пред Лувъра или преди издигането на мемориала на Линкълн. Всенародното обсъждане е като да сравнявате парламентарна демокрация с президентска република. 240 души с 260 мнения... поне, щото някои си ги сменят според това кой задава въпроса, и на края някой взима решението тихомълком по неведоми причини под прикритието на всенародното обсъждане. А паметника на Самуил ми харесва.
biss Mark
Рейтинг: 1378 Неутрално[quote#46:"Realistka"]Позволете ми да ви припомня една малка част от дивотиите й: [/quote]
Не се гордея с това, което ще кажа .... Все пак е претърпяла катастрофа с тежка травма на главата. Но за това и написах:
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto."
[quote#44:"biss Mark"]Идеята за "хармонично развитита личност" може да е звучала смешно и да се е провежадала безхаберно, но ....[/quote]
"
7777
Рейтинг: 2210 НеутралноДо коментар [#50] от "biss Mark":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Нямам нищо против, че ви харесва паметникът: всеки има право да го харесва или не. Но нито Франция, нито САЩ са България, за да сравняваме пирамидата пред Лувъра или мемориала на Линкълн със статуята на Хайтов. И САЩ, и Франция са държави с установени от векове демократични традиции и без скорошно тоталитарно наследство.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#50:"biss Mark"]Дали е имало всенародно обсъждане преди издигането на пирамидата пред Лувъра или преди издигането на мемориала на Линкълн. [/quote]
Опитах се поне десетина пъти да й го обясня, ама все едно че говоря на стена. И нещо друго, основният аргумент на естетовъдите срещу паметника е, че бил кич и грозотия. Аз съм живял в 3 страни - САЩ, Австралия, Канада и съм обиколил половината свят (вкл. всички страни в Западна Европа). Ами видял съм толкова кич и грозотии сред паметниците сложени в столиците и големите градове на тези държави, че ум да ти зайде. Това не ги прави по-малко част от облика и атмосферата на тази градове, нито принизява историческата памет, на която са носители. Ние най-после имаме паметник на български владетел в столицата си и опищяхме орталъка, че бил грозен, не на място и не е имало "всенародно" обсъждане.
Realistka
Рейтинг: 1316 НеутралноДо коментар [#49] от "GreenEyes":
The best way out is always through Robert Frost[quote#49:"GreenEyes"]Писания на една луда жена. [/quote]
Това не й пречеше да разполага с милионен бюджет от нашите данъци, да оглавява Комитета за култура...да строи разни камбанарии...
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#43:"puknatastotinka"]Ето и най-простичкият въпрос за паметника на Самуил и за слепите войни. Добре, 1000 години от катастрофата за България при Самуил, а не са ли 1200 години от невероятното упраление на Крум? [/quote]
Добре, дай сега заради управлението на Крум, да не слагаме паметник на Самуил? Що за логика? Трябва да сложим и паметник на Крум, присъединил София към България, и на Аспарух и на Кубрат и т.н. Защо се плашите от това? Какво толкова страшно има, ако наред с петоху*ника, МОЧА и Альоша българските деца минават край паметници, които им говорят нещо за славната история на средновековна България?
biss Mark
Рейтинг: 1378 Весело[quote#52:"7777"] Но нито Франция, нито САЩ са България, за да сравняваме пирамидата пред Лувъра или мемориала на Линкълн със статуята на Хайтов. [/quote]
.
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.За кое трябва да гледаме как е във Франция и САЩ и за кое - не?
[quote#52:"7777"]И САЩ, и Франция са държави с установени от векове демократични традиции и без скорошно тоталитарно наследство.[/quote]
Повечето красоти във Франция са от времената на френските крале. А обществено мнение е искало събаряне на Айфеловата кула...
ПП. Надявам се приемате мнението ми като спор на гледни точки, а не като заяждане.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#54:"Realistka"]Това не й пречеше да разполага с милионен бюджет от нашите данъци, да оглавява Комитета за култура...да строи разни камбанарии... [/quote]
Ами да, тогава се изсипваха народни пари за щуротии и паметници, които можеха да предизвикат само смях и недоумение на чужденците, които се чудеха и маеха какви са тези авангардни послания, дето никой не може да разбере. А за тези "паметници" от преди Людмилово време да не говорим. Като например "паметници", на които са изобразени групи чуждестранни терористи, болшинството от български произход произход, финансирани, обучавани и част от тях директно спуснати от чужда държава в момент на бойни действич срещу България и законно избраната власт. Днес например, ако някой боядиса партизански паметник го арестуват, а ако някой наклепа прожекторите на паметника на Самуил с черна боя го смятат естетовъд и борец срещу кича, и разбира се, не го арестуват.
7777
Рейтинг: 2210 Неутрално[quote#56:"biss Mark"]За кое трябва да гледаме как е във Франция и САЩ и за кое - не?[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.За демократичните им традиции; за уважението към чуждото мнение. А паметниците са конкретни за всяка държава според историята й. От естетиката им, не би трябвало да взимаме нищо наготово, без да го осмислим в нашия си контекст.
[quote#56:"biss Mark"]Повечето красоти във Франция са от времената на френските крале. А обществено мнение е искало събаряне на Айфеловата кула...[/quote]
Пирамидата в Лувъра, която давате за пример, не е от времето на френските крале. А и Айфеловата кула, която беше спомената толкова пъти, не е изображение на историческа личност.
Не, не смятам мнението ви за заяждане.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#18:"Lemmy"]За съжаление сред елита имаме едно активно поколение партизански и номенклатурни деца и внуци, които генетично са заразени със социалистическа култура и менталност.[/quote]
Леми, що ти трябва да се занимаваш с деца и внуци на АБПФК ?
Само ще си изцапаш костюма. Апропо, не беше ли БКП тази която провали социализма в България ? Не беше ли осъден комунизма ? Как така сега същата партия и нейните производни управляват държавата ?
biss Mark
Рейтинг: 1378 Неутрално[quote#58:"7777"]Пирамидата в Лувъра, която давате за пример, не е от времето на френските крале.[/quote]
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Не съм толкова тъп. Нарочно избрах нея защото след всенародно обсъжадне и безброй конкурси, накрая Митеран е взел еднолично решението.
7777
Рейтинг: 2210 НеутралноДо коментар [#60] от "biss Mark":
A man without faith is like a fish without a bicycle.Митеран е изключително популярен и обичан във Франция политик. И с право: застава зад едно решение с името си. Тук само Врабевски застава зад решението си с името, и с парите си, за което - респект. А иначе - някаква комисия, овластена от не се знае кой. Статуята се постави толкова непрозрачно, колкото непрозрачно се натрапи пеевската лаФка, за която между другото също имаше протести. Но да не се повтарям. Честит ви паметник, щом ви харесва, и ако действително сте съгласен с начина на налагането му, спорът между нас е изчерпан.
biss Mark
Рейтинг: 1378 Неутрално[quote#61:"7777"] Честит ви паметник, щом ви харесва, и ако действително сте съгласен с начина на налагането му, спорът между нас е изчерпан.[/quote]
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.За лека нощ само ще попитам пред колко паметника в България сте видели хората да се тълпят и да се снимат пред за спомен пред/с него. А мога да попитам и така: Кое му е гризното и кичозното?
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#9:"BürgerBürokrat"]Мухъл се премахва трудно... [/quote]
По повод на изчистването (или по-точно казано - пречистването). Ако бяхме нормална страна, веднага, щом бе приет закона от 2000г. за престъпното минало на БКП, паметниците от онова време трябваше да се демонтират. Представете си нелепостта на българския случай (паметници на съветските окупатори и на "герои" на БКП заляли градове, села и паланки) отнесен към днешна Германия. Монументите на хитлеризма да седят и неколцина младежи-нацисти да поднасят цветя на хитлеристките паметници от времето на конгреса на НСДАП. Абсурдността на днешна България има няколко корена: 1. Българската НСДАП победи, в края на краищата и сега нейното (тогавашното) виждане за историята и миналото е валидно. А според него бандитите от паметниците на българските партизани и съветски окупатори са герои, а гражданите-бандити. 2.Българската НСДАП никога не пое вината за миналото. 3. Лустрация нямаше и няма надежда да има някога.
gnomusminimus
Рейтинг: 217 НеутралноДо коментар [#5] от "Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!":
Сега този цитат - да обясня. В хуманитарните факултети в СУ се вихрят едни бистри идеи, че видите ли националната държава е насадено от медиите понятие, което е вредно, изкуствено и т.н. Всичко това се основава на 3 (три автора) , които се цитират по 50 пъти на ден
+++
'националната държава' като лоша дума не беше ли насадена от ЦК на БКП? в хуманитарните факултети в СУ не са ли все още на власт старите кретените поставени от ЦК на БКП?
7777
Рейтинг: 2210 Неутрално[quote#62:"biss Mark"]За лека нощ само ще попитам пред колко паметника в България сте видели хората да се тълпят и да се снимат пред за спомен пред/с него.[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Пред паметника на Левски, както и пред паметника на Кирил и Методий.
[quote#62:"biss Mark"]А мога да попитам и така: Кое му е гризното и кичозното?[/quote]
Тъй като това е личното ми мнение и то не е причината ми да съм против паметника (причината е непрозрачността на налагането), ще ви кажа аз лично какво разбирам под кич: паметник, който може да е на кой да е средновекоквен владетел и по никакъв начин не изразява (според мен) символиката на Самуил в паметта ни като българи. Тази символика е на държавника със съвест, достолепен в страданието си за хората, чийто предводител е бил. Лека нощ.
puknatastotinka
Рейтинг: 793 Весело[quote#55:"GreenEyes"]Добре, дай сега заради управлението на Крум, да не слагаме паметник на Самуил?[/quote]
Ама, нищо не си схванал от написаното! Всеки паметник носи послание. Посланието на Самуил и ослепените войни е мъчение, страдание, колкото и да е славно. Посланието на паметника на Крум (в контекста на това което съм написал по-горе) би следвало да е държавност. Посланията на съвременната българска култура са сбъркани. Няма ги ценностите, които да изведат нацията от упадъка.
2.5
Рейтинг: 1464 Неутрално"Защо например режисьорът на филма "Време разделно" Людмил Стайков (впрочем, вербуван през 1985 г. от ДС за сътрудник) спря да заснема филми след промените в страната?"
I Want To BelieveТекстът на Гочев предизвиква погнуса с комплексарщината си!
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#66:"puknatastotinka"]Ама, нищо не си схванал от написаното! Всеки паметник носи послание. Посланието на Самуил и ослепените войни е мъчение, страдание, колкото и да е славно. Посланието на паметника на Крум (в контекста на това което съм написал по-горе) би следвало да е държавност.[/quote]
Напротив много добре съм схванал написаното. Къде си чел историята на България за времето на Самуил? Предполагам в старите учебници отпреди 10-ти.... България по времето на Самуил постига огромно териториално разширение, съпоставимо, единствено с разширението по времето на Симеон. Да не говорим за значително по-трудните исторически обстоятелства, при което е постигнато това разширение. Самуил се бори с една мощна Византия, която е на върха на експанзията си. Престанете да робувате на шаблоните, напълнили учебниците ни по история преди 10-ти ноември 1989 г.!
antonio_vivaldi
Рейтинг: 2605 НеутралноНищо изненадващо, публична тайна, е че зад Герб стои правешкият клан на БКП.
socialen
Рейтинг: 374 НеутралноСега Борисов има 16 милиарда лева. Да направи паметници.
Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bgGreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#1:"Путинофил-русофоб за 3 рубли на пост!"]Айде..... поредният, 'дето и един лев не е дал за паметници и града, ама недоволства за това ,че други дават. За този паметник пари дадоха частни лица, като пишещия г-н, но доста по-щедри.
И второ:
Ако толкова много ви интересува облика на София, къде бяхте до сега. Този паметник имаше предложение , обсъждания и т.н. Къде спахте 1/2 година ? [/quote]
Паметникът „1000 години от епохата на Цар Самуил” се превръща в място за поклонение, което хвърля в ужас соцкултуртрегерите и естетовъдите... Великият български Цар, с български императорски инсигнии, на най-сакралното място на българската столица, сред море от руски и болшевишки „памятници”, е буквално отрова за хлебарките. Нямало „обществен дебат” за паметника, а избликна гейзера на изненаданите соцкултуртрегери и естетовъди - „амалгама” от соросоидирани комуноиди и отявлени евразийски путиноиди. Следващите удари ще им бъдат нанесени с паметниците на св. Цар Борис I, св. Цар Тервел и т.н.
katakachev
Рейтинг: 217 НеутралноПо-безсмислен текст отдавна не бях чел. Но не съжалявам. Той за пореден път доказва колко далеч може да стигне човешката глупост.
Основната теза на автора може да бъдзе резюмирана по следния начин:
1. При режима на Тодор Живков поднасяха венци пред паметника на Васил левски.
2. И сега поднасят венци пред паметника на Васил Левски.
3. Следователно реабилитират режима на Тодор Живков.
Конгениално! Както би възкликнал един литературен герой.
katakachev
Рейтинг: 217 НеутралноПо-безсмислен текст отдавна не бях чел. Но не съжалявам. Той за пореден път доказва колко далеч може да стигне човешката глупост.
Основната теза на автора може да бъде резюмирана по следния начин:
1. При режима на Тодор Живков поднасяха венци пред паметника на Васил Левски.
2. И сега поднасят венци пред паметника на Васил Левски.
3. Следователно реабилитират режима на Тодор Живков.
Конгениално! Както би възкликнал един литературен герой.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#62:"biss Mark"]За лека нощ само ще попитам пред колко паметника в България сте видели хората да се тълпят и да се снимат пред за спомен пред/с него.[/quote]
Видът на паметника на Цар Самуил няма нищо общо с манипулативните снимки, които се пускат от агенти на руското посолство и естетовъдите в медиите, за да го представят като призраците на Командора от „Дон Жуан” или бащата на Хамлет. Паметникът вече е осветен и нощем изглежда също така добре както и денем. Очите му не светят като на котка в тъмното, а са като на българския Цар Севт III и затова никъде другаде по света няма такива. Дни и нощи пред паметника се тълпят софиянци и чуждестранни туристи, българи идват специално от провинцията, снимат с одобрение и слагат цветя.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#73:"katakachev"]По-безсмислен текст отдавна не бях чел. Но не съжалявам. Той за пореден път доказва колко далеч може да стигне човешката глупост.
Основната теза на автора може да бъде резюмирана по следния начин:
1. При режима на Тодор Живков поднасяха венци пред паметника на Васил Левски.
2. И сега поднасят венци пред паметника на Васил Левски.
3. Следователно реабилитират режима на Тодор Живков.
Конгениално! Както би възкликнал един литературен герой. [/quote]
+++++++++++++++++++++++++++
1_april
Рейтинг: 1000 НеутралноДо коментар [#74] от "GreenEyes":
%82%D0%B8%D1%87%D0%B5%D0%BD-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D0 %BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%84%D0%B8%D1%86%D0%B 8%D1%80%D0%B0%D0%BD-%D0%B5-%D1%81%D0%B5%D0%B2%D1%8 2-iii-%D0%B8.html
Уважаеми, Севт не може да Ви помогне, защото според сайта на Бивол се оказва, че артефакта /предполагаемата глава на Севт III/ е изнесен по криминален начин от България за реставрация/ по маниера на ранният Б.Димитров или късният В.Божков -ако предпочитате/.
Като резултат в Лувъра се появи една неестествено опулена глава на Севт / а дали е оригиналният артефакт?-просто не искам да си го мисля/!
https://bivol.bg/%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1
princess_x
Рейтинг: 1311 Неутрално[quote#45:"7777"] Когато става дума за силна интервенция в самото сърце на града, Общината е длъжна, първо, да инициира широко обсъждане [/quote]
Преди доста години, може би повече от десетина, в Националната галерия в Лондон бяха направили изложба на проектите за паметник за четвъртия пиедестал на площад Трафалгар. Имаше и малки картички, на които всеки можеше да напише мнението си. Спомням си, че писах, че никой от проектите не ми харесва достатъчно. По-късно започна традицията да се излага на този пиедестал една статуя за определен период от време. Та мисълта ми е, че тогава имаше не всенародно допитване, ами на практика всеки турист можеше да изкаже мнението си. А у нас от една страна има липса на качествни идеи,а от друга - непрозрачно и едва ли не тоталитарно вземане на решения. Резултатите се виждат...
princess_x
Рейтинг: 1311 Неутрално[quote#49:"GreenEyes"]"незабравимат а" Людмилка.
Позволете ми да ви припомня една малка част от дивотиите й: - цитат на коментар #46 от “Realistka”
Писания на една луда жена.[/quote]
Едва ли ги е писала Людмила. Кой ли незнаен придворен словописец е излял тези речи, които очевидно никак не са съобразени с 'ораторския' капацитет на татовата щерка? Къде ли се подвизава сега?
princess_x
Рейтинг: 1311 Неутрално[quote#53:"GreenEyes"]Аз съм живял в 3 страни - САЩ, Австралия, Канада и съм обиколил половината свят (вкл. всички страни в Западна Европа). Ами видял съм толкова кич и грозотии сред паметниците сложени в столиците и големите градове на тези държави, че ум да ти зайде. [/quote]
Нормално е, но забравяш какво е доминиращото в страните от Западна Европа (за новите 3 страни, където си живял, това не е съвсем в сила) - там има изкуство, което се е акумулирало векове наред; има традиции, има висока класа, на фона на която отделните примери на кич само изпъкват още по-ясно като такива (кич). А у нас кичът започна да се превръща в правилото - и в това именно е проблемът.
princess_x
Рейтинг: 1311 Неутрално[quote#63:"GreenEyes"]щом бе приет закона от 2000г. за престъпното минало на БКП, паметниците от онова време трябваше да се демонтират. [/quote]
По-трагичното е, че не бяха 'демонтирани' човешките носители на тази партия и идеология, а ги оставихме да мимикрират и да ни упрвляват.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#76:"1_april"]Уважаеми, Севт не може да Ви помогне[/quote]
Няма нужда да ми помага, аз не се нуждая от Севт, той е в сърцата на българите, които почитат и познават историята на българските земи. Дадох го за пример (това, което казва Бивол, подлежи на доказване), защото паметникът на Сауил е още един пример, за това до къде е стигнала българската "игнорантност", до каква степен са промити българските мозъци, до каква степен чалгаджийското мислене, като начин за оценка на произведения на изкуството е преминало всякакви граници и колко парадоксално, е вече начело в борбата срещу кича. А ние искаме "всенародно" допитване?!
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#80:"princess_x"]По-трагичното е, че не бяха 'демонтирани' човешките носители на тази партия и идеология, а ги оставихме да мимикрират и да ни упрвляват. [/quote]
В моя коментар съм го поставил на трето място, но по значение е на първо. Ако бяхме провели една лустрация по немски образец, сега нямаше да дискутираме защо паметници на съветските окупатори и техните български слуги са покрили древните български земи. И понеже старите другари и техните деца и внуци още си управляват Татковината, простотията е начин да изпъкнеш. Тя те кара да вярваш в измислени авторитети, в прочетени статии и булшит информация, с която именно се захранва, всички у нас са или незаменими изкуствоведи или д-р Куин Лечителката.
GreenEyes
Рейтинг: 2437 Неутрално[quote#78:"princess_x"]Едва ли ги е писала Людмила. Кой ли незнаен придворен словописец е излял тези речи, които очевидно никак не са съобразени с 'ораторския' капацитет на татовата щерка?[/quote]
Толкова по-зле за Татовата щерка, че е изрекла този безмислен и високопарен мишмаш, който цитира Реалистка.
klimentm
Рейтинг: 3556 НеутралноДо коментар [#46] от "Realistka":
klimentmПозволявам си да ти препоръчам книгата "Людмила" на Б Райнов, въпреки че много неща са премълчани горе долу малко се повдига завесата около личноста и . Въпреки че е написана като възхвала към нея.
1_april
Рейтинг: 1000 НеутралноДо коментар [#82] от "GreenEyes":
С този коментар съм напълно съгласен, но понеже не съм изкуствовед, не мога да схвана тънкият нюанс, който Ви кара да хвалите статуята на Самуил.
Та не е ли тя тъкмо една изпъкваща простотия на един измислен авторитет- младши номенклатурчик Хайтов?
7777
Рейтинг: 2210 Неутрално[quote#77:"princess_x"]Та мисълта ми е, че тогава имаше не всенародно допитване, ами на практика всеки турист можеше да изкаже мнението си. А у нас от една страна има липса на качествни идеи,а от друга - непрозрачно и едва ли не тоталитарно вземане на решения. Резултатите се виждат...[/quote]
A man without faith is like a fish without a bicycle.Съгласна съм.
conservamus
Рейтинг: 443 НеутралноКогато човек погледне от съвременната, широка и космополитна перспектива на автора, веднага вижда колко прав е той за жалост. От соц кокошарника може да излезат само сакати огризки на блюдолизничество, което не е духовния порив на истинското изкуство. Уви, на поколението след 80тте ще се падне да участва в изграждането на нещо по-смирено и искрено, стига да имаме желание да не следваме само пазара, еднакво гибелен в широкия смисъл.
Публикувано през m.dnevnik.bg
chtunci
Рейтинг: 8 НеутралноЗаконът за оповестяване на ДС агентурата прикрива вече починалите агенти! Така младото поколение може да изпадне в комунистическо идолопоклоничество. Аз съм за лустрация на агента "Чобанов" от средношколските учебници по литература.
pur6ing
Рейтинг: 238 Неутрално1. Статията е адски тъпа, не тъпа, а адски тъпа.
2. И Светлин Русев и Вежди Рашидов са велики, наистина велики художници - всеки по своему. И всеки от тях има и своите провали....
3. А заглавиено е вярно - нищо ново, но кой ли използва думички като: фронт, щаб, борба,