Защо Полша обръща гръб на Европа?

Иван Кръстев

© Надежда Чипева, Капитал

Иван Кръстев



Текстът е публикуван в The New York Times. "Дневник" го препечатва от портала "Култура"

Въпросът, който политици и анализатори задаваха постоянно по време на наскоро завършилата предизборна кампания в Полша, бе не дали страната ще завие надясно, а дали няма да тръгне на зле.


Дали консервативната партия "Право и справедливост", очакван победител на изборите, ще последва все по-авторитарното управление на Виктор Орбан в Унгария, или ще остане близо до центъра? Дали ще върне назад наглед устойчивите либерални институции в страната, като се има предвид националистическия и антилиберален уклон в предизборната й платформа? "Право и справедливост" спечели убедително и едва три седмици по-късно отговорът на тези въпроси е вече ясен: едно разочароващо да.




Новото правителство направи три смущаващи промени. За шеф на полицията и разузнавателните служби бе избран човек с непоколебима партийна репутация, макар че заради предишната си позиция като ръководител на службата за борба с корупцията той получи тригодишна условна присъда за злоупотреба с власт. Това бе ясен знак, че политическата лоялност е над закона.


Управляващите премахнаха знамената на Европейския съюз от залата за брифинги на правителството и показаха, че за тях полските национални интереси са в противоречие с европейските ценности.


След това отслабиха разделението на властите в страната, като отхвърлиха номинираните от предишния парламент нови членове на Конституционния съд и назначиха свои кандидати, с което предизвикаха конституционна криза.


Защо Полша, сочена за най-успешното дете на посткомунизма и страната с най-добро икономическо развитие в Европа през последното десетилетие, направи внезапно този нелиберален завой? Защо, въпреки дълбокото общественото недоверие към политиците, хората са склонни да избират партии, готови да премахнат всички ограничения пред властта на правителството?


Една от причините, поради които "Право и справедливост" заложи на нелибералната демокрацията, е фактът, че тя успя в Унгария. Моделът на Орбан, изобличаващ Европейския съюз, докато в същото време страната му приема милиарди от него, се оказа работещ. Както и опитите на г-н Орбан да консолидира своята власт като демонизира политическите си опоненти. Унгарската икономика не се срина, както прогнозираха неговите критици, нито пък намаляват гласовете за Орбан в предизборните урни.


Разбира се, колкото повече страни последват примера на г-н Орбан, толкова по-малко успешен ще бъде този модел: в определен момент просто няма да съществува Европейски съюз, който да бъде обвиняван. Действително полският завой може да предизвика ответната реакция на Западна Европа – в Париж и Берлин вече се чуват гласове, които настояват, че е било грешка новите страни членки от Източна Европа да получат същите права като страните от еврозоната.


Същественият въпрос обаче е защо поляците подкрепиха партия с неуспешно управленско минало. След като през 2005 г. "Право и справедливост" спечели изборите за първи път, нейният публичен образ бързо рухна и тя бе принудена две години по-късно да отиде на предсрочни избори, които изгуби. (Едва ли обяснението е в това, че поляците са антидемократични – неотдавнашно проучване показа, че мнозинството граждани са обезпокоени, че полската демокрация е в опасност.)


Отговорът е ясен и се наблюдава по един или друг начин в цяла Европа. Дори исторически непопулярни партии като "Право и справедливост" могат да спечелят изборите днес, ако се обявят не просто срещу лявото, но срещу либералната демокрация. И ако не прикриват недоверието си към независими институции като съда, централната банка и медиите.


Тези популистки и радикални формации са не просто партии, те са конституционни движения. Те обещават на избирателите това, което либералната демокрация не би могла да обещае: победното чувство, че мнозинствата – не просто политическите, но също етническите и религиозните мнозинства – могат да правят каквото поискат.


Възходът на тези партии е симптоматичен за надигането на застрашените мнозинства като нова сила в европейската политика. Като причина за реалната или въображаема загуба на контрол върху живота си те сочат конспирацията на космополитно настроените елити и племенно устроените имигранти. Те обвиняват либералните идеи и институции за отслабването на националната воля и подриването на националното единство. Те са склонни да възприемат компромиса като поквара, а фанатизма – като убеждение.


Това, което възмущава най-силно тези тревожни мнозинства, които вярват, че имат правото да управляват (все пак са мнозинства), е съзнанието, че никога няма да имат последната дума. Поради това са готови да обвинят за своето безсилие разделението на властите и други неудобни принципи на либералната демокрация и с охота да прегърнат партии като "Право и справедливост", които се обявяват срещу тези принципи.


В наскоро излязлото изследване "Политическа икономия на либералната демокрация" икономистите Шарун Муканд и Дани Родрик твърдят, че въпросът не е в това защо толкова малко демокрации са либерални, а защо либералните демокрации съществуват изобщо. В добри времена този въпрос е излишен. Може би Полша ще вземе правилното решение и отново ще изхвърли некадърниците от властта след две години. Или загадката на либералната демокрация ще се превърне за Европа от излишен в екзистенциален въпрос.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
Коментари (85)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Полша е сериозен нетен потребител на евро кинти - 17,436.1 M€, докато годишната им вноска е 3,526.5 M€.

    В този смисъл е доста смешно хем да си против ЕС, хем да черпиш с шепи от благата му.
    Новите управляващи в Полша са типичните популисти, но те няма да имат успеха на Орбан. Вече има сигнали за пропукване в самата партия - има няколко лидера, които дърпат черджето към себе си.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  3. 3 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 858 Любопитно

    -Цитат:''В наскоро излязлото изследване "Политическа икономия на либералната демокрация" икономистите Шарун Муканд и Дани Родрик твърдят, че въпросът не е в това защо толкова малко демокрации са либерални, а защо либералните демокрации съществуват изобщо. В добри времена този въпрос е излишен. Може би Полша ще вземе правилното решение и отново ще изхвърли некадърниците от властта след две години.''

    -А от България кога?

  4. 4 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    "... Те обещават на избирателите това, което либералната демокрация не би могла да обещае: победното чувство, че мнозинствата – не просто политическите, но също етническите и религиозните мнозинства – могат да правят каквото поискат..." И какво лошо има в това? Искате да кажете, че не е добре за Р. България етническото мнозинство в нея- българските граждани от народността "българи", да имаме правото да не искаме твърде различни от нас хора в собствената ни държава? Алоууу- суверен на държавната власт в България е българският народ, 85% от който е от етноса "българи"! Вие кои сте, че да ни заповядвате какво да мислим и чувстваме и какви решения да вземаме в собствената ни държава?!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  5. 5 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 439 Неутрално

    Като искат да бегат поляците - прав им път. Едва ли някой в Европа ще им се моли да останат.

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  6. 6 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#2:"Alkizeer"]Бъдещето е в по-малко ЕС и повече национална държава.[/quote]

    Всъщност е точно обратното.

    The best way to predict the future is to invent it.
  7. 7 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Заглавието е манипулативно, което е обичайно за Иван Кръстев.

    Полша изобщо не обръща гръб на Европа. И тя както Англия е била и си остава част от Европа.

    Централизираната бюрократична машина и пренебрегването на интересите на отделните държави (особено когато са от Източна Европа) е откраднала името "Европа".

  8. 8 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1344 Любопитно

    Тоя път не била Барбара Везел, а наш'то си, родно левичарче Кръстев.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  9. 9 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Р. България НЕ Е отдала държавен суверенитет на ЕС в областта на приема на нелегални имигранти. От това следва, че ако желае, Р. България съвсем законно може да ОТКАЖЕ каквито и да е било ЕС квоти за разселване на имигранти в ЕС. Р. България изобщо може да откаже прием дори на лица, които 905 могат да се приемат за бежанци и е 90% сигурно, че при едно кандидатстване за статут на бежанец, ще им бъде предоставено това право. Това е така, защото България е длъжна да издържа финансово лицата- кандидати за статут и тези парички не идват от ЕС/ фронтекс/, а директно от бг. държавен бюджет.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  10. 10 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 672 Неутрално

    Ами просто поляците са горд народ..както и унгарците..както и англичаните.. Това да имаш гледна точка не е лошо! А, познайте кой народ е съставен от мат'рял?И речите на Бсп- то се пишат в Брюксел, на Дпс-то в Анкара, и на Гербето в Берлин..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  11. 11 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 861 Весело

    Полша обръща гръб на ЕС? Може! Това е толкова вероятно, колкото, че утре ще станат рубладжии.
    Винаги съм се възхищавал на идеолога на дясното соросоидното гражданско общество
    Иван Кръстев е истински Демократ за Силна България. Не чак толкова, колкото са д-р Москов и Радан, но се доближава

  12. 12 Профил на kamenpavlov
    kamenpavlov
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Ненормално е да сложиш за министър на отбраната човек, известен с говоренето за конспирации, да твърдиш, че случилото се с президентския самолет през 2010г. е прикрита от полските служби руска конспирация, да намаляваш пенсионната възраст при застаряващо население, да си против на ЕС, без значение какво се обсъжда.

  13. 13 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Прав сте за сумите, и както казва народът "крушката си има опашка", както политическа (лобисти на запад - над 18 млн поляци са отдавна там; Рейгъновият проект с папа Йоан, цялата история с бунтовете от 1967 до "Солидарност" така и икономическа - стратегически партньор с почти 40 млн население и позиция в близост до Русия, към която има установено негативно отношение, и личностна - доста голям брой от средно ниво мениджмънта в ЕС са поляци, и то доста отдавна.
    Разгледайте и друга една съставляваща - предстоящият евро-американски комплексен договор за инвестициите и митата. Качински винаги са били, подобно на мнозина, негативно настроени спрямо Германия (почти както към Русия). Условията дават възможност за изява на тези отношения при яростно про-американска позиция. Интелектуалците в ПОлша са крайно недоволни, но, са съжаление, "имигрантите" в Европа дадоха тласък на десните популисти и това спечели властта за ПиС.

  14. 14 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    До коментар [#10] от "ostin22":Хайде стига! Ако част от бг. данъкоплатци не произвеждаха БВП, какво става с вашите тъпи политици? Отиват в кошчето за боклук, защото политиката е създадена за ПРЕРАЗПРЕДЕЛЯНЕ на вече изработени от ДРУГИ ХОРА материални блага! И не слагайте знак на еднаквост между цял един народ и изказванията на всякакви политически идиоти- отпадъка на този народ, за качествата на българския народ!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  16. 16 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Засега публично обявените идеи на "Право и справедливост" са две:
    1. Да ограничат чуждите вериги.
    2. Да направят мега исторически филм за Полша, за да покажат на света колко велика е Полша.

    The best way to predict the future is to invent it.
  17. 17 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 761 Неутрално

    [quote#1:"EU defender"]В този смисъл е доста смешно хем да си против ЕС[/quote]


    хайде стига с тези мантри за 3-то класници, никой никъде, дори Орбан, не казва че е ПРОТИВ ЕС, по скоро против това в което се превръща- една корпорация със седалище в Брюксел която НАЛАГА какво и как да става в държавите, от колко да са криви краставиците, до това колко бежанци да приемат )при положение, че ги покани Меркел- откъде накъде тя ги разпределя после в други държави)...

    една корпорация която се събира на разни срещи 2-3 пъти месечно за които срещи се похарчват пари колкото БВП на малка държава, и после се излиза с разни становища и позиции които никой не бръсне за слива, но пък изказващите становища взимат по няколко стотин хиляди на година...

    примерно, някой може ли да ми обясни Бареков като евро дупетат с какво е помогнал изобщо за нещо ? И такива са 800 !!!

  18. 18 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Дори исторически непопулярни партии като "Право и справедливост" могат да спечелят изборите днес, ако се обявят не просто срещу лявото, но срещу либералната демокрация.

    Авторът май има доста повърхностна представа за реалностите в полската политика щом пише такива общи клишета. Първо присъдата на шефа на специалните служби не е условна а ефективна. Не беше окончателна - можеше още да я обжалва. Президентът го помилва с което предизвика спор - как може да се помилва при положение, че присъдата не е окончателна и съгласно правото човекът още не е осъден. ,,Право и справедливост" спечели изборите защото предишните управляващи от ,,Гражданска платформа" се самозабравиха. Имаше редица корупционни скандали в които бяха замесени членове от парламентарния клуб на партията. Няма присъди. Имаше редица злоупотреби със служебно положение и пари - също останаха без последствия. Назначаваха се хора без необходимия ценз и опит в държавни фирми на безотговорни но за сметка на това добре платени длъжности. Всичко това се натрупа и на изборите поляците им показаха червен картон.

  19. 19 Профил на mdaa
    mdaa
    Рейтинг: 594 Любопитно

    Какво не прави един соросоид за потупване по рамото. Полша представете си , си защитавала националните интереси! От еврочиновниците, които какви интереси защитават.. и те не знаят! И нито дума,че така наречените стожери на демокрацията , САЩ и Великобритания, приемат цифром и словом двайсетина хиляди "бежанци", за две години! Ааа.. такива работи в Ню Йорк таймс , няма да пуснат!!.. Мдаа.. Щото както усети Коритарката, първо ти ритат масичката, след това паничката ..и накрая столчето.

  20. 20 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#15:"dron"]Полша е 40 млн. човека - евтина работна ръка[/quote]

    Лоши експлоататори, откриват производства, вместо да изнасят ресурси както в русия

    The best way to predict the future is to invent it.
  21. 21 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Наиграха се на демокрация.

  22. 22 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 761 Неутрално

    [quote#5:"oporna_to4ka"]Като искат да бегат поляците - прав им път. [/quote]

    прав им път на поляците, на Гърция, на Англия, на всеки който каже че е несъгласен с нещо...

    ми в тоя ЕС накрая ще останат Германия, Австрия и Холандия

  23. 23 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#16:"EU defender"]2. Да направят мега исторически филм за Полша, за да покажат на света колко велика е Полша.[/quote]И защо не? 3/4 от филмчетата в натгео са по ДЪРЖАВНА поръчка я на франция, я на Ю.К., я на друга държава и целта им НЕ Е обективно представяне на историческите факти, а представянето на историческите факти през призмата на оня, който е финансирал създаване на филма и достигането му до аудиторията на натгео като краен продукт!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  24. 24 Профил на Безуспешно чакащ промяна
    Безуспешно чакащ промяна
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#4] от "logika":

    И аз съм изненадан от този цитат. Това е като да ида в Германия и да поискам българския език да стане официален, защото видите ли съм там и това ме прави малцинство. Нали идеята на демокрацията е управление на мнозинството или нещо съм изтървал?

    Вярно е, че не трябва да бъде третирано различно всяко едно малцинство, но не и малцинствата да имат специални права, и изисквания, поставящи ги над мнозинствата.

    Леко обезчовечен...
  25. 25 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 672 Неутрално

    До коментар [#14] от "logika":

    И от какво се възмущаваш? Да не би от истината, че ни управляват отвън? Не е ли така?

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  26. 26 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#17:"carmello"]хайде стига с тези мантри за 3-то класници, никой никъде, дори Орбан, не казва че е ПРОТИВ ЕС[/quote]

    Нямат нищо против паричките, ама премахват ЕС знамената от заседанията си.

    The best way to predict the future is to invent it.
  27. 27 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 714 Неутрално

    Много повърхностно и без представа за живота в Полша. За разлика от нас поляците се опълчваха на социализма, на нацистите, на Русия. Проблемът е, че ценностите на ЕС : толерантност към хомосексуализма, антирелигиозност(поне що се отнася до християнството), отказ от национална история не се нравят на поляците, които са националисти и силни католици

    malart.blog.bg
  28. 28 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1344 Любопитно

    [quote#17:"carmello"]никой никъде, дори Орбан, не казва че е ПРОТИВ ЕС, по скоро против това в което се превръща- [/quote]

    В ЕСССР.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  29. 29 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#23:"logika"]И защо не? 3/4 от филмчетата в натгео са по ДЪРЖАВНА поръчка я на франция, я на Ю.К[/quote]

    Едва ли да ограничиш Теско и Кауфланд и да направиш полски филм са най-важните приоритети на правителството.

    The best way to predict the future is to invent it.
  30. 30 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#24:"Безуспешно чакащ промяна"]Вярно е, че не трябва да бъде третирано различно всяко едно малцинство, но не и малцинствата да имат специални права, и изисквания, поставящи ги над мнозинствата.[/quote] Някой иска да принуди ЕС да тръгне по пътя на позитивната дискриминация и по пътя на унищожаването на националните европейски държави, без да държи сметка, че специално в Европа липса на национална държава = липса на ЕС/ сещ. Европа не е континента Америка, континента Австралия, континента Азия. Няма как да бъдат заличени и обезличени ВЕКОВЕ цивилизационно европейско развитие, за да се обслужи някаква имагинерна паневропейска идея!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  31. 31 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#24] от "Безуспешно чакащ промяна":

    Имаш право да ползваш български в Германия, според законите на ЕС. Виж какво са казали от ЕС за:
    http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-34423322

  32. 32 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 761 Весело

    [quote#26:"EU defender"]ама премахват ЕС знамената от заседанията си.[/quote]

    абе могат да премахват квито си искат знамена, тва СССР ли е ?

  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  34. 34 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 761 Неутрално

    [quote#28:"Умерена джихадистка с канибалски наклонности"]В ЕСССР. [/quote]


    абсолютно, и е видно вече и за децата

  35. 35 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    Това вероятно е пътя по който се учàт народите и избирателите, при това научаването не е веднъж за винаги а през едно-две поколения. Така в университетите царят леви настроения, на този принцип хора на науката и изкуството особено в млада възраст залитат в ляво.
    По същия начин залитат и по-простите и необразовани хора вт.н. крайно дясно, по простата причина че на тях са им нужни лесни обяснения от типа, че за тяхното лошо или недостатъчно в техните очи положение са виновни "брюкселските зелки" и/или глобализацията и прочее. Това им е достатъчно и въобще не им пречи е Полша получава повече от ЕС в сравнение с това което дава или че те самите, благодарение на съюза и неговите принципи могат и се възползват от възможността да обикалят Европа и света, когато им се свърти някоя пара, но за такъв тип хора, мисленето не е посилна задача и я някой Воленчо им покаже кой е врага и/или обещае двойни пенсии и заплати и....ще се намерят достатъчно хора да гласуват за него, особено когато ЕС е изправен пред реални и сериозни проблеми.

  36. 36 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#32:"carmello"]абе могат да премахват квито си искат знамена, тва СССР ли е ?[/quote]

    СССР правеше точно обратното - ограбваше страните от СИВ.

    The best way to predict the future is to invent it.
  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  38. 38 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Унгарските и полските лумпени са европейският еквивалент на ислямските фанатици. Ислямистът гледа нощните светлини в метрополиите на секуларните държави, трамваите, магазините, фабриките, болниците, хората в бански по плажовете, момчетата на скейтбордове, феновете по рок-концертите, девойките, които тичат по потник и клин за здраве в градските паркове и е фрустриран, а тогава идват имамите и моллите с лесното обяснение, че всичкото това го имат, защото е откраднато от него по един или друг начин и затова той го няма

    Същата песен изпяха унгарските и полските популисти. А в България не един или двама олигарха са готови да развържат кесията за подобен инженерингов експеримент. Търси се само убедителен изпълнител, Сидеров и Велизар Енчев се оказаха слаба ракия.

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  39. 39 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#33:"dron"]Именно, откриват ги заради евтината работна ръка, не заради хубавите полякини[/quote]

    Поляците са свободни да си направят Варшава, вместо Опел или Тойота.
    Идеята да спреш икономическата глобализация е доста малоумна и е обречена на провал.

    The best way to predict the future is to invent it.
  40. 40 Профил на Безуспешно чакащ промяна
    Безуспешно чакащ промяна
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#31] от "dissident":

    Официален език:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Official_language

    Не бъркайте разрешението за използването на език и обявяването му за официален.

    Леко обезчовечен...
  41. 41 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 754 Любопитно

    Полша не обръща гръб на ЕС, Кръстев отново преиграва. Повечето поляци са абсолютно проевропейски настроени. Популистите около Качински обещават доста невъзможни неща,а това със знамената е поредната им изцепка. Хората имаха своите разочарования от предишните управляващи,които да се надяваме са си направили изводите. Сегашното правителство ще се се*ре на метеното и полската икономика ще стагнира, следователно в най-добрия случай управляващи ще си доизкарат мандата,ако успеят навреме да се спрат с някои от глупостите си.

  42. 42 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#41:"thepirineagle"]Сегашното правителство ще се се*ре на метеното и полската икономика ще стагнира[/quote]

    Ето това е проблема. През 2009 Полша беше единствената държава в ЕС, която отбеляза ръст на БВП. При предишното правителство също поддържаха приличен годишен ръст над 3%. Но сега с новите популисти.....

    The best way to predict the future is to invent it.
  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  44. 44 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Любопитно

    До коментар [#37] от "logika":

    Грешка. Религиите са измислени, за да дават оправдание извън егото на човека. Нараненото его, е много болезнено нещо, някои дори предпочитат смъртта пред публичното сриване на егото им. Ако няма религии ще са комунисти, социалисти, анархисти, националисти... Вгледай се, във всички тези групи, външните фактори са отговорни за неуспеха им. Да и има по някой тарикат дето да ги "яхне и подкара" където му е угодно.
    Дори сред атеистите си го има това с нараненото его и търсенето на външни виновници — най-често са лошите чорбаджии или политици.
    Ако са ти дотегнали, измисли начин маргиналите да се чувстват значими и егото им да не търси подобни "криви огледала" за да ги обвинява. Примерно, ако успееш да докажеш на един човек, че неговото ндивидуално ДНК предполага да постигне точно това, дето е постигнал, то той ще живее в мир с егото си, няма да се фрустрира и да прави пакости на околните.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  45. 45 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 914 Неутрално

    победното чувство, че мнозинствата – не просто политическите, но също етническите и религиозните мнозинства – могат да правят каквото поискат.
    ---------------------------------------------
    Всъщност точно обратното - победното чувство, че малцинствата НЕ могат да правят каквото си искат.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  46. 46 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    "Може би Полша ще вземе правилното решение и отново ще изхвърли некадърниците от властта след две години."

    След две години може да се окаже, че не са некадърници

  47. 47 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#43:"dron"]Отговора беше: ние този автомобил не го възприемаме за полски - той е немски, американски , абе не е полски.[/quote]

    Логичните въпроси са:
    1. Кой е полския автомобил?
    2. Какво ще направи новото популистко правителство по въпроса?

    В този смисъл, надявам се на някой полски чиновник да не му дойде на ум да възражда Варшава и то с държавни пари.

    The best way to predict the future is to invent it.
  48. 48 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Любопитно

    [quote#43:"dron"]Аналогични са и отговорите на повечето българи защо не инвестират в Грейт Лоу. [/quote]
    Сериозно? Я пак, ама не по патриотичните точки.
    У нас, "китайска стока" е нарицателно, отделно, че когато си купуваш кола ползваш калкулатора и смяташ ползи срещу разходи, а не го караш на гол патриотизъм...
    Ти имаш ли лаптоп "Правец 64...(там каквото беше)"? И що не си на опашката с мераклиите, нали е от "нашите", а?

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  49. 49 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#44:"gost22"]Религиите са измислени, за да дават оправдание извън егото на човека. [/quote] Глупости- атеистка съм и не ме засягат религиите! Засяга ме единствено факта на нарушаване на правото ми на атеистични възгледи от всякакви религиозни хора! Живейте живота си, както желаете , и оставете и другите да го живеят съобразно собствените им разбирания! Аз насаждам ли някому атеизма си? НЕ! е- в такъв случай имам конституционното право ДА ИЗИСКВАМ един религиозен човек да не ми насажда своите религиозни възгледи. Много просто е!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  50. 50 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Явно авторът изобщо не познава мирогледа на поляците и техният манталитет.Стоящи между две империи-Руската и Немската ,които многократно са ги нападали,анексирали полски територии и избивали поляци.И поляците имат специфичен мироглед ,уповаващ се на католическата църква,вярата,семейните ценности и патриотизма.А какво виждат,че се случва в Брюксел-оттам им налагат ценности,които имат малко общо с полските -гей бракове,феминизъм,отричане на християнските ценности,приемане на бежанци мюсюлмани,които яростно налагат тяхната религия.Нормално е да изберат партия като тази на братята Качински.
    Същото е и в България-българите си избират премиер,който е ярък изразител на техният манталитет-да не се влиза в конфронтация с други държави особено с великите сили,да сме добре и със САЩ и с Русия,да се снишим и да правим каквото кажат"Големите началници",да сме послушни ,за да ни отпуснат някой друг милиард от еврофондовете,да имаме показна религиозност,а дълбоко в себе си да сме атеисти,да се изразяваме възможно най-елементарно"Вие сте прости и аз съм прост","Като дете нагъвах филии с мас"и тем подобни.

  51. 51 Профил на tosho_toto
    tosho_toto
    Рейтинг: 262 Неутрално

    Ние скоро преминахме през това да ни управлява антиевропейско правителство и всички видяхме какъв беше резултатът.
    Толкова по въпроса.

  52. 52 Профил на kasko
    kasko
    Рейтинг: 728 Неутрално

    До коментар [#43] от "dron":


    [quote#43:"dron"]Чехите правят Шкода, която е собственост на ФВ. [/quote]
    Шкода е с дълга история и чехите естествено си я припознават като тяхна марка.ФВ е собственик само на автомобилостроителният им бранш.Локомотиви , металолеене , чак се сещам за атомна енергетика.Когато Шкода кандидатстваха за АЕЦ Белене се конкурираха с някакви руснаци и едните бяха дъщерна фирма на другите.А Полонеза като полска марка отдавна прави компания на оня свят на Жука и Нисата....

    Колективното вземане на решение налага споделяне на колективна отговорност.
  53. 53 Профил на mrtosh
    mrtosh
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Това е еманация на расизма в Полша, искат да затворят и изолират обществото от това което се случва в другите страни,за да не станат център на убежище на бежанци.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  55. 55 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#15] от "dron":

    Средната заплата в Полша е 1200- 1500 евро. Колкото то "нама мърдане" явно не познавате поляците. Градският съвет на Дъблин, например, трабваше да включи полски представител след протеста им че над 200,000 поляци работещи там плащат данъци и трябва да имат глас в управлението.

  56. 56 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    [quote#54:"dron"]Ако намериш повече от 3-5% от всички стоки в магазина, които са производство извън Китай, ще те черпя чешка бира[/quote]

    Всъщност масово производства се изнасят в Малайзия, Виетнам. Извънкитайските стоки със сигурност са над 3-5%.
    Но в крайна сметка важното е кой прави иновациите и кой държи патентите. Това не е Китай.

    The best way to predict the future is to invent it.
  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  58. 58 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    "Дневник"- и да ми триете коментара, няма да ми промените мнението, нито пък изказа! НЕ ПОНАСЯМ религиозно индоктринирани лица ДА МИ НАСАЖДАТ, без да съм ги помолила изрично за това , религиозните си възгледи; не желая да ми внушават религиозните си проповеди! Ако искат да пропагандират религиозните си възгледи, да го правят така, че да не засягат правата на атеистите. Ако не могат, е време да им се покаже, че атеистите имам абсолютно същите субективни лични неотменими конституционни права като религиозните и че В България правото на атеистични възгледи юридически е защитено абсолютно в същата степен, както и правото на религиозни възгледи.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  60. 60 Профил на baxter
    baxter
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Какво не могат да обещаят либерастите? Че не може мнозинството да диктува условията? Разбира се че може, като с мнозинството си избират управници които защитатават интересите им. За това либерастията е разпадаща се структура и слава богу.

  61. 61 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#59] от "dron":

    Проблемът е че в щатите се губи значително "ноу хау" свързано с производствения процес, от произвоството на матрици до зачителни инженерни проекти, например високоскоростни ж.п. линии. Глобализацията в модела 24/7, когато колективи от разни страни решават обща задача явно работи на етапа на разработка и дизайн, внедряването в практиката е, както тук често се казва, съвсем "друга боза". Това е добре разбрано от индустрията в САЩ, правят се усилия за задържане на стратегически производства, но и"дъ боттом лайн" на бизнес плана. Засега не може да се мине без Китай, Индия, Малайзия, или в по-малка степен Виетнам и Бангладеш.

  62. 62 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Любопитно

    [quote#54:"dron"]И кое не е китайско у нас? Влез в някоя от веригите за битова техника и се огледай по табелите за производител! [/quote]
    Не схвана. Израза е същия като "японска стока" преди 50-60 години в САЩ. Е, днес "японска стока" има съвсем друго значение, та ние сме на етапа, дето "китайска стока" още подсказва некачествено. А за онова във веригите — точно така трябва да е ситуацията, защото така работи конкуренцията. Ако искаш да ти върви икономиката, трябва външна конкуренция дето да я пребориш, трябва асортимент и е нормално да си силен в 1-2-3% на нашето дередже. При бойлерите и готварските печки, китайски ли са или има и няколко български производителя, а? Смятай при съотношение милиард и нещо народ, срещу няма и 7 милиона местни.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  63. 63 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1439 Неутрално

    "което либералната демокрация не би могла да обещае: победното чувство, че мнозинствата – не просто политическите, но също етническите и религиозните мнозинства – могат да правят каквото поискат..."

    Един момент, нали именно гласът на мнозинството е в основата на всичко демократично - избори, референдуми и гласувания?
    Нали властването на малцинството над мнозинството се наричаше диктатура?

    АФторееее?!
    Даваш ли си сметка какъв оксиморон и величайша глупост си написал?
    Ми ако това е вярно давай да слагаме малцинствата (олигархиите) да ни управляват открито, (щото засега се задоволяват с задкулисничество) и да прекратяваме тоя цирк?

    ЕСТЕСТВЕНО, ЧЕ ГЛАСЪТ НА МНОЗИНСТВОТО ТЕЖИ ПОВЕЧЕ ОТ ТОЗИ НА МАЛЦИНСТВОТО!
    ТОВА Е ОСНОВАТА НА ДЕМОКРАЦИЯТА!

    Либералният модел не работи, не може да работи и НЯМА да работи по същата тази причина - никой никога не е могъл да застави мнозинството да робува на някакво малцинство, независимо дали било то политическо, кастово или етническо.
    Не и за дълго.
    Не може да се насилват страни съвсем наскоро извоювали си националния суверинитет отново да го подаряват на някой, при това доброволно.
    Ако страните от Източна Европа наистина имаха права равни с тези от Западна, следваше поне да ги ПОПИТАТ какво е мнението им за т.нар. емигранти, а не да им се налагат решения.
    Това също не е демокрация.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  64. 64 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    [quote#49:"logika"]Живейте живота си, както желаете , и оставете и другите да го живеят съобразно собствените им разбирания! Аз насаждам ли някому атеизма си? НЕ! [/quote]
    Религиите са като политиката — дори да не искаш да се занимаваш с тях, то те задължително ще се занимават с тебе. Та в тази посока е по-добре да си активната страна, щото другата е активна по подразбиране. Сега, че не ти харесва, спор няма, ама няма как да не им обръщаш внимание. А и няма нужда от челен сблъсък, айкидото също помага в подобни ситуации.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  65. 65 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1979 Весело

    [quote#47:"EU defender"]Логичните въпроси са:
    1. Кой е полския автомобил?
    2. Какво ще направи новото популистко правителство по въпроса? [/quote]

    Отговора е един — "Полско фиатче", ама нова версия като "бръмбара" и "трабито"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  66. 66 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#57] от "dron":

    Главното Статистическо Управление дава средна национална за февруари 2015 на 4240 злоти (среден курс 4:1 за евро). Виж http://biznes.newsweek.pl/srednia-krajowa-w-lutym-2015-w-polsce-pensje-polakow,artykuly,362474,1.html
    Моите колеги в Гданския Университет, например, са над 7-8,000 злоти месечна заплата.

  67. 67 Профил на Александр Г. Дугин (№55)
    Александр Г. Дугин (№55)
    Рейтинг: 418 Весело

    „Управляващите премахнаха знамената на Европейския съюз от залата за брифинги на правителството и показаха, че за тях полските национални интереси са в противоречие с европейските ценности.“

    Аууу, каква невероятна либерална драма, дами и господа. Виждате ли лошите поляци, как си позволяват да поставят националните си интереси на първо място!?!

    Кончита (с) Вурст - Президент на Европейския съюз. ;)
  68. 68 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2228 Весело

    [quote#56:"EU defender"]Но в крайна сметка важното е кой прави иновациите и кой държи патентите. Това не е Китай. [/quote]
    Важно е, но ...патентът има срок 20 години и повечето американски (за бизнес методи и софтуер) не важат в останалия свят и не всички иновации са защитени с патент в Китай.
    Освен това Китай е "друг свят" - не се ежи като Русия, не философства като Европа, не е "мерудия на всяко гърне" като САЩ - взема (изпраща студенти) най-доброто и се опитва да го внедри по-бързо от всички останали. Вярно е, че има голям брак. Ама продавалници не само в България има, където се "чисти брак", произведен извън лицензиите.

    Засега няма убедително-потвърдени резултати, но това е страната с най-висок ръст на патентни заявки (на глава от населението е Швеция), най-голямата телефонна компания - Huawei, производител на телефони, пълно 4G покритие ... и най-големият кредитор на "иноваторите" .
    Следващата стъпка, май ще е "очистване" на конкуренцията както Леново придоби Моторола (най-иновативната компания за мобилни телефони, още преди "ябълката" да се е сетила за Айфончето). А самото Леново взе иновативния бизнес на IBM за компютри.

  69. 69 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2228 Любопитно

    [quote#53:"mrtosh"]Това е еманация на расизма в Полша, искат да затворят и изолират обществото [/quote]
    Не е ли еманация на "свободната воля" - искат сами да вземат решения и да носят отговорност?

    Едно време, комунистите проповядваха "свобода и равенство", "свобода на духа", свобода на творчеството" и при първия разказан виц за вожда на "свободните" се влизаше в ареста за "отговорни обяснения".
    Сега, либералистите проповядват "либералната демокрация", "демократични ценности", "свободна пазарна икономика" и в момента, в който някой се направи точно сметките на "ценностите" и "солидарността" и вземе "свободно демократично решение (Виктор Орбан), моментално се заклеймява как Инквизицията по-преди като "авторитарен режим". Гърция даже я анатемосаха, че ...задлъжняла след пазара по принуда на четири немски подводници и 24 френски изтребители.

  70. 70 Профил на Finland
    Finland
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#38:"cinik"]...а тогава идват имамите и моллите с лесното обяснение, че всичкото това го имат, защото е откраднато от него по един или друг начин и затова той го няма [/quote]

    До коментар [#38] от "cinik":

    Този номер и в България може да стане много лесно и с нашите циганските махали...

  71. 71 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Прекрасен анализ в рамките на ограниченията, които един меритократ (тинк-танк) трябва строго да спазва, ако иска яслата с мангизите да не остане празна. А той, Иван Кръстев, е длъжен да ги спазва и затова тук-таме използва неверни изходни предпоставки или от верни предпоставки прави неверни изводи. Но фактите са верни, макар тяхната идеологическа оценка да е манипулирана.

    Всъщност целият проблем на практика е точно в това, в което Кръстев обвинява управляващите в Унгария и в Полша. В това, че те са разбрали, че между прославутите измислени така наречени ХРИСТИЯНСКИ, ЕВРОПЕЙСКИ или НЕОЛИБЕРАЛНИ ценности и националните интереси на техните държави съществува принципно неотстранимо противоречие. Защото за ЦЕННОСТИ са обявени, сакрализирани и универсализирани положителните интереси не на всички хора, а само на онази свръхбогата социална прослойка, която обхваща едрите бизнесмени и особено наднационалните бизнесмени и корпорации. А в глобалното междудържавно пространство – положителните интереси на САЩ. И тъй като в областта на разпределянето на нетния национален продукт интересите на социалните групи в държавата са (въпреки Джон Наш) антагонистични, защото колкото повече получи една от социалните групи, точно толкова по-малко ще остане за другите групи, използването за база на неолибералните ценности води до свръхбогат елит и до постоянно обедняващ народ. В международен план такива антагонистични интереси възникват между различните държави.

    Доказателство за това, че точно това е причината за увеличаващата се съпротива срещу неолиберализма и за възхода на национализма, е това, което става в Европа. До началото на кризата всичко си беше уж тип-топ. Но с появата на кризата и с нейното задълбочаване започна и възхода на национализма. И колкото повече и по-големи са възникващите проблеми, толкова по-засилено става политическото влияние на политиците и политическите партии с национално мислене. Особено за държави като Полша, в която националната гордости е прекалелено голяма, а гражданите се гордеят, че са поляци, и не търпят други народи и държави да ги комадват както си искат.

    Колко неадекватни са неолибералните ценности, една от които е, че всеки има вродени права, но тези права не са свързани с никакви задължения (това е една от основните неолиберални ценности), се вижда от сегашното ислямско нашествие, при което нашествениците на се съобразяват с нищо, но искат техните вродени права да бъдат спазени, без самите те да са задължени в отговор на това да поемат каквито и да било задължения.

    А като се вземе предвид, че в света тече бърз процес на увеличаването на на пропастта между бедни (държави и социални групи) и богати (държави и социални групи), от всичко това следва, че ако ЕС-политиците искат заздравяването и просперирането на ЕС, те трябва да изхвърлат на бунището измислените неолиберални ценности и да преминат към интересите, били те национални, групови или лични. Иначе вероятността в близките десетина-петнайсет години това вместо тях да го направят националистическите партии, е доста над 50%.

  72. 72 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#2] от "Alkizeer": ≪Бъдещето е в по-малко ЕС и повече национална държава.≫

    Така е! +++++++++++++++++++++++++

    Което значи да се върнат към принципите на де Гол, който в качеството си на френски президент предлага ЕС да бъде съюз на напълно суверенни държави, които чрез договори водят еднаква или поне съгласувана външна политика. Нещо като средновековната Ханза (която е съюз между няколко десятки или стотина свободни градове), при което всички градове били независими, водели независеща от другите градове вътрешна политика, но водели също така съгласувана външна политика, както в търговско, така и във военно отношение.

  73. 73 Профил на mimeto71
    mimeto71
    Рейтинг: 386 Неутрално

    Колко много думи.Поляците скоро и още доста народи ще отхвърлят либерализма,защото либерализма унищожава националната държава или поне силно я обезличава за сметка на разни народности които не са живели до скоро в Европа,защитават се правата на някакви със сексуални проблеми,а мнозинството е безправно,тъпчат го и го крадат,ами и на мен не ми харесва.Ако на Кръстев за това му плащат и си ги харесва това си е негова работа.

  74. 74 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 436 Неутрално

    слаба статия. иван кръстев доста пари е взел за нея, но не си е свършил работата, за съжаление.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  75. 75 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1007 Неутрално

    Полша никога няма да обърне гръб на Европа - това би било самоубийство за нея. Но ще си отстояват типично по полски интересите. За това не бива да се сърдим.

  76. 76 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1075 Неутрално

    Защо Полша обръща гръб на Европа?->защото €вропа е лукавството на Германия! Защото €вропа не дава възможност на друг, освен на германия да има конкурентни отрасли!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  77. 77 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Иванеее,Иване.Ти си обратното на умен.Въпреки обилната вербална пяна ,която произвеждаш.

  78. 78 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 2215 Неутрално

    ми ше му обърне,като гледа как без война,катаклизми и с развити технологии ''либералите ойро-атланти'',алчните уроди от уолстрийт докараха поредната ''голяма депресия'',ко да подкрепят?

  79. 79 Профил на spek
    spek
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Не е мистерия, че 'ставане от колене', 'изправяне', 'гордост' и прочии националистически лозунги са ефемизми за подсъзнателния страх от импотентност.
    Наверемето мислих че Виагра ще реши този въпрос но да би, РайХ се оказа прав, проблема е във 'оргиастическата' импотентност--невъзможността за усещане на пълен оргазъм обхващащ цялото тяло--и тези ранени и дефектни полу-хора изтласкват своята малоценност чрез марширувания и гордости и т.н.

    Ако и този път тези глупости докарат трета голяма война, прошка няма да има. Всички 'родолюбци' тръпнещи за 'наранена гордост' които усилиха пламъка на омразата и насилието--на бесилото. Малко евгеника с пацифистки уклон.

    Досега можеше космоса да сме усвоили ама не, като почнат едни старозаветни тънкопишковски комплекси, и все едно сме си 1914г. Сган.

  80. 80 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    който е за ЕС е емигрирал направо. за това става така...

    Birds of a feather flock together.
  81. 81 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    [quote#43:"1010x11"]Аналогични са и отговорите на повечето българи защо не инвестират в Грейт Лоу. [/quote]
    че според теб там коли ли произвеждат що не провериш поне какво точно се прави, просто ги разопаковат

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  82. 82 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    ЕС ( не Европа) обърна гръб на източна и централна Европа и се опита да ги прецака с нашествениците, които някой наричат по незнайни причини бежанци, номера обаче не мина, така че популистките партии ще печелят навсякъде , сега се започва, когато някой се е самозабравил , трябва да му се даде урок, а точно Полша няма да прости и няма да проспи идиотщините на Меркел

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  83. 83 Профил на stg
    stg
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    До коментар [#50] от "robocop1":

    +++++ много по стойностен анализ от статията

    "Ceterum censeo ГЕРБ esse delendam"
  84. 84 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1354 Разстроено

    Досега винаги давахме Полскего като барзо лепшчего, що се отнася до интеграцията с европейските ценности. Нооо...щом и там "политическата лоялност вече е поставена над закона", значи, не ние от тях, а поляците са си зели "поука" от назе, балканцките хайлазе

  85. 85 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    "...въпросът не е в това защо толкова малко демокрации са либерални, а защо либералните демокрации съществуват изобщо. В добри времена този въпрос е излишен..."

    А в съдбоносни моменти? Едва ли някой ще се фокусира върху смисъла от либералната демокрация докато фанатизирани разстрелват граждани на концерт или по площадите?! Тогава обществото щедро ще се раздели с основните благини на либералната демокрация, като човешките например...
    Либералната демокрация е привилегия на много богати общества! Никое от тях разбира се не е станало такова, благодарение на нея, а тъкмо обратното!
    😀

    I Want To Believe




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK