Колко зелен е червеният кен?

Колко зелен е червеният кен?

© Associated Press



През 2007 г. компанията Кока-Кола обяви, че си поставя като цел от 2020 г. да може да връща в природата цялото количество вода, което е използвала като ресурс за своите напитки като краен продукт. На 24 август 2015 г. компанията съобщи, че е постигнала тази цел, пет години предсрочно.


Препубликуваме коментар на новината на Боян Рашев от сайта на "Екип" (Експертен клуб за икономика и политика). Боян Рашев е магистър по управление на околната среда и природните ресурси и е управляващ партньор в консултантската фирма по устойчиво развитие "Denkstatt". Той е консултант по устойчиво развитие, екологичен мениджмънт и управление на водите на The Coca-Cola Company, Coca-Cola Hellenic и Кока-Кола ХБК България.


Преди осем години Кока-Кола си поставя за цел до 2020 г. да връща в природата цялото количество вода, което използва в продуктите си. На 24 август, 2015 г. компанията обяви, че е постигнала целта си пет години предсрочно.




За разлика от екологичните драми, с които ни заливат ежедневно – ресурсите са на изчерпване, краят на света е близко и т.н. – тази новина изобщо не бе отразена в българските медии, а по света се появи само в тясноспециализирани издания. Това е един от хилядите добри примери, но въпреки тях крайният резултат е, че човечеството живее в състояние на постоянна психоза и усещане за обреченост, които се дължат преди всичко на медийно правило номер едно: "Добрата новина е лошата новина".


Но да се върнем към новината, за да разберем какво всъщност значи тя за сложните отношенията между Кока-Кола и водата. През 2014 г. компанията използва над 300 млрд. литра вода в производството си. От тях 162 млрд. литра отиват в продуктите й, а останалите се изхвърлят като отпадъчни води в реки, езера, блата и морета. За да получим представа за мащаба – това е повече от обема на яз. Белмекен (144 млрд. л.), но доста по-малко от този на яз. Искър (650 млрд. л.).


В исторически план първи приоритет се явява пречистването на отпадъчните води. Причината е ясна – замърсената вода разболява както хората, така и водните екосистеми. Компанията си поставя за цел да връща само пречистена вода в природата, сама си налага изключително строги стандарти и днес практически всички заводи ги спазват (>99%). В много държави те са първите, а в някои си остават единствените работещи пречиствателни станции за отпадъчни води, построени до момента.


През 2004 г. се случва драмата в щата Керала, Индия, където компанията е обвинена, че "източва" водата на земеделците и заводът й е затворен от местните власти. Впоследствие сушата, разбира се, продължава, тъй като дълбоките хоризонти, от които Кока-Кола черпи, нямат връзка с повърхностните водоносни слоеве, използвани за напояване, а дългоочакваните валежи просто не идват. Ударът по репутацията й обаче е болезнен и компанията форсира глобалната си програма за повишаване на водната ефективност.


В резултат потреблението на вода за производството на литър напитка спада от 2.68 (2004 г.) на 2.03 л. (2014 г.; цел – 1.75 л., 2020 г.), благодарение на оптимизации във всички процеси и бутилиращи заводи.


Освен това всички заводи правят оценки на уязвимостта на водоизточниците си, изпълняват планове за опазването им и подпомагат местните общности в решаването на водни проблеми. Цената на водата е практически без значение – тези инвестиции почти никъде нямат възвръщаемост под 10-15 г. Целта е ясна – минимизиране на отнемането на води от местните източници и предотвратяване на втора подобна история.


По-късно се появява концепцията за продуктова отговорност в целия жизнен цикъл.


В резултат на изчисляване на т. нар. воден отпечатък например се оказва, че водата за отглеждане, преработка и производство на захар е около 25 пъти повече от тази в самия червен кен, а замърсяването в целия процес – много по-голямо от това на бутилиращите заводи. Няма друг фактор, който толкова силно да е допринесъл за пречистването на глобалната захарна индустрия, колкото учтивата молба за данни от Кока-Кола. В бизнеса, когато най-важният ти клиент говори, е разумно да слушаш… и да вземаш превантивни мерки.


Дотук с нормалната бизнес логика. Минимум замърсяване, максимум ефективност, добри отношения на местно ниво, продуктова отговорност – какво повече може да направи една компания, която все пак съществува, за да печели? Оказва се, че може.


През 2007 г. компанията решава, че трябва да връща в природата цялото количество вода, което използва в продуктите си. Ясно е, че всеки потребител връща в природата въпросната вода по един или друг начин. Компанията обаче иска за всеки произведен литър да направи така, че един литър вода да отиде точно там, където има най-голяма нужда от него – преди всичко в най-ценните влажни зони по света. Влажните зони – езера, блата, мочурища, стари речни корита, мангрови гори и др. – са едновременно най-богатите на живот и най-застрашени от унищожение екосистеми на глобално ниво. А Кока-Кола за отрицателно време се превръща в природозащитен фактор от планетарен мащаб – днес компанията финансира общо 209 проекта за възстановяването им, които се реализират с партньорски организации в 61 страни. Навсякъде се търсят максимални ползи както за биологичното разнообразие, така и за местните хора. И търсенето на още по-добри начини продължава и никога няма да спре…


Новината от Кока-Кола практически означава, че от днес нататък компанията ще оперира с нулево нетно въздействие върху водите и водните екосистеми на планетата. Означава, че най-значимите стъпки в опазването на околната среда се случват не когато някой с много власт е решил така, а когато свободният пазар, потребителите и рискът за репутацията притискат глобалните компании да се променят, за да променят средата и да решават проблемите.


Означава, че можете да спите спокойно, когато следващия път прочетете някъде колко е тежко положението с водата и как утре тя ще свърши – много хора работят ежедневно, за да останат тези злокобни предсказания само в медиите.


А най-хубавото е, че всичко, описано дотук, се случва и в България – заводът в Костинброд има модерна пречиствателна станция, даже от утайките й вече се произвежда енергия; ефективността му достига 1.9 л. вода за литър произведена напитка (3.2 л., 2004 г.); водопроводът в града е изграден и ремонтиран от компанията; проектите за възстановяване на влажни зони по Дунав се реализират съвместно с WWF.


И съвсем не само по отношение на водите: Кока-Кола е лидер в решаването на всякакви екологични казуси, които имат отношение към бизнеса й – от ресурсна ефективност и внедряване на биоразградими опаковки до устойчиво земеделие и намаляване на емисиите на парникови газове.


И съвсем не само в Кока-Кола: Никой глобален потребителски бранд не може дълго да изостава, защото няма как да си позволи да разочарова вездесъщия клиент, който иска да живее в по-добър свят.


А ние всички искаме.

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Ами при печалбите, които осъществява, тези нововъведения са повече от задължителни. Да видим от колко производители ще бъдат последвани.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3435 Неутрално

    Ако имнистерството на околната среда не си върши работата значи компании като Кока Кола са превзели министерството !

    "Преди осем години Кока-Кола си поставя за цел до 2020 г. да връща в природата цялото количество вода, което използва в продуктите си. " - Все едно банката да каже ,че обратно ще пусне в обръщение парите които е взела от хората ?

    Единствения начин да спасите природата е да не пиете само вода която не купувате от мултинационални компании !


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1074 Любопитно

    Пийте Кока Кола - спасете Световния океан...

    Форумът е в будна кома...
  4. 4 Профил на Ристьо
    Ристьо
    Рейтинг: 594 Весело

    [quote#3:"Ghost"]Пийте Кока Кола - спасете Световния океан[/quote]

    и аз това прочетох +++

  5. 5 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Всички приказки са ... да речем - похвални.
    На мен обаче ми се струва, че нещо е замазано под похвалните постижения: Намалянето (по данните - драстично) на употребявана вода в производството, може да се дължи и на един много елементарен факт - пълненето на кола, не в стъклени бутилки, които се мият с препарати и МНОГО ВОДА, а се ползват .... не толкова екологичните - кенчета и пластмасови бутилки.
    Къде е хвалбата, ако съм прав???
    Колкото до отделянето на средства за възстановяване на еко-равновесието - похвално, наистина!!! ... и нека и други следват примера!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  6. 6 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1190 Любопитно

    До коментар [#5] от "Georgi Yordanov":

    Кой те излъга, че кенчетата не са екологични ?!
    Ако вземеш и сметнеш колко вода и енергия е нужна за изработката и рециклирането на една стъклена бутилка, една пластмасова бутилка и кен, ще видиш че кенчето е най-екологичната опаковка.
    Що се отнася до здравето ...
    Алуминият отвътре се пръска със специален лак (добиван от царевица), който не позволява напитката да се докосва до алуминия.
    Същият лак се използва и за капачките на киселото мляко, които също са от алуминий, за бирените кенчета и т.н. !!!

    Ще ми се и бирените заводи да подходят така, защото например Каменица в Пловдив се изнася в Хасково по две причини:
    1. Сондажите вече се поизчерпват, а и качетсвото на водата се влоши
    2. Завода практически вече е в центъра на града.

    Бирените заводи, например могат да финансират залесяването, защото без гора, няма вода !

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  7. 7 Профил на true_original
    true_original
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Искам да помоля редакцията, ако има там някакви конкурси тази статия са я предложите за награда.

    Рядко се случва да видиш разумът да е облечен в букви.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  8. 8 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 896 Неутрално

    рекламна статия. какво друго да каже консултанта освен да си похвали клиента, все пак това му е основната задача, така си вади хляба.

    Истината ни прави свободни.
  9. 9 Профил на bobacho
    bobacho
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Ама продължават да сипват фруктозо-глюкозен сироп в бългаската кола и истинска захар в гръцката!

  10. 10 Профил на idianata
    idianata
    Рейтинг: 520 Неутрално

    Много хубаво, похвално! Но докато не разбера същинския механизъм - в подробности!, с който водата "се връща и то не къде да е, а тъкмо където е най-нужна" си оставам Тома Неверни. Едно е да финансираш еди колко си "проекта", съвсем друго е да вършиш работа! Колко проекти, за какво ли не, се финансират на местна почва например, а все още никой не е видял резултати .

  11. 11 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 548 Любопитно

    [quote#9:"bobacho"]Ама продължават да сипват фруктозо-глюкозен сироп в бългаската кола и истинска захар в гръцката![/quote]
    И двете са сходни по химичен състав. Важно е количеството в разтвора - над определена дневна доза е еднакво вредно. Вкусът бил различен, казват.
    Фруктозният сироп е по-евтин в САЩ, защото е дотиран щедро от държавата, а в Европа до колкото знам е с квоти. Защо у нас е със сироп, не знам, но обикновено причината е финансова.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  12. 12 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1069 Весело

    А сега да измисляи някой как да връщаме ние на 100% изпитата кока кола отново в завода...

  13. 13 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 400 Неутрално

    [quote#11:"Божикравов"]И двете са сходни по химичен състав. Важно е количеството в разтвора - над определена дневна доза е еднакво вредно.[/quote]

    Това не е така. Фруктозният сироп е отрова. Метаболизира се от черния дроб като такава - все едно е алкохол. Захарта е вредна, да, но фруктозният сироп е много по-вреден от захарта. Аз съм на мнение, че въпросният трябва да бъде забранен. За съжаление почти всички по-евтини продукти го съдържат. Радостно е, че поне вече и българските кола кенчета са с истинска захар. Но останалите продукти на кола са все още с фруктозен сироп.

    Иначе има доста интересни лекции по темата. Например: https://goo.gl/9VrQK

    ...
  14. 14 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1060 Любопитно

    До коментар [#13] от "blurred":


    [quote#13:"blurred"]Фруктозният сироп е отрова. [/quote]

    Доколкото знам, фруктозата е плодова захар. Как може сироп от плодова захар да е отровен?

    Аз не зареждам в Лукойл.
  15. 15 Профил на blurred
    blurred
    Рейтинг: 400 Неутрално

    До коментар [#14] от "simval":

    Да прав си, съкратих го по-горе заради колегата, а и не ми се пишеше дълго което не е съвсем коректно. Често и на някои опаковки правят същата "грешка". Има се предвид фруктозо-глюкозен сироп, заместител на захарта, които се извлича най-често от царевица. Която в Щатите от своя страна също е генно модифицирана. С две думи, като го видиш, бягай на далеч... виждал съм го дори и само като "глюкозен сироп", което също не е особено коректно. В цитираната лекция от тубата по-горе е обяснено доста добре. Хвърли 1 поглед ако ти е интересно.

    ...
  16. 16 Профил на rembrandt
    rembrandt
    Рейтинг: 488 Гневно

    http://ekipbg.com/kolko-zelen-e-cherveniyat-ken/

    Като копирате статии, ами поне благодарете на източника !!!

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK