
© Юлия Лазарова
Числеността на троловетe и дислокацията на "спящите клетки" за бързо реагиране в медиите са най-дълбоко пазените "военни" тайни преди избори. Кампанията, която тази седмица навлезе във финалната си фаза, не прави изключение.
На фронта картината е почти идилична - благи лица и нови обувки. Тренирана агресивност и неочаквано остроумие. Тактично мълчание, джентълменство до неузнаваемост. Понякога нервност, но само за чар. Ентусиазъм и опит - в сплав до червено. Това обаче не е войната. В тила, в тила става страшното.
Там тактиците на партизанските битки заличиха дори ярко червения спомен за първата хибридна свалка в историята на политиката. Тя беше симулирана от бившия премиер Сергей Станишев в един от последните опити да запази властта си. Нали помните онази уж незнайната zvezdicka, която с билборд го покани да й се обади онлайн?
Атаките са концентрирани през форумите и обслужващите медии, които копи-пействат каквото е зададено. Нищо ново като тактика освен числеността, бързината (очевидно троленето е занимание на пълен работен ден) и арогантността (това важи особено за медиите).
Ако сте следили форума под критичните публикации, свързани с различни градски проекти, в "Дневник" през последния месец, няма как да сте ги пропуснали.
Първите, още в началото на сегашната предизборна кампания, очевидно дойдоха от кметската администрация в София. Те последваха статиите за подписката срещу застрояването в Борисовата градина и в Южния парк. И понеже тя беше организирана от левия Георги Кадиев, текстовете светкавично бяха тагнати от съгледвачите в интернет като елемент от неговата предизборна стратегия.
"Кто не с нами, тот против нас"
- такава е логиката на политиците, които не разбират особено от демокрация.
Същото се случи и след публикацията "Обществена поръчка за варненската синя зона е обявена спешно и предизборно".
В нея стана дума за това как в разгара на предизборната кампания през 2011 г. активисти на ГЕРБ направиха неуспешен опит да приватизират системата за платено паркиране във Варна. В същия текст подробно разказахме и за това как сега, пак в разгара на предизборната кампания, местната администрация във Варна (управлявана пак от ГЕРБ), прави втори опит със същата цел.
Както в случая с материалите за "Южния парк", така и текстът за варненската синя зона светкавично беше облепен с етикети - "платен", "предизборен", "пропаганден". Това, което последва както във форума под статията, така и в коментарите за нея във "Фейсбук", даде ясен знак, че този път "войската" е активна по всички онлайн фронтове.
Последният случай е само отпреди дни.
Макар и партньори в правителството, във Варна реформаторите и ГЕРБ са вече "на щик" и в ръкопашен бой. Сигурно по тази причина най-тежкият опит за компрометиране досега беше насочен срещу Чавдар Трифонов, кандидат на коалицията "Реформатори и патриоти - решението за Варна".
Денят Х беше точно този, в който Цветан Цветанов пристигна за голям митинг на партията си. На него той припомни, че фаворитът на ГЕРБ за кметското място в града е Иван Портних.
Но само няколко часа преди над морето да литнат бледосини балони, сайтът ПИК публикува информация, според която през 2007 г. за шофиране след употреба на алкохол Трифонов е получил тримесечна условна присъда с тригодишен изпитателен срок. Около полунощ същия ден през профила си във "Фейсбук" в атаката срещу Трифонов се включи и самият премиер Бойко Борисов.
Това, което "Дневник" направи, беше да попита Трифонов вярно ли е, че е бил осъден? После разказахме за обвинението и напомнихме, че след изтичане на изпитателен срок по условно наказание съдебното досие на осъдения отново е чисто. При издаването на свидетелство за съдимост в него се записва "неосъждан".
Така е коректно да се отнесеш към читателите си. Но последва нов удар.
Миналия четвъртък ПИК публикува текст, в който обвини "Дневник", "Капитал" и (мен) автора на въпросната статията в обслужване на предизборната кампания на Реформаторския блок. И дори в "плюене върху паметта на всички, убити от пияни шофьори".
Следва
"разбор на маневрите":
Трябва да сме наясно - месеците преди избори не са време нито за театрална стеснителност, нито за превзета деликатност, нито за тактическа неутралност. Още по-малко за някакъв безкраен те-ти-булка-спасовден, в който изневерите (към аудиториите на медиите) са "законни" до изчерпване на желаещите.
Точно обратното! Преди избори повече от всякога медиите дължат на аудиториите си морал, критичност и лоялност. Защото няма друга система, през която избирателите да се ориентират по-точно на кого да джиросат доверието си за следващ мандат.
Пак по същата причина няма по-непростим медиен грях от предизборната продажба на манипулирано съдържание. Това е контрабанда, която се продава през лаFките на
амбулантната журналистика
Вредна е за всички!
Освен това - до изборите на 25 октомври, или когато и да е в предизборна ситуация, журналистите (журналистите!) не могат да делегират пълномощията си на специалисти по политически маркетинг. Няма как да спрат да работят, да променят професионалния си профил или да хакнат за месец-два морала си.
Действащите премиери, народни представители, кметове или общински съветници влизат в кампания с това, което са направили, както и с това, което вършат тайно и користно (задача на медиите е то да бъде разкрито), но и с това, което не са свършили. За доброто и лошото – все медите са единствено способни да разкажат на гражданите. За истински медии говорим.
Но ако от тук до предстоящите, а и до следващите избори всяка дума, кривнала от осевата линия на благодарната радост, ще бъде тълкувана като "черен ПР" и ще вдига все нови, по-пенести и масово поразяващи тролски вълни, хайде да се договорим:
От тук до предстоящите, а и преди всички следващи избори спира лъскането на детски люлки и пързалки, рязането на трикольорчета, пускането на шарени фонтани с музика. Спира и стрелбата с фойерверки на цена колкото едностаен апартамент...
Спира издаването на строителни ала-бала разрешения, леенето на бетон в селски стадиони с "олимпийски размери", лепенето на плочки и полагането на магистрален асфалт. Спират и обществените поръчки, които стъкмяваме преди избори, за да берем кеша им след това.
Спира публикуването и на компромати в приятелски медии.
Всичко спира! Не за друго, а за да не бъде тълкувано като "бял ПР".
Договорихме ли се?
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
qwertqwert
Рейтинг: 931 НеутралноПак по същата причина, няма по-непростим медиен грях от предизборната продажба на манипулирано съдържание. ----------------
След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?--------------------------------------------------
Да, така е.
И не само на предизборната продажба между впрочем.
От което си вадя извода, че няма нито един журналист ревностен християнин.
Просто ако беше такъв, щеше да си признае греховете в изповедалнята и от наложените му "Отче наш" нямаше да има време за консумиране на поредния медиен грях....
442
Рейтинг: 1422 НеутралноТъй де, то в България избори не се печелят, а се купуват. Дали има някой който не е наясно с това !!!
chicago514
Рейтинг: 2215 НеутралноПредизборната кампания не е "Те ти, булка, Спасовден".Не е.Сговорна ДС дружина-България затрива.Това е 25 годишната кампания.
karabastun
Рейтинг: 8483 ЛюбопитноБорбата не е политическа. Борбата е за контрола върху местните ресурси и най-вече върху достъпните европейски фондове.
karabastun1@abv.bgИ как да го разбираме тогава?
''Договорихме ли се?''
shepprd
Рейтинг: 225 НеутралноМоже би щях да взема текста по-сериозно ако всеки втори банер в Дневник не беше предизборен на Реформаторите.
erinka
Рейтинг: 388 НеутралноАми... Най-вероятно не бих могла да напиша по-добра статия, но този материал е доста едностранчив... Предимно критики... Редно да има и коментари как би могло да е по-добре, по-позитивно и без разпределяне на реусри в последния момент...
xm...
Рейтинг: 2986 ВеселоАма на Спас Спасов откъде ли пък му е хрумнало за Спасовден?
Колкото до темата - ми не е!
Това ще е след обявяване на изборните резултати.
И те' ти, булка-та, и кой кум - кой сват ...
Местан си даде вече заявката ...
А кампанията иначе си е "Те ти, Гуджо, мръвки!" ...
CINZANO - оправете си сайта!
Рейтинг: 1383 НеутралноТрябва да се постъпва като Банкеръ, никаква предизборна реклама и агитация...
Мома, връщай 12 и 12А!Николай Теллалов
Рейтинг: 442 НеутралноАвторе, защо се мъчиш да белосаш фантазиите си за това "как трябва да бъде", при положение, че системата е точно каквато е, не функционира грешно, а както е замислена.
властта ражда паразитиНе искаш да повярваш, че е шашма? Ами блажени са наивните, ще си умрат учудени, но неразочаровани...
Публикувано през m.dnevnik.bg
oporna_to4ka
Рейтинг: 442 НеутралноХа, Спасе, битката е ежедневна - е -же- днев-на. Как ч мислиш ти тази работа?!? През мандат да идва Аамбубата на власт - оно си сака баламосване.
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят власттаhodounski
Рейтинг: 2993 ВеселоАврорът иска да спре „ленторезането“ ?Няма да стане, ами си публикувайте разкритията докато е време.Споразумения с мафиоти не става!
Индивидуален паметник на културата
Рейтинг: 664 НеутралноПИК (пеевски иска да каже) обслужва медийно герб, с/у РБ.
Мечтая за България, в която пожарникарите са просто пожарникари.После видни герберасти и обикновени милиционери подскачат като ощипани щом чуят за БОСТАН.
xm...
Рейтинг: 2986 ВеселоДо коментар [#11] от "hodounski":
... С "джъст бизнес", като гледам ...
Не мисля, че авторът е толкова наивен.
Просто се обяснява публично.
Предполагам, че са ги нагазили от доста страни ту за черен Пи-Ар, ту за бял, ту за премълчаване, ту за преувеличаване ...
Изборно време е, нервно едно таквоз ...
Та се обясняват
biss Mark
Рейтинг: 1443 ВеселоСтатия за тролове и поръчкова журналистика ама в едната посока. Натам гледайте, не насам!
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Човек трябва да знае кога да замълчи и кога да не пише, че става смешно някак.
oporna_to4ka
Рейтинг: 442 Неутрално[quote#3:"chicago514"]Сговорна ДС дружина-България затрива.Това е 25 годишната кампания.[/quote]
Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят власттаАма го могат. Баламосват гражданите, крадат ги, после пак баламосване...направа откачат балъците.
thepirineagle
Рейтинг: 768 НеутралноДа г-н Спасов,но в България винаги е било така. Е с известна ескалация и все по-очевидно опростачване. Вие журналистите / истинските / не преставайте да "ровите" и да излагате фактите,каквито са.....
Роси
Рейтинг: 8089 Неутрално" Това е контрабанда, която се продава през лаFките на
амбулантната журналистика"
Медиите не обещаха ли преди изборите да се държат коректно или на война,като на война,няма скрупули,няма морал.Ама и кога ли ченгетата са се интересували от подобни неща.Важното е да те окалят,пък после върви се оправдавай,че нямаш сестра.
stenli1
Рейтинг: 1033 НеутралноАко авторът има позиция, защо да не продължи да си я отстоява?
Откога се впечатлявате от медиите на БОСТАН-а?
Gopeто
Рейтинг: 2340 НеутралноДо коментар [#5] от "SanRemo":Има огромна разлика между реклама и съдържание в една медия. Свинските пик и блиц не са медии.
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петровshepprd
Рейтинг: 225 НеутралноДо коментар [#19] от "Gopeто":
Малко ми е странно как се мери с двоен аршин. Пик и блиц наистина не са медии. Факт. Но и пристрастията на някои хора пишещи тук започват да стават очевидни. Някак е трудно да се отделят нещата като вземаш пари от същите хора за които пишеш оневиняващи статии и си им налепил банерите навсякъде по сайта, нали се сещаш.
Petleshev
Рейтинг: 3164 НеутралноАми, какво да се прави...?! На практика, РБ се оказа враг номер едно на ГЕРБ! И Мая вече е омбудсман и бате Бойко забрави, че Доган го е поръчвал, въобще проблема на ГЕРБ е в РБ!
Бивш tww09306483.Дано да има, останали още малко здравомислещи хора, че милиционерщината, взе да ни залива на талази!
Geoimg
Рейтинг: 729 РазстроеноМного място е отделено на онова ПИКливо нищо!
*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!Gopeто
Рейтинг: 2340 НеутралноДо коментар [#20] от "SanRemo": Тези, на които си налепил банерите са си платили за това да са там. В "Капитал" и "Дневник" това няма нищо общо със съдържанието. В съдържанието има информация и анализи.
"За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян ПетровВ случая, ако Трифонов (дай боже) случайно стане кмет първо тук ще научиш за слабостите и грешките му като такъв.
Натътрузен десебар, слуга на БСП
Рейтинг: 1044 НеутралноПак глупостите на Спас. ГЕРБ та ГЕРБ... въртим-сучем оно си знае неговата... редакционната де...
Няма шики-мики.foxa5
Рейтинг: 581 НеутралноСпасе, малко едностранчиво бе човек. Колко пъти да го кажем че не е компромт нещо което е истина. По-добре питай ДСБ Варна защо предложиха човек, който не са проучили достатъчно.
А за Пик и останалите прасешки медии и сами си знаем. За Портних всеки варненец знае че няма никаква промяна във власта след смяната на Киро (пак същите фирми), ама нямаше да е лоше нашия кандидат да няма издънки, щото нали не са само Герб и РБ, и други напират за стола.
dnevnikar
Рейтинг: 3959 Неутрално"Предизборната кампания не е "Те ти, булка, Спасовден""
Те ти, Данчето фандъчка = юнош Бойча плах смутен.
пп
Търговията с и пране на гласове е престъпление.
puknatastotinka
Рейтинг: 1345 Весело[quote#21:"tww09306483"]На практика, РБ се оказа враг номер едно на ГЕРБ! И Мая вече е омбудсман и бате Бойко забрави, че Доган го е поръчвал, въобще проблема на ГЕРБ е в РБ! [/quote]
По-лошото е, че РБ още не са разбрали кой им е враг номер едно.
puknatastotinka
Рейтинг: 1345 Любопитно[quote#25:"foxa5"]Колко пъти да го кажем че не е компромт нещо което е истина.[/quote]
Там е работата, че човекът е "неосъждан" по закон. Това, че е имало процес и му е наложено наказание е условно. Но нали говоримият език не е този на правото и хоп, "осъден". Найс, а? Истината е, че кандидатът не е извършил престъпление, а нарушение.
РБ трябва да заведе дело, ако в текста е употребена думата "осъден", защото е подвеждаща.
Майндърбайндър
Рейтинг: 1569 ЛюбопитноПри намаляващия брой читатели и растящия на писатели,ролята на троловете и поръчковата журналистика намалява.Предполагам,че по-голям успех ще има послание върху амбалажна или тоалетна хартия.
СЛЕД ГЕРБ, ДЕЗИНФЕКЦИЯ НА ЦЯЛАТА ДЪРЖАВА.Thermobee
Рейтинг: 1366 НеутралноИ всичко това излиза изпод перото на един от водещите манипулатори на Икономедиа, мразещият родината си Спас Спасов. Спасе, недей точно ти да пишеш за тези неща, спомни си как защитаваше гимназистите цигани, които се гавреха с портрета на Апостола!
Не на ислямската инвазия в Европа!Публикувано през m.dnevnik.bg