Битки в Иран предстоят на президента, постигнал ядрената сделка

Битки в Иран предстоят на президента, постигнал ядрената сделка

© Reuters



Споразумението със световните сили по ядрената програма на Иран е триумф за президента Хасан Рухани – вътрешен човек за иранския елит, заложил репутацията си на прагматичното сближаване със Запада. Но тепърва той се изправя пред предизвикателството на консервативните фракции в страната си и му предстоят нови битки.


Сега Рухани трябва да оправдае големите надежди на обикновените иранци, отчаяно бленуващи краят на санкциите да подобри стандарта им на живот. Реформаторите ще очакват от него да им се отблагодари за гласовете, които му осигуриха, а консерваторите ще се борят да съхранят статуквото.


Докато иранският преговорен екип кръстосваше по света, 66-годишният духовник работи неуморно да събира подкрепа за споразумението и да убеди всички части от обществото в Иран, че то е в негов интерес. "Искаме народът да е щастлив и продуктивен, да подобрим икономиката и общественото благосъстояние и то без да се отказваме напълно от центрофугите за обогатяване на уран", каза президентът през юни на митинг в североизточния град Божнурд.




Повечето санкции срещу Иран ще останат в сила, докато инспекторите на ООН не потвърдят, че страната спазва споразумението. Хардлайнерите разчитат да използват това, за да обвинят президента, че е направил прекалено много отстъпки.


Доминираният от консерватори парламент в Техеран – заедно с части от правораздавателната система, въоръжените сили и духовенството – категорично отхвърлят каквито и да е по-значителни отстъпки и ще се възползват в следващите месеци от всяка предполагаема грешка на инспекторите от ООН или от западните сили.


Досега Рухани се беше защитил от тези фракции основна чрез подкрепата от върховния духовен лидер аятолах Али Хаменей, който сдържано застана зад преговорите като начин да бъде съживена икономиката, бавно задушаваща се под бремето на санкциите.


Битки в Иран предстоят на президента, постигнал ядрената сделка

© Reuters


Работа и инвестиции


Обикновените иранци сега се надяват най-вече да пристигнат инвестиции, да се създадат работни места и да се стабилизират цените на основните стоки, комуналните услуги и наемите.


Но мнозина анализатори вярват, че след сделката Хаменей и други хардлайнери може да втвърдят отношението си към Рухани, защото се опасяват, че президентът може да стане твърде силен, особено ако неговита привърженици се представят добре на изборите догодина.


"След като президентът надхитри съперниците си на ядрения фронт, те вероятно ще се опитат да го блокират на други фронтове. Политическият елит може да се окаже мотивиран да компенсира хардлайнерите като им остави повече свобода по обществено-културни въпроси", коментира Али Вез, старши анализатор за Иран в Международната кризисна група.


Това би било проблем за иранските реформатори, помогнали през 2013г. за голямата победа на Рухани на президентските избори, на които не бяха допуснати кандидати-реформатори.


Тогава Рухани изглеждаше най-подходящият от допуснаните до вота да проведе обществена и политическа либерализация. Но досега е сторил малко, за да оправдае тези надежди. По време на кампанията си, например, той каза, че би могло двама от водещите реформатори от предишните избори да бъдат освободени в рамките на една година. И днес те са под домашен арест.


"Има много големи очаквания от Рухани, както и масово разочарование, че изминаха две години и той не стори нищо", казва Хади Гаеми, изпълнителен директор на базираната в Ню Йорк организация Международна кампания за човешки права в Иран. "Той инвестира целия си политически капитал във външната политика и преговорите."


Битки в Иран предстоят на президента, постигнал ядрената сделка

© Reuters


Част от елита


В голяма степен Рухани е част от елита на Иран. Той живееше в изгнание до революцията на Аятолах Хомейни, а после в продължение на 16 години бе секретар във Върховния съвет по национална сигурност. Освен това президентът бе водещ преговарящ на Иран по ядрената програма.


Но в контекста на парламентарните избори догодина, Събранието на експертите (структура на дохувенството, назначаваща и надзираваща Върховния духовен водач), както и на президентските избори през 2017г., той се нуждае от гласовете на реформаторите.


Възможно е сега да насочи усилията си към овладяване на правосъдната система, части от която може да се действат капризно. Миналия месец, например, той призова за повече прозрачност в прилагането на закона, както и за ясна дефиниция на това що е политическо престъпление.


"Правораздавателната ни система трябва да бъде прозрачна за всички. Виждаме как един закон може да има множество интерпретации, а съдия да налага собствените си представи, когато произнася присъда", заяви президентът


Битки в Иран предстоят на президента, постигнал ядрената сделка

© Reuters


Рухани е критикувал правосъдната система и за забраната на концерти, които вече са били разрешени от правителството, а през април заяви на събиране на полицейски началници, че техният дълг е единствено да прилагат закона, а не исляма.


"Вътрешните обществени проблеми определено са приоритет за Рухани. Една от тенденциите, които може да очакваме, е да започне дискусия преди изборите – въпросът е как различните фракции ще се възползват от това", казва Кенън Харис от Университета на Калифорния в Лос Анжелис, изучаващ събитията в Иран.


Но дори по наглед малки въпроси като отмяната на концерти ръководителят на правосъдието аятолах Садек Лариджани се противопоставя на президента. Дълъг е пътят до справянето с описаните през март в доклад на ООН нарушения на човешките права като чести екзекуции на затворници, включително на политически активисти и малолетни, редовното затваряне на журналисти, системите погазвания на правата на жените и малцинствата.


"Рухани ясно посочи необходимостта от реформи, но той трябва и да покаже напредък с конкретни действия", казва Гаеми. "Реалният въпрос е дали той ще се възползва от народната подкрепа."


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (75)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на molon.labe
    molon.labe
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Някакъв бот ли ви пише заглавията?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  2. 2 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 891 Весело

    Не ги мислете персите, те са държава има няма от 3000 години.... ще намерят начин и този път.....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  3. 3 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4851 Неутрално

    Интересна статия, която идва да покаже, че в самия Иран подобно на САЩ има доста религиозни и политически радикали и консерватори, които са против споразумението, което постигнаха Иран и 6-та вчера. Дано, все пак Рухани и така наречените реформатори и либерали около него надделят над крайните радикали и ислямисти в Иран. Най-големия коз на Рухани е, че мнозинството иранци (голяма част от тях млади и образовани хора) подкрепят президента и желаят страната им да се отвори към светът, както и да нормализира отношенията им със Запада.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  4. 4 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1479 Неутрално

    [quote#2:"boby1945"]Не ги мислете персите, те са държава има няма от 3000 години.... ще намерят начин и този път..... [/quote]

    Буби, първо, ако обичаш да не ни задаваш наклон кого да мислим и кого не.
    Второ, Египет е държава от около 5000 години, Индия и тя е поне колкото Иран стара, и двете не са цъфнали и вързали.
    Доста по-млади държави пък са доста по-добре. Възрастта нищо не значи на практика.

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на Ian Smith
    Ian Smith
    Рейтинг: 1479 Неутрално

    Иначе нещата никак не са прости и лесни. Дано да се оправят и да настъпи помирение. И на мен иранците са ми симпатични по някаква странна причини. Може би все пак сме си малко рода.
    А и не виждам защо обикновените хора да страдат заради една тайфа хахавелници.

    В нормалните държави лудите са в психиатриите, а в Русия са в Кремъл.
  7. 7 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1332 Неутрално

    След Ислямската революция от 1979 г. Иран от модерна и прозападна държава се е превърнала в ислямистко гето. В момента , обаче шиитски Иран е нужен на САЩ за борбата им /моного вяла/ със сунитите от ИД

  8. 8 Профил на Фес Deffender
    Фес Deffender
    Рейтинг: 571 Весело

    [quote#4:"Ian Smith"]Буби, първо, ако обичаш да не ни задаваш наклон кого да мислим и кого не.
    Второ, Египет е държава от около 5000 години, Индия и тя е поне колкото Иран стара, и двете не са цъфнали и вързали. [/quote]

    Страшна логика. Едно време Боби го псувах заради фанатичната му преданост към Станишев и БСП - сега тебе пък за телешкото ти страхопочитание към САЩ и сателитите им.

    Definition of FOOL : Knowing the truth, seeing the truth, but still believing the lies.
  9. 9 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#5] от "Ian Smith":

    Бравооооо ++++

  10. 10 Профил на vanillaeyes
    vanillaeyes
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#2:"boby1945"]Не ги мислете персите, те са държава има няма от 3000 години.... ще намерят начин и този път.....[/quote]

    ++++



    [quote#9:"jerusalem"] [/quote]

    Йерусалимски, по-добре свиквай с идеята, че персите са управлявали и пак ще управляват онази част от света. Запознавал съм се с иранци и противно на американско-израелската пропаганда са доста свестни и умерени хора.

  11. 11 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 835 Неутрално

    [quote#10:"vanillaeyes"]Запознавал съм се с иранци и противно на американско-израелската пропаганда са доста свестни и умерени хора. [/quote]
    Къде я видя тази пропаганда срещу иранците? Иранския народ е едно, а фанатичните аятоласите докопали се до власт - друго. Преди последните да дойдат на власт Израел и Иран имаха много близки отношения, хиляди израелски специалисти работеха там и Израел изнасяше много производства и технологии за Иран. Има хиляди иранци, които пишат до Израел че са против политиката на поповете и тайно стискат палци на Израел и се надяват този режим да падне.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  12. 12 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Битки предстоят не само в Иран. В САЩ също. Републикански сенатори вече се изказват против споразумението, а републиканците както е известно имат мнозинство и в двете камари на конгреса, който трябва пък да го ратифицира.

    heruvim
  13. 13 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 982 Любопитно

    [quote#5:"Ian Smith"]Нали се сещаш, че възрастта води и до оглупяване - например като при теб [/quote]

    А при по-младите като теб по рождение ли е?

    heruvim
  14. 14 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 982 Неутрално

    [quote#11:"Magen David"]Има хиляди иранци, които пишат до Израел че са против политиката на поповете и тайно стискат палци на Израел и се надяват този режим да падне. [/quote]

    Много уместен текст в коментара ти! Благодаря, че го споменаваш точно ти, защото ако го бях написал аз, щяха да ме осмеят. Израел и Иран бяха приятелски държави преди да дойдат на власт чалмосаните фанатици. Между тях имаше много плодотворно икономическо сътрудничество. Голяма част от иранската инфраструктура е изградена с израелска помощ.
    Точно поради това минало сега с постепенното приобщаване на Иран към международната общност се откриват възможности режимът в Иран да се поочовечи и както правилно пишеш, да се слушат повече гласовете на средните иранци, на които им е писнало от простотиите на аятоласите.
    Аз за това не разбирам съвсем реакцията на Нетаняху за споразумението. То открива възможности за окончателен мир в региона, макар и в перспектива.

    heruvim
  15. 15 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#10] от "vanillaeyes":

    ОГЛУШИТЕЛНОТО мълчание на Катар Кувеит ,Емиратите,СА,Иордания,Египет,Турция говори много.Разбира се ако оставим мълниеносните задкулисни срещи и разговори настрана.Ти си прав,Иран иска да завладява...Ислямските гвардеици са вече в северен Ирак и нямат намерение да излизат от там.Същото се отнася за Сирия и Иемен.Води се междуособна религиозна воина.Иран ,ако не смятаме около 3 млн.алуити на Асад в Сирия и терористите от Хизбулла,са едната страна.На другата са гореизброените и...Израел...може би...Кои знае.За този раион на света наи-много важи сентенцията,че врага на врага ми е мои приятел...с всички последствия!!! Така,че Ванилчо,мераците ти и тези на Иран ще си останат мокри сънища...Мача току-що започна !!!!!

  16. 16 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    [quote#11:"Magen David"]тайно стискат палци на Израел и се надяват този режим да падне.[/quote]

    дай боже, само че докато стане, няма да го повярвам. и да - колкото и "обикновените хора" да не го харесва, външната и вътрешната политика на Иран, за жалост, се определя от "поповете", които са омерзителен шиитски клон на исляма, призоваващ към установяван на шариата като обществен порядък. и честно казано, за нас е все тая дали ще е шиитски или суннитски такъв. еднакво човеконенавистен. иначе, епичен провал за обама по време на целите преговори - изнасяне на грешна информация за иран, нежеление за установяване на настоящата ситуацяи в иран чрез проверка, изразено от джим кери, споразумение, което все още позволява на иран да скрие голяма част от своите съоръжения, за не толкова дълъг период, да не говорим, че реално развързва законово и икономически ръцете на иран по пътя към ядрено оръжие. не е добро време.
    иран са всеизвестни лицемери с регионални амбиции чрез прокситата им, та дори изказванията на рухани, които дават илюзията за умереност, нещо като легитимирания от властта протест по време на соца - "полицията не прилага исляма, а закона". само дето тоя закон е основан на...исляма. а в крайна сметка думата има "знамението на аллаха", аятолахът.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  17. 17 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 835 Неутрално

    [quote#14:"херувим"] То открива възможности за окончателен мир в региона, макар и в перспектива. [/quote]
    Нищо такова не открива това споразумение. То е едно клякане пред Иран и ще доведе в бъдеще до силна надпревара във въоръжаването с ядредно оръжие. И скоро време аятоласите ще разполагат с милиарди за изнасяне на ислямската революция и за подкрепа на терора в света.
    [quote#14:"херувим"]Аз за това не разбирам съвсем реакцията на Нетаняху за споразумението. [/quote]
    Нетаниаху казва истината на тези, които искат да я чуят. Тези, които са си зарили главата в пясъка е ясно че не искат да чуят нищо подобно. Навремето и Чембърлей, като се върна от преговорите с Хитлер каза : "Донесох ви мир"

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  18. 18 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 835 Неутрално

    [quote#16:"abdelhaqq"]външната и вътрешната политика на Иран, за жалост, се определя от "поповете", които са омерзителен шиитски клон на исляма, призоваващ към установяван на шариата[/quote]
    Прав си. И затова имам надеждата че Конгреса няма да одобри тези съглашения. Има и сенатори-демократи, които се изказват против тях и отбелязват че Кери на практика се е отказал от всички "червени линии", за които преди време казваше че САЩ никога няма да се съгласят.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  19. 19 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    Персийците са най про-западния народ в Близкия Изток............даже не про-западен, а про-американски народ. Надявам се, чалмите най-после да загубят битката с народа

  20. 20 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    [quote#17:"Magen David"]То е едно клякане пред Иран и ще доведе в бъдеще до силна надпревара във въоръжаването с ядредно оръжие.[/quote]
    Имам такова опасение, но надеждата ми е, че Иран ще върне западната цивилизация в ежедневието си, точно както е било преди 40 години.

  21. 21 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1556 Неутрално

    [quote#15:"jerusalem"]На другата са гореизброените и...Израел...може би...Кои знае.[/quote]
    Това се негласни съюзници. При други условия дори щяха да бъдат врагове. Но "наследниците" на Али са заплаха както за исляма, така и за юдеи и християни

  22. 22 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 659 Неутрално

    Решението на САЩ да започне да подкрепя Шиитския ислям в близкия изток е едно от много малките им добри решения във външната им политика там. Иран е много по-демократична и светска държава от Саудитска арабия, Катар и други такива изродски държави. Естествено силен Иран няма да се хареса на Израел, защото заплашва лидерството им в района, нито на сунитските режими, поради чист радикализъм, но това е много по-малкото зло.

  23. 23 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#17] от "Magen David": Краткосрочно погледнато си прав. Дългосрочно не. Никой не си прави илюзии, че иранският режим ще се промени веднага.
    Ти мислиш ли сериозно, че Иран някога ще рискува война с Израел с големия му приятел зад гърба? Никога, аятоласите не са такива авантюристи, колкото и да се пъчат.
    Аз мисля, че се поема един път на разведряване на хоризонта в перспектива.


    heruvim
  24. 24 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4158 Неутрално

    Противниците на сделката с право забелязват че тя не унижтожава иранската ядрена програма а само я замразява . Отбелязват се също и слабостите свързани с контрола и инспекциите на място. Международната общност трябва да е безкомпромисна към държави заплашващи съществуването на други такива. Без друго по света има вече достатъчно луди !

    klimentm
  25. 25 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#18] от "Magen David": Ами нали ти самият написа по-горе, че чалмосаните нямат чак толкова силна подкрепа в иранското население. Наистина, на обикновените иранци им е писнало от революционни възгласи и недоимък.
    Нека да сме по-оптимистични.
    Каква е алтернативата?

    heruvim
  26. 26 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    Дано споразумението проработи. Всички нормални хора ще имат полза от него.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  27. 27 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 835 Неутрално

    [quote#23:"херувим"]Ти мислиш ли сериозно, че Иран някога ще рискува война с Израел с големия му приятел зад гърба? [/quote]
    Войната те я водят чрез своите протежета Хизбула, Хамас, Асад и т.н. Защитени от ядрения чадър тази тяхна дейност ще се усили многократно. И каквито и диверсии и тероризъм да извършат (поне те така си мислят) няма да бъдат заплащени от санкции или военно противопоставяне поради заплахата от ядренна война.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  28. 28 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    Кой има полза от новата ситуация в Иран - това е въпроса. Отговорите не са трудни.

  29. 29 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 835 Неутрално

    [quote#25:"херувим"]Ами нали ти самият написа по-горе, че чалмосаните нямат чак толкова силна подкрепа в иранското население.[/quote]
    Нищо подобно не съм написал и не ми изопачавай думите. Писах че нито САЩ нито Израел са против иранския народ, или са водили някаква подобна пропаганда. Писах също че има много свестни и нормални хора, които не вярват на ислямските фанатици. Каква част са те от цялото тамошно население не знам. Разбира се че има и много, които подкрепят аятоласите. Виждаме ги по площадите да горят знамена и да крещят истерично "Смърт на Америка" и "Смърт на Израел"

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  30. 30 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 353 Неутрално

    До коментар [#18] от "Magen David": и стой та гледай как цялото ционистко лоби в USA се надига в защита на Paxa Judaica

  31. 31 Профил на херувим
    херувим
    Рейтинг: 982 Неутрално

    [quote#27:"Magen David"]Войната те я водят чрез своите протежета Хизбула, Хамас, Асад и т.н. Защитени от ядрения чадър тази тяхна дейност ще се усили многократно.[/quote]

    Ама Израел наистина ли го е страх от тия босоноги? Дори техните терористични акции да не са безобидни за обикновените хора, за държавата Израел те не са никаква сериозна заплаха. Само надават вой до аллаха, иначе са малко повече от досадни комари.
    А що се отнася до ядрения чадър, той е много по-голям и по-здрав над Израел, отколкото всеки друг.

    Съжалявам да съм интерпретирал думите ти грешно, може би защото аз самият не мисля режима на аятоласите за чак толкова желан от средните иранци. Все пак не си ми отговорил как виждаш алтернативата?

    heruvim
  32. 32 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    [quote#23:"херувим"]Аз мисля, че се поема един път на разведряване на хоризонта в перспектива. [/quote]
    Вяра в светлото бъдеще ! Живеещите в близост до проблема са песимисти, ама от Австрия нещата изглеждат оптимистично.
    Имам един въпрос към Вас. Имате ли някаква информация относно радикално ислямските клетки в Австрия?

  33. 33 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    [quote#15:"jerusalem"]ОГЛУШИТЕЛНОТО мълчание на Катар Кувеит ,Емиратите,СА,Иордания,Египет,Турция [/quote]
    Защо мълчат според Вас?

  34. 34 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 835 Неутрално

    [quote#31:"херувим"]Все пак не си ми отговорил как виждаш алтернативата? [/quote]
    Алтернативата беше да се продължи със санкциите. Тяхното влиание режима в Иран вече усещаше силно. Така можеше да се ускори падането му.
    Също така да се продължи с усилията по предотвратяване на това иранците да се сдобият с ядренно оръжие. Предполагам че не мислиш че разните аварии и взривове там са нещастни случаи, че вируси в компютрите или загиване на водещите тези опити са случайност. а и военната опция никога не е отменяна. израел тренира от години за това. Даже и ако се наложи да се справяме сами ще го направим, както сме го правили не веднъж в миналото. Вчера Нетанияху заяви точно това - че тези съглашения не са обвързващи за Израел. И че ако се наложи ще се действаме сами.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  37. 37 Профил на ИванКар
    ИванКар
    Рейтинг: 289 Неутрално

    До коментар [#20] от "stanislavdi":

    Шахиншахът Реза превърна Иран в светска държава с европейска столица и идеи. Едва ли ще се върнат към нещо подобно аятоласите. А Европа и САЩ винаги ще имат 1-2 наум!

  38. 38 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 612 Неутрално

    До коментар [#8] от "Butman":

    Явно мястото ти е при Болен или не си наясно със българската действителност.

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  39. 39 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 612 Неутрално

    До коментар [#28] от "ВЕЛКОВ":

    Основно иранците ще имат полза от падането на санкциите.
    Връщането на Иран на нефтения пазар, ще повиши конкуренцията, а вероятно потърпевши ще бъдат Роснефт и Газпром, поради изостаналите си технологии.

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  40. 40 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1534 Неутрално

    До коментар [#39] от "Captain Shakespeare":

    Точно така.

  41. 41 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 821 Любопитно

    Точно докато ви пиша, си говоря с човек от Индонезия, мюсюлманин. Смята, че споразумението е грешка ... Не знам какво да кажа.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  42. 42
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  43. 43 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#41] от "captainFill":

    ами нищо, освен сега да се надяваме най-лошото да не се случи. ама всуе. винаги конюктурните съображения (желанието на един човек суетно да остане в историята) губят пред принципните (шиитската, есхатологично мотивирана, шариатска позиция на управляващите иран).

    בני אתה אני היום ילדתיך
  44. 44 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#33] от "maria_":

    Полицията засякла един апашин да се мъчи да отвори или разбие катинар...Питали го какво прави..Отговора е-свиря на цигулка...Пак го питат-как свириш,че не се чува??? Апашина отговорил- ааа днеска свиря утре се чува !!!!

  45. 45 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#34] от "Magen David":

    махането на санкциите беше грешка. голяма. защото предполага основаване и действие въз основа на едни и същи ценности - което точно с иран не може да бъде предпоставяно по никакъв начин. обама се опита да намекне това в политкоректен опит да алевиира израелската загриженост, когато стана ясно, че ядреното споразумение "не може да бъде свързвано с признаване на израел от иран" (косвено признавайки същностно антисемитската, диктувана от исляма позиция на иран по въпроса), "заради което имаме нужда от споразумение", но реално вдигането на санкциите са стъпка в противоположна посока - "вдигаме санкциите, защото очакваме от иран предсказуемост и коректност". които пък, точно заради същите ценности на иран, не могат да бъдат предпоставяни като изходна позиция.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  46. 46 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#44] от "jerusalem":

    баш.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  47. 47 Профил на jerusalem
    jerusalem
    Рейтинг: 504 Неутрално

    До коментар [#36] от "nibelung2":

    Имаш в предвид клуба(сборището) на Атака...

  48. 48 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 821 Весело

    До коментар [#43] от "abdelhaqq":
    Хайде да поздравя еврейската общност. Обичам Израел ...
    https://www.youtube.com/watch?t=168&v=3uczVeiiJkU
    Нищо, че пее на арабски ...

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  49. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  51. 51 Профил на FTA
    FTA
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#6:"Ian Smith"]А и не виждам защо обикновените хора да страдат заради една тайфа хахавелници. [/quote]

    В крайна сметка същите обикновени хора търпят хахавелниците вече почти 40 години да им дават наклон на уя почти безкритично, нещо като нас но в по-друг контекст.

    Социализъм - превръща паразитирането в държавна политика.
  52. 52 Профил на Rossen Roussanov
    Rossen Roussanov
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#34] от "Magen David":

    В интерес на истината съм изненадан, че Израел нищо не направи, до сега... Предовери се на единоверците си в Конгреса и Сената на САЩ...Сега надеждата е договорът да не бъде ратифициран...Времето за реакция на Израел драматично намалява....С наличието на легитимен действащ международен договор за Израел ще е трудно да оправдае пред международната общественост една евентуална военна атака, защото ще лъсне като агресор, който се самопоставя над международното право... Пък и е под въпрос колко ефективна ще е атаката....Във всеки случай, когато започнат да текат милиардите от петрола само наивници могат да смятат, че те нямат да бъдат използвани от аятоласите и за строго секретни атомни изследвания... И в един хубав за аятоласите ден гъбата на експерименталната иранската атомна бомба ще се появи на хоризонта и ще постави в ступор и евреи и саудитци и отрочето им - ИДИЛ... Тогава последните ще се разбързат, но ще е твъърде късно...

  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  54. 54 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#50] от "nibelung2":

    трололо:

    на "расизъм лъха и трещи" изказването за "глобалния ционизъм". инак казано, оспорвате, че истинските арийци са циганите?

    знаех си, че имаме случай на недочел фен на вагнер.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  55. 55 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#48] от "captainFill":

    а, оригиналът на това е на големия абдел халим хафез от египет: https://www.youtube.com/watch?v=8JSnFy82lgE

    בני אתה אני היום ילדתיך
  56. 56 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    До коментар [#44] от "jerusalem":

    Te истинските слушатели и сега я чуват цигулката. Засега цигулката само за тях свири, а ние не посветените сме глухи.

  57. 57 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4851 Любопитно

    До коментар [#56] от "maria_":

    Турция вече изрази позицията относно споразумението и тя е положителна, ето подробности:

    Turkey welcomed the deal between Iran and P5+1 and said it will directly affect Turkey in many ways.

    Foreign Minister Mevlüt Çavuşoğlu underlined the fact that the lifting of the embargo on Iran will have positive impact on the economy of the whole region. In a written statement the Turkish Foreign Ministry also said “The full implementation of this agreement without interruption on the basis of mutual trust is essential for the peace, security and stability of the region.”

    Deputy Prime Minister Bülent Arınç emphasized that the deal will not only work for the good of the USA and Iran but for the whole world.

    He said “Turkey is actually one of the architects of this deal. I hope nobody denies that and thanks Turkey too. Because Turkey sided with the right of Iranian people to have nuclear energy for peaceful purposes, and paid a price for this support. We are all happy with the deal and hope that Iran does not forget Turkey’s support.”

    Turkey supports Iran’s peaceful nuclear energy programme and tried to mediate between Tehran and P5+1 in the past. On May 17, 2010, with the support of Brazil and Turkey, Iran and world powers signed a nuclear fuel swap deal.

    As a neighbour of Iran, Turkey hopes to recover trade relations with Iran which have been badly affected by the sanctions. Turkey had to reduce its energy dependency on Iran and find new suppliers.

    Turkish intellectuals have been divided on the impact of the deal. Some said the deal will improve the profile of Iran in the eyes of Washington and that will diminish the position of Turkey. Proffesor Bülent Aras, former aide of Prime Minister Ahmet Davutoğlu said on his Twitter account that Turkey should review its foreign policy and play a faciliating role between Iran and Saudi Arabia, as the region slips into a regional Cold War.

    http://www.euronews.com/2015/07/15/iran-nuclear-deal-reactions-from-around-the-world-overview/

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  58. 58 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    До коментар [#57] от "Иво":

    Турция винаги е била против ембаргото на Иран.

  59. 59 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4851 Любопитно

    До коментар [#58] от "maria_":

    Добре, просто отбелязвам каква беше официалната реакция, защото по нагоре в коментарите стана въпрос за това:

    [quote#15:"jerusalem"]ОГЛУШИТЕЛНОТО мълчание на Катар Кувеит ,Емиратите,СА,Иордания,Египет,Турция говори много.[/quote]

    В същия коментар на Йерусалимски има и други лъжи и глупости, но това е нормално за него....

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  60. 60 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 239 Неутрално

    [quote#45:"abdelhaqq"]махането на санкциите беше грешка[/quote]
    Какви санкции са махнати? Санкциите си стоят докато не се докаже, че няма шанс Иран да изработи ядрено оръжие. А след това, при най-малкото "провинение" автоматично се възобновяват.

    Това е в точки 18-22 в приложенията:
    "...simultaneously with the IAEA-verified implementation of agreed nuclear-related measures by Iran..." - по същото време, когато е проверено от IAEA осъществяването на договорените мерки по ядрените въпроси от страна на Иран, т.е. намаляване на количеството (до 300 кг) и качеството (до 3.67%) на обогатен уран, ограниченията за вида и броя на центрофугите им, и т.н.

    Текстът на споразумението може да се намери тук:
    http://www.politico.com/story/2015/07/full-text-iran-deal-120080.html


  61. 61 Профил на Компютърджия
    Компютърджия
    Рейтинг: 239 Неутрално

    [quote#52:"rosko11"]Във всеки случай, когато започнат да текат милиардите от петрола само наивници могат да смятат, че те нямат да бъдат използвани от аятоласите и за строго секретни атомни изследвания...[/quote]

    Така, както Садам в Ирак разработваше строго секретни атомни, че и химически, и биологически оръжия ли? Същия Нетаняху тогава разправяше, че просто няма начин това да не е истина, и само свалянето на режима може да предотврати ядрена война:
    http://www.haaretz.com/blogs/diplomania/iraq-2002-iran-2012-compare-and-contrast-netanyahu-s-speeches-1.468213

  62. 62 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 821 Неутрално

    [quote#55:"abdelhaqq"]а, оригиналът на това е на големия абдел халим хафез от египет:[/quote]
    А, благодаря, арабската музика ми харесва, също и кухнята. Не знам имената на ястията, но да си отхапеш пръста, както казваше баба ми.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  63. 63 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 353 Неутрално

    До коментар [#53] от "jerusalem":

    тц,тц, брех Дойче веле -било боклук!

  64. 64 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 353 Весело

    До коментар [#54] от "abdelhaqq":браво,типично манипулативно изказване макар априори да се разбира отношението ти към циганите ,много плоско искаш да свържеш поста ми за циониското лоби в USA с расизъм,ами забрави да ме обвиниш и в антисемитизъм и в същото време ми преписваш думи казани от теб.браво!добър пример за такива недоучили като мен според твоето определение,апропо преди известно време ти написа че си горд че си ционист и това обяснява макар и не напълно всичко за мнението ти по писаното от теб https://www.youtube.com/watch?v=_mdNm-QcQls

  65. 65 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    [quote#64:"nibelung2"]ами забрави да ме обвиниш и в антисемитизъм[/quote]

    отдавна го направих - и не без право.

    четете внимателно, пишете по-малко, размишлявайте повече и най-вече: по-малко вагнер. защото Вашия безкрайноточещсенесвързан текст направо не се чете от патос.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  66. 66 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#62] от "captainFill":

    вкусни много, да. и докарват зверски запек.

    ей сега ще цъфне модераторът, усещам го.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  67. 67 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#60] от "Компютърджия":

    все още не са, да. "грешката" ми, че говоря за нещо инкрементално в бъдещето като вече минало, е есенциалистка.

    естествено, винаги се надявам да не съм прав.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  68. 68 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 353 Весело

    До коментар [#65] от "abdelhaqq": браво ционисте,много прилагателни и малко логика,ами ти си направо готов за председател на сталинска тричленка-най-много време ще ти отнеме за изчитане на присъдата,след това до стената и...

  69. 69 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#68] от "nibelung2":

    много е забавно как най-големите провинциални (щото по-добре голям на село, нежели малък в града, е казал народът) нацистчета винаги се опитват да вменят греха на нетърпимостта на хората, които с удоволствие биха разстреляли. с тая "логика" само на тяхното отсъждане чакаме за признание.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  70. 70 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 353 Весело

    До коментар [#69] от "abdelhaqq":браво,дотук ме изкараха,атакист,антисемит,нацист,расист,нека да позная още какво ще последва,педофил може би,терорист,джихадист,провинциалист ако това е обидно има ли още грехове да ме подсетиш,този похват за спор,сиреч да обвиниш опонента във всевъзможни грехове при липса на аргументи е много изтъркан знаеш ли вица за израелският флаг-метър на метър плат и на него два метра уста ,ех жалко ционистче,имаш чене,но стоиш откъм тъмната страна

  71. 71 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    [quote#70:"nibelung2"]атакист,антисемит,нацист,расист[/quote]

    "от устата си ще се оправдаеш и ще се осъдиш", се казва в старата книга.

    [quote#70:"nibelung2"]ех жалко ционистче,имаш чене,но стоиш откъм тъмната страна [/quote]

    с това трябваше да почнете. след като априори стоя от "тъмната страна", значи няма значение какво казвам. сиреч - аргументът губи силата си. после кой ми говори за "липса на аргументи" а ла "а вие защо биете негрите". много ниска топка.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  72. 72 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 853 Неутрално

    До коментар [#61] от "Компютърджия":

    като видя ха-арец и довиждане.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  73. 73 Профил на nibelung2
    nibelung2
    Рейтинг: 353 Весело

    До коментар [#71] от "abdelhaqq":айдее,започна се с цитати от религиозни легенди,очаквам следваща стъпка да изпаднеш в религиозен екстаз ,а за линковете които пратих по темата която коментираме упорито бягаш от свой коментар,е , ниска топка но вкарва доста голове Шалом ционистче

  74. 74 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 4534 Неутрално

    До коментар [#23] от "херувим":

    Израел не е залък за Иран дори без САЩ зад гърба му. А САЩ няма да оставят Израел без помощ, колкото и да се опитват разни крайно войнствени елементи да представят нещата, че едва ли не Обама е мюсюлманин, който цели да затрие Израел.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  75. 75 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 909 Неутрално

    [quote#2:"boby1945"]Не ги мислете персите, те са държава има няма от 3000 години.... ще намерят начин и този път..... [/quote]

    Те начина си го бяха намерили през 70 години когато на Техеран
    му казваха Париж на Близкият Изток ,ама чалмите дойдат ли оправия няма...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK