97 лева за винетка - много ли е?

Представяне на новите винетки

© Георги Кожухаров

Представяне на новите винетки



 
Оповестеното поскъпване на винетките от 67 на 97 лева предизвика силни емоции. Готви се дори "национален" протест. Дали винетките наистина са скъпи? - за "Дойче веле" коментира  Ясен Бояджиев:


След като в продължение на осем години цените на пътните винетки бяха неприкосновени, тази есен управляващите обявиха, че предстои повишаването им. Направиха го по възприетия от тях напоследък (последно наблюдаван с полицейските привилегии) ориенталски метод на пазарене - започваш от толкова висока цена, че когато после отстъпиш до желаната от теб, "клиентът" да остане доволен и даже да ти благодари. Така "изтеклата" най-напред информация бе за поскъпване с над 100%. Последва успокоителното "няма да е чак толкова", за да се стигне до цена с 40% по-висока от днешната - от 67 на 97 лева.


"Номерът" обаче, както се казва, не мина. Будното гражданство отговори първо с интернет недоволство, после с автошествия и блокади на пътища по места. Готви се и "национален" протест. Разбира се, към недоволството на хората побързаха да се прикачат и тепърва ще се прикачват всевъзможни политици и популисти. Какво ще стане накрая можем да предположим по аналогия. Но докато чакаме развръзката, да видим какви са основните аргументи в спора.


 
А заплатите?


Да, казват мнозина от протестиращите, днешната цена на винетките сигурно е прекалено ниска, но и заплатите са ниски. В България това е дежурният аргумент при всеки разговор за цени.




По статистически данни обаче през последните осем години средната заплата в страната е нараснала с 60%, докато цената на винетките не е мръднала. Разбира се, доходите ни продължават да бъдат много по-ниски от западноевропейските и от онова, което ни се иска, тъй че по принцип да се плаща повече за каквото и да било е неприятно. И въпреки това е много съмнително дали за огромното мнозинство от шофьорите, наводняващи всяка година пътищата с все повече и повече автомобили и плащащи хиляди левове за гориво, някакви си 30 лева годишно повече за винетка ще са чак толкова голям проблем. А за по-бедните от тях по линия на социалното подпомагане държавата и сега дава около 190 хиляди безплатни годишни винетки.


Колкото до аргументацията, че за да се движат по пътищата, българските шофьори плащат повече от западните си колеги - това твърдение е абсолютно несериозно. Защото системите за таксуване на пътуващите и източниците за финансиране на строителството и поддържането на пътищата са най-различни. Като цяло обаче разходите на тези страни за пътната инфраструктура са многократно по-високи от българските. Затова и пътищата им са многократно по-добри.


За тези пък, които си мислят, че може да има безплатни неща, че проблемите се решават някак от само себе си и че благата падат от небето, ще кажем, че е възможен и вариант без никакви винетки, тол-такси и пр. Като в Германия. Тогава обаче цялата сметка ще трябва да се плаща от бюджета. Тоест от всички данъкоплатци (включително и от тези, които не карат кола). За сметка на останалите сфери, които чакат бюджетно финансиране - социалното подпомагане, здравеопазването и образованието например.


Плащаме - и пак има дупки


Да, ама ние и сега плащаме, а пътищата са си все така лоши, чупим си колите по дупките и после плащаме втори път - за ремонти, казват протестиращите. И са прави - реалността е точно такава. По данни от изследване на Световната банка в момента 35 на сто от 20-те хиляди километра републиканска пътна мрежа са в "лошо състояние" (тоест с над 30% повреди на настилките). Обяснението е много просто - плащаме, но недостатъчно. Сега от винетки се събират около 220 милиона лева годишно. 12 милиона от тях отиват за споменатото социално подпомагане, а 50 милиона - за зимно почистване. Държавата добавя според възможностите си в различните години още 40, 50 или 100 милиона от бюджета. Тези пари обаче са крайно недостатъчни, дори за да се закрепи сегашното състояние. Образно казано, докато ние запълним една стара дупка, вече са се образували две нови. Това положение няма да се промени кой знае колко и с предлаганите нови цени на винетките.


За да се усети някакво устойчиво подобрение, са нужни поне два пъти повече пари годишно. Иначе ще продължим да плащаме за ремонти на автомобилите си - при това много повече от това, което биха ни стрували новите, по-скъпи винетки. Отделно трябва да се каже, че инвестициите в пътната инфраструктура имат значителен мултиплициращ ефект за икономиката. Както е посочено в споменатото изследване на Световната банка, за всеки лев, вложен в поддръжка и рехабилитация на пътища, техните ползватели спестяват около 11 лева.


Цената на недалновидната политика


Разбира се, всичко това отдавна е много добре известно на политиците. Години наред обаче от страх пред народното недоволство и за да се харесат на избирателите, те (включително днешните управляващи) не направиха нищо. Както вече стана дума, цените на винетките не са променяни цели осем години. Ако бяха повишавани всяка година постепенно и по малко, днес нямаше да има протести, а пътищата щяха да изглеждат по-добре.


Същото впрочем наблюдавахме през тези години и в много други сфери - с пенсионната възраст, с цените на тока, а напоследък и с привилегиите на полицаите. Системно стопираните реформи, отказът от непопулярни, но неизбежни решения имат като краен резултат анемична икономика и ниски доходи.


Тъй че цената на винетките - и старата, и новата - не е висока. Непосилно висока е цената на недалновидната и страхлива политика.


А иначе - няма да е никаква изненада, ако управляващите пак се откажат от намеренията си и винетките запазят цената си за девета поредна година.


Коментари (93)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Ако питате гражданите ще кажат че е много естествено, защото не знаят колко струва поддръжката на пътищата. Що за въпрос?

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  2. 2 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 418 Неутрално

    "Купувам предно стъкло за Пунто 1 до 50 лева, запазено, с годишна винетка за 2016 г

  3. 3 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3311 Неутрално

    Разбира се, че 50 евро за винетка ЗА ЦЯЛА ГОДИНА не са много пари. Проблемът е там, че не отиват по предназначение - пътищата са в окаяно състояние (ако не се броят няколко магистрални отсечки, които обаче не са построени с постъпления от винетки), а какво е винетката, какво е пътният данък, оснен договор между притежателя на автомобил и държавата: той плаща, срещу което иска добри пътища.

    Разбира се, сега темата ще се наводни от хълцания на сиромахомили, които искат пътища като във Франция ... ама без пари. Е, нема да стане.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  4. 4 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Сиренето е без пари само в капана за мишки.

  5. 5 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    цената е висока, защото пътищата са в изключително лошо състояние и защото парите изчезват в корупционни схеми.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  6. 6 Профил на Rhapsody of Fire
    Rhapsody of Fire
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Управляващите за много неща основателно ги обвиняваме, но специално за винетките - одобрявам повишаването.
    Веднага след това ще може да се следи как и за какво използват парите.

    Путинофилите и Тръмпанарите възприемат: Учтивия- за лицемер; Възпитания-за слабак;Толерантния-за гей; Културния-за лигльо; Разумния-за будала; Образования-за соросоид.
  7. 7 Профил на penchoo
    penchoo
    Рейтинг: 470 Неутрално

    А може би трябва да се погледне начина на поддържането на пътища и да се подобри ефективността и? С по-малко пари да се върши повече работа! Май поддръжка няма - главоболно е и парите са много малко, а ремонта както казваше Чудомир "ох на дядааааа"! Който не вярва мога да посоча примери!

  8. 8 Профил на Легионер
    Легионер
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Финансирането на пътната мрежа в България се извършва по 2 начина - от държавния бюджет и по линия на кохезионния фонд - чрез проекти. Най-достъпният пример е информация за някой пътен проект на табелата. В повечето случаи над 70% от сумата идва от Кохезиония фонд на ЕС. Така че въпросът с недостатъчните пари не е обективен аргумент. Отделно - качеството на ремонтите. Няма човек в този форум, който да не е съгласен, че ремнтните дейности са със занижено качество и съмнителна прозрачност. Целта е не да се оправи състоянието на пътната настилка, а ВРЕМЕННО да се положи пласт асфалт, който да издържи максимум сезон.

    Отговарям и общувам във форума само с хора, които спазват добрия тон, уважават чуждото мнение и са коректни в изказванията си.
  9. 9 Профил на pora
    pora
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Не, не са много! Малко са. Винетката трябва да струва поне 140лв. Така ще намалее плебсът по пътищата!

  10. 10 Профил на voltron
    voltron
    Рейтинг: 215 Неутрално

    Много неблагодарна задача да се защитава позицията на Бойко в случая. Гледам и хибридите пригласят. Абе да питам тия неща що не ги говореха преди изборите.

    ПУТИН АКБАР
  11. 11 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3082 Неутрално

    94лв ?
    Да много са при положение ,че шофьор който кара кола с около 150к.с внася ,чрез акцизи и ДДС около колата средно около 2-3000лв бюджета и кара по ужасни пътища са много !
    Ако си турски тираджия и минаваш транзит с претоварен ТИР и ВАЙ пускат за 10лв рушвет са супер изгодни винетките !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  12. 12 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 316 Неутрално

    Има нещо странно в увеличението - защо месечната се вдига само с 20% от 25 на 30 - Ами защото почти никой не си купува такава.
    Най-голям е ударът при седмичните 50% от 10 на 15. Това е за хорицата които се чудят как да идат до село или 1-2 пъти да излязат от града. Щат не щат ще платят солено.

  13. 13 Профил на Desolater
    Desolater
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Обяснението е много просто - плащаме, но:

    1. КОРУПЦИЯ - половина пари изчезват, а другата половина стига за некачественни пътища!

    2. Хората в Добрич плащат за магистралата край Благоевград, а техните пътища не се ремонтират!

  14. 14 Профил на Атлантик
    Атлантик
    Рейтинг: 418 Гневно

    Ако ще отива в джобовете на Батко и Братко, и един лев е много!
    Ако ще се правят пътища, ама наистина, с тези пари, е безсрамно малко!
    Дайте да си задаваме правилните въпроси! Въпросът "Много (малко) ли са 97 лв?" не е такъв!

    "Ако имаме милост към себе си и състрадание към другите, можем да минем и без щастие в тоя живот". /Калин Терзийски/
  15. 15 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3082 Неутрално

    [quote#13:"Desolater"]Хората в Добрич плащат за магистралата край Благоевград, а техните пътища не се ремонтират! [/quote]
    Айде сега ми пътищата им бяха хубави ама претоварените камиони на зърнопроизводителите ги направиха весе едно са контролирани от ИД! Никога не е късно супер тежкотоварните превози да се върнат към БДЖ!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  16. 16 Профил на Paris Hilton
    Paris Hilton
    Рейтинг: 301 Любопитно

    Текущата поддръжка на пътищата е плачевна. Чака се нещата тотално да се скапят, за да се започне рехабилитация. Това излиза многократно по-скъпо! Няма екипи, които текущо да проверяват и своевременно да отстраняват проблемите по пътя. Докато не стане това и да се финансира адекватно поддържащата дейност няма да има никакво подобрение... За увеличаване на цената съм, но парите да отиват по предназначение за поддръжка и рехабилитиция, но навременна, а безвъзвратно закъсняла!

  17. 17 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2164 Неутрално

    Да не стане след две години да се питаме 120 лева за винетка много ли е,а пък дупките,Лиляна и Менда да си стоят и да се разширяват.Ако отива по предназначение,не са много.

  18. 18 Профил на ASTYLE
    ASTYLE
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Единствено което може да оправи българските пътища е чудо!

    EU now have 1 GB empty space
  19. 19 Профил на Жу суи Лютви
    Жу суи Лютви
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Като говорите за цена на винетния стикер и състоянието на пътната мрежа
    отворете и дума за акциза върху горивата.
    За това Павлова, борисов и горанов гузно мълчат.

    И не им се говори, защо при цена на петрола $ 115 и 40
    по бензиностанциите няма значима промяна.

  20. 20 Профил на Desolater
    Desolater
    Рейтинг: 477 Неутрално

    И между другото Батко и Братко ги оправда напълно съдът...

  21. 21 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 418 Неутрално

    И 100лв. да стане, но пътищата да се поддържат както трябва!

  22. 22 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 906 Неутрално

    Винаги съм се учудвла, как в една Унгария пътищат аса почистени от дървета и храсти на 4-5м встрани от трасето, и как в България почти никъде това не се прави. И не опира до парите, а до пълната липса на желание за поддръжка, както и за всичко в страната ни. Не ми е ясно как може да е вкоренено мисленето, че ккавото и да се направи, то НЕ ТРЯБВА да се подържа с "излишни" разходи, докато не дойде момента за основен ремонт(след 20-30-40г).
    От тази гледна точка : Да 100лв за винетка са много. Готов съм да плащам и по 200, но пътищата на 100% да са като в Австрия. И първо държавата да си тегли заеми, да си оправи пътищата, и чак след това да иска пари от нас за погасяване на заемите!!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  23. 23 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 739 Неутрално

    Много е, за качеството, което се предлага е много.

  24. 24 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Статията започва с подкрепа на протестиращите срещу повишаването на цените на винетките и завършва... с подкрепа на решението на правителството.
    Няма как хората да приемат спокойно подобно кръвопускане, защото не получават отговор на нито един въпрос:
    - Защо при недостиг на средства ремонтите са на толкова ниско ниво, че траят до следващата зима?
    - Справедливо ли е някой, пътуващ с лек автомобил 2-3 хиляди километра годишно, да плаща само 10 пъти по-малко от камион, увреждащ настилката 100 пъти повече и пътуващ 100 пъти повече?
    - Справедливо ли е бай Иван, изминаващ 50-60 километра веднъж-два пъти месечно, да плаща колкото някой, кръстосващ ежедневно страната?

  25. 25 Профил на Grizacha ot Razgrad
    Grizacha ot Razgrad
    Рейтинг: 572 Любопитно

    До коментар [#9] от "pora":

    Аз мисля,че трябва да стане 500лв.за лек автомобил.

  26. 26 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    Като гледам как такситата протестират срещу увеличението на винетката с 2 лв. на месец, при положение, че такситата рядко правят междуградски курсове, разбирам, че техният протест беше чисто политически. Има една таксиметрова организация, която се привиква от БСП винаги, когато трябва да се упражни натиск. Жалки останки от влиянието на някогашната тоталитарна сила - БСП.

  27. 27 Профил на Големи яйца:)
    Големи яйца:)
    Рейтинг: 1051 Неутрално

    Естествено, че винетката не е скъпа, но камионите и автобусите трябва да плащат повече отколкото в момента. И естествено да има ефективност от събраните пари.
    В момента и 5 лева да е винетката, човек би ги дал с отвращение защото знае, че отиват при хора които на две магарета слама не могат да разделят.

  28. 28 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3641 Неутрално

    Въпроса е поставен, леко неправилно...! Не е толкова важно, дали 97 лева, са много или малко! По важното е, какво усещане имат хората, че получават за тия пари!
    Нещо подобно, като при тока...! Цената отиде нагоре няколко пъти, докато услугата е същата! В един момент, чашата преля, бате Бойко и компания настъпаха мотиката и сега много по-рядко говорят за повишения! ЕРП-тата и те си седнаха на задниците, иначе дежурно минеше ли Нова година, почваха да ни подгряват, как задължително от 1-ви юли, тока трябвало да поскъпне с еди колко си, неизбежно било!
    Та и при винетките, сега се мъчат да въртят същия номер! Трябвало да поскъпнат, ама пътищата същите! До толкова си повярваха и станаха крадливи и нахални, че от маркировката вече крадат на сто процента! Само се изписва! Бива, бива..., ама чак толкова...! Тая Лиляна, много крадлива бе! Верно, че е партизанска внучка, ама малко да вземе да се запре!

    Бивш tww09306483.
  29. 29 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1040 Неутрално

    До коментар [#19] от "кв.виница":
    Това е големият проблем. Вместо това дискутираме увеличение на винетката от 2 лв. на месец.

  30. 30 Профил на Жу суи Лютви
    Жу суи Лютви
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#12:"caterpillar"]Най-голям е ударът при седмичните 50% от 10 на 15.[/quote]
    Аз мисля, че тук ефектът ще бъде обратен.
    Убеден съм, че през 2016-та приходите от седмичните винетки ще са по-малко, отколкото през настоящата.
    Такива ползват предимно хората с по-ниски доходи . За тях дори тази сума е значима. Ще рискуват по-често да пътуват без стикер.
    При положение, че размерът на глобата се запазва рискът е оправдан

  31. 31 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 673 Неутрално

    Според мен справедливата цена е около 200 кинта, и бензина трябва да стане барем 6 лв. литъра, белкем Андрешко слезе от колата и се качи на колелото!

  32. 32 Профил на entwickler
    entwickler
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Проблемът е, че не е много справедлив вариант. За моето ползване на пътища - 100 лв. е горе долу ОК (<10 0000 км извънградско годишно) с лек автомобил с малка мощност и тегло. За някой, който кара с 200 по магистралата всяка Събота и Неделя - са малко. За някой, който се придвижва 2 км от село до града всеки ден - са много.

  33. 33 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 246 Неутрално

    [quote#18:"ASTYLE"]Единствено което може да оправи българските пътища е чудо![/quote]
    Чудо или адекватна поддръжка. Но и аз се надявам повече на първото.

  34. 34 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 1914 Неутрално

    Когато си некадърен, колкото и пари да събираш чрез винетки, все не стигат.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  35. 35 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1834 Любопитно

    на Пееф и червената банда и един лев им е много... а другарете статистици тези 60% ръст на заплатите могат да си ги знаете какво... във фирмата, в която работех до '09-та през 2012-та си намалиха заплатите и от тогава не се е чувало да са ги вдигали дори и до нивото на което напуснах... естествено, работещите там са платили като попове повишенията в бюджетната сфера

  36. 36 Профил на swinging_pigs
    swinging_pigs
    Рейтинг: 367 Весело

    Много,страшно много е!
    1-во изтеглете кредит поправете пътищата.

    АПИ ми отговориха,4е ще положат маркировка на пътя когато времето е хубаво и намерят пари.
    Аз трябва ли да им отговоря по следния на4ин когато си купувам винетка.

    Вси4ко ще е наред ако бяхме нормална държава,защото
    тези който строят пътищата са най-големите некъдърници и измамници.

    ТИР-овете със свръх товар никакъв толеранс...и пътищата ще са перфектни.
    Не е нормално да караш в дясна лента на магистралата и да се 4увстваш все едно си яхнал коня.....

  37. 37 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 969 Неутрално

    Много е,
    защото качеството на пътищата и на ремонтите по тях е ниско.
    Много ни се струва,
    защото доходите са ниски.
    Малко е,
    защото пътното строителство и поддръжка са ниски.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  38. 38 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 969 Неутрално

    [quote#37:"majorman"]Малко е,
    защото пътното строителство и поддръжка са ниски. [/quote]

    са скъпи.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  39. 39 Профил на SorryLol
    SorryLol
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Оф, пак ли мрънкане за 8,2 стотинки на ден
    Хора разберете - няма как да има добра поддръжка без адекватно заплащане! А в поддръжката също работят хора, и те очакват заплати. И повишение на заплатите, а не заплати на ниво 2007а

  40. 40 Профил на SorryLol
    SorryLol
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Гледам по ТВ протестите по тая тема - наизлезли хора с автопарк 2010-2014та. И да мърморят, че са им много 30 лв/година?
    Айде стига моля.

  41. 41 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    раздава 200 хиляди винетки годишно?

    200 хиляди?

    ама вие сериозно ли?

    егати сбърканата държавна политика - просто насърчава измамите.

  42. 42 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#6:"Rhapsody of Fire"]Веднага след това ще може да се следи как и за какво използват парите. [/quote]
    Ще ми кажеш ли къде да следя?

  43. 43 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3311 Неутрално

    [quote#22:"traveler1"]ккавото и да се направи, то НЕ ТРЯБВА да се подържа с "излишни" разходи, докато не дойде момента за основен ремонт(след 20-30-40г). [/quote]

    Абсолютно същото е с панелните гета - Партията навремето ги построи за трудЯщите се, набута ги в кутийките и ги остави да си ги дострояват, остъкляват, иззиждат балкони, опъват въжета за пране и т.н., докато в нитго един закон, наредба и т.н. не се предвиждаше НИКАКЪВ МЕХАНИЗЪМ за тяхната поддръжка. Все едно бяха проектирани за издържат ВЕЧНО, та държавата да се разтовари от всякакава отговорност за тях.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  44. 44 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#21:"dmarev"] И 100лв. да стане, но пътищата да се поддържат както трябва! [/quote]
    Аз даже и 100лв и 5ст съм готов да плащам, ако оправят пътищата! Даже и на 100лв и 6ст съм съгласен!

  45. 45 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 367 Неутрално

    Ние да им дадем по някой лев повечко,но и те да направят някоя промоцийка, например за същите пари седмичната да стане полумесечна,а месечната - двумесечна.Могат да въведат и еднодневни винетки като автобусни билети по два лева на ден.
    Но аз се чудя на Лиляна Павлова,не се ли чувства поне малко неудобно,че преди няколко месеца ни гледаше в очите и ни лъжеше?

  46. 46 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    [quote#24:"Yotce"]- Защо при недостиг на средства ремонтите са на толкова ниско ниво, че траят до следващата зима? [/quote]
    Това ли е ниското ниво? Щото повечето, които аз съм виждал траят до по-следващата седмица, а някои - само до следващата. И за тия, вторите, си мислех, че са ниското ниво.

  47. 47 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    След като реалността е, че народът няма пари да плаща поддръжката на съществуващите пътища, с какъв акъл строим още? И то такива, които са скъпи за поддръжка.

  48. 48 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1422 Неутрално

    Хубав и аргументиран анализ.
    За съжаление няма да се изкоренат причините за асфалтните неволи в БГ, а се занимават само с последствията:
    "Тъй че цената на винетките - и старата, и новата - не е висока. Непосилно висока е цената на недалновидната и страхлива политика"
    Е, поне е ясно че много строителни фирми се хранят от отказа от държавническо мислене и действие.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  49. 49 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1349 Весело

    Събирам протестна група срещу цената на S 500. Как може да се продава на Е 90 000,при положение,че заплатите в България са средно Е 300 ?

  50. 50 Профил на Dexx
    Dexx
    Рейтинг: 626 Неутрално

    [quote#14:"Атлантик"]Дайте да си задаваме правилните въпроси! Въпросът "Много (малко) ли са 97 лв?" не е такъв![/quote]
    АбсЕлютно съм съгласен. За мен важните въпроси тук са два:
    1. Що министърката лъже?
    2. Ефективно ли ще ми изхарчи парите или "наши" фирми ще пълнят дупки, така че следващата година да може пак да ги пълнят?

    “Който и да бе сътворил човечеството, не си бе изпипал работата докрай, защото хората твърде лесно се прегъваха в коленете.” Тери Пратчет
  51. 51 Профил на smotlixx
    smotlixx
    Рейтинг: 621 Неутрално

    В България, и особено в градовете, е прекалено евтино да притежаваш автомобил. И данъци, и винетки, и глоби трябва да се вдигнат.

  52. 52 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3155 Неутрално

    [quote#24:"Yotce"]изминаващ 50-60 километра веднъж-два пъти месечно, да плаща колкото някой, кръстосващ ежедневно страната? [/quote]
    тогава за какво му е колата? Да я продаде.

  53. 53 Профил на jo
    jo
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Поскъпването на винетките може да се компенсира, като управляващите откраднат по-малко от парите отпускани от Евро фондовете за инфраструктура!

  54. 54 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3155 Неутрално

    Др. Павлова, а акциза за горивата не беше ли за строителство на пътища?

  55. 55 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 740 Неутрално

    Докато "държавата се издържа от данъци" по думите на Дянков, те непрекъснато ще се повишават. Но! Но! Нашата държава издържа една шепа хрантутници, една шепа милионери, а за другите си поданици пет пари не дава. Държава на латифундиерите, на бившата комунистическа олигархия, на ДС, на мутрите, на борците и мафията. Няма по- процъфтяващ бизнес от хазартния бизнес у нас. По всички български телевизионни канали и държавни, и частни във времето между 18 и 20, часа, когато трябва да се показват детски програми, гледаме ХАЗАРТНИ ИГРИ. Каквото посееш, това ще жънеш!

  56. 56 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 572 Весело

    [quote#2:"mahjongg"]"Купувам предно стъкло за Пунто 1 до 50 лева, запазено, с годишна винетка за 2016 г [/quote]
    Много си бърз, тя още не е печатана и мафията не и знае дизайна!

  57. 57 Профил на Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Стабилни в мизерията, епизод пореден
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    Тарифи според тонажа и автоматично отчитане с камери по пътищата. В някой друг живот.

  58. 58 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 572 Весело

    [quote#39:"SorryLol"]Оф, пак ли мрънкане за 8,2 стотинки на ден [/quote]
    Как го сметна това ? Аз го изкарах по1.1стотинки на час, нищо работа. За една стотинка ли се стискате бе стипци?

  59. 59 Профил на boris
    boris
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Не знам за винетките , но данъците за стари коли трябва да скочат в пъти !

    https://www.youtube.com/watch?v=quPgplfhKbY
  60. 60 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8287 Неутрално

    Предвид пътищата извън магистралите и това ,че някой въобще не карат по тях,а само от село до село,да много е.

  61. 61 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1300 Любопитно

    В Швейцария винетките струват 78 лв, а вземат по
    7 180 лв минимална заплата, пък у нас е 380 лв.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  62. 62 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 572 Весело

    [quote#61:"СДС"]В Швейцария винетките струват 78 лв, а вземат по
    7 180 лв минимална заплата, пък у нас е 380 лв[/quote]
    Да, ама те гледат крави, косят сено и затова са богати, не са като нас, с някакви комунистически заводи!

  63. 63 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    Обяснението е много просто - плащаме, но недостатъчно.

    Не е толкова просто. Плащаме а няма прозрачност как са изразходвани парите. По стара традиция са давани на фирми на наши хора и затова увеличението на цените няма как да е одобрявано.

  64. 64 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 951 Неутрално

    [quote#52:"historama"]тогава за какво му е колата? Да я продаде.[/quote]
    Ами и аз кръстосвам ежедневно из София, но много рядко - по републиканската пътна мрежа. Това значи ли, че трябва да си продам колата?

  65. 65 Профил на iliyapopov
    iliyapopov
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Преди 30г. при Садам Хюсеин в Ирак, когато се прави път или магистрала, имаше представител на държавата (супервайзор), който беше облечен с бял костюм и шапка и гледа и приема строителството. А не хареса нещо, веднага се разваля направеното, защото главата му хвръква! И никой не смееше да му се дърли. А нашите надзорници с по 500лв месечно като им подхвърлят 50лв и "заспиват"! На някои пътища се чудя какъв човек е приел проекта! Продажници!

  66. 66 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Проблемът е, че таксата е несъразмерна на използването на автомобила. При което се получава "беден богат вози". Ма това е философията на всички власти.

  67. 67 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 572 Неутрално

    [quote#65:"iliyapopov"]при Садам Хюсеин в Ирак,[/quote]
    Защо даваш за пример лошия Садам, не спазваш генералната линия на сайта!

  68. 68 Профил на makadam
    makadam
    Рейтинг: 572 Весело

    [quote#63:"koko65bg"]Плащаме а няма прозрачност как са изразходвани парите.[/quote]
    Да направят ли 7 000 000 копия на калкулацията за всеки и да представят ли копия и на тези дето не са грамотни

  69. 69 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2181 Любопитно

    [quote#39:"SorryLol"]Оф, пак ли мрънкане за 8,2 стотинки на ден [/quote]
    Добре, тия 8.2 стотинки защо не ги турим към другите 6.45 стотинки за акциз, ако наистина не стигат парите?
    [quote#39:"SorryLol"]Хора разберете - няма как да има добра поддръжка без адекватно заплащане! [/quote]
    Как разбра, че заплащането е неадекватно? Видя ли отчетите? Видя ли пътищата - нов път и след това някакъв "умник" , я някакви разкопки прави, я издига бабуни.
    Ако не стигаха парите от продажбата на 200 хил. винетки, нямаше да раздават 190 хил. винетки безплатно, нали? А сега излиза "Дайте да дадем" за може Местан и подобни да се возят безплатно.

  70. 70 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 729 Неутрално

    [quote#3:"Norman Granz"]Разбира се, сега темата ще се наводни от хълцания на сиромахомили, които искат пътища като във Франция ... ама без пари. Е, нема да стане. [/quote]

    +++++

  71. 71 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 348 Неутрално

    проблема е че дори и да повишат цената на винетките , тези пари няма да отидат за пътищата , ще започне поредното назначаване на ; капацитети ; и секретарки едни симпозиуми за обмяна на опит , закупуване на едни нови ;стари; машини но не вършещи работа и след което пак се започва голямото пискане ПАРИ НЯМА за пътищата , трябва ново увеличение на винетките

  72. 72 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2181 Весело

    [quote#68:"makadam"]Да направят ли 7 000 000 копия [/quote]
    Защо 7 млн.? При 2 млн. автомобили и към 20 млн. преминаващи транзит автомобили е достатъчно да се представи един отчет - продадени винетки за тежкотоварни; за леки автомобили; за мотоциклети; за велосипедисти; за каруци; за пешеходци - еди си колко приход. Ще се строят еди си колко килиметра магистрали, улици и тротоари - необходими еди си колко средства. Най-голяма амортизация имат тротоарите - вдигат се винетките за пешеходците, опс въвеждат се винетки за пешеходци (ходят с отри токчета, със зимни обувки през лятото и къртят плочките)

  73. 73 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 533 Неутрално

    [quote#10:"voltron"]Абе да питам тия неща що не ги говореха преди изборите. [/quote]

    Ако съдим по инфантилните реакции на плебса, готов да изхарчи повече бензин за безсмислени протести, отколкото винетки за две години, били са прави.

  74. 74 Профил на blaserr93lrs2
    blaserr93lrs2
    Рейтинг: 432 Неутрално

    Сега плащаме за полиция повече от милиар лева годишно ама кой ли има доверие в полицията!
    И 1000 лева да е винетката все тая!!Пак ще има дупка до дупка и ще пискат че нямало пари в бюджета!

  75. 75 Профил на д-р Петроff
    д-р Петроff
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Отново тъпият спор за това как нещо е скъпо за гражданите. И отново се измества вниманието от ниските доходи. Тока е скъп,а не доходите са ниски .Бензина е скъп,а не доходите са ниски.Винетката е скъпа,а не доходите са ниски. Ниските доходи са си резултат от нашите избори. Ние сами си ги докарахме и няма на Кой да се оплакваме.

    ПРАВИ КАКВОТО ТРЯБВА ЗА ДА НЕ СТАВА КАКВОТО СИ ИСКАТ
  76. 76 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 533 Неутрално

    [quote#75:"д-р Петроff"]Ниските доходи са си резултат от нашите избори.[/quote]

    Ниските доходи са резултат от убеждението ни, че зависят от друг, а не от самите нас.

  77. 77 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3311 Неутрално

    [quote#76:"ambros"]Ниските доходи са резултат от убеждението ни, че зависят от друг, а не от самите нас.[/quote]

    Абсолютно съм съгласен! Българинът е свикнал някой да му ДАВА (бае Тодар даваше 40 лева за второ дете; дадоха ни двустаен в Овча купел, в София дават по-високи заплати, отколкото във Видинско), а не да си ВЗЕМА онова, което му се полага.

    Откакто съм се върнал в България, аз работя частно. Искам си цена, клиентът се съгласява, сключваме сделка. Или пък клиентът казва: скъпо ми е - довиждане, next!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  78. 78 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 1916 Неутрално

    Неприятното не е в цената на винетките, неприятното е в неоправените "безвинеткови" пътища. Който иска да се придвижва бързо, да превозва големи товари, да си плаща!
    Да се въведе данък, на основата на теглото на МПС-то също, а не общинарите да плюнчат молива и гледайки в тавана да решават колко, аджеба, да е берията за неоправените локални, 2 и 3 клас пътища.
    За мен проблемът с пътищата, не е само "в ръцете" на държавата, а и на местните власти!

  79. 79 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2332 Неутрално

    Вчера в интервю пред bTV Симеон Дянков каза, че увеличението в цената на винетката няма нищо общо с поддръжката на пътищата, а цели да се запълни дупката в БДЖ!
    Всеки сам да прецени какво ни чака - ще ни увеличават поголовно всичко, за да запълнят дупки, като тези в БДЖ и енергетиката, като ни пробутват разнообразни обяснения, а реформи ще гледаме през крив макарон... Успоредно ще увеличаваме външния дълг, докато населението в репродуктивна възраст се изнася оттук.

    I Want To Believe
  80. 80 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#3] от "Norman Granz":

    Точно така: "договор между притежателя на автомобил и държавата: той плаща, срещу което иска добри пътища.", обаче първо трябва да се плати, а чак след това с тези пари могат да се поддържат добри пътища. В противен случай поставяме каруцата пред вола! Не може да искаме първо да има добри пътища, и чак след това да започнем да плащаме за тях.

  81. 81 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Зависи как се използват парите - ако потънат в бюджета и предназначението им е неясно и 5 лв. са много. Ако влязат в целеви фонд където ще се харчат единствено за поддръжка на пътища и харченето е под обществен контрол - тогава може би сумата е нормална. Аз поне не искам да давам на държавата пари, които могат да се превърнат в партийни субсидии или депутатски разкош и безмислени посещения-екскурзии по света.

  82. 82 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Проблемът не е в цената на винетките, а в капацитета на това управление да харчи - тия са способни да похарчат и бюджета на Щатите и пак ще искат нов заем.

  83. 83 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 822 Неутрално

    И 70 лв. да плащаме и 100 лв. да плащаме това няма да се отрази на състоянието на пътищата, защото парите от винетките не се събират с предназначение "ремонт на пътищата". Така че хората разумно са преценили по-добре когато не получаваш нищо срещу парите си да плащаш ниската цена, отколкото срещу нищо да плащаш високата цена.

  84. 84 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 822 Весело

    [quote#61:"СДС"]В Швейцария винетките струват 78 лв, а вземат по
    7 180 лв минимална заплата, пък у нас е 380 лв.[/quote]
    В Швейцария карат по черни пътища. И се ходи само с гумени ботуши, заради калта. При тия цени на винетките...

  85. 85 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    "по линия на социалното подпомагане държавата и сега дава около 190 хиляди безплатни годишни винетки."
    Имаме 190 000 инвалиди, които притежават и карат автомобили? Сто и деветдесет хиляди???

  86. 86 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#5] от "soave":

    И как предлагаш да се промени схемата? Много ме кефят такива икзазвания като твоето. В България хората продължават мислят как да минат евтинко вместо да мислят как да направят повече пари. И един от вариантите е да не караш кола, защото с тези и без тези 30лв отгоре абсолютия ти минимум да караш кола (без горивото) е поне 500-600лв на година и това за най-евтина трошка и без да включвам ремонтите и изгубеното време по това. Така че тия 30лв да не се заблуждаваме не са проблем. Или ако са проблем просто трябва да се откаже човек от карането на кола. Защото предпочитам да дам дори 50лв повече на година за винетка вместо да спукам гума и счупя джанта за 500лв в дупка (да не говорим за по-сериозни щети). И е факт, че докато да речем в София и другите по-големи градове карането на кола е в някаква степен необходимост, в малките градове, които се минават пеш открай до край за половин час пак се задръсти с коли. И истината е, че просто българите не си ценят парите и ги дават за глупости, които не им трябват.
    В крайна сметка проблемът е недостиг на пари. Ако предположим, че поне 30% от парите се крадат, като се съберат 30% повече, пак крайната сума ще е 20% повече пари реално за пътища. Оттук нататък просто трябва да държим отговорни АПИ за тяхното обещание, че с тези пари поне по първокласните пътища не трябва да има никакви забележки, второкласните трябва да се подобрят значително и да започнат да се оправят и част от трето- и четвъртокласните.

  87. 87 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1373 Неутрално

    До коментар [#61] от "СДС":

    Учтиво пропускаш, че в Швейцария има САМО годишни винетки и че пътният данък е около 900 лв.

  88. 88 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#61] от "СДС":

    А пътният данък започва от 1500 франка (2730лк) на година. Хайде стига тия плоски номерца, където се сравнява само част от събираната сума, а удобно се пропуска по-скъпата част. Ако искаш ми посочи Германия - където няма нито тол такси, нито винетки - ама ДОД започва от 35%, ако не си на социални помощи. В Сърбия отсечката Ниш-Белград струва 7,5 евро в посока, в Македония Куманово-Скопие е 2,5 евро в посока (40км). В Унгария и Словакия седмичната винетка е 10 евро. Мога да ти посоча хиляди варианти за финансиране на пътищата и всички в крайна сметка са по-скъпи от при нас.

  89. 89 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 822 Неутрално

    [quote#87:"Лео"]Учтиво пропускаш, че в Швейцария има САМО годишни винетки и че пътният данък е около 900 лв.[/quote]
    Учтиво пропускаш, че в Швейцария парите действително се харчат за пътища, а в България не е ясно за какво ще се похарчат. Това към всички, дето пишат, че предпочитат да платят повече, но да се движат по добри пътища. Българската държава гарантира на гражданите си само повечето плащане. Другото не го гарантира, защото упорито не иска да вкара парите в целеви фонд за поддръжка на пътищата. Няма договор с държавата "ние плащаме повече, а държавата влага парите в това, за което плащаме".

  90. 90 Профил на ugi
    ugi
    Рейтинг: 521 Неутрално

    До коментар [#89] от "teridan":

    Да, прав си, напълно. Но това е нещото, за което трябва да се настоява и което може да се постигне, а не да се търси евтиното, което по никакъв начин няма да реши проблема. И вместо да има протести за по-евтина винетка трябва да има протести, за това което казваш. Е, тук е сбъркана системата.

  91. 91 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Всъщност какво значение има в България какво мислят гражданите?

    Лисицата:
    - Гарване, ще гласуваш ли? Много е важно! От това зависи бъдещето на децата ти!
    Гарванът мълчи и стиска сиренцето с клюна.
    - Гарване, много е важно да изразиш мнението си. Ще гласуваш ли?
    Гарванът:
    - Да!
    Сиренцето пада, лисицата го грабва и офейква. Гарванът замислено:
    - И "не" да бях казал, все тая...

  92. 92 Профил на селянин
    селянин
    Рейтинг: 470 Любопитно

    До коментар [#9] от "pora":

    а ти от кои си?

  93. 93 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Моята сметка беше 1 млн лв на км за поддръжка и почистване за всеки 20г. Като разделя на 3 млн автомобила излиза малко над 300 лв на година на автомобил. Според статията тази цифра трябва да е 200, но пак е доста повече от сегашното увеличение. Като гледам патардията в медиите обаче май просто съгражданите ни са свикнали да ползват коли без да си дават сметка, че ддс и мита от горива отиват за пенсии, а не за хубавите пътища, които всички искаме.

    Публикувано през m.dnevnik.bg





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK