Реформирай това: ВСС

Реформирай това: ВСС

© Цветелина Белутова, Капитал



"Дневник" публикува анализа на Красен Станчев от седмичния бюлетин на Института за пазарна икономика.
В обсъжданите промени в конституцията има една същина: ще бъдат ли съдиите (и съответно съдът) подчинени на прокуратурата или не. Въпросът се обсъжда в други термини и това пречи на разбирането на значението на вероятно започващите днес промени в конституцията.  Ще се опитам да опиша онова, което не се вижда ясно в сегашната уредба, неговите последици и възможните последици от предлаганите промени.


Завареното положение


То е известно от 1991 г. насам и не е вярно, че нямало анализи на последствията му за обществото и икономиката.




Очевидно бе още тогава, че прокуратурата следва да е част от изпълнителната власт.  Обстоятелството, че тя не е такава, се дължи на предчувствието, че една прокуратура, подчинена на изпълнителната власт, ще бъде употребявана за политическо преследване.  Може да се обяснява до безкрайност у кого този страх бе по-силен мотив за подкрепа на настоящата уредба.  Важното обаче е следното:


Прокуратура не е де факто съдебната система, но е самостоятелна, а съдът е тази система, но не е самостоятелна нейна част;


Прокуратурата е всъщност главният прокурор, тя е низходяща от него под-йерархия;


Този прокурор е самостоятелен играч, king-maker, защото неговият мандат е най-продължителният (с изключение на председателя на Сметната палата) – трае повече от всички други мандати и попада между и отвъд изборните цикли за президент, законодателно събрание, премиер, управител на БНБ и пр.;


Независимо от личните качества на заемащия длъжността, тя е изложена на изкушението да служи – и служи - на различни политически конюнктури;


Тъй като и следователите се разглеждат като част от системата, се получава, че:


a.       Главният прокурор има мнозинство във ВСС;


б.      Съдиите и съдът са подчинени на ВСС;


Тайното гласуване дава отлична и почти единствена защитена от репутационен риск възможност за упражняване на влияние.


Какво се променя


Резултатът от това положение е, че България е единствената страна в ЕС, където конституцията възпроизвежда за прокуратурата модела "Вишински" по примера на конституцията на СССР от 1937 г., но без контрола на някакъв "Сталин". Целта (произтекла от споменатия страх) прокуратурата да не е под контрола на управляващите не се осъществява. Контролът просто е по-нестабилен и подвижен, често според предпочитанията на Главния прокурор (който и да е той).


Затова "Сталин" може да бъде само някой невидим, за когото понякога събуждащите се обитатели на юрисдикцията могат само от време на време да питат "кой е той". Посредниците на този неизвестен, но подразбиращ се Някой, са без значение. Прякорите им "чернички" или "русички" достатъчно ясно изразяват безсмислието на личността им отвъд ролята има понякога да бъдат разкрити. За съдиите системата отрежда ролята да са виновни за всичките й недостатъци и грешки поради простата причина, че именно те решават, те съдят.


Политическият и репутационният риск се носят от явните защитници и критици на конституционната уредба, но, докато тя се запазва, ползващите се от нея не са изложени на никакъв риск.


Това положение е бетонирано с Решение на Конституционния съд № 3 от 10 април 2003 г. по к.д. № 22/2002 г. Според него България е доразвила теорията на държавата, правата и парламентаризма и затова понятието "форма на държавното управление" трябва да се "тълкува разширително" и да включва "система от висши държавни институции – Народно събрание, президент и вицепрезидент, Министерски съвет, Конституционен съд и органите на съдебната власт (Върховен касационен съд, Върховен административен съд, прокуратура, следствие и Висш съдебен съвет), тяхното съществуване, мястото им в съответната власт, организацията, условията, начина на формиране и мандата им." Иначе казано, само Велико народно събрание може да променя тези неща.


Според мен това решение е обида за нормалната правно-философска логика, но това няма значение. Важно е обаче да се разбере колко близка до невъзможността е всяка една промяна на конституционната уредба в каквато и да е положителна посока.


Ако договорените и предложени днес промени станат факт, от изброените по-горе характеристики на завареното положение биха отпаднали следните:


Същинското мнозинство на прокуратурата и главния прокурор;


Зависимостта на съда;


Съдът става самостоятелна част на системата и получава шанс да се превърне в действителното й лице.


Онова, което остава е:


Не-зависимостта на Главния прокурор и изкушението тази фигура да е king-maker;


Прикритието на личното участие във вземаните решения;


Възможностите за имплицитно влияние на прокурора и негов сговор с Някой.


За съда тези влияния с възможности за сговор вече изглеждат почти невъзможни.  Разбира се, личните привързаности и навици – от ходене на лов и риболов до семейни партита с караоке – не могат да бъдат контролирани с никакви закони и конституция.


Невидимите последици


Най-важната последица от промените в конституцията, ако минат, е, че постепенно ще може да се пристъпи и към изместване на прокуратурата към изпълнителната власт. Бетонът на сегашната уредба вече ще е напукан.


Не е вярно, че няма анализ на онова, което българските граждани губят от сегашната уредба.  Проблемът е, че тези анализи са икономически и се виждат като резултат в благосъстоянието.  Техният език е неразбираем за мнозина политици, политовъди и правници.


Поради липса на друг обхватен меродавен обзор, ще се позова на един скорошен доклад на Световната банка за "Производителността в България. (Уроци от миналото, възможности за бъдещето)" и на свои наблюдения на ставащото в сегашното законодателно събрание. Ако положението се запази, може да се очаква следното:


Запазване на слабостта на съдебната система в осигуряването на предвидимост на правата на собственост, изпълнението на договорите и стопанската среда, които влияят върху сега незавидните позиции на България в международните класации за конкурентност (в които тя не се представя добре именно по тези показатели);


Липса на напредък в ефективността на системата (въпреки че тя е по-добре финансово осигурена и включва повече персонал от тази на други страни с по-високи доходи на населението);


Запазване на относително дългата продължителност на съдебното дирене, процес и задоволителен резултат на решенията на съда – само в две страни от Европа продължителността на вземането на решения от съда е по-дълъг (Словакия и Гърция);


Незадоволително усещане за надеждност, предвидимост и чистота на системата.


Други пазарни и стопански системи – договори между граждани, между фирми и между граждани и фирми, между спестители и банки, между търсачи на кредити и банки, отношения между фирми, изпаднали в неплатежоспособност или несъстоятелност, и техните кредитори, които и сега бележат известна липса на сигурност и незавидни места в международните сравнения, не биха могли да подобрят своята роля в регулирането на сделки и отношения;


Усещането за неефективност и несправедливост ще засили опитите за намиране на чудотворни решения, каквито и в момента отлежават в парламента, като например: някои от промените в ГПК, предлагани от ПФ, АБВ и БСП, регулирането на търговците (БСП), принудителното изпълнение и частните съдебни изпълнители (БСП), защитата на потребителите и здравето (РБ) и намеренията за изменение в несъстоятелността на търговците (ГЕРБ) и физическите лица (АБВ);


Дори редките смислени предложения за регулиране в тези области не биха били осъществени от непроменена съдебна система.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2267 Неутрално

    "Реформирайте" цацата. По-скоро я телепортирайте некъде...

  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    няма как червени кадри да станат сини или зелени ,трябва лустрация ,все едно циганина да го обявиш ,че се реформира и вече не е циганин

  3. 3 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 648 Неутрално

    С други думи - нищо не става. Лошо, лошо.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  4. 4 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Не само ВСС-то, ами повечето СС-та трябва да се реформират в България. От къде ще вземем всичките съдии които да не съдят според парата - не се сещам. Като знам манталитета на българина да поставя парите над човека, да се кланя на парата....то за това дявола шъта по тези земи.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5910 Неутрално

    да има наказателна отговорност за прокурори и съдии, които не спазват Закона при изпълнение на службата си !!! и пълна конфискация !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5910 Любопитно

    До коментар [#4] от "oporna_to4ka":

    какви са тези СС-та ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    Живеем в държава в която голям процент са цигани, на един работещ се пада един пенсионер, 60% от хората знаят единствено бизнес при който нещо се бута под масата, младото поколение е необразовано, комунягите са си още живи и по градовете и по селата, бившото ДС неперекъснато върти номера, журналистите са подкупни, който се докопа до властта смят че е там завинаги, а за капак и руснаците непрекъснато ни тормозят и пречат.

    Е кой да го гласува това мнозинство дето да извърши радикални съдебни реформи. Аз не знам дали това на което се съгласиха е достатъчно и не знам дали изобщо ще работи. Обаче поне нещо мръдна и имайки предвид че по-зле няма как да стане значи чакаме и се надяваме.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  9. 9 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1009 Неутрално

    Имаме сделка-полуреформа в конституцията, срещу ДОразсипването на НЕК чрез нови ВЕИ привилегии! От ГЕРБ+ДПС=БОСТАН! След 1-2 години руснаците ще изкупят НЕК на безценица, ДПС и ГЕРБ ще са прибрали новите комисионни, а от полупромените в конституцията, я има ефект след 10 години, я няма!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  10. 10 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    До коментар [#8] от "oporna_to4ka":

    Прав е Кмета в подписа си .
    Това е самата истина дано не ти се налага да я разбереш.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  11. 11 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Да,съдът е и икономика.Преди всичко.Тази насока е много правилно зададена в статията.Това трябва да се обяснява непрекъснато на българските граждани:пряката връзка между върховенството на закона и високите доходи.
    Меглена Кунева я зададе преди няколко години в едно телевизионно интервю.Беше по времето,когато се попълваше съставът на Конституционният съд и скандалът "Марковска".
    За да бъде по-добре разбрана от водещата,тя каза:"Конституционният съд е икономика."

  12. 12 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    Панацеята, според Станчев, да резнем вратлето на прокурора е колкото смехотворна, толкова и фалшиво концептуална. Цял народ чу как мутрата-премиер първо закриляше контрабанда, а после търгуваше с влияние. Но не-еее, това не били годни за съда доказателства, моля ви се. Вероятно Цацаров е виновен за "пропуска" в закона. Сигурно пак прокуратурата е виновна, че гнусен педофил като Кузов беше осъден условно(!!!). За позора "Борилски" изобщо да не коментираме... но може би пак Цацаров, а? Фамозното дело "Октопод" се точи вече 5-а година и няма съмнение, че само прокуратурата пречи един одиозен мафиот да бъде осъден в обозримо бъдеще. Пернишките измамници Людмил Стойков и Марио Николов също се радват на свободата си заради Цацаров. Братя Галеви тоже. Фактическият отказ на ВКС от правосъдие по Цветанов най-вероятно пак е дело на Цацаров...

    За съжаление внушенията, че някак си разделянето на ВСС ще ни спаси от всичко изброено е пълна илюзия. Но нали умните и красивите се хранят с илюзии.

  13. 13 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 986 Весело

    [quote#4:"oporna_to4ka"]От къде ще вземем всичките съдии които да не съдят според парата - не се сещам. [/quote]
    От Скандинавия, как от къде?!? От там (и от Германия) може да се вземат и прокурори, и полицаи, и следователи. И двойни заплати от тамошните да им се плащат-за 3-4 години България излиза на плюс от сделката

    А междувременно-СТРОГ подбор на местните кадри за професионалните им способностти, и щателно разследване на икономическото им положение. С опция за едногодишна амнистия на призналите си незаконните доходи. И после, като вкарат в пандиза за дъъъълги години 3-4 "магистрата" (и им отнемат имуществото)-амнистията се удължава с още 1/2 г'. Ще има опашки от кандидати за амнистия

    Е, помечтах си малце неделя заран, нищо лошо, нали?
    До коментар [#4] от "oporna_to4ka":

    П.С. Доживях да ти цъкна "+" !

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  14. 14 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1367 Неутрално

    Тази Конституция е етатична и не работи в полза на отделния гражданин.
    ==========
    '' Правовата теория също се произнася по целите на държавата. Според нея цел на държавата е да осъществява правовия ред, в който индивидът проявява своите възможности. Кант мисли, че държавата е тържество на правната идея. Други автори твърдят, че осъществяването на правото означава държавата да създаде условия за всестранното развитие на човешката личност (Аренс).
    Налице са и други разбирания за целите на държавата. Например, Хуго Гроции причислява към тях "спазване на правото и за обща полза".[7,79] Колер (Йозеф) - 1849-1919 г. приема, че целта на държавата е да осъществи културните изисквания на човечеството и защитата срещу антикултурата във всички страни на човешката дейност.''

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  15. 15 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#13:"Мойше! Толкоз!!!"]П.С. Доживях да ти цъкна "+" [/quote]
    И аз. Как се правиш на гламав иначее - опасен си.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  16. 16 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 4209 Неутрално

    а има едно действително просто , трайно и крайно решение . просто всички срс , записи , тефтери ..... се приемат за законни . тинята сама ще изплува и изчисти . всичко друго са пазарлъци за дял от "незаконните" срс-та

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  17. 17 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5910 Неутрално

    До коментар [#8] от "oporna_to4ka":

    питай господарите си.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5910 Неутрално

    До коментар [#13] от "Мойше! Толкоз!!!":

    ЕС и ЕК ще им плащат заплатите на драго сърце. и на тях ще им излезе на + а не само да се УСВОЯВАТ еврофондовете на абонаментен принцип !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5910 Любопитно

    До коментар [#4] от "oporna_to4ka":

    защо не отговаряш на въпроса ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  20. 20 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Любопитно

    До коментар [#13] от "Мойше! Толкоз!!!":
    [quote#13:"Мойше! Толкоз!!!"]От Скандинавия, как от къде?!? От там (и от Германия) може да се вземат и прокурори, и полицаи, и следователи. И двойни заплати от тамошните да им се плащат-за 3-4 години България излиза на плюс от сделката....[/quote]

    Само ще дам един пример:
    Преди време по време на югоембаргото докараха ЮНПРОФОР и митничари от Германия да налагат контрол на Калотина.
    Един от немските митничари да го наречем Ханс се прави 2-3 месеца на стриктен и после като се поогледа наоколо за няколко месеца си купи вила в Швейцария за 320000 марки.
    Казвам го от позицията на запознат,видял и знаещ.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  21. 21 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2635 Неутрално

    Най-важната последица от промените в конституцията, ако минат, е, че постепенно ще може да се пристъпи и към изместване на прокуратурата към изпълнителната власт. Бетонът на сегашната уредба вече ще е напукан."Ами с такова мнозинство в парламента и това е добре.Дано реформаторското мнозинство следващия парламент има повече мнозинство,за да извърши и останалите промени.То е очевидно,че сега нямахме съгласие,а уговаряне.Пак е файда,че въобще тръгна тази съдебна реформа.С миша крачка,ама тръгна.

  22. 22 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#7] от "emil (НА БАС ЧЕ ЩЕ СЕ ИЗВЪРТЯТ ЗА РЕФЕРЕНДУМА)":
    [quote#7:"emil (НА БАС ЧЕ ЩЕ СЕ ИЗВЪРТЯТ ЗА РЕФЕРЕНДУМА)"] Аз не знам дали това на което се съгласиха е достатъчно и не знам дали изобщо ще работи. [/quote]

    Абсолютно прав си за всичко написано!
    Обаче това на което се съгласиха нито е достатъчно , нито ще работи!
    То е за пред "началниците" в Брюксел и заради некакъв си даже непълен Шенген.
    А няма да работи щото решаващите външни фактори които биха могли да променят съдебната система не са заинтересовани да направят реална реформа защото сега им е по-добре.
    Решаващите вътрешни фактори също.Да искаш от съдебната система да се самореформира е като да местиш гроб - помощ отвътре никаква.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  23. 23 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#20:"navy"]Един от немските митничари да го наречем Ханс се прави 2-3 месеца на стриктен и после като се поогледа наоколо за няколко месеца си купи вила в Швейцария за 320000 марки.
    Казвам го от позицията на запознат,видял и знаещ. [/quote]
    Пак те хващам да послъгваш! Всичките тези дитирамби имат една цел - да внушиш на по лекомислените - Всички са маскари.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  24. 24 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5910 Весело

    До коментар [#23] от "oporna_to4ka":

    нещо избягваш отговора !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  25. 25 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#14:"Танас"] Други автори твърдят, че осъществяването на правото означава държавата да създаде условия за всестранното развитие на човешката личност (Аренс).[/quote]

    Нещо подобно беше записано в програмата на Партия Либерален Конгрес през 1991 г. Или по-точно:
    "Пра­во­то е сис­те­ма от ес­тес­т­ве­ни прин­ци­пи и нор­ми за нор­ма­тив­но сти­му­ли­ра­не на съ­щес­т­ву­ва­не­то и оп­ти­мал­но­то раз­ви­тие на чо­веш­ка­та лич­ност."
    Но тогава на никой не му пукаше за тези неща.

  26. 26 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Весело

    До коментар [#23] от "oporna_to4ka":
    За неколко месеца успя да напишеш/или са ти ги написали/ 3-4 смислени изречения /таман мислех да похваля коментар 4/ и бързаш да се наакаш на метеното.
    Относно хващането можеш да ме хванеш само за .......шлифера.
    Има по-умни гербери/не казвам фурашки/ ,които са способни да се дърлят с мене , ама ти си много далече от тях ентилектулно.
    И за В-група не ставаш!


    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  27. 27 Профил на socialen
    socialen
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Много слаб либертариански анализ. Както винаги, пропаганда.

    Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bg
  28. 28 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    До коментар [#11] от "Вячеслав Атанасов":

    Разбира се ,че правосъдието е и икономика.Кой ще си вложи парите тук при корумпирани съд и прокуратура.Гнили ябълки.

  29. 29 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3124 Разстроено

    До коментар [#21] от "chicago514":

    Трябва сериозен ремонт в прокуратурата , но в това НС няма да стане, а сигурно и в следващото...

  30. 30 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 445 Неутрално

    [quote#20:"navy"]за няколко месеца си купи вила в Швейцария за 320000 марки.[/quote]
    За толкова пари едва ще си купиш двустаен в лош мюнхенски квартал. Посмали малко!

  31. 31 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Можем много просто да си оправим съдебната система -- да плащаме на чужди съдилища за по-голеите дела, а за българските съдии и главения прокурор само битови скандали, разводи, регистрации на фирми, драстично намаляване на заплатите за съдиита и прокурорите със съответни (не малки) премии при успешни дела!

  32. 32 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1264 Неутрално

    До коментар [#29] от "hodounski":

    +++
    И преди всичко да въведат механизъм за отчетност на прокуратурата. Въпреки, че изкушението за вмешателство ще е голямо.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  33. 33 Профил на Дръж се Землю шваба те мачка!
    Дръж се Землю шваба те мачка!
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Цялата статия е едно тинтири-минтири, това което се предлага не е съдебна реформа, а някаква козметична промяна, при което нещата в съда ще си продължат по стария начин!

    Не ви ли стана ясно, че политиците в България не желаят съдебна реформа, на тях им стига сегашната коруптна система, борбата сега е кой да си вкара повече свои съдии на ключови функции!

    Язък за гръмкото име на реформаторите, кьор-фишек се оказаха!

    Демократите не признават двойните стандарти! https://www.youtube.com/watch?v=I7X3mmYcjxo
  34. 34 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3579 Неутрално

    Неточно та чак Лъжа:

    "Прокуратура не е де факто съдебната система...".

    Истина:

    Де факто прокуратурата е така срасната със съдебната система,
    че чак е неразличима от...

    Конституционно е: част от съдебната власт.

    Но, де факто, също:
    твърде често е практически неразличима от Съдийска съдилищна власт, което е голям проблем.

    Точно казано:

    Съдебната съдилищна власт _би_трябвало_да_е_
    Независима от прокурорската.

    Първо за "Балтона".
    След това за "копчето".

    Прокуратурата _би_трябвало_да е_ ...

    Много неточно, объркано и обръкващо:

    "Прокуратура не е де факто съдебната система,
    но е самостоятелна,
    а съдът е тази система,
    но не е самостоятелна нейна част".

    Точно Предложено:

    Прокуратурата трябва да е изцяло извън ВВС.

    В правомощия на обикновено НС е
    (поне) да промени Подконституционни закони,
    които да гарантират практически независимостта на Съдийска съдилищна власт от по-низша прокурорска.

    В и с отделни Сгради, "палати", администрации, колегии, съвети...

    Това са две власти с Конституционно аналогични структури,
    но -- пак под Конституцията: съществено Различни.

    Съдийската власт е Висша, с компетенции на Арбитър,
    каквато прокурорската определено Не е.

  35. 35 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#30] от "bawarec":

    1995 година!

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  36. 36 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 769 Неутрално

    Необходима е тотална смяна на системата. Не на болтчета в нея. Защото лицата може да са други, но няма как да са различни. Резултатът ще е същия. БЕЗ ЛУСТРАЦИЯ НЕ МОЖЕ ДА СЕ СМЕНИ СИСТЕМАТА!

  37. 37 Профил на matera
    matera
    Рейтинг: 674 Неутрално

    Страхът е нормално човешко състояние при определени обстоятелства.Когато обаче този страх обзема политици, управници, магистрати и други овластен и лица, това вече е знак, за гузна съвест.Какво излиза, че ние ги избираме, делегира ме им права, привилегии и власт, а те открито ни заявяват, че ще си крадат колкото си искат и си гласуват закони, които да ги пазят.На народа се обещават балончета, свирки, Шанген и да се хване за палците.Време е нашето правосъдие да се нарича КРИВОСЪДИЕ , а съдебните институции храмове за послушници.

  38. 38 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8649 Неутрално

    Комунистите и ченгетата си приеха конституцията,те знаеха какво правят и сега,след толкова години още се мотаме като пате в кълчища.Не знам дали някога този дебелоглав българин ще избере такова мнозинство,че да направи всичко,както трябва.Без компромиси и кандърми.

  39. 39 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 445 Неутрално

    До коментар [#35] от "navy":

    Точно така, през 1995 г.

  40. 40 Профил на ssg
    ssg
    Рейтинг: 388 Неутрално

    [quote#1:"Хи-хи"]"Реформирайте"; цацата. По-скоро я телепортирайте некъде...[/quote]
    Бойко не го е избирал за това - да бъде телепортиран.

  41. 41 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2160 Весело

    "Проблемът е, че тези анализи са икономически и се виждат като резултат в благосъстоянието. Техният език е неразбираем за мнозина политици, политовъди и правници."
    Досущ като астролозите - Езикът на звездите е неразбираем за простолюдието, затова авторът ще им "фърля боб" за "светлото им бъдеще"

    "ще се позова на един скорошен доклад на Световната банка за "Производителността в България."
    Какво казва Световната банка за законодателството ни, писано "на крак" и "на килограм"? Световната банка разбира ли от право? Ако да, кой е лицензирал? Същото се отнася и за автора. Защото проблемът на България, че законодателството се прави от "дългогодишни" юристи как Пеевски, ченгета-търговци-баничарки как Доган и Места и професори на правното нищо как Корнезов и Михов (вносител на законопроекта за ДАНС, с който останахме окончателно без национална сигурност).

  42. 42 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2160 Любопитно

    [quote#5:"КМЕТ В СЯНКА"]да има наказателна отговорност за прокурори и съдии, които не спазват Закона при изпълнение на службата си !!! [/quote]
    Кой ще повдигне обвинението? Друг прокурор? Следователят, който е длъжен да докладва на наблюдаващия прокурор, когото ще разследва?
    И по коя норма на непрекъснато променящото се законодателство? Действащата норма по време на нарушението, която норма в последствие е обявена за неконституционна, или текущата норма, която въвежда несъществуващо правно понятие по време на нарушението?

    Апропо, какви са "служебните задължения" на главния прокурор? Защита на държавния интерес или защита "човешките права" и правата на "щастливите кокошки? И как при кадруването, което май му е единственото задължение, ще носи наказателна отговорност за некадърните прокурори, които иначе са "сертифицирани" като блестящи юристи от "велики" университети как "Магнаурската школа" в Симеоново, нов български, ЮЗУ, пернишката П.У.Т.К.А. или някаква фондация или НПО-шка, на хранилка на чуждо разузнаване?

  43. 43 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#12] от "Lemmy": ≪За съжаление внушенията, че някак си разделянето на ВСС ще ни спаси от всичко изброено е пълна илюзия. Но нали умните и красивите се хранят с илюзии.≫

    Напълно съм съгласен с целия коментар, без последното изречение, според което умните и красивите (алюзия за глупавото самочувствие на протестиращите, водени от Протестна мрежа, които се самопротивопоставиха на народа, защото те били хубави, млади, умни и богати, а народът не бил), които се хранели с илюзии.

    Всъщност истината е, че те хранят народа с илюзии, а самите те се хранят с парите, които щедро им плащат наистина богатите за това, че те нас ни хранят с илюзии.

  44. 44 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 768 Любопитно

    Накратко: ако новите предложения минат наесен,пак ще е много зле, но има шанс за "пропукване". Но вероятно няма да минат / предвид какъв е КС /...
    И к'во правим???

  45. 45 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Това, което е положително в предложената ни тук статия за коментиране, е че в нея за пръв път може би някой казва какво иска и защо го иска. Всичко останало е манипулирано, което е очаквано. В края на краищата добрият манипулатор прави точно това: Казва част от истината, за да спечели доверието на аудиторията, след което лекичко прокарва своите подвеждащи псевдоистини.

    И така, борбата е за овладяване на съдебната система. Но тъй като тя вече е овладяна, при което основната фигура, която прокарва в нея чуждото влияние, е главният прокурор, за да успеем, ще трябва да разделим съдебната система на две, да изритаме прокурорите малко по-настрана и да овладеем съда, който има последната дума в процесите и, следователно, нещата ще се решават както кажем ние.

    Защото ако някой е могъл да овладее и незримо да управлява дистанционно цялата съдебна система в нейния сегашен вид, съда, прокуратурата и следствието, какво му пречи на същия този НЯКОЙ или някакъв съвсем друг физически или юридически субект да овладее поотделно двете части на уж реформираната съдебна система и формално реформирани, на практика нещата да си останат на практика такива, каквито са и сега? Или КОЙ да продължава да си контролира прокуратурата, а този НЯКОЙ от предходното изречение да овладее съда, което с нищо не превъзхожда сегашното състояние на съдебната система?

    За да направим реформа, която би ни гарантирала истинска независимост на съдебната система от странични влияния, преди всичко би трябвало да знаем, кои са причините, които за довели до възможността една от основните държавни власти да бъде корумпирана до такава степен. Но нима е тайна, че е корумпирана не само съдебната – че на практика са корумпирани и трите ни основни държавни власти? И нима не е ясно, че точно защото всички висши управленчески институции в държавата са корумпирани, главният прокурор може да рекетира техните ръководители и служители и по този начин да налага своята воля на другите, именно защото те са корумпирани и поради това са уязвими?

    Така че преди да почнем да правим структурни промени, първо трябва да си отговорим на въпроса: Защо държавната ни власт е тотално корумпирана? И да премахнем причините, поради които властовѝте ни институции са корумпирани и поради това – зависими от този, който е успял да ги корумпира и да диктува техните управленчески действия.

    Но и това все още не е достатъчно. Нашите политически и идеологически лаладжии много обичат да говорят за взаимната независимост една от друга на трите държавни власти. И нека приемем, че нашите голеееееееееми реформатори от най-реформаторския от всички реформаторски блокове по света, чийто най-изявен лидер, Радан Кънев, и неговите съветници – меритократи от ИПИ-то на на автора на разглежданата статия, наистина искат и успеят да направят съдебната власт абсолютно независима от другите държавни власти, в това число и от прокуратурата. Гарантира ли това изрядната работа на тази абсолютно независима съдебна власт?

    Въпросът не съм го измислил аз. Той е поставен на дневен ред още от Шарл Луи Монтескьо (1689–1755). И е извънредно важен. А преди това от Солон, създателя на Атинската държава, и от плебеите на Рим преди около 25 века. Защото както казва теорията и както го доказва обществената практика, една власт, която не зависи от никого и самá комплектова своя управленчески състав, след не много дълго време забравя за интересите на обществото и целите, за които е била създадена, и започва да обслужва предимно сама себе си. Защото ако върху някакъв процес, па бил той и управленчески, не е установен контрол, с времето той постепенно еволюира, като се влияе все повече и повече от интересите на управляващите, докато на края основната му дейност се сведе до обслужването на тези интереси. Назначаването на контрольори не върши никаква работа, защото те ще бъдат назначени от управниците на системата и, следователно, ще са изцяло зависими от тях.

    За такива неща обаче не се приказва. А очистено от подвеждащи подробности, това, което ни казва авторът, е: Първо, ние на всяка цена трябва да направим някакви, макар и съвсем лъжливи и излишни реформи, за да може РБ или поне ДСБ да остане на политическата арена и да влезе отново в парламента. И второ, ще се опитаме да овладеем поне съда, след като няма как сега да се справим с главния прокурор и с неговите задкулисни господари в парламента. А после – каквото сабята покаже!

    Е, в това може и да успеят. Но че с това ще подобрят работата на съдебната система като цяло, не е нищо повече от един не много смешен виц.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK