Защо образованието ни затъва?

Първи учебен ден

© Георги Кожухаров

Първи учебен ден



 
Колкото повече се говори, пише, призовава и декларира приоритетността на образованието, толкова повече се разраства и тресавището на нерешените конкретни задачи в тази сфера, пише Мирела Иванова за "Дойче веле".


Проблемът "образование" в България е особено болезнен. Обраснал е едновременно във всезнайковщина и манталитетни деформации, във впечатляващо записани, но неосъществени управленски програми и лични амбиции, във висока патетика и политически популизъм, в ламтящи бизнес интереси и откровена глупост. Не представлява особена трудност да проследим обществените нагласи към образованието и образованите хора от Освобождението до наши дни, да посочим времена и примери, в които българинът дава мило и драго, за да изучи децата си – а от друга страна, да си припомним и широко разпространяваното допреди две-три десетилетия и споделяно под сурдинка шмекерско клише: "Учи, чедо, за да не работиш!"


Думи, цифри и писма


Колкото повече се говори, пише, призовава и декларира "приоритетът образование", толкова се разраства и тресавищността на нерешените конкретни задачи в тази сфера: в деня на официалното откриване на академичната учебна година отново като абсурден знак се появява цифрата 52, тъждествена на броя на акредитираните университети и висши училища в България. Появи се и отвореното писмо на изтъкнати преподаватели по философия, което постави пръст в раната, говорейки за "масова неграмотност и невежество и сред студентите", за "колапс на средното образование", за липсата на дори елементарни умения на завършващите да четат и пишат с разбиране. Предлагат се и конкретни изходи от кризата.




За конкретността ми е думата: до четвърти клас всяко българско дете, независимо от какъв произход е, трябва да може да чете и пише, да говори на книжовен български, а когато според приемащия се нов закон завърши и задължителното основно образование вече след седми клас, да е в състояние и да мисли, и да притежава основни социални практики и умения: нормално поведение на публични места, прилично възпитание и усвоени общоприемливи човешки ценности.


Крачката от малките до големите напрежения


Конкретността изисква и конкретни примери: ето два, които наблюдавам в продължение само на двайсет минути в трамвая. На спирката пред Физико-математическия факултет вагонът е почти празен. На първите две седалки за възрастни и майки с деца места един срещу друг заемат студенти, излезли очевидно току-що от упражнения, защото доста шумно и превъзбудено дискутират параметрите на сложни задачи, водят "високотехнологичен диалог", разменят си телефони и таблети с формули, надсмиват се над преподавателя си. Две спирки по-късно от първата врата се качват неколцина доста възрастни хора, сред които и инвалид. Студентите не ги и забелязват, не трепват, не реагират на подканите да отстъпят местата, "пълен игнор", какъвто е модният израз днес, и картината става от грозна по-грозна. След известно разместване изглежда, че напрежението се овладява и тъкмо тогава нахлуват с цялата си неозаптима енергия и крясъци група 12-13 годишни ученици, единият от които започва да се набира на мускули и да мята тяло с раница на гръб сред останалите пътуващи.


Ще спра с описанието, защото всеки може да продължи във въображението си последвалата какофонична сцена. Но изводът е прост, общо взето, неразрешеният проблем "образование" включва в същността и целостта си изграждане на модели за обществено поведение, норми за приличие, възрастови и ценностни йерархии. Резултатите от необразоваността и невежеството вече са видими, осезаеми застрашителни в българското всекидневие: капсулирани от нищета, тотална неграмотност и безперспективност ромски общности, които избухват все по-често, дивашка глупост и безотговорност сред шофьорите по пътищата, водещи до зловещата статистика за жертвите, до разплискваща се агресия по цялата обществена вертикала.



Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Rock J
    Rock J
    Рейтинг: 328 Неутрално

    Образованието ни затъва повлечено от всичко затъващо в държавата. Процес който върви поне от 15 години все надолу, към някакво дъно ,но никой не знае къде е предела на падането.

    Червеите не се страхуват от орлите.Те се страхуват от кокошките.
  2. 2 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1074 Неутрално

    Пример - второкласник - един учебник,две учебни тетрадки,още две за домашно и работа в клас.
    Това - по четири предмета.

  3. 3 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1021 Любопитно

    "Защо образованието ни затъва?"

    Аз бих попитала по-смело, защо Всичко, около нас затъва???
    И бих отговорила, защото една след друга, рухват ценностите от т.н. стар ред, а нови, все още няма изградени...и вероятно, никога няма и да има...или, не в този ни живот...

    Форумът е в будна кома...
  4. 4 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 679 Неутрално

    И защо, Мирела, образованието ни затъва?

    П.П.: Няма физико-математически факултет. Има физически и Факултет по математика и информатика, два различни факултета в две съседни сгради.

    No Pain No Gain
  5. 5 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    Средното образование затъва, защото слабите ученици не е позволено да повтарят класа, а висшето - защото т.н. университети са 3 пъти повече от необходимия брой.

  6. 6 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Според мен затъва само висшето образование, защото има много крадци в академичните среди.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  7. 7 Профил на adenauer
    adenauer
    Рейтинг: 541 Гневно

    Основната причина за всички недъзи и падения на България е чистия комунизъм ,който върлува в страната и кадрите от комунисти ,които повече от 70 г.се разпореждат в България.Единствения лек за страната ни е Германския модел за декомунизация на обществото,Лустрация на повече от един милион червени и агентурни бандита за срок от мин.35 год.,Национализация на всичко ,което са заграбили и Народен съд по Германски модел.Там ,където има комунизъм икомуняги са начело на управлението нищо не вирее и нищо не е наред..Това са биологично увредени полухора.,които за нищо не стават.Затова цивилизования свят ги е захвърлил на боклука на историята.

  8. 8 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 433 Весело

    Платформата, върху която съществува човек, може да бъде или "логика", или "даденост".

    Уви, оказа се, че изграждането на логика е сложно начинание.
    Осланянето на "даденост" е лесно. Отваряте широко очи, наостряте уши и отправяте поглед към небето.

    "Господ" да го прости образованието.

  9. 9 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Разбрах какъв е проблемът, но статията не дава отговор на "Защо", а още по-малко дава решения.

  10. 10 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Имайте предвид, че посочените в статията примери са елитът на българското студенство - бъдещи програмисти, които стартират на 2000 лв. заплата.
    Хлапетата пък, дето са се набирали в трамвая, най-вероятно са от НПМГ, които са елитът на средното ни образование.
    Какво да кажем тогава за учениците от някое СПТУ в Долни Дъбник да речем?

  11. 11 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2950 Весело

    [quote#4:"tokkay"]П.П.: Няма физико-математически факултет. Има физически и Факултет по математика и информатика, два различни факултета в две съседни сгради. [/quote]
    Уффф!

    Физико-математически му се викаше още от време оно, защото така е проходил!
    Както на СУ му се вика "Университета", например.

    Това, че дне вече се е разширил, с различна структура и е сменена табелата, а вие се заяждате буквоедски за това без да сте запознат с "историята", е още един пример, според мен, за тезата на Мирела.
    Нещо като студентите на местата за възрастни.
    Направо "се набирате на лоста", пак като примера от статията!

  12. 12 Профил на ddemivor
    ddemivor
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Заплатата на един учител е колкото заплатата на бияч, който "бачка" за охранителна фирма. Това е официална политика на нашите държавници: прост народ лесно се води за носа. Какъв е стимулът на един среден български родолюбец да избере професията учител, че и да се развива за да бъде по-добър?

  13. 13 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#7:"adenauer"]Там ,където има комунизъм икомуняги са начело на управлението нищо не вирее и нищо не е наред..Това са биологично увредени полухора.,които за нищо не стават.Затова цивилизования свят ги е захвърлил на боклука на историята. [/quote]
    Е да де, ама в България са рядкост тези, които не са обвързани с БКП.
    Както каза президентът Плевнелиев, когато върна Ваньо Танов (ДС) за шеф на митниците при служебното правителство на Близнашки (БКП) минлата година:
    "Ами няма други (по-качествени)!"

  14. 14 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 439 Весело

    Ама че слаб текст! Проблемът на образованието е в поведението в трамвая, което е функция на първите 7 години, а не на образованието? Айде бе!
    Седнете си, Иванова, слаб 2.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  15. 15 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 496 Неутрално

    До коментар [#9] от "jig":

    българската редакция на дойче веле заработва хонорари, докато стои в Бон и Берлин експлоатирайки българскотот нещастие и постоянно повтарящо и затвърждаващо проблемите в страната в своите статии, решения никакви, а голяма част от т.нар. журналист там са от късния соц. или накратко са си комунисти до дупка, в това число и шефът на българската редакция Александър Андреев. Докато не минат едно 40-50 години, тоест още 25 г. страната да се поучисти от комунягите нещата няма да дръпнат. Мойсей не случайно е водил евреите 40 г. през пустинята до де не измре и последният роден в робство. Ще трябва и ние да ивървим своя път, но дотогава може и да ни няма.

  16. 16 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 221 Неутрално

    [quote#15:"doxen"]40 г. през пустинята до де не измре и последният роден в робство. [/quote]
    Звучи депресиращо докато не разбереш, че има и по-зле: Примерите, посочени в статията, са на младежи родени в средата на 90-те години и формирали се като личности след влизането ни в ЕС.
    Така, че може да почнем да броим 40-те години след няколко десетилетия

  17. 17 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 679 Неутрално

    До коментар [#11] от "xm...":

    Статията е писана сега, не преди години. С претенциите си за обективност един журналист трябва да бъде максимално точен в лесно проверими неща, за да му повярвам за другите. Дали съм или не съм запознат с историята, няма как да знаете.
    А че имам студент, който е учил и учи и в двата факултета, е факт.

    No Pain No Gain
  18. 18 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 679 Весело

    До коментар [#11] от "xm...":

    Иначе не ставам за пример - никога не съм учил в българско училище, първото ми "вишо" също е чуждоземско.
    Статията на Мирела няма нищо общо със заглавието, примери като нейния можем да напишем и ние, всеки ден нещо такова се случва пред очите ни. Само че докато аз често се намесвам и респектирам по един или друг начин досадниците, авторката само воайорства.

    No Pain No Gain
  19. 19 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2950 Неутрално

    До коментар [#17] от "tokkay":
    Пак опряхте до буквоедството ... Нейсе, всеки с изискванията си ...

    А за студентите ви - емчи питайте ги тях.
    Дали отиват сутрин във "Физико-математическия" или във "Физически и Факултет по математика и информатика".

  20. 20 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Защото си поставя взаимоизключващи се цели: хем да произведе покорна на държавата биомаса, хем достатъчно съобразителна за нуждите на "пазара на труда".
    Ами не става.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  21. 21 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2950 Неутрално

    [quote#18:"tokkay"]Статията на Мирела няма нищо общо със заглавието, примери като нейния можем да напишем и ние, всеки ден нещо такова се случва пред очите ни.[/quote]
    Ами в това е и смисъла, че е повседневно и повсеместно!
    А Мирела че била повторила очевидното ... сорри!

    "Ама ний туй си го знаем!" е позицията довела и подхранваща настоящата ситуация. И генерални и гениални прозрения за рецепта, която с един замах да оправи нещата няма и не може да има.
    Единственото е да не се премълчава, туй, което "си го знаем", захласнати в гоненето на Михаля на Голямото прозрение и Кардинално опарвяне, а да се чистят непрестанно и конкретно именно тези хубосийки, които "ама ние си ги знаем" ...

  22. 22 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2950 Неутрално

    [quote#14:"Mark Twain"]Проблемът на образованието е в поведението в трамвая, което е функция на първите 7 години, а не на образованието? Айде бе! [/quote]
    Ами да!
    Белята е именно в това, че не виждате проблема ...

    Едно време се знаеше притчата за оная майка, която като родила отишла при Сократ ли беше, Диоген ли беше или някой друг от този пантеон, и поискала да я научи как да си възпитава новороденото.
    А той и отговорил: Късно е!

  23. 23 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 541 Неутрално

    В държава, в която бюджетът за милицията е в пъти по-голям от бюджета за здравеопазване и образование резултатът е такъв.

    А домашното възпитание - или невъзпитание, е личен избор. Държавата не възпитава деца. Но пък прави друго - хвърля усилия в подкрепа на чалга-поведението, липсата на елементарен морал и опростачване на гражданите независимо на каква възраст са. Държавата, в лицето на управляващите, иска необразовани, ограничени, оскотели от чалга и тежък живот граждани, за да прави с тях каквото си поиска.

    Благодарим отново, за което.

  24. 24 Профил на М.Георгиева
    М.Георгиева
    Рейтинг: 433 Неутрално

    "Средното образование отглежда главно фанатизирани неврастеници или апатични аутсайдери.
    Същевременно училището продължава да "произвежда масово" неграмотни деца.
    Агресията нараства правопропорционално на отсъствията."

    http://www.dw.com/bg/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BB%D0%B8%D1%89%D0%B5%D1%82%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%87%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%B5%D1%86%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%BD%D0%B8/a-18711620

  25. 25 Профил на emil_stavrev
    emil_stavrev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Университетите се превърнара в ООД-та, в които непрекъснато се увеличават съдружниците (професори и тем подобни учители), за които е важно да набират колкото се може повече студенти. Колкото повече, толкова повече, т.е повече такси, по-големи хонорари. Няма университет в България който да не произвежда юристи, учители и инжинери, без значение на това дали изобщо студентите научават нещо, което ще им е от полза в последствие. Но като всяка сбъркана бюджетна структура и те ще отидат в небитието-просто младите са наясно, че тука няма образование, а само събиране на такси и купуване на остарели учебници на плагиатстващи професори.

  26. 26 Профил на ВаняХр
    ВаняХр
    Рейтинг: 608 Гневно

    Образованието ни затъва, защото никой не следи за качество, всеки гледа срокове, цифри пари и нищо друго. Това, че детето изоставало.. проблем било на родителите, това, че детето няма 60 лева за учебник.. проблем пак на родителите! Защо ли образованието ни затъва!!

  27. 27 Профил на acd30520326
    acd30520326
    Рейтинг: 594 Любопитно

    Защото комунизма се отиде, но комунистите останаха! Навсякъде! И ръководят! И държава и министерства...!

    А в образованието е пълно с учители, милеещи за онова време?! Сред тях битува комунистическия манталитет, обърканите представи за добро и зло, липсата на ценности и духовност...!

    "В стари мехове не се налива младо вино"!!

    "Ти какво пожертва, за да има и утре България?" ИЛИЯ МИНЕВ
  28. 28 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Като обществена единица, образованието е право пропорционално на останалите и на самата държава и състоянието и. Чак пък да затъва, хайде,силно казано. Повечето училища разполагат с добра база и качествен учителски персонал. Вече много пъти се коментират точките, по които трябва да се направи реформата в образованието и да се набляга в тая насока. Говореше се много за деполитизиране на институциите, а още има хора от образованието дето участват кметската кампания.

  29. 29 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2169 Любопитно

    Проблема с образованието е посочен в абзаца за трамвая. Там е посочено и решението. Пътуването е безплатно и всеки си прави каквото иска, а крайният резултат е лош за всички. В тролеите във Варна, такова нещо не се случва, защото се плаща още с влизането — минава контрольорка и ти продава билетчето. Така няма гратисчии. Няма и "пълен игнор", защото същата котрольорка ти напомня, че мястото е за инвалиди, няма набирания на лоста, защото ще те "набере" същата тази контрола, няма и скъсани и надраскани седалки... От друга страна има лятото климатик, има си визуално и гласово известяване на спирките, има си график в реално време...
    Същото е и с образованието. Когато е безплатно и задължително, се получава безотговорно и калпаво и обратното — ако "плащаш цена" (не винаги цената е в пари), то внимаваш какво получаваш и няма как да ти пробутат безотговорна и калпава услуга.
    Интересното е, че когато се качи контрола, проверява дали са ти продали билетче (да няма "нашите хора минават лесно и гратис" и дали не е от фалшив кочан (нелегални билетчета и парите в джоба) — проверява колежката си с билетчетата, а не толкова пътниците. Какво проверяват "контрольорките" в образованието?

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  30. 30 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    че сме невъзпитани сме, такива сме, и това го установява всеки като стъпи за първи път в западния свят, където всяка елементарна проява на учтивост бива оценявана от българина като лицемерие.
    но така и не ми стана от текста връзката между невъзпитанието и проблемите в образованието. по темата има нужда да се пише сериозно, а ние си разказваме трамвайни случки. не че нещо, ама нищо няма да се реши по този начин

  31. 31 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Слаба статия, проблема описан в нея е по-скоро резултат на възпитанието на тези деца, не на образованието им. А лошото възпитание се дължи на чалга културата която от 25 години се насади в БГ - мисленето че не е нужно да си възпитан, трудолюбив, ученолюбив и т.н. за да успееш в живота, а достатъчно само да си нахален и безскрупулен.

  32. 32 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Защо образованието ни затъва? Заради СИСТЕМАТА! Кое НЕ затъва при тая система?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  33. 33 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 724 Неутрално

    "... абсурден знак се появява цифрата 52..."

    Мирела, цифрите са 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9. 52 е число. Учи се в първи клас, провери. Неграмотните журналисти само потвърждават неадекватността на образованието. Слаб 2.

  34. 34 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Е, отговорът е ясен! Образованието затъва, защото го съдраха от реформи! Така го реформираха, че си такова такованката... Но дето е приказката, още може да се реформира. Даже вече с нетърпение чакам поредната статия на оня пич от Сирма Груп, който вместо да си гледа бизнеса и обществените поръчки, е тръгнал и той реформи да предлага, уж по "финландски" образец

  35. 35 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 714 Разстроено

    [quote#1:"Rock J"]Процес който върви поне от 15 години все надолу, към някакво дъно [/quote]
    Падението няма дъно!

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  36. 36 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4335 Неутрално

    Ще бъда благодарен ако някой ми подскаже една област в България за кояти има изградена и работеща национална стратегия с ясни контролни резултати за оценката.
    А и "финланска" система ще имаме ако заменим българите с финландци. Иначе всяка образователна система е национална и съобразена, ако работи, с демографските си особености и култура.

  37. 37 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    До коментар [#7] от "adenauer":
    Малко е късно за моделите, няма толкова реформатори в държавата.

  38. 38 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Няма физико-математически факултет. Както няма и факултет по лайнаристика и масова фекализация. За последния не съм сигурен напълно, особено като чета жълтурестата преса.

    BohrMottelson
  39. 39 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 654 Неутрално

    никога не сме имали добро масово образование, има си умни хора който изплуват, но другите трябва да мажат и лъжат за да изкласят, образованието ни е като всичко останало , изостанало и първобитно

    BG e мини империя на злото.
  40. 40 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1436 Неутрално

    Тази статия бие рекорди по глупост. Училището не може да компенсира липсата на първите 5години, а и не му е работа.

    Колкото до функционалната неграмотност, ами винаги я е имало. Не се е появила сега, жалко, че няма информация за нивото и отпреди 30г.

    Не ме разбирайте зле, съвсем не твърдя, че образованието у нас е в прекрасно състояние. Но за липсата на възпитание отговаря цялото общество и преди всичко поощряването на "чалгата" във всеки аспект и разновидност.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  41. 41 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Самата авторка е прекрасен пример за нивото на нашето образование и професионализъм сред завършващите "52 университета".
    Първо - 52 не е цифра, а число; числата са съставени от цифри така, както думите от букви.
    Второ: Физико-математически факултет няма от 1962 или 63 г. В момента има Факултет по физика и Факултет по математика и информатика (това вече беше отбелязано).

    Трето пък, като се замисли човек, кое от казаното не го знаем?

  42. 42 Профил на Коки
    Коки
    Рейтинг: 541 Неутрално

    [quote#7:"adenauer"]Там ,където има комунизъм икомуняги са начело на управлението нищо не вирее и нищо не е наред..Това са биологично увредени полухора.,които за нищо не стават.Затова цивилизования свят ги е захвърлил на боклука на историята. [/quote]
    1000++++ Като че ли никой не вижда КОРЕНА на катастрофалните проблеми в България, а именно посочения от вас! Статията е чудесна, написана на един дъх, обаче няма как да се подобри ситуацията и в икономиката, и в здравеопазването, и по пътищата и .... където се сетите, без демонтиране на пагубния комунистически модел, който ясно ни отличава от останалите посткомунистически страни и ни погубва!

  43. 43 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Не мога да отмина такава безхаберна статия с мълчание!

    Първо, фразата "Учи, чедо, за да не работиш!" не е "шмекерско клише", а е символ верую на диктатурата на пролетариата, с която се промиваха мозъците на три поколения българи. Та тия българи с промити мозъци се научиха да възприемат като "работа" само онова, дето иска да си напъваш мишците. Интелектуалното напъване, присъщо на училите повече, е "глезотия" и "прищявка", то не е работа.
    И второ (то е свързано с първото), когато дотолкова са ти втълпили, че "работа" е само "копането на полето", а пък и си бил принуден "или" да работиш "или" да учиш, в момента, в който се усетиш, че не е нужно "да учиш, за да не работиш", загубва се основният ти мотив да учиш.
    Когато виждаш, че ония, дето са учили, сега масово превиват гръб пред полуграмотния си "работодател", как да искаш да си на тяхно място? Как да считаш ученето за ценност? Няма как. Следваш шаблона, следваш течението.

    Сега, как да се промени това ли?
    Не е лесно да се даде рецепта.
    Сигурно е само, че това няма да стане с проста промяна в законите. Няма да стане и с преместване на едни пари. Няма да стане от днес за утре. Няма го семето, от което да поникне. Затова то трябва да се внесе отвън - като инвестиция и като култура, която върви с нея. Това вече става във високотехнологичните сектори, но в повечето други отрасли ще трябва да чакаме да измрат поколенията, които са се научили да е иначе. От тоя тор може и да се култивират (и облагородят) родни предприемчиви хора, които да дръпнат обществените ценности нагоре. После чак ще се промени и нагласата към ученето. Съмнявам се, че участниците в тая дискусия ще го доживеем.

    #КОЙ предложи Пеевски за главен прокурор?
  44. 44 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 488 Неутрално

    [quote#40:"Алф"]Но за липсата на възпитание отговаря цялото общество и преди всичко поощряването на "чалгата" във всеки аспект и разновидност. [/quote]
    Факт. Ако някой се чуди "защо образованието затъва", това е, защото учителят не успява да си изпее песента за 40 минути поради липсата на дисциплина в класа. Затова се дават домашни на килограм, който съвестните родители пишат заедно с децата си или плащат за занимални, а по-заетите и незаинтересованите игнорират. Така някои деца успяват да изкласят благодарение на семейните усилия, а други затъпяват и се чалгизират.
    Решението според мен е в решителното налагане на дисциплина в класа, ако трябва с помощта на униформени служители, които да извеждат от час смутителите на реда.

  45. 45 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Аз не бих драматизирала чак толкова набирането в трамвая. Едно време пенсионерите гледаха на джанките и запуснатите задни дворове като на своя лична собственост, а на нас - като на малолетни престъпници.
    Да, неприятно е да попаднеш сред група енергични тийнейджъри, но не можеш да очакваш да се държат като възрастни госпожи, нито да мислят рационално. Мозъкът им не работи на тази възраст.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK