Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени

Червеното и черното – или защо шестобалната система на оценяване трябва да се промени

© Анелия Николова



Петобална и шестобална система: кратка история на въпроса


През юли-август 1878 г. Марин Дринов, един от най-образованите българи в онази епоха, изработва по поръка на княз Дондуков-Корсаков предписание за организация на образованието в освободените земи – т.нар. Привременен устав за народните училища.


В този иначе подробен документ въпросът как ще става оценяването на учениците не е регламентиран. Това става с отделна наредба през май 1879 г. Възприета е руската петобална система на оценяване (наложена в Русия през 1837 г.): оценките са от 1 до 5, във възходяща линия от "лош" до "отличен". През 1905 г. същата система на оценяване (без оценката "лош" 1) е възприета с правилник и в Софийския университет.




Въпреки опитите за регламентиране, през първите десет години след Освобождението оценяването на учащите се не става по една система. На едни места се използва "официалната" петобална, на други по немски образец е възприета шестобалната, само че редът е обърнат по руски маниер във възходящ, на трети (военните училища) – дванадесетобалната. Чуват се гласове, че цари хаос, някои предлагат и изобщо изоставяне на балната система.


След 1909 г., когато е приет изцяло нов Закон за народното просвещение – т.нар. Закон на Мушанов по името на тогавашния министър на просвещението Никола Мушанов – постепенно навсякъде (и в училищата, и в университета) се налага шестобалната система, много сходна с познатата днес. Тя се използва до 1952 г., когато по съветски образец е въведена отново петобалната система, а заедно с нея и оценките от типа на "зачита се"/ не се зачита", остатък от 20-те години, когато съветските комунисти правят неуспешен опит да премахнат изобщо оценяването. Промяната обаче не се налага и през 1956 г. е върната старата шестобална система. Наименованието "среден" за оценка 3 се запазва в нея като спомен от петобалната.


Без никакъв дебат по въпроса за оценяването, шестобалната система (на практика петобална, защото единицата вече е отпаднала навсякъде) е запазена и в наскоро приетия (08.10.2015 г.) Закон за училищното и предучилищното образование (чл. 120); според чл. 44 на Закона за висшето образование, приет през 1995 г., тя е задължителна и за университетите, въпреки че те имат право да използват във вътрешните си дела и други системи на оценяване.


Проблемите на действащата система


Единият проблем вече беше споменат – т.нар. шестобална система е в България всъщност петобална, т.е. възможността за оценяване е ограничена само до пет оценки, а в действителност дори до четири, защото слабата (от 2.00 до 2.49) и отличната оценка (от 5.50 до 6.00) са половинки. Единицата, която по времето на социализма става оценка повече за поведение, отколкото за знание, с право отпада, но не е заместена със знак за невалидност на оценяването (например 0), какъвто съществува в много страни – има разлика между невалиден или корумпиран тест, който трябва да се повтори, и валиден тест с отговори, които оценяваме като недостатъчни. Липсва и възможността да се отчете представяне, което надхвърля изискваните знания – каквато възможност дават например добавените към количествения резултат академични оценки от типа на cum laude, magna cum laude и summa cum laude.


Вторият проблем е, че нашата система на оценяване действа на принципа на санкцията; тя оценява не знанието, а липсата на знание. Какво означава това? Това означава, че оценителят хипотетично трябва да е приел съществуването на ученик или студент, който знае всичко (за 6.00), и когато пред него се яви реалният ученик или студент, който, разбира се, никога не знае всичко, но и никога не е изцяло незнаещ, той оценява този реален ученик или студент, отнемайки по нещо от образеца.


Този модел е дълбоко сбъркан и затова, защото действа демотивиращо за обучавания, от когото по презумпция се очаква да бъде идеален; и затова, защото т.нар. образец за знание много рядко е напълно ясен, осъзнат и обяснен на изпитвания; но най-вече затова, защото той поставя изпитващия в ролята на съдник, който няма нищо общо с незнанието на своя ученик. Има ли санкционираща система на оценяване, цялата отговорност за незнанието автоматично пада само върху обучавания. Тук е мястото да се припомни Сократовият принцип, че научаването на нещо е взаимен процес и когато някой не се научава нещо както трябва, отговорен е не само той, но много повече онзи, който въпреки че знае повече от своя ученик, не е могъл да го научи.


Така се вижда и третият проблем – българската шестобална система за оценяване на конкретни знания и умения е безнадеждно затънала в морални отсъди за личностни качества, т.е. с оценки на целия човек (гениален пример е Чудомировият учител по химия Обесников, който пишеше шестица само на Бог). Шестицата и двойката отдавна са престанали да означават това, което трябва да означават – че някой е постигнал или не е постигнал конкретен резултат в ученето на конкретно нещо; това са етикети за справяне или несправяне с живота, създадени от тоталитарните режими, в които върху човека мощно тегне императивът да знае и може само едно нещо (или става излишен), и напълно неуместни в общество, построено върху вярата в разнообразието и подобряването на човешкото умение. Оттам и познатият ни истеричен страх да не получиш двойка, както и обратното на него – истеричното домогване до шестицата.


Четвъртият и може би най-сериозен проблем е пряко свързан с третия. Повечето тестове, изследващи базовата интелигентност на учащите, показват, че в действителност огромният брой ученици и студенти не попадат нито в категорията на "гениите", които с лекота могат да научат абсолютно всичко, нито в другата категория – които не могат да научат абсолютно нищо. Тъкмо тази обичайна среда на представяне обаче не може да се улови адекватно от шестобалната ни система на оценяване, още по-малко пък може да се улови движението нагоре или надолу в нея. Ние разполагаме само с две оценки за измерване на средното положение – "среден" 3 и "добър" 4, като отгоре на това на много места тройката вече се е десемантизирала, като се пише по милост наместо "слаб" 2, за да се спести второ и трето изпитване.


Вместо заключение


Един бърз поглед върху системите на оценяване в страните от постсъветското пространство показва, че с малки изключения (Беларус например, в някакъв смисъл и Естония) всички те са изоставили петобалната и шестобалната система, заменяйки я с десетобална (Румъния, Латвия, Литва, дори Молдова) или единадесетобална (Украйна), т.е. със системи, притежаващи повече средни оценки и знак за невалидност на оценяването.


Резултатът от една такава промяна обаче не може да бъде панацея за образованието. За да има смисъл, тя трябва да се случи заедно с промяна в цялостната нагласа към изпита и оценяването: да не се забравя, че не се оценява целият човек, а само конкретния му резултат; да не се забравя, че критериите, по които става това, трябва да са ясни и за двете страни; най-сетне, да не се забравя, че и този, който оценява, е отговорен за резултата на своя ученик.


В противен случай ще си останем при училището, в което се подвизава като ученик Иван Вазов. Може би помните неговия спомен "Даскалите": небрежните, комични, дяволити фигури на учителите и малкото момче, чието учене е изцяло въпрос на святост и на грях, на борба между черната табела с надпис "безчинен", "ленив", "развратен", и червената с надпис "похвален", "прилежателен", "трудолюбив".

Коментари (149)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1034 Любопитно

    На криво "образование", оценките му пречат...!!!

    Форумът е в будна кома...
  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2719 Неутрално

    Съгласен с промяна на оценяването. Но да не забравяме, че се оценяват предимно археологигични знания! Преподава се /в техническите училища и университети/ предимно праисторически знания, които въобще няма да ти потрябват в практиката! Образованието въобще не върви в крак с науката! На места изостава с векове, колкото и пресилено да звучи! А тия знания, с каквато система да се оценяват, са си ненужни! Дано дойде някога някой министър на МО, който да актуализира програмите!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 778 Неутрално

    (Румъния, Латвия, Литва, дори Молдова) или единадесетобална (Украйна)
    =============================
    Умело и политкоректно подбрани страни за пример за демократична, но временно затруднена поради обективна конспирация на силите на злото България - богати, индустриализирани, с наука, образование и икономики, признати в цял свят за еталон и при това съвсем случайно - всички - младши съюзници на Империята на доброто.

  4. 4 Профил на finlip
    finlip
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Дневник, ясно е че образователната система е от решаващо значение за всяка една държава. Прави ви чест че непрекъснато публикувате материали по темата. Обществото е подготвено за реформа. Трябва да се съгласуват принципите върху които ще се изгражда и да се сформира работна група която да я разработи. Първото може да стане и по частен път, а за второто държавата трябва да си влезе в основните функции.

  5. 5 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    Много шум за нищо! Типичен пример за хабене на енергия и време напразно. В някои европейски държави има и 20-бална система. И какво от това? Да не би Великобритания и САЩ да са пропаднали като има подобна на нашата система? Не е важна системата, важно е оценките да са реални.

  6. 6 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    Изглежда най-добра би била една десетобална система на оценяване. Тя не би се превърнала в система за "наказване" на незнанието (а в доста случаи и на поведението на ученика). Освен това тя би била много по-точна и ще изисква оценяването именно на знанията.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  7. 7 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    [quote#2:"lz2"]Дано дойде някога някой министър на МО, който да актуализира програмите! [/quote]
    Сегашният министър върви именно в тази посока, но повечето вместо да му помагат се чудят какъв кусур да намерят.
    На герберите трябва да им е ясно, че..."камъните в неговата градина" са камъни и в градината на ГЕРБ.
    На всички трябва да ни е ясно! Очевидно е, че работата по реформирането на образователната система не е работа само на един човек. Народът е казал, че един мисли добре но повече мислят много по-добре,....защото просто имат предвид много повече съображения.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  8. 8 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    По десетобални системи може да се премине при много точни критерии за оценяване - тестове, решени задачи и т.н. При обикновено оценяване субективизма ще е изключително голям и практически няма да има реална съпоставимост между този даскал и онзи даскал, това у-ще и онова у-ще. Особено пък в корумп. ни образование в което децата питат още от предучилищна възраст - "ние богати ли сме или бедни".

  9. 9 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    [quote#5:"galapagas"]Не е важна системата, важно е оценките да са реални. [/quote]
    Както е написано в статията, сегашната система предполага доста нереални оценки.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  10. 10 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    [quote#8:"Хи-хи"]Особено пък в корумп. ни образование в което децата питат още от предучилищна възраст - "ние богати ли сме или бедни". [/quote]
    Самият факт че питат, говори за все още неорганизирана система за оценка на организацията на обществото.
    Това предполага и възможността за организирането (главно от родителите, но и от учителите) на истински-качествена такава.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  11. 11 Профил на veso101
    veso101
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Оценка за статията ви: Среден (3).
    Вие си решете дали е по милост.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  12. 12 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1756 Неутрално

    До коментар [#10] от "Храбър":

    При децата трябва да се "пипа" изключително внимателно, независимо от обществените оценки.

  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4232 Неутрално

    [quote#11:"veso101"]Оценка за статията ви: Среден (3).
    Вие си решете дали е по милост. [/quote]
    Постът ти е обикновен СПАМ.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на пустиняк
    пустиняк
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    Сакън! Не пипайте "тройките"! Ще стане революция и аз ще съм пръв на барикадата !

    Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. "Русия е наш враг и окупатор. Управляваната от нея пета колона вероятно днес може да бъде по-опасна и от открита агресия." Саломе Зурабишвили, президент на Грузия
  15. 15 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    В голяма заблуда сте.
    Тройката НЕ Е "Среден (3)", изобщо даже не е цифра 3, а буква Зъ.
    Идва от (З) - Знае!

    (поне така беше, докато бях студент)

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  16. 16 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 438 Неутрално

    Така е, а и да не забравяме, че по-важното нещо от оценката е това какво ще ти даде училището, а именно начин на мислене и начин да разсъждаваш. Защото се набива в главите на всички как е супер важно да се запомни с какъв символ се бележат например лигнитните въглища (тук нещото за запомняне е по избор), а не се казва на децата, че е по-важно да можеш да разсъждаваш и мислиш, и че всичката теория я има готова във всеки учебник/енциклопедия/интернет и т.н.,просто трябва да можеш да си я намериш и систематизираш.

  17. 17 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1893 Любопитно

    Проблема не е в оценяването, а в "струва ли си, да си отличник"... Поговорката: "Който учи, той ще сполучи" е невалидна от около 70 години (и в момента), което обяснява днешните проблеми от детската градина до 50-те "печатници на кетапи за вишу". Погледнете реалността, та дори лекарите, които имат най-дългото и скъпо обучение, печелят адекватно на вложеното в образованието си, само ако правят шмекерии със здравната каса, какво остава за останалите хора в останалите специалности.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  18. 18 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1737 Неутрално

    [quote#0:"Георги Гочев"]нашата система на оценяване действа на принципа на санкцията; тя оценява не знанието, а липсата на знание. Какво означава това? Това означава, че оценителят хипотетично трябва да е приел съществуването на ученик или студент, който знае всичко (за 6.00), и когато пред него се яви реалният ученик или студент, който, разбира се, никога не знае всичко, но и никога не е изцяло незнаещ, той оценява този реален ученик или студент, отнемайки по нещо от образеца.[/quote]

    Не е верно, тя действа на принципа на поощрението. Какво означава това? Това означава, че оценителят хипотетично трябва да е приел съществуването на ученик или студент, който не знае нищо (за 2.00), и когато пред него се яви реалният ученик или студент, който, разбира се, никога не е да не знае абсолютно нищо, но и никога не е изцяло всезнаещ, той оценява този реален ученик или студент, добавяйки по нещо към образеца.

  19. 19 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Типично мнение на човек, който абсолютизира една система за сметка на друга. Това, че двойка не се пише не е проблем на системата, а на изпитващия. И при десетобална система оценките у нас ще се групират около осмицата. И приказките за идеалния ученик с когото се сравнява е също смешен. При един писмен изпит е напълно очевидно, че при 100% отговор на въпросите се получава и максималният брой точки.
    Германците си прилагат петобална система без да се притесняват.
    При от6говори под 50% от максимума се получава 5. Между 50-60% - 4, между 70-80% - 3, между 80-90% - 2 и над 90% -1.
    Тъй като може да се случи изпитът да е по-лесен или по-труден от възможностите на изпитваните, се прилага допълнителното правило, че нормалното разпределение на оценките има максимум при тройката.

  20. 20 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2111 Неутрално

    Като учител определено не съм съгласен. Авторът може да е прав, но донякъде, защото нещата винаги имат две страни. Първо, оценяването на ученика се изучава в педагогиката като предмет, после се прилага на практика в открити уроци, които изнасят кандидат учителите. Помня и до сега колко критични бяха проверяващите при тия практики. Второто което е, че всеки един от нас е бивш ученик, може би студент, и може да прецени дали е бил ощетяван или поощряван от системата за оценяване. Много важно нещо за поставянето на реална оценка е нейната мотивация, преди да я инкасира в дневника или бележника учителят обяснява защо поставя тая оценка. Този факт се напомня при всички есенни съвещания преди започване на учебната година и при проверки от инспекторите през срока. Макар да няма много общо, но давам следния пример: когато катаджия се крие в храсталака с радара каква е целта му като ви спре, да ви напомни учтиво, че сте нарушили правилата или да ви брулне глобата?

  21. 21 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 580 Неутрално

    Както казва колегата:

    [quote#5:"galapagas"]Не е важна системата, важно е оценките да са реални.[/quote]

    Но за да са реални трябва да сменим всички учители, които са на по 60-70 години, с млади и с друго мислене. Защото в университетите се пишат едни оценки, които в 90% от случаите са нереални. Самоче, няма да стане така, защото ги няма младите учители.

  22. 22 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#3] от "Каишков - Гласът на Америка":
    И за системата на оценяване ли не искаш да мислиш, щом е въведена от Русия?

  23. 23 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#20] от "man_un":
    Да оценяваш един човек в 4 степени е идиотско, особено когато става дума за текущи оценки. Ефектът, за който говори авторът, можое да се постигне и ако се легитимират в текущите оценки поне половинките. Засега те имат само морална стойност.

  24. 24 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    [quote#1:"Ghost"]На криво "образование", оценките му пречат...!!![/quote]
    Правилно. Нещо повече - всичко му пречи.

  25. 25 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 726 Неутрално

    Няма никакво значение какви ще бъдат оценките.Поради българските особености-демографска криза и множество висши учебни заведения,учениците са демотивирани да учат сериозно.Сега местата в университетите са повече от кандидат-студентите и всеки,който поиска може да продължи във ВУЗ.Същото е и с елитните средни училища-езиковата гимназия,в която учих през 90-е години ,тази година едва запълни местата с ученици.Единственият по-сериозен стимул за учене може да бъде ако искат да учат във ВУЗ от Западна Европа или САЩ.

  26. 26 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Айде сега пък шестобалната система им била крива. Тия от НПО умора нямат. Как преди "демокрацията" с шестобална система имахме отлично образование? На тоя въпрос си отговорете първо и тогава предлагайте безмислени реформи!

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  27. 27 Профил на acd30520326
    acd30520326
    Рейтинг: 572 Любопитно

    До коментар [#2] от "lz2":

    Освен архаични знания, учениците са натоварени с излишни трудности, които би следваро да се разпределят според нивото и индивидуалните знания на децата!

    Можеха за приложат директно финландската образователна система, която е призната за най-добрата в света!

    "Ти какво пожертва, за да има и утре България?" ИЛИЯ МИНЕВ
  28. 28 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#24] от "Мърмор":
    До коментар [#26] от "kihano":
    Разсъждавате като динозаври. Вярно е , системата за оценяване не е единственият и може би най-голям проблем, но е проблем със самостоятелно цзначение. Една по-диференцирана система на оценяване позволява и по-диференцирано стимулиране на учениците. А стимулирането не може да не се отрази на ученето.
    В англосаксонската система оценката на издържалигте варира от 40 до 100 точки, което позволява изключително прецизно оценяване. Вярно е, че накрая тези точки са разделени на няколко интервала, но това окрупняване идва едва накрая. И друго нещо: точките под 40 също отразяват знания, макар и недостатъчни и в някои случаи те влизат в оценяването на общия успех. При нас двойката е абсолютна нула. В този смисъл авторът е напълно прав: ние вървим отдолу нагоре. В другата система трябва да покажеш доста знания, за да се получи началната оценка от 40 точки или нещо като "Среден т3".

  29. 29 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    ПС. Поправка: ние вървим "отгоре надолу", т.е. отнемаме от идеалната оценка.

  30. 30 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 678 Гневно

    Офффф поредният дописник, който неистово иска да бъде забелязан. На дневен ред е анатема по шестобалната система - като че ли оценките сами се появяват в дневниците.
    ... И нито дума за "парите с ученика", които превърнаха училището в ООД ... почти задължителното спонсортство от по-заможните (и не само) родители (е как да не поставиш "шестица" на отрочето - то си е платило) ... отчайващото ниво на по-младите учители (идея си нямате какво е опростачването, особено в по-малките градове) ...
    Сега очаквам да подхванат и пълният член - излишно усложнение за чалга-поколенията.

  31. 31 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3309 Неутрално

    До коментар [#26] от "kihano":

    Преди т.нар демокрация, много може да се спори, до колко образованието беше отлично...! Да, учениците бяха по-добре подготвени и четяха повече, по различни причини. А именно, защото имаше страх и наложена, донякъде и със сила дисциплина! Но това не означава, че образованието даваше най-важното - способността да си самостоятелен и да можеш да мислиш и вземаш решения! Това, че си наизустявал огромна по обем ненужна информация, не е голямо постижение! Къде е продукта на това наше, уж по-добро образование от онова време? Няма го...! Щом няма резултат, значи и системата е била сбъркана! Много може да се спори, по тоя въпрос...!

    Бивш tww09306483.
  32. 32 Профил на pastor
    pastor
    Рейтинг: 604 Весело

    До коментар [#22] от "авторът":

    Аз отдавна се чудех, какъв е проблема на нашето образование!
    Сега ми става ясно - Русия е виновна!

    pastor
  33. 33 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8121 Неутрално

    На нашето образование едва ли само начина на оценяване е проблема.

  34. 34 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#31] от "tww09306483":

    Съжалявам, но трябва да кажа, че изказването ти е напълно неадекватно! Напълно!
    Аз също съм бил ученик по онова време и не помня никакъв страх и никакава сила с която да е налагана дисциплина. Прехвърляш днешната демагогия към минали времена. После, именно сега учениците масово зубрят, масово! Навремето имаше по една две отличнички в клас (32-36 деца), които зазубряха по нещо, главно по литература. Сега се зубри масово. Това сякаш е станало единствения начин на учене и това е една от основните причини за лошите резултати.
    Къде бил продукта на онова по-добро образование?!?! Е ти на коя планета живееш? В чужбина е, пич, в чужбина! Продукта го изнесоха емигрантите, частично. А тук на власт се настаниха двойкарите от онова време. Оставям настрана невежите, които със западни пари развалиха всичко в страната, щото било "комунистическо".

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  35. 35 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 947 Любопитно

    Хипотетично, каква е разликата между българската система "от 2 до 6" и англо-саксонската "от А+ до Д-"? Ако заменим цифрите с буквички ще прокопсаме ли?

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  36. 36 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 470 Неутрално

    В България системата не е шестобална.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  37. 37 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#28] от "авторът":

    Колкото по-подробна е скалата на оценяване, толкова по-субективни са оценките. Учителят не е машина, а човек. Ако умее да мотивира децата, ще ги мотивира и без система на оценяване. А ако не умее, няма да ги мотивира дори и континуална система на оценяване да въведете. А и мотивацията на учениците не зависи нито единствено нито главно от оценките. За бележкари ли смятате учениците или искате училището да развъжда бележкари?
    Трябва да се престане с третирането на хората, като машини, които ще бъдат контролирани с цифри и бутони. Хората са предимно хора и е редно да им бъде предоставена свобода сами да решават. В този аспект системата на оценяване е значително малковажна. Толкова маловажна, че не си заслужава труда да се обсъжда.
    От запада изкопирахме маса глупости, не ни трябва и тая. Имаме собствен положителен опит. Редно е да се опрем на него, щото от внос на чужд опит сме на това дередже. Стига вече простотии! Стига!

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  38. 38 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 418 Весело

    Непеошниците пак са взели пари да ни развалят образованието. Ами то, дядо Вазов го е казал: "безчинен", "ленив", "развратен", и червената с надпис "похвален", "прилежателен", "трудолюбив".
    Да го доразвием - отговаря на 1, 2, 3, 4, 5, 6. Тоест системата си е била българска, после е порусначена и понемчена. А като сложим и половинките и минусите и плюсовете като четвъртинки, системата си ни е идеална. Само наистина да стартира от 1 и всичко си е наред.

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  39. 39 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#5:"galapagas"]Типичен пример за хабене на енергия и време напразно. [/quote]
    Типичен пример за кух интелектуалец. Този въобще не си представя каква каша ще настъпи ако се промени системата и трябва да се сравняват дипломите на хора от различните системи. А относно липсата на "скала" явно не е бил и час в животът си учител, аз редовно пишех например "мн.добър 4.50" или "добър 3.50". Хем по-справедливо хем стимул "напъни се още малко и ще го закръгля нагоре".

    Проблемът не е в липсата на скала а в отчайващото положение при което днешните петорки са някогашните 3.50. А това е защото ако се спазват тогавашните изисквания сега само единици ще успеят да минат в по-горен клас. За причините да не говоря, ще излезе цял ферман.

    Обаче явно и в самата ЕС не са много цвете защото буквално снощи чета за новите инструкции "да няма отпадащи от образованието, да се повиши дела на завършващите висше образование до 50%".

    Печатница на дипломи, това искат да направят училището много "мъдрите" дървени философи от ЕС, същите които ни докараха тази емигрантска напаст на главите да сме перманентно в извънредно положение.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  40. 40 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#32] от "pastor":
    По-скоро русофилите са виновни, които не допускат дискусия по нито един въпрос, наследен от руската или съветската власт в България. И още нещо: Русия е с огромна вина за образованието в България заради деформациите и ограниченията, които наложи на него, затова, че откъсна България от образованието и културата на водещите държави.

  41. 41 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#40] от "авторът":

    Да живее Нигерия! Страна която Русия не откъсна от образованието и културата на водешите държави. Да живее Ирак! В който водешите държави нанесоха културата и образованието си.
    Много демагогстваш, авторе, много! И си зяпнал Запада в устата, а трябва да го гледаш в ръцете.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  42. 42 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Весело

    До коментар [#37] от "kihano":
    Искаш да кажеш, че след като скалата те принуждава да разделяш учениците на 4 категории (двойката не е позитивна оценка), значи си принуден да оценяваш обективно. Може би най-обективно ще бъде да разделим учениците само на две категории: знае, не знае.

  43. 43 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#21:"popovp"]Самоче, няма да стане така, защото ги няма младите учители. [/quote]
    Ако си мислиш, че като е млад автоматично е по-умен страшно се лъжеш. Обратното е, младите са продукт на една разкапваща се система и затова съвсем логично нивото им е доста по-ниско. Теодосий Теодосиев от Казанлък от младите учители ли е? Не, от старата гвардия.

    Има си и статистика, нивото ни по PISA направо се е срутило. Хем по-посредствен като ученик хем по-добър като учител, как става това?

    Гледате къде ли не само и само да не видите истината, в скапващо се общество няма как образованието да е на ниво. Не може политическа система при която най-отгоре се изкатерват най-некадърните и най-безсрамните, не може икономика овладяна от откровени мафиоти да произвеждат качествено образование. И да има малцина идеалисти се появява някой идиот който им натрапва системата "парите следват ученика" и всичко отива в помийната яма.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  44. 44 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3309 Неутрално

    До коментар [#34] от "kihano":

    Нямало страх по онова време ли? Я слезте на земята и си припомнете, какво означаваше в характеристиката "политически неориентиран"?! Това означаваше, че оставяш всякакви надежди за висше образование и развитие! Пробутвайте си идеалите в местния ОФ клуб и въздишайте по социализма! Даже си мисля, че сте доста млад и само сте чували, това-онова...! Много са ви напълнили главата, с митовете за грандиозните достижения по времето, когато ни управляваше правешкия цървул, който нямаше и четвърти клас!

    Бивш tww09306483.
  45. 45 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#42] от "авторът":

    Явно никога не си оценявал. Когато имаш 100 нива разликата между 58 и 59 става толкова малка, че не знаеш с какво да я запълниш. Поради това, без да искаш я запълваш с несъзнателните си пристрастия. Затова шестобалната система си е достатъчно добра.
    Виж, ако искаш да правиш всичко с тестове... тогава може. Ама тестовете водят точно до зубрене, неграмотност и изкривяване на учебния процес като цяло.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  46. 46 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#41] от "kihano":
    Водещите държава са пренесли образованието си там, където хората не са живели още в племенния строй или под булото на исляма: Сингапур, Тайван, Хонг Конг, Ю. Африка, някои университети в Индия и Малайзия.

  47. 47 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#44] от "tww09306483":

    Прехвърляне на сегашни демагогии към миналото. Познавам един, дето се оплакваше, че по соца не му давали да учи и имал червен печат в дипломата за средно образование. Беше завършил в СУ и даже беше получил разпределение в София .

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  48. 48 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#45] от "kihano":
    Попитай в топ университетите на Англия как се справят с тези точки. Тогава критериите стават далече по диференцирани и оценителят свиква с това. Тук ние въртим някого половин час, за да се убедим дали да му пишем 6 или 5 и това е неточно, защото човекът между 5 и 6 си личи веднага.

  49. 49 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#46] от "авторът":

    Ти първо прочети нещо за Сингапур, Тайван и прочее, а после приказвай.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  50. 50 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#35] от "majorman":
    Разликата е, че между А и Д в Англия се стига след обобщение на много прецизни текущи оценки (от 40 до 100 точки).

  51. 51 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#48] от "авторът":

    Нали ти казах как. Вкарват субективизъм. Тук никой не се върти между 5 и 6. Пише се 5.5. Поне по мое време пишеха. Сега не знам.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  52. 52 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#49] от "kihano":
    Водещите университети на Сингапур и Тайван са сред топ 100 в света. Те наемат преподаватели от най-добрите университети в света. Кой е положил основите на това образование?

  53. 53 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#28:"авторът"]При нас двойката е абсолютна нула.[/quote]
    При тях нулата не е ли нула? При нас двойката означава, че този човек не е усвоил необходимият минимум знания за да бъде безопасно пуснат по-нагоре, че трябва да се върне и отново да учи докато прескочи летвата. По-добре така отколкото лекар на който са писали примерно 10 точки, т.е. вероятността да те осакати е 90%.

    С това разширяване на скалата само ще се даде по-голяма възможност на посредствеността да получи диплома. И както при нас на практика всеки с диплома може да следва ще се получи така, че утре такива промъкнали се некадърници утре ще те лекуват, ще строят жилището в което живееш или ще учат детето ти.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  54. 54 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#51] от "kihano":
    Ако половинките се приемат официално, скалата би била достатъчно прецизна. За съжаление, половинките се признават официално само при държавните изпити и матурите, но не и при семестриалните и срочните оценки.

  55. 55 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#53] от "Fred":
    Фред, в англо-саксонската система 40 точки означава, че си "минал", но и 20 точки означават знание и в някои университети се включват в общата годишна оценка. Повярвай, трябва доста да почетеш, за да получиш 35 точки, например. При нас в двойката са обединени всякакви и най-важното - няма никакво знание, това е абсолютната нула.

  56. 56 Профил на Petko Popov
    Petko Popov
    Рейтинг: 244 Неутрално

    Образователната ни система до 9.9.1944 г. е била на световно ниво, след тази дата започва упадъка , започват да се копират разни съветски модели които нямат нищо общо с традиционото българско обучение, въведоха петобална система на оценка, без успех, въведоха пълна матура също не успя, а преди това бе премахнат 12клас сега върнат. Образователното обучение се делеше на три цикъла първоначално 4 год. отделения, 3 год. прогимназия - прогимназиално и 4 год. гимназиано, след което се полагаше зрелостен изпит. Сега всеки станал някакъв си гледа постави някакъв свой паметник в образованието и нанася непоправими щети, затова учениците не знаят елементарни неща. Друго много важно бе оценката за поведенито , както на територията на училището, така и извън него имаше намалено поведение, с такова не можеш да се явиш на матура 1 година имаше и изключвания. Имаше ред и дисциплина, създаваше се ВЪЗПИТАНИЕ!!!

  57. 57 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Питай кой е положил основата на икономическото им развитие! Щото такъв университет се прави не с оценки, а с пари и дух. Е, тия споменатите страни са се създали ПРОТИВ западните правила, а не СПОРЕД тях. Напротив ние се проваляме СПОРЕД западните правила. Докато живеехме ПРОТИВ западните правила, т.е. по соца и ние имахме образователни и икономически успехи. Когато ВЪЗПРИЕХМЕ западните правила всичко се срина. Защо е така можеш да си отговориш само ако познаваш икономическата история на света. Но не я познаваш защото тя никъде не се преподава и за нея се пише единствено в ограничени академични кръгове в самия Запад.
    Сега си се хванал с козметика, като системата за оценяване. Казах вече, това е маловажно! Не си заслужава спора!

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  58. 58 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#56] от "pepco":

    Айде пак торбата с лъжите ...

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  59. 59 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2009 Любопитно

    Хайде първо да решим болните въпроси с покритието на оценките, другото е като парфюм върху нечистоплътен човек.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  60. 60 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1763 Неутрално

    Много думи, а резултата , т.е. реалните и приложими познания не кореспондират с досегашната система и не виждам с какво ще се подобрят и при десетобална или повече система.
    То ако става въпрос за конкретно оценяване, може би тестовете и процента верни отговори е най-добър, макар че беглия ми опит с тестове и особено когато и времето е доста оскъдно, също ми изглежда залитане.
    Според мен, в зависимост от изпитващия и особено когато е наистина добър, трябва да се оценява мисленето и боравенето с понятията а не някакви складирани познания. По какъв начин ще се документира тази оценка е втори въпрос.
    И колелото се завърта (параграф 22), стигаме до невъзможност за обективизиране, както на стандарта на изпитващите, така и на оценките на изпитваните.
    Но такъв е живота, нещата не са и не могат да стават просто и автоматично, затова има добри и много добри преподаватели и изпитващи ( естествено малко на брой) и маса средни и калпави. Затова и някои училища и университети са предпочитани ( пак малко на брой) и останалите просто произвеждат някакъв полу или никакъв продукт.

  61. 61 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#54] от "авторът":

    Е нали говорихме за мотивация, ти пак го обърна на схема. Няма значение какво ще стане нататък с оценката. Като му пишат 5.5 ученикът ше си знае, че е надминал 5, но не е за 6.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  62. 62 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#50:"авторът"]Разликата е, че между А и Д в Англия се стига след обобщение на много прецизни текущи оценки (от 40 до 100 точки). [/quote]
    И все пак в крайна сметка ограничават нивата до нашата скала. А относно точките това си е въпрос на преподавателя, никой не му забранява да си ги пише ако иска за текущата работа и накрая да обобщи крайната оценка. Аз съм имал и такъв преподавател, текущо ни изпитваше с точки.

    Нещо повече, макар че крайно мразя тестовете като метод за изпитване все пак при огромни потоци се налагаше да се мине към тях. Иначе както изпитвам всеки поне по час не виждам как ще ги изпитам поток от 100 души. И естествено теста е на точки. Тогава да ви питам как и защо примерно на 40 точки се полага добър 4 а за 41 т. става мн.добър 5? Аз си решавах въпросът с половинките.

    Въобще това с детайлната скала и точките е подходящо ЕДИНСТВЕНО за тестовете. Крайно тъп и зубрачески метод на изпитване съответно учене. Въобще не може да се види, оцени и стимулира възможността за логическо мислене.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  63. 63 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#61] от "kihano":
    Така ученикът се учи да живее с лъжата, знае че не е за 6 но претендира за класация и реализация като за 6.

  64. 64 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#57] от "kihano":
    Напълно невярно. Тайван и Сингапур са възприели напълно западните правила на икономическо развитие, подплатени от традиционната отдаденост и трудолюбие на хората от тяхната раса. Въпреки че режимът е комунистически, Китай също възприе капиталистическият тип икономика. А за това колко добре сме били при социализма като сме били против западните правила съди по заплатите, по времето, което трябваше да чакаме апартамент, кола и пр. Парите ни не стигаха да отидем до Белград (ако ни пуснеше ДС, разбира се). Социализмът се сгромоляса жестоко през 80-те години и ако властта не беше инициирала "демократичните" промени, щеше да разбере какво е народен гняв.

  65. 65 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#54:"авторът"]За съжаление, половинките се признават официално само при държавните изпити и матурите, но не и при семестриалните и срочните оценки. [/quote]
    Абсолютно не е вярно, писал съм ги редовно и никой не ме е спирал. Ако си имате някакъв местен дерибей това си е ваш локален проблем.

    И впрочем дипломата ми от техникума е отличен 5.82, т.е. не само не се закръгля но дори стотните се отчитаха. И тогава пълните отличници бяха огромно изключение, знаеше ги цялото училище, на пръстите на едната ръка се брояха. Сега всичкото отличник се пише, таткото дава парите и даскалицата ако рече да пише слаба оценка пише мн.добър 5.

    Въпросът в статията е неправилно поставен. Авторът забива в един чисто технологичен проблем и е готов заради него да преобърне с главата надолу цялата образователна система. Поредният революционер с нездрав пламък в очите който е готов да срути всичко и на руините на старият свят да построи новият прекрасен. От такива обикновено остават само руините.

    Проблемите на образованието са в съвсем друга посока, пълният разпад който се наблюдава в него, жестокото снижаване на нивото съответно на изискванията. Но същевременно оценките остават същите че дори и растат. Подобни статии са вредни защото внушават фалшивите илюзии, че с едно просто минаване към точките и всичко ще се оправи.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  66. 66 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1273 Весело

    До коментар [#57] от "kihano":
    ПС. 120 години продължава преселението на хора към страните със западни правила, а комунистите все не могат да го забележат. Защо няма поток от хора към Русия - тя може да даде територия поне на 2 милиарда преселници? Нали там се отричат западните правила. Как никой не оценява това предимство?

  67. 67 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#63] от "авторът":

    Това зависи от ученика. Защо смяташ всички ученици за нахални и нечестни? Аз пък мисля, че яовекът правилно ще си прецени силите и ще се потруди до 6, след като знае, че не му достига.
    Между другото, току що демонстрира един от негативните ефекти на западната "култура" - пълна липса на доверие към човека. Схващане за него като за крайно негативен и аморален субект. Е, според психологията, такова схващане засилва точно този тип поведение. Хората започват да се държат според очакваното от тях. Това е установена истина и за него има дори контролирани психологически експерименти. Един такъв се описва например в "Патология на неравенството" http://iztok-zapad.eu/books/book/1289 и се отнася точно до ученици.
    Ама вече преливаме от пусто в празно.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  68. 68 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#66] от "авторът":

    Е па Русия в момента живее по западните правила. И пак не си запознат. Русия има положително миграционно салдо. Освен това ти казах, трябва да се запознаеш с икономическата история на света, а не да правиш умозрителни заключения от мигрантските потоци. Естествено, когато ПО ЗАПАДНИТЕ ПРАВИЛА една държава се самоугроби, то хората ще се засилят там, където все още има неугробено. То и сега е така, запада унищожи държавите и живота на хората в Близкия Изток и те се юрнаха към Запада.
    Но всъщност онова което не разбираш е, че неразвитите страни просто са неразвити и прилагането на правила за развити страни (и то често фалшиви, т.е. не точно тези които важат на запад, запада винаги е бил двуличен) води не до успех, а до угробване. Затова успехът на неразвитите държави се получава само ПРОТИВ ПРАВИЛАТА на развитите държави, а не по тях.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  69. 69 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#60:"tsvetko_51"]Много думи, а резултата , т.е. реалните и приложими познания не кореспондират с досегашната система и не виждам с какво ще се подобрят и при десетобална или повече система. [/quote]
    Точно така. Вместо да анализира защо има такова срутване на знанията автора се е втренчил в това как по-детайлно да го опише с десети и стотни. При което дори не признава срутването, приема го за факт който заслужава 100 точки и от него тръгва надолу.

    Чисто технологичен въпрос който е интересен единствено на преподавателя. И отгоре на това такова детайлно описание накрая отново се приравнява в традиционната ни пето/шестобална скала, цялата пара в свирката. Сега се знае, имал се текущо четворки накрая добър 4. По новата система единият с 40 точки ще има добър 4 а другият с 41 точки мн.добър 5, хайде защитавай такова нещо.

    Още от сега знам какво ще стане, под натиска на родителите учителите въобще ще забравят за оценки по-ниски от 90 точки и цялата детайлна скала излита в комина.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  70. 70 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#55:"авторът"]но и 20 точки означават знание и в някои университети се включват в общата годишна оценка.[/quote]
    Не сте разбрали най-важното в написаното от мен - въпросът не е да се оценява количеството знания и не е, че двойката означава НУЛА знания. Естествено че и с двойка се знае нещо, само човек взет от улицата има нулеви знания. Двойката означава, че не е премината ЛЕТВАТА, че не е достигнат този МИНИМУМ от знания необходим за да се продължи по-нататък.

    По-простичко казано означава, че фундамента на къщата не е построен целият, че има опасни празнини в него. Че постройката е недовършена. Вие ще приемете ли апартамент в който липсва една стена от него? Това означават вашите 20 точки.

    Всъщност вие пропагандирате СНИЖАВАНЕ на изискванията. Сегашните двойкаджии да могат да преминават нататък с тези 20 точки примерно казано. А аз се боря изискванията да не се снижават, те и без това са катастрофално ниски. И писането на двойки, отстраняването на слабите е единият от начините да се борим с тази катастрофа.

    Имам ясното усещане, че в това всичкото има някакъв личен интерес. Дайте да пробутаме и тези малкото на които все още се пишат двойки да вървят нагоре, защото нали знаете "парите вървят със студента". Понеже оценката Слаб /2/ при нас има ясно значение, "не става". А така с 20 точки става "какво толкова, някакви си точки, все нещо знае, нека да върви нагоре защото нали знаете, парите вървят със студента". Това е крайният смисъл на точките, да размие разликата между брак и годно.

    Така че в крайна сметка нещата може да се окажат не революционен ентусиазъм а доразрушаване на малкото оцеляло в образованието.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  71. 71
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  72. 72 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1408 Неутрално

    Не в баловете на системата за оценка е проблемът на образованието. Проблемът е в недостига на мотивирани и увличащи учениците преподаватели. Материалната база на преподавателите е ограничена, училищата живеят в нищета. Университетските преподаватели в голяма степен са откъснати от съвременния пулс на професията си и нивото на науката, заплатите са неудовлетворителни (поне в СУ), материалната база е в плачевно състояние, асистенти трудно се намират поради ниските заплати и конкуренцията на промишлеността по съответната специалност (когато говорим за технологии).
    Лека нощ, деца!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  73. 73 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 581 Неутрално

    [quote#39:"Fred"]А като сложим и половинките и минусите и плюсовете като четвъртинки, системата си ни е идеална[/quote]

    Точно това си мислех и аз. Но както се казва – оценките да са ни проблема на образованието.

    @)----,--'--
  74. 74 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Реално погледнато, в България действа стобалната система за оценка на т.нар. ДЗИ:
    http://www.zamatura.eu/maturi/Oceniavane-maturi
    Но големият проблем изобщо не е в оценката. Проблемът е в моралните конотации на самата оценка. За 23 точки да пишеш "Среден 3" си е живо кощунство. Проблемите са много по-сериозни, а именно:
    1. Българското семейство като система, а и като ценностен механизъм е дълбоко банкрутирала. Родителите пищят на умряло, когато им кажеш, че детенцето им е неграмотно, а те самите отдавна са дълбок провал. Това важи за около две трети от семействата в България.
    2. Никой не иска да пипне системата на образованието, за да направи качествена реформа. Настоящият закон е такъв, че изземва ролята на родителите при възпитанието на детето. Който се интересува, с удоволствие бих му пояснил.
    3. Който докосне старата система, ще предизвика социална паника. Най-най-най-най-Великият Премиер на всички времена, Онзи, без Когото дори Слънцето се Свени да Изгрее е най-Големият Мъж на Всички Вселени, Епохи и т.н. По тази причина Негово Вселенско Височество Не Смее да направи каквато и да било реформа. Защото утре няма да мине и 4%. Да, ама, ако детето ми учи със сина на Ванко Идиота, завърши с него и другият полуидиот се реализира из върховете на администрацията, нали се сещате, че дъщеря ми отпрашва към Дания, например. А тук остава МАТРЯЛА, както се изразява Негово Вселенско Величество.
    4. Оценяването е само технологичен механизъм, той не е субстанцията на образованието. Така че г-н Кочев, май нещо тази статия е леко излишна...

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  75. 75 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1584 Любопитно

    На мен пък ми е интересно какво ще каже някой доцимолог по темата: сравнителен анализ на системите на оценяване, плюсове, минуси. А иначе е всеизвестно, че на територията и особено във форумите и в дописките по всякакви сайтове всички са специалисти по всичко. Да се чуди и мае човек при толкова много специалисти защо сме на този незавиден хал.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  76. 76 Профил на borko_to
    borko_to
    Рейтинг: 470 Неутрално

    най-важното е рИформата никога да не спира и реките от кинти за консултанти никога да не пресъхва...Шестобалната система била кофти, щото според другаря Гочев това 3ката и 4ката не давали ясна представа, доколко средни били знанията на Иванчо или Марийка. Трябвало 10бална система, т.е. по новата система ако Иванчо има 6, а пък Марийка 5, то видиш ли вече ще е по-ясно, че Иванчо има малко по-средни знания от Марийка.

    Правите дървета в гората, първи се отсичат!
  77. 77 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#55:"авторът"]При нас в двойката са обединени всякакви и най-важното - няма никакво знание, това е абсолютната нула. [/quote]
    Това сте си го изсмукали от пръстите, никой учител няма да каже, че двойка означава абсолютно незнание. Просто не е прескочил летвата, същото което при вас са 40 точки. Само че при нас като не е прескочил летвата /т.е. двойка/ се връща отново да се готви а вие препоръчвате да продължи нататък защото "Абе нещичко знае, не е пълна двойка ами 1.50 все пак. Не разбира прочетеното ама нали все може да чете макар и сричайки".

    Съвсем ясно пропагандиране на снижаване на изискванията които и без това са пълна катастрофа. Я си го признайте, целта е всички да получават дипломи и след това да станат студенти. Точно според изискванията "да няма отпадащи", чета че било европейска директива. И след това работодателите реват, че всички с дипломи а неграмотни.

    Първото което трябва да се направи в посока оздравяване на образованието е да отпадне безумната система "парите следват ученика". И заплащането на учителите съответно бюджета на училищата да е според РЕЗУЛТАТИТЕ не според бройката обучавани. Но резултатите потвърдени от независима външна оценка, желателно международна.

    Няма нищо страшно, ако броят студенти се намали 5-6 пъти, при къде по-развита икономика те бяха така. Няма нищо страшно, ако не всички завършват пълният цикъл на средното образование, а в десети клас доста от тях отиват да учат занаят вместо класическата история например. Стига с този надут балон наречен образование и дипломи на цената на тоалетната хартия.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  78. 78 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3979 Неутрално

    Покрай фокуса върху съветските комунисти авторът е пропуснал да напише за седмиците в годината на раждането на Симеончо . Куха статия без познаване на фундаментални принципи. Ако се разсъждава по този начин, в САЩ сме закъсали с 4-балната система. Това е сложна тема (системи за оценка) и обективизиран ето и се осъществява с ясни критерии, многообразие на инструментариума на тестовете и активизация на учащите се с интерактивни и дискусионни модели, намаляване ролята на устните изпити и документация на резултатите.

  79. 79 Профил на pherenikos
    pherenikos
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ама какъв вой! Боже, ще ни пипнат шестиците и тройките! Боже, Иванчо! Боже, Марийка! Абе, хора, вие наистина ли смятате децата си за Иванчо и Марийка?! Като по калъп - един Иванчо и една Марийка. Защо ни е даже шестобална система, нека е най-добра двубална, та да е още по-лесно: добрият Иванчо и лошият Иванчо...

    Разбира се, най-добре е нищо да не се предлага, нищо да не се казва, нищо да не се пипа, че да не ни се отнеме и последната благина в живота - да сме недоволни от държавата. Ако пък се предлага, то трябва да е мощно и монолитно - това малки стъпки, конкретни предложения... са НПО шикалки за хонорар, който, както се досещаме, е баснословно голям.

    А най-най-най-добре от всичко би било да се върнем 25 години назад, да заспим в най-дълбокия сибирски студ и някой друг да решава вместо нас.

    Настроение: погнусено

  80. 80 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Мен са ме оценявали с точки или в проценти.

    91-100 - А
    81-90 - B
    71-80 - C
    60-70 - D
    0-59 - F

    На практика, дори да знаеш половината неща - пак имаш двойка/F/, докато по шестобалната система това е равно на четворка.

    Няма какаво да търсим под вола теле.

    Проблемът е, че родната система на оценяване е адски девалвирала и 5-цата и 6-цата нищо не значат.

    В процентната, или точковата, система трябва да си в горните 10% за да получиш 6-ца.

  81. 81 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    Последният проблем на образованието ни е системата на оценяване. Учителите са поставени изцяло на настроенията на родители, директори, дори на собствените си ученици. Нямат никакъв авторитет /като цяло/ и как да образоват и преподават, като са перманентно заплашени от санкции от изброените. И така се възпроизвежда една нарастваща неграмотност

  82. 82 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 841 Неутрално

    Непременно трябва да се смени системата за оценяване. Точно за такава реформа плаче българското образование. Просто е задължително да не бъде петобална или шестобална, ясно поради какви исторически и политически причини. Най-добре е да бъде седемнадесетобална, а между отделните оценки да има по 12 степени - общо 204 точки, или за по просто - 200 точки за оценяване и 4 резервни, за нещо друго. Така, от една страна ще скъсаме безвъзвратно с тъмното си образователно минало, а от друга ще се окаже, че сме изпреварили (и то без никакви особени усилия) целия останал свят, никой никога не си е помислял за толкова точно оценяване. С 200 степени на разположение за оценяване (четирите резервни могат да се използват за допълнително уточняване) просто няма начин учителят да не може да оцени и най-бледите наченки на знание. Изведнъж образованието ще е окаже толкова реформирано, че от само себе си ще се реши един от най-конфузните му проблеми през последните години - умението на завършилите 8 клас да четат и пишат (въпросът със смятането е решен с клалулаторите, достатъчно е да се познават числата). Както по-горе Фред е пояснил, нищо че детето не може да чете и нищичко не разбира, достатъчно е да знае няколко букви, за да му се даде шанс да продължава образованието си.
    Можем само да гадаем за реформите, за които ще се сети това образовано дете, когато порасне и заеме мястото на днешните реформатори.

    Никога повече мутри начело на България.
  83. 83 Профил на Булаир
    Булаир
    Рейтинг: 678 Неутрално

    [quote#79:"pherenikos"]Разбира се, най-добре е нищо да не се предлага, нищо да не се казва, нищо да не се пипа, че да не ни се отнеме и последната благина в живота - да сме недоволни от държавата.[/quote]

    До коментар [#79] от "pherenikos":

    Проблемът е, че истинските причини за краха на образованието се подменят с НАПЪЛНО ИЗМИСЛЕНИ. Горното писание на автора (от НБУ !!!) е пример като по учебник.

  84. 84 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Не са важни оценките, важни са знанията!

  85. 85 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    [quote#80:"subsonic"]Мен са ме оценявали с точки или в проценти.

    91-100 - А
    81-90 - B
    71-80 - C
    60-70 - D
    0-59 - F

    На практика, дори да знаеш половината неща - пак имаш двойка/F/, докато по шестобалната система това е равно на четворка. [/quote]
    Колега, обяснете ми каква е разликата при точките като накрая ще ви пишат A,B,C,D т.е. 6,5,4,3 както при нас?

    Мислите ли, че не мога да направя тест при който ВСИЧКИ да изкарат повече от 40,50,60 точки, както реша така ще го нагодя. При което ви гарантирам, че в нашите училища точно това и ще стане под натиска на родители, директори, чиновници и министри, успехи трябва да се отчитат.

    Да ви напомням ли как го бяха подгонили родителите и директорът учителят Теодосий Теодосиев от Казанлък, много давал и много искал от златните дечица. Човекът който подготвя ученици със златни медали от международни олимпиади искат да го уволняват защото много високо ниво давал, да го намалял!

    Системата на точките и въобще на оценките е ИЗЦЯЛО субективна, зависи от летвата която е поставена. И можете да сте сигурен, че А от Станфорд не е равно на А от училището в някой индиански резерват, просто защото летвата на Станфорд е много по-висока. Единствено стандартизирани тестове могат да дадат еднаква летва но тестовете не са панацея, много едностранчиво оценяват те.

    Втренчили сте в западните системи и не искате да разберете, че те работят добре защото са част от една прецизно регулирана система, всеки елемент от която е важен и без който не може. ВСЕКИ, не само A,B,C,D.

    Можем да докараме най-добрите западни системи но без съответно оборудваните училищни кабинети, без съответните преподаватели, без мотивираните ученици ще е просто балон който ще се спука. Ако не вярвате станете учител в една циганска махала и да ви видя как ще ви помогнат A,B,C,D.

    Така и не разбрахте, че ФУНДАМЕНТА е сбъркан не системата за оценките. А фундамента е сбъркан защото такава е държавата ни. ЦЯЛАТА държава и няма чудодейно решение, днес да променим шестобалната система и утре да сме на нивото на МИТ и Станфорд.

    Затова вместо разни самозвани реформатори недоказали се с нищо в живота да дават акъл и да се пречкат в краката на тези които работят по-добре държавата да създава условия на тези които правят нещо, които са се доказали с успехите на учениците си по международните олимпиади. И тях да пита какво и как да се промени.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  86. 86 Профил на andreas_hofer
    andreas_hofer
    Рейтинг: 1248 Любопитно

    До коментар [#19] от "bawarec":

    Според мен най-удачна е 10-балната система или направо с проценти, може би защото съм свикнал от Канада с нея и тук в Испания също е такава. Но, с нея се оценява по-точно. Примерно, ти пишеш, че германците дават при 70-80% оценка 3 и при 80-90% 2. Ами това не е много обективно. Значи един е отговорил на 70% от въпросите и получавва 3, а друг, който е отговорил на 79% получава също три. В Испания ако си отговорил на 70% получаваш 7, а ако си отговорил на 79%, полуяаваш 7.9. Не 8 забележете! А, в България отдавна значението на шестицата е девалвирало. Учениците си получават просто 6, не дори 5.90 или 5.50 примерно, а е задължително да се закръгли. Това е особен проблем в малките градове и селата. Но, и в големите градове, дори в реномираните училища има постоянен натиск от родители и ученици за писане на шестици. България е на първо място в света по пълни отличници сигурно и то такива с 6,00, което е нереално. Руснаците пишат техните петьорки на същия принцип. Виждал съм много дипломи на отличници от цял свят, но освен български и съветски дипломи, в никоя друга диплома не съм виждал успех 100%! Дори американското straight A Student, което го превеждаме като пълен отличник се използва за ученици с успех над 90%, просто защото 100% общ успех няма никой. Даже и в Република Конго най-най-най-умните ученици, които отиват да учат в Белгия на пълна стипендия и владеят френски, латински и английски език имат успех около 95%, но не и 100%. Само в България и Русия всеки трети в някои райони е с успех 6,00. Но, както казват някои от по-горе коментиращите проблемът не е само системата на оценяване, а критериите. Ако не се променят критериите и при 10-бална система ще имаме много ученици с пълно 10. Аз току-що проверих 25 реферата на мои студенти. Трите най-добри реферата имат оценки 97% или 9.7, 96% или 9.6 и 95% или 9.5. Всички останали имат по-малко. Никой няма 100%. А, в България дори и при тази система поне 1/3 ще им пишат колегите 100%.

    Комунизмът и неговите мутации са проклятието на съвременна България
  87. 87 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 778 Неутрално

    как шестобалната /реално петобална/ наказва незнанието, а десетобалната не го наказва? ако 6 се приема за образец по същия начин и 10 ще се приеме за образец и отново почваме с "наказването" , което дори ще е по-голямо защото сега за 5.50 ще получиш 6, докато при десетобалната ще имаме 9
    Ако нещо трябва да се промени то е въвеждането на 6+, което ще отговаря на "образец"

    twitter.com/voxybg
  88. 88 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    Не случайно в Германия гимназистите от горния курс се оценяват по 15-бална система, като оценката за отличен например, има 3 степени на "отличност - 13,14 или 15 точки, като последните се дават за знания, които надхвърлят преподавания материал. Така по-добре се диференцират знанията или незнанията на учениците и е много по-точно оценяването.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  89. 89 Профил на voxy
    voxy
    Рейтинг: 778 Неутрално

    [quote#80:"subsonic"]Мен са ме оценявали с точки или в проценти.

    91-100 - А
    81-90 - B
    71-80 - C
    60-70 - D
    0-59 - F

    На практика, дори да знаеш половината неща - пак имаш двойка/F/, докато по шестобалната система това е равно на четворка. [/quote]

    пич
    A = 6
    B = 5
    C = 4
    D = 3
    F = 2
    как реши че някой ще ти пише 4 ако знаеш половината

    twitter.com/voxybg
  90. 90 Профил на conservamus
    conservamus
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Не формата, а начинът на използване на една система я предопределя. Дали ще оценяваме с 20-бална система като в университетите на Запад, с шестобална система или с печатчета, докато се пишат максимални оценки за щяло и нещяло, е редно въобще да отпишем образованието като такова.

    В случая, университетите/училищата глезят възпитаниците си със шестици, барем някой да не се отпише и да ги лиши от субсидия. Резултатът е плачевен.

  91. 91 Профил на seaker
    seaker
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Не знам кога според вас се е "оказало", че мнозинството обучаеми не спадали нито към гениите, нито към дебилите, но ако бяхте чували за "нормално разпределение", щяхте да знаете, и че класацията по КИ е типичен пример за normal distribution и това се знае от един век на сам.
    А дали системата ще е шестобална или някаква друга ви е последния проблем. Основният проблем е, че оценките не кореспондират с реалните знания и възможности на обучаемите. . Иначе можем тези 5 единици да ги приравним към която си искате система, откакто Бог ни е дал процентите Напр. при 10 бална система - 5.5 ще е 9, 100 бална - 90, 17 бална - 15+. При оценяване в букви - A -6 B- 5 C - 4 D- 3 E - 2. Това приравняване и сега се прави в университетите, защото трябва да издадат Европейско дипломно приложение. Дадената по-горе схема - 91-100% за "А" и прочее е възможна, но не и задължителна, защото много зависи от трудността на теста. Възможно е и 85% да е "А". Фиксират се резултатите на положилите теста , прави се статистика и се уточнява точният процент, който отговаря на съответната буква.

  92. 92 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1022 Весело

    Ако я напревим 20 бална ,учиниците ли ще учат повече или учителите ще и гледат работата?

  93. 93 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 581 Любопитно

    Не разбрах в крайна сметка има ли формализирани критерии, по които се дават оценките в родната шестобална система или не. Такива, които да са описани в инструкция, наредба, закон или каквото и да било.

    @)----,--'--
  94. 94 Профил на MyTwoCents
    MyTwoCents
    Рейтинг: 581 Любопитно

    [quote#91:"seaker"]Фиксират се резултатите на положилите теста , прави се статистика и се уточнява точният процент, който отговаря на съответната буква. [/quote]

    Демек да разбирам ли, че резултатите във всеки тест се вкарват в споменатото нормално разпределение? Например долните 10% – двойки, а горните 10% – шестици, средните 50% - четворки и т.н. както излезе според нормалното разпределение.

    @)----,--'--
  95. 95 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1598 Неутрално

    До коментар [#34] от "kihano":

    Изобщо не мога да се съглася с теб.
    Завършил съм по онова време.
    Страх имаше, и то голям - от намаляване на поведение (съпътстващо със забрана за ВУЗ), до изключване от гимназията и пращане в някое СПТУ... Не говорим за по-сериозните неща като ТВУ и т.н.
    Бях отличник. И днес съм в България. Не съм избягал. Работя си по специалността, доволен съм от заплащането.
    Предполагам, че и ти не си бил от двойкаджиите?
    А реализирал ли си се? Или пишеш от чужбина?

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  96. 96 Профил на La Loba Esteparia
    La Loba Esteparia
    Рейтинг: 470 Весело

    видях Еспания дадена за пример с отценките се върху 10???най-фрустрираната образователна система на Европа?където "los brillantes son destrozados para igualarlos con los mediocres"Arturo Pérez Reverte и където e "España líder de la UE en abandono escolar prematuro con una taza del 21.9%" El Mundo.
    и какво общо има отценяването с брилянтността например?образованието е направено да създава един среден човек, средно посредствен, защото средно посредственият подържа стабилността на систематамишките каквото и състезание да спечелят(дори и в масовото унирвеситетско) е състезание между мишки сред гениални отличници трудно се намират(дори и в системите където аз съм учила с отценяване върху 20 и върху 100)
    Einstein определен като"до никъде няма да стигне"Darwin "интелигенция под средното ниво"Churchill "обида за интелигентността"Unamuno-скъсан по литератураGalois(модерната алгебра)не допуснат в политехниката на ПарисHawking скучал в Университета.....Jobs,Branson,Gates,Edison........
    не се занимавам с предодавателска дейност,но по моето скромно мнение, проблемът не е в начинът на отценяване на масата,а в унищожаване с education=educastration блестящият и гениалният(ако не е целта тази))

    Der Steppenwolf
  97. 97 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#95] от "Athanatos":

    И аз съм завършил по онова време. Вярно е имаше намаляване на поведение и изключване и ТВУ (за забрана за ВУЗ не съм чувал, но те тия дето страдаха от намаляване на поведение и изключване нямаха шансове за ВУЗ по обективни причини - приемния изпит), но те се прилагаха в крайни случаи за сериозни провинения, както и трябва да бъде. Така че страх от такива неща почти никой не е изпитвал. Не познавам никой който да е изключен от гимназията, докато аз учех. А с намалено поведение обикновено бяха систематичните побойници и систематичните безпричинно отсъстващи. Но това е в реда на нещата. Криворазбрана "свобода" е да допуснеш училишето да стане това, което е в момента.
    Да, аз също бях отличник, също си работя по специалността и макар и заплащането ми да не е такова, каквото би трябвало да е, успявам да се справя без нещо да ми липсва. И да, в България съм, макар че имах възможност да остана и в чужбина на работа по специалността и ако пожелая веоятно пак бих намерил друга такава възможност. Но не искам. Иначе човек може и в чужбина да се реализира.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  98. 98 Профил на kihano
    kihano
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#64] от "авторът":

    Казах ти да прочетеш малко повече за Тайван, Сингапур, Ю.Корея и прочее и тогава да говориш! Казах ти да се поинтересуваш от икономическата ИСТОРИЯ, а не да говориш общоприетите врели некипели. Щото Тайван между 50-те и 90-те години е почти пълно копие на НРБ нямащо почти нищо общо с прокламираните от запада свободен пазар, свободна конкуренция, ненамеса на държавата в икономиката и прочее. И същото е с Япония, Ю. Корея, Сега Китай, а в миналото САЩ, Канада, Австралия и страните от Западна европа. Ама ти казах, трябва да се чете, да се чете и да се мисли, а не да се повтарят очевидно неработещи мантри, които очевидно не дават желания резултат и почти напълно противоречат не само на реалността, а и на елементарната логика.

    Отричането и изкривяването на фактите - висша форма на демократичен реализъм!
  99. 99 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Всъщност няма проблем. Нашата 6-то бална система си е като 5-то балната и в този смисъл изобщо няма нужда да се сменя. "Санкциониращото" оценяване не зависи от това дали е 5-то бална или 10- то бална система. Тя е отношение на преподавателите към учащите се! Може би, за реалистично оценяване да има нужда от повече възможности за поправка на оценката или др., но бр. балове не е определящ.
    С 10 бала как ще се приравняват оценките при превод на дипломата?! Повечето държави в Европа са с 5 бала, дали възходящо или низходящо, дали от 1 или от нула, но приемат, че 5 бала стигат.
    Няма спор, че се налага реформа в образованието, но едва ли трябва да се започне с въвеждане на 10 бална система.

  100. 100 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    До коментар [#8] от "Хи-хи":

    И аз така мисля. Кой ще определи обективните очаквания за всяка оценка от 1 до 10 по всички предмети и дисциплини? Това ще е титаничен труд, дори и да се ползват образци от други страни...

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK