Битката за всеки клиент, или защо лампите в "Карфур" ще могат да ни следят

Така изглежда мобилното приложение  "Promo C-ou" ("Къде е промоцията?"), тествано от "Карфур".

© Reuters

Така изглежда мобилното приложение "Promo C-ou" ("Къде е промоцията?"), тествано от "Карфур".



Лампите в хипермаркета знаят къде се намирате и могат да кажат къде ще отидете.


Нова технология, която е в процес на тестване от френската верига "Карфур", засича движенията на клиента и предава информация на смартфона му чрез светлинни импулси, невидими за човешкото око.


Идеята е пазаруващият да бъде насочен към определени щандове със специални оферти, разказва "Ройтерс".




Това е най-новият опит за съчетаване на пазаруването в реално време и онлайн. В момента този подход е Светият граал за големите компании.


Така например миналия месец британската верига Marks&Spencer започна да изпраща SMS-и с промоционални оферти като част от програма за лоялни клиенти. Съобщенията са насочени към потребители, които в момента се намират в или близо до техни магазини. Важно е да се уточни, че текстови съобщения получават само онези, които са дали своето изрично съгласие за това.


Скорошно проучване показа, че близо две трети от британските търговци на дребно използват технологии като софтуер за разпознаване на лица, за да следят клиентите си в магазините. Това се прави основно заради целите на сигурността, но и за развиването на все по-персонализирани услуги.


Дори в Германия, където неприкосновеността на личното пространство е на особена почит, големите търговци използват американското мобилно приложение Shopkick, което награждава потребителите с точки, ако сканират със смартфоните си стоки в магазините.


Големите фирми обаче са наясно, че трябва да пипат внимателно, особено с по-възрастните клиенти.


Според "Карфур" новата технология с  LED осветлението ще спести време на потребителите.

© Associated Press

Според "Карфур" новата технология с LED осветлението ще спести време на потребителите.


"Наводняват ни с оферти по смартфоните. Следят ни до припадък. Може и да съм старомоден, но предпочитам да запазя личното си пространство", обяснява 50-годишният застрахователен агент Ив, докато пазарува в обект на "Карфур", където се тестват новите технологии с осветлението.


Проектът на френската верига, който се разработва съвместно с холандския технологичен гигант "Филипс" вече една година, в момента се тества в магазин до жп гара в северния френски град Лил. Обектът е избран, защото тук пазаруват предимно млади хора. Флуоресцентното осветление в хипермаркета е подменено с LED светлини, които предават данни чрез импулси , регистрирани от камерите на смартфоните. На този етап технологията работи само с Iphone.


Новите играчки


Потребителите, които изтеглят приложението Promo C-ou ("Къде е промоцията?"), могат да насочат камерите на смартфоните си, така че лампите по таваните на магазините да определят местоположението им. После на екрана на устройството се появява синя стрелка, която ги насочва към правилния щанд.


"Искаме да улесним потребителите си и да бъдем по-близо до тях", обяснява управителят на магазина Тиери Дьометр. Според него услугата помага на клиентите да открият между 200-300 артикула на промоция всяка седмица.


От "Карфур" твърдят, че приложението се използва от 50 до 100 пъти на ден в обекта, през който всекидневно минават 11 000 клиенти. Компанията набира студенти, които да помогнат на потребителите в използването на услугата в натоварения празничен сезон.


8 от 10 потребители в световен мащаб споделят, че са готови да предоставят лични данни на търговците, но едва 8% смятат, че в замяна получават по-добри оферти. Поне това показва проучване след 22 000 души в 11 страни, проведено от маркетинговата компания Aimia.


Британската верига Marks&Spencer към момента изпраща съобщения с промоционални оферти само на клиентите, които изрично са го пожелали.

© Associated Press

Британската верига Marks&Spencer към момента изпраща съобщения с промоционални оферти само на клиентите, които изрично са го пожелали.


"Големите компании все повече увеличават арсенала си от нови джаджи за потребителите, но рискуват да превърнат посланията си в малко по-лека версия на спам", обяснява Дейвид Джонстън от Aimia.


Планини от информация


Новата схема на Marks&Spencer се опитва да заобиколи този проблем, като призовава потребителите, абонирали се за услугата, да споделят своите интереси, за да получават персонализирани оферти и покани за специални събития.


"Това е ключов момент в стратегията ни", обяснява Сузана Броер, отговаряща за връзката с клиентите. "На хората им дойде да гуша да бъдат засипвани от непоискани съобщения с неподходящи за тях оферти".


Стийв Лафлин, експерт по търговия на дребно в IBM Global Business Services, смята, че компаниите едва сега започват да мислят как най-добре да използват огромните бази данни и да печелят пари от това. Когато IBM наскоро анализира данни на потребители на известна верига кафен, установява нещо интересно: температурата, при която потребителите предпочитат да си поръчват студени, а не горещи напитки, се оказва с няколко градуса по-ниска, отколкото компанията си е мислела.


"Ето как те правеха промоции на топли напитки, когато всъщност трябваше да се насочат към разхладителните", обяснява Лафлин.


Ласе Болонадер, директорът на Coop - най-голямата верига супермаркети в Дания, която обработва информацията на 1.5 милиона датски потребители, предупреждава търговците да внимават.


"За потребителите трябва да е абсолютно прозрачно за какво използваме техните данни. Освен това трябва лесно да могат да се откажат от този тип услуги. Докато не сме абсолютно сигурни, че можем да изпратим правилната оферта в най-подходящия момент, е по-добре да направим стъпка назад. В противен случай рискуваме да подразним клиентите си".


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK