Един различен поглед за Софийския университет

Софийският университет

© Георги Кожухаров

Софийският университет



"Дневник" публикува поредица от статии за промените, от които се нуждае Софийският университет "Св. Климент Охридски". Предстоящият избор на ректор предизвиква обсъждания в университетските среди. Бяха огласени и 13 искания към бъдещия ректор, формулирани от преподаватели от различни факултети. Редакцията получи и коментари по повод изказаните мнения. "Дневник" ще ги представи без намеса. Днес публикува мнението на  доц. д-р Цветан Велинов - заместник-декан на Физическия факултет. Писмото му изразява само неговото мнение и не ангажира друг или която и да е институция.


Повод за написаното тук са многобройните мнения и анализи, публикувани в пресата, и в частност в "Дневник", за състоянието и съдбата на Софийския университет, и свързани с предстоящия избор на ректор. Прави впечатление, че всички мнения (поне тези, които аз съм чел) са на хора с хуманитарно образование. Като човек, занимаващ се с естествени науки, аз виждам нещата по-различно от почти апокалиптичната картина, описвана от моите колеги или външни анализатори.


Ще започна със заглавието на анализа в "Дневник" "Време е университетът да влезе в 21 век". Заглавието е бомбастично, без съмнение сложено с цел да се привлече вниманието. Аз обаче, като работещ във Физическия факултет, част от СУ, отдавна се чувствам в 21 век. Иначе как мои студенти ще работят в най-престижни компании в света: Texas Instruments (който претърпя доста промени на името), Andor Technology, Panalytical и много други. Иначе как мои статии ще бъдат приемани в престижни международни списания. Иначе как редакциите на най-реномираните научни списания ще ми пращат за рецензии изпратени им ръкописи (последният от тази седмица). Иначе как мои колеги от чужбина непрекъснато ще питат дали мога да им препоръчам някой наш студент за докторска или пост докторска позиция.




Казвам всичко това не за да изтъкна себе си, тъй като почти всички мои колеги могат да се "похвалят" с подобни твърдения и много повече. Казвам го, за да стане ясно защо аз и моите колеги се чувстваме в 21 век, що се отнася до нашата научна и учебна дейност. Без преувеличение мога да кажа, че няма световно списание в нашата област, в която мои колеги да не са публикували, няма световен научен център, включително най-големите обсерватории, ЦЕРН, големите американски университети, където да не работят или да не са работили възпитаници на нашия факултет.


С това не искам да кажа, че в СУ всичко е наред и трябва да продължава без промени. Напротив, смятам, че това ръководство е посредствено, някои фигури от ректорското ръководство са направо комични. Лично на мен ректорът ми нанесе най-голямата професионална обида. Когато един Остап Бендер, добрал се до ръководството на Фонд научни изследвания нарече работещите във Физическия факултет и Факултета по химия и фармация "паразити", член-кореспондент професор д.и.н. Илчев си замълча, въпреки призивите да излезе с позиция, с което остави впечатление, че той споделя това мнение.


Трябва ли обаче да напомня, че ректорът бе избран от нас за втори мандат. Всички знаехме силните и слабите му страни и фактът, че повечето от нас са гласували за него говори, че алтернативите са били още по-неприемливи.


И тук опираме до въпроса: какво точно е "университет". И що за университет е СУ, след като дълги години не може да излъчи измежду работещите в него, включително и недоволните от всичко, достоен кандидат за ректор, фигура, около която всички да се обединят. Дали "университет" означава ректорското ръководство, сградите, администрацията (пази боже на някой от вас да му потрябва дирекция Обществени поръчки, например) или е по-общо понятие, включващо всички нас, преподавателите и духа, материалното и нематериално наследство, оставени от тези, преди нас и каквото и ние на свой ред трябва да създаваме.


Аз твърдя, че университетът е последното. То е най-важното и от него, т.е. от преподавателите, трябва да започне промяната. Бавна (пази Боже от революции в университета), но дългосрочна и целенасочена.


Преди всичко нека си зададем въпроса, колко от нас, кичещите се със званието "работещ в СУ" отдават дължимите сили и време на СУ. Вярно, не сме задължени да прекарваме 8 часа в кабинетите си, но това не ни освобождава от задължението да посветим тези часове на университета, поне тях. В толкова мечтаните университети "там" преподавателите трябва със зъби и нокти да защитават мястото си. Изпълняват договори, сключени чрез университета, а не чрез фондации и всякакви други организации, което носи престиж на университета, но и пари чрез отчисленията от договорите, стигащи до 40%. На този фон СУ изглежда застояло блато.


Особено пагубно за СУ като учебна и научна институция е схващането, че има "наша" и "тяхна" наука. Това твърдение неявно казва следното: "Нека светът се състезава на Олимпийски игри, ние ще си устроим надпревара на нашия селски мегдан". И си я устройваме.


Типичен пример за това е нещо, което аз наричам "самиздат", но не онзи, руския. Какво имам предвид? Например, факултетните съвети утвърждават план за книгите, които трябва да се печатат в издаделството на СУ (поне при нас е така). И те се печатат. Тези книги после се смятат за научен принос на кандидатите за всякакви длъжности и звания. На тяхна база същите факултетни съвети избират доценти, професори, доктори на науката. И кръгът се затваря, змията захапва опашката си. Ти на мене, аз на тебе. Друг вариант на самиздат се наблюдава напоследък. Той е особено опасен, защото е свързан с докторанти – хора, които ние трябва да учим освен всичко друго и на духовни ценности. Даден факултет спечелва "докторантски договор", както станаха известни този тип договори. В него има заделени пари за организиране на "научна сесия". И тя се организира, трудовете се печатат (без и най-малък намек за критичен преглед, камо ли независима рецензия) и с тях после се защитават докторати. Ама, че никой не е рецензирал тези писания, че светът не ги забелязва, камо ли да ги цитира – на кой му пука.


Според мен основната беда на СУ е, че в него не е достъчно добре изградена функционираща професионална, учебна и научна среда. Няма я в необходимата степен инфраструктурата, разбирана преди всичко като общност на идеи и цели. Грижа на преподавателите е да я създадат. Не на ректора, не на администрацията – на преподавателите. И тук стигаме до трудния въпрос – как да стане. Не, че отговори няма, напротив всеки от нас, работещите с СУ, има такъв. Важно условие за успех е обаче преди да седнем и да намерим общото между тях да си спомним, че СУ ще го има със или без всеки от нас.


В това писание не стана дума за пари, провост и управление на имотите, за което се извинявам на четящите я. Не че тези неща не са важни, просто за тях се изписа достатъчно (само името на провоста не можах да науча) и аз реших да не им отделям внимание.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1288 Любопитно

    Бог да даде утеха на душите на братя Евлоги и Христо Георгиеви!!!! Тези хора дариха мястото и построиха най-красивата сграда в центъра на София - Софийския университет. Делото им остава за векове, но трябваше и да създадат ПРАВИЛА за назначаване на преподаватели и избора на ръководители в него!!!!

    Евлоги Георгиев Недев е български предприемач, смятан за най-богатия български търговец и банкер от края на 19 век. Прекарва по-голямата част от живота си (60 год.) в чужбина, но не престава да се чувства дълбоко свързан със съдбата на своя народ.
    Христо Георгиев Недев е Български предприемач, банкер, изключително щедър дарител, по-малък брат на Евлоги Георгиев.
    Къде са днешните български милионери и милиардери????

  2. 2 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 284 Неутрално

    този глупак не живее в 21 век. той е закотвен някъде между 17 век и картина на Йеронимус Бош

    от водещи западни университети му искали препоръки докторанти и пост-докторанти?!? и публикувал в реномирани списания...

    не само ректорът с неговата администрация, всичките административни длъжности в СУ и във факултетите трябва да бъдат уволнени без почести. и да им се забрани да минават дори по тротоарите покрай всеки от факултетите им.

    вместо да се хвали с публикации в списания, да покажат в алумни на сайта на факултета си кои студенти са мениджъри в големи западни фирми, кои са създали собствени успешни предприятия, кои са автори на имплементирани патенти, кои са създатели на революционни и иновационни продукти и услуги.

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  3. 3 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Тази държава е пълна с парадокси. Хора, които са част от системата, която и да е тя, в случая СУ, знаят какво трябва да се направи и как да се направи, но до сега нищо не се е случило. Мразя този подход! Просто липсата на всякаква отговорност (социална, политическа, персонална) в хората в БГ е страшна черта на манталитета. Много сме силни на думи, но действията никакви ги няма и чакаме някой друг да свърши работата.

  4. 4 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    Нека да е ясно - СУ е в топ 3% на световните университети. Почти никъде другаде не сме в топ 3%. Трябва да има промени, но нека са от специалисти, които са в топ 3% в своята област. А не от дребни медийки или от никому неизвестни псевдо университетчета като НБУ

    15.02.1989 - 07.02.2018
  5. 5 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1468 Неутрално

    [quote#1:"Дедо Либен"]ПРАВИЛА за назначаване на преподаватели[/quote]

    Ето ти правило номер едно при всяка работа - ПАРИТЕ.

    Как очакваш някой с френска филология да стане преподавател като навън го чака стартова заплата 2 бона
    Как очакваш някой програмист да стане преподавател като след 2 години ще работи за 10 пъти по-голяма заплата от асистентската ?
    Как очакваш СУ да е в топ 200, като университетите от място 600-800 в класацията имат десетки пъти по-голямо финансиране ?

    15.02.1989 - 07.02.2018
  6. 6 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1288 Любопитно

    До коментар [#5] от "Позитаник потъна. RIP 1903-2015!":

    Приятелю, освен Парите има и нещо друго, наречено Родолюбие! Нима акад. Ростислав Каишев, проф.Пенчев, проф. Загорчев, проф. Иван Странски и много други са работили навремето в СУ, въпреки че в Германия са могли да получават много повече. Поради своето родолюбие Иван Ябанджиев променя фамилията си на Странски, която е българския превод на турското "ябанджия"!!!

  7. 7 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#5:"Позитаник потъна. RIP 1903-2015!"]Ето ти правило номер едно при всяка работа - ПАРИТЕ. [/quote]
    Съвсем по американски. И пак нещо не им се получàват нещата напоследък. До танкове и бойни самолети опряха за налагане на парите.

  8. 8 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1288 Любопитно

    До коментар [#5] от "Позитаник потъна. RIP 1903-2015!":

    Поради казаното в пост № 6, днес Института по Физикохимия на БАН в София носи името "Акад. Ростислав Каишев"!!!!

  9. 9 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 229 Разстроено

    "Изпълняват договори, сключени чрез университета, а не чрез фондации и всякакви други организации,"

    Вярно, така правят. Работата е там, че вътре в СУ всеки опит да сключиш договор през самия университет се сблъсква с откровен саботаж и изнудване. Така е и в научната дейност, и в обновяването на материалната база. В СУ са научили номерата на държавните и общински администрации - ако искаш подпис, ще трябва "нашият човек/фирма" да участва по някакъв начин. Инак - йок. Куче на сено.
    Що се отнася до времето, което отделят преподавателите на университета си, тук може много да се говори. И разбира се, че има пълни непукисти, които реално нищо не работят. Но повечето преподаватели са принудени да работят всевъзможни допълнителни работи, за да си извоюват някакъв горе-долу приличен доход. Докато СУ продължава да е пръв в класациите, но последен в заплащането, това няма да се промени. Тук за мен посоката трябва да е абсолютно радикална: отказ на държавата да издържа всевъзможните мошеници в печатниците за дипломи и съсредоточаване на субсидиите в няколкото ВУЗ-а, произвеждащи качество. От четирийсет и кусур университета трябва да останат десет. Другото е разхищение и развращаване.

  10. 10 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 838 Неутрално

    [quote#9:"lekapoleka"]В СУ са научили номерата на държавните и общински администрации - ако искаш подпис, ще трябва "нашият човек/фирма" да участва по някакъв начин. [/quote]

    точно така. аз това съм го чувал с ушите си - "какво има за мен тука". а този подпис са длъжни да го положат, по процедура, колкото и както такава има въобще.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  11. 11 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4172 Неутрално

    Добра статия в смисъл на един различен поглед към проблематиката. СУ в е криза, но през подобна криза минаха и университетите в САЩ през последните 6-7 години и все още излизат от нея. Парадоксално, може би, но най-тежко беше за изследователските университети, където таксите от обучение дават 13-15% от общите проходи, останалите са договорни постъпления от частни и правителствени ( основно федерални, но и щатски- последните главно в образованието и социалните науки) договори. Свиването на бюджетните и корпоративните инвестиции в наука наложи преразглеждане на маса решения и освобождаване на кадри, главно научни и технически сътрудници, както и предсрочно пенсиониране на неефективни титуляри (тенюирани професори). Тежките решения бяха на ниво факултет и катедра, защото бюджетите и решенията по тях се изпълняват на това ниво, там се конкретизират. С други думи това не са решения на ректора, неговата работа е да координира стратегията и да търси източници за финансиране и подкрепа навън. Стратегията от своя страна може да наложи болезнени промени, затова и средно-статистическият ректор се задържа 3 .6 години, макар че има и такива ръководители които се доказват и работят по 20. Просто подходът е такъв че от ректора до зав. Катедрата кадрите минават на административни договори и се оценяват като ръководни кадри, а не като учени. Има го и другото, заплатите са договорни, т.е ако искам да привлека име в дадена област което ще ми докара както магистранти и докторанти, така и договори в конкретна област, то трябва да съм в състояние да предложа и съответното възнаграждение, понякога в пъти по-високо от това на останалите, както и да съм в състояние да прекратя неработещите трудови договори. Тази възможност отсъства в повечето европейски страни предвид държавния характер на университетските институции и наверно не би се приела у нас, но има и други решения. Основното е обективизацията на процесите и излизането от затворените израждащи отношения на катедрената кухня, където някой живеят от студенти през асистенти и т.н. до пенсия, подход който отдавна е изживял времето си на цеховата наука по гилдии.

  12. 12 Профил на Georgi Marinov
    Georgi Marinov
    Рейтинг: 122 Неутрално

    [quote#2:"полувишис"]вместо да се хвали с публикации в списания, да покажат в алумни на сайта на факултета си кои студенти са мениджъри в големи западни фирми, кои са създали собствени успешни предприятия, кои са автори на имплементирани патенти, кои са създатели на революционни и иновационни продукти и услуги.[/quote]

    Това е анти-интелектуализъм, също толкова див като този на талибаните, Ислямска държава, онези християнски секти, чиито членове се гърчат в екстаз когато пасторът ги докосне, и пр. примери за "върховни постижения" на човешката мисъл.

    Единствената разлика е, че религията в случая е пазарния фундаментализъм и в нея няма теистично божество. Останалото си е общо взето същото.

    Целта на науката (и съответно на университета) не е да произвежда икономически растеж, а мислещи хора, които да разбират добре света около тях. И колкото повече не се разбира това, толкова по-лоши ще са последствията за обществото.

  13. 13 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4172 Неутрално

    До коментар [#12] от "Georgi Marinov":

    Не само да разбират, но да и да могат активно да го развиват, т.е. знания комбинирани с умения и навици за прилагането на тези знания с необходимата критичност и креативност.

  14. 14 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4172 Неутрално

    До коментар [#9] от "lekapoleka":

    И аз съм чувал за позицията "куче на сеновал" с договорите , но тази позиция активно се променя в "наше куче" в търговските договори, например по ремонта (подменянето на прозорците) или дейността на издателството, а и в някои специализирани катедрени дейности по издаване на учебници. Липсата на прозрачност във финансовите и комерциалните въпроси създаде котерии които ще се борят със зъби и нокти за статус кво. Погледнете бившия ректор и попитайте кога за последен път си е взел отпуск, неуморен човек...

  15. 15 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1149 Любопитно

    Авторът е прав, науката е една и за да има успех един университет трябват качествени преподаватели, които публикуват на анлгийски език в световни издателства, а не в алманаси на Свищовската стопанска академия или СУ.
    Ако напишете името Tzvetan Velinov в google scholar ще получите 15 резултата:
    https://scholar.google.es/scholar?start=10&q=%22Tzvetan+Velinov%22&hl=en&as_sdt=0,5
    Това означава, че човекът наистина се старае и публикува. Има много други преподаватели, особено в хуманитарните дисциплини, при които ситуацията е трагична и при написване на името им в google scholar получавате 0 резултати. Аз съм завършил докторат по история в Канада само преди 5 години и в момента като си постна името в google scholar се получават 40 резултата. Но, както и преди съм писал, ще го повторя за тези, които ни обвиняват в липса на патриотизъм нас преподавателите в чужбина, аз преподавам в Мадрид, защото дори и с публикувани 3 книги на английски и академични статии в реномирани научни списания и 4 различни американски енциклопедии, когато си пратих академичното резюме в България през 2013 г., никой не му обърна внимание. Само във Варненския свободен университет ми организираха интервю и уж много им хареса профила ми, но така и не ми предложиха работа, въпреки идеите ми за летни училища, конференции, международни проекти и публикации, които биха повлияли положително на реномето на университета. Именно затова преподавам в международен университет в Мадрид и нямам намерение повече да си губя времето с кандидатстване в България. Не е само заради парите, но и заради условията, които в България просто не създават. Макар че и възнаграждението е важно. Нали не очаквате, че ще работя за 500 евро в България без никакво финансиране на изследвания, конференции и т.н. В много университети в България, вкл. и в СУ, в хуманитарните дисциплини конкретно, стари професори използват учебници и географски карти от преди 30-40 години, буквално четат лекции от стари бележки и не са чували за ПауърПойнт. В същото време в Мадрид аз разполагам в аулите, в които преподавам с тачскрийнс и университетът ми осигурява безплатно последните издания на всички учебници, които поръчам за моите курсове, както и финансиране за учебни екскурзии и конференции. Разбира се, от мен очакват да публикувам редовно в моята област. Така че, проблемът не е само парите, а липсата на условия за работа в България, както и липсата на желание да се наемат млади, амбициозни преподаватели с дипломи от западни университети, за да не би случайно да претендират за мястото на някой стар кадър, "наш човек." Между другото и в Гърция е така. Мой колега и приятел грък, с бакалавърска степен от МИТ и докторат от Харвардския университет е бил нает от гръцки университет и след две седмици назначението му е отменено, защото деканът се е уплашил от конкуренция. Сега съди университета за това, но едва ли ще успее да ги осъди. Мила балканска картинка. Не искам да звуча песимистично, но лично аз не очаквам особени промени. Много преподаватели в СУ и изобщо в България не владеят нито един чужд език на академично ниво и пишат в биографиите си лакърдии като: владее отлично руски, ползва немски и английски език и други подобни безсмислици.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  16. 16 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 995 Неутрално

    До коментар [#4] от "Позитаник потъна. RIP 1903-2015!":

    Какво значи топ 3? Наскоро беше съобщено от СУ е паднал със 100 места в световната класация - от 700 и някои на 800 и някое. Убедена съм, че раздаването на титли на принципа "аз на тебе, ти на мене" е допринесъл доста за това.

  17. 17 Профил на Хит®ата Св®ака ;)
    Хит®ата Св®ака ;)
    Рейтинг: 815 Любопитно

    Поздравления на автора за становището!
    Физиците и физичките по принцип се реем някъде в някое възможно (или невъзможно) бъдеще.
    Иначе езиковата бариера (липсата на стабилни познания по английски език) е основна причина за гореспоменатите извращения (наука по нашему, на мегдана). Друг проблем е, че библиотеката трябва да се бръкне много дълбоко за абонамент за реномирани научни журнали и издателства. Участията в конференции може да излязат от порядъка на 2000-2500 евро/долара на човек...

    Mафията е опасна за Вашето здраве!!! Мафията убива!!!
  18. 18 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    Това мнение-анализ за работата на Софийския университет е доста интересно. Всъщност засяга една от най-важните най-важните части от работата на един университет - създаването на наука, изследователска дейност, създаване на научни кадри и възпитанието им...

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  19. 19 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 773 Неутрално

    СУ е загубен, пълен с хабилитирани ченгета и провинциални комсомолски активисти, деца на такива.. освен няколко от точните науки - повечето не само че не правят наука, но и не четат нищо от новите неща. На конференция при спор се провокирах "я всеки който се смята за сериозен учен да каже коя научна статия сега чете". Мълчание! връх на "научните'' им постижения е някой компилативан учебник, но преписан от по-нови източници!
    И въпреки всичко СУ си остава най добрия БГ университет. то повечето не са университети - а техникуми, или висши училища. Университет -значи да имаш от всички области, А НЕ САМО ХУМАНИТАРИСТИКА! колко са такива

  20. 20 Профил на sangria
    sangria
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Много точна диагноза! Но, като бивш преподавател в СУ с близо 15-годишен стаж, с филологическо образование, ще си позволя да да изразя мнение, което звучи крайно. Ситуацията в хуманитарните сепциалности е наистина печална и статията посочва причините. Много филолози напуснаха университета по много причини. Аз обичам да преподавам, но напуснах, защото нямах необходимото призвание, нагласа и талант да се занимавам с наука и защото заплатата беше мизерна. Но доста хора (в хуманитарните специалности) останаха в СУ, защото искат да им тече стаж за пенсия, докато работят по 10-12 часа на седмица, а заработват нещо по-доходно навън и/или защото на свободния пазар на труда не могат да оцелеят. Науката и студентите са последна грижа на доста хора в СУ. И това, според мен, е по-големият проблем от липсата на пари.

  21. 21 Профил на province2001
    province2001
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Страхотен текст. Благодаря! Най-важното от този текст, за мен поне, е посланието за обединение - докато в СУ ходи призрака на "природните" срещу "хуманитарните науки" нито нормален ректор ще си изберем, нито университетът ще тръгне нанякъде. Този призрак убиец на СУ в момента е в широка употреба - заради предстоящите избори. Колеги, моля ви мислете и вярвайте на направеното, а не на обещаното. Какво очаквате от кандидат за Ректор, който е замесен в доказана и документирана корупция (ФНИ), и който има забележете една единствена публикация на чужд език (немски), датираща от 1991 г. Моля ви, мислете и разсъждавайте върху фактите, не се поддавайте на влиянието на призрака "природни срещу хуманитарни науки.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK