Време е университетът да влезе в 21 век

Откриване на учебната година в Софийския университет, архив

© Георги Кожухаров

Откриване на учебната година в Софийския университет, архив



Георги Ганев е икономист, програмен директор по икономически въпроси в Центъра за либерални стратегии в София. Асистент е в Стопанския факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Преподава макроикономика, пари и банки и нова институционална икономика.
В изказването си за промените, от които се нуждае университетът, е имал предвид опита си като студент в САЩ и като асистент в СУ. Той е един от преподавателите - участници в дискусията, организирана по граждански път, на преподаватели,
икономисти, бивши членове на Настоятелството, социолози, образователни експерти преди изборите на ректор. Участниците се обединяват около идеята, че университетът се нуждае от дълбока промяна в управлението си.
Мнението е лично.


Разделянето на административно-стопанското
и академичното управление на университета


е от ключово значение. Академичното ръководство има грижата за учебни планове, преподаване и евентуално - за изследователската дейност. Към факултетите може да има изследователски центрове. По регламент учените в тях се занимават главно с изследвания и по-малко с преподаване. Така една част от академичния състав основно преподава и хората в тази група може и да участват в някой проект, но се знае, че основният им ангажимент е преподаването, докато другите може да прочетат някой друг курс, но се занимават основно с изследване.




Отношенията между факултетите трябва да се прецизират

Когато факултетът измисли начини по различни пътища да генерира приходи или да генерира престиж, включително с публикации и изследвания, полученото да бъде разделяно не както досега и във факултета да остава съвсем малко.


Не може да се отрича необходимостта от субсидия. Обучението на един студент по медицина или физика вероятно изисква много по-сериозни разходи от много други специалности. Много от факултетите обаче, включително медицинския, но също и по право, информационни технологии, могат да генерират и сериозни приходи. Да не говорим за патенти или истински бизнес проекти, при които могат от академична дейност да се генерират и после да се събират значителни приходи или печалби.


Но това е нещо, което трябва да го мисли някакъв бизнес мозък, а не ректор, който трябва да се занимава с това какво е университет, как се преподава, как е подредено всичко, а също и със съществуващата феодализация на факултетите.


Феодализацията


е друг сериозен проблем. Пример - водя абсолютно базисния курс по Макроикономика 1, взимат го само студенти от нашия факултет. Би било много полезна синергия да могат да идват журналисти, филолози, юристи, физици. Когато бях в САЩ, подобни базисни курсове, не само по икономика, но и по философия, по природни науки и други, бяха задължителни за студентите от всички специалности и всички ги взимаха заедно, някои от курсовете бяха със стотици хора. Цялата идея на университета е точно това – задължително всеки студент да мине поне базисно покриване на основните полета на човешкото знание.


Докато в СУ подобни "странични" занимания не са особено застъпени, а когато това става, то е по следния начин: вместо съответният факултет, примерно юридическия, да прати студентите си да слушат курса по Макроикономика 1 в стопанския факултет, те организират собствен курс, който отделно изисква преподавател, зали, време, ресурси и държи студентите закрепостени към конкретния факултет. Това, заедно с цялата академично-информационна система на университета, трябва да бъде революционно променено. Там съпротивата, партизанската война се води от раздутата администрация, не толкова от преподавателския състав или академичното ръководство.


Администрацията просто торпилира

систематично обстрелва, всякакви опити за вразумяване, прецизиране и изчистване на безброй правения на едно и също нещо по много пъти. Електронната информационна система на университета (СУСИ) е напълно достатъчна да замести изцяло всичката хартия в цялото висше училище. Няма нужда от хартиени протоколи, от хартиени индивидуални планове и отчети, от тефтери, от студентски книжки. Само за пример, имах студенти от Португалия на обмен по програмата "Еразъм" миналия семестър и те след края на курса и изпитите идват при мене, подават ми кристално празни студентски книжки и казват - ние такова нещо не сме виждали, но казаха да ви го дадем.


Ако има опасения, че информационната система може да крашне, във всеки един момент тя може да се архивира, дори да се отпечатват и съхраняват основните документи на хартия. Но това попълване отделно на протоколи, на книжки и на Главна книга е просто разхищение на ресурс, особено на време – за да нанеса няколкостотин оценки в Главни книги, което в моя случай изисква ходене в поне три различни канцеларии на два различни факултета, ми отнема със сигурност повече от 10 часа, освен това студентите настояват да отделя време за нанасяне в книжки, и всичко това след като вече съм попълнил и пратил протокола. Вместо да се занимавам с това, бих могъл да се занимавам с нещо истински полезно за университета, като например усъвършенстване на курсовете или изследователска дейност.


Друг болезнен проблем -


управлението на имотите


За мен това е ключово важно, защото университетът е една от най-богатите институции на недвижими имоти. Просто трябва мениджър. Разбира се, ще има корупционни битки, защото някои хора се възползват от сегашното положение на нещата за сметка на бюджета на университета. Но университетът има страхотни активи, от които най-вероятно знам за по-малко от 2%, но само като се сетя за цялото това имущество зад нашия факултет на Четвърти километър, за градината в Балчик, която също може да се размърда съществено, за Рожен, и започват да ми идват идеи. Значи, едно размърдване на имуществото може драматично да намали само по себе си дефицита, който се генерира, но там трябва да пипне мениджърска ръка, безмилостна, а не да се управлява от академични хора, които бъкел не разбират от това нещо.


Университетът трябва активно да управлява собствената си регулаторна среда


Бидейки именно тая институция, която дефинира университетското изобщо в България, той трябва активно да се опитва да преформулира, а не да бъде някакъв побит камък кристализирал, който се съпротивлява дори когато и министърът иска нещо да направи. А точно обратно – да генерира активни промени в политиката. Първо може да има големи приходи и второ – да позиционира университета в 21 век най-накрая.


И това, разбира се, трябва да стане съвместно между академичното и административното ръководство. Административно-мениджърският ръководител да може да дава идеи, когато нещо академично се промени, той ще може да управлява имуществото по-добре, да разделя звената по-добре, така че да има симбиоза, да се генерират и приходи, и преподаване, и изследвания. А академично ръководство да може да генерира промени в учебни планове, да дефинира изобщо накъде вървят нещата.


Не на последно място трябва университетът в България


да бъде наистина Университет


– да се стреми да дава универсално знание. Просто няма място за 42 такива структури в България. А иначе висши училища за по-специализирани и профилирани квалификации, за конкретни неща, няма лошо да се появяват и да действат, но от университета да излиза един наистина универсално подготвен човек с широката обща култура, с големия поглед върху нещата.


Нямаше да мога да завърша бакалавърска степен в САЩ, ако не съм минал курс по философия и обща история, по физика и по право. А икономиката ми е отгоре, там всичко си е ясно.


Би било добре кандидатите за ректори като мислят за бъдещето на университета, да виждат координатна система на това какви хора с висше образование целим да има в България. Без да има координатна система, която да дава яснота къде сме, къде искаме да бъдем и по какви пътища можем да стигнем там, не може да се движим наникъде.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (87)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stokn
    stokn
    Рейтинг: 697 Неутрално

    В изказването си за промените, от които се нуждае университетът, е имал предвид опита си като студент в САЩ

  2. 2 Профил на stokn
    stokn
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Георги Ганев е икономист, програмен директор по икономически въпроси в Центъра за либерални стратегии в София

  3. 3 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    Молим, следващият.
    Дето се е затрижил за СУ през Фондацията или производите ѝ.
    Дотук преброих таман трима, с тези мишления като под индиго, а по модерному - копи-пейст, но явно ще има и още.

    Ecrasez l’infâme
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2505 Неутрално

    Отношенията между факултетите трябва да се прецизират

    Когато факултетът измисли начини по различни пътища да генерира приходи или да генерира престиж, включително с публикации и изследвания, полученото да бъде разделяно не както досега и във факултета да остава съвсем малко."Да не се дели по"братски".

  5. 5 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    СУ като държавен университет е със затихващи функции! Така е и по света! Държат го в будна кома, ама не става! От ден на ден си заминава. Пълно е с мухлясали преподаватели, които преподават неща от каменната ера и добрали се до там с Партийни решения а не с кадърност! Потискат младите а те не се развиват. Сигурна рецепта за затриване.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  6. 6 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    Добра статия, добри идеи. Само това в началото звучи нелепо - да се разделят преподавателите на учители и учени. Няма как един преподавател да е на добро ниво, ако не прави паралелно и наука. А който иска да се занимава само с наука, или да се самоиздържа, или да ходи в БАН.

  7. 7 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 908 Неутрално

    Доста точни наблюдения, но все пак трябват и по-конкретни предложения. Въпросът "как" често остава без отговор. Не мисля, че тезата "Просто трябва мениджър" е достатъчна. Как ще работят заедно академичното и административно-стопанско управление? Ако административният мениджър дава "идеи", те задължителни ли са за академичното ръководство? Как точно ще се управляват имотите и ще се делят приходите и разходите? Как ще намалим феодализацията на факултетите? И сега нищо не пречи да има общи курсове, но няма желание. Отсяването на "истинските" университети пък изобщо не е работа на ръководството на СУ.

  8. 8 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 968 Неутрално

    Хубави еди, многократно обсъждани и тук, под статии, със съфорумци.
    Не виждам обаче как ще се случат тези неща. Като гледам претендентите за ректор, струва ми се, че такива статии,може би от различни автори, ще има отново след 5-10 години...

  9. 9 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8640 Неутрално

    Тази година в СУ останаха незаети 550 места и след трето класиране, при това в специалности като "Математика" и "Информатика", в които университетът има традиции и които по цял свят се смятат за перспективни.
    Субсидиите от Министерство на образованието за ВУЗ тази година са в размер на 352 млн. лева. Най-много - 43 млн. лева, получава Софийският университет, следват ТУ и Медицинският университет в София.
    А по данни на МОН повече от половината завършили през последните 5 години работят на позиция, за която не се изисква висше образование. Това означава, че ежегодно държавата харчи повече от 200 млн. лева, за да субсидира обучение на ненужни "специалисти".

    karabastun1@abv.bg
  10. 10 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    Така, полека нещата стават ясни, ИМОТИТЕ! Както казах много сладка хапка са те и очевидно не дават сън и покой на много хора.

    Паралелно с това изглежда СУ си има и действително доста проблеми. Единият от тях го забелязах още в предишно мнение, хабилитираните лица там имат апетит да заемат и административно-стопански длъжности, т.е. да ръководят шофьори, снабдители и т.н. Нещо което в техническите университети го няма. От лакомия за допълнителни доходи ли е, от възможностите за корупция ли е, не знам. Но както казах при нас това го няма защото е загубено време което е откъснато от времето за израстването в академичната кариера.

    Още нещо което го няма при нас, закрепостяването на студентите към факултетите, всеки да прави всичко но да остава вътре във факултета. Аз съм водил часове на огромни потоци от други факултети и това при нас е нещо нормално. Просто хората по катедрите са малко и нямат сила и възможности да покриват всичко дори в собствената специалност, какво остава в други професии. А при техническите специалности не може с общи приказки, всичко е конкретно и иска жестоко четене. Затова което не им е по профила го прехвърлят към другите специалности в съответният специализиран факултет. Изглежда те нямат достатъчно часове и така си ги допълват. Или пък имат прекалено голяма субсидия която им дава възможност да раздуват щата.

    И последното, тази всеядност на СУ. Ще ме извиняват колегите там, смеят се /и с право/ на новооткритите псевдо университети които са готови да преподават всичко без да имат никакъв опит и кадри в съответната област. Но и те не се отличават много. Това Стопански факултет и Медицински факултет както подочух че са открили ми идват малко в повече, все пак си имаме отдавна известните и с много опитни кадри Медицинска академия и УНСС. Няма защо и от СУ да се пишат специалисти там. Остава да открият и архитектура плюс строителство за да им е пълен комплекта, геология вече си имат.

    Така че в главата ми почва да се върти идеята, че покрай другите неща СУ се нуждае и от сериозен "лифтинг". Да се отърве от специалности за които си има утвърдени във времето и авторитетни специализирани ВУЗ. И поради явно непримиримите противоречия между хуманитарите и природните науки да се раздели на тези две основни направления с широко самоуправление, не едните да мачкат другите и да се бият за надмощие. Пък държавата да решава за финансирането на тези две направления и колко юристи са и необходими и колко компютърни специалисти.

    Иначе подкрепям мнението, че 42 университета са много за България. Но като се намаляват да се прави с ум а не политическите лобита да решават. Сегашните технически ВУЗ спокойно могат да станат политехники или "висши технически училища". Както MIT /Massachusetts INSTITUTE of Techology/ с неговите 50 нобелови лауреати не се срамува от неговото "институт" в името така и ние можем спокойно можем да се върнем към старото наше "висш технически институт" в съответният отрасъл. Не страдаме от излишна грандомания, скромни сме за разлика от СУ. А новонавъдилите се многобройни дубликатчета на СУ е редно да се закриват, достатъчно общо приказващи си дипломирахме последните години.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  11. 11 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#2:"stokn"]Георги Ганев е икономист, програмен директор по икономически въпроси в Центъра за либерални стратегии в София [/quote]
    Точно там измислиха системата "парите следват ученика/студента" която разби цялото образование. Всички вече признават гибелната и роля, дори и от ИПИ го признават с половин уста но продължават да си държат на нея.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#12:"stokn"]Пък тя още не е за затваряне. Особено на фона на НБУ, УСА уха ха, Варна свобода, Бургас още по-голяма и сие. [/quote]
    Не, СУ КАТЕГОРИЧНО не трябва да се затваря нито да се правят РАДИКАЛНИ промени! Каквито и недостатъци да има той е на светлинни години пред Югозападният, Библиотекарският и останалите десетки новоизлюпени подобия на университети.

    Аз си му имам уважението и симпатиите към СУ, за мен той си остава може би единственият истински УНИВЕРСИТЕТ на БГ, хранилище на духа. Може да има още няколко свестни но не съм хуманитар затова се затруднявам да ги кажа. Е, може да е така гледано през романтичният ми поглед отвън, вероятно е доста голямо гнездо на пепелянки гледано отвътре, познавам ги този род места. Останалото ние техничарите не сме университети, просто си гледаме занаята и се опитваме да го правим добре, включително да оставим кой да го работи след нас.

    Но говорено със строителните термини СУ се нуждае от поразчистване на боклуците, ремонт и подсилване на носещата конструкция и накрая едно хубаво боядисване да светне. Като една красива старинна къща, напоследък Дневник е подхванал тази тема и е добре че го прави. Не срутване и почване на чисто, имам голяма алергия вече към това "Нов свят на руините на старият ще изградим!", намразих го още от социализма и напоследък още повече. Всяко леке срутва уж да прави нещо по-добро и накрая след него само руините остават. Или някоя бетонна грозотия. Естествено го казвам като алегория, не в строителният смисъл

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  14. 14 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2016 Любопитно

    До коментар [#12] от "stokn":
    До коментар [#11] от "Fred":
    Що да се затваря и да се губи ресурса? Просто трябва да се промени финансирането. Трябва да стане: "Парите следват резултатите на студента/ученика". Това по международно, външно оценяване на учениците (защото сме в отворена икономическа система и се конкурираме със света), а за студентите е по-лесно — според работещите по специалността си и може би (с уговорки заради стажа необходим за издигане на водещи позиции) съотношението на заплатите им.
    Така де, нормално е да се плаща за резултат, а не "на калпак"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8528 Неутрално

    "Просто няма място за 42 такива структури в България."
    Ние даже и нови откриваме.Колкото повече намаляват децата,толкова повече ВУЗ-ове откриваме.

  16. 16 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    До коментар [#5] от "lz2":

    [quote#5:"lz2"]От ден на ден си заминава. Пълно е с мухлясали преподаватели, които преподават неща от каменната ера и добрали се до там с Партийни решения а не с кадърност! [/quote]

    Верно е. Мога и поименно да ги почна, за разлика от теб, дето си виждал СУ на картичка.
    Примерно, професорът черковащ се у Руската църква и виден демократ. Знам го от времето га беше асистент на Цочо Бояджиев. Другият е един възпълничък кадър на катедрата по Научен комунизъм. Той пък сега ни учи на научен капитализъм, докато се храни и от Фондацията. Из коридорите на Алма Матер се подвизава и либералният капиталист, доцентът по икономика, философът Красен от Ленинград. Верно, той наскоро се завърза за държавната ясла, но съм сигурен, че като горния автор се е вгледал у имотите на Университета с течащи секрети около устата.
    Там са и разните му юристи, напълнили редиците на царо, социолози глаголещи за дясността на ГЕРБ ...
    Бе не е като у Новия Български, настанен у сградите на АОНСУ и изпълняващ същите, но релевантни на времето функции. Пак партийни, но демократични, макар че 3/4 от преподавателското му тяло да е същото като на СУ.

    Ecrasez l’infâme
  17. 17 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#14:"gost22"]Трябва да стане: "Парите следват резултатите на студента/ученика". Това по международно, външно оценяване на учениците (защото сме в отворена икономическа система и се конкурираме със света), а за студентите е по-лесно — според работещите по специалността си и може би (с уговорки заради стажа необходим за издигане на водещи позиции) съотношението на заплатите им. [/quote]
    Стъпки в тази насока се правят, последната система за рейтингите на специалностите /по-точно професионалните направления/ предвиждаше значителна тежест на фактора "големина на работната заплата", също и процент на работещите от завършилите. Логично, ако му плащат добре значи е необходим. Поне на работодателя. Лесно се вземат данните от данъчните.

    Знаеш ли кои са най-добрите по тези показатели? Военните училища. Почти 100% реализация и доста високи заплати. Мисля, че онзи спортният университет или както го водят беше на първите места. Малко трудно ми е да приема, че ръстът на икономиката ни е свързан с броят офицери които ще произведем но така се получаваше.

    Така че въпросът е комплексен и не може да се изчерпи само с един критерий. Включително само с индекс на цитирането и импакт фактор както предлагат пък от фундаменталните науки. Въобще всеки тегли към себе си чергата.

    Конкретно в нашата инженерната област виждам голяма вина в бизнеса. Така и не се научиха да бъдат по-активни, да се съберат с вузовете и съвместно да разработват учебни планове, спонсорират лаборатории, дават стипендии и т.н. Включително да кажат "Тази година са ми необходими ето толкова специалисти обучавани по такава учебна програма, за следващите 5 години толкова, искам такава държавна поръчка за тях. Ето половината от парите останалите от държавата на която давам данъците си". Повече са по общите оплаквания.

    Но все пак е честно да призная, че последно време има раздвижване. Всеки път като отида в родният ВУЗ и виждам нещо ново направено, някакъв напредък. Опря ножът в кокала и се размърдаха. Проблемът е, че пропадането е твърде дълго и пропастта твърде дълбока, доста време и усилия ще са необходими докато се преобърне тенденцията. Но това беше в една друга статия на Капитал.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  18. 18 Профил на stokn
    stokn
    Рейтинг: 697 Неутрално

    До коментар [#16] от "Graf":
    Аз, виконт Дьо Бражелон, забравих кво е обръщението към граф, пфу, мама ми пейзанска!
    Както и да е, целувам ви лачените чепици за точния /както винаги/ и начетения /както винаги/ коментар

  19. 19 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2946 Неутрално

    Напълно съм съгласен, това беше най-елитното и авторитетно висше училище, но как "влезе" в крак с новата действителност? То ли започна да прави калпави студенти и калпавите студенти направиха калпаво училището. Навремето университетът обучаваше филолози, учители и журналисти. За държавата бяха необходими квалитетни кадри с висше образозование, сега в частните медии всеки може да се набута коментатор.

  20. 20 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    [quote#16:"Graf"]Мога и поименно да ги почна, за разлика от теб, дето си виждал СУ на картичка.[/quote]
    Какво да правя в университет, който произвежда само лайкаджии? Пък и там са много далеч от моите специалности.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  21. 21 Профил на Янко Николов
    Янко Николов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Като споменавате Рожен вероятно имате друго впредвид, а не обсерваторията, защото тя е към БАН. Да я слагате редом до ботаническата градина и имотите на университета не е съвсем редно.

  22. 22 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2321 Любопитно

    До коментар [#16] от "Graf":

    "Посветено на всички, които ще кажат: "Това не се отнася до мене!"

    Изобличителният патос ни се получава добре, а действието дали също?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  23. 23 Профил на markblog
    markblog
    Рейтинг: 229 Весело

    СУ е станал един шанаджийски университет. Повечето университети в това им състояние са за закриване.

  24. 24 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8640 Неутрално

    Тази година приема на юристи по държавна поръчка е бил 1600 души????
    За едно място в юридическите среди кандидатстват средно 50 души.За юрисконсултско място се борят 20-30 кандидати. На последния изпит за адвокати само в София са се явили 249 души. Наплив е и на редките конкурси за нотариуси и съдебни изпълнители. Заявления за участие в последния конкурс за нотариуси са подали 684 кандидати.

    karabastun1@abv.bg
  25. 25 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1008 Неутрално

    щом СУ е най-"елитния", смятайте какво е в другите.

    като в клек шоп - даваш кинтите, те дават заветната хартия.

  26. 26 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 434 Неутрално

    добре, подредиха се.... отворено общество, риск монитор, център за либерални стратегии... вече е ясно има договорка между ключовите тинк-танкове, т.е между тези които са списвали и списват ключови политики и нормативни текстове години наред за различни сектори в България. Сега са решили да борят университета. Той има нужда от реформа, но мястото и за обсъждане не е ннито на страниците на Дневник, нито пък от такива хора, които като ги питата какво работятя, последното нещо което казват, е че работят в СУ и са прави всъщност. Има нещо нелегитимно в цялата история - ако ще давате дума на преподавателите в СУ, то подберете ги по академичен ранг, т.е. дайте дума на асистенти и на професори, ако ще давате дума на бизнеса за СУ - дайте дума на работодатели, наемащи наши възпитаници, но да излизате с номера за събрали се по "граждански път" невинни, загрижени хора, ... моля ви се, нито са невинни, нито са по-граждани от истинските университетски хора, които си вадят парите само с преподаване и с научни изследвания, рповеждани през СУ и носещи доходи на СУ. На цялата тази дискусия и липсва легитимност, защото тези хора са компроментирани университетски преподаватели - те се водят на заплата в университета, но нищо не му дават.

  27. 27 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2321 Неутрално

    [quote#24:"karabastun"]юристи по държавна поръчка е бил 1600 души[/quote]

    Имате предвид в цялата страна? Колко от кандидатите завършват с достатъчно придобити знания, колко се дипломират с успех по-висок от 4:50 и кой университет се предпочита от юридическите фирми?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  28. 28 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    Авторът не е посмял да коментира преподаването на няколко професори от Стопанския - Давидков и Желю Владимиримов, които са завършили психология в СССР (поне единия), както и фактът, че предишния Декан на Стопанския беше ... юрист, маскирал се за иконом..... По-предишния пък беше математик, също маскирал се на иконом. Като сме казали А нека стигнем до Л .... поне ...

    Държавната администрация създаде тази клика със закона за автономията на Университетите и изборният принцип на заемане на ректорска длъжност. В резултат Софийски Университет се превърна в социално убежище за преподавателите, които с факултетски клики държат ректора в подчинение. Има факултети, в които няма студенти, но има преподаватели в изобилие -физически факултет например, който от две десетилетия смуче пари от другите факултети. Твърдението, че този и природните факултет са стълб на класацията на СУ се оборва от факта, че СУ заема място около числото 800 в света.
    Университетите трябва да се управляват от съвет на попечителите, а ректора да се назначава от този съвет. Подобно е и положението в БАН – самоуправство, клики, ниски заплати, лоши условия за работа..
    Липсата на принципи и морал в обществото правят реформата на университетите безнадеждно начинания в момента. Най-качествените кадри отдавна са напуснали страната. Останалите са затънали в мизерията на университетите, породена от всеобщата мизерия в страната. Допълнителен утежняващ фактор е пълната липса на промишленост, което създава вакуум около университетите и БАН.
    Броят на носителите на званието доцент и професор не е важен фактор. Заплащането е мизерно - 800 за доцент, 1000 за професор в СУ. Тежко е положението с асистентите, които получават средната за страната заплата и при това положение асистенсткият стол е интересен главно за майки с деца, които си гледат децата или за хора работещи по съвместителство на друго място.
    Държавата няма много възможности за намеса. Освен чрез радикална промяна на закона за висшето образование. Но в самото общество трябва да станат промени, които да изискат и наложат промените въпреки организираната съпротива на Университетските клики.
    Държавата може да ограничи субсидирането на студентите или на бройките и така да подтикне някои университети към закриване или редуциране на броя на преподавателите. Груби административни мерки са трудно приложиме, понеже науката и висшето образование, както и промишленността и селското стопанство имат много голям период на възстановяване след срив, както всички можахме да се убедим през последите 35 години. Освен това няма подготвени кадри да внесат прелом в Университетите.
    .

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  29. 29 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1465 Любопитно

    До коментар [#20] от "lz2":

    Първата част от първото изречение е точна.
    Втората част пак е точна, ама "лайкаджиите", каквото и да значи това, те управляват и властват над теб, но и това е точно.
    Твоите "специалности" не са ми ясни, щото...
    А що глаголиш за неща, които не познаваш и не разбираш?
    Ne sutor ultra crepidam!

    Ecrasez l’infâme
  30. 30 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    Цитат
    Пример - водя абсолютно базисния курс по Макроикономика 1, взимат го само студенти от нашия факултет. Би било много полезна синергия да могат да идват журналисти, филолози, юристи, физици.

    Колега, как си представяте ползата от Макроикономика за физик. Навремето физиците задължително учиха История на КПСС, История на БКП, Политикономия, Диалектически и исторически материализъм. След нас част от Държавния изпит беше и изпита по Идеология.
    Ако наистина искате да е е така, вие трябва да си изградите име на реномиран преподавател, или интересен преподавател. Софийският Университет имаше такива велики преподаватели. Един от тях беше преподавателят по Диференциално и интегрално смятане проф. д-р Ярослав Тагамлицки. Идваха да го слушат хора студенти по биохимия, физика, дори филолози ... защото беше не само интересен човек, но беше педагог и преподавател 5 глави над останалите селски колове в Софийския Университет.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  31. 31 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#16] от "Graf":
    Очевидно искаш да се изчисти СУ от онези бивши комунисти, които от началото на промените са застанали трайно на демократически позиции. И да останат истинските комуняги, едни от които си и ти - информиран, но не дотам, че да може да прикрие простащината си.

  32. 32 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#24] от "karabastun":
    Приема за цяла България - възможно е, но не и за СУ.

  33. 33 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8640 Неутрално

    До коментар [#32] от "авторът":

    Да естествено.

    karabastun1@abv.bg
  34. 34 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    До коментар [#16] от "Graf":

    ха-ха-ха г-н Графе! Не споменахте Ректора и конференцията в памет на Людмила Живкова, организиран с негово и на неговият Исторически Факултет съпричастност!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  35. 35 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Весело

    До коментар [#34] от "vxa15365434":
    Не пипай най-съкровеното за "графа".

  36. 36 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 739 Неутрално

    Трябва, но ще почакаме докато светът влезе в 22-ри век, тогава и СУ може би ще влезе в 21-ви, ако все още я има някой, който да учи там дотогава.

  37. 37 Профил на zlatka1
    zlatka1
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Време е СУ да се прави АТЕСТАЦИЯ на преподавателите, но не на думи, а на ПРАКТИКА-както позапочнаха в институтите на БАН..Снощи гледам го проф. Илчев (добре че си отива вече,,,и дано скоро го забравим като най-смотания и некадърен и заспал и корумпиран ..ректор) размаха по БНТ пред М.Цонев една табличка, че по научна продукция СУ било веднага след БАН и пред МУ, ТУ, ПУ и т.н.Но не каза, какъв процент от преподавателите допринасят за тази продукция-на тях заплатите трябва да са поне ДВОЙНО по-високи от тези на техни колеги, които години наред си .."спинкат" в кабинетите...А новия РЕКТОР незабавно да направи ревизия и да оповести публично как например небеизвестния Златимир Орсов-текезесарския идол на комунягите е взел хонорар от 180 000 лв.?Как стана тая работа бе Илчев-нали си имате цял Юридически отдел към СУ, койот се занимава с делата на СУ, как так напълни гушата на тоя безсрамник???!!Ще отговаряш и то пред съда, ане пред М.Цонев-там ти е лесно, подхилкваш се, но в съда ще те питат туй онуй...

  38. 38 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Да, да, вече е съвсем ясно кой иска да вземе властта в Университета.

    Следете кадрите на Америка за България - те казват всичко.

  39. 39 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 434 Неутрално

    До коментар [#38] от "polux":

    не, не е въпроса в Америка за България, а в легитимността: 1. дали автентичните университетски хора нямат ресурс, че да кажат какво трябва да се направи, а трябва обслужващите НПО да го казват и 2. ако ще се търси помощ отвън, т.е. изходи се от предпоставката, че СУ не може да се реформира отвътре, а някой "отвън" трябва да му помогне, то защо този "отвън" да са въпросните НПО? Не може ли например да е Европейската научна фондация или някое легитимно тяло, което може да направи анализ и да каже за подобряване качеството на образование направете това, за подобряване на научнат активност направете това, за финансово административни стимули направете трето и т.н. СУ има нужда от легитимна вътрешна и външна помощ, не от всеядни скакалци-мрежовици, на които не им пука за СУ, защото не си вадят хляба от него, а го ползват като "държавна ясла".

  40. 40 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#38] от "polux":
    Университетът страда от това, че наследи от комунизма 75% комунисти, от които 50 % ченгета. Това безценно академично наследство се запази благодарение на "академичната автономия" и един от най-некадърните представители на тези 75% е действащият ректор Иван Илчев.
    Откъде да дойде промяната? По кои стандарти да се ръководим? Надявам се, няма да оспориш - от моделите на водещите университети в света. А, може би за твое съжаление, това са американски, английски и западноевропейски. Хората, които са спечелили по някоя стипендия в тези университети тряба да бъдат наша гордост и критерий, а не да виждаме в тях "агенти на американския империализъм". Докато такова отношение се насажда - университетите ни и висшето ни образование изобщо ще остават на пещерно равнище.

  41. 41 Профил на polux
    polux
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#40] от "авторът":

    Проф Иван Лалов, два мандата ректор, беше виден Костовист...

    Не промени много май....

    Нека не фантазираме цял живот, че някакви невидими комунисти ни пречат, а да си дадем сметка за реалностите.

  42. 42 Профил на a.
    a.
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Сега мантрата за разделението на функциите на ректора между него и финансово-административен "мениджър" се повтаря така, както навремето Катон Стари е започвал и завършвал всяка своя реч с прословутото "Ceterum censeo Carthaginem delendam esse". Катон не доживял да види мечтата си сбъдната, но римляните наистина сринали Картаген и дори разорали земята му като добавили в нея сол... Само че това не им донесло нищо добро. Всички мислители от онзи период са съгласни, че упадъкът на римската държава започнал именно след прословутото разрушаване на омразния конкурент. Не винаги това, което ИЗГЛЕЖДА добро Е.

  43. 43 Профил на bodysoft
    bodysoft
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "трябва да пипне мениджърска ръка, безмилостна"...

    един университетски пиночет ше ви свърши ли работа, а, чикаго бойс (енд гърлс)!? към диктатура бият ваште икономически реформи нещо.

  44. 44 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    До коментар [#31] от "авторът":

    Очевидно искам невежи да не се занимават със СУ, а илитерати да му чертаят бъдещето с четката на Тодор Павлов и на други подобни, само защото са на "здрави и демократични" позиции.
    За чистки вие си мислите, но то не е от днес, та моля да не ми приписваш мечтанията си така невъздържано и смело.

    Ecrasez l’infâme
  45. 45 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 652 Неутрално

    До коментар [#20] от "lz2":

    "Какво да правя в университет, който произвежда само лайкаджии?"

    Ела например да полайкаш в химическия, физическия и биологическия факултет. След като се поналайкаш влез в някоя лаборатория, просто от любопитство и виж какво правят хората. Може пък да научиш нещо.

  46. 46 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#41] от "polux":
    Иван Илчев е ректорът, който защити конференцията за Людмила Живкова, който затвори входовете на университета, който не подкрепи студентите си. С това той надмина баща си, който беше ректор по комунистическо време.

  47. 47 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#44] от "Graf":
    Знам те, иска ти се в университета на има само "обективни" леви преподаватели.

  48. 48 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#11] от "Fred":

    защо да е пагубна?

  49. 49 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#16] от "Graf":

    Университетите са твърде общо понятие, всеки може да извади скапани преподаватели от всеки университет. Красен Станчев мен ме кефи, и освен това според мен даже знае как да ползва и-мейл, трудна работа за повечето други доценти.

  50. 50 Профил на a.
    a.
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Все пак трябва да признаем на Георги Ганев, че е единственият автор в рубриката досега, който разговаря с читателите.

  51. 51 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 809 Неутрално

    много хашлашки, разговорно написана статия, едвам го изтраях езика до края.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  52. 52 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 809 Неутрално

    До коментар [#46] от "авторът":

    да. това бяха моментите, в които разбрах, че дотогава иван илчев е бил просто неприятен. след това - ясно определен идеологически.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  53. 53 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#48:"ungeheuer"]защо да е пагубна? [/quote]
    Защото принципа "Парите следват ученика/студента" абсолютно логично доведе до приемане на кьорово и сакато за да се попълни бройката щедро отпускана от държавата, надуване на измислени специалности за да се обхване максимално широк спектър от тези бройки, крепене до последно на пълни некадърници като студенти за да се вземат парите от субсидията им. В крайна сметка тотално срутване на системата защото и бяха поставени фалшиви и дори вредни цели.

    Не знам колко глупав трябва да си за да не предвидиш толкова прости и логични следствия от такъв принцип. Това просто е абсурд, водещите трябва да са качеството и адекватността на проведеното обучение към съвременните изисквания на пазара, не толкова примитивен критерий като бройката. Ако е за бройки да запишем всички цигани за студенти, да им напечатаме дипломи и ще станем най-образованата държава в Европа.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  54. 54 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    До коментар [#53] от "Fred":

    Здравейте колега Фред, подкрепям Вашите мнения!
    Долу Костов!

    Изказаното от Вас мнение принципно е верно, но съдържа два дребни недостатъка.

    Първо - истина е, че държавата плаща, но плаща изключително малко. А за образование трябва да се плаща много. както остроумно каза един форумист - една съвременна лаборатория по технологии струва колкото два български университета.
    Второ - колкото и да плаща държавата, тя плаща с истински пари, а не със фалшиви. Поради това тя трябва да получи истински, а не фалшив специалист-висшист. Затова трябва да се следи, така както се следи какви храни се предлагат на пазара. И ако храната е фалшива - фирмата се затваря, а и Университета също.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  55. 55 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#54:"vxa15365434"]Първо - истина е, че държавата плаща, но плаща изключително малко. А за образование трябва да се плаща много. както остроумно каза един форумист - една съвременна лаборатория по технологии струва колкото два български университета.
    Второ - колкото и да плаща държавата, тя плаща с истински пари, а не със фалшиви. Поради това тя трябва да получи истински, а не фалшив специалист-висшист. Затова трябва да се следи, така както се следи какви храни се предлагат на пазара. И ако храната е фалшива - фирмата се затваря, а и Университета също. [/quote]
    Подкрепям и двете неща защото съм на същото мнение, просто се опитвам да бъда кратък защото и без това постингите ми са километрични.

    За плащането можем да го разделим на 2 части, като обща сума/субсидия за студент и като процент от БВП. Като сума сме трагични - ЕС средно за 25 страни 8600 евро годишно, САЩ - ~ 20,000 евро, БГ - 2307лв.

    Ясно е, че не можем да отделяме същите пари, бедни сме. Затова да погледнем как стоят нещата като процент от БВП. Дори да е еднакъв процента пак понеже нашият БВП е 10-20 пъти по-малък няма да сме в еднакви условия но поне ще се успокояваме че сме направили каквото може. При нас държавното финансиране е 0.8% от БВП от тях 0.58% държавното, в ЕС средно 1.2%, Канада 2.3% САЩ 2.6%.

    Особено трагично е положението с парите за наука, а както многократно се каза без такива изследвания качеството на преподавателите катастрофално пада. България отделя 0.55% от БВП за наука докато средно за ЕС-28 са 2.1%, за САЩ-2.7% за Южна Корея-3.2% и Япония 3.5%.

    Особено лошо е положението за средствата за науката във ВУЗ - при нас са 0.07% от БВП докато в ЕС-27 са 0.48%. "Достоен" принос за това има бизнесът ни, в САЩ средствата за наука 2/3 идват от бизнеса и 1/3 от държавата при нас е обратното, само 1/3 е от бизнеса. Да напомням ли, че много съществен елемент от оценките и класациите на университетите са научните изследвания в тях?

    Като сложиш и мижавият ни процент излиза, че бизнеса ни отделя десетки пъти по-малко от западните си конкуренти за наука и изследвания. Не че съм очаквал нещо друго от назначените ни капиталисти.

    Да не забравяме, че нашият БВП е в десетки пъти по-нисък в сравнение с развитите страни съответно средствата. Само че когато ни оценяват ни сравняват с онези развитите които отделят по 100-200 пъти повече средства, искат качени на магарешка каручка да се съревноваме и сравняваме с тях които са качени на автомобил от Формула 1.

    Казано с други думи "Каквото посееш това ще пожънеш". Затова и съм доста скептичен, че нещата радикално ще се оправят с административни реформи. Нещо може и трябва да се направи но рязък скок не очаквайте само с назначаването на няколко нови административни звена. Както е казал народът "Колкото и да го местиш от единият в другият джоб, по-голям няма да стане". Пари и време трябва, МНОГО пари и доста време, 10-15г преди да се получи резултат.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  56. 56 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    До коментар [#49] от "ungeheuer":

    [quote#49:"ungeheuer"]Университетите са твърде общо понятие, всеки може да извади скапани преподаватели от всеки университет[/quote]

    Добре е първо да си проясните разбирането за това що е университет, а после може да поговорим и за "доцента по икономика" Станчев.
    То и СУ ще го докара до имиджа на другите "университети", щото хабилитира такива като Станчев, ама това си е вече грижа на университетските влечуги, а не моя.

    Ecrasez l’infâme
  57. 57 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#54:"vxa15365434"]Второ - колкото и да плаща държавата, тя плаща с истински пари, а не със фалшиви. Поради това тя трябва да получи истински, а не фалшив специалист-висшист.[/quote]
    С това също съм съгласен. Скептичен съм, че назначеният държавен чиновник ще има мотивацията добре да следи. Аз бих предложил контрола да е от професионалните общности. Т.е. ВУЗ-а дава дипломата но професионален сертификат и правоспособност се получават след изпит от независима комисия излъчвана от професионалната общност.

    Нещо както майсторското свидетелство навремето, еснафа се събира и изпитват, те нямат интерес да пускат некадърници в редиците си да им правят нелоялна конкуренция и подбиват авторитета. Впрочем не е ново, подобно го има в САЩ. Сам го измислих, после разбрах че го има

    Може би си заслужава още една идея, държавата да опрощава част от данъците на фирмите при условието, че така икономисаните пари те ги насочат за наука и образование. Така се елиминира незаинтересованият посредник държавата при разпределянето на парите за наука и образование. Като ще дават парите фирмите не чиновникът те ще имат правото да определят и за какво и как да се изразходват, това е смисълът на предложението. Ето ви връзката с практиката която толкова я искат.

    Пак само частично е ново, при социализма предприятията бяха длъжни да отделят определена сума пари във фонд НИРД /Научноизследователска и развойна дейност/. Нямаха право да ги използват за друго, понеже те така или иначе ги дават парите гледаха да им направим нещо полезно за тях. От тях темата, контрола, накратко не вдигахме глава от работа но пък малко доходи а ВУЗ-а си получаваше отчисленията.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  58. 58 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 660 Неутрално

    В СУ е пълно с ченгета и бекаписти - навремето само такива взимаха - проверени, наши. да влияят правилно на студентите! по съмнителните, ако успееха да се вредят - отиваха в БАН!
    Не случайно деканите на Философския факултет са все доказани ченгета - Преди Витан Митев, сега Денков! ясно е какви ги избират!
    все пак част от ченгетата и членовете на БКП се преориентираха и заеха демократични позиции! ДАЛИ ПО УБЕЖДЕНИЕ ИЛИ ЗАРАДИ ИЗГОДИ не зная Но някои изглеждат искрени!

  59. 59 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2717 Весело

    "Когато факултетът измисли начини по различни пътища да генерира приходи или да генерира престиж, включително с публикации и изследвания, полученото да бъде разделяно не както досега и във факултета да остава съвсем малко."

    Лошо Седларов(пардон Ганев), лошо!
    От автономия на ВУЗ какво, ще вървим към автономия на всеки факултет! Това да си програмен директор на частна организация и успоредно да бичиш като преподавател в СУ е меко казано нечистоплътно! Погледнах сайта на ЦЛС и не успях да се ориентирам откъде идат мангизите?! Единственото по-конкретно е че работят със софтуер, дарем от Майкрософт?!
    Все пак няма да е изненада, ако получават някой лев и от "онази фондация", тъй добре позната на "Економедия"...

    I Want To Believe
  60. 60 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#53] от "Fred":

    това, че е приложена без особен контрол не значи, че е грешна изначално. Идеята и е да създава конкуренция между унитата и аз в тази и част съм доволен. По-добре е, разбира се, да няма изобщо пари от държавата към студентите, или, максимално, да има някакви заеми с по-тънки лихви от пазарните.

  61. 61 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#60:"ungeheuer"]това, че е приложена без особен контрол не значи, че е грешна изначално.[/quote]
    Не, грешна е във фундамента си защото както посочих поставя хората в ситуация на конфликт на интереси. И да е честен и съвестен ако го прави, ако има високи изисквания и не приема куцо и сакато, ако къса и отстранява слабите той вреди на СОБСТВЕНИТЕ си интереси, остава без доходи.

    Това е абсолютно неприемливо, особено пък когато се прави чрез наредби и икономически механизми, т.е. създаваш конфликта на интереси чрез принуда. Не случайно в правото съществува категорията "конфликт на интереси" и се прави всичко възможно това да не се допуска. Защото малцината са тези които могат да устоят в такава ситуация и защото на практика като ги поставяш в нея НАСИЛА тикаш хората към лошите практики, покваряваш ги.

    И голяма глупост е да се обвиняват хората поставени в такава ситуация че не са издържали и да се надяваш, че някакви високоморални принципи ще ги накарат да действат против интересите си. Добрият мениджър никога не поставя хората си в такава ситуация, гледа да получи единство на интересите на личността и организацията, тогава няма да има нужда от контрол или поне ще го минимизира. Въобще стил на управление при който се залага на контрола и наказанията /тоягата/ и пренебрегват интересите /моркова/ е много примитивен и вреден.

    Защитавайки такъв принцип предизвикващ конфликт на интереси от ИПИ показват КРАЕН непрофесионализъм. Конкуренцията може да се постига и по други начини, без конфликт на интереси.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  62. 62 Профил на hencock
    hencock
    Рейтинг: 434 Неутрално

    С тия шмендикапели като гошето ганев ли ще нахлуем в 21 век? Кви пет лв къф цимент

  63. 63 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 808 Неутрално

    Това писание разбирам че е лансирано защото през ред два се възхвалява САЩ и изобщо се говори как всичко трябва да е като в САШ и то под американско управление - главната мантра на Дневник.

  64. 64 Профил на vero_nikd
    vero_nikd
    Рейтинг: 221 Неутрално

    АТЕСТАЦИЯ на НАУЧНО-ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА РАБОТА! Не само бройката, а КАЧЕСТВО и ЗНАЧИМОСТ на изследванията. Сега това, ако се прави, е абсолютно формално. Стига са се покривали с оправданието, че били много велики преподаватели! УНИВЕРСИТЕТЪТ е състояние на духа, не средно училище, не и канцелария. По-малко администрация и повече НАУКА! Нали се говореше за периодична атестация на преподавателите, където основен критерий са публикации и научна дейност? Има преподаватели, които си прекарват целия стаж без никакви публикации и научна работа, без докторати. Нали им се дадоха цели 4 години да напишат! Защо ги държат? Но това се толерира, защото на СУ е нужна евтина работна ръка.



  65. 65 Профил на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Рейтинг: 2012 Весело

    До коментар [#0] от "статия":

    "Ако има опасения, че информационната система може да крашне, във всеки един момент тя може да се архивира"
    Да крашне?
    Това го обяснете на баба Пенка от долно Уйно Еех език, език... враг мой

    Най- добрия робовладелец е този който успее да убеди робите си че са свободни хора!
  66. 66 Профил на nierika
    nierika
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Добре, СУ има нужда от реформа. Но е малко несериозно да се базира цялата теза на личния опит на автора в САЩ. Ситуацията изисква разумен анализ, оценка на това, което вече е на място и това, което трябва да се подобри. Предложенията за подобрения би трябвало да взимат впредвид и други университети, не само американските... Също така, би трqбвало да се проучи дали изобщо е възможно и дали си струва да се прави дадената реформа. Може би тя въобще не съответсва на местната реалност и е по-добре да се изработи ново решение, адаптирано за случая?
    Безкрайно повърхносттна е тенденцията постоянно да се копира оттук-оттам (предимно оттам, където се е подвизавал автора на копирането) вместо да се вземат впредвид местните характеристики и нужди и да се гради на тях. Тази тенденция я наблюдаваме от много години във всякакви области, не само образованието, не е довела до нищо добро, но понеже е най-лесната алтернатива, която не изисква мислене и поемане на отговорност, се прилага и до ден днешен...

  67. 67 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#3] от "Graf":

    Е, наистина ли смяташ, че няма нужда от промяна в университета? Поне 25 сгради, 1/3, от които стоят празни, но се отопляват и т.н., бумащина, студентите обикалят като гламави да носят книжки и документи, с информация, която я има на поне още 2-3 места. Специално за СУ има нужда от супер сериозна оптимизация на персонала и имотите и тези, които са излишни да се отдават под наем или по някакъв друг начин да генерират приходи, за да се издържа университета. Човека споделя опита си от САЩ, което не е никак лошо, защото в топ 10 обикновено половината са американски университети.

  68. 68 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 866 Неутрално

    До коментар [#30] от "vxa15365434":

    Има огромна полза за всички!

    Аз съм икономист. Имам добри приятели, професори в един технически университет. Работят, преподават, публикуват, имат разработки и защитени патенти. Обърнаха се към мен (на маса разбира се) да се размърдам и да намеря инвеститори, които да започнат да произвеждат нещата, които са открили/разработили.
    Запитах - добре, а какви ресурси са необходими за производството на единица продукция, какви са специализираните машини, каква площ е необходима, колко енергия и т.н. и най-важното КЪДЕ НАМИРА ПРИЛОЖЕНИЕ разработеното от вас (къде и на кого ще продаваме)?

    Все още чакам отговор на тези въпроси. Иначе всичко, което ми разказаха и това, което ми дадоха да прочета звучи примамливо...

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  69. 69 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#66] от "nierika":

    Е, това е типичното изказване на член на академичен състав - да седнем да помислим, пък да видим дали можем да приложим нещо тука, щото разбираш ли може и да не ставало като на другите места. И така нещата се влачат до безкрай. А истинският факт е, че ректорите не искат да пуснат административната работа, защото оттам им капят корупционни пари - отдаване под наем на какви ли не нещо в сградите на университети - като се почне от книжарници и лафки, та се мине през ресторанти, барове и дискотеки в общежитията, та през всичкото крадене на пари от самите общежития и поддръжката им. Не че разделението на властите с магическа пръчка ще реши тия проблеми, но когато парите за академичния състав не стигат, защото административния краде парите може пък и да започне някаква форма на самоконтрол.

  70. 70 Профил на nierika
    nierika
    Рейтинг: 434 Весело


    До коментар [#69] от "ugi":

    Значи имам шансове за кариера в " невидимия университет" ? )))
    По темата - има безкрайно много варианти за действие между "ако мисля не действам" и "давай да действаме и джаста/праста да изкопираме нещо отнякъде" (начин, който много върви в БГ като се заправят реформи). Факта, че препоръчвам малко мислене преди действията, не изключва действията, не знам защо така го разбра?

  71. 71 Профил на Graf
    Graf
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    До коментар [#67] от "ugi":

    Горе други са споделили и другия опит на САЩ, който няма да видиш споделен от Ганев.
    Препоръчвам това: коментар [#55] от "Fred":
    преди да си говорим за
    [quote#67:"ugi"]оптимизация на персонала и имотите и тези, които са излишни да се отдават под наем или по някакъв друг начин да генерират приходи[/quote]

    Ecrasez l’infâme
  72. 72 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#68:"serafin"]Запитах - добре, а какви ресурси са необходими...[/quote]
    Това за соц.поколението /предполагам вашите познати са от тях/ са абсолютно непознати неща. Нещо повече, и да ги образоваш те ще останат извън мисленето им, чужди. Просто по онова време нямаше и грам възможност да мислиш и решаваш нещо извън тясната техническа компетентност. Измисляш го, регистрираш изобретение на името на държавата и с това свършват твоите права, останалото го решават там някъде горе.

    По-инициативните и пробивните ставаха партийни членове и се натискаха за административна кариера за да се доберат до това "горе" където се решават нещата. При което естествено се деквалифицираха професионално, две дини под една мишница не се носят.

    Така че отговор няма да дочакате. Впрочем в доста успешни компютърни фирми които знам в основата им стоят ДВАМА души. Единият е техничарят, който измисля и прави нещата, обикновено е в сянка. И другият бизнесменът, който прави от измисленото продукта. Стив Джобс и Стив Возняк, Бил Гейтс и Пол Алън, тези и още доста примери, че в една глава тези две неща трудно се събират.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  73. 73 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1204 Неутрално

    Ако човек иска да учи, си учи. Когато бях студент в един от хуманитарните факултети на СУ, редовно посещавах лекции по физика, фундаментална такава, знаех, че е добре да го правя. Дори понякога пропусках някои от "задължителните" си лекции, за да ходя да уча физика. Куриоз - накрая преподавателят (умишлено не споменавам имена), ми поиска книжката да ми даде заверка. В същото време в моя факултет идваха физици, химици, медици и т.н. Но е истина, че някои основополагащи дисциплини, към които има интерес всеки, който изобщо има интерес към образованието, трябва да се преподават съгласувано.

  74. 74 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    [quote#68:"serafin"]Запитах - добре, а какви ресурси са необходими за производството на единица продукция, какви са специализираните машини, каква площ е необходима, колко енергия и т.н. и най-важното КЪДЕ НАМИРА ПРИЛОЖЕНИЕ разработеното от вас (къде и на кого ще продаваме)?

    Все още чакам отговор на тези въпроси. [/quote]

    До коментар [#68] от "serafin":

    За съжаление има да чакате до безкрайност! Това са теоретици, които никога не са стъпвали в завод. Аз съм доцент, но цял живот съм работил ГЛАВНО в промишлеността, софтуерната, нищо че имам написани три учебника за Университета. И не съм бил никога КНИЖЕН доцент, затова съм и търсен ...

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  75. 75 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    До коментар [#73] от "8th_ball":


    [quote#73:"8th_ball"]Ако човек иска да учи, си учи. Когато бях студент в един от хуманитарните факултети на СУ, редовно посещавах лекции по физика, [/quote]


    Вие не сте преподавател от СУ и затова не познавате корена на тезата на Ганев, която е абсурдна. И в момента правилника на СУ позволява да се посещават лекции на други направления. Но не се гледа с добро око на това.
    А тезата на Ганев е неприложима поради две причини. Всеки Факултет работи с тесен кръг преподаватели и ако покани чужд преподавател настъпват финансови проблеми. Но това е преодолимо. Главното препятствие е липсата на зали за моасово обучение на студенти - само 272, 291 и 65 зали са големи. Второто са лекциите. Колегата Ганев умишлено не съобщи, че в САЩ съотношението преподавател-студенти е от 1-3 до 1-15. А в Европа е от 1-120 до 1-350. Досещате се какво е качеството на изхода на системата. Моля Ви, повярвайте ми - 40 години съм бил в СУ като преподавател.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  76. 76 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 1022 Любопитно

    [quote#2:"stokn"]Георги Ганев е икономист, програмен директор по икономически въпроси в Центъра за либерални стратегии в София [/quote]
    Либераст на ясла, дорде не речеш...

  77. 77 Профил на a.
    a.
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#73] от "8th_ball":


    [quote#73:"8th_ball"]Ако човек иска да учи, си учи.[/quote]

    Абсолютно вярно! Моят личен опит също го потвърждава. Няма случай да съм искала да уча нещо в друг факултет и да са ме върнали или пък да ми е било забранено. Е, някои по-просто устроени преподаватели се мусят, секретарките понякога се карат, но това истински проблеми ли са? Заради навика ми да прекарвам голяма част от времето си в друг факултет, за да придобия "интердисциплинарно" образование, една асистентка от моя факултет ми отказа заверка и "повтарях" годината. Това вече е проблем. Пак не ме спря.

  78. 78 Профил на nikola.petkov
    nikola.petkov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#3] от "Graf":

    Не си никакъв Граф, а лакей. Авторът изказва мнение. Ако можеш да му опонираш аргументирано, го направи, защото с приказките "още един загрижен" си един цървул.

  79. 79 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#78] от "nikola.petkov":
    Графът е леко прикрит комунистически лакей. Има висше образование, но мисли примитивно, с категории, подобаващи за хората на ръчния труд (полаган на открито).
    Неговите аргументи са все недоизказани, подразбиращи се, както и неговата принадлежност към ДС.

  80. 80 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 866 Неутрално

    До коментар [#74] от "vxa15365434":

    +++++++++++++++++++++++++++
    Има значи надежда уважаеми!
    Желая Ви успех!

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  81. 81 Профил на serafin
    serafin
    Рейтинг: 866 Неутрално

    До коментар [#72] от "Fred":

    Аз съм от поколението израснало тогава. В самия край на професионалната си кариера съм, предстои ми пенсиониране. И все още не мога да си обясня тази инертност и липса на какъвто и да е интерес посочените да се запознаят поне с базисни неща извън тяхната тясна сфера на дейност...
    В този смисъл смятам за загуба на ресурси инвестираното в такива "учени" (не става дума за фундаментални изследвания).

    Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  82. 82 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#81:"serafin"]Аз съм от поколението израснало тогава. В самия край на професионалната си кариера съм, предстои ми пенсиониране. И все още не мога да си обясня тази инертност и липса на какъвто и да е интерес посочените да се запознаят поне с базисни неща извън тяхната тясна сфера на дейност... [/quote]
    И аз съм от това поколение и мога "да им вляза под кожата", да погледна света с техните очи.

    Базисните понятия си ги имам но просто не ми е приятно да се занимавам с бизнес въпросите, да отделям време за това, това за мен е загубено време защото ще правя нещо което не ми е интересно и ще ми отнеме време. Предпочитам някой на който това му е професия да поеме това, иначе за работа в екип с такъв имам достатъчно база за да го разбирам и да има диалог. Предполагам и с вашите познати е същото.

    Не случайно посочих, че в големите фирми тези неща са разделени, не са в една глава. А те са тръгнали от малка фирмичка и разделението го е имало още тогава, не е поради мащаба. Различно мислене е, няма смисъл насила да се прави от човек нещо за което няма данни. Едва ли бихте искали от Айнщайн например да бъде и бизнесмен, другаде е силата му.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  83. 83 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#74:"vxa15365434"]Това са теоретици, които никога не са стъпвали в завод. Аз съм доцент, но цял живот съм работил ГЛАВНО в промишлеността[/quote]
    Щом имат патенти вероятно все пак поддържат връзки с промишлеността, патент се дава за съоръжение не за теория.

    Макар че познавам и патенти изсмукани от пръстите, от хора които нямат нито ден производствена практика. Те толкова и работят, навремето с тях се бичеха бройки защото се водеха за публикация, ако имаш познат експерт в ИНРА и готово.

    Въобще това е един голям въпрос, за академичната кариера и какви хора и кога да влизат в нея. Ако е като моят случай, след 10г практика просто си забавил кариерата си с 10г, почваш отначало. Освен ако е имало някой достатъчно умен да те насочи да трупаш актив който ще ти върши работа в академичната кариера, главното е да се пишат статии.

    Още помня отговора на ръководителя катедра когато почнах да му изброявам опита си от 10г работа в БРВ /База за развитие и внедряване/ и НПП /Научно-производствено предприятие/ - "47 разработки всичките внедрени, 3 златни медала от Пловдивският панаир, 3 златни значки на ДКНТП за принос в техническият прогрес...". Той ме прекъсна и попита "Колко статии имаш?" Амииии... три. "Малко са" отсече той и така започнах в катедрата като инженер от самото начало.

    Откъде да знам тогава, че важното е не да работиш а да пишеш статии. Макар че с тези разработки спокойно съм могъл да напиша 40-50 статии, достатъчно за професор.

    Така че мен ако ме питат правилното е да мине поне 5-6 години в производството и тогава да върви да става преподавател. Практиката обаче е, че много често ги вземат направо от студентската скамейка, никой работил 6 години в производството няма да дойде да стане асистент за 600лв.

    Иначе аз поумнях, доста бързо избичих необходимият брой статии и изобретения но 10 години си останаха "загубени". От кариерен смисъл, иначе като опит си останаха безценни.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  84. 84 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    [quote#83:"Fred"]Откъде да знам тогава, че важното е не да работиш а да пишеш статии. Макар че с тези разработки спокойно съм могъл да напиша 40-50 статии, достатъчно за професор.
    [/quote]

    До коментар [#83] от "Fred":

    В някои американски университети те изхвърлят, ако на втората-третата година нямаш договор с промишленността за научни и практически разработки.
    Казват ти простичко - колега, с тези многобройни статии ще си намерите лесно работа в друг Университет ...

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  85. 85 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#84:"vxa15365434"]Казват ти простичко - колега, с тези многобройни статии ще си намерите лесно работа в друг Университет ... [/quote]
    Там е работата, че статиите бяха малко. По-малко от златните медали от Пловдивският панаир и златните значки на ДКНТП , на такива години сте че помните какво е ДКНТП А най-важното, университетът беше български а не американски, отгоре на това няма дубликат, от онези техническите "висш *** институт", те тогава така се водеха. Както виждате пълно разминаване с американската ситуация

    Иначе и аз дотогава мислех "по-американски", важно е работата да се върши, те ще го оценят. Доста изненадан бях когато разбрах, че работата не било най-важното. Но бързо поумнях

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  86. 86 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    [quote#84:"vxa15365434"]В някои американски университети те изхвърлят, ако на втората-третата година нямаш договор с промишлеността за научни и практически разработки. [/quote]
    В други пак американски университети те държат дори без преподавателска дейност, само на договорите. Разбираемо, приходи носиш, материална база покрай договорите, студентите получават теми от промишлеността.

    На времето и при нас го имаше, т.н. НИС /Научно Изследователски Сектор/ във ВУЗ-а където се работеше САМО по договорите. Там можеше да си на длъжност инженер, научен сътрудник I-III степен /еквивалент на асистентите/, ст.н.с I-IIст./еквивалент на доцент, професор/, към него бяха и договорите на преподавателите.

    Сега имаме някакъв зам.ректор по научната работа но не знам да има хора на щат по договори, не съм се и интересувал. При това РЯЗКО свиване финансирането по договори изглежда няма такива хора. Отгоре на това и когато има договор повечето гледат да го прекарат или по линията на граждански договор или през частните фирми. Научната работа организирана ОТ ВУЗ-овете е в пълен колапс, това е реалното положение.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  87. 87 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1393 Неутрално

    [quote#86:"Fred"]На времето и при нас го имаше, т.н. НИС /Научно Изследователски Сектор/ във ВУЗ-а където се работеше САМО по договорите. [/quote]

    До коментар [#86] от "Fred":

    Не Университета и БАН са толкова виновни, колкото липса на промишленост в България. Затова ... обръщам се наляво, седейки на бюрото си, и виждам какво ... реката Рейн, жива, натурална! След 40 години преподаване в СУ! На 7 декември ще почна 5 дневен курс от СУ на немски за сътрудници на фирмата, ей така, между останалите си задължения, нищо че имам нощно дежурство да помагам ако стане срив във софтуерните системи.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK