"Може би искате Акропола?", или как се стигна до сделката за Гърция



Немощното слънце проби през сивото брюкселско утро в понеделник, точно в момента, когато изглежда залязваха последните надежди Гърция да остане в еврозоната.


На Алексис Ципрас му оставаше съвсем малко да си тръгне от преговорите. Гръцкият премиер току що бе казал, че ако приеме най-спорното условие за отпускане на помощ, сънародниците му ще го обявят за продажник и "най-вероятно няма да мога да се прибера у дома".


Това разказва "Ройтерс" в опит да възстанови какво е ставало в драматичните часове в края на миналата седмица (6-12 юли), когато финансовите министри и лидерите на еврозоната търсеха решение на кризата. Във вторник Пиер Карло Падоан (финансовият министър на Италия), каза, че накрая само три от 18-те партньора на Атина в еврозоната - Франция, Италия и Кипър - са държали страната да не бъде изхвърлена от клуба на еврото. 




Малко по-късно председателят на Еврогрупата Йерун Дейселблум потвърди пред холандската телевизия Nieuwsuur, че и след сделката недоверието към гърците остава огромно и вината за това е на правителството в Атина. "Трябва да разберете, че ако проведем референдуми в 18-те държави за това дали да се дават пари на Гърция, резултатът ще бъде много по-категоричен и много по-негативен от онези 60%, които гласуваха в Гърция."


Защо се стигна дотук?


Как правителството на Ципрас успя само за две седмици да настрои всички срещу себе си?


Взето ли е най-правилното решение след изтощителни преговори и враждебна атмосфера?


След 14 часа разговори с канцлера Ангела Меркел и другите лидерите от еврозоната нервите на Ципрас започват да не издържат пред списъка с искания, които не само според него, но и според критици на безкомпромисната позиция на Берлин, цели да унижи лявото му правителство и може би да изтласка Гърция от еврото.


Той отказва да приеме прехвърлянето в специален фонд на активи за общо 50 млрд. евро, които да се приватизират и с приходите да се плащат дълговете на Гърция. Според първоначалната идея фондът ще е в Люксембург, а изданието Greekreporter посочва и името - Институтът за растеж (IfG), създаден през 2013г. в споразумение с гръцкото правителство. С трите си специализирани фонда, основани през май 2014г., IfG има за цел да подпомага с оперативен капитал и инвестиционни средства дребния и среден бизнес в Гърция.


През юли 2015г. обаче отношенията между Берлин и Атина са толкова обтегнати, че всички се фокусират върху факта, че IfG е собственост на Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) - германската държавна банка за икономическа помощ. Председател на Надзорния съвет на KfW е финансовият министър Волфганг Шойбле, а негов заместник е вицеканцлерът, министър на икономиката и лидер на социалдемократите Зигмар Габриел.


Волфганг Шойбле

© Axel Schmidt, Reuters

Волфганг Шойбле


Дори само поради този факт Ципрас моментално отхвърля предложението. Проблемът е много по-голям от това кой ще е фондът, къде ще се намира и кой ще го управлява. Въпросът е какво ще попадне в него.


"Може би искате остров Крит? Партенона? Целият Акропол, може би?", казва Ципрас според източник, присъствал на разговорите в тесен кръг с Меркел. ("Ройтерс" допълва, че подобно искане за някои гърци напомня на окупацията от нацистите.)


"Ако се съглася за подобна ескроу сметка, направо трябва да отида да си купя самолетен билет за друга държава. Защото, ако се прибера у дома, ще си помислят, че съм продал Гърция", добавя Ципрас според друг източник.


Звучи драматично, но всъщност самият Ципрас постави началото на драмата на 26 юни в Брюксел при условия, по-изгодни от тези, които трябваше да приеме сега.


Увертюрата


В този последен петък на юни (26 юни) в тясна заседателна зала на малка маса седят гръцкият премиер с преводач и Меркел до себе си, а от другата страна е френският президент Франсоа Оланд. Край стените са седнали няколко сътрудници.


Основните актьори в драмата опитват да предотвратят финансов и икономически крах в Атина с всички лоши последици за еврозоната и ЕС. Меркел и Оланд правят финална оферта за милиарди евро помощ за банкрутиралата Гърция. Условието е Ципрас да се подпише под пакет икономически реформи, които то трябва да приложи и за които настояват кредиторите на страната.


Участниците в срещата са изтощени, движенията им са сковани. 


Разговорът не продължава дълго.


Ципрас вече е решил да свика извънредно заседание на правителството си вечерта и е готов да остави крайното решение в ръцете на гръцките избиратели. Ден по-рано той е стигнал до заключение, че след месеци разговори кредиторите на Гърция не могат да се договорят със страната, разказват гръцки източници, близки до хода на преговорите.


Докато пътува към Атина младият гръцки лидер решава, че ще свика референдум. Насрочването на извънредни парламентарни избори ще отнеме твърде много време, докато всенародното допитване ще изрази волята на гърците, съветват го от обкръжението му.


Ципрас информира министрите си за своя план, правителството го одобрява и в среднощно телевизионно обръщение той обявява, че ще поиска референдум след само една седмица. Внезапният ход сварва някои европейски лидери неподготвени. Меркел и Оланд научават за него по телефона малко преди премиерът да се появи по телевизията.


Битка не само за пари


Сензацията говори достатъчно за продължителната битка между своенравната и непокорна Гърция и монолитния Европейски съюз. Това е битка, изпъстрена с груби гафове и поредица изнудвания. Всяка от страните допуска грешки и невярно преценява обстоятелства и факти.


Заложено е нещо много повече от пари. 


Гръцкият проблем прониква до самата сърцевина на бъдещето на Европа. В очите на Ципрас това е криза на демокрацията и суверенитета, на това дали волята на една национална държава е по-важна от целите на наднационалната еврозона и ЕС.


За еврозоната - и за Германия в частност - това е изпитание на единството, на това могат да бъдат вкарани в правия път държави от този валутен клуб, които не успяват да отговорят на икономическите стандарти и нарушават договорените правила.


Обявяването на референдум от Ципрас в нощта срещу 27 юни вбесява финансовите министри от еврозоната. Заедно с ЕС и МВФ те вече са измъкнали Гърция изпод планината ѝ от дългове с мащабна помощна програма. Тя изтича на 30 юни, когато Атина трябва да плати на МВФ заем за 1.6 млрд. евро


Търпението на Еврогрупата е изчерпано и в събота, тя решава да не повтаря решението си от февруари, когато продължи помощната програма с 4 месеца. Този път всичко приключва на 30 юни.


Европейската централна банка, която крепи с 89 млрд. евро спешно финансиране гръцките банки, също решава, че това не може повече да продължава. ЕЦБ обявява, че повече няма да отпуска милиарди на гръцката банкова система.


Реакцията на уплашените гърци е моментална - в събота вече се оформят първите опашки пред банкоматите. В неделя Ципрас и правителството му нареждат банките да затворят до 7 юли и налагат строг контрол над капиталите, за да ги задържат в банките и страната.


Така идва 30 юни, вторник, Гърция пропуска плащането към МВФ и става първата в историята развита икономика, изпаднала в просрочие към фонда. Управляващият директор Кристин Лагард вече е заявила, че при подобна ситуация не може да подписва повече средства за Гърция, тъй като го забраняват правилата на МВФ.


В сряда, 1 юли, Гърция се събужда с блокирани банки, без помощ от МВФ и без спасителна програма от Европа. Същия ден плъзват упорити слухове, че референдум може и да няма в неделя, 5 юли. Спори се доколко той е съобразен с Конституцията, сезиран е и Върховният административен съд (в петък, 3 юли, съдиите решават, че референдумът е законосъобразен).


Въпросът е формулиран много оплетено със 72 думи на гръцки и английски. Гърците започват да разбират, че са изправени пред съдбоносен избор: да отстъпят пред кредиторите си и да приемат болезнени реформи, или да продължат по собствен път. Този "собствен път", както са им обяснили някои европейски лидери, води към вратата за излизане от еврозоната. 


Алексис Ципрас настоява, че изборът изобщо не е този. Но кризата вече отдавна е излязла от разговорите на експертите и се е превърнала в политически процес.


Политика, а не икономика


Политизирането на кризата навлезе в решителна фаза още през ноември 2014г., когато радикалната лява партия СИРИЗА (втората по големина в парламента) заплаши да предизвика институционална криза и предсрочни избори чрез отказа си да подкрепи кандидата за президент на управляващите "Нова демокрация" и ПАСОК.


Предсрочните избори са на 25 януари, СИРИЗА победи убедително и страната се сдоби с най-младия си премиер в историята - смел, неопитен и решен да не спазва правилата. Първоначално той и екипът му (особено устатият финансов министър Янис Варуфакис) дори очароват симпатизанти на левицата и на небрежния стил с отказа си да носят вратовръзки, да идват на работа на мотори, да говорят провокативно и да пропагандират радикални идеи.


Ципрас и Варуфакис обаче имат една твърда цел, която системно повтарят на всяка среща с кредитори и партньори: да бъде опростена част от гръцкия дълг и да се сложи край на антикризисните ограничения.


Икономическата логика няма много място, защото за симпатизиралият на комунистите в младостта си премиер дълговата криза е политически, а не финансов въпрос. В края на май той написа в "Монд", че Европа е на кръстопът - или ще окаже солидарност и ще облекчи мъките на Гърция, или ще се разцепи в позицията си и "това ще бъде началото на края на европейския интеграционен проект".


Това е основният му коз - ако лидерите на еврозоната не отстъпят, Гърция ще предизвика хаос като спре да обслужва кредитите си - впечатляващите 243 милиарда евро. Само на Германия гърците дължат 57 млрд. евро по двете помощни програми. Освен това Германия е най-големият акционер в ЕЦБ, която, от своя страна, е отпуснала 118 млрд. евро за ликвидността на гръцките банки.


Основният опонент на Ципрас е канцлерът Ангела Меркел – лидер на Германия вече трети мандат и възприемана от мнозина в Европа като бастион на финансовата рационалност. Подобно на финансовия си министър Шойбле, тя не вярва, че Германия трябва да продължи да плаща за икономическите грешки на Гърция. Но не всички кредитори са съгласни с нея и някои симпатизират на призивите на Ципрас за опрощаване на дълг.


Основният опонент на Ципрас е канцлерът Ангела Меркел – лидер на Германия вече трети мандат и възприемана от мнозина в Европа като бастион на финансовата рационалност

© Axel Schmidt, Reuters

Основният опонент на Ципрас е канцлерът Ангела Меркел – лидер на Германия вече трети мандат и възприемана от мнозина в Европа като бастион на финансовата рационалност


Хора от обкръжението на Меркел казват, че една от основните ѝ цели е да накара кредитори и международни институции да вземат единно решение. В Берлин подозират, че Европейската комисия е склонна да отстъпи твърде много на гърците в името на запазването на еврозоната.


Подозренията им засягат съвсем конкретен човек – председателят на Комисията  Жан-Клод Юнкер. От месеци насам той проявява твърде приятелско отношение към Ципрас и още през февруари го посрещна в Брюксел с целувка и го поведе към срещата им, като го държеше за ръка. "Ако Юнкер можеше сам да решава, досега да имаме чисто наливане на пари (от Германия и другите държави) в Гърция в продължение на следващите 10 години", коментира германски представител. Както Берлин, така и съюзниците му от Северна Европа, непрекъснато подчертават, че Еврокомисията не отпуска заеми на Гърция – това е работа на страните членки, даващи кредитите и определящи условията.


Меркел има спор и с МВФ, който настоява да се опрости още гръцки дълг. Тя заявява на управляващия директор Кристин Лагард, че за Гемания е много важо фондът да остане ангажиран с помощта за Гърция, казват двама запознати с разговора им. Но канцлерът е категорично против идеята спасителният фонд на еврозоната ESM да плати гръцките задължения към МВФ и да приеме гръцките правителствени облигации, притежавани от ЕЦБ. И двата вида дълг би могло да се заменят със заеми от ESM, но на по-ниска лихва и по-дълъг период за погасяване. Подобна идея е неприемлива за Берлин и други в еврозоната, казва Меркел на Лагард.


Не е ясно засега доколко Ципрас се е възползвал от различията между кредиторите на Гърция. Във вторник, 14 юли, вицепремиерът Янис Драгасакис заяви, че никога нямаше да има сделка за трети помощен пакет без подкрепата на Вашингтон. Той публично благодари на администрацията и лично на президента Барак Обама за това, че "непрекъснато настояваха в нея да присъства въпросът за дълга". Позицията на Вашингтон обикновено се изразява не само в двустранни контакти с европейските столици и институции, но и през МВФ.


"Разграбване"


На 26 юни безкрайните срещи следват една след друга и двете страни отказват да направят съществени отстъпки. Ципрас говори все по-остро, обвинява кредиторите за "пет години разграбване под формата на помощен план". Гърция, казва той, ще изчака, докато кредиторите осъзнаят волята на гърците да се сложи край на съкращенията. "Нямаме право да погребваме европейската демокрация там, където тя е родена", настоява премиерът.


От другата страна на масата някои представители на ЕС се чудят дали Ципрас изобщо иска да се постигне компромис. Гръцкото правителство непрекъснато праща предложения или отговаря прекалено късно, за да бъдат те анализирани от експертите на ЕС, ЕЦБ и МВФ преди срещите на министрите. Това само засилва подозренията, че гърците не искат някой да се рови в онези части от офертата им, в които сметките нещо не излизат.


Кредиторите започват да виждат задаващият се хаос. Те бързо се съгласяват на извънредна среща с политическите лидери, на която да се обсъди кризата. Точно това иска Ципрас.


Само че в същото време събитията вече следват собствена логика. Уплашените гърци теглят милиарди от влоговете си в гръцките банки. Между октомври и април са ликвидирани депозити за над 30 млрд. евро и темпото се ускорява - само за седмица през юни са закрити депозити за близо 4 млрд. евро.


Управителят на гръцката централна банка Янис Стурнарас събира ръководителите на водещите банки на специална среща. Според двама от присъствалите Стурнарас е отправил мрачно предупреждение. "Ако няма сделка, европейците ще решат да действат - това ни беше ясно заявено", казал той според един от банкерите.


Надгробният камък


Времето изтича и пред перспективата банките да затворят врати Ципрас започва да предлага на кредиторите отстъпки. Една от основните пречки е пенсионната система и МВФ настоява тя да бъде реформирана, за да не виси като такова бреме на бюджета.


През 2012г. по данни на Евростат пенсиите в Гърция са се повишили със 17.5% - повече от която и да е страна в ЕС. Въпреки последвалите съкращения, 16% от БВП отиват за пенсии, макар че част от тези данни се дължат на свиването на икономиката.


Банките затварят, въвеждат се ограничения на тегленето на пари в брой, а пенсионерите си раздават номерца, за да успеят да си вземат пенсиите. 

© Yiannis Kourtoglou, Reuters

Банките затварят, въвеждат се ограничения на тегленето на пари в брой, а пенсионерите си раздават номерца, за да успеят да си вземат пенсиите. 


Според кредиторите пенсионната система е фундаментално сбъркана, понякога създава направо перверзни стимули гърците да се пенсионират по-рано, да си вземат пенсията и да продължат да работят в сенчестата икономика, което лишава държавата от приходи.


От МВФ искат това да се промени, но Ципрас се съпротивлява. Заради високата безработица пенсиите са се превърнали в жизнено важен източник на приходи за много домакинства.


Гръцка трагедия със смърт на финала


На 21 юни, неделя, премиерът се среща в Атина с колегите си от СИРИЗА в опит да изработят нова оферта до кредиторите. "Разговорите са продължителни, защото Ципрас на няколко пъти излиза от залата, за да разговаря по телефона с лидери на ЕС и специалисти", споделя зам.-министър, приъствал на срещата. Късно през нощта екипът на премиера изпраща новите предложения в Брюксел, но те отново идват прекалено късно, за да бъдат анализирани за насрочената за следващия ден среща на върха.


И все пак, след месеци тъпчене на едно място и спорове, в белгийската столица на 22 юни се усеща оптимизъм. Източник на "Ройтерс", пътувал със самолета на френския президент Франсоа Оланд коментира ,че "винаги в последния момент хората намират решения, които в началото е било трудно да си представят". Но същият източник, запознат с начина на мислене на Оланд, предупреждава: "В тази драма има и рискове хората накрая да се озоват в истинска гръцка трагедия със смърт на финала. Може би дори смъртта на няколко от героите."


Като потвърждение на тази забележка, преговорите не вървят добре. Ципрас отстъпва малко за пенсиите, но акцентира върху това как щял да увеличи пенсионните вноски и събирането на данъците, вместо да съкрати разходи, както искат кредиторите.


Германският финансов министър не е убеден от представеното. "Няма нищо ново, освен това, че мнозина се опитват да създадат очаквания без покритие", казва Волфганг Шойбле пред журналисти. За пореден път преговорите завършват с разногласия и взаимно огорчение и обвинения.


Левият депутат Янис Михелоянакис нарича предложените реформи "надгробен паметник" за Гърция и пита: "Как ще сключите сделка, която ще увеличи самоубийствата и ще направи хората още по-бедни?"

© Alkis Konstantinidis, Reuters

Левият депутат Янис Михелоянакис нарича предложените реформи "надгробен паметник" за Гърция и пита: "Как ще сключите сделка, която ще увеличи самоубийствата и ще направи хората още по-бедни?"


Обикновените гърци също започват да реагират ядосано. Пенсионери излизат на улиците, когато научават новината за готвените промени. Левият депутат Янис Михелоянакис нарича предложените реформи "надгробен паметник" за Гърция и пита: "Как ще сключите сделка, която ще увеличи самоубийствата и ще направи хората още по-бедни?"


Ципрас започва да обмисля референдум. "Осъзнахме, че няма воля за постигане на сделка върху едно приложимо решение", казва гръцки представител.


На 26 юни Ципрас и Меркел се срещат с Оланд в малка заличка на френската делегация в Брюсел. Германия и Франция предлагат възможност за над 15 млрд. евро заеми и траншове за Гърция в следващите 5 месеца, ако премиерът приеме предложенията на кредиторите. Но почти всички средства ще отидат за покриване на дълговите задължения и нищо от споменатите суми не е извън вече договорената помощна програма. На гърците все още им предстоят години на реформи и съкратени разходи.


Ципрас отхвърля офертата и пред журналисти я определя като "изнудване".


На референдума гърците гласуваха с "не", но не си помогнаха с това.

© Axel Schmidt, Reuters

На референдума гърците гласуваха с "не", но не си помогнаха с това.


Тежки решения


При обявяването на референдума Ципрас се надява европейските институции да намалят част от финансовия натиск до гласуването и моли помощната програма да бъде удължена отвъд 5 юли.


Франция е била съгласна да се обсъди идеята, но други финансови министри са отказали. Шойбле заявява пределно ясно: "Преговорите очевидно приключиха, ако съм разбрал правилно г-н Ципрас. Нямаме основа за нови дискусии".


Същата вечер Янис Варуфакис напуска сградата на Европейския съвет в Брюксел. Според няколко участници в Еврогрупата той си е тръгнал с усмивка. "Объркващо е да видиш как някой, който току що е взел решение против интересите на собствената си страна, да не е съкрушен, а да се подсмихва", казва представител на ЕС.


На следващия ден Варуфакис защитава референдума в блога си. "Самата идея, че едно правителство ще се консултира с народа си по спорното предложение на институциите, беше посрещната с неразбиране и често с недоволство, граничещо с отхвърляне. Може ли демокрацията и валутният съюз да съществуват заедно? Или едното трябва да отстъпи пред другото?" В Берлин представители на правителството отбелязват, че Шойбле е предложил идеята за референдум още през май.


Гърци, близки до преговорите, казват, че те може да продължат, въпреки края на помощната програма и насрочването на референдум. Но гръцките банки са затворени и макар търсенето на компромис да продължава, в сряда, 1 юли, Меркел не показва желание да отстъпи.


Председателят на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер дава ясно да се разбере какви са залозите в референдума. На 29 юни той казва на пресконференция: "Целият свят ще възприеме гръцко "Не" като знак, че Гърция иска да се отдели от еврозоната и Европа". Затова той призовава гърците да гласуват с "Да", защото другото би било самоубийство.


Гърците масово гласуват с "Не" и въпреки предупрежденията победителите във вота танцуват на централния площад на Атина. Но банките остават затворени, пари от кредиторите няма, Варуфакис изненадващо подава оставка и часове след като премиерът гордо обявява, че е получил силен мандат от народа за преговори, започва да пише програма за реформи и съкращения, още по-тежка от току-що отхвърленото от 61% от гласувалите избиратели.


Драмата от 13 юли


Така се стига до драматичните сутрешни часове на понеделник, 13 юли.


Пазарите в Европа скоро ще отворят, а продължаващата несигурност около това дали Гърция ще получи спасителни средства от ЕЦБ заплашва да тласне страната в пропастат на банкрута и отпадането от еврозоната.


В края на срещата в тесен кръг председателят на Европейския съвет Доналд Туск казва, че не може да позволи на Ципрас и Меркел по никакъв начин да напуснат кабинета му, докато не се споразумеят. Компромисът започва да придобива очертания – приватизационният фонд ще бъде базиран в Гърция и ще се управлява от правителството под надзора на Европа, като четвърт от приходите му ще отива за инвестиции, а не за погасяване на дълга.


"Това бе голямо облекчение, защото в 6 часа сутринта бяхме на крачка от най-лошия сценарий", казва източник на "Ройтерс". Той допълва, че по това време няколко ръководители на държавни делегации вече са започнали да говорят, че си тръгват. Словенският премиер Миро Церар напуска заради среща с генералния секретар на НАТО, последван от президента на Литва Далия Грибаускайте, която също има други ангажименти.


Фактът, че сделката е сключена едва ли не в последната възможна минута, показва и колко крехка е тя. Участници в преговорите вече казват, че може би споразумението е обречено. "Имаме 20-30 процента шанс (да се реализира)", казва един от тях.


Няма място за грешки


"В никакъв случай драмата не е приключила", допълва друг представител от ЕС, преговарял от самото начало на правителството на Ципрас. "Те не сториха нищо цели 6 месеца и отблъснаха всеки, който се опитваше да им помогне. Да видим дали ще най-после ще се заемат да размърдат нещата. Но те нямат право на никакви грешки."


Четвърти присъствал на срещата на върха коментира, че изглежда гръцкият премиер още не се оправя достатъчно добре с финансовата терминология и не разбира докрай колко зле е положението в Гърция, което се влошава с всеки изминал ден.


"Имаме сериозни съмнения дали Ципрас разбира", допълва той. Кристин Лагард и управителя на ЕЦБ Марио Драги на два пъти са се намесвали по време на срещите, за да му обяснят как по-точно техните институции финансират бюджета на правителството му и банковата система на страната.


Положението на 40-годишният марксист се усложнява от зависимостта му от състава на коалицията. Повечето от министрите и партньорите му никога не са били на власт. 


Така се стига до абсурдни ситуации, в които Туск излиза от разговорите Меркел-Ципрас-Оланд със съобщение, че сделката е почти готова, за да види как Ципрас се връща след телефонен разговор с партньорите си и казва "Не мога да приема това".


След като е приел повечето условия, с които на практика се е отказал от суверенитета над обширни части от политиката си, Ципрас не отстъпва по въпроса за специалния фонд. Меркел също отказва да направи компромис.


Умората, недоверието и лашкането на преговорите напред-назад започват да влияят сериозно на участниците и в този момент Туск решава да се намеси. Никой няма да си тръгва, докато не постигнат споразумение. Ако имаше ключ за офиса си, сигурно щеше да ги заплаши, че ще ги заключи, шегува се участник в срещите.


Меркел не е забравила, че основната ѝ цел е да съхрани единството на еврозоната, но се съобразява и с факта, че мнозина от изибрателите в Германия, включително финансовият ѝ министър, по-скоро биха изритали Гърция. Ципрас също е в сложна ситуация и обяснява, че компаниите и активите в списъка за приватизация едва ли струват повече от 5 млрд. евро.


Но, както обяснява участник в преговорите, този фонд е "политически бонус" за Меркел, за която реалното предизвикателство е у дома.


Докато времето изтича, двамата сближават позициите си до само 5 млрд. евро разлика за средствата от специалния фонд, които да се инвестират в гръцката икономика. Ципрас е слязъл от 25 млрд. на 15 млрд. евро, а компромисът на Меркел е 10 млрд. евро вместо пръвоначните 0 евро.


Присъствалите казват по-късно, че са били изненадани как се е стигнало до блокиращ всичко и застрашаващ целия европейски проект спор относно сравнително малка сума, която дори може никога да не стане факт. Най-вероятно и Меркел, и Ципрас смятат, че ще излязат като губещи от преговорите, ако отстъпят, и започват да разиграват аргументи, водещи към Grexit.


Тук трябва да се намеси трети и това е Оланд, неуморният посредник. Той успява да успокои двете страни. Междувременно холандският премиер Марк Рюте и португалският му колег Педро Пасош Коелю уведомяват Туск, че приемат 12.5 млрд. евро от фонда да отиват за инвестиции. Меркел още се съпротивлява.


В крайна сметка се постига приемлива за всички схема, тя е одобрена от заседание на всичките 19 държави от еврозоната и обявена на журналистите малко преди 9 часа брюкселско време.


Но мнозина наблюдатели вече се съмняват дали щетите, нанесени от недоверието и начина, по който се преговаря, някога ще бъдат заличени, за да заработи третата помощна програма.


"Това си беше отлагане на неизбежното. Излизането на Гърция от еврозоната току-що бе отложено с малко", написа Джонатан Лойнс от Capital Economics. 


Високопоставен служител на ЕС допълва, че дори сглобяването на сделката за кредитиране ще бъде много трудно. "Предстои ни много горещо лято. Някои хора си помислиха, че това е краят. Не, всичко едва сега започва."


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (158)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    Ха ха ха целият Акропол, ми Вие не можете да го стопанисвате, вижте го на какво прилича, като след война е.
    Не трябва да Ви помагат повече, трябва да Ви оставят да се гърчите докато разберете, че парите, които харчите, трябва да сте си ги спечелили сами.

  2. 2 Профил на sto67nes
    sto67nes
    Рейтинг: 1316 Неутрално

    ...В никакъв случай драмата не е приключила.........

    Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  3. 3 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 1898 Неутрално

    Колко много сте написали /или преписали/.
    Можеше само да кажете, че въпреки плана на Меркел и Шойбле да изкарат Гърция от ЕЗ, САЩ им съобщиха, че това няма как да стане. За да се стабилизира ЕС в Гърция трябва да има разтеж, а с техните мерки от 2012г., докараха положението до национална катастрофа.
    В този вид, ЕС ще държи България на ръба на бедността, а западните компании никога няма да допуснат в България производство, което да ни направи по-богати.

  4. 4 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 919 Неутрално

    "Може би искате Акропола?"

    Никой не ви иска Акропола.
    Това, което се иска е да върнете парите, които взехте на заем с невероятно ниска лихва, поради факта, че сте в еврозоната, и които пари профукахте, вие си знаете за какво.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  5. 5 Профил на beroe
    beroe
    Рейтинг: 385 Неутрално

    "...краят на всичко едва сега започва."
    Краят /Гърция да се изправи на крака/ ще започне, когато 60% от гърците гласуват за "Нова демокрация" или друга дясна партия. Преди това предстои да видим как ще гонят с камъни министрите на "Сириза"

  6. 6 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4393 Неутрално

    Правилно, тежката работа на финансистите тепърва започва, защото при този модел няма как Гърция да има икономически растеж. Натискът е за опростяване на значителна част от дълга, което е и стратегията на Ципрас и Варуфакис. Но в същото време техните поддръжници ще настоят и за драстично редуциране на разходите на раздутата до неимоверни граници администрация от назначавани политически поддръжници на поредните кабинети. Вероятно на Ципрас ще се падне ролята на екзекутора, следващият десен кабинет ще прочисти неговите хора. Остава много сериозният въпрос за пенсионния фонд който е като камък на шията на системата, най-болезнен за Еврозоната поне до 2024.

  7. 7 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2720 Неутрално

    "Предстои ни много горещо лято. Някои хора си помислиха, че това е краят. Не, всичко едва сега започва."За Гърция,може би ще бъде ново начало.

  8. 8 Профил на Lazarus
    Lazarus
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Всички участници в решението за нова помощ за Гърция знаят, че това е просто отлагане във времето на фалита. Отлагане за следващия мандат...

  9. 9 Профил на dragozow
    dragozow
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    За кво и е на Меркел този камънак? Тя иска евро.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Сложете бутон "редактирай" на собствените комeнтари.
  10. 10 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2944 Неутрално

    "Може би искате остров Крит? Партенона? Целият Акропол, може би?", казва Ципра...
    Не са редки случаите, когато закъсали семейства с ипотеки и т.н. са принудени да продават семейни бижута, имоти. Така че и това може да стане, макар и стойността на Акропола надали е и 1 млрд евро.

  11. 11 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2702 Неутрално

    Гърците нямат основание да имат по-различен стандарт от нас, българите!
    Това, че живеят по-добре, е в резултат на заемите!
    Е! Ами дойде време за връщане на заемите!

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  12. 12 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4386 Неутрално

    КОМУНО - ПОПУЛИЗМА
    каквото е СИРИЗЧИЙСТВОТО
    разчита на БЛЪФИРАНЕТО
    ШАНТАЖА и РЕКЕТА
    Забележете аргументите на Ципрас
    Нямало да можел да се прибере
    в Гърция ако подпише
    Ами кой го е грижа бе господинчо
    ТИ дали ще се прибереш
    Прекрасно е че ЕВРОПА ПРОГЛЕДНА
    и в бъдеще подобни на СИРИЗЧИИТЕ
    КОМУНО-ПОПУЛИСТИ са обречени

  13. 13 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 2154 Неутрално

    Ами то това е единственото им печелившо предприятие- Акропола де

  14. 14 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2178 Неутрално

    Акропола да си го държат, но Халкидики може. Българите трябва да бъдат особено заинтересувани от сделката по продажбата на гръцката газопреносна компания DESFA на азербайджанския оператор SOCAR. Там Европейската комисия бави окончателната реализация и от наша страна трябва да положат яки усилия и Тиквата, и външният, и всичките ни евродепутати и брюкселски чиновници сделката да се сключи. Наличието в близост до българската граница на LNG-терминал, собственост на азербайджанската компания може да направи реалност онези 1-2 млрд. куб. метра азерски природен газ, които са договорени. С което да забием кръст върху гроба на газпромския Овергаз и останалите руски гугутки по черноморието и във вътрешността на страната.

  15. 15 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 322 Неутрално

    ЕРЕБУС, здравей! Обръщам се към теб с предложението да копираш този текст, след което да го преведеш (но точно, без да изпускаш пасажи или думи), а след това да впрегнеш познатите си в Гърция, които да го предадат на гръцките историци.
    Това е най-новата история на Гърция, която следващите поколения са длъжни да знаят.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  16. 16 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2702 Неутрално

    До коментар [#8] от "lazarus":

    +

    http://www.dnevnik.bg/poll/?pollid=6163&ref=id&_ga=1.176844711.36037663.1427517168#comment-5

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  17. 17 Профил на lone_wolf
    lone_wolf
    Рейтинг: 2702 Весело

    До коментар [#15] от "дедо Андро":

    А, стига бе!
    Да го преведе? Ха-ха-ха!

    То и в градът-дърЗава Созопол са гърци ама... "Доси мена ена кило сини сливи!"
    Та и ЕРЕБУС... Вероятно гръцкия му е на същото ниво!

    Журналистите са като куче на верига! Колко и по кого ще лаят, зависи от дължината на веригата, отпусната му от Собственика на медията!
  18. 18 Профил на Magen David
    Magen David
    Рейтинг: 858 Неутрално

    "Европа е на кръстопът - или ще окаже солидарност и ще облекчи мъките на Гърция, или ще се разцепи в позицията си и "това ще бъде началото на края на европейския интеграционен проект. Това е основният му коз - ако лидерите на еврозоната не отстъпят, Гърция ще предизвика хаос"
    ==================
    А това се нарича изнудване. И историята е показала, че който се огъва пред изнудвача, в последствие плаща много повече.

    Не казвай не мога. Действай! За да успееш, първо трябва да поискаш.
  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  20. 20 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1866 Неутрално

    Писва ми вече от Гърция.
    Обикновени лентяи - хората не плащат данъци,властта се издържа с кредити.
    А Европа - в името на какво,не знам - им дава кредитите.
    Пълна излагация.
    Трагикомедия.

  21. 21 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    Тази публикация е една много добра ретроспекция на събитията.Браво на Дневник!

  22. 22 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Проблемите на Гърция се коренят във факта,че ежегодно има повече разходи отколкото приходи.А има три основни причини за това:
    1.Изключително високите пенсии,ранното пенсиониране и многото пенсионери
    2.Раздутата държавна администрация и високите заплати в нея
    3.Несъбирането на данъците.
    Докато не се направят реформи и по трите пункта,Гърция винаги ще има повече разходи отколкото приходи.Мерките са ясни-намаляване на размера на пенсиите и заплатите на държавните служители;съкращаване на държавни служители ;ограничаване на ранното пенсиониране и мерки за повишаване събираемостта на данъците-пример могат да вземат от България,където касовите апарати са свързани с НАП.Не се ли направят тези промени ще се прелива от пусто в празно.Само че никой гръцки политик няма да посмее да направи такива промени,защото това ще е краят на кариерата му.

  23. 23 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Трудностите на еврозоната са породени от факта, че това е политически, а не икономически проект. Според науката икомомика за оптимална валутна зона е нужно:
    - гъвкав пазар на труда;
    - гъвкав пазар на стоки и ислуги;
    - гъвкав финансов пазар;
    - интегрирана икономика на участниците;
    - диверсификация;
    - силно централно правителство с разумна фискална политика;
    - сходни нива на инфлация;
    - акцент върху растежа на икономиката.
    Практически нищо от горното не е вярно при въвеждането на еврото. Надеждите на политиците са, че еврозоната сама ще стимулира изравняването на икономиките.

  24. 24 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 3421 Неутрално

    Ако някой си мисли, че Акрополът не е същата "реставрационна" бутафория, като на българските "итонгови" архитектурни обекти - много се забвуждава.
    Разликата с нашите е, че там са правили кича преди 100 години и вече толкова се е разрушил и сме свикнали с него, че му придаваме "историчност"...
    А Гърция победи!!! Ама на куково лято...

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  25. 25 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Както пише Язон Манолопулос през 2011 в книгата "Омразният гръцки дълг", гръцкото общество и икономика са нещо като съвременна хидра. Седемте глави на тази хидра са:
    - връзкарство;
    - държавна намеса във всички сектори;
    - шуробаджанащина;
    - клиентелизъм;
    - корупция;
    - регламентирани отрасли с ограничен достъп;
    - прахосничество.

  26. 26 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Има случаи когато и двете страни печелят, има и такива в които и двете страни губят. В случая загубиха Гърция и ЕС. Гърция, защото не обяви дефолт и не прие драхмата, ЕС, защото беше прекарана за пореден път от гърците и ще трябва в кратък срок да хвърли в огъня още 84 млрд.

    С първите получени пари Гърция трябва да купи машини за печатане на пари, не го ли направи ще загроби себе си и ЕЗ.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  27. 27 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 705 Весело

    И няколко куриоза за 2010 от същата книга:
    - 321 - брой на починалите, чиито роднини "забравили" да декларират смъртта преди много години и получавали пенсиите на "столетника";
    - 768009 държавни служители, за пръв път преброени през 2010;
    - 11млрд евро - цената на олимпиадата през 2004 (два пъти по-скъпа от предвиденото);
    - 30млн евро - среден депозит на лекар;
    - 324 басейна в северна Атина, декларирани в данъчното - 16974 басейна преброени на сателитните фотографии;
    - 53 години, откак езерото Копаис е пресушено. Все още има държавна служба с 30 служители, която се занимава с несъществуващото езеро.

  28. 28 Профил на bdon4eva
    bdon4eva
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#6] от "daskal1":

    "при този модел няма как Гърция да има икономически растеж"

    Има има, колега, но трябва да се фокусират върху икономическия си растеж, а не върху наглите си претенции за още пари от общите само за тях. Има и други държави в този ЕС. Не може хора, които години наред са получавали пенсиите на починалите си роднини (неморално изплюскани пари на ЕС), да имат претенции, че ни превъзхождат и им се полага по-високият стандарт, който и ние трябва да гарантираме.

  29. 29 Профил на 65vesso
    65vesso
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#3] от "hope":

    С тези мерки Португалия и Ирландия отдавна излязоха от дълговате кризи в които бяха изпаднали. Гърция въобще не е прилагала приетите мерки 2012г. Точно обратното, правила е това което цоциалистите и някои нобелови лауреати по икономика съветват и в момента. Поощрявали са вътрешното потребление. А това води само до производството на повече фелкали, но не и реално и устойчиво увеличение на БВП. Намаление на БВП в последно време се дължи на спирането на парите за лапане от кредиторите, а не както твъдят цоциалистите на мерките за ограничение. То такива реално никога не е имало.

  30. 30 Профил на bdon4eva
    bdon4eva
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#14] от "Lemmy":

    +++++++++++++++++++++++++

  31. 31 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 322 Неутрално

    До коментар [#27] от "stein":

    Здравейте! Моля, къде би могла да се купи или прочете в нета тази книга? Цитираното от Вас изглежда много интересно, особено когато се посочва от един грък.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 705 Неутрално

    До коментар [#31] от "дедо Андро":

    Има я на Амазон:

    http://www.amazon.com/Jason-Manolopoulos/e/B004TZIWBG

    или от издателя:

    http://www.anthempress.com/greeces-odious-debt

  34. 34 Профил на bdon4eva
    bdon4eva
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#27] от "stein":

    Над 91 000 са пенсионерите - фантоми в Гърция

    http://www.grreporter.info/Nad_91_000_sa_pensionerite_-_fantomi_v_Grciya/12241

  35. 35 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4421 Неутрално

    Ципрас (а заедно с него и по-голямата част от Гърция) се държеше така, защото беше насъскан, а и обнадежден от Путин и Русия.
    Проблемът, че Путин просто излъга от политически съображения, а Ципрас не можа да забележи голямата картина!

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  36. 36 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Многократно съм казвал, че нито Ирландия, нито Португалия са излязли от дълговата криза. Единствената, която поне не я задълбочава е Гърция. И Исландия, и Португалия, увеличиха с по 20-30% външният си дълг след т.нар. "реформи", но по неясни критерии, които иначе се наричат корупция, тези страни продължават да получават заеми, с които да изплащат старите и да увеличават общия размер на задълженията.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  37. 37 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    До коментар [#26] от "др. Иванов":
    Ама ти не беше ли нещо ляв или соц?
    При печатането на пари сметката я плащат най-бедните и необразованите, пролетариата.


  38. 38 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Стара Европа отново бе излъгана от тарикатчето Ципрас. Утре ще им платят вноските към МВФ и ЕЦБ. По ЕЛА ще им отпуснат още пари, отделно ще им налеят 20-30 млрд евра за следващите месеци и.... наесен Европа ще е олекнала с още 100-тина млрд, които никога няма да се върнат!
    Тумора се реже докато е малък. Очакването тумора да расте... и един ден сам да започне да намалява и оздравява..... е илюзия!
    Четвъртия Райх се запъти към съдбата на предните три!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  39. 39 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Гърция не е изгонена от ЕЗ защото е изключително важна за геополитически причини в една територия която в момента ври и кипи. Тука в Гърция естествено знаем че да промени ситуацията трябва да има много дълбоки реформи , особено в държавен сектор... за съжеление не можем да намалим воените разходи заради горно спомената причина... и моля забележете всички които обичате да сравнявате пенсиите че те които получават 1000-1500 и на горе , са платили и такива вноски на време.


    даваите минуси... какво чакате !!!!

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  40. 40 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Той, поляка Туск и на него може да посегне...

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  41. 41 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#37] от "k_":

    Това кой ти го каза? От някое НПО?
    Би ли ми обяснил механизма, при който бедните губят от печатането на пари?

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  42. 42 Профил на papyre
    papyre
    Рейтинг: 2233 Неутрално

    "За еврозоната - и за Германия в частност - това е изпитание на единството, на това могат да бъдат вкарани в правия път държави от този валутен клуб, които не успяват да отговорят на икономическите стандарти и нарушават договорените правила."

    Правилно е да се каже- За Германия - и за еврозоната в частност- ...." Манипулация е да се твърди , че Еврозоната диктува условията срещу Гърция , с които Германия се съгласява като редови член на групата . Лаф за лаици .

  43. 43 Профил на bdon4eva
    bdon4eva
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#36] от "др. Иванов

    На кого му пука какво точно ти си казал еднократно или многократно, зелен чорап? Но не спирай да постваш, забавен си.

  44. 44 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    [quote#39:"odyssey6195"]за съжеление не можем да намалим воените разходи заради горно спомената причина...[/quote]

    Гърция трябва веднага да закрие армията си и разпродаде голяма част от оръжието си. Всяко евро за гръцката армия е хвърлено на вятъра. Няма кой да напада Гърция, а ако има Гърция няма да може да се защити с каквото и да е оръжие. Ако гърците искат сигурност да дадат по една почивна из спорните райони на руската армия. Пълна гаранция, че няма кой да ги нападне, а и ще залебят от продажба на алкохол.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  46. 46 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#32] от "bdon4eva":

    толкова си зле че мислиш че одиссей е жена ...

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  47. 47 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 599 Неутрално

    Ципрас е шматка и сега трябва да вади кестените от огъня, а Варуфакис който разигра целия покер се изниза по търлъци.
    Аз само се питам дали хитрецът Варуфакис който очевидно водеше Гърция към Grexit го е правил за собствено забавление или по поръчение на гръцкият едър капитал, или пък поне с одобрението на американците.
    Понякога конспирациите идват за да прикрият глупостта, друг път обратното...

  48. 48 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    Много полезен обзор на станалото, слагам го в букмарките. След време ще ми е полезен когато отново се върнем към темата Гърция. А съм твърдо убеден, че това ще стане и то твърде скоро, година-две а доста вероятно до края на тази година.

    Понеже това е обречена сделка просто защото Гърция не е нормална страна. За да промени икономиката си тя трябва първо да промени себе си а досега в гърците не се забелязва нищо подобно, те живеят с твърдата убеденост, че могат да продължават да живеят по старому.

    Т.е. да харчат повече отколкото заработват и това за сметката на заеми които не връщат. Съвсем скоро ще се разбере, че гърците нямат намерение да изпълняват обещаното и тогава отново ще се седне на масата на преговорите. Но този път те ще имат само един изход, Grexit.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  49. 49 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 419 Неутрално

    ЕС и Гърция се разбраха да започнат преговори на основата на съгласието от 13 юли. Дали тези преговори ще доведат до резултат не е ясно. Ако пък вземат, че доведат, след три години ще четем същите статии. Само дето гръцкият дълг ще е 300% от техния БВП, а ЕЗ ще е обеднял със 100 млрд евра. Е да, в някои важни държави като Франция, Испания и Германия изборите ще са минали.
    За всички е по-добре Гърция да напусне ЕЗ. Всички го знаят, само не са измислили механизма. Сега над това и ще работят.

  50. 50 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#44] от "др. Иванов":

    би било добре да унищожим тази огромна армия (за размерите на страната ни) и вместо скъпи немски подводници които купуваме да строим например хотели .... но не става

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  51. 51 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 597 Неутрално

    "Четвърти присъствал на срещата на върха коментира, че изглежда гръцкият премиер още не се оправя достатъчно добре с финансовата терминология и не разбира докрай колко зле е положението в Гърция, което се влошава с всеки изминал ден.

    "Имаме сериозни съмнения дали Ципрас разбира", допълва той. Кристин Лагард и управителя на ЕЦБ Марио Драги на два пъти са се намесвали по време на срещите, за да му обяснят как по-точно техните институции финансират бюджета на правителството му и банковата система на страната. "

    Този аматьор хал-хабер си няма нито от икономика, нито от политика. Но и самонадеяните и самоповярвали си гърци се оказаха рядко глупав и заблуден народ (като цяло), за да изберат в най-трудния за страната си период - един грачещ популист, който ги изложи пред света.
    Недоверието, което предизвика с неадекватното си и безотговорно поведение, ще бъде плащано прескъпо от поколения гърци!

  52. 52 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 516 Неутрално

    [quote#36:"др. Иванов"]Многократно съм казвал, че нито Ирландия, нито Португалия са излязли от дълговата криза. Единствената, която поне не я задълбочава е Гърция. И Исландия, и Португалия, увеличиха с по 20-30% външният си дълг след т.нар. "реформи", но по неясни критерии, които иначе се наричат корупция, тези страни продължават да получават заеми, с които да изплащат старите и да увеличават общия размер на задълженията. [/quote]
    Този не прави разлика между Ирландия и Исландия, а тръгнал акъл да раздава. Кога за последен път беше в Ирландия, та знаеш какво е положението там? Ирландия имаше 4,5% ръст на БВП за 2014 г.
    Колкото до Гърция, сделката беше грешка. Трябваше да я изритат от еврозоната.

  53. 53 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#50] от "odyssey6195":

    Армия се прави за да се печелят битки, което напълно обезсмисля поддържането на такава от Гърция.
    Дръжте си армията, лошо няма, но за разлика от пишман специалистите от ЕС, ЕЗ, тройката и нашите и ваши недоразумения, аз казвам, че ще умрете от глад, ако не обявите дефолт и първата мярка не бъде разпродажбата на армейското имущество или претопяването му, ако няма кой да го купи.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  54. 54 Профил на prokopi
    prokopi
    Рейтинг: 367 Неутрално

    До коментар [#3] от "hope":
    По какъв начин Европа ти пречи да учиш и работиш??? Е...не дава пари наготово за седене по кафета и кръчми.

  55. 55 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    "Това си беше отлагане на неизбежното. Излизането на Гърция от еврозоната току-що бе отложено с малко", написа Джонатан Лойнс от Capital Economics.

    Това е истината, удължава се агонията само

  56. 56 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    [quote#39:"odyssey6195"]и моля забележете всички които обичате да сравнявате пенсиите че те които получават 1000-1500 и на горе , са платили и такива вноски на време. [/quote]
    Платили са ги със ЧУЖДИ пари, със заеми които не връщат. Но по-важното е друго, самата същност на солидарната система е че на практика няма значение какви вноски си плащал. Понеже при нея младото поколение издържа старото, не е както при капиталовата система където парите се натрупват в някаква сметка, често индивидуална. Ако поради някаква причина доходите ОТ младото поколение СИЛНО намалеят /икономическа криза, емиграция, липса на ЗАЕМИ както е в Гърция/ съответно и намаляват пенсиите.

    И няма никакво значение какви вноски си внасял на времето, те са отишли тогава за пенсиите на тогавашното старо поколение. Единствено остава моралното задължение на държавата да ти дава пенсия но това съвсем естествено зависи от текущото и икономическо състояние. Понеже Гърция живее главно от ЗАЕМИ то при прекратяването им съответно падат приходите на държавата и възможността и да плаща пенсии.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  57. 57 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    До коментар [#41] от "др. Иванов":
    Пролетариатът се интересува единствено от заплатата, която получава за труда си. При печатането на пари тя номинално се увеличава, но реално намалява. За един и същ труд пролетария може да си купи по-малко стока (или плати режийни сметки) когато печатницата бръмчи. Пролетария няма как да се усети как става тази работа, защото не разбира от тези неща. Той знае да чука, блъска, копа, произвежда, прислугва и изпълнява задачи които му поставят организаторите на дейността му. Срещу което получава уговореното заплащане.
    Пролетариата, разбира се може да си избере хора, разбиращи да му защитават интересите, но от опита натрупан досега е доказано че винаги, на 100% представителите на пролетариата винаги преминават в другия лагер и го яхват.
    Това важи както за ком-соц номенклатурата в СССР и Източния Блок преди, сегашните китайските комунисти и техните "бизнес" приятели - "капиталистически котки" по Дън, наследствените комунизми в Сев Корея и Куба и пр.

  58. 58 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#50] от "odyssey6195":

    Явно има още илюзии с които да се разделяте.
    Освен брегова охрана на Гърция друго не и трябва.
    Армията е държана голяма заради Турция, но не е това което сдържа турците.
    Спокойно можете да харчите парите за нещо друго

  59. 59 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#52] от "pamela":

    И с колко нарасна дългът на Ирландия през тази година? Защото за 2006 - 2008 г. Ирландия имаше ръст от 10-12% и с толкова нарастваше и външният й дълг. Когато през 2009 г. Гърция имаше дълг от 125% от ВБП Ирландия имаше 65%, след 4 години при 25% спад на БВП Гърция има 175% дълг (реално около 150% от БВП за 2009 г.), а "успешната" Ирландия е със 125%. Т.е. спасителните мерки и стабилизацията на Ирландия са единствено и само от излетите в нея пари, които не само не водят до справяне с кризата, а удвояват външния дълг на страната.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  60. 60 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    До коментар [#58] от "Big_Villager":

    [quote#58:"Big_Villager"]Освен брегова охрана на Гърция друго не и трябва. [/quote]
    Бреговата охрана би трябвало да е задължение на Европа.
    Нали това все пак е европейска граница?
    Дори и през римско време, охраната на границата е била отговорност на метрополията.

  61. 61 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 952 Любопитно

    Добър материал от Ройтерс!
    Сам се чудя, толкова ли е трудно някой от журналистите от Дневник да напише нещо подобно?
    Или много искам?

  62. 62 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#57] от "k_":

    Кой ти го каза това? Тези щуротии си ги измислил сам, дори ИПИ не ги говорят.

    Печатането на пари и свързаната с това инфлация унищожава "старите пари", тези на заможните слоеве, наричани още "минал труд". На лице излиза моментния труд, взема заплата този, който работи, а при голяма инфлация работят всички. Заетостта при хипер инфлация е практически 100%. Затова и хипер инфлацията, резултатът от печатането на пари е най-добрият лек за една икономика. няма нищо, което да е в състояние да замени хипер инфлацията, все едно да лекуваш апандисит с баене или лекарства.

    Когато Югославия влезе в хипер инфлаци,я през осемдесетте години, заплатата беше 70-80 долара, когато излезе след 3-4 години средната заплата беше 450 долара, а в Словения над 700$. Със спестяванията от хиперинфлацията хората преживяха гражданската война.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  63. 63 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 800 Неутрално

    "Ципрас постави началото на драмата на 26 юни в Брюксел при условия, по-изгодни от тези, които трябваше да приеме сега."

    Много бих искала да видя материал, в който конкретно и ясно се правят съпоставки между предишните и сегашните условия (с документи, не само с журналистически преразказ), за да може читателят сам да прецени кой пакет е по-изгоден и за кого.

  64. 64 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2293 Неутрално

    [quote#6:"daskal1"]Натискът е за опростяване на значителна част от дълга, което е и стратегията на Ципрас и Варуфакис. [/quote]
    Нали им го опростиха веднъж с цели 50 /ПЕТДЕСЕТ!/ процента. И като страна член на ЕС им дадоха заеми при безумно ниски лихви да завъртят икономиката. И какво стана? Вместо да ги инвестират разумно те ги профукаха да си увеличават пенсиите, заплатите и добавките. И отново са на положението когато им опростиха 50%.

    Докато гърците не разберат, че те живеят в ПЪТИ по-добре отколкото работят, докато не приведат заплатите и пенсиите си в съответствие с нивото си на производителност те отново и ОТНОВО ще затъват в поредната криза. Няма начин да печелиш 100 а да харчиш 500 от заеми и да не фалираш, това им е на тях проблемът а не заемите.

    И впрочем за лихви плащат разходи като процент съпоставим с други страни от еврозоната а главницата им е разсрочена с гратисен период за десетилетия. Не им са заемите проблема а текущото икономическо състояние, прахосничеството.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  65. 65 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 516 Неутрално

    [quote#39:"odyssey6195"]моля забележете всички които обичате да сравнявате пенсиите че те които получават 1000-1500 и на горе , са платили и такива вноски на време. [/quote]
    Да, бе! Какви ли вноски са платили, та да се пенсионират на 52 години? Ами жени, никога не работили с по 2000 евро пенсии? Дъщерите на чиновниците? Мнимите инвалиди?

  66. 66 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 516 Неутрално

    [quote#59:"др. Иванов"]Т.е. спасителните мерки и стабилизацията на Ирландия са единствено и само от излетите в нея пари, които не само не водят до справяне с кризата, а удвояват външния дълг на страната. [/quote]
    Дългът на Ирландия има съвсем друга специфика, да не изпадам в подробности. Но Ирландия, за разлика от Гърция, има реална икономика, която не се нуждае от наливане на държавни заеми за да функционира. На Ирландия не беше отписан никакъв дълг, ако й беше отписан щеше да е още по-добре.

  67. 67 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#53] от "др. Иванов":

    До коментар [#53] от "др. Иванов":

    да припомня на вас и на останалите хора тука че армия имаш за да имаш Мир ... САЩ според вас защо имат най голяма армия в света, кои ги плаши ? ако чакаш първо воината за да имаш пушка , си обречен...забележете също така че Гърция има огромни газови и нафтови находища и за да се пазят трябва да имаш силна армия... съгласен съм с ваш че парите които се харчат са много и след 20-30 години изтребителите , танковете , фрегатите са само ръждясали железа.. и особено в тази огромна финансова криза може да се смята този "спорт" излишен

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  68. 68 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4421 Любопитно

    До коментар [#36] от "др. Иванов":
    Имаш ли данни какъв е дългът на глава от населението във всички тези страни?
    А какъв е дългът на един работещ в същите страни?

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  69. 69 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4421 Неутрално

    До коментар [#46] от "odyssey6195":
    Като толкова знаеш, можеш ли да кажеш как се казва братът на Одисей?

    Мултигруп и подобните и бяха нужни на ЦК на БКП за да охраняват от конкуренцията активите, които в последствие управляващата клика придоби през приватизацията
  70. 70
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  71. 71 Профил на filinev
    filinev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Много добър материал, както винаги браво на Дневник.

  72. 72 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#67] от "odyssey6195":

    Абе ти ме обърка с Меркел! Тея ги разказвайте на европейците, аз съм пределно наясно с Гърция и възможностите й.

    [quote#66:"pamela"] Но Ирландия, за разлика от Гърция, има реална икономика, която не се нуждае от наливане на държавни заеми за да функционира. [/quote]

    И след като има реална икономика защо за 4-5 години е удвоила държавният си дълг? Словосъчетанието "причинно-следствена връзка" чували ли сте го?

    [quote#68:"Храбър"]Имаш ли данни какъв е дългът на глава от населението във всички тези страни? [/quote]

    На Ирландия е поне два пъти по-висок от този на Гърция.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  73. 73 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 1308 Неутрално

    До коментар [#62] от "др. Иванов":

    [quote#62:"др. Иванов"]Печатането на пари и свързаната с това инфлация унищожава "старите пари", тези на заможните слоеве, наричани още "минал труд". [/quote]
    Верно, стига заможните слоеве да си държат "миналия труд" в инфлираната валута.
    Когато у нас Жан надуваше инфлацията, милиционерите информираха дори шофьорите и мадамите си кога да минават марки и долари.
    Пролетариата без собственост опъваше жили за 10 долара заплата, а този който имаше по някое имотче потриваше мазни кунки.

  74. 74 Профил на achkoal
    achkoal
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Най-гнусното за нас е, че на няколко пъти гръцки политици намесиха името на България, като пример за бедна държава на чието положение е абсурдно да се докарат. Сякаш на тях, по някакви незнайни обстоятелства, им е даденост да са сред най-богатите държави в света. Стана ми много мъчно, защото ние може да сме бедни, но поне се оправяме с това, което имаме и не сме виснали на врата на богатите си "приятели". А онези дължат пари на целия свят и пак са нагли да имат самочувствие, че принадлежат към развитите държави.

  75. 75 Профил на С.Николов
    С.Николов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#39] от "odyssey6195":

    Да.от тези "ниски" заплати, които вземаха от европейските кредите. Това не са осигуровки, които са изработени а осигуровки, които са откраднати. В България има една поговорка "С чужда пита помен прави". Хайде пак кажи нещо "умно"

  76. 76 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#72] от "др. Иванов":

    нямам никакво намерение да объркам някои с друг и особено вас с г-жа Меркел..
    просто казвам моето мнение...

    колкото се отнася за дълга , започнал с 110% (2010) бил 170% до юни 2015 и не знам къде ще стигне сега.. може би защото сме икономика които се основава на търговия а не на производство.. трябва дълбока промяна , намаляване на държавен сектор, намаляване на пенсии и много много инвестиции (енергиен сектор и туризма напр.) за да падне огромната безработница... пожелавам на всички приятен следобед

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  77. 77 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 911 Неутрално

    Някой излъга гърците, че цял живот можеш да живееш на кредит и благосъстоянието ти от това да се повишава. Хипотетично е възможно, стига да има неизчерпаем и евтин ресурс. И ако за обикновените хора е простимо да се подлъгват по обещанията за изгодни кредити, то за държавите е направо осъдително. Гърците трябва да изстрадат собствената си самонадеяност и наивност, за да добият по-реалистична представа за нещата от живота.

  78. 78 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    До коментар [#14] от "Lemmy":


    [quote#14:"Lemmy"]Акропола да си го държат, но Халкидики може[/quote]Знаете ли,че когато се създава Атон като автономия,той се създава,като България дава територията,която тогава е била в пределите на България.

  79. 79 Профил на 1_bulgarin
    1_bulgarin
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Истината е ,че с Гърция се държат като с фалирала държава каквато е на практика....И вълкът сит и агнето цяло.....Да ги видя сега гърците как ще издържат тази раздута комунистияеска държава....

  80. 80 Профил на odyssey6195
    odyssey6195
    Рейтинг: 419 Неутрално

    До коментар [#75] от "С.Николов":

    вире мислите че кредите определят заплатите ли?

    До коментар [#78] от "yanne":

    халкидики никога не била Българска земя... атон има само 1 Български монастир (строен от сърбите ) и нищо повече...
    Гърците сме 4000 години на тези земи...

    Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί, το κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω, παρήγαγεν αριθμόν απέραντον, καί όν, φεύ, ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι.
  81. 81 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 525 Неутрално

    От края на ВСВ, Гърция винаги е била на нечия чужда хранилка - като се започне от плана Маршал, през преприсъединителните фондове на ЕС, до включванто им в ЕЗ където съвсем се "дрогираха" с евтините заеми и безкрайните финансови машинации по банките. И все път излизат с още по-голям дефицит, но немалка вина за това носият и "благоволителите" плащали за това поведение на един цял народ, само заради страха от червения ботуш. Парадокса е, че макар и в Гърция да е нямало комунистически строй, на практика цялата икономика беше спрегната в един псевдо-комунистически коловоз -- една цяла държава беше дотирана на социални помощи от западните сили десетилетия наред. Интересното е, че едиствено по времето на военната хунта, Гърция отчита реален растеж и намалени задължения.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  82. 82
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  83. 83
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  84. 84 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Кой е този полу-бог Жан, който надувал инфлацията? Инфлацията е обективна даденост, следствие от икономически процеси. Никой не може да я "надуе" или "намали". В доказателство на това са напразните опити, правени от години, инфлацията в ЕС да се вдигне.
    При Жан Виденов, единственият български премиер на място, държавата спря да харчи огромни бюджетни пари за да поддържа "силен лев", в интерес на мафиотски структури и вносители, вкл. от Сапио и за пръв път след промените започна да изплаща външния дълг на страната. Между другото единствените правителства връщали, а не правили дълг в Третата българска държава са тези на ОФ, Жан Виденов и Станишев.
    При Негово величество Симеон Втори, цар на българите, дългът намаляваше, но там причините бяха други.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  85. 85 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 1903 Весело

    [quote#0:"статиата"] От другата страна на масата някои представители на ЕС се чудят дали Ципрас изобщо иска да се постигне компромис. Гръцкото правителство непрекъснато праща предложения или отговаря прекалено късно, за да бъдат те анализирани от експертите на ЕС, ЕЦБ и МВФ преди срещите на министрите. Това само засилва подозренията, че гърците не искат някой да се рови в онези части от офертата им, в които сметките нещо не излизат. [/quote]

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  86. 86 Профил на sqrt
    sqrt
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    До сегашното положение в Гърция се стигна след като крадците от ПАСОК и Нова Демокрация взимаха милиардни заеми. Точно както крадците от сегашнта коалиция Бостан взимат милиардни заеми в България.

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  88. 88 Профил на Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Антикорупционен блок-Да Корупция!
    Рейтинг: 1903 Разстроено

    "Как ще сключите сделка, която ще увеличи самоубийствата и ще направи хората още по-бедни?"пита гръцки депутат! А тук 25 години освен под управленията на Ф Д и ИК само това правят у нас!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  89. 89 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Не говорете на ангро как се е стигнало до гръцкият дълг, а още по-малко това да се прави от фенове на политически сили на които "животът в развитата капиталистическа страна Гърция" се представяше в противовес на този в развитата социалистическа България, която между другото имаше земеделско и промишлено производство 3-4 пъти по-голямо от гръцкото.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  90. 90 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Гърция натрупа дълг още докато тук беше соц, но след това успя да стабилизира за около 10-12 години на около 100% и странно защо и тя, а и другите южни страни + Ирландия започнаха да трупат колосални дългове след 2006-2007 г., когато цялото управление на ЕС се овладя от Германия?
    Това е въпросът на който трябва да се търси отговор, защото когато за 5-6 години направиш дълг колкото през предишните 80-100 години нещо не е наред. Ама много не е наред.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  91. 91 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 652 Неутрално

    [quote#24:"Депутат 241"]Ако някой си мисли, че Акрополът не е същата "реставрационна" бутафория[/quote]

    Както и много други "древни" паметници по света, но важното е да се печели от старините.

    Eddie lives... somewhere in time!
  92. 92 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4294 Неутрално

    Хубаво описание на нещата,но от картинката липсва основното.........САЩ !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  93. 93 Профил на Big_Villager
    Big_Villager
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#60] от "k_":

    Ако правиш паралел с Римската Империя, той е неверен.
    Европейският съюз е далече от централизаията на древния Рим.
    Защитата на границите е задължение на отделните членки.
    От друга страна римляните често ползвали федерати и различни местни владетели за охрана на границите.

  94. 94 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4294 Неутрално

    До коментар [#90] от "др. Иванов":

    Много точен коментар ! ++
    Бизнеса с дълговете е просперитет и растеж за Германия !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  95. 95 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2150 Неутрално


    Не веднъж съм коментирал, че Гърция трябва да бъде изгонена от ЕЗ и продължавам да мисля, че това което не стана преди няколко дни, ще бъде факт много скоро .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  96. 96
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  97. 97 Профил на Cassi
    Cassi
    Рейтинг: 3062 Неутрално

    "Някои хора си помислиха, че това е краят. Не, всичко едва сега започва."

    Никой не може да избяга от реалността. Отлично обобщение на преговорите по гръцката трагедия.

    Джордж Бърнард Шоу: „Свободата значи отговорност. Ето защо мнозина се страхуват от нея”
  98. 98
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  99. 99
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  100. 100 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    "Високопоставен служител на ЕС допълва, че дори сглобяването на сделката за кредитиране ще бъде много трудно. "Предстои ни много горещо лято. Някои хора си помислиха, че това е краят. Не, всичко едва сега започва."

    Дали това няма да се окаже началото на края за кариерата на канцлера Меркел?...

    I Want To Believe




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах