Поне петима нови класици (Към съставителите на програми по литература)

Поетът Константин Павлов

© Валентина Петрова, Капитал

Поетът Константин Павлов



Ако книгите са прозорец към света, българските книги, които се учат в училище, за жалост са един отдавна непроветряван прозорец. (Ако исках да се заяждам, щях да добавя, че прозорецът гледа към задния двор на някое затворено селско читалище, но не това е целта тук). Както имах възможност да напиша подробно в "Аз чета" и по-рано, прозорецът е закован с дебели филологически пирони, залостен е здраво от входните изпити по литература и целият е оцвъкан с курешки от празни венцехваления към класиците.


Причината – тотално сбърканият подход към програмата. Заради фетиша към изчерпателност едни автори се разчепкват до последната морфема – за сметка обаче на други, чиито имена дори не се и споменават.  Заради маниакалната обсесия към хронологично изучаване – в 11 и 12 клас се обговаря период от точно 77 години: от Песните на Ботьова, издадени през 1875 г., до "Железният светилник" от 1952 г., който обаче пак говори за събития от XIX век.


(За малко да пропусна – в програмата има и още две "модерни" книги, посочени с имена и издадени след Втората световна – "Антихрист", повест за събития от XIV век, и "Цената на златото", още един роман за Априлското въстание, ако случайно не сте го чували).




Книгата в училище – прозорец към миналото, а не към света.


Прекрасно! Безспорно е важно да изучаваме тези 77 години от литературата ни. Безумно е да не си чел Ботев, Вазов, Алеко, Яворов или Йовков. Но също толкова безумно е да не си чел и следващите ни класици. (Работна дефиниция за класик – мъртъв български автор, който все още създава образци за вкус).


За периода до падането на комунизма според мен те са поне петима:

  1. Константин Павловнай-мощното слово, появявало се в България. (срв. с Г. М., Хр. См., Н. В.)
     
  2. Георги Марков: разобличителят на времето, не само с биографията си. Задочни репортажи за България като образец за публицистика (много повече, отколкото фейлетоните на Алеко). "Жените на Варшава" като истински модерно писане.
    Георги Марков

    © Анелия Николова

    Георги Марков

  3. Станислав Стратиев: най-забавният ни драматург. "Сако от велур" като възможност учениците най-после да се засмеят в час.
     
  4. Виктор Пасков: бомбата на 80-те. Зарядът й – "Балада за Георг Хених".
  5. Йордан Радичков: ключ към цял друг свят, нашият бивш бъдещ нобелов лауреат.


    Йордан Радичков

    © Живко Ангелов

    Йордан Радичков

Ако някой казва, че няма време за тях – нека тогава тези петимата се изучават първи в програмата. Нека няма време за някой друг. На уважаемите съставители мога само да пожелая смелост. Няма причина министерството на образованието да продължава да се страхува от вайканията на хора, които не са прочели нищо друго след "Тютюн".


Впрочем това е


основният проблем на часовете по литература – те не възпитават любопитство към книгите


Пречупено през призмата на садистично-мазохистичните филологически упражнения и лашкането в строг хронологичен ред из историята на литературата, четенето вече не изглежда като удоволствие, а като едно от възможно най-досадните задължения. Задължение, от което повечето ученици с радост се освобождават, когато вече няма кой да им пише оценки в дневника.


Това е проблемът и с "История славянобългарска". Часовете по литература трябва да те учат на любов към книгите и четенето, а не да са патерица на други предмети. Делото на един от най-великите българи задължително трябва да се учи, отец Паисий дава тласъка на нашето Възраждане и всеки трябва да знае това, но


мястото на урока за "История славянобългарска" безспорно е в часовете по история


Няма абсолютно никаква причина да пълним обучението по литература с подобни текстове, докато страхотни и истински важни български автори, които могат да запалят учениците за четенето, дори и не биват споменавани.


А лично мен именно автори като Константин Павлов, Георги Марков, Виктор Пасков, Станислав Стратиев и Йордан Радичков ме карат да обичам нашата литература, да се гордея с нея и най-важното – да изпитвам удоволствие, когато я чета.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (105)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 2 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 4075 Неутрално

    Изумен съм, че Радичков досега не се е изучавал в училище.

    Що се отнася до Георги Марков, отдавна призовавам "Репортажите" да станат задължително четиво в горния курс.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  2. 3 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    "Есента баща ми умря и тогава аз продължих да сея лъвове в нивата и да жъна зайци от нея. Съседите известно време се смяха, че сея лъвове, а жъна зайци, но после престанаха да се смеят й взеха да ме гледат накриво. Откъде-накъде, викаха те, ние ще сеем леща, а той ще сее лъвове! Той да не би да е по-горе от нас! За да угодя на съседите, се отказах от лъвовете и почнах и аз да сея леща. Тогава те почнаха да се смеят и да говорят зад гърба ми, че не става човек от мене. Баща му, викаха те, сееше лъвове, а тоя седнал да сее леща. Тогава разбрах, че не трябва да слушам съседите. Сей лъвове, милостиви читателю, та макар и да жънеш зайци! Може би един ден съдбата ще те възнагради и сред мършавите зайци в твоята нива ще те срещне спокойно лъвът. Бог да те благослови!"

    Йордан Радичков, "Домашна тетрадка"

    TAKE THE RED PILL!
  3. 4 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1541 Неутрално
  4. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  5. 6 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    СУПЕР! Това обяснявах на жената вчера, докато се тюхкаше, че Паисий вече нямало да се изучава. "Първо, това е медийна сензация, ще се изучава, но вероятно в по-горен клас," казах. "Освен това не може литературата в училище да свършва с Димов, Талев и Далчев. Необходимо е да се изучават съвременни автори."
    Литературата, подобно на природните науки търпи еволюция. Никой вече не преподава Модела на Птолемей или пък теорията за плоската Земя в училище.

    Апропо, оказа се, че жената не е чела труда на Паисий, просто реагира първосигнално. А пък Хекимян днес поде някаква сърцераздирателна кампания "за опазване на българщината", ама не я догледах, че бързах за работа, а и ме напуши смях. Важното е медийте да всяват паника, че се внасят промени, а три месеца по-късно да реват, че няма реформи. Жалка работа.

    ПП. Винаги съм се дразнел на количеството Вазов в програмата. Творчеството му има висока стойност от гледна точка патриотизъм, но като литературна стойност не е дори в топ 10 на най-добрите български автори. А пък колко световна класика (в т. ч. съвременна) се изпуска заради задълбаването във Вазов направо не е истина - това Харпър Ли, Кърт Вонегът, Джордж Оруел, Фицджералд и т. н. - е абсолютно непознато животно у нас.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  6. 7 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1000 Неутрално

    [quote#2:"Norman Granz"]Изумен съм, че Радичков досега не се е изучавал в училище. [/quote]

    Учихме го в 8-ми клас (подготве), някъде 2001/02 ще да е било. Но случихме тогава на учителка, която съкрати часовете за Вазов-Ботев с аргумента (абсолютно правилен), че сме ги гледали в детайли още в 7-ми клас, когато сме се подготвяли за кандидатстване.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  7. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 9 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 498 Неутрално

    Безкрайно съгласен съм със статията

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  9. 10 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    За Константин Павлов и Георги Марков - безспорно. Радичков мисля, че се изучава, както и Ивайло Петров и Хайтов, но май твърде рано. А Ивайло Петров не само е много голям писател, но и обрисува най-голямата трагедия сполетявала българина в неговия исторически път - отнемането на земята, и едва ли това може добре да се разбере на тази възраст.

  10. 11 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Кой всъщност е този господинчо,за да раздава постулати кой е повече и кой по-малко от Алеко ?Дневник,бихте ли ме светнали с какво се е прочул г-х АЛЕКСАНДЪР ШПАТОВ,та дефилира по страниците ви.Ще ви зарязвам,ей,излагате се!

  11. 12 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 823 Неутрално

    [quote#6:"majorman"] Творчеството му има висока стойност от гледна точка патриотизъм[/quote]

    руският службаш дяда вазова, да. фалшив, но за сметка на това "правилен".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  12. 13 Профил на veselakoleda
    veselakoleda
    Рейтинг: 454 Неутрално

    Сегашната програма е пълно безумие. "История славянобългарска" се учи в 4 клас по история. "Под игото" е задължително в 6 клас. Децата, клетите, гледат като паднали от небето, половината думи са им непознати, а трябва и теми да пишат на " Радини вълнения" напр. Пълен потрес, нито крачка напред от моите ученически години. Не само това ами учителите им тълкуват как точно да разберат произведенията и събитията, да не би случайно, да вкарат малко собствено мислене. Накараха ги с тези безумни учебници да намразят и литература, и история и български език.

  13. 14 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    До коментар [#6] от "majorman":

    Аз много обичам Вазов, но действително той и Любен Каравелов създават погрешен, фейлетонен образ на възрожденския българин. Затова би трябвало да се изучава Цани Гинчев.

  14. 15 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 381 Неутрално

    До коментар [#8] от "hmc12310991":

    Значи някой като е жив - да не му обръщаме внимание, тъй ли?ЧСтрашна логика - няма що.Личи си, че не си чел нищо от Стратиев, Радичков и Павлов, а за Марков - да не говорим.

  15. 16 Профил на WALL-E
    WALL-E
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Страхотна статия! Поздравления към автора!
    А дано да я прочете някой в МОН, ама едва ли...

    Умен и красив жълтопаветник.
  16. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  18. 19 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Тази матура по литература лишава умните ученици да се развиват по другите предмети! Иначе вместо да преливат от пусто в празно защо не поизучават прозата на Ботев? Поезията му в момента не е актуална, както когато я е писал. Прозата му обаче е! Но това не би се харесало въобще на политиците ни, на прокурорите, съдиите, на Сидероглу и тем подобните рашкафили! Да се поизучава и прозата на Яворов -- какво казва за Русия. Но това отново не би се харесало на КГБейците ни!

  19. 20 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Ей,оракул ,я ми кажи кой е АШ.А от теб съм чел дооста повече,ако съдя по постовете ти.

  20. 21 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Не може всичко да се "вкара" в програмата. За щастие, имаме много стойностни автори.

    Любов към четенето се възпитава с ... четене. Сега децата са твърде заети с електронни игри и фейсбук, нужни са повече усилия, за да си изградят навик да четат.

  21. 22 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    До коментар [#2] от "Norman Granz":

    Изучава се Радичков. Марков все още не, а трябва. Изобщо преподаването на литература в училище е замръзнало към първата половина на 20век и се нуждае от радикална промяна. Разбира се авторът на статията малко попресилва нещата, но като цяло е прав.

  22. 23 Профил на plynii
    plynii
    Рейтинг: 856 Неутрално

    Ми тя таз програма е от 60-те години и затова няма по-съвременни автори!

  23. 24 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    До коментар [#10] от "spiegel":


    +++++++++
    Това е и моето впечатление.

  24. 25 Профил на brutester
    brutester
    Рейтинг: 593 Неутрално

    До коментар [#5] от "Никола Георгиев":

    "1984" е малко тежка, на мен ми допада повече "Фермата на животните", защото е много лека за четене и непретенциозна. Добро четиво за разпускане, пък и лесно се хваща "к'во искал да каже тоя идиот - авторът"

    <-- Пътен знак Г1: Движение само направо след знака
  25. 26 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 287 Неутрално

    До коментар [#3] от "Beyond":

    По голяма простотия не може да има. И ти искаш децата да го учат това? То не е литература, а шизофрения.
    (текстовете на английските песни също са шизофренични, но не са задължителни

  26. 27 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2831 Неутрално

    До коментар [#13] от "veselakoleda":

    Децата нека учат "Под игото",но учителите да им прочетат последните страници на този роман. Ще бъдат много,много учудени...

    Сигурен съм,че може би никой от колегите–форумци,не е дори чул за българският писател Светослав Минков. На него е кръстена една обществена библиотека. Бил е и е неудобен,и забележете,нещо рядко срещано в България–неразбран от съвременниците си! Не знам точно защо...

  27. 28 Профил на Sars Saraktos
    Sars Saraktos
    Рейтинг: 489 Любопитно

    "Георги Марков: разобличителят на времето, не само с биографията си. Задочни репортажи за България като образец за публицистика (много повече отколкото фейлетоните на Алеко). "Жените на Варшава" като истински модерно писане."

    За другите да, ама точно пък Георги Марков. Чел съм му "Репортажите" скришом по време на комунизма. Още тогава ми направи лошо впечатление плоскоумието и повърхностността им. За съжаление освен с трагичната си съдба, той не може да бъде пример с литература. Даже не знам защо го наричат писател. Виж като прочетох Солженицин особено с "Архипелага ГУЛАГ", това вече е класика. Български писател - антикомунист от такъв ранг нямаме.

    "Който търси истината, Бог вижда..."
  28. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  29. 30 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#28:"Sars Saraktos"]Виж като прочетох Солженицин особено с "Архипелага ГУЛАГ", това вече е класика[/quote]
    Солженицин после обяви че не го били разбрали, като се върна в Русия, той не бил дисидент. Написал едно, за общочовешките ценности, то се разбрало друго, за необщочовешките.

  30. 31 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Интересно и изключително полезно мнение, което дава добра посока за мислене.

    Не е важно само кой е "вътре", но и какво от това, че е вътре. В този смисъл "фетишът към изчерпателност" е изключително точен термин. Напълно излишно е да се разсъждава пространно за "образа на жената в поезията на Ботев" или подобни безумия в стила на литераторстваща индустрия от 80-те, по-важното е да се събуди интересът към творчеството му. Някъде ще "хване", някъде - не, но насила нито хубост, нито родолюбие, нищо не става.
    И ако се подходи по-пестеливо, по-леко, по-разговорно, без клишета и безумни литераторски мантри, тогава наистина ще остане време за размисъл и разговор между учители и деца за творци и творчество - какъв е този, какъв е онзи, защо този е важен и интересен и затова е в учебниците, защо е добре да бъде прочетено това или онова. А който иска - ще прочете истински и ще съпреживее. Останалите няма смисъл да бъдат насилвани.

  31. 32 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1803 Любопитно

    До коментар [#13] от "veselakoleda":

    погледнато реално някои на 12 години и деца имат, така че са запознати с радините вълнения.

  32. 33 Профил на CINZANO
    CINZANO
    Рейтинг: 942 Неутрално

    Радичков се учеше по мое време, за Стратиев и Виктор Пасков съм "За", с Константин Павлов не съм запознат (пропуск, който трябва да поправя), а за Георги Марков съм предубеден - лично мнение - не ми допада, ама на мен и руските класици не ми допадат, тъй че не съм критерий
    Важно е децата да учат нещо полезно, да се учат различни автори от различни епохи и нещо, което им се нрави. Нямам предвид Емил Конрад, но все пак трябва да ги грабва

    Мома, връщай 12 и 12А!
  33. 34 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1040 Любопитно

    Разочарована съм, че не са вкарали в учебниците, творчествата на Радой Ралин и Христо Калчев...!!!

    Форумът е в будна кома...
  34. 35 Профил на aldoushuxley
    aldoushuxley
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Радичков се изучаваше и по мое време (випуск 2005г.)
    Но прекалено малко и ей така, по между другото.
    Съгласен съм , че заслужава повече внимание.

  35. 36 Профил на hmc12310991
    hmc12310991
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Творчествата на Христо Калчев...Боже,слез си прибери вересиите!

  36. 37 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 518 Неутрално

    [quote#8:"hmc12310991"]Константин Павлов-май е още жив-най-мощното слово на България-едва ли се радва на това мазно подмазване от г-н Шпатов.[/quote]
    Уви, Константин Павлов почина преди 7 години.
    Вместо да пишеш глупости, можеш да прочетеш нещо!

  37. 38 Профил на MP
    MP
    Рейтинг: 287 Неутрално

    С изключение на Георги Марков, който е мъченик на режима (след като е бил и любимец), Стратиев и Пасков само с "Георг Хених", останалите са официалните дисиденти на предишния режим. Пак хвърляне на прах в очите.

  38. 39 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    [quote#2:"Norman Granz"]Изумен съм, че Радичков досега не се е изучавал в училище.
    [/quote]
    Аз имам много ясен спомен, че в прогимназията сме учили "Ние, врабчетата", а в началото на гимназията, или там някъде, "Горещо пладне". "Верблюд" мисля, че беше за четене по желание.
    Ама то това беше през 90-те.

    Some say the end is near, Some say we'll see Armageddon soon, I certainly hope we will, I sure could use a vacation from this bullshit three-ring circus sideshow.
  39. 40 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 1791 Неутрално

    Силно препоръчвам този текст на съставителите на учебници. Бих го препоръчал и на Хекимяноподобните, но там мъглата на фалшивия патриотизъм е непрогледна и никакви халогени няма да помогнат.
    А в подобна статия преди да прочета тази си мислех точно тези неща. Паисиевата история не е литературно произведение, а научно и мястото му е само в часовете по История, а литературата трябва да се преподава така, щото нехранимайковците ни тийнейджъри да искат за коледа киндъл вместо таблет.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  40. 41 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 551 Неутрално

    [quote#25:"brutester"]1984" е малко тежка, на мен ми допада повече "Фермата на животните", защото е много лека за четене и непретенциозна. Добро четиво за разпускане, пък и лесно се хваща "к'во искал да каже тоя идиот - авторът"[/quote]
    Фермата е пълна с алегории, които май не си схванал. Иначе, и двете са достатъчно леки, ако даскалът обясни това, което Оруел не е казал директно. Между другото, това би трябвало да е смисълът на часовете по литература, не да караш децата да се пънат да мислели самостоятелно, за да открият топлата вода, не и да им обясняваш какво искал да каже авторът, демек какво е вода и как става топла, като се стопли.

  41. 42 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7389 Неутрално

    Който се интересува,ще прочете всичко стойностно и от последните години.Който не се интересува и задължителните неща няма да прочете.

  42. 43 Профил на murttle
    murttle
    Рейтинг: 948 Неутрално

    Да се включва Георги Марков в училищната програма си е чиста проба идеологически ход. Като автор той не би могъл и да мечтае да се мери с Радичков, Стратиев или Константин Павлов. Много, много постен в сравнение с тях и едва ли ще "запали" децата по четенето. Всъщност, всички знаем, че всяко четиво, колкото и да е добро, бъде ли обявено за задължително от вкочанясалата наша образователна система, на момента губи очарованието си и се превръща в досадна тежест. Проблемът не е само списъкът с автори, но и начинът, по който се поднася материалът.

  43. 44 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    Ето още един подход: махнете всичко от програмата. По принцип е абсурд произведение да се "изучава" от учебник. Четеш-мислиш-възприемаш.

    Да се направи един голям списък и ученика да вземе нещо от него и да пише есе с референции.

    А историята на Паисий Хилендарски не е история, тя е исихастки манифест, в който авторът ту влиза, ту излиза от историческото и говори най-вече за вътрешните качества на народа, не за събития, не и в човешки план.

  44. 45 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 605 Разстроено

    Чудомир. Неизучаван преди 10.11.89, неизучаван и след това. Неудобен преди 1989. Неудобен и след това!

  45. 46 Профил на chudomor
    chudomor
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Радичков е моя фаворит. В далечната 73-та или 74-та имаше практика в края на учабната година, преди ваканцията, да се дават списъци с препоръчителните автори за следващата учебна година. Предстоеше ми лято край Осъма в Троян, но реших преди ваканцията да прочета нещо. Почнах напосоки с Радичков.
    През ден взимах по две книги от библиотеката, прочетох всичко с което тя разполагаше, Радичков буквално побърка 16 годишния юноша в мен. Никой друг автор не е откривал пред мен толкова живот във всяка тревичка и песъчинка около нас, толкова мъдрост и човещина в нас, които газят тревата и пясъка по пътищата ни. Това беше най-хубавото ми лято, под знака на неговото слово.

    От идиоти отговор не чакам
  46. 47 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    "Йордан Радичков: ключ към цял друг свят, нашият бивш бъдещ нобелов лауреат."

    Би могъл да е бъдещ Нобелов лауреат, само ако е жив, а за бивш не е /ама, да не се заяждаме/
    Днес Дневник е на нескопосана литературна вълна

  47. 48 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Тъжно ми е от това 4е българският у4еник в името на патриотизма все о6те изу4ава Ботев и Вазов.Ми тези двамата автори не дават ни6то освен сух национализъм и оби4 кум мату6ката.Не само 4е трябва да се изу4ават съвременни автори но селекцията от материали задължително трябва да съблудава съпоставимост със съвремения бит, естети4ески вну6ения и об6тествена реалност.Не вси4ко в България е само българско.Да се наблегне малко или много над глобализма независимо дали ни харесва или не.Светът се развива в друга плоскост.Об6тествата все по ве4е се освобождават от примката на националната хомогенност.И би било редно една подобна идея да е застъпена в у4ебната програма на у4еника.Пи6а без да съм запознат с програмата.Ако съ6тествува идеята е ОК.

    ne mutlu türküm diyene.
  48. 49 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#48] от "hasanço":

    Ботев не е бил много влюбен в Матушката.

  49. 50 Профил на marrad
    marrad
    Рейтинг: 605 Любопитно

    До коментар [#49] от "usero":

    " Б отев не е бил много влюбен в Матушката''

    Ти да не очакваш агата да изплюе камъчето и да каже директно де го стяга чепика:

    ''...сърце, майко, не трае
    да гледа турчин, че бесней
    над бащино ми огнище:''

  50. 51 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#50] от "marrad":

    а то турчинът от поемата се оказало, че просто "присъствал".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  51. 52 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 687 Весело

    До коментар [#50] от "marrad":

    [quote#50:"marrad"]Ти да не очакваш агата... [/quote]

    Ти пък да не очакваш, че "агата" наистина е ага от Турция?

    Много ме съмняват такива аги, дето хем имат Ъ и Я на клавиатурата, хем пишат доста правилно, но пък сякаш демонстративно и нарочно тук-там пускат някоя грешка и използват шльокавица...
    Че и лафа за "матушката" не са забравили толкоз години край Босфора...

    Много проекти, много чудо.

  52. 53 Профил на heavymetal
    heavymetal
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Не бих се ангажирал с препоръка за конкретни автори, защото мисля, че ще бъде доста субективно, но аз също мисля, че обучението по литература се нуждае от тотална реконструкция. Необходимо е преразглеждане не само на изучаваните автори, но и на начина, по който се прави това. Винаги съм смятал, че основната цел на този учебен предмет би трябвало да бъде четенето! Да се намери начин всички деца да прочетат всички произведения. А в час просто да ги обсъждат заедно с учителя в съвсем свободна форма. Да питат, да разказват впечатленията си от прочетеното...
    В момента какво е? Пет процента са чели творбата, останалите хабер си нямат. Учителят си рецитира разработките на критиците, никой не го слуша. Накрая се стига до някакви "теми", които са или преписани, или назубрени. Смисъл? А, да, нова порция бисери всяка година...

    Who Is John Galt?
  53. 54 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    Агресивен текст. Без да оспорвам достойнствата на предложените "нови" класици, бих отбелязала, че Йордан Радичков се изучава отдавна, а не бях убедена в компетентността на автора да определя какво е литература и какво история. Цялата драма тези дни се вихри около текст под сто страници от 18 век, колко подобни има на български език?

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  54. 55 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#51] от "abdelhaqq":

    Представител е бил.

    Това по Цветанов - на въпрос срещу кого се е бил Ботев отговори "срещу турските представители".

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  55. 56 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2523 Неутрално

    Добре е съфорумците да попрочетат прозата на Ботев, та да видят каква "обич" тече към "матушката"! А Вазов си е променил основно отношението към Русия след 1916г. Смятам, че това също е необходимо учениците да знаят, щото и аз съм плод на "образователната система", която се чуди как да ни заблуждава с патриотизъм, който винаги ни отвежда до "любовта към Русия"!
    Както каза Лозан Панов - #Стигатолковаповече#!
    Ако не беше любовта на Русия към топлите морета, Босфора, проливите, никога нямаше да бъдем "освободени", та да плащаме повече от 130 години освобождението си!
    Платено и надплатено многократно.

  56. 57 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#48:"hasanço"]Тъжно ми е от това 4е българският у4еник в името на патриотизма все о6те изу4ава Ботев и Вазов[/quote]

    Все по-тъжно ще ти става, защото започваме да си припомняме и разни други подобни, от които пък на редица твои единоверци им е било доста по-тъжно, макар и за кратко.


    [quote#48:"hasanço"]съпоставимост със съвремения бит, естети4ески вну6ения и об6тествена реалност[/quote]

    Докато Турция се обръща към Османизма, няколко века назад?


    [quote#48:"hasanço"]Не вси4ко в България е само българско.[/quote]

    Имаш грешка - не всичко ИЗВЪН България е българско.


    [quote#48:"hasanço"]Об6тествата все по ве4е се освобождават от примката на националната хомогенност.[/quote]

    Кои общества? Турското от тях ли е?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  57. 58 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#56:"Alexander97"]Смятам, че това също е необходимо учениците да знаят[/quote]

    Да, но това означава да се разшири изучаването на Ботев, а не да намалее, какъвто е натискът.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  58. 59 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2523 Неутрално

    Не смятам, че е натиск. Това е мнение, предложение.
    Перото на Ботев не е само поезия, а това повечето българи не знаят. Прозата му е не по-малко гореща!

  59. 60 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#59:"Alexander97"]Прозата му е не по-малко гореща! [/quote]

    Ми айде да я включим и нея.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  60. 61 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#54] от "etty1":

    Ети, Паисий сам е определил, че трудът му е История на българите, че е и я е обогатил със славянски привкус, но само заглавно, поради неясни и нему завсимости.
    Затова е добре мястото и да е в часовете по история, а от литературните часове има още какво да поискаме..., че и да изучим.

  61. 62 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#58] от "galio":

    Не е ли Ботев, че както и Благоев, един първичен комунист, като двамата са и родоначалници на тази дива религия, която днес пост комуноиди и нео подобни образци, назовават системно, сочейки днешните изменения, не като див пост комунизъм, а като див капитализъм, наливайки нарочно вода в пропагандната война в полза, не на икономиста-двойкаджия, а на КГБ ченгето Путин?

  62. 63 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#61:"convince"]славянски привкус[/quote]

    Славянският привкус идва отпосле.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  63. 64 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    До коментар [#62] от "convince":

    Зависи от прочита.

    Времената са други - тогава младите хора търсят идеали, не чакат новия айфон.

    Всички личности , оставили следи в историята ни, са "някакви". Анархисти, комунисти, консерватори, по сегашни мерк и -националисти, милитаристи, всякакви -исти.

    Неразбираемо за настоящите времена, нали?

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  64. 65 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2115 Весело

    До коментар [#61] от "convince":

    И да и не. Въпросът е пропаганден. Не всеки текст, съдържащ думата история в заглавието, е такъв, както понякога тези, които не го съдържат, са. Според мнозина уважавани от мен български професори (предимно от началото на миналия век) паисиевата история е литературен текст. Отворена съм за нова формулировка, но не по начина, по който се налага в момента.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  65. 66 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#64] от "galio":

    Неразбираемо е как едни престъпници по рождение и унаследеност го превърнаха в знаме както се случи и със Смирненски, а после и с Вапцаров, като последния бе заслепен до степен да стане и дистрибутор на оръжие, взрив и условия за атентати.
    Зловонието е толкова голямо, че засенчва всякаква литературност, свеждайки нещата до червеи след разстрели...

  66. 67 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 823 Неутрално

    [quote#55:"galio"]представител [/quote]

    направо акредитиран дипломат ще да е бил турчинът по нашенско.

    представител на бея, който е
    представител на султана, който е
    представител на пророка, който е
    представител на Аллах.

    как ги представят само...

    בני אתה אני היום ילדתיך
  67. 68 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#65] от "etty1":

    Няма спор, че текстовете на Паисий са литература, разбрана като история поднесена четимо.
    Въпросът е защо достойнства на десетки други бе пренебрегната, а бяха насърчени тези, които религиозно се бяха вплели в една екзалтирана от престъпления съвременност и естествено бяха забравени или минаващи за второстепенни.
    Няма да изброявам...
    Блюдолизма към съветско-руското достигаше до неописуеми патологични върхове, непостижими за други народи...

  68. 69 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    До коментар [#68] от "convince":

    Точно това няма никакво отношение към Паисий, той е (почти) единствен за своето време в литературната ни история. Затова е целият ми патос.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  69. 70 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#64] от "galio":

    Проявявам разбиране, защото схващам, че желанието за прочит на думи, където айфон, би било добре да бъде заменено с ескадрон...
    Казашки ескадрон с извадени шашки, нали?

  70. 71 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#69] от "etty1":

    Е и това ако хвърля светлина, да.
    Но трудът му е така или иначе пристрастен, а това е литература вече, с хиперболите си, а не с достоверноста си.
    Показвайки, че времето на историческата ни памет е нарочно приповдигана периодично.
    Последно от дъщерята на Живков!

  71. 72 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Весело

    До коментар [#70] от "convince":

    Болен русофоб

    Не, на Колев ескадрона.

    Човек, лекувай се.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  72. 73 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1919 Весело

    [quote#13:"veselakoleda"]Накараха ги с тези безумни учебници да намразят и литература, и история и български език.[/quote]
    Спокойно, то се връща... На стари години ще ги гледат илитерати.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  73. 74 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4137 Неутрално

    [quote#28:"Sars Saraktos"]За другите да, ама точно пък Георги Марков. Чел съм му "Репортажите" скришом по време на комунизма[/quote]

    Ха ха ха!!Ей , ама как лъжете! И то от позициите на уж антикомунист! Чел ги скришом! Щото ако ги беше чел открито народната власт щеше да те гони , нали?
    Спомняш ли си кое беше издателството , издало "Репортажите" по време на комунизма?
    Ха ха ха!

  74. 75 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Неутрално

    [quote#66:"convince"]Неразбираемо е как едни престъпници по рождение и унаследеност го превърнаха в знаме[/quote]

    Неразбираемо ли?

    "Що ме си, майко, продала

    на чуждо село аргатин:

    овци и кози да паса,

    да ми се смеят хората

    и да ми думат в очите:

    да имам баща войвода

    над толкозмина дружина,

    три кази да е наплашил,

    да владей Стара планина,

    а аз при вуйча да седя -

    при тоз сюрмашки изедник!

    копилето му да бавя;

    час по час да ме нахоква,

    че съм се и аз увълчил,

    че човек няма да стана,

    а ще да гния в тъмница,

    и ще ми капнат месата

    на Кара баир на кола!...

    Проклет бил човек вуйка ми!

    Проклет е, майко - казвам ти,

    не ща при него да седя,

    копилето му да бавя

    и крастите да му завръщам.

    Яли ги свраки и псета!

    При татка искам да ида,

    при татка в Стара планина;

    татко ми да ме научи

    на к’ъвто иска занаят."

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  75. 76 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 388 Неутрално

    [quote#11:"hmc12310991"]Кой всъщност е този господинчо,за да раздава постулати кой е повече и кой по-малко от Алеко ?Дневник,бихте ли ме светнали с какво се е прочул г-х АЛЕКСАНДЪР ШПАТОВ,та дефилира по страниците ви.[/quote]

    Александър Шпатов

    Александър Шпатов е роден през 1985 година в София. Завършва Американския колеж и право в Софийския университет „Свети Климент Охридски“. След 2005 година публикува няколко сборника с разкази - „Бележки под линия“ (2005), „Разкази под линия“ (2008), „Календар с разкази“ (2011), „#НаЖивоОтСофия“ (2014). За „Бележки под линия“ получава наградата за литературен дебют „Южна пролет“, а за „Разкази под линия“ е номиниран за наградата „Хеликон“.

    Сиреч, още един "жив класик", станал такъв още преди да навърши 30. Вероятно дефилира тук най-вече поради факта, че е завършил Американския колеж.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  76. 77 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1919 Любопитно

    [quote#64:"galio"]Всички личности , оставили следи в историята ни, са "някакви". Анархисти, комунисти, консерватори, по сегашни мерк и -националисти, милитаристи, всякакви -исти.

    Неразбираемо за настоящите времена, нали?[/quote]
    Напротив — напълно разбираемо е и дава чудесно обяснение че сме на опашката на Европа, защото между тези личности няма икономисти, учени (имате десет секунди да кажете двете имена на откривателя на Лактобациликус Булгарикус), съзидатели по принцип. Един самоук архитект и братя Георгиеви дето са искали техническо училище, ама им променили завещанието... Българина го влече да гледа юнаци щото чака те да му оправят живота, ама иначе самия той... "За разбойник, айов, са иска дупе, ама яко дупе а не тричаво, като моето и твоето!"

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  77. 78 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#76] от "Репей":

    е, стига с тая теория на конспирацията вселенска. шпатов си е модерен писател, иска да е видим, изказва се, темата е свързана с професионалното му поле.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  78. 79 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 660 Гневно

    А на всички, дето слагат минуси на Ботев, да ви изсъхнат ръчичките!

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  79. 80 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#78] от "abdelhaqq":

    Дразни това, че тук се дават становищата само на такива, дето искат "модернизиране" на учебния план по литература. Горе доста хора се възторгват от Радичков. Аз на възраст 10-12 години четох "Ние врабчетата". Умрях от скука и тъпня и нищо не помня. Що пък не влезе в учебния план "Следите остават" на Павел Вежинов? В 6-7 клас я четох и препрочитах с огромно удоволствие. И сега си спомням сюжета.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  80. 81 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#80] от "Репей":

    ами дясно-либерална медия, какво толкова странно, разбираемо е, че ще дават изява на гласовете за "модернизиране".

    בני אתה אני היום ילדתיך
  81. 82 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#81] от "abdelhaqq":

    Не искам да обсъждам що за медия е, защото ще трябва да напиша неща, които ще ме пратят на баня директно за 1 месец.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  82. 83 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Много добра статия!
    Най- после трябва да престанат псевдореформите на всеки нов министър (най-голямата реформа е да преместим едно произведение от 6-ти в 9-ти клас!!!) и

    образованието от зубрене и повтаряне на чужди малоумия, каквото е сега, да се превърне в насърчаване на децата да са любопитни към света и да МИСЛЯТ.

  83. 84 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Тук цялото Министерство се е регистрирало да слага минуси на хората , които искаме децата да четат и да се учат да мислят.

    Предлагам на всеки държавен служител - трол да му се увеличи заплатата!

    хахахахаххахахах

  84. 85 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4137 Неутрално

    Ха , колко минуси съм събрал за постинг №74. Някой може ли да ми каже защо е натиснал минус , защото съм нарекъл Sars Saraktos лъжец? Ами лъжец е , защото "Задочни репортажи" на Георги Марков не са издавани през времето на социализма. Тогава беше абсолютно невъзможно , немислимо да се издават такива книги. По това време "Репортажите" се излъчваха по радио "Свободна Европа" два пъти в седмицата на къси вълни 13 и 16 метра щото на по-дълги вълни предаванията се заглушаваха. Но не всички радиоприемници имаха този диапазон на вълните и затова много малко хора можеха да слушат това радио.
    Sars Saraktos лъже и то подло , защото от позицията на един уж антикомунист иска да представи това велико произведение на Георги Марков като " плоскоумно и повърхностно", за да бъде по-достоверен. В "Репортажите" Марков много увлекателно и със съвършен стил, който може да бъде достъпен само на велик писател, рисува живота в комунистическа България под формата на есета , описващи отделни характерни за режима случки на които той е бил пряк свидетел. Четивото е много увлекателно и се чете като интересен роман. Препоръчвам на младите да потърсят книгата и да я прочетат. Ще добият реална представа какво е представлявала България по време на социализма.

  85. 86 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#72] от "galio":

    ЧОВЕК трудно приема умственота си недоразвитост, а като стаа въпрос за народ, като събирателно понятие за обобщеност, въпроса става мащабно монументален в неподозираните си стихии. Подобни на ураганно бедствие, не само за коментирания от теб, а за вредата, която нанася на цели географски региони, като едно дълго продължаващо нестихващо бедствие!

  86. 87 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4137 Неутрално

    Един българин ще има сериозни пропуски в знанията си по съвременна история на България , ако не е чел следните книги:
    1.Записки по българските въстания от Захари Стоянов
    2.Строители на съвременна България от Симеон Радев
    3.Стефан Стамболов и новейшата ни история от Димитър Маринов
    4.Задочни репортажи от Георги Марков
    5.Убийствено червено от Христо Троански
    6.Следеният човек от Веселин Бранев
    Най добрата алегория на комунизма , много по-добра от книгите на Оруел е "Чайки далеч от брега " от Евгени Кузманов
    Книгите , които съм номерирал трябва задължително да се изучават в средните училища.

  87. 88 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1117 Неутрално

    До коментар [#80] от "Репей":

    Ми така са ти я "преподавали" - като изсмукана от пръсти глупост, а книжицата си я бива.

  88. 89 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    [quote#10:"spiegel"]Радичков мисля, че се изучава, както и Ивайло Петров и Хайтов, но май твърде рано. [/quote]Аз завърших през 90-те и тогава нито един тези не ги изучавахме. Май най-съвременния беше Пеньо Пенев. А "Хайка за вълци" на Ивайло Петров я четох след като завърших и наистина ме впечатли.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  89. 90 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    [quote#36:"hmc12310991"]Творчествата на Христо Калчев...Боже,слез си прибери вересиите![/quote]Че не е класик, не е. Но по принцип повечето български писатели са интересни не толкова като писатели, а като очевидци и един вид антрополози на българското общество от конкретен исторически период. Т.е. изучавайки ги ние научаваме малко повече за себе си като общество. Калчев е донякъде интересен като (не съвсем достоверен и непредубеден) свидетел на една епоха - бандитското безвремие на 90-те.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  90. 91 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    [quote#36:"hmc12310991"]Творчествата на Христо Калчев...Боже,слез си прибери вересиите![/quote]Другото е, че Калчев е от малкото успешно продавали се български автори. Може да се изучава как го е постигнал този трик. На Запад има отделни часове по creative writing, които по правило са избираеми, а не задължителни и се учат в по-големите класове. Там е мястото да се прави литературен разбори. Калчев като комерсиален автор би представлявал интерес, но следва да е по-желание, а не задължителен.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  91. 92 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    [quote#43:"murttle"]Да се включва Георги Марков си е идеологически ход. Като автор той не би могъл и да мечтае да се мери с Радичков, Стратиев или Константин Павлов.[/quote]Стойностни български автори почти няма. Под "стойностен" разбирам някой, който ако го преведеш би имал възможност да мери сили с Зола, Дикенс, Сервантес, Толстой, Гогол, Маркес, Стайнбек, Ремарк. Или поне с Орхан Памук и Халед Хосеини.

    Нямаме такива. Което не е срамно - много нации нямат.

    Както писах горе - нашите автори са интересни за нас като очевидци на конкретна историческа епоха. Чрез тях можем да научим повече за нас като общество. Та от тази гледна точка Марков е интересен, а не защото е литературен гений.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  92. 93 Профил на gorid
    gorid
    Рейтинг: 551 Любопитно

    Освен Георги Марков задължително четиво в горния курс трябва да станат Георги Коритаров, Иво мИнджев ,Азис , Лютви Местан, Хюсеин Хафъзов, Касим Дал... Защо бе ,"родолюбци" не ги споменавате ???...

  93. 94 Профил на Синовете на лейтенант Шмид и Решетников
    Синовете на лейтенант Шмид и Решетников
    Рейтинг: 2442 Весело

    Също много е важно да се изучава Достоевски. В крайна сметка той се изучава и в университетите на запад.

    И да знаеш, Минке, че последният комунист на планетата ще умре в България. Даже когато в Съветска Русия няма да има нито един жив комунист. Какъв народ сме, Минке, какъв народ...
  94. 95 Профил на WOI
    WOI
    Рейтинг: 1149 Неутрално

    [quote#6:"majorman"]Винаги съм се дразнел на количеството Вазов в програмата. Творчеството му има висока стойност от гледна точка патриотизъм, но като литературна стойност не е дори в топ 10 на най-добрите български автори. А пък колко световна класика (в т. ч. съвременна) се изпуска заради задълбаването във Вазов направо не е истина[/quote]

    Напълно съм съгласен! Програмите по литература у нас наблягат прекалено много на тесногръдата провинциална патриотарщина в стил XIX век, за сметка на просвещението и критичната мисъл.

    “Better racy and sexy than racist and sexist!”
  95. 96 Профил на uhh26375027
    uhh26375027
    Рейтинг: 225 Весело

    До коментар [#92] от "Николай Николов":

    Николайчо,мамин глупостта е заразителна,не я разпространявай,моля те.Убеден съм,че съм чел много повече от теб и затова не мога да не ти отговоря.Имаме страхотни автори,поети и прозаици ,на нивото на тези които споменаваш ,че и по-добри.Един Ремарк е сантиментален и полубулеварден автор например,а само в гениалния "До Чикаго и назад" можеш да научиш ВСИЧКО за Америка без да си стъпвал там.Да не говорим за суперскучния и досаден натуралист Зола.Момче,имаш много да учиш.Големите държави винаги пробутват своите писатели напред,за разлика от нас,които не цениме гении като Чудомир например,доста неудобни и навремето и сега...За разлика от него ни се предлага второ-и трето качество западен хумор...

  96. 97 Профил на uhh26375027
    uhh26375027
    Рейтинг: 225 Весело

    Наскоро препрочетох и Сервантес и мога да кажа от съвременна гледна точка че е ужасно старомоден и скучен.Има зрънце гениалност в някои от диалозите между Санчо Панса и дон Кихот,но само толкова.Йовков,Алеко,Чудомир,Ботев,Яворов,Вапцаров са световна класа,а тове че ти не си ги чел не оправдава неграмотното ти изказване.Темата е обширна ...

  97. 98 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#82] от "Репей":

    е, страдайте заради "праведната Ви кауза", после ще капитализирате "банята" си. аз защо не пиша към-и-във в-к "дума". просто не се пъхам там, където чистоплътността ми казтва да се припарвам.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  98. 99 Профил на rrrrrr
    rrrrrr
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Тук ще припомня един великолепен текст на Бойко Ламбовски:


    Вехтият Вазов и тъпаците


    Не съм сигурен, че Вазов се е надявал на толкова страстно отношение близо 159 лета след рождението си (27 юни 1850 стар стил).

    Че е вярвал в една своя бъдеща христоматийна каноничност, това да. ("И мойте песни все ще се четат". Но че упреците в старомодност ще го следват и през XXI век няма как да е предвиждал. (И Пенчо Славейков, и Кирил Христов, и кой ли още не са го намирали старомоден още преди цели стотина и кусур години.)

    Има известна непреходност в тази старомодност, направо удивително.

    На тазгодишните кандидатски изпити по литература след 7 клас за елитни училища се падна преразказ на част от "Под игото". Ученици и родители изроптаха; било трудно, архаично, неразбираемо.

    Както изроптаха миналата година, когато се падна съвременен автор - Деян Енев и разказът му "Заложна къща". Пак било трудно, пак откъде накъде, пак не дали каквото трябва...

    Сякаш целта на изпита е на всички да им е лесно и приятно, всички да са доволни и да се усмихват след края му като куклата Барби, прозряла вселенската хармония още на молекулярно ниво. И сякаш изпитът не е състезание, в което човек влазя за усилие, а за комфорт, ако е позволено дидактично да перифразираме един друг класик от онова време. (Така хаджи Генчо поучава невръстен питомец, комуто опиня ушето с педагогическа цел, докато поучаваният писка: "Боли, дядо хаджия! Оле-ле, ушенце, оле-ле! Дядо хаджия, боли ме!

    - А защо те аз бия, ако не за да те боли? Аз те бия да те боли, а не бия те, да ти е сладко..." - наставлява го хаджията.("Българи от старо време" - Любен Каравелов)

    Мисля, че Вазов неслучайно често е възел на противоречията
    в образователните, културните, обществените, дори политическите страсти на страната. Ту се чуе как н'ам си кой министър искал да маха "Аз съм българче" от читанките и будни граждани се завъзмущават, ту разочаровани вопли обкръжат в печален хор телевизионния избор на "Под игото" за любим роман, ту Вазовите творения станат повод да се каже, че е остаряла цялата програма по литература. Това последното изтъкна шефката на катедра "Българска литература" в Софийския университет проф. Милена Кирова. Според нея сега учениците изобщо не разбирали "Под игото". По този повод тя призова за допълнително помагало от речников тип за Вазов, а и да се учат по-съвременни автори, които да съответстват на интересите на младите.

    Помагало ли - защо не. Но не вярвам, че осъвременяването на програмата ще захласне учениците по четивата, нито че ще измъкне за ушите хуманитарното ни образование от тресавището, където то бавно отъва.

    Комуто е създаден и възпитан интерес, томува ще са интересни и архаизмите; нещо повече - тъкмо архаизмите ще са му често и най-любопитното в текста. Те са нюанс, щрих, свежест в езиковата изразителност, те са възможност за надзъртане в друг манталитет - хем отдалечен, хем роден и така неизличимо свързан с днешното тук и сега...

    А у когото такъв интерес липсва, томува досадно ще е да чете и инструкции как да се пази от слънчево изгаряне - ще ги предпочете като комикс.

    Истината е, че този интерес намалява. И това се вижда най-добре в частните ВУЗ-ове. Студентите не щат да учат за Вазов и Яворов, а щат да печелят добре, като завършат. Лично аз не смея да ги упрекна - тям са по за подражание потомците на Илия с хотелите, макар да не знаят за баба Илийца с кола, отколкото даскалите, които знаят, но това не им помага успешно да връзват двата края.

    Архаичният език с тези процеси няма нищо общо. То е измислен проблем. Нито Гьоте, нито Сервантес пишат като сценаристи на ток-шоу, но ги учат в училища и университети, защото са лице на силни езици и нации.



    А знаете ли как се чете Шекспир в оригинал? И какво значат думи като abysmal, betwixt, hoax, demise и цял куп още такива? Не знаете. И аз. И англичаните не знаят. Всеки любознателен обаче може да научи. От това усилие Шекспир не става по-малко Шекспир.

    "Вие сте по-щастливи, защото четете Шекспир в превод на Пастернак, а не в оригинал" - беше въздъхнал англичанин пред руснаци на литературна проява. Можем да го отнесем и за нас си - ние четем (и поставяме) Шекспир в превод на Валери Петров, което е високохудожествено. Но никой не се отказва от Шекспир в родината му по причина на ретро езика.

    Образованието е такова нещо, че може лесно да сменя приоритети. Една силна власт може да стори така, щото да се учат най-вече основи на марксизма-ленинизма, да се наизустява Декларацията за независимостта или да се решават интегрални уравнения. Една слаба власт може и да загърби образователните стратегии и да остави нещата на самотек - всеки слой да учи каквото си ще и каквото му върши работа: богатите ще си правят колежи за управленски умения и финансово менажиране, а бедните ще се учат да шият, да изчукват калници и да сервират в школа, направени пак от богатите. И двете неща вършат работа за живота; той не се свършва току-така.

    Само че лека-полека в тор за чужди хумус ще се превърнат първо литературата, сетне езикът, а най-накрая и биологията в нейния най-пряк етно-смисъл.

    За такъв финал Вазов с неговите песни вече наистина няма да е особено актуален. По-подхожда, хем отговаря на повика за съвременност нещо от по-близки години:

    ... И тъпакът ще роди тъпак, който ще роди тъпак,

    и правнукът на тъпака ще ми се надсмее... (Румен Леонидов)

    Утешително в случая е, че и тъпакът, и правнукът му са също литература; без нея дори надсмиването не оставя знаци - ни архаични, ни никакви.

  99. 100 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Първо да кажа, че познавам творчеството и личностите на всички предложени от 70-те години. Мнението ми е, че Константин Павлов, Георги Марков, Станислав Стратиев и Виктор Пасков са доста спорни като автори от гледната точка на изучавани от средния курс. С какво ще привлекат интереса и ще обогатят личностите им. С висок стил и майсторско слово? С оригинални сюжети или архитипове, които могат да ги вдъхновят и бъдат житейски пример? Или с историческите ретроспекции за времена, които са толкова омерзителни и противоречиви и повече политизирани.А защо не Тончо Жечев, Блага Димитрова, Димитър Коруджиев, Драгомир Асенов или Иван Радоев?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK