А защо не Емил Конрад в учебната програма

А защо не Емил Конрад в учебната програма

© Юлия Лазарова



Тихо и без учебни програми, писани в кабинети на Министерството на образованието и науката, книгата на влогъра (видео блогър) Емил Конрад нареди стотици ученици на опашки пред книжарниците в студените февруарски дни миналата зима. Така "Това, което не ни учат в училище" се превърна в най-четената и продавана книга за 2015 г. Без изрично да се казва на младите хора да я четат. Дори без родителите и учителите им да подозират за съществуването на тази книга.


Шумно и още в началото на обсъжданията на крайно необходимото осъвременяване на учебните програми, медии и граждани възнегодуваха  във "Фейсбук" срещу "забраната" на "Даваш ли, даваш, Балканджи Йово", "Бай Ганьо в банята", "Дядо Йоцо гледа"...


Не, те не се забраняват. Вместо да са част от задължителната програма по литература, преминават към свободно избираемата част.




А и никой на никого в XXI век не може да забрани да прочете каквото и да е. Особено, когато то е точно на един клик разстояние в смартфона му, таблета или лаптопа. Или и на хартия - обърнете внимание, че в книжарниците вече има цели рафтове с тинейджърска литература (каква е тя е отделна тема), а тези с детски книги се увеличават и пълнят и с български издания.


Не е ли по-важно именно какво учениците ще прочетат извън задължителното в училище? Защото "спуснатата учебна програма на министерството" - по спомен от изказване на учителка в телевизионен репортаж, отдавна не държи монопола върху знанието, нито към желанието към него, още по-малко към достъпа до книги.


Въпросът е да се предизвика желанието за четене.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (126)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на npg38547585
    npg38547585
    Рейтинг: 175 Неутрално

    Първосигналната реакция е присъща на ориенталските географски ширини. Пусни една провокацийка на тема патриотизъм и шовинизъм и им глей сеира.

  2. 2 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Все пак освен да се чете е важно и какво - едно е Моята борба, друго е Вълшебната планина. Едно е Учителя Дънов (чудя се как дъновистите и почитателите на Ванга още не са налазили и тази област) друго е Толстой.

  3. 3 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1834 Неутрално

    Е да де ама в Авглия още изучават Шекспир, като го махнат от задължителните там ще си помислим и ние какво да махнем

  4. 4 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    Напълно съм съгласна с автора. Ако не научим децата си да четат, ежегодните истерии с "Взеха ни "Немили-недраги", "Забраняват "Под игото"" са само жалки и смехотворни.

    Доброто е заразно
  5. 5 Профил на karen_walker
    karen_walker
    Рейтинг: 517 Неутрално

    Понеже по форумите на Дневник забелязвам че Емил Конрад е едва ли не божество, съвсем сериозно питам някой да ми обясни на какво точно той/тя учи тийнейджърите? Благодаря!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  6. 6 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2534 Любопитно

    [quote#2:"znaya"]Едно е Учителя Дънов (чудя се как дъновистите и почитателите на Ванга още не са налазили и тази област) друго е Толстой.[/quote] И с какво Толстой и Дънов заслужиха да ги противопоставиш? Ако правилно съм разбрала аналогията от предходното изречение?

    Доброто е заразно
  7. 7 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Защото Емил Конрад е модерен и провокативен, но още не е преминал тестовете на времето, а в училище не трябва децата да се разсейват с явления-еднодневки.

    Притеснителна обаче е тенденцията да се избутват от главите на учениците, бавно, постепенно, измествайки от учебните програми, патриотичните теми и знанията, свързани с българската история.

    Пардон, забравих - Европейският съюз и новият либерален световен ред не искат хората да обичат и да познават своята нация и Родина! Я по-добре вкарайте нещо за правата на гейовете, на бежанците, нещо за толерантността...

  8. 8 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 237 Любопитно

    Кой е Емил Конрад!?

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  9. 9 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#6] от "dogwoman":

    толстоизъм - дъновизъм

  10. 10 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    Както се казваше във всяка шега има малко истина, та и с авторовото заглвие. Имам съмнение, че нистина може да е толкова тъп и да вярва до някъде сериозно в това което е написал. Дано не...

    К** за руслямският халифат и емира ал Джуджани!
  11. 11 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 2075 Весело

    А помислено ли е за Криско в учебника по пеене?

  12. 12 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#6] от "dogwoman":

    И щото днес например ще си говорят за Ванга в едно добро телевизионно предаване за българска история, в което само преди два-три броя пък слушахме за Дънов, та току виж има напъни към училищната програма от тях.

  13. 13 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Г-н Марчев, и откога Емил Конрад, за когото чух преди няколко месеца за първи път в живота си, се е превърнал в класик като един Вазов, Каравелов или Алеко Константинов, че да бъдат поставяни на една плоскост?

    И да, учениците не могат да бъдат спрени да четат каквото и да е, стига да им е интересно. Затова ще прочетат въпросния Конрад доброволно, а не Вазов, Ботев и Каравелов. Които именно по тази причина трябва да са в задължителната програма. Впрочем и математиката е скучна, може би е време да прехвърлим като избираем предмет или да я върнем на нивото на четирите аритметични действия от времето на килийните училища. А вместо нея да се въведе като задължителен предмет играта на тетрис, защото не е скучна.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  14. 14 Профил на Goblin
    Goblin
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Задължително тогава и нещо за гейове, цигани, травестити, атеисти ... така де, училищата трябва да станат ковачниците на евроатлантизма!

  15. 15 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#8] от "Краде ми се мили мой!":

    Напълно е безвреден, не бойте се Сериозно говоря, нищо лошо не пише момчето.

    Доброто е заразно
  16. 16 Профил на dogwoman
    dogwoman
    Рейтинг: 2534 Неутрално

    До коментар [#9] от "znaya":

    Не съм разбрала аналогията, очевидно.

    Доброто е заразно
  17. 17 Профил на znaya
    znaya
    Рейтинг: 586 Неутрално

    До коментар [#16] от "dogwoman":

    Тя малко куца наистина понеже следва напъните на почитателите на Дънов включително и за световна значимост на Учителя, а не логиката на реалността.

  18. 18 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#14] от "Alkizeer":

    Явно докато не направят министър на образованието лицето Емил Джасим, определени кръгове няма да мирясат. Само че събитията по света и Европа от последната година не работят в тяхна полза, напротив.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  19. 19 Профил на gesand
    gesand
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Не е важно децата да се научат да четат, важото е да се научат да мислят. Ако Емил Конрад или който и да е им помогне да се научат да мислят, нека си го четат.

    And all that jazz!
  20. 20 Профил на пасъм
    пасъм
    Рейтинг: 459 Весело
  21. 21 Профил на Григор Лилов
    Григор Лилов
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Ако този текст не е скрита платена реклама, съм потресен от примитивизма в разбиранията и мисленото на хората, които като коментатори трябва да информират и възпитават обществото. Дори и заради това, че при над един милион деца и младежи в тази страна няколко хиляди тираж (стигнахме до там, че вече 1000 бр. продадени книги за година време се броят като успех) не означават нищо.
    Ще добавя, че успехът на немалко творби се обяснява с отношението между посредствен автор и посредствени ... читатели.
    Другите оценки за този ала маркетингов подход към образованието и неговите функции вече е отбелязано в част от коментарите, та няма да ги повтарям.

  22. 22 Профил на ivanof
    ivanof
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#19] от "gesand":

    Е и как ще се научат да мислят без да могат да четат? Научването на мислене става с четене на определена литература и с добри учители/ментори, не с безразборно браузване. Един от страничните ефекти на интернет е безумната глобална профанизация.

  23. 23 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 2040 Весело

    опищяха сичко за тая класика и класиците... ми то и хомосексуализмът е класика... древногръцка...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  24. 24 Профил на jza49480915
    jza49480915
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Първо
    Задължителните произведения са затова че ще научим доста неща от миналото и ще ни научи на родолюбие и национализъм от към добрата страна.Всяка държава по света има такива програми защото няма ли родолюбието и национализма то тази нация си отива.
    Второ
    Специално за балканите не се ли изучава националната Литература и История то ще сме никой,че колко други народи могат да се похвалят със собствена азбука и език.Били сме велики и Европейските империи са ни имали страх а сега ще ли се оставим да ни потъпчат и поробят съседите заради глупостта на 240 народни продажности които вместо да стегнат нашийника в момент когато съседи искат пак да възстановят империята си то ние им си подлагаме задните части.Крайно време е народните избраници да полагат изпит поне по история славянобългарска за да знаем че наистина са учили поне до 8 клас.

  25. 25 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1742 Неутрално

    Уважаеми аФторе, някои аспекти от обучението не могат и никога няма да бъдат "купон".
    Премахването от учебната програма на тия произведения ми намирисва на политическа поръчка.
    От политкорктност и от желание да се избегнат неприятни асоциации с управляващата олигархия.
    Не искам да се връщаме във времената, когато изучавахме две истории - официалнта в училище и истинската - тайно, вкъщи.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  26. 26 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2879 Весело

    До коментар [#21] от "Григор Лилов":

    Ч И Д !
    Не се ядосвай на празника си
    "" Св. Григорий е майстор на словото и на стихотворната реч."""

    """ Григор означава "който бди" или "григорос", което значи "бърз" """

    В Е С Е Л О ! ! ! - това е наздравица от Разлог и Банско

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  27. 27 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9085 Любопитно

    Аз още не мога да хвана какво се дъвче вече една седмица ?
    Няма ли някъде публикувана цялата тази програма/ например по литература/ от първи до дванадесети клас, че да разберем за какво става дума???

    karabastun1@abv.bg
  28. 28 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    Г-н Марчев, чудесно е тинейджърите да прочетат книгата на Емил Конрад, но освен това, би било добре и да я разберат. А за да я разберат, преди това трябва да са прочели класиците.

    Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  29. 29 Профил на dirbg
    dirbg
    Рейтинг: 409 Неутрално

    За хората, които се чудят за "скритата" реклама и невероятния успех на този влогър, ще споделя, че момчето го финансират стандартните НПО-та. Предполагам и че не си пише сам текстовете, да не говорим за книгата. Между "полезните" съвети как да бъдем готини в Америка ествевено се вмъкват удобни тези. Като цяло не е най-големия проблем на тийнейдърите в България, все пак във вбокса до неговите клипове са клиповете на Преслава, така че освен че е зло, може да се каже и че може би е по-малкото зло. Тази статия е един от най-добрите примери защо е зло. Дай да учим децата това, което им е интересно, не това, което е добро. Вече се учим, че доброто, справедливостта и др. подобни ценности не са важни, важни са иновативността, парите, дори егоизма се продава, като нещо много положително, полезно за успеха. Разделяй и владей са го измислили отдавна, но е по-валидно от всякога. Вкарай порно на момчета, сексът и града и лигави романтични филмчета на момичетата и ще стигнем американците по разводи. Да се преподава Емил Конрад защото на тийнейджърите им е интересно? Айде малко по-сериозно.

  30. 30 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1147 Гневно

    Поривът за четене днес, наподобява поривът за шопинг у съвременната младеж...
    Прави се, щото така правят другите и е модерно...а не, щото се търси мисловният процес...самовглъбяването, разсъждението...

    Комерсиализмът постигна целите си...вече и мозъците се мерят на кило прочетена маса...

    Форумът е в будна кома...
  31. 31 Профил на ddemi
    ddemi
    Рейтинг: 416 Неутрално

    А Задочните репортажи на Георги Марков кога ще се изучават?

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  33. 33 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4263 Неутрално

    До коментар [#5] от "karen_walker":

    ++++++++++++++++++++++++
    И аз това се чудя..............?!

  34. 34 Профил на nodamncat
    nodamncat
    Рейтинг: 552 Неутрално

    Защото достойнствата на Емил Конрад като автор са, че изглежда добре и има сини очи.

  35. 35 Профил на tamplierr
    tamplierr
    Рейтинг: 974 Любопитно



    Участието на зам.-министъра на образованието Ваня Кастрева в сутрешния блок на БТВ от днес е еманация на въпиюща некомпетентност и е категорично доказателство за завършилия етап по превземането на българските институции от лобита на чужди интереси и техните български слуги.

    Българската нация методично и системно върви по начертания сценарий за превръщането й в безобидно туземско племе. Израз на този приключващ процес е не просто замяната на Паисиевата история с историята на Робинзон Крузо в учебните програми за 6-ти клас. Най-страшното е, че българското национално тяло е толкова обезсилено и разкъсано, че не е в състояние да даде ефективен отпор на този чудовищен акт по заличаване на националното ни самосъзнание.

    Когато премиерът Борисов разхождаше в качеството си на племенен вожд премиера на Великобритания Дейвид Камерън из Странджа, за да го запознае с българските обичаи и с традиционната ни кухня; и когато видях снимките им с нестинарите, държащи в ръцете си икони и стоящи послушно и усмихнато, позирайки до двете величия като етнографски експонати – спомням си, че тогава си казах – процесът по превръщането ни в туземско племе май приключи. Онази древна мистерия на старите нестинари, посредниците с невидимите светове на българския космос, беше окончателно превърната в туристическа атракция за височайши гости, дошли да навестят колониалните си територии.

    Истински нестинари отдавна няма, приятели. ОНЕЗИ, истинските нестинари, говореха с боговете и имаха силата да понесат свещения транс на мистичното взаимодействие с колективната памет. Последната истинска нестинарка отдавна отиде в селенията на незримото. Днес нейните наследници държат иконите пред светкавицата на фотоапарата, заслепяваща невидимата вътрешна светлина на древния български дух, и забавляват чуждестранните гости с огнената атракция на едно забравено свещенодействие. И това наистина е тъжно.

    Но случващото се в българското образование днес не е просто тъжно. То е безсрамно. Агентурата за влияние в държавните институции мина червената линия. Те стъпиха там, където беше немислимо да се прекрачи до вчера. Посегнаха на символа на възрожденския български дух – Паисий Хилендарски и неговата История Славянобългарская. Посегнаха и на нашите свещени възрожденски песни, посегнаха на въглените в родното огнище, на сакралните знаци, които пазят искрата на родовата и националната ни памет.

    Във времето, в което страните от Източна Европа се събуждат и истински държавници като Орбан, Земан и Качински правят дори невъзможното, за да възвърнат своя държавен суверенитет и да защитят националната си идентичност, нашите „неразумни уроди“ толкова се стараят да угодят на чуждите посолства, че дори изпреварват указанията им, за да получат потупване по гърба за прилежно свършената работа по доунищожаването на българското национално самосъзнание.

    Участието на зам.-министърката в телевизора беше смразяваща и зловеща демонстрация на безродност. Напудрена и гримирана, нелепо засмяна като кукла Барби, тя повтаряше като навита на пружина опорни точки, безсмислици и шокиращи абсурди. Говореше, че Паисий бил разместен, а не бил отпаднал. Бил „разместен“ от 6-ти в 9-ти клас. Кастрева ходила ли е в 9 клас?! Виждала ли е учениците в края на „поточната линия“ на образователния процес – с празните им погледи, със състарените им, обезличени души? Да, затова Паисий го местят там, където вече е късно да се запали каквато и да е било искра в хомогенната смес от безпаметни съзнания, смлени на кайма и изплюти като изгубени парчета месо, впили зомбирани погледи в айфоните и откъснати от колективната памет на своята общност, на своя народ.

    Това, което се случва днес, е чудовищно престъпление върху цели поколения.

    Наред с това, и тъй като безродната власт знае много добре, че изкуството е начинът за най-директно и сигурно въздействие върху човешкото съзнание, а и за да се затвърди чалгарската тъпота на съвременната българска младеж, от учебниците отпадат и текстовете на песните, с които поколения българи са закърмени – „Къде си, вярна ти любов народна“, „Хубава си, моя горо“, „Вятър ечи, Балкан стене“. Но за сметка на българските революционни песни, учениците днес учат и пеят в училище циганския химн „Джалем, Джалем.“ И видиш ли, учителите-патриоти сами щели да решават кога и доколко да учат децата на патриотизъм.

    Гумените глави са решили, че не трябва да помним онези, нашите, българските песни. Превантивно всичко „опасно“ трябва да бъде изтрито. Натискът върху националното самосъзнание днес, и то пред очите на всички ни и благодарение на нашето бездействие, достигна измеренията на издевателство и безсрамен духовен геноцид.

    Държавната политика на национално предателство и на обслужване на чужди интереси продължава вече 25 години. Днес берем последните гнили плодове от българското дърво на живота. Клоните му са посечени, листата му са изсъхнали, стволът му е жестоко наранен, но корените му все още са здрави. Днес личната отговорност на всеки един от нас, в момента на тази опустошителна катастрофа в националния ни космос, е огромна. Помнете, днес всеки един от нас държи в ръцете си и в сърцето си съдбата на България. Научете децата си кой е Паисий. Пейте им песните за „вярната любов народна“. Разказвайте им нашите мъдри и вълшебни български приказки. Свещеният миг на изправянето е мистичен процес и зрее невидимо – чрез всеки един от нас. Не може да бъде насочван отвън, не може да бъде прогнозиран. Просто се случва, когато многото станат едно. Може да е утре. Може да е някога. Зависи от всеки един от нас. Защото не може да има здраво и адекватно общество, което да бъде истински коректив на властта, ако то е съставено от слаби, безпаметни индивиди.

    Случи ни се да живеем във времето на неразумните уроди, които назова още Паисий.

    Здравото и помнещо съзнание е единственият начин това да се промени.

    Чудото няма да дойде отвън.

    Чудото ще дойде отвътре.

    Уновундобългарин -Закон за защита на държавата ЗЗД .Цецка Цачева ”Невинаги корупцията е престъпление”
  36. 36 Профил на kamaelsh
    kamaelsh
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Не че не е добре да се сложат някои живи писатели, но на Емил Конрад прозата му е като на фейсбук пост.

    Всъщност не е невъзможна да се смеси поп-културно писане с висока проза, но Емил със сигурност не този които може да го направи.

    https://radicotradico.wordpress.com/ Der Tradicionalist Blog
  37. 37 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Преди по Музика се изучаваше Мишо Шамара - защо да не се изучава и този "интелектуалец" . Ако бе жив Ралин, щеше да се е свил на кълбо от страх - сещате се, нали?

    Buh-bye!
  38. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  39. 39 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 409 Неутрално

    Съжалявам за невежеството,не знам и не искам да знам кой е Емил Конрад,защо просто не се представи с името си?Явно имам пропуск в образованието,ще го поправя,но все си мисля че Иван Вазов е мааалко по-талантлив от Емил Конрад,който и да е той.Скоро в главите на подрастващото поколение щеима само ако,то това е и целта,да пият,друсат,слушат чалга и най-вече ,най-вече да гласуват за Т.-идеал за подражание барабар с 10.

  40. 40 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#37] от "Deaddark":

    Че Мишо шамара е Достоевски в сравнение с Емил Конрад, да не то бъркаме с Джоузеф Конрад....

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  41. 41 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Уважаеми господин Марчев, сигурно може да Ви се отговори много пространно. Ще се опитам да ви отговоря кратко.
    Защото училищното образование не е просто вид „спусната” услуга към някакъв абстрактен индивид.
    Защото училищното образование има много ясна национална цел. Тази цел е да изгради българска национална идентичност на българския гражданин от поколението, което ще смени отиващото си поколение на български граждани.
    Тази българска национална идентичност трябва да включва необходим и достатъчен набор от способности, знания, умения , които да позволяват на младежите да разбират и интерпретират духовните, и културни постижения на другите народи, без да губят своята идентичност.
    Тази идентичност ще им позволи да прочетат и разберат Емил Конрад без да се налага да е задължителен. Както и много други незадължителни, но полезни автори.

  42. 42
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  43. 43 Профил на Мърмор
    Мърмор
    Рейтинг: 1154 Неутрално

    [quote#31:"ddemi"]А Задочните репортажи на Георги Марков кога ще се изучават?[/quote]
    И това трябва да се изучава, но преди това е добре да прочетат новелите на Марков от сборника "Жените на Варшава". Както и Виктор Пасков, както и Хайтов, както и ... Един тинейджър, който не се е докоснал до естетиката на автори като гореспоменатите, едва ли ще разбере мръсотията на времето. Все пак съгласете се, че произведенията им са много cool.

  44. 44 Профил на sjaakiie
    sjaakiie
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Много видни българи сигурно сега се въртят в гроба.

    "I'm quite illiterate, but I read a lot."
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 678 Неутрално

    До коментар [#41] от "Антоний Методиев":

    Много правилно - в училищата трябва да има УЧЕБНА литература, а не развлекоателна. А Емил Конрад освен някой тийн лаф, друго не предлага. Гледал съм го във ВиБокс7 - палячо с лошо възпитание. И докато извън училище използването на цинизми и разказването на мръсни вицове е вид забавление, то в училището трябва да има уважение, възпитание, отговорност и сериозност.

    Buh-bye!
  47. 48 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 316 Неутрално

    [quote#5:"karen_walker"]Понеже по форумите на Дневник забелязвам че Емил Конрад е едва ли не божество, съвсем сериозно питам някой да ми обясни на какво точно той/тя учи тинейджърите? Благодаря! [/quote]
    На нищо! Много пиар "истерия" подпряна от фондация с пари!!!

  48. 49 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Разстроено

    Ще се престоря, че не съм прочела тази статия. Редовните читатели също трябва да имат модераторски права понякога! Статията ок ли е с политиката на Икономедиа?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  49. 50 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 321 Неутрално

    НОВОТО ГРОБИЩЕ НАД СЛИВНИЦА


    Покойници, вий в други полк минахте,
    де няма отпуск, ни зов за борба,
    вий братски се прегърнахте, легнахте
    и "Лека нощ" навеки си казахте -
    до втората тръба.

    Но що паднахте тук, деца бурливи?
    За трон ли злат, за някой ли кумир?
    Да беше то - остали бихте живи,
    не бихте срещали тъй горделиви
    куршума... Спете в мир.

    Българио, за тебе те умряха,
    една бе ти достойна зарад тях,
    и те за теб достойни, майко, бяха
    И твойто име само кат мълвяха,
    умираха без страх.

    Но кой ви знай, че спите в тез полета?
    Над ваший гроб забвеньето цъфти.
    Кои сте вий? Над сянката ви клета
    не мисли никой днес освен поета
    и майките свети.

    Борци, венец ви свих от песен жива,
    от звукове, що никой не сбира:
    от дивий рев на битката гръмлива,
    от екота на Витоша бурлива,
    от вашето ура.

    И тоз венец - той няма да завене,
    и тая песен вечно ще гърми
    из българските планини зелени,
    и славата ще вечно пей и стене
    над гробни ви хълми.

    Почивайте под тез могили ледни:
    не ще да чуйте веч тръба, ни вожд,
    ни славний гръм на битките победни,
    към вечността е маршът ви последни.
    Юнаци, лека нощ!

    1885

  50. 51 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 316 Неутрално

    [quote#35:"tamplierr"]Участието на зам.-министъра на образованието Ваня Кастрева в сутрешния блок на БТВ от днес е еманация на въпиюща некомпетентност и е категорично доказателство за завършилия етап по превземането на българските институции от лобита на чужди интереси и техните български слуги. Най-страшното е, че българското национално тяло е толкова обезсилено и разкъсано, че не е в състояние да даде ефективен отпор на този чудовищен акт по заличаване на националното ни самосъзнание. [/quote]
    Факт е, че тези "смешници" от мон с наглост и арогантност ни "обясняват" кое е "добро" и кое "лошо" в българската образователна система! А в същност те са един "тумор", който час по скоро трябва да се отстрани, защото "изчезваме" не само като население (демографски), но и като дух (български)!!!!

  51. 52 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1815 Неутрално




    До коментар [#7] от "12345":

    Емил Конрад не бил минал все още тестовете на времето. Няма и да ги мине, защото е много бедничък откъм тематика, стил, езиково богатство, обществена значимост и т.н. Трябва доста да се потруди, за да покрие претенциите си.

  52. 53 Профил на acd30520326
    acd30520326
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Важно е да се прдизвика желанието за четене, но по-важно е какво се чете и как се осмисля. Защото това изгражда личността. Четенето не трябва да бъде самоцел, а добре премислена стратегия за развитие на децата. В училище трябва да ги учат да мислят, не само да зубрят и "знаят", защото ползата е никаква. Да ги учат на поведение в обществото, защото сега повечето родители не ги учат, а училището е абдикирало от темата. И особено важно е какви учители работят в системата и какви са личните им методи на работа. Всички тези въпроси трябва да намерят решение и да се реализират чрез една образователна стратегия за развитие...

    "Ти какво пожертва, за да има и утре България?" ИЛИЯ МИНЕВ
  53. 54 Профил на valve_stem
    valve_stem
    Рейтинг: 1556 Любопитно

    Чудно ми е - защо трябва да се маха каквото и да е?
    Помня, че ние учихме Ботев 2 пъти, че ако не и 3, Вазов - също.
    За 12 години обучение има място за всичко - и за българските класици и за световните.

    Жената е покана за щастие
  54. 55 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Абсолютно все едно е какво ще е задължително и какво ще се махне.

    Децата, на които им се чете ще си четат каквото искат и ще минат задължителното без проблем.

    Децата, на които не им се чете пак ще минат задължителното, пак с напъни , но ще го минат.

    И всичко ще си е по старому, със или без Ботев и със или без Конрад.

    Опира до учители, които да обичат това, което преподават и способни да запалят искрата там, където има шанс нещо да се запали.

    Което хич, ама хич не става с нареждане отгоре.

    Министерството, ако имаше хал хабер от тази работа щеше да мисли система на оценяване и стимулиране на учителите, а не съдържание на учебници, които никой няма да помни след 10 години.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  55. 56 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3504 Неутрално

    До коментар [#42] от "Sars Saraktos":
    До коментар [#29] от "dirbg":

    Интересно. Не знаех, че е финансиран от НПО-та. Това е доста любопитен детайл.

    По логиката, че е актуален, навремето е трябвало да изучаваме Винету или Джек Слейд, тъй като тогава уестърните и темата за Дивия Запад беше особено търсена сред младите хора. Само че неслучайно има класици, които дават нещо повече от четене, а именно национална идентичност. Останалото е въпрос на избор и вкус.

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията.
  56. 57 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2939 Неутрално

    Добре е, че има все още педагози, за които учителската професия е призвание. За съжаление, тези които определят политиката на развитие на образованието и културата, не са нищо друго освен "търговци в храма" на педагогиката.
    Резултатите са красноречиви!

  57. 58 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 2456 Неутрално

    Семейството + училището са тези, което трябва да поставят основите и доразвият мирогледа на едно дете в развитието му към зрял човек. Когато едното не е на ниво, другото трябва да компенсира.
    Аз съм израсла в семейство, което от няколко поколения чете и събира книги и от съвсем малка възраст са започнали да оформят вкуса ми. Поради особеностите на историческия период, в който съм живяла, това е било даже като антидот на полученото в училище.
    Но си давам ясно сметка, че повечето хора не са имали такава възмжност. В този смисъл училището е изключително важно и там трябва да се хвърлят изключителни усилия. В този смисъл е и изключително важно да има вероучение, затото оттам започва граденето на морал.
    Това момче Емил Конрад може и да пише добре, но какви общочовешки ценности и истини то би могло да предаде на своите връстници? Дали то самото ги е осъзнало? Тук не е въпросът просто някой да хване предмет, оформен като книга и да чете вместо да играе на компютъра. Става въпрос преди да почнеш да четеш нещо и да го потърсиш и избереш, става въпрос и за критерии. Това е най-важното.

  58. 59 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 3635 Неутрално

    защото не е класик, затова. при всичкото ми уважение към пъпчивия тийн лайфстайл гуру.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  59. 60 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1750 Неутрално

    До коментар [#59] от "abdelhaqq":

    не е тийн бре, дърт е ама се държи инфантилно заради публиката си...

    К** за руслямският халифат и емира ал Джуджани!
  60. 61 Профил на Kiril Vitqnov
    Kiril Vitqnov
    Рейтинг: 409 Неутрално

    До коментар [#3] от "1001":кое точно от тези произведения сравняваш с Шекспир? С Шекспир може да сравняваш Вазов П.Славейков но не и "История славянобългарска".Тя има друго място в световните писания.

  61. 62 Профил на veselakoleda
    veselakoleda
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Децата трябва да се учат на патриотизъм и любов към България от съвременността. Те трябва да теглят самочувствие от състоянието на държавата, от възможностите, които тя им предоставя и от средата, в която се развиват. Какъв е смисълът да четят насила в 6 клас " Под игото" , когато не разбират половината думи и единственият резултат са скандали в семейството. Какъв е смисълът да ги бутаме да стават патриоти през събития станали преди векове, а в семсйството непрекъснато да се говори, че най- доброто за детето е да избяга от тази територия. Децата трябва да се учат да формират мнение и да имат свободата да го изразяват. Тук пишещите знаят ли, че ги карат да четят още критики, за да формират мнение за определено произведение.Всичко трябва да се осъвремени от литературата, през историята до математиката. Иначе, ще създаваме привърженици на Атака, голи патриоти, а не мислещи млади хора.

  62. 63 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2470 Неутрално

    [quote#2:"znaya"]Все пак освен да се чете е важно и какво [/quote] Важното е и на каква възраст! Нито една от книгите, които трябваше да чета като ученик, не ми беше интересна! Може би само творчеството за Бай Ганьо ми беше приятно за четене, понеже беше смешно, макар че и хуморът там не е съвсем за деца. Но пък "До Чикаго и назад" никаква идея нямам защо трябваше да се чете.
    Поради изключително тъпият учебен материал в часовете по литература, самият процес на четене за малко да ми стане противен, а това е пътя към затъпяването! Предназначението на четенето в ученическите години е да се изгради езикова култура, а не да се научат децата да зубрят чужди мисли и литературни анализи! В този ред на мисли, приятното четене на Удхаус и Джерълд Даръл ми е дало много повече езикова култура, отколкото досадното четене на "Под игото".

  63. 64 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Не съм съгласен с автора. Не може класически български произведения да бъдат премахвани от задължителната програма за сметка на Робинзон Крузо например. Училището следва да има силни социални функции, не само познавателни. Във времената , в които живеем, е просто задължително у децата да се изгражда национално самосъзнание на базата на познанието. Не шовинизъм или краен национализъм, а самосъзнание. Като е имало 5 вековно турско робство, както всички наши предци са го наричали, значи го е имало и толкова! Нормално е тази епоха да е родила съответните произведения на съответната тематика, и няма нищо политически некоректно или опасно в това тези факти да стават достояние на децата от нашето време, били те и българчета от турски произход например. Защото историята е съставена от факти, които ние нямаме право да променяме, като ги разказваме по различен начин на децата си. За моралната страна на въпроса дори не ми се отваря дума.

  64. 65 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#2] от "znaya":
    "Все пак освен да се чете е важно и какво - едно е Моята борба... друго е Толстой."
    И какво и е на „Моята борба“? Ти чел ли си я? Знаеш ли изобщо какво е съдържанието? Знаеш ли, че вече се издава официално в Германия и се обмисля как и в каква форма да се изучава в училище? Е, естествено със съответните коментари и забележки за да могат учениците да разберат идеологията, чрез която се е стигнало до трагедията наречена „националсоциализъм“. А Толстой? Руски класик, трудно разбираем за деца в училищна възраст...Всеки може и трябва да ЧЕТЕ(а не да боцка по цял ден на телефона), това което му харесва....


  65. 66 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 2470 Неутрално

    Всъщност, изучаването на литературните класици трябва да става в гимназията, а до 8-ми клас за децата ще е много по полезно в часовете по литература да четата Нешънъл Джеографик, ГЕО и сходни списания!
    Попитайте един ученик какво е истинското му мнение за "Под игото", например. Отговорът ще бъде "Тъпо е!". Попитайте го обаче да се обоснове, защо е "тъпо" и детето няма да може! Ученикът може да преразказва заучените наизуст литературни теми, обаче не може да обоснове собственото си мнение!
    Едно време бях писал литературна тема за това, колко е тъпо Ботев да занимава първото си либето с революционните си блянове, докато всъщност тя жадува за дом, съпруг и деца... Не бях разбран, а иначе много добре се аргументирах!

  66. 67 Профил на the_axel
    the_axel
    Рейтинг: 365 Неутрално

    Да продължаваме да се придържаме стриктно към учебния материал от времето на килийното училище е признак на криворазбран патриотизъм.Разбира се , че учениците трябва да се докоснат до този документ,но не и поначина , по който това е ставало по време на българското Възраждане !

  67. 68 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#64] от "gdobranov":

    „Училището следва да има силни социални функции, не само познавателни. Във времената , в които живеем, е просто задължително у децата да се изгражда национално самосъзнание на базата на познанието....“
    Например биографията на бочко, как и защо е създаден ГЕРБ, литературните бочкови шедьоври като „аз съм прост....“Това всъщност вече е включено в учебника по нова българска история. Естествено нищо не пречи този материал да се включи и в програмата по литература, то повторението е майка на знанието...и познанието.

  68. 69 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3028 Неутрално

    Книги като "История Славянобългарска" по-скоро могат да откажат човек от четенето. Всъщност това не е литературно произведение, а учебник и исторически източник. А аз не знам някой да чете учебник за удоволствие.

    И това ще мине.
  69. 70 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#5:"karen_walker"]Понеже по форумите на Дневник забелязвам че Емил Конрад е едва ли не божество, съвсем сериозно питам някой да ми обясни на какво точно той/тя учи тийнейджърите? Благодаря![/quote]

    На общоизвестните натрапени от медиите чалга простотии. Но това върви за съжаление - 40 000 тираж - опашки пред книжарниците, бой за автографи... Чалгарията се вихри и се преумножава из милото ни Отечество....

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  70. 71 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 466 Весело

    [quote#46:"Deaddark"]Гледал съм го във ВиБокс7 - палячо с лошо възпитание.[/quote]

    Ха-ха-ха, най-точното определение, което съм чувал за Конрад. Открадвам го със или без твое позволение и ще го ползвам......

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  71. 72 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 466 Неутрално

    [quote#56:"Читател"]Интересно. Не знаех, че е финансиран от НПО-та. Това е доста любопитен детайл. [/quote]

    Както и оня Емил Джасим. Ама темата е дълга.

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  72. 73 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3187 Весело

    До коментар [#28] от "grand funk railroad":
    Г-н Марчев, чудесно е тинейджърите да прочетат книгата на Емил Конрад, но освен това, би било добре и да я разберат. А за да я разберат, преди това трябва да са прочели класиците.
    ------------------------------
    Тц, не става!

    Който е "минал" класиците, при това те не се изчерпват до 19 век - въпросният Конрад най-много да му е за сведение от шумотевицата в медиите, че имало и такову жувотну. Те са вече отвъд такива "житейски прозрения".
    Може би да го прелистят по диагонал от любопитство, или заради децата си, да са наясно за какво е патакламата.
    Но за "разбиране"? На какво, на някакъв по същество вариант на сестрите Кардашиян?
    Баф тоя Конрад, баф тоя българский Шекспир, Гьоте ... Или поне Макс Фриш ...
    Или понеже споменаха тук Дънов - Учителят Конрад! Ихаааа!

  73. 74 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    До коментар [#35] от "tamplierr":

    Отец Паисий е възможно най–вредният (псевдо) националист! Само един довод–той НЕ обяснява ЗАЩО аджеба,българинът се срамува!? И как да се преодолее този срам...А само удря по клавишите на гузната съвест на българина...

  74. 75 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 927 Весело

    [quote#5:"karen_walker"]Емил Конрад е едва ли не божество, съвсем сериозно питам някой да ми обясни на какво точно той/тя учи тийнейджърите? Благодаря![/quote]
    В статията пише на един клик разстояние. Просто маркираш името и кликаш "гугъл търсене"... Сложно го обясних. Виждате ли различния шрифт по долу? Едно кликване върху него ще е достатъчно да отговори на въпроса ви.

    https://www.youtube.com/watch?v=J53Sjl9kEMQ

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  75. 76 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1279 Неутрално

    http://www.cinestar.de/de/kino/cinestar-imax-im-sony-center/kinoprogramm/robinson-crusoe

    и у нас ше излиза.сичкото шестокласник ше го гледа.в даскалото ше спорят-книгата ли е по-добра или филма?прозорец на Овъртън.хибридна война-това което не сториха турците за пет века,ще го направят ойро-атлантите,демократи за няколко.

  76. 77 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Чудя се колко ли от пенещите се тук са чели наистина История Славянобългарская?
    Има ли един?
    Тя е практически нечитаема за съвременен човек, камо ли за ученик в основния курс. И без да омаловажаваме историческия и принос, чисто литературните достойнства са много съмнителни. И не ми цъкайте минуси ако не сте я ЧЕЛИ, а не да сте чели само ЗА нея. Едно време.
    Мястото и е в учебника по история, а не в този по литература. Не е хубаво двата да се бъркат.

    А повечето коментатори нагоре не само не са чели История Славянобългарская, ами и статията не са чели, само заглавието. Така личи от първосигналните коментари.

  77. 78 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 927 Весело

    [quote#52:"proza"]Емил Конрад не бил минал все още тестовете на времето. Няма и да ги мине, защото е много бедничък откъм тематика, стил, езиково богатство, обществена значимост и т.н.[/quote]
    Да, сигурен съм, че знаете по-добре от времето кой може да мине тестовете му, но все пак нека и то да вземе участие в оценката...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  78. 79 Профил на sega_007
    sega_007
    Рейтинг: 480 Неутрално

    "Въпросът е да се предизвика желанието за четене."
    Много лесно става.
    Въвежда се режим на интернета.
    Два часа има, после пет часа няма.
    И готово.
    Да, ама какво ще лапат компаниите, занимаващи се с този бизнес ? Ще си счупят краката да купуват и министри и депутати за да се поправи"нормативната база."

  79. 80 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 490 Неутрално

    До коментар [#1] от "napitbratmu":


    [quote#1:"napitbratmu"]Първосигналната реакция е присъща на ориенталските географски ширини. Пусни една провокацийка на тема патриотизъм и шовинизъм и им глей сеира.[/quote]
    Махни Шекспир от обучението в УК и гледай какви ще са там реакциите ?
    А забравих,и те сигурно са шовинисти ?

  80. 81 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    До коментар [#6] от "dogwoman":

    Права сте. Любопитно е, че в първата половина на 20 век между последователите на Толстой и на Дънов у нас е имало в по-голяма степен близост и сътрудничество, отколкото конкуренция. Дори е имало много хора, които са били близки и с едното, и с другото движение.

  81. 82 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#77] от "enterfornone":

    Хайде да не обобщаваме. Чели сме многократно и Паисий, а някои от нас и основния му източник Мавро Орбини – "Царството на Славяните":
    "В този трактат за българите ще се наложи да споменавам името на ромеите, но нека читателят знае, че не се касае за римляни, а за гърци, защото след като Константин Велики премести трона си в Константинопол, гърците се нарекли ромеи. Войнственият български народ бил постоянно в борби с тях и създал много грижи на Източната Империя, на която най-подир наложил данък. Този народ доказал воинските си качества и в следващите времена. За това не случайно Биондо, Сабелик и Платина са казвали, че това е най-могъщият народ, който би могъл да срази турците.
    Авторите, от които са почерпани данните за настоящият трактат са предимно гръцки. Както казахме, българите често са воювали с гърците и нанасяли щети на цялата тяхна империя. Следователно лесно е да се разбере, че тези автори са писали за българите не съвсем искрено и са премълчали много техни благородни и героични дела, извършени против техните императори."
    Сега по въпроса за обучението - водещите нации не променят съдържанието на програмите си със столетия. Факт, който няма как да бъде оспорен, нито заменят класици с блогъри. Целият този разговор е нелеп, особено като се има предвид катастрофалното положение на масовото образование в България. Ако някой ученик не е в състояние да прочете и разбере Вазов, Паисий Хилендарски или Алеко Константинов, търсете проблема и неговото разрешаване в семейството, училището и самия индивид, не у авторите. Фейсбук и Ютюб няма да помогнат. Всички трябва да изискваме да спре това опростачване.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  82. 83 Профил на Антон56
    Антон56
    Рейтинг: 483 Неутрално

    Важно е не какво, а кой го преподава. Където и да преместят Пайсий или Алеко, докато ги преподават хормонално дисбалансирани и интелектуално зомбирани същества като зам. министър Кастрева сме заникъде. Години ми бяха нужни да си върна сетивата за литература след издевателствата на нискочели учители по този предмет. Но още не съм забравил една учителка по руски, която говореше по уникален начин за Пушкин и Толстой. Нея, разбира се, бързо я уволниха. Беше по време на соца. Сега е не по-малко страшно, чалгата замести тоталитарното скудоумие. На баба ми в Кюстендил учителка по български е била Багряна. На мен в централно столично училище учителки ми бяха лелки, повтарящи отвратителни клишета. Хора като Георги Господинов, Милен Русков, Теодора Димова днес не са учители. И няма място за оптимизъм.

    Нацизмът и комунизмът са еднакво престъпни.
  83. 84 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1683 Неутрално

    До коментар [#10] от "lol":

    И аз ще съм изненадан, ако написанато е сериозно, а не някаква повърхностна шега. Да махнат тогава и Вазов, Ботев, песните на Криско могат да ги заместят /текстовете им/.
    Нима училището, освен че дава знания, не дава и светоусещане, вкус /даже/?

  84. 85 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1368 Неутрално

    Не Емил Конрад и Паисий трябва да се изучават, а Ценко Чоков и Пеевски - те са пример за успели хора в България. На гърба на образованите.

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  85. 86 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    До коментар [#82] от "etty1":

    Векове наред хората и народите са живеели ден за ден,притиснати от тежките битови нужди. Но,днес сме във времето на междучасието,на антракта между две епохи,и точно затова то бива използвано за РЕВИЗИЯ на натрупалата се История и Литература. Кога ако не сега! Така че не мога да разбера какво искате да кажете с това,че "нациите не променят съдържанието на програмите,(обучението),си със столетия."? Било е така досега,но вече не е...
    И е напълно разбираемо,че при тази ревизия,ще се появят РАЗЛИЧНИ разбирания и тълкувания на Паисий,Вазов и Алеко Константинов!
    Враг ли е била Византия или българските царе в действителност са искали да присъединят народа си към нея? И дали българите наистина са се срамували? По–късно. Дали мнозинството от тях,не са приемали турците за съюзници и дори приятели? Или просто не им е пукало за нищо?
    Национализмът а ла Паисий ценност ли е или идеология? И т.н.

  86. 87 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Любопитно

    До коментар [#86] от "deaf":

    Не мислите ли, че за да стигнете до въпросите, които Ви вълнуват, преди това е трябвало да постигнете ниво на образованост, което включва изучаването и тълкуването на класически текстове? Определенията Ви за национализъм и главните букви ще отдам на прекалено експанзивен темперамент.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  87. 88 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1708 Весело

    До коментар [#87] от "etty1":

    Всеки (почти),може да се образова,но за постигане на висок интелект са нужни съвсем други качества,които образованието не може да даде! А само Природата или Бог. Преди всичко...
    Например,училището може да научи човека да чете,но не и КАК да чете...

  88. 89 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3187 Неутрално

    До коментар [#86] от "deaf":
    днес сме във времето на междучасието,на антракта между две епохи,и точно затова то бива използвано за РЕВИЗИЯ на натрупалата се История и Литература.
    --------------------
    Леле, леле, леле!

    Ма като е антракт - починете, запалете цигара, пийте едно ...
    А вие сте хукнали да правите ревизии. По средата на пиесата

    По същество - в историята няма "междучасия", няма "антракти". Всичко е навързано, всичко е следствия ...
    Това касае и настоящата "дискусия" за автори и програми.
    Но на практика си говорим за след едно-две поколения какви ще бъдат българите. И дали ще ги има като самоидентификация ...

  89. 90 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 321 Неутрално

    [quote#66:"cristo_n"]Едно време бях писал литературна тема за това, колко е тъпо Ботев да занимава първото си либе с революционните си блянове, докато всъщност тя жадува за дом, съпруг и деца... Не бях разбран, а иначе много добре се аргументирах![/quote]

    Ами това всъщност е много смислен подход. Само че е за напреднали.

    Натикват ги в един ъгъл на виждане към произведението и поске няма отърване.

    Ти си намерил хубав ъгъл.

  90. 91 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    До коментар [#89] от "xm...":

    Спокойно,няма страшно за бъдещите поколения! Децата са в междучасие и тази почивка ще им се отрази благотворно! Абсолютно сигурен съм.
    И как така щели да изгубят "самоидентификацията" си?! Това е невъзможно! А че тя,идентификацията се променя,е неизбежно!

    Да,съгласен съм,че Историята,(по–точно Времето),е могъщ,понякога невидим поток,който увлича всичко и всеки със себе си,но не искам да приема,че "всичко е навързано,всичко е следствия". Тогава излиза,че сме пионки в ръцете на боговете...Ако това намеквате...

  91. 92 Профил на Яна
    Яна
    Рейтинг: 963 Неутрално

    Книжката на Е. Конрад е литературна чалгичка, подобно на Хари Потър. С останалото съм съгласна.

    "Славата трябва да се извоюва, а честта просто не бива да се губи." Шопенхауер
  92. 93 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#68] от "joro4900":

    Имах предвид познанието, свързано с историята, културата, традициите и фолклора на България - от най-дълбока древност. Това за ГЕРБ не знам откъде ви дойде като идея, но тя си е ваша - моята не е такава. Макар че да, не е лошо младите хора след време да са наясно за това какви свинщини са се вършили в страната след "падането" на комунистическия режим, и как ние, хората с гражданско мислене от нашето поколение, не сме направили достатъчно, за да бъдат те ограничени, и така вече 25 години че и повече.

  93. 94 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Ще си позволя да дам един пример, който за мен е много показателен за състоянието на системата ни. Имахме задача по литература (може би в девети клас) да пишем тема, свързана с произведение на Любен Каравелов. Когато ни даваше заданието, учителката ни (която ни беше и класна, а бяхме "А" паралелка на ОМГ в Пловдив - реномирано учебно заведение все пак) ни препоръча и литература, която да четем, за да ни дойдат правилните идеи за текста ни, а именно анализи на разни светила по подобни теми, свързани с това същото произведение. Всички мои съученици се бяха постарали да сътворят нещо, което приличаше на преразказ на въпросните анализи, и получиха що-годе добри оценки. Аз си позволих да напиша есе, с мои идеи и виждания по въпроса, което явно доста излизаше извън рамката на очакваното от иначе многоуважаваната от мен наша класна преподавателка. И съответно бях безпощадно разкритикуван как мога така да тълкувам отделни части и нюанси от произведението, бях изведен пред класа и накаран да изчета творението си за назидание пред съучениците ми, и ми беше написана двойка. Единствената ми такава в целия гимназиален курс на обучение. Повече не си позволих да влагам мисъл, в интерес на крайния ми успех и бал, или по-точно се стараех да споделям винаги "верните" и очаквани от мен мисли. Завърших гимназията с успех 6.00 Какво да коментираме повече...

  94. 95 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Весело

    До коментар [#92] от "Яна":

    Не знам дали е чалга, но по никакъв начин не е подобна на Хари Потър!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  95. 96 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Весело

    До коментар [#88] от "deaf":

    Да го премахнем тогава, вместо да го опошляваме, като принизяваме изискванията към нивото на посредствените?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  96. 97 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Любопитно

    [quote#94:"gdobranov"]иначе многоуважаваната от мен наша класна[/quote]

    за какво по-точно я уважавахте тази закостеняла женица?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  97. 98 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1708 Весело

    До коментар [#96] от "etty1":

    Училището и до днес е експеримент с абсолютно неизвестен резултат!

  98. 99 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1353 Весело

    "А защо не Емил Конрад в учебната програма?"

    Защото не става само с СМС-и и популизъм, трябва и акъл!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  99. 100 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    До коментар [#94] от "gdobranov":

    Това е нищо! Бях в малките класове,когато посочих на учителката по география,че най–високият водопад е в Южна Америка,на река Ориноко,а не както тя твърди–в Африка. И и показах книга от западен учен,издадена в България.
    Отряза ме грубо с думите,че "каквото пише в учебника,това е вярното."!?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах