
© Reuters
Публикуваме анализа на Института за пазарна икономика.
Услугата на "Юбер" е класически пример не за нелоялна конкуренция, а за несъстоятелните регулации на държавата, които се разбиват на пух и прах при появата на нещо ново.
КЗК забрани "Юбер". Тази новина предизвика вълна от коментари, а последвалите дискусии разкриха много от слабостите на обществения дебат в страната - най-видните от тях са икономическа неграмотност и използването на аргументи, които нямат отношение към темата. Всъщност, още появата на новината в медиите и първите реакции бяха озадачаващи - хората наистина вярваха, че КЗК е затворила "Юбер" и услугата вече не е на пазара. В следващите дни дори се чуваха коментари от сорта на "я, тези май още работят". Колкото и да си говорим за свободен пазар, по всичко личи, че в съзнанието на масата хора в страната е напълно възможно държавата, в лицето на някаква мракобесна комисия, от днес за утре да преустанови дейността на дадена фирма. Е, не може.
КЗК по своята същност е институция с две лица. От една страна комисията е активна в своята несанкционираща дейност като изготвя становища по различни казуси, защитавайки конкуренцията – например, като препоръчва да отпаднат регулациите на свободните професии или да няма регулация на цените на такситата. Да, в дебата за въвеждане на максималните цени на такситата, КЗК изготви становище срещу тази идея, която "премахва най-важните параметри на конкурентния процес". От друга страна обаче, комисията налага санкции, тоест наказва определени компании, на базата на мътни текстове в Закона за защита на конкуренцията, които често приравняват "добрите" с "нелоялните" - привличането на клиенти на конкурент, например, е разписано като нелоялна практика по презумпция.
В борбата си с "нелоялната" конкуренция КЗК практически налага санкции. Комисията може на хартия да постанови прекратяване на нарушението, но това е по-скоро нещо като предписание, отколкото ефективен механизъм за прекратяване на дадена дейност. В излагането на аргументите на комисията, както и в решението на Върховния административен съд се говори за това, че незабавното изпълнение "води до преустановяване на дейността на дружеството", но въпросът е дали има механизъм това незабавно изпълнение да се приложи насила. В последните години има множество случаи на компании, които биват санкционирани от КЗК за "нелоялна практика" - например при организиране на игри с големи награди, без това автоматично да води до прекратяването на съответната практика. Разделът за нелоялна конкуренция в закона, с всичката си мъглявост, се ползва по-скоро за глобяване на големи компании, отколкото за фактическа защита на конкуренцията.
Последвалите дебати в обществото "за" и "против" дейността на "Юбер" много бързо се захванаха с детайлите и избягаха от основната тема. Тук не става дума за противопоставяне на такситата и услугата на "Юбер" по различни показатели - цена, удобство, сигурност, време за пристигане и т.н. Аргумент от сорта на "Аз пък не съм доволен, нека ги забранят" е напълно несъстоятелен. Ясно е, че "Юбер" предлагат услуга, която се търси - дори в становището на таксиметровата компания, която провокира преписката в КЗК, се обяснява надълго и нашироко колко успешна е услугата "Юбер" и как печели все повече клиенти. Можем да дискутираме с дни дали е заради автоматичното разплащане, цената или просто защото е модерно, но това няма отношение към темата. Въпросът не е дали харесваме едните или другите - това е потребителски избор, а дали държавата насилствено може да прекрати една услуга, която все по-голяма група хора харесват и използват.
Услугата на "Юбер" е класически пример не за нелоялна конкуренция, а за несъстоятелните регулации на държавата, които се разбиват на пух и прах при появата на нещо ново. В крайна сметка говорим за напълно съзнателен и доброволен избор на хора да сключат сделка помежду си, която се отчита надлежно в реално време. В тази сделка държавата или администрацията нямат пръст - всъщност точно това е и проблемът на политиците. Икономическата власт на политиците не е прост резултат от изборите, а се проявява именно в механизмите за намеса на всеки един пазар и във всяка една сделка. Регулацията - например издаването на разрешение или лицензирането, е точно такъв инструмент. Иновация, която излиза извън обхвата на традиционното регулиране, е ужасна новина за всеки бюрократ. По същество споровете около "Юбер" не са "за" и "против" споделеното пътуване, а "за" и "против" намесата на държавата във всяко човешко отношение.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
chicago514
Рейтинг: 2195 НеутралноИма го и във вариант Юбер срещу държавата.
Mark Twain
Рейтинг: 440 ЛюбопитноЦиганите казаха, че няма да спазват законите. Юбер и той. Някой да е останал да ги спазва?
"Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Фордsimval
Рейтинг: 814 НеутралноЕ как да са грамотни хората, след като в икономическия факултет дори има преподаватели, които ще ви обясняват дълго и напоително в какъв хаос ще попаднем, ако не са "умните" чиновници, които бдят денонощно над нашето добруване.
Аз не зареждам в Лукойл.mihail_p
Рейтинг: 1436 Неутралнослед като за пореден път попаднах
на фалшиво такси ок супертранс, което ме ощави
по две, нямам никакви скрупули за бакшишите.
или ще се научат на конкуренция или чао.
forum_terrorist
Рейтинг: 541 НеутралноДо коментар [#4] от "mihail_p":
You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!Ама ти се качваш и си чакаш да те изненадат?! Фамозно, дрогар!
Големи яйца:)
Рейтинг: 464 НеутралноАко човек претърпи инцидент в автобус или влак, билета е неговата застраховка. Някой може ли да обясни как стоят нещата с такситата и Юбер?
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДълга и нищо неказваща статия. Жалък опит да се защити Убер с противоречащи си тези.
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКСашо
Рейтинг: 701 ВеселоЛудитите са социално движение от 19-ти век на английските производители на текстил, които протестират, често унищожавайки механизирани тъкачни станове, обявявайки се срещу промените, предизвикани от промишлената революция. Лудитите смятат, че тези промени ги оставят без работа и променят начина им на живот. 0%B8%D1%82%D0%B8
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchillhttps://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9B%D1%83%D0%B4%D
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2967 НеутралноВ Испания вече пускат първите таксита без водач.Или така или с компании като "Юбер" бъдещето за наглите бакшиши няма да е като до сега !
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !mihail_p
Рейтинг: 1436 НеутралноДо коментар [#7] от "Darth Plagueis":
оо аз ще защитавам юбер докрай.
нашите бакшиши са разпасли се бандити.
точка.
трябва малко да се поизпотят.
не само на стоянките
и ми къса ми е дестинацията
и да те правят на луд.
война на бакшишите.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#6] от "neznaiko.bg":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКАми надяваш се да е имал застраховка на местата в гражданската си, иначе гориш.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#10] от "mihail_p":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКНяма лошо. Само че ти защитаваш пазарен избор, а аз съм против нарушаване на законите. Двете неща са съвсем различни - Юбер да си спазват законите, пък нека мачкат бакшишите тогава колкото си искат.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2967 НеутралноДо коментар [#12] от "Darth Plagueis":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !А когато законите нямат нищо общо с реалноста и дори толерират бакшишите, какво става ?
lordcris
Рейтинг: 734 НеутралноКЗК да се затвори.
И другари комунете, време ви е да се изселите в Русия. Там няма опастност от иновации.
hope
Рейтинг: 3296 НеутралноТози Юбер не го ли забраниха вече в половин европа?
Любовта ще спаси света!!!От статията не става ясно.
teridan
Рейтинг: 808 НеутралноПо-скоро корумпираната държава срещу Юбер, защото зад решенията на държавата стои някое заинтересовано лоби.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКЗаконите се спазват, каквито и да са. Ако някой не го кефи - инициира промяната им.
Иначе е ясно, че облагодетелстват бакшишите - карат ги да плащат лиценз и да спазват некви изисквания. Къде-къде по-тежко е да си Убер, и да си джиткаш ей така без нищо, нали...
shileto
Рейтинг: 1074 НеутралноКато плащате данъци и лицензи, държавата няма да воюва с никой юберец
futurika
Рейтинг: 442 НеутралноНокой не е успял да спре новото за дълго. Дори и държава като като нашата.
tily_lily
Рейтинг: 541 НеутралноБългарсикят регулатор не разбира бизнеса, но пък се е цанил за надзорник. Мухлясалите закони, които прилагат селективно, няма как да са в крак с развитието.
Българският регулатор си представя, че бизнесът трябва да работи като него - от 9 до 5, като нищонеправенето и некомпетентността нямат значение и даже са предпочитани. И българският регулатор хич не се и сеща, че ако икономиката работи както си представят лемурите, няма да има нищо. Ако нещо е постигнато в тая държава, то е въпреки "правилата", "законите" и останалата архаична литература, която наричат регулаторна, но успешно използват главно като бухалка.
Големи яйца:)
Рейтинг: 464 НеутралноДо коментар [#11] от "Darth Plagueis":
Не на такъв отговор се надявах
Изумява ме, че интелигентни хора смесват иновативността и предприемачеството със свободията и колко е готино да не се плаща нищо.
teridan
Рейтинг: 808 НеутралноКомисията за защита на конкуренцията в случая действа като комисия за защита от конкуренцията.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#15] от "hope":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКЗатвориха го, но в нормалните страни това среща подкрепата на обществото. Среща я, защото там мразят някой да е по-равен от другите и обичат всички да спазват правилата.
А това е факт, защото голяма част от хората в нормалните страни сами изкарват хляба си и знаят какво е да има привилегирован. У нас почти всички са заплатаджии и нямат идея какво се случва извън службичката им.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#21] от "neznaiko.bg":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКАми няма как да очакваш отговорност от водача на Убер. Ти отношения с него нямаш, ти плащаш на фирмата, не на водача.
teridan
Рейтинг: 808 Неутрално[quote#6:"neznaiko.bg"]Ако човек претърпи инцидент в автобус или влак, билета е неговата застраховка. Някой може ли да обясни как стоят нещата с такситата и Юбер?[/quote]
Гражданска отговорност, задължителна е и трябва да покрива нанесени щети на трето лице за доста солидна сума. Обаче в България застрахователите произлизат от мутренския бизнес, така че не разчитай много на каквато и да е застраховка - нито на застраховките от билетите, нито на каквато и да е друга.
hope
Рейтинг: 3296 НеутралноДо коментар [#23] от "Darth Plagueis":
Любовта ще спаси света!!!Не знам как ИПИ са пропуснали това, което си отбелязал.
Боян Цветков
Рейтинг: 434 Неутрално[quote#13:"'ΕΡΕΒΟΣ"]А когато законите нямат нищо общо с реалноста и дори толерират бакшишите, какво става ?[/quote]
"You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your TouchТочно там е проблемът - законите остарели, бюрократи много. За мен логичното решение е просто държавата да си стегне балко бюджета и да премахне безумните такси за лицензиране, а просто да остави изисквания, които да осигурят елементарната безопасност на хората като споменатата вече застраховка. (тя струва нещо от сорта на 5-20 лв за година, което мисля, че не е нещо безумно.)
Така или иначе идеята на тези такси е само да се пълни гушата на държавната бюрократична система и нищо повече. Тези лицензионни такси не произвеждат нито по-добро качество, нито премахват истинските нелоялни конкуренти като копърките например, а да не говорим дори за купените или измислени книжки на шофьорите на "легитимните" таксиметрови компании.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноЛош закон,но закон!-римска поговорка!
Закона е над всички,а не Юбер!
Сашо
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#6] от "neznaiko.bg":
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillГледайки реално на нещата, вместо само "на книга" - Убер се явява доста по-безопасен закон в момента. Автомобилите са лични - шофьорите ги пазят. Автомобилите са задължително поддържани и сравнително нови. Дори само при опасно шофиране, клиентът веднага дава ниска оценка и това се забелязва от работодателите на шофьора.
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2358 НеутралноДа ви кажа честно не ми пука, не ползвам нито закриляните от държавата таксита нито свободния проект Юбер !
Libertarianism is just anarchy for rich peopleНо съм повече на страната на Юбер защото щом в една държава картели и монополи превземат всичко, значи КЗК и държавата изобщо са превзети от картелите и монополите!
devian
Рейтинг: 221 НеутралноDevian
Публикувано през m.dnevnik.bg
Сашо
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#28] от "rurade":
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill"Ако един закон е несправедлив, човек е не само има правото да не го спазва, той е длъжен да го направи."
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#32:"Сашо"]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill32
18:14
02 окт, 2015
Томас Джеферсън
До коментар [#28] от "rurade":
"Ако един закон е несправедлив, човек е не само има правото да не го спазва, той е длъжен да го направи." [/quote]
Боян Цветков
Рейтинг: 434 Неутрално[quote#23:"Darth Plagueis"]А това е факт, защото голяма част от хората в нормалните страни сами изкарват хляба си и знаят какво е да има привилегирован. У нас почти всички са заплатаджии и нямат идея какво се случва извън службичката им.[/quote]
"You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your TouchНека не генерализираме "в нормалните страни". В днешно време драги колеги съфорумци в дневник, такива държави просто няма, особено в Европа, а в щатите са започнали също да полудяват. Има западно социалистически и източно социалистически тип държави. Във Франция Юбер е забранен, отново защото искат да пълнят гушите на всички функционери (държавни служители).
За да може да работи една икономика добре (от което ВСИЧКИ печелят, а не само определени кръгове) трябва да има по-малко държава във всички сфери на живот, особено икономическата.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 Неутрално[quote#25:"teridan"]Гражданска отговорност, задължителна е и трябва да покрива нанесени щети на трето лице за доста солидна сума.[/quote]
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКЪхъ... сигурна работа. Добре, че се появи един експерт да ни светне, па нищо, че говори глупости...
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#32] от "Сашо":
Няма такива работи!Тук е демокрация и правова държава-всеки трябва да спазва закона,независимо от личното си мнение !
Незнанието на закона също не е причина да не се спазва!
lz73
Рейтинг: 1540 НеутралноДо коментар [#21] от "neznaiko.bg":
[quote#21:"neznaiko.bg"]...и колко е готино да не се плаща нищо. [/quote]
Явно не си схванал! Никой разумен човек не би си помислил, че е нормално да се укриват данъци. Само че данъкът е нещо, което ти даваш на държавата за да ти осигури тя някои услуги. Е какви точно услуги ти осигурява нашата държава и струват ли те парите, дето им плащаме?
Освен това има едни много показателни решения на Върховния съд, вярно на САЩ...
Едното гласи, че никой не е длъжен така да си управлява бизнеса, че да плаща максимум данъци.
А другото гласи, че плащането на данъци не е въпрос на патриотичен дълг.
Просто е!
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2967 НеутралноДо коментар [#17] от "Darth Plagueis":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !За "Юбер" е тежко защото се бори с организирана престъпност и интереси за които се лобира дори в парламента !
Големи яйца:)
Рейтинг: 464 НеутралноДо коментар [#29] от "Сашо":
И според теб работодателят на шофьора взима някакви мерки? Приятел, спорът тук е принципен, даже не е на ниво България. Един таксиджия в нормална страна се скъсва от плащане на лицензи и данъци. Това е нещо като семеен бизнес и се предава от баща на син. Оставяме на страна нашите бакшиши и мафиотите които са собственици на фирмите. Та питам защо французина таксиджия да плаща какво ли не, а авторите на едно приложение да се правят на хитри?
Репей
Рейтинг: 381 НеутралноИПИ - институт на издръжка на фондация "Америка за България" (пише го на сайта на ИПИ).
Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."ЮБЕР - шмекеруваща американска компания.
Резултат - ИПИ в матросовска атака в защита на ЮБЕР.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#33] от "Сашо":
Питай някой американец дали може да не спазва законите в САЩ ,като покаже този цитат!
Darcas
Рейтинг: 1104 НеутралноАз да питам Юбер и шофьорите им плащат ли данъци на държавата и ако не, то защо моята фирма трябва да плаща такива? Иначе като услуга е удобна и бих я ползвал ако се наложи.
Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинажПубликувано през m.dnevnik.bg
джендър NATO generals
Рейтинг: 985 ВеселоХак да ви е разглезени хора, ползващи такси често!
Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на токТака е в ЕС! Точка! Повече обсъждане няма! Точка! Юбер са ги избонили от Франция, май и от германиа! Така ще е и тук! Мен ме интересува милион пъти повече защо аз, със откачените радиатори, трябва да плащам за УСЛУГА, която НЕ ПОЛЗВАМ! Но там ш******т ЕС мълчи! Правата ми на потребител са нарушени! Но .!.
palav_nik
Рейтинг: 1106 ЛюбопитноКЗК можеше да се намеси и на енергийния пазар. И да провери защо в цяла България има само два склада за акцизни горива, собственост на Валентин Златев и Гриша Ганчев. И защо българите плащат най-скъпото гориво в цяла Европа...
lz73
Рейтинг: 1540 НеутралноДо коментар [#39] от "neznaiko.bg":
[quote#39:"neznaiko.bg"]И според теб работодателят на шофьора взима някакви мерки?[/quote]
Явно непознаване на принципа на работа на Юбер....
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 Неутрално[quote#37:"mrx10354190"]и струват ли те парите, дето им плащаме? [/quote]
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКАха, значи, ако не ме кефи управлението на държавата, имам право да не плащам данъци? ЯКО!
[quote#42:"Darcas"]Аз да питам Юбер и шофьорите им плащат ли данъци на държавата[/quote]
Плащат.
[quote#38:"'ΕΡΕΒΟΣ"]За "Юбер" е тежко защото се бори с организирана престъпност [/quote]
Ъхъ... борим се с организирана престъпност, като не спазваме законите и не си плащаме лицензите?
Боян Цветков
Рейтинг: 434 Неутрално[quote#40:"Репей"]ИПИ - институт на издръжка на фондация "Америка за България" (пише го на сайта на ИПИ).
"You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your TouchЮБЕР - шмекеруваща американска компания.
Резултат - ИПИ в матросовска атака в защита на ЮБЕР.[/quote]
Да, да, разбира се...
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#4] от "mihail_p":
До коментар [#29] от "Сашо":
Статията е за спазване на законите ,а не за вида услуга или за клиентски оплаквания от фирми!
lz73
Рейтинг: 1540 НеутралноДо коментар [#41] от "rurade":
А ти пиатй същия янки дали може да се позове директно на Конституцията си в съда и какво ще стане ако са нарушени правата му по Конституция.
Ако не знаеш в България НЯМАШ това право ако някой закон противоречи на Конституцията той се спазва докато не го отмени Конституционния съд, А ти НЕ МОЖЕШ да се обърнеш към този съд...
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 Неутрално[quote#45:"mrx10354190"]Явно непознаване на принципа на работа на Юбер.... [/quote]
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКИ какъв е принципът?
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#36:"rurade"]Тук е демокрация и правова държава[/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillДемокрацията означава когато един закон е лош, да бъде променен. Сегашните лицензионни правила за такситата очевидно НЕ ВЪРШАТ работа, щом фирма работеща тотално извън държавните правила предлага в пъти по-добре и наполовина по-евтина услуга.
Решението е държата да ЛИБЕРАЛИЗИРА маскимално лицензионните практики, за да могат сегашните таксиметрови компании да се конкурират с Убер и подобните му апликации.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#51] от "Сашо":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКИ защо държавата да го прави? Кому е нужно това решение всъщност?
Само да уточним - Убер не е по-евтина услуга в България. А когато работиш извън правилата е нормално да си по-евтин.
name.mg.forum
Рейтинг: 381 НеутралноЮбер трябва да бъде съсипана !
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#52:"Darth Plagueis"]И защо държавата да го прави? Кому е нужно това решение всъщност? [/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillСмисълът на държавата не е ли да се грижи за гражданите? Е как се грижи държавата за мен, след като ми налага против волята ми да ползван избрана от нея услуга, вместо избрана от мен ПО-КАЧЕСТВЕНА услуга? В първия случай, естествено, държава ще прибере немалка част от парите между мен и услугата.
Петър Петров
Рейтинг: 855 НеутралноДо коментар [#4] от "mihail_p":
Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове.Очи немаш ли ???? Или по далече от смартфона не стигат.Какво ти пречи преди да вземеш такси да го огледаш.Не се притеснявай - бакшишите не бият.Аз даже си взимам таксито с най белия шофъор.
А странно ми е ако некоя пройдоха некъпала се с дни и кола на 20 години с газова се регистрира какво ще стане ???
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#51] от "Сашо":
Демокрация не означава да се променят законите по ЛИЧНО мнение!
ЛИЧНО мнение е да определяш дали някой режим върши работа ил не и други твои изказвания!Защото много други граждани,които имат същите права като теб могат да са на противоположното мнение!Демокрация е когато се правят свободни и демократични избори и ти гласуваш за партия или личности, а те после приемат закони,които са ти обещали или променят други!
Държавата няма никакви приходи пряко от Юбер и най-вероятно нямат никаква полза да променят каквото и да е!
devian
Рейтинг: 221 НеутралноЧестно казано преди да прочета един коментар по една статия за Юбер и аз бях за тяхната забрана,понеже не ми харесва как заобикалят законодателството,но в коментара си въпросния човек разкриваше защо КЗК така се е загрижила и толкова бързо се е ангажирала с този проблем.Интересното твърдение беше,че шефът на КЗК бил от първите дружки на Цеко Дървосекача,а той от своя страна бил съсобственик в ОК Супертранс,като добавим че останалите компании за таксиметрови услуги се държат от хора като Трактора,разни депутати и т.н.лица от сенчестия бизнес,разбираме защо е целия вой,определено не е,за да се защитят потребителите и нормалните граждани в тази страна,а един от сивите сектори на икономиката.Иначе предавания за копърките колкото искаш,но щом не се нарушава статуквото на нашите хора,няма кой да се задейства,ни КЗК,ни ДАИ или която и да е друга институция.Затова съм твърдо за Юбер,защото ще разбъркват лайната в този и без това сенчест бизнес и на доста хора ще им се наложи да променят пошлите си бизнес практики
Публикувано през m.dnevnik.bg
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#54] от "Сашо":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКСмисълът на държавата е да осигурява добър живот на гражданите си. Отпадане или олекотяване на режимите на бакшишите ще означава единствено повече бакшиши, а аз не искам повече бакшиши. Искам в градовете да има повече зеленина, пешеходни зони, велоаели и чудесен градски транспорт. А бакшишите са една необходима наистина, но противна сган, и трябва да стоят сритани в ъгъла с безброй много регулации, че да ги държат малко на брой.
Ако твоята представа за град е някаква гледка от Делхи с милион таксита, кацнали на всякъде, моята не е.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#54] от "Сашо":
Никой не те кара насила да се возиш на такси,можеш да си наемеш личен шофьор с хубава кола-какъв ти е проблема?
Ти не си бежанец,нали?
Ако е така-Държавата няма задължение да се грижи за теб!
Сашо
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#58] от "Darth Plagueis":
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillТвърдиш, че държавата знае КОЛКО ТОЧНО некачествени и скъпи таксита са нужни за София?
Колега, не сме 1985-та
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#59:"rurade"]можеш да си наемеш личен шофьор с хубава кола-какъв ти е проблема? [/quote]
Много по-лесно, по-хубаво и по-евтино е от такси. Пробвай.
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillПравя го. През Убер.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#60] от "Сашо":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКРазбира се, че твърдя. Дали са качествени или некачествени е въпрос на оценка на пазара. Общината/Държавата пък могат да определят колко да са. И го правят.
Делян (delian) Делчев
Рейтинг: 1482 НеутралноАз съм напълно съгласен с написаното. Такси услугите трябва да се дерегулират, а не Юбер да се регулира. Държавната регулация трябва да се ограничи единствено в посока на това да не се случват измами (което обаче е въпрос на НК)
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#62:"Darth Plagueis"]Общината/Държавата пък могат да определят колко да са. И го правят.[/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillИ как се справя държавата в тази си роля? Справка : огромният бум на Убер за броени месеци.
galapagas
Рейтинг: 757 НеутралноУчудващото в случая е, че точно Комисията за ЗАЩИТА на конкуренцията елиминира един играч, който сериозно увеличава конкуренцията. Но като знаем кои хора притежават големите бакшишки компании в София, няма нищо за чудене.
Darth Plagueis
Рейтинг: 1458 НеутралноДо коментар [#64] от "Сашо":
Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕКСправя се зле - при 6000 лиценза за София има поне 7 000 таксита. Значи - трябва да се затегне режима. Не да се отхлабва.
ПП Огромен бум? Посмали малко.. колко са им шофьорите, че имат огромен бум?
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#66:"Darth Plagueis"]ПП Огромен бум? Посмали малко.. колко са им шофьорите, че имат огромен бум? [/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillДостатъчно, за да притеснят клетата държава, която живее в 80те
Делян (delian) Делчев
Рейтинг: 1482 НеутралноДо коментар [#6] от "neznaiko.bg":
Гражданската отговорност
Делян (delian) Делчев
Рейтинг: 1482 НеутралноДо коментар [#12] от "Darth Plagueis":
Няма съдебно решение, което да казва, че не го правят. Съдебното дело във ВАС по същество, още не е тръгнало
Юбер спазва законите
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#61] от "Сашо":
Въпроса ти беше принципен!По същата логика ти можеш да изтъкнеш милион причини и да искаш да се узакони услуга ,която нарушава други закони и е престъпление по този смисъл!Това изобщо не те оневинява и не може да ти дава допълнителни права и да те изключва от прилагането на закона!
В случая Юер го отнасят-ти не си страна по делото!Можеш да го използваш навсякъде по света ,където го има-никой не ти забранява!
Делян (delian) Делчев
Рейтинг: 1482 НеутралноДо коментар [#15] от "hope":
В Париж. Испания чака съдебното решение на съдът в Люксембург, което се очаква догодина. ЕК също го очаква, но вече бе анонсирано, че в зависимост от решението (ако излезе твърде ограничително), ще се излезе с предложение за транс европейска форма на олекотена регулация. Възможно е това да засегне и текущите такси услуги (например гръцките таксиджии протестират не защото плащат по 100к евро на лиценз, а защото дерегулацията ще махне цените на лицензите и ще увеличи конкуренцията. Тоест те протестират срещу конкуренцията)
Сашо
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#70] от "rurade":
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillСлед като по-добра, по-безопасна и по-евтина услуга нарушава дадени закони, то очевидно проблемът е в законите. Толкоз.
Делян (delian) Делчев
Рейтинг: 1482 НеутралноДо коментар [#24] от "Darth Plagueis":
Гражданската отговорност покрива уврежданията към трети страни, това включва и пътуващите с теб безусловно (според директивата на ЕК въведена и у нас). След това застрахователят ако смята че е измамен може да пусне насрещен иск срещу водача. Но пътника е винаги покрит.
tily_lily
Рейтинг: 541 НеутралноДо коментар [#48] от "rurade":
Ти още малко ще кажеш, че ние съществуваме единствено за да спазваме закони, а не те съществуват, за да регулират живота ни.
Ирина Марудина
Рейтинг: 576 Неутрално[quote#25:"teridan"]Гражданска отговорност, задължителна е и трябва да покрива нанесени щети на трето лице за доста солидна сума.[/quote]
Проверих за моята кола. Ако я ползвам за такси вместо за лични цели, плащам +200 лв на година. Съжалявам, ама НЕ СЪМ съгласна някой да си изкарва допълнително парички, а да декларира гражданска за личен автомобил. Защото този някой е много по-застрашен да има ПТП. Повишения брой ПТП на "лични" Убер автомобили неминуемо ще вдигне цената на моятя наистина лична гражданска отговорност!
До коментар [#7] от "Darth Plagueis":
Радвам се да срещна твоята гражданска позиция. Не може един да е по-равен от другите. Иновацията да не се плащат лицензи и данъци я има от както има данъци
Ирина Марудина
Рейтинг: 576 Неутрално[quote#37:"mrx10354190"]Никой разумен човек не би си помислил, че е нормално да се укриват данъци. Само че данъкът е нещо, което ти даваш на държавата за да ти осигури тя някои услуги. Е какви точно услуги ти осигурява нашата държава и струват ли те парите, дето им плащаме? [/quote]
Кое е първо - яйцето или кокошката? Аз мога да питам - щом всички крият данъци, как се очаква Държавата да ни предостави в замяна качествени услуги?
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#76:"Izida"]как се очаква Държавата да ни предостави в замяна качествени услуги? [/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillЗащо да го очакваме от Държавата? В случая с таксиметровите превози пазарът показа, че умее да предоставя по-качествена и по-евтина услуга.
Или искаш да се върнат правилата от преди 1989та, когато държавата определяше колко чифта кафяви обувки да има в магазина в люлин?
Ирина Марудина
Рейтинг: 576 Неутрално[quote#51:"Сашо"]Сегашните лицензионни правила за такситата очевидно НЕ ВЪРШАТ работа, щом фирма работеща тотално извън държавните правила предлага в пъти по-добре и наполовина по-евтина услуга.[/quote]
И такситата ако не плащат лицензи и данъци, и те могат да вложат повече в автомобилите си и да свалят цената на километър!
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#78:"Izida"]И такситата ако не плащат лицензи и данъци, и те могат да вложат повече в автомобилите си и да свалят цената на километър! [/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillИменно.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#72] от "Сашо":
Не трябва да противопоставяш услугата на законите и на правовия ред!Там ти е проблема!Ако някой дойде и те обере и каже така се снабдявам по-лесно -променете законите-виждаш ли какъв абсурд се получава!Искаш да живееш в правова държава,но само колкото на теб ти изнася и харесва -така не става!
Опитай по демократичен път да промениш законите, а не да искаш някой да ги престъпва като ги има!
Сашо
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#80] от "rurade":
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillОбясни ми как се противопоставя услугата на ПРАВОВИЯ РЕД? Ти имаш кола, предлагаш ми возене. На мен ми трябва возене. Плащам си.
Иван Арнаудов
Рейтинг: 534 Неутрално[quote#12:"Darth Plagueis"]Двете неща са съвсем различни - Юбер да си спазват законите[/quote]
Някои хора поддържат линия, а пък аз... поддържам окръжност.Ама Uber спазват законите
Ако някой не спазва законите по буква, това са шофьорите, защото нямат лиценз за превозвачи и защото не си плащат данъци върху приходите от услугата (което е глупаво, ако го правят, защото парите се превеждат по банков път и НАП може да ги изшляка всичките).
Стигаме обаче до абсурда – ние двамата не се познаваме, но ако ме качиш на стоп и ме закараш някъде без пари, за държавата е окей, но ако ми поискаш заплащане, трябва да си правиш психотест, да вадиш лиценз и т.н. и т.н.
И най-сетне – някаква пълна илюзия е, че лицензираната транспортна услуга по някакъв начин пази пътника. Билетът бил твоята застраховка. Ами аз билети не съм си купувал от сигурно 7-8 години, понеже съм с поименна електронна карта за всички линии. Да де, но тази карта се валидира само в трамваи и тролеи. Ако се кача в 204 примерно и някой трамвай ме отнесе на светофара, няма сила на тая планета, с която да докажа, че аз изобщо съм се возил в рейса, че да претендирам за обезщетение.
Така че това е – от едната страна бързото, евтиното и удобното, с идеалния потенциал за пълно облагане с данъци заради безкасовото плащане, а от другата – мухлясалата държава и такситата-ментаци.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#81] от "Сашо":
Има закони,които регулират този бизнес и тази услуга!Можеш да ги намериш и да ги прочетеш,няма как да ти ги преразкажа.
Доколкото разбирам на тази база и има решение на КЗК!
Yomega
Рейтинг: 737 НеутралноUber застрахова ли пътуващите?
Публикувано през m.dnevnik.bg
zzatke
Рейтинг: 274 Неутрално[quote#63:"Делян (delian) Делчев"]Такси услугите трябва да се дерегулират, а не Юбер да се регулира.[/quote]
от зората на демокрацията и всеки мунчо с четириколесен дарак да тури по една табела "такси" и да разхожда пътници, така ли? а кой ще контролира колите доколко са изправни? а кой ще проверява дали таксистите не са престъпници? кой ще ни варди от измами, грабежи, изнасилвания от селтаците, които ще се наредят да ни развозват с кочините си? и без това всеки недоучил нискочел полуидиот в тази страна става шАфьор - само ни липсва да оставим всичко дерегулирано и безконтролно...
reddit.com/r/The_Donald/тоест, пак да се върнем в смутните времена на кооптакси (т.нар. "копърки"
Сашо
Рейтинг: 701 Неутрално[quote#83:"rurade"]Има закони,които регулират този бизнес и тази услуга![/quote]
"Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston ChurchillДа, и тези закони ВЪРШАТ МНОГО ЛОША РАБОТА. И щом избраните от мен политици отказват да ги променят, ще ги заобикалям.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#77] от "Сашо":
Тая аналогия не е вярна!И в момента има много държави ,които не разрешават Юбер и нямат нищо с историята на България и смяна на строя!
бай кольо
Рейтинг: 221 НеутралноА бе к'ва държава! Я вижте вляво през една снимка!
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#86] от "Сашо":
Ти лично като потребител не нарушаваш нищо-това го прави престъпника,който не спазва приетите закони в България!А държавата трябва да налага спазването на законите от всички!Мислиш ли,че ти ако си политик ще си нещо повече от сегашните политици?Отстрани винаги изглежда много лесно,но въобще не е така!
1001
Рейтинг: 1625 ВеселоАбсолютно съм убеден че мине номера на Юбер всички таксита до 1 месец ще са с подобна регистрация и ще извършват само споделени пътувания
MiroN
Рейтинг: 303 Неутрално[quote#90:"1001"]Абсолютно съм убеден че мине номера на Юбер всички таксита до 1 месец ще са с подобна регистрация и ще извършват само споделени пътувания [/quote]
Малко вероятно, ще трябва да хвърлят пари за приложение и рекламата му. И ще изпуснат сегашните си клиентите без смартфони.
tily_lily
Рейтинг: 541 НеутралноДо коментар [#85] от "zzatke":
Ами скъпа, не се качвай на кочини.
След като никой не се качва на тях, те излизат бързо от обращение.
Когато клиентът занижава изискванията си, неминуемо получава ниско качество (от което после се оплаква на всеослушание из форумите)
tily_lily
Рейтинг: 541 НеутралноДо коментар [#89] от "rurade":
От досегашните ти писания е ясно, че ТИ ако станеш политик, със сигурност няма да си нещо по-различо от настоящите @#%%^&.
abdelhaqq
Рейтинг: 808 НеутралноДо коментар [#32] от "Сашо":
בני אתה אני היום ילדתיךзатова САЩ и "дъ фаундинг фадърс" са толкова велики. защото допускат възможността да има морал, който задава аршин отвъд буквата на закона - и който е кодифициран в закона, ерго, критерият за справедливост е зададен от нещо отвъд кодекса. затова и имаме основания да се съпротивим на "закона", в момента в който той стане "несправедлив" - нещо, залегнало в "свободата на съвестта". но ние знаем и откъде идва тая идея за ценността и справедливостта тук, за жалост на всички просвещенски атеисти.
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#93] от "tily_lily":
Няма да стана,нямам желание!Но някой от вас ще стане и ще цъфнем и ще вържем моментално!А другите европейски държави дето биха шута на Юбер и нямат български политици-те какво?
primaxm
Рейтинг: 434 НеутралноДневник явно са на хранилката на Юбер. Вече съм убеден. Мине се не мине 2-3 дни и статия за тези хитреци. Събраха няколко милиарда през борсата и си плащат на медиите да ги хвалят колко са иновативни, но не искат да си плащат лицензите, нитои да спазват регулациите. Иновативността им се изразява в едно приложение за 20 000 лв и много, много платени статии и репортажи за ПР. Не и е лоша идеята, но ако спазват всички закони, а те изобщо нямат желание да го правят.
Да кажа, че не харесвам особено и бакшишите и гледам да не им ползвам услугите.
NN
Рейтинг: 28 НеутралноНапълно съгласен. Дълга статия, която не казва нищо.
nikol4oUber в BG реално sucks, защото според мен, няма контрол за качество.
Автомобилите и шофьорите sucked. Напоследък.
Точно като кофти on supertrans.
Ако държавата държи всеки, който вози друг за пари да е лицензиран... Thats's ok. Uber ще е като в Германия.
Мисля UBER трябва да е контролирана алтернатива на taxi и градски транспорт.
Ако плащат данъци ... Why not...
vaskoangelov
Рейтинг: 221 ВеселоДо коментар [#95] от "rurade":
сравни в колко града е забранен спрямо тези в които е разрешен, и нека пак си говорим.
Отделно, на повечето места по скоро е "ограничен" по някакъв начин. Забранен е само и единствено в градовете с мега силно таксиметрово лоби, където таксиджиите поредимно се казват Ахмед и не си поплюват много
vaskoangelov
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#97] от "Никола Николов":
))
е ти какво каза
дефакто само в Юбер има контрол и то двустранен - оценка имат както шофьорите така и клиентите.
Шофьор с рейтинг <4 директно го изхвърлят, а пък ако ти като клиент си много 'отворен' и си закачиш нещо към 3 никой няма да ти взима курсовете.
елементарно, но работи!
rurade
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#98] от "vaskoangelov":
За България ли говорим?