За критичното състояние на висшето образование (отворено писмо)

За критичното състояние на висшето образование (отворено писмо)

© Георги Кожухаров



Университетски преподаватели по философия разпространиха отворено писмо за "критичното състояние на висшето образование в България и неотложните мерки за неговото подобряване". То е изпратено до президента, народните представители и членовете на правителството.
Публикуваме го едно към едно. 


Уважаеми дами и господа,


В началото на академичната учебна година, ние – група дългогодишни университетски преподаватели – смятаме за свой дълг да насочим вашето и на обществото ни внимание към видимата за всички ни криза във висшето образование. При наблюдаваните през последните две десетилетия демографски процеси у нас налице е трайна тенденция за спадане броя на потенциалните кандидати за прием във висшите училища. Неконкурентността на образователната ни система мотивира най-добрите от зрелостниците да търсят възможности за получаване на образование зад граница.




Публична тайна е, че средното ни образование е колабирало, като немалка част от завършващите го не притежават дори елементарни умения да четат и пишат с разбиране. Това негласно се потвърждава от факта, че някои университети – като ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", например – вече въведоха задължителни ограмотителни курсове за всички новоприети студенти. В същото време около 95% от държавната субсидия продължава да се разпределя между висшите училища на принципа "брой обучавани студенти". Ножицата между реалния демографски потенциал и броя на постъпващите във висшите училища младежи все повече се свива за сметка на качеството в базисното образование на кандидатите. Субсидирането "на глава" притиска академичните ръководства ежегодно да завишават план-приема и да смятат основните си цели за постигнати, ако попълнят отпуснатите им бройки.


Оторизираните държавни органи като защитници на обществения интерес също виждат посочените проблеми. Нормативно тяхното решаване е предмет на приетата Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2014 – 2020 г., но смятаме, че остава недооценена дълбочината на кризисните явления и неотложността на мерките, които следва да се предприемат за противодействието им.


Висшето ни образование е в процес на неконтролируем упадък и следва да се реагира в следващите месеци, а не години, за да се съхранят възможностите за ефективното му възстановяване и развитие. Отправна точка за действие следва да бъде приетата от МС Национална квалификационна рамка на Р България (НКРРБ), която е конкретизация към българските условия на приетата няколко години по-рано от ЕС Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот, а създалите документа упълномощени държавни органи са длъжни да следят за спазването на заложените в него индикативни цели.


При така стеклите се обстоятелства ние смятаме, че общите ни усилия следва да бъдат концентрирани към повишаване качеството на обучението и рационализиране структурата на образователната ни система, за да не се пилеят и без това оскъдните човешки и финансови ресурси.


В тази посока за най-неотложни смятаме следните стъпки:


1. Да се промени ЗРАСРБ така, че да бъдат освободени преподавателите, които не са положили конкурсен изпит и не са придобили ОНС "доктор" в указаните срокове. Всеки преподавател да се самоопредели институционално, за да се пресече практиката на "академично номадство", а висшите училища да разчитат на собствения си кадрови потенциал при акредитация.


2. Да се прегледа състоянието на висшите училища по линия на следакредитационния контрол и се коригират дадените от НАОА оценки, ако не отговарят на изискването за достатъчно и с нужната квалификация преподаватели. Самата НАОА да се реформира по посока на повишаване прозрачността в нейната работа и изработване на ясни критерии за привличане на експертите й.


3. Да се преструктурира мрежата от висшите училища чрез тяхното окрупняване, като за целта се изработи и приложи комплексна оценка, включваща ясни и приложими към всички тях критерии:


А/ да се вземе за основа класацията на висшите училища от страната, формирана на базата на оценките от институционалната им акредитация, и се въведе минимален праг за продължаване на самостоятелното им съществуване;


Б/ да се има предвид класацията на висшите училища по професионални направления, като и тук за основа се вземат оценките от акредитацията на НАОА, а когато такава още липсва – от рейтинговата система, и се въведе минимален праг за продължаване на обучението по тях в съответното ВУ;


В/ да се вземе предвид броят на държавните висши училища, обучаващи в отделните професионални направления, като се ограничи техният кръг до най-високо оценените.


4. Да се определят лимити за поддържане на висшето образование в страната:


А/ за количеството студенти, приемани по държавна поръчка като цяло, като ежегодно се фиксира с известен резерв броят нужни на страната млади специалисти;


Б/ за количеството студенти, които се приемат по държавна поръчка в отделните професионални направления, като за отправна точка се вземат потребностите на обществото и на трудовия пазар – понастоящем и в бъдеще.


5. Да се изработи модел за централизирано разпределение на обучаемите по професионални направления в държавните ВУ, като разпределянето на студентите в държавния план-прием да става според мястото им в националната класация по даденото направление и на водещите в нея висши училища бъдат отпускани в определено съотношение отредените от държавата средства.


1 октомври 2015 г.


Проф. дфн Цочо БОЯДЖИЕВ, СУ "Св. Климент Охридски"
Проф. д-р Валентина ДРАМАЛИЕВА, УНСС
Проф. дфн Стилиян ЙОТОВ, СУ "Св. Климент Охридски"
Проф. дфн Валентин КАНАВРОВ, ЮЗУ "Неофит Рилски"
Проф. дфн Лазар КОПРИНАРОВ, ЮЗУ "Неофит Рилски"
Проф. д-р Даниела СОТИРОВА, ТУ-София
Проф. дфн Венцеслав КУЛОВ, УНСС
Проф. дфн Правда СПАСОВА, НХА
Проф. дфн Атанас СТАМАТОВ, МГУ "Св. Иван Рилски"
Проф. д-р Ели СЯРОВА, ВТУ "Св. св. Кирил и Методий"
Проф. дфн Добрин ТОДОРОВ, МГУ "Св. Иван Рилски"
Проф. д-р Тодор ТОДОРОВ, УАСГ

Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Julius
    Julius
    Рейтинг: 376 Разстроено

    Сегашното висше = едно време средното... в най-добрия случай!

  2. 2 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 637 Неутрално

    Подкрепям. Трябва спешно да се променя нещо.
    Но защо почти всички подписали го професори са дфн? В другите направления нещата да не би да са наред?

    No Pain No Gain
  3. 3 Профил на stanislavhivanov
    stanislavhivanov
    Рейтинг: 238 Неутрално
  4. 4 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Всъшност проблемът е ,че няма деца. Нивото запада, понеже влизат по-тъпи студенти. Влизат по-тъпи студенти, понеже няма достатъчно умни. А няма достатъчно умни, понеже сегашните поколения са от по 50 хиляди деца, а поколенията на 80-те са около 3 пъти по-големи

    15.02.1989 - 07.02.2018
  5. 5 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Всъщност*

    П.С. Аман от мелодрами

    15.02.1989 - 07.02.2018
  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    ...... като немалка част от завършващите го не притежават дори елементарни умения да четат и пишат с разбиране.Точно този ефект се мултиплицира и във висшето образование и се получава нещо като снежна топка пусната надолу по склон.Накрая на спускането(завършването)проблемите стават много или пък снежната топка се пръсва(не може да да се вземе диплома).Аз не виждам някакво решение на този проблем към по-добро.Положението е същото като в здравеопазването.Отчитаме,че медицинския персонал застарява,а по младите заминават и толкоз,отчитаме.Статистика.

  7. 7 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    До коментар [#6] от "chicago514":


    [quote#6:"chicago514"]Отчитаме,[/quote]

    Именно - просто отчитаме. Пита се в задачата, ЗАЩО се раждат 3 пъти по-малко деца и защо 2/3 от грамотните, които са направили грешката да се родят бягат на Запад ?

    Кой е виновен за това, като като може отговорът да не едно единствено лице стоящо зад всички злини в държава ( Костов, Борисов, Станишев, Царя, кой-да-е-там)

    15.02.1989 - 07.02.2018
  8. 8 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 264 Весело

    Язека, че изчекам по напред да чуем како че се изходат по въпросо най-големио културтрегер у назе мазис ( я при патриото Росенчо Петроф, я при бащата на бг джурналистиката Кеворкян ), или барем ивана, ачи тугива че заемем позиция.

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  9. 9 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    Доколкото си спомням, тези същите преди двайсетина години като млади доценти не щяха и да чуят за държавна намеса, акредитации, оценки и т.н.
    В главите им беше само автономия и самоуправление, държавата да дава пари и за нищо да не се меси.
    Получиха ги, сега се вайкат, че "изненадващо" се наплодиха десетки "университети" по села и паланки, чиято цел е единствено усвояване на държавната субсидия чрез раздаване на куцо, кьораво и сакато на шарени листчета, смело наричани "дипломи".
    Виждам любопитен паралел със съдебната ни система, която също смята правораздаването за досадна маловажна подробност, която само отнема ценно време в ежедневната мазна борба за постове и влияние, чрез които най-пълно да се усвоят паричните потоци в държавата.
    После лицемерно рИвЪт каква била шибана държавата.....
    Ами държавата - това сме всички ние, включително и всички вие, уважаеми дами и господа........

    Знанието е сила, информацията - власт
  10. 10 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    България не е спряла да ражда таланти. Но....
    Демотивацията се настани в средното образование и от непрекъснатото усложняване на материала чрез сваляне от 8-ми в 6-ти клас, например.
    Учещите кандидати избират чужбина поради възможността за по-добра реализация след това.
    Вишистът у нас не получава това, за което е нивото му.
    Най-голямата беля направи реорганизацията на Вълчев - "главата носи парите" !
    Най-вече безкрайните нови "университети"!
    Очаквам откриване на Каспичанският университет!!!

  11. 11 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1973 Неутрално

    [quote#7:"Youtube.Пу"] ( Костов, Борисов, Станишев, Царя, кой-да-е-там)[/quote]Не знам защо се получава така,най нормалното обяснение е,че всеки има право да потърси по добро място за живеене,защо ние не си правим нашето място по добро място за живеене е въпрос на дълги дебати.Конкретно за висшето образование,проблемите идват от училище и родители.В университета децата би трябвало да отиват с основен пакет от знания,прословутите(първи седем години).Университета дава друг тип знания,тези основните би трябвало да ги дават родителите и училището.

  12. 12 Профил на tvi63
    tvi63
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Точка пет кърти мифки, централизирано разпределение! Това и при соца го нямаше! Аз бих предложил една единствена точка, преатестация на всички защитили докторска, станали доценти и професори по измисления от герб закон за развитие на ас! Щото сега се получи така че професорите и доцентите са повече от студентите! Прави впечатление че всички подписали се са философи, дали е случайно или не не знам! Но съм сигурен че не знаят как се изработва докторска по химия, физика, биология!

  13. 13 Профил на 2029
    2029
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Темата е стара, а проблемите, както често става у нас не се решават, а се замитат под черджето. Докато отшуми скандала.

    П.С. Коментарът по-долу е от 2010.

    2029
    12 окт, 2010
    Тук вината е основно на МОНТ. Нали щяха да правят външно оценяване на всички 52 университета в България. За да се види кой става и кой не. Не е редно държавата да дава пари на всеки курник, сложил на вратника си надпис "Колеж" или "Университет". Лично аз чакам с интерес да видя оценката на "Стопанска Академия" - Свищов. С тоя култов ректор.

  14. 14 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 728 Неутрално

    Тотални глупости , проблема им на тези , че качествените не отиват при тях , те избират да учат в чужбина или други специалности , тоест държавата е безсилна , ако ще и на папата да пишат все тая . Иначе мантрите как младото поколение за нищо не ставало ги слушаме от времената на Аристотел . Положението ще става по зле , защото децата намаляват , и не само намаляват като бройка общо , ами намаляват и българчетата като процент от бройката и ако преди години са завършвали 100 000 деца на година , от които 80 -90 хиляди българчета , сега завършват 60-70 хиляди , от които 40-50 хиляди са само българчетата. Проблема е по скоро етнически- демографски отколкото образователен , и за тези университети с тези специалности остава плявата и ще реват.

  15. 15 Профил на penchoo
    penchoo
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Май и в науката стана много вожд, малко индианец....

  16. 16 Профил на stephan
    stephan
    Рейтинг: 422 Неутрално

    всъщност, казано по сложен начин, в това писмо се иска закриване на ВУЗ-ове , уволняване на нехабилитирани преподаватели, закрепостеняване на хабилитираните в няколко ВУЗ-а, въвеждане на национална матура или национален приемен изпит респ. силово разпределяне на студентите сред останалите ВУЗ-ове без право на избор, връщане към плановото определяне на специалностите спрямо нуждите на народната икономика, пардон "пазара на труда". Авторите на писмото са изпуснали да предложат само задължителното разпределение за 5 години след завършване на висше-то, например като инженер-технолого в н-ския Завод за каучукови изделия (галоши) или като счеоводител в НарКооп Победа с. Горно нанадолнище.

  17. 17 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Преди студенти ставаха ученолюбиви младежи с диплом от 6 нагоре, сега влиза куцо и сакато. Така се нароиха никаквите университети и съответните професори. Друго беше, когато ходех да си видя приема и заставаш пред стената на плача с благоговение сякаш си в църква.

  18. 18 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 728 Неутрално

    До коментар [#9] от "pag":

    Ама те в момента искат същото , държавата да дава пари без да се меси , просто апела им е държавата да спре да дава на другите , та за тях да остава повече. А за съдебната система и аз съм на същото мнение , не е й проблема , че политиците се месят , а че е прекалено независима от суверена, не съм запознат в Европа как е , но в САЩ специално съдиите се избират или чрез избор от гражданите, а върховните съдии се избират от политиците , такива филма събрали се съдиите да решават за назначенията и да кадруват няма , за прокуратурата няма какво да говорим тя е част от изпълнителната власт.

  19. 19 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1325 Весело

    [quote#11:"chicago514"]Не знам[/quote]

    Въпросът не беше към тебе, а към тия 'дето са писали писмото

    15.02.1989 - 07.02.2018
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  21. 21 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1325 Весело

    До коментар [#16] от "stephan":

    +++

    Няма достатъчно студенти и иска държавата да им даде студенти( и пари) от другите със силови методи. Много добро

    15.02.1989 - 07.02.2018
  22. 22 Профил на За европейските граждани ГЕРБ e БСП
    За европейските граждани ГЕРБ e БСП
    Рейтинг: 540 Разстроено

    Дочуто в централата на една "за-европейско развитие" "партия":

    "Ама тия професори какво искат?
    Лично първият държавен и партиен ръководител каза, че и за виШето образУвание ще се мисли ..... по-нататък.
    Сега има асвалт да се полага, крепости да се "реставрират".
    Ето, вампир се намери, жива вода потече!
    И партията и държавата се впрегнали всички сили за модернизация на народното стопанство, а тия ми ти професори, дето една тророарна плочка през живота си не са сложили, едина топка не са ритнали, разпространяват реакционни писма. Че и от "Дневник" им пригласят!!
    А, вижте там 10 да помести някое материалче по веСниците си срещу тия паразити."

    П.П. Не забравяйте да поздравете ГРОБ за отказа, да се изучават престъпленията на БКП. Това е още една крачка към "европейското развитие" по "охранителски".

    Прост охранител в СИК не било мутра,а професия? От такова КОЙ направи премиер,а пък от БКП - ГЕРБ/БСП/ДпС! Борисов:Вие сте прости и аз съм прост - разбираме се.
  23. 23 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 797 Неутрално

    Подобни идеи се дискутират от последните трима министри на образованието, но засега резултат няма. По предложенията:

    1. След промените на Игнатов да си "доктор" не е голяма гаранция, че ставаш за преподавател. Може би има нужда от аналог на ВАК без феодалните му привилегии. "Инситуционалното самоопределяне" е начин за формално отсяване на ВУЗ без необходимото количесто свои преподаватели.

    2. Атестацията на съществуващи ВУЗ е нещо сложно: опитът за подобна мярка в БАН доведе до една мимикрия на калпави институти и сливането им с други без истинско закриване. А от 54-те "университета" в България поне една трета не са на ниво.

    3. "Окрупняване" би трябвало да влкючва закриване на фалшивите ВУЗ. Иначе е безсмислено.

    4. Финансирането е редно да бъде пропорционално на броят студенти, намерили работа (в България?) по завършената специалност за определен срок след дипломиране, като съще се отчита икономическата ситуация.

    5. Централизирано разпределение на кандидат-студентите?? Това противоречи на нормалната логика. Пример: ако нямам пари да живея и уча в София, ще избера Пловдив, макар да има по-нисък рейтинг.


  24. 24 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2885 Неутрално

    Като прибавим и факта, че учЕните от Философския факултет на СУ не се смущават да имат за декан агента на ДС г-на Денков, можем да заключим само едно - закривай!

  25. 25 Профил на За европейските граждани ГЕРБ e БСП
    За европейските граждани ГЕРБ e БСП
    Рейтинг: 540 Разстроено

    [quote#11:"chicago514"]всеки има право да потърси по добро място за живеене,защо ние не си правим нашето място по добро място за живеене[/quote]

    Най-овластеният в държавата, човекът с "моите депутати" в НС обичал книгата Винету, се кланя на диктатора Живков, другарува си с ДС дносника Гоце, НОО пък не говори нито един език и е по професия бияч, поправка "охранител".
    Тоя "ерудит" е припознат от много българи за носител на "европейско" и "развитие".

    Все едно да назначим месар за директор клиника по мозъчна хирургия!

    Прост охранител в СИК не било мутра,а професия? От такова КОЙ направи премиер,а пък от БКП - ГЕРБ/БСП/ДпС! Борисов:Вие сте прости и аз съм прост - разбираме се.
  26. 26 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 932 Неутрално

    23,

    Прав си за ВАК. Пример- доцент по ортодонтия, която защитава степента си с тема за мениджмънта на малка стоматологична практика. Т.е. с чисто икономическа тема вече става доцент, който преподава медицински предмет. После дали само младите са виновни колко учат или е до всички барабар с преподаватели, които са получили хабилитацията си с връзки и нямат грам идея какво да преподават.

    Така навремето в ТУ съм минал през доцент, който преподаваше 3 предмета на КСТ, по един на еректроника и електротехника. Всяка лекция се четеше от едни и същи записки(независимо от предмета) и почваше с 30 мин говорене каква е разликата между компютърна архитектура и архитектура на компютъра. Бяхме първите бакалаври във време, когато се искаха знания за влизане във ВУЗ. И пак от този човек никой нищо не пожела да научи и просто отбихме номера на изпита с няколко заучени определения. Ако повечето материал го преподават така(малък ВУЗ с гостуващи преподаватели, студенти с 0 база, които в 4ти курс не знаят що е интеграл, присъствие на лекции 2-3 седмици на семестър)?

    После що:
    - масово имаме сервитьори магистри или с по 2 висши
    - пълно е в това време с обяви примерно за програмисти с най-начални умения
    - производителността и качеството на работа са плачевни
    - младежката безработица е огромна

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  27. 27 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    Държавната администрация създаде тази клика със закона за автономията на Университетите и изборният принцип на заемане на пекторска длъжност. В резултат Софийски Университет се превърна в социално убежище за преподавателите, които с факултетски клики държат ректора в подчинение. Има факултети, в които няма студенти, но има преподаватели в изобилие -физически факултет например, който от две десетилетия смуче пари от другите факултети. Твърдението, че този и природните факултет са стълб на класацията на СУ се оборва от факта, че СУ заема място около числото 800 в света. Университетите трябва да се управляват от съвет на попечителите, а ректора да се назначава от този съвет. Подобно е и положението в БАН.
    Липсата на принципи и морал в обществото правят реформата на университетите безнадеждно начинания в момента. Най-качествените кадри отдавна са напуснали страната. Останалите са затънали в мизерията на университетите, породена от всеобщата мизерия в страната. Допълнителен утежняващ фактор е пълната липса на промишленост, което създава вакуум около университетите и БАН. Броят на носителите на званието доцент и професор не е важен фактор. Заплащането е мизерно - 800 за доцент, 1000 за професор в СУ. Тежко е положението с асистентите, които получават средната за страната заплата и при това положение асистенсткият стол е интересен главно за майки с деца, които си гледат децата или за хора работещи по съвместителство на друго място.
    Държавата може да ограничи субсидирането на студентите или на бройките и така да подтикне някои университети към закриване или редуциране на броя на преподавателите. Грубу административни мерки са нежелани, понеже науката и висшето образование, както и промишленността и селското стопанство имат много голям период на възстановяване след срив, както всички можахме да се убедим през последите 35 години, тъй като кризата в България започна около 1980, а не през 1989 като се опитват да не убедят болшевиките.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  28. 28 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    Не знам какво е положението във всички Университети, но в Софийския Университет цари пълна материална мизерия. Често липсват основни условия за провеждане на занятията, ако въобще преподавателя и студентите дойдат на занимания. Един духовит колега от форума заяви преди 2 месеца, че оборудването на съвременна лаборатория по технологии струва колкото два университета в България. С тия пари толкоз ... Освен бла-бла-бла дисциплините като философия, филологии, богословие и други хуманитарни такива!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  29. 29 Профил на Nikolai Tsekov
    Nikolai Tsekov
    Рейтинг: 509 Неутрално

    А защо достопочитаемите професори по философия не пишат и думица за производството на професори на конвейер - 2000 "игнатовски" професори само за 4 години. Масовата практика е ти на мен, аз на теб! Хора с по 10-15 публикации в неизвестни никому списания стават професори, а след това участват в журита за да върнат услугата! Никакви академични критерии като задължителни поне пет публикации и поне 1 монография, издадени на Запад от Балканите! Защо тези 12 тарикати са "забравили" за налудничавите темпове, с които се плодят цели професорски гилдии, които довчера са били главни асистенти и с марш на скок прескачат като плъхове доцентурите, за да се окажат в края на краищата професори БЕЗ ПОКРИТА СТЕПЕН Доктор на науките /Голям доктор/??? И това е заложено в закона на корумпирания египтолог, на който са кръстени новоизлюпените професори без всякакво академично покритие и опит! Ами познавам професори, които не могат да работят на компютър, поназнайват руски и четат английски/ако изобщо четат/ с речник! Кой акредитира тези професори - кой им прави атестация ВСЯКА ГОДИНА като в Англия например, кой им проверява базисните знания и преподавателски умения!! Никой, защото тези игнатиевци са досущ като ГЛАВНИЯ прокурор - над главите им е само Господ....

  30. 30 Профил на Nikolai Tsekov
    Nikolai Tsekov
    Рейтинг: 509 Неутрално

    И вижте само наглостта на авторите на това писмо да гонят аспиранти без докторски титли - четирима от 12-те подписали се са станали професори без да имат титлата Доктор на науките - голям доктор - те са само PhD, тоест са игнатиевци....

  31. 31 Профил на Noname
    Noname
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Само не знам каква е програмата на Реформаторския блок за образование. Това е техен ресор и никаква идея каква е визията там, а и не се вижда да се прави нещо...

  32. 32 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    До коментар [#30] от "Nikolai Tsekov":

    Ако човек си направи труда да потърси имената на тези професори в световните бази данни, едва ли ще намери нещо съществено. Аз потърсих данните за Драмалиева, Канавров, Копринаров (на случаен принцип ги избрах) - кръгла нула. Философията и сродните й специалности са това, от което най-напред трябва да започне да се реже.

  33. 33 Профил на Noname
    Noname
    Рейтинг: 570 Неутрално

    До коментар [#32] от "galapagas":

    Това че не са в световните база данни (каквото и да означава това може би google scholar) не означава че не са прави пародията на БГ образование, и не означава че има други учени в България които са известни в световен мащаб.... а иначе всеки може да се изкаже без да има най-малка представа какво е това висше обазование и как се случва то в нормалните страни...

  34. 34 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    [quote#33:"Noname"]Това че не са в световните база данни (каквото и да означава това може би google scholar) не означава че не са прави пародията на БГ образование[/quote]

    ... означава, че те са част от тази пародия.

  35. 35 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Струва ми се доста пресилено тяхното писмо.

    Tony
  36. 36 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Хубави предложения, но не ги виждам да се случат. За съжаление!

  37. 37 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 980 Неутрално

    след като правилно са посочили голямата част от причините за проблемите във висшето образование - в колабиралото средно образование - а и основно, защо не предллагат мерки за решаване на въпроса из корен? зер за това сме ги изучили до това ниво, а не да ми предлагат стъпки за законовото им вековно закрепване на единствени доставящи висше образование. ама май тук е другата част от проблема - мисленето на университетските преподаватели.

  38. 38 Профил на idiot_idiotov
    idiot_idiotov
    Рейтинг: 380 Неутрално

    Много смешно!! По-скоро да дочакат Годо, отколкото Танев или Боцко да си размръдат трибуквениците...

  39. 39 Профил на demos
    demos
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#1] от "Julius":

    Това означава,че не само средното,но и висшето образование не е на новото на съвременните изисквания в света.

  40. 40 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3770 Неутрално

    В писмото има интересни идеи, макар че липсва стратегия. Да, демографската картина, както и икономическата не са никак розови, особено ако се вземе предвид етничното разпределение. Явно е време за прагматичен , но и стратегически подход. Икономиката на България днес има нужда от специалисти със средно/ след средно техническо и не техническо образование повече отколкото от бакалаври. Реорганизацията по Болонския модел направи бакалавърската степен един междинен "продукт", който изисква допълнителна подготовка в практиката или в следдипломните (магистърски и докторски) програми. Няма интегрираност межди две-и тригодишното средно-специално, ако щете полувисше, и висшето образование. Модели има, немският е много добър, има и модели на образованието на отделни щати в САЩ които биха помогнали да се разработи една стратегия в която висшето образование е фактор за икономическо и социално развитие, а не просяшка система на самоизяждащи се групи.

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  42. 42 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 463 Гневно

    "Университетски преподаватели по философия ... "

    Само дотук четох , беше ми даже вповече.

    Не може ли с образованието да се занимават , учени , тоест хора , които практикуват някакъв вид НАУКА!?
    Разтегачите на локуми написали писмо...

    Karla , Майти Готическа Принцеса!
  43. 43 Профил на takeshi303
    takeshi303
    Рейтинг: 728 Неутрално

    https://www.facebook.com/emil.koshloukov?fref=nf

    Ох, като почнат да ми обясняват колко се четеше едно време:
    1. Книгата била прозорец към света - факт, щото всичко друго беше зазидано. Берлинска стена, желязна завеса, кльон на границата, доносник в блока, ми к'во друго ти остава, освен да четеш. Прозорец си беше, на килията, в която живеехме. Кой се радва на килия, бе?!
    2. Хората четяха много - щото алтернатива нямаше. Йок фейсбук, йок интернет, йок 50 канала телевизии. Филмите бяха половината с шинел и влак, другата половина - за слона, моя приятел. Ние се радвахме на епиграми, бе ало!
    3. Четяхме пълен турлюгювеч - от Фадеев и Крум Велков до Фенимор Купър, Уолтър Скот беше знаменитост, айде моля ви се. Макаренко излизаше в поредицата Световна класика, абе те издаваха Животът на Клим Самгин като класика, вие познавате ли жив човек, дето може да прочете това? Извън психиатрия, разбира се. Мъртвите сибирски полета и Шогун бяха перли в короната, дай да не си говорим глупости.
    4. Във всеки дом се пазеше по един каталог на Некерман, отпреди пет години. Радвахме се на каталог от магазин, ценна и търсена литература, щото си го прелиствахме редовно. Каталог, бе, със снимки на гащи и чинии.
    5. И до ден-днешен четем Ботев като революционер, не като писател. Целият инструментариум за възприемане на литературата беше марксистки, всички бяха борци за нещо, все някакви язви разобличаваха, Фокнър беше неосъзнат комунист. Искам да кажа, че пропоагандата не е пропуснала книгите, не е като да сме били на карибския бряг с томче в ръка.
    6. Народонаселението пак си жулеше ракия с Хисарския поп, дай да не се лъжем. И си лепеше фототапети с брезови горички в хола. И си слагаше кученца на задното стъкло на ладата. Не е като по цял ден да са обсъждали психопатологията на женските образи в творбите на Достоевски. Хайде холан.

  44. 44 Профил на Neophyte Believer
    Neophyte Believer
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "Това негласно се потвърждава от факта, че някои университети – като ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", например – вече въведоха задължителни ограмотителни курсове за всички новоприети студенти..."

    спрях да чета точно тук

  45. 45 Профил на Neophyte Believer
    Neophyte Believer
    Рейтинг: 367 Любопитно

    баси, университетите станаха килийни училища.

  46. 46 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Проблемът е, че тези горните продължават да преподават ТОВА, КОЕТО СА УЧИЛИ ПРЕДИ 30 ГОДИНИ!!!!
    И не е проблема в някой друг, проблема е в самите университети и техните преподаватели! Изостанали с десетилетия от ВСИЧКО! Включително и от това какво в обществото липсва, и кое е необходимо!
    Проблем е тяхното отношение към качеството, което подготвят!
    Проблем е, че който влезе в университет задължително излиза бакалавър по нещо си!
    А на децата нищо им няма! Имам удоволствието да работя с много млади хора (по-млади от децата ми). От повечето от тях съм очарован. От отношението им, от стремежа и желанието да учат и се усъвършенстват.
    Повечето от тези деца намират обучението в т.нар. университети за грешно пропиляно време, тъй като системата от знания придобити там е абсолютно неадекватна

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  47. 47 Профил на Neophyte Believer
    Neophyte Believer
    Рейтинг: 367 Весело

    До коментар [#46] от "serafin": "И не е проблема в някой друг, проблема е в самите университети и техните преподаватели!"

    университета не е училище...там има много информация и знания, стига да ги потърсиш...ма те като не са научени да четат, как да го потърсят това знание ?!

  48. 48 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    [quote#47:"pettkov"]ма те като не са научени да четат, как да го потърсят това знание ?! [/quote]

    Ми щом кандидатите не стават, защо великите професори ги приемат в т.нар. университет?
    Защо ги избутват до диплома, която всички знаят, че няма никакво покритие?
    И от колко философи годишно се нуждае българската икономика? 10? 0?
    Щото ако не ги приемат няма субсидия, а тогава ще трябва да заработват някаква заплатка с труд, не с философия. И това као не е мъка, здраве му кажи.......

    Знанието е сила, информацията - власт
  49. 49 Профил на sjaakiie
    sjaakiie
    Рейтинг: 489 Разстроено

    ОК. Системата подлежи на промяна. Обаче, паралелно с това трябва да се обърне внимание и час по-скоро да се приемат мерки срещу заразната пошлост и деградация у днешните подрастващи.

    Като започнем от "първите седем" на едно дете: възпитание, ценности, принципи, култура; минем през отражението на гореизброените в държанието в училище и сериозността/съвестността към учебния процес; и стигнем до научаването на нещо, ограмотяването, развиването на независимия мисловен процес, а не отбиването на номер. Това са ключови етапи преди висши степени на образование, на които трябва да се акцентира, за да има ефект от каквито и да било промени.

    Нали го гледам братовчеда, 12-ти клас. Почти не стъпва в училище, празнува с аверите рожденни дни в клас с уиски и луканка, а твърди, че ще завърши висше, за да се "докаже". Отчайвам се. Успокоявам се, че винаги една част от младежта са изключение от тази обезнадеждаваща тенденция, но само с тях сме за никъде.

    "I'm quite illiterate, but I read a lot."
  50. 50 Профил на pagan
    pagan
    Рейтинг: 470 Неутрално


    Рейтингова система отдавна има , но няма кой да чете и анализира.

    Рейтингова система на висшите училища в България

    http://rsvu.mon.bg/rsvu3/#RankingPlace:

    "Настоящият портал е създаден в рамките на изпълнението на проект BG051PO001/3.2.04-0001 „Развитие на рейтинговата система на висшите училища”, финансиран от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" 2007-2013, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Съдържанието на настоящия портал при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз."

  51. 51 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 797 Любопитно

    До коментар [#50] от "pagan":

    Благодаря за интересната връзка. Още сега на базата на тази информация могат да се вземат конкретни мерки. Например, ако има държавно финансиране само за процента от местата, който съответства на реализацията на завършилите, нещата могат да тръгнат към оправяне. Има и други варианти - да се финансират само специалности с реализация над определен праг, прагът да е съобразен с прогнозите за развитие и т.н.

  52. 52 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Всички тези мерки и съкращаване на броя на висшите учебни заведения поне с 75% искат държавници да управляват държавата, но такива липсват, защото при този прост електорат това е много опасно за партийното оцеляване. Б. Борисов е боязлив човек, не може да свърши такава работа.

  53. 53 Профил на scifiction
    scifiction
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#27:"vxa15365434"]Има факултети, в които няма студенти, но има преподаватели в изобилие -физически факултет например, който от две десетилетия смуче пари от другите факултети. Твърдението, че този и природните факултет са стълб на класацията на СУ се оборва от факта, че СУ заема място около числото 800 в света.[/quote]

    ами причината, очевидно не е във ФзФ (който, както и истаналите природонаучни факултети произвежда
    наука на световно ниво) ами тъкмо нивото на споменатите от Вас в следващия пост...

    [quote#28:"vxa15365434"]Освен бла-бла-бла дисциплините като философия, филологии, богословие и други хуманитарни такива![/quote]

  54. 54 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 426 Разстроено

    Критично състояние на висшето ли?!! А тези преди него - средното и основното, оттам започва упадъкът. Всъщност той е почнал от първите седем години в семейството. Леко хлъцнах при прочитането на този абзац - "...някои университети – като ВТУ "Св. св. Кирил и Методий", например – вече въведоха задължителни ограмотителни курсове за всички новоприети студенти". Това сериозно ли е вярно?! Не знаех, че чак толкова зле са нещата. Имам косвен досег с тези въпроси - племенникът ми завършва "елитна" гимназия във Варна, в която в час по англ. се играят карти, леля ми е преподавател по математика в елитната някога Шуменска МГ (която и аз съм завършила преди доста време), където има изискване двойки да не се пишат, тройка - за присъствие в час. Не всички излизат завършват средно образование неграмотни, лошото е, че май са основната част, а с такива нищо добро не чака нас и тези след нас.

  55. 55 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#40] от "daskal1":

    Много точно!
    Мисля си, че немският модел е добър образец, но не виждам кога ще се случи едно сериозно прилагане на този модел в България.
    Проблемът на висшите училища е, че всеки иска да е шеф, и затова и много трудно ще се случи, хората, които доскоро са били фактори в малки университети, изведнъж да се съгласат да бъдат просто редовни преподаватели в по-големи структури.
    Може и на село, ама да си шеф...
    Тъжна история.

  56. 56 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Без добро образование няма просперитет! Без добре образовано младо поколение няма (добро) бъдеще пред България, пред всяка страна!

    Висшето ни образование е в процес на НЕКОНТРОЛИРУЕМ УПАДЪК и следва да се реагира в следващите месеци, а не години,..."

    Тук ключовите думи са НЕКОНТРОЛИРУЕМ УПАДЪК!

    Благодарим ви, управляващи от четвърт век България, благодарим ви пишман-елит, и учени и по-учени глави, които от години дават акъл и съветват предните как по-бързо да доразрушат образованието ни.

    Същото - НЕКОНТРОЛИРУЕМ УПАДЪК - важи и за енергетиката ни, и за МВР, и службите ни, особено за прокуратурата и главния прокурор, и за военно-въздушните ни сили, и за здравеопазването ни, и за социалните и всъщност всички основни институции и гункции на държавата ни.
    Големият въпрос тук е - ЗАЩО И КАК СЕ СТИГНА ДОТУК?
    Поради тотална некадърност, безхаберие и безобразни управляващи и опозиция само ли, или СЪВСЕМ УМИШЛЕНО БЕ РАЗСИПАНА ХУБАВАТА НИ ДЪРЖАВИЦА?

    След вилнеене на червената ДС-КГБ мафия над четвърт век и войната й срещу българския народ и държавност резултатите са като след наистина тотално изгубена опустощителна война и загуба!
    От колко години си ги говорим тези неща и констатации, и ги сравнете като контрапункт с отчитаните резултати и успехи на управляващи и "демократичния ИМ преход".

  57. 57 Профил на plb234
    plb234
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Хуманитарните дисциплини да преминат на английски език с изключение на българска филология и история може би. За science, technology, engineering, and mathematics (STEM) да не говорим.
    Eдна стара новина от OffNews разкрива италианския опит:

    Миланската Политехника, да стане англоезичен подейства като нещо повече от културно земетресение. Университетът обяви, че от 2014 година повечето от неговите специалности, включително всички магистърски курсове, ще се се преподават и оценяват изцяло на английски, а не на италиански език, пише Би Би Си. Вълната на глобализацията обхваща все повече висшето образование и университетите вярват, че ако продължат да преподават на италиански, рискуват да бъдат изолирани и да се окажат неспособни да се конкурират на международния пазар. „Силно вярваме, че нашите класове трябва да бъдат международни и единственият начин да имаме такива випуски, е да прилагаме английския език“, казва ректорът на университета Джовани Адзоне.

  58. 58 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#9] от "pag":

    точно
    Доколкото разбирам сега искат държавата централизирано да разпределя студентите и парите - че не стигат студенти пардон бройки за всички
    Вместо да поискат например промяна в уредбата на вуз - за да им реален пазар - те искат повече държава

  59. 59 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#41] от "voltaire":

    как да ви сложа достатъчно плюсове - място не стига
    но университетите искат точно обратното на пълна либерализация

  60. 60 Профил на seirdji_jovo
    seirdji_jovo
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Господа професори и всякакви други титулувани! По мое скромно мнение сте пропуснали най-големия проблем, а именно, че висшето образование у нас дава единствено и само диплома, а не полезни знания и умения. Вашият проблем са само паричните средства и как и от кого да се разпределят. За съжаление винаги сте виждали не по-далеч от носа си, а това ви е главният недостатък. Криете се зад титли, методики, схеми за разпределение и прочие, но търсите решения единствено за себе си, а не за студентите, респективно за училищата и държавата като цяло.

  61. 61 Профил на janeausten
    janeausten
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#16] от "stephan":

    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  62. 62 Профил на portocala
    portocala
    Рейтинг: 367 Неутрално

    "За критичното състояние на висшето образование"
    Според мен, неправилно е да се говори за висше образование в България. Вече има само висш образователен бизнес, ако мога така да го нарека. Закона ли е такъв, хората ли? Не знам. Парите вече играят несъразмерно голяма роля. От средство станаха (само)цел.

  63. 63 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Тези същите не бяха ли преподаватели по диалектически материализъм, научен комунизъм и критика ма идеализма на съвременната буржоазна философия? Щото сега са се писали само по философия.

  64. 64 Профил на krokodilat
    krokodilat
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Чета и се чудя. Дали са много професорите между философите, или са много философите сред професорите. Дали професорите не могат да мислят, или философите не са се научили да мислят. И кой на кого трябва да дава акъл (ако има). Та нали те докараха нещата до това дередже. Я, господа, си покажете НАУЧните трудове и кажете какво може да се НАУЧи от тях. И защо не погледнете как е в напредналите страни и дали това, което предлагате, има нещо общо с добрите практики. Вярно е само едно - всички интелектуални дейности у нас западат (да не кажа - пропадат). Защото няма критерии кой кой е, какво е направил, как се е издигнал, и защо този до него е смачкан. Няма академично гражданско общество, няма истински авторитети. Младите бягат не защото искат да са в чужбина, а защото не могат да понасят ръководителите и началниците си, не могат да понасят конюнктурата. И всички реформи водят само към капсулиране и отстояване на привилегии.

  65. 65 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 213 Неутрално

    http://www.peticiq.com/126098
    ....
    Тази петиция е затова:

    1. Учителите да започнат да изискват и ДА УЧАТ ДЕЦАТА НА УМЕНИЕТО АУДИРАНЕ. Те са длъжностни лица, солидарно с министъра отговорни за проблема.

    2. МОН да осигури незабавно безплатен достъп до всички аудиозаписи
    ....

  66. 66 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#47] от "pettkov":

    Следователно корена е на три места едновременно:
    1. Родителите и семейния кръг
    2. Средните училища
    3. Висшите училища и преподавателите

    И тъй като дискутираме висшето образование акцентирам върху него.


    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  67. 67 Профил на Nathan Cohen
    Nathan Cohen
    Рейтинг: 311 Неутрално

    Би било добре, когато се публикуват подобни призиви и послания да се направи едно проучване доколко жалбоподателите коректно изпълняват задълженията по трудовите договори с Университета. Самият Йотов е сред най-некоректните изпълнители на трудовия си договор и почти никога не се явява на насрочените упражнения, изпити и лекции.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK