
© Красимир Юскеселиев
Снимката е архивна
Текстът е публикуван в портала "Култура"
* * *
Дори ако не сте израснали в същински религиозно семейство, дори ако сте израснали просто в почтено семейство, познаващо традицията, вие не може да нямате своята Рождественска вечер. Вечерта на дълбоката, будна, съкровена тишина, която отваря дверите на чудото.
В никоя друга от вечерите семейството не присъства така осезателно като духовна единица. Не просто като сумарно битие, като събраност на души, а като една душа.
В едно тихо и просто откровение, на трапезата тази вечер оживява реалната "едност" на семейството, оживява една по-дълбокаот "нас" жизнена реалност, която семейството е. Оживява едно неизречено, духовно същество, едно свръхиндивидуално същество, една не-единична монада. В тази вечер – макар че сме само четиримата или петимата, присъства нещо повече от нас четиримата или петимата. Присъства именно онова неизречено, на което сме четирима или петима. На трапезата е седнала заедността ни като такава. Заедността ни, която е едно същество. Не "този", "този" и "този", а едносъщество. И в него, в неговата едност тази вечер сме – и аз, и тя, и той.
* * *
Това по-дълбоко от съществата ни едно същество, тази по-основна от душите ни една душа! В нея сме единени, при-мир-ени, и именно тя, тази вечер се уплътнява почти като физическо присъствие над масата. В Рождественската вечер този духовно-субстанциален "мир", в който сме примирени, буквално витае над масата като тиха светлина. И тъкмо защото е нещо повече от нас, тя се открива в нас като витаеща над нас обективна, незрима реалност.
* * *
Защото трябва да прозрем, че четиримата или петимата не "съставят" семейството. Четиримата или петимата могат да съставят само четири или пет, но не могат да съставят "едно". Със субективнитеусилия на четирима или петима може да се постигне изключително приятелство, любов – единство на четирима или петима, но няма субективна сила, която може да превърне единството в единица, в битие. За това е необходима Божията благодат. От нея е тази най-дълбока в нас и по-голяма от нас духовна реалност, която се припомня в Рождественската вечер.
* * *
Колкото и чудно да е това, тъкмо простотата и интимността на семейното откровение, на човешката заедност тази вечер най-осезателно ни сближава с ангелския свят. Рождественската вечер е вътрешна врата към ангелското.
Доколкото семейната монада е нещо изначално и дълбоко, нещо едновременно съхраняващо и прорастващо семейството, нейната откровеност тази вечер е откровеност на ангел. На ангела-хранител на семейството.
На масата е седнал ангелът на това семейство; неговият създаващ го като семейство неповторим "мир", неговата съхраняваща го като семейство "едност". И в същото време – това е неповторимият "мир" на тези люде, съкровената "едност" на техните същества: на масата седят те.
Ако бихме могли да видим пълната картина на тази благодатна вечер, ние би трябвало да съзерцаваме и онова, което не се вижда в нея физически, тоест да съзерцаваме и онова, на което тези четирима или петима са четиримата или петимата; онзи битийствуващ "мир" на който те са съществувание. Да видим не тях, а онова (или онзи), в което те участват. Да видим онзи ангел, който отколе е в този дом, и който тази вечер, на тази трапеза е станал пределно-явствен и духовно зрим. И в същото време ние трябва неразделно и неслято да съзерцаваме в тази картина именно това, което се вижда в нея – тези четирима или петима люде, тази маса, тези мирни и просветлени движения; да осезаем мириса на гозбите, да чуем гласовете на хората. Защото всъщност това е – друго няма.
* * *
Една неизречена, тиха и будна оживеност. Тя се чувствува у всички около масата. В стъпките на домакинята, които суетливо шумолят около нея, в думите на мъжете, които тази вечер са изпълнени с някакъв настойчиво-благоговеен гомон, във възклицанията на децата, в искрящата нетърпеливост на очите им. Не е ли самата семейна монада с някаква тайнствена, възбудена, крилата природа? Вие помните този развълнуван, младенчески-жив, крилат лик на семейния дух явен на "Бъдни вечер". Помните, че семейната "заедност"ви се открива тази вечер не само като нещо интимно-постижимо, но и като нещо вълшебно, което пронизва изконното със своя дискант.
И същевременно – спомнете си какъв покой е самата тази пърхаща развълнуваност! Да, тази искряща суетливост на семейната монада е самият покой. Никаква недостатъчност! Всичко е изпълнено. Всичко отколешно е пак ново и всичко ставащо тази вечер е постоянното, винаги билото. Една особена безвремевост, едно гъсто до предел настояще. Една пълнота. Така е откровено семейното същество. Всичко е на масата. Старецът не е само в старостта си, защото пак животът, общият, целият живот тук е детски. Тази Рождественска вечер пак е събитие, тя е млада, млада – младенческа вечер. Но и детето не е само в своето детство. Защото Рождественската вечер, която за него е тъй нова, е същата, постоянната вечер – вечната вечер на семейството. На масата е най-старият, най-първият, онзи от който са всички тук, онзи, в който постоянстват всички и който днес, тази вечер е настояще, събитие.
* * *
Всичко това наистина е покоят и пълнотата – неповторимата, лична пълнота, сиреч ангелът на семейството. Защото ангелът е без-възрастният лик, в който старецът и детето са едно и също, пре-биваващо "едно" – самоовечностяващо се "едно" Ангелът е онова, в което тече времето. Ангелът е личност-род, ангелът е "еон" (самоподвижна вечност).
* * *
Но пак припомням – като пронизваща самия този будно-дълбок покой на предрождественската вечер се чувства и някаква особена, трепетна нетърпеливост. В самата всеобемаща тишина има възклицателност; някакво вътрешно, задъхано движение. И в това няма нищо чудно за участващите в тайната. Защото ангелът (той е монадата) е едновременно изпълненост, покой, пребивание, но и постоянно-отново-ставане, вечна събитийност. Ангелът е вестител, ангелът е крилат.
Духовно-онтологичното същество, присъстващо на трапезата, е в едно и също време изпълненост и дете.
Спомнете си, че в иконографията ангелът се изобразява еднакво и в образа на дете – румено, крилато, подвижно – с лицето на съвършената новост, изненадата, събитието; но и в образа на благолепно-безсмъртния, древен андрогин. Ангелът е онзи повече-от-полов-дух, в който са лицата и на мъжа и на жената, онзи, който няма възраст, постоянстващото присъствие, "хранителят"
* * *
Истинският домакин на Рождественската вечер не са "членовете"на семейството, а онази уникална пълнота, в която е всичко в това семейство. Истинският домакин е "еоничната" съвършеност на семейството, в която са при-мир-ени неговите души. Домакин е техният сам в себе си съществуващ и основен "мир" който сам не се нуждае от нищо, но в който е утолението на семейните грижи. Този обективно-реален "мир"се е разположил около масата. Не ние сме поставили свещ по средата, а тя ни е положила в кръга си, ние сме сиянието на тази свещ, която е по-нашето от нас самите.
* * *
Затова има толкова много тишина в Рождественската вечер. Но не тишина-отсъствие, не няма тишина, а тишина-изпълненост; тишина от това, че всичко е налице, че всичко присъства. Яснота, в която словата са казани, имената са наречени, желанията са изпълнени. Такава тишина има в точката след поантата на стихотворение. В нея то е увековечено. На "Бъдни вечер" спомените присъстват, старото е отново, а новото е паметното. "Бъдни вечер" е празникът на неповторимия семеен "eон" – онзи, в който се върти семейното време, но който сам не е време, а е непоклатният, неизменен дом на времето.
* * *
Езикът на този "eон" е чисто слово – слово, което не казва, а битийства. Такова слово е гъсто, почти плътско слово и същевременно – наистина почти нищо не казващо. То е слово на свещените формули на семейството – думи-достояния. Думи, които ангелът отколе "храни" и които винаги звучат в това семейство, дори когато не ги казват. И същевременно – колко бликаща топлина има в тези думи на "eона" колко те са винаги удивително млади, когато прозвучат. Те са думи-изненади, неочаквано извадени от стария шкаф и светещи от празничност.
Ние всички много добре знаем този език. Просто не си даваме сметка за неговата значимост. Знаем този начин на говорене, което е и многоточие. Никаква деловитост, съвършено безгрижие. Синтаксисът наистина е изпълнен с многоточия, с безгрижна недовършеност на фразите, с кротко и почти безцелно произнасяне на собствените имена, с повтаряне на имената на ястията, сякаш за да ги чуят децата, за да вкусят самите имена…Няма какво да се каже, защото всичко е казано и се знае. Просто кротко се възклицава. Думите пърхат в тишината си, самата изреченост на всичко пърха в интимна възклицателност. Изричат се думи не от нужда, а от празнична щедрост. Всичко е известно и отколешно и само ритуално про-звучава. Викат при себе си децата не за да им кажат нещо, а само за да ги погладят по главата, обръщат се един към друг само за да звучат имената им в пълнотата на рода. Реплики припламват и заглъхват от чисто великодушие. Няма за какво да се приказва, защото в епическата пълнота на семейния дух всичко е изконно казано и отвърнато. "Eонът" на дома сам в себе си плиска пълнотата на словесното си достояние.
* * *
Както словата в Рождественската вечер стават почти чисто многоточие на изпълнилото се слово, така и трапезата на тази вечер е постната нищета на надмогнатата нужда. Има някакво удивително съзвучие между епическата косноезичност на празничния "разговор" и зрялата стипчивост на ореховия вкус, между ручейния гомон на говора и "ошафната" лекота на храната. Тази същностна ситост-без-пиршество на "Бъдни вечер", трезвостта на нейния вкус, прозрачността и мимолетността на трапезата й, са същински "контрапункт" на сгьстеността, реалността, "еоничността" на духа. А контра-пунктът допълва, т.е. работи за пълнотата. Постът, бедността работят за "плеромата", за наситеността. Землисто-растителната безплътност на трапезата и почти плътската сгъстеност на духа свидетелстват едно-друго, тайнствено се "сочат" едно-друго, както в "Старозаветната Троица" ангелите посягат към простите плодове на земеделеца, а самите плодове – опростяват и приземяват крилатата неизреченост на "хранителите".
* * *
Свещеникът покадява с тамян целия храм и с този пробуждащ духа, мирен и същевременно предчувствено-трепетен мирис в сърцата, семействата се разотиват у дома си. Светлината от храмовото събрание тайнствено се пренася в къщите и в тази вечер те са и по-светли и по-тържествени. Тази светлина е само вътре в душите, тя е непристъпна за никой външнен на дома, тя запалва дълбоката лампада на душата на тези души, ведома само в тях заедно. Тази светлина е по-дълбоко в тях от тях самите, макар че се усеща почти физически.
Опитът ни ясно свидетелства, че тази вечер мракът, оставайки си нощен мрак, ни внушава нещо светло. Да, нещо не-физическо светло пронизва този мрак. Нещо като купол от светлина обема целия дом и онова, което се вижда от него – чак до небето. И този светлинен купол също е не-физически, той е вътре в душите, той е духовно-сърдечен и все пак – не се преживява просто като психично състояние, а именно като светлина, и то като светлина спускаща се върху нас и обемаща ни като купол. Тази светлина е духовно-сърдечна. Тя е такава, каквато е цялата атмосфера на този празник, зачената още в храма. Сърцето се намира в дълбок, буден и просветлен покой. Преживява вечност и то сега – в тази вечер. Преживява наша, лична, домашна вечност, чиито "моменти" сме ние – поколенията на семейството. И в същото време – този дълбок покой, именно той, е трепетно, радостно вълнение, почти устремност. Това е усещане за присъствие на изненада и затова – траещо усещане за щастлива възкликналост на тишината, за благодарствена възкликналост.
* * *
Това неуловимо, неизречено настроение в предрождественската нощ сякаш само про-говаря словата от евангелската история за Рождеството. Не затова ли, когато за първи път я прочетем у Матей и Лука, ни се струва, че винаги сме я знаели и даже сме присъствали на нея. Макар че е чудна.
Усещане за вечност, за изпълненост и сбъднатост на цялото време…Не е ли това тайнственото "изпълване на времената", в което предвечният замисъл на Божия "съвет" се е изпълнил? Усещане за събраност на цялото време в безкрайно-плътен момент, усещане за биване във вечност сега…Не е ли това "изпълнилото се време" на Божия Промисъл, на вечния Божи Промисъл, който е събитие, който е Събитието с главна буква, в което самата вечност на Бога има своя рожден ден, самата вечност има своя ден първи? И този ден първи е изпълнен с един небивал дотогава покой, защото – нали Божията свръхпълнота се е родила днес, нали Любовта е положила крилете си на света, нали раз-решението на Историята е дошло. Бог на отците ни е тук.
Не е ли това картината на дълбоката, свята нощ над иудейската пустиня? И същевременно – казваме, че този покой е в корена си пронизан от радостно вълнение устрем, че той е възкликналост. Не е ли това същият онзи възклик на ангелите, явили се в онази нощ, не е ли това завтичането на пастирите към пещерата, не е ли това възкликът на самото небе, пратило звездата си над яслите?
Децата живеят с предчувствие за изненада, за подарък, за обективираща се Новост – казваме ние. Не чакат ли и те, както Младенецът, влъхвите отдалеч, които идват, за да принесат ливан и смирна?
* * *
Преди заспиването в мрака на предрождественската нощ ни докосва някаква очакваща напрегнатост, някаква безсловесна (или отвъдсловесна) кротка приветливост. Съществува някакво тайно, но същевременно внятно знание, съществува като предчувствие, като струене от небето. Като отвореност на небето през цялата нощ. А небето, дори нощно, когато е отворено, е откровение на светлина… И някаква песен – не-звучаща, но внятна. Пее самата тишина, или по-точно: светът е изпълнен със свръхприродна песен. Ангелите са внятни в тази вечер.
И вестят сбъдването.
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.