Не е толкова важно какво ще се чете, а как ще се разбира

Не е толкова важно какво ще се чете, а как ще се разбира

© Анелия Николова



Покрай готвената промяна в учебните планове по литература се разгоря и поредният скандал-дебат за това какво трябва и не трябва да четат българските ученици. Дали това обаче е основният въпрос? В допълнение към вече казаното и от двете страни, струва ми се, че има три други проблема, които са далеч по-важни. Ето ги накратко.


Първо, налице е напълно сбъркана посока на комуникация по веригата министерство на образованието-учителска гилдия-гражданско общество-интелектуалци. В момента тя е обърната отгоре-надолу: министерството нарежда, учителите опонират, интелектуалците изобличават. А трябва да е точно обратното: интелектуалците да предлагат промени, учителската гилдия да ги превръща в работещи решения, министерството да ги парафира.


Второ, няма особено значение какво ще се чете – това е по-скоро формален въпрос. Същинският въпрос е колко от това, което се чете, се разбира от учениците и като се разбира, какво искаме да породи то у тях. Дори и в учебната програма да има само Ботев, това не означава, че след завършването на училище младите хора ще обичат България повече, отколкото ако не са прочели и ред от класиците. Любовта към родината не се създава с четене на книги за родината и самият Ботев е доказателство за това.




Аз смятам, че българското училище трябва да има и тази функция – да създава национална идентичност. Да, обаче нито министерството на образованието, нито Главният застъпник на българщината ни дават ясен отговор каква е тази желана национална идентичност. Ако идеята ни за българското ще е само в миналите работи – лошо. В крайна сметка, българското е най-вече тук и сега, то не е само памет, но още повече отношение с една сложна и променяща се реалност. За да стане пълноценен българин, младият човек трябва да има инструмент за разбирането на тази реалност.


Именно такъв инструмент може да даде доброто образование по литература и затова е смислено да го има. Всеки класически текст съдържа някакво общо между миналото и настоящето, затова и става класически. Поради което и твърдя, че проблемът не е в четенето, а в разбирането. А разбирането е пренос на прочетеното върху онзи, който чете. Този пренос трябва да се създава и подпомага в училище – от неволите на Ботев към днешните ни неволи, които са общо-взето същите.


Третото няма отношение към горните две неща, но е важно. Всяка необмислена промяна в учебните планове засилва корупцията в и без това корумпираната ни обществена среда. Нямам предвид подкупи и пр. Имам предвид бизнеса с печатането на учебници, който е мощно стимулиран от всяка подобна промяна, както и непряко свързания с него бизнес на частните уроци, процъфтяващи в създавания хаос.


Та като се започва промяна в началното и средното образование, тя нека освен формална, да бъде и есенциална: т.е. нека си зададем по-съществените въпроси каква е националната идея, която се преподава в българското училище, и как то помага на един съвременен млад българин да разбира света около себе си. Другото е тупане в гърдите и елитарности.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (65)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9085 Неутрално

    Първо, министерство на образованието или ще направи от учителите чиновници, или ще им даде свобода да преподават - среден път няма !
    Второ, има много голямо значение какво ще се чете – и това не е формален въпрос, а има голямо значение и начинът на представяне !
    Третото, с промяна в учебните планове няма засилване на корупцията- тя е добре работещ механизъм,като започнем от авторите на учебници,издателствата, разпространението и стигнем до частните уроци и де факто платеното образование.
    Но всички тези неща нито могат да бъдат обсъдени , нито реформирани в рамките на два-три месеца.

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире
    VR|46 ДНЕВНИК с нова визия менте=ЛИТЕКС с тире
    Рейтинг: 1198 Неутрално

    Да попитам - с какво махането на едни автори и произведения ще допринесе за качествено подобряване на образованието? Проблемите са други - ниски заплати на учителите които рефлектират върху отношението им към работата, липсата на връзка между училищата и бизнеса и др.

  3. 3 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Аз пък мисля, че и тази редакция на редакцията не е най-важното, което трябва да бъде казано по темата.

    Най-важното е, че ролята на училището е да разпалва интерес към израстване (физическо, духовно, каквото-такова), да развива вече създаден такъв и да формира някакви базови понятия необходими за вписването на децата в обществото.

    Че е добре да има ясна стратегия - добре е.

    Но и най-добрата стратегия ще умре голичка ако няма кой да я реализира.

    Подборът и поддръжката на учителите е онова, което има най-негативен ефект върху възпитанието на младите.

    Корупция при учебниците винаги е имало и вероятно пак ще има, освен ако не се започне борба с корупцията на всички нива, което излиза далеч извън ресора на образователния министър. (а, че това е по-правилен подход по принцип е друга тема)

    Просто казано - не мислете съдържания и програми. На локално ниво така или иначе всеки си прави каквото си иска.

    Дайте свобода (правна и материална), стимули и контрол на учителите и резултатите ще бъдат по-бързи и по-добри от всякакви стратегии!

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3045 Неутрално

    Да пропуснеш в историята за 5 и 6 клас да се изучават средните векове и континента Европа,това е безхаберие.

  5. 5 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 708 Неутрално

    Заглавието е чиста глупост. Всъщност и цялата статия, защото тя точно отговаря на заглавието. Защото колкото и да си умен, ти не можеш да разбереш от написаното нещо друго, освен каквото е написано. И няма как да разбереш нещо истински и вярно за Левски и за Яворов, ако тях ги няма в учебниците по история и по литература или ако в тях е писано, че Левски е бил терорист и че правилно е осъден и обесен, а за Яворов пише че, например, бил символист, въпреки такива негови творби, като Градушка, На нивата, Арменци, Заточеници и така нататък.

    Всъщност авторът не смее да се обави открито, че той на практика защитава тези, които искат да пренапишат българската история в изгоден на съвременната, водеща фундаменталистка и империалистическа политика Турция. На страната на такива ренегати, като тези, които се опитаха да отрекат Баташкото клане, макар костите на избитите и днес да могат да се видят от всички.

  6. 6 Профил на Никола Георгиев
    Никола Георгиев
    Рейтинг: 524 Неутрално

    "Когато в Русия говорят за патриотизъм, знайте, че някъде нещо са откраднали."
    Важи за всички пост-соц държави.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  7. 7 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    Моите наблюдения недвусмислено показват, че онези, които са се обучавали по "патриотична литературна програма" в училище, сега масово четат вестник "Телеграф" (и вероятно само него).
    Вижте хората на по 50 години какво държат в ръцете си сутрин и ще се убедите и вие.

    ЦАЦАта се вмирисва откъм главата
  8. 8 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#5:"glog"]няма как да разбереш нещо истински и вярно за Левски и за Яворов, ако тях ги няма в учебниците[/quote]
    Пази боже да знаеш само онова, дето го пише в учебниците

    ЦАЦАта се вмирисва откъм главата
  9. 9 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До ден днешен престъпленията на комунизма липсват в учебниците, липсва и зловещата роля изобщо на Русия в българската история и съдба ... а тези знания обясняват в голяма степен причините за сегашното ни състояние, и пътищата към по-доброто ни бъдеще !
    Това е ГРАМАДНАТА ВИНА на образованието ни през последните 25 години !
    Отделно от това, обществото /чрез заплати и изобщо чрез отношението си/ УНИЗИ учителското съсловие, и преди да се поправи това, не зная какво /и на какво отгоре/ очакваме от учителите ...
    Без решаване на горните проблеми, е все тая кое стихотворение или автор се /не се/ учи в класовете !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  10. 10 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#9:"роджър"]на Русия[/quote]
    На СССР всъщност.

    ЦАЦАта се вмирисва откъм главата
  11. 11 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    [quote#1:"karabastun"]начинът на представяне[/quote]
    Така е.
    Дори бих казал, че това е на първо място.
    И за съжаление, това не може да се стандартизира и контролира. Освен може би със скрита камера в класната стая...

    ЦАЦАта се вмирисва откъм главата
  12. 12 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 1138 Неутрално

    ... де го чукаш, де се пука ...
    Важно е от учебниците да излезе Алеко ... така и така всички (преобладаващо) са Бай Ганювци, що ни требе да го изучаваме, като си го гледаме - ежедневно, ежечасно ... по вестници, телевизии, радио, в компютъра ... и около нас ...
    НАРОДЕЕЕЕ??????

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  13. 13 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    [quote#10:"keen"]На СССР всъщност. [/quote]
    Имах предвид като сборно понятие ... защото и Царска Русия, и РФ не са ни пожалили ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  14. 14 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    До коментар [#6] от "Никола Георгиев":

    Какво сме откраднали - Ботев ли, Вазов ли, Алеко ли? Или може би Вапцаров (та да има нещо соц.)?

  15. 15 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    До коментар [#5] от "glog": Изразявам пълно съгласие с коментарът Ви- за мен проблемите са точно такива каквито Вие ги описвате!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  16. 16 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1550 Неутрално

    До коментар [#13] от "роджър":

    Те и в момента американците не ни жалят, но нямаме перспективата на времето, за да го разберем. Най-лошото е, че сами си го правим. Нито някой ни е окупирал, нито са ни нападнали (и сега и тогава), просто имаме скапани политици, които за по-добър живот на техните деца, съсипват живота на целия народ.

  17. 17 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    [quote#16:"Лео"]Нито някой ни е окупирал,[/quote]
    Не зная защо така мислиш - и Царска Русия, и СССР по документи съвсем ОФИЦИАЛНО са ни окупирали !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  18. 18 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 927 Неутрално

    Както и да го въртят това държавно образование, простата истина е че търсенето определя предлагането. Ако няма платежоспособно търсене на образовани хора, то и хората няма да се образоват. А за четенето с разбиране е лесно — всички държавни помощи, ще бъдат давани срещу тест по четене с разбиране. Който се справи, получава полагаемото в пълен размер, останалите усещат как едни пари им се изплъзват и си сядат на задника да се дообразоват, та следващия месец да вземат теста и пълния размер кинти. Който иска повече държавни помощи, да полага допълнителни тестове, и да покаже знания. Гарантирам, че по схемата "Който учи ще получи!", след две години ще сме водещи в ЕС по основно образование и базова грамотност. Да и ще имаме водещи постижения в интегрирането на малцинствата.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  19. 19 Профил на Никола Георгиев
    Никола Георгиев
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#14] от "Лео":
    [quote#14:"Лео"]Какво сме откраднали - Ботев ли, Вазов ли, Алеко ли? Или може би Вапцаров (та да има нещо соц.)? [/quote]
    Дебатите дали има или няма "робство", както и забраната върху розовия домат, шкембе-чорбата и кръщенетата се появява, когато на мафията й се ще да забравите за ужасния мониторингов доклад, за убийствата, за липсата на реформи, за мутрокрацията и за това, че инвеститорите си тръгват. Природен закон е, че щом някой бие шумно на патриотизъм, значи се краде здраво, прикриват се гадости или се задават избори.
    А покрай лъжата за заменянето на "османско владичество" с "мирно съжителство" разбрахте ли, че Румъния може да спре да бъде изрично налюдавана от ЕК, защото е отчетен изключителен напредък в борбата с корупцията, тъй като в затвора вкараха министри за цяло правителство?
    Когато има някоя голяма свинщина за прикриване, хвърлят на Ганьо кокала с "турското робство", "баба ванга", България на три планети", "новините на турски" и подобни пропагандни глупости, а Ганьо го гризе и глозга с кеф.

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  20. 20 Профил на stupid_american
    stupid_american
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#9] от "роджър":

    Спокойно. С любимия ти Баце начело на държавата, никога престъпленията на комунизма няма да влязат в учебниците. Едно, че любимият му политик е Тодор Живков. Второ, че не може Баце да тръгне против волята на половината мат'риал. Баце е популист от класа, както се видя за пореден път с оставката на Танев.
    Но вие си му се кланяйте, щото .... "бие" на избори. Колко е хубаво да си от печелившия отбор, нали?

    "Дясна Вена" през 2009: "Viva Chaves! Viva la revolución! Venceremos!" "Дясна Вена" през 2010: "Viva Fidel! Un gran, gran Hombre!" :D :D :D
  21. 21 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    [quote#5:"glog"]той на практика защитава тези, които искат да пренапишат българската история в изгоден на съвременната, водеща фундаменталистка и империалистическа политика Турция.[/quote]

    [quote#5:"glog"] тези, които се опитаха да отрекат Баташкото клане,[/quote]

    Е, няма такива неща в статията! Кой и къде е отричал Баташкото клане??? Чакам отговор с цитати и посочване, тъй като голяма миша тупурдия се вдигна навремето и никой не чуваше другия - точно като да спориш с атакаджия!
    Всъщност малка част от постингите засягат проблемите на образованието - всеки от своята камбанария. Текстовете могат да са тези или онези, но е важно кой и как ще ги поднесе, т.е. - УЧИТЕЛЯТ!
    Дано новият министър на образованието не се нарича Даниел Вълчев! Този, който омерзи българския учител.

  22. 22 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 518 Неутрално

    До коментар [#19] от "Никола Георгиев":

    Едно предателство не става по-малко когато се пробутва покрай друго предателство.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  23. 23 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 1115 Неутрално

    До коментар [#20] от "stupid_american":

    Готин, най-умното, което съм прочел от тебе, е ник-а ти ... плувай си в елементарните си представи за света ...

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  24. 24 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#21:"Alexander97"]Текстовете могат да са тези или онези, но е важно кой и как ще ги поднесе, т.е. - УЧИТЕЛЯТ! [/quote]
    Това не е точно така- ето защо:ЗАКОН ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА доп. ДВ. бр.80 от 16 Октомври 2015г.Отменен с § 6, т. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за предучилищното и училищното образование - ДВ, бр. 79 от 13 октомври 2015 г., в сила от 01.08.2016 г.
    До влизането в сила на глава шестнадесета за финансирането в системата на предучилищното и училищното образование се прилагат съответно разпоредбите на отменения Закон за народната просвета. Чл. 3. Системата на народната просвета осигурява образование според държавни образователни изисквания. Глава втора. ДЪРЖАВНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ Чл. 15. (Ал. 1 отм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.)
    (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания определят равнищата на необходимата общообразователна и професионална подготовка и създават условия за:
    1. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) изграждане на свободна, морална и инициативна личност, която като български гражданин уважава законите, правата на другите, техния език, религия и култура;
    2. задоволяване на индивидуалните интереси и потребности и придобиване на широка обща култура;
    3. усвояване на основни научни понятия и принципи за интегриране на минал опит с нови знания от различни области на науката и практиката;
    4. избор на варианти за подготовка и професионална квалификация според възможностите на учениците и избраното от тях училище;
    5. развитие на материалната, културната и екологичната среда на детските градини, училищата и обслужващите звена.
    Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят за:1. предучилищното възпитание и подготовка;
    2. степента на образование, общообразователния минимум и учебния план;
    3. учебното съдържание;
    4. усвояването на книжовния български език;
    5. системата за оценяване;
    6. професионалното образование и обучение;
    7. придобиването на квалификация по професии;
    8. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) обучението на деца и ученици със специални образователни потребности и/или с хронични заболявания;
    9. учебниците и учебните помагала;
    10. документите за системата на народната просвета;
    11. извънкласната и извънучилищната дейност;
    12. учителската правоспособност и квалификация;
    13. материално-техническата база;
    14. здравното обслужване;
    15. безопасните условия на възпитание, обучение и труд;
    16. научното, информационното и библиотечното обслужване;
    17. едногодишната издръжка на деца и ученици в държавните и общинските детски градини, училища и обслужващи звена;
    18. нормирането и заплащането на труда в системата на народната просвета;
    19. (нова - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) инспектиране на системата на народната просвета.
    Чл. 17. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания по чл. 16 се приемат, както следва:
    1. по т. 2 и 6 - със закон;
    2. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) по т. 9, 12, 13, 14, 15, 17 и 18 - с наредби на Министерския съвет;
    3. (изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) по т. 7, 8 и 10 - с наредби на министъра на образованието и науката, съгласувано със съответните министерства и ведомства;
    4. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г., изм. - ДВ, бр. 74 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г., изм. - ДВ, бр. 68 от 2013 г., в сила от 02.08.2013 г.) по т. 1, 3, 4, 5, 11, 16 и 19 - с наредби на министъра на образованието и науката.
    http://lex.bg/bg/laws/ldoc/2132585473

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  25. 25 Профил на keen
    keen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    До коментар [#19] от "Никола Георгиев":

    Надявам се повече хора да прочетат и вникнат в коментара ти!

    ЦАЦАта се вмирисва откъм главата
  26. 26 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 841 Неутрално

    Най-после статия,която насочва диалога към реалната проблематика,а не към измислени опорни точки или второстепенни въпроси. И дискусията във форума го доказва.

  27. 27 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    [quote#19:"Никола Георгиев"]Когато има някоя голяма свинщина за прикриване, хвърлят на Ганьо кокала с "турското робство", "баба ванга", България на три планети", "новините на турски" и подобни пропагандни глупости, а Ганьо го гризе и глозга с кеф. [/quote]

    Прекрасно поднесено!
    " Да, ама те искат да излязат децата ни необразовани!"
    Патриоти!!!!!!!!!!!!

  28. 28 Профил на Бенк-Бенк
    Бенк-Бенк
    Рейтинг: 825 Неутрално

    [quote#2:"neznaiko.bg"]Проблемите са други - ниски заплати на учителите които рефлектират върху отношението им към работата, липсата на връзка между училищата и бизнеса и др. [/quote]
    -Освен това и ,,скапаната'' материално-техническа база на училищата на повечето места; както и почти никаквата дисциплина на учащите се, вследствие на несполучливото икономизиране на образованието с ,,принципа'': Парите следват ученика.

  29. 29 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    Несъгласния с коментар № 24 , дали изобщо прочете съдържанието му и какво точно разбра от него? Дали е разбрал, че не може всеки учител да учи децата на това, което му скимне по един предмет и че си има държавни образователни изисквания, описани в закон, както и че част от тях е именно учебното съдържание на всеки един предмет, изучаван в българските училища? Промяната на това учебно съдържание става в наредба на министъра на МОН, което пък означава, че е политически обременено и не е обективно, а съгласно политическата конюнктура в един даден отрязък от време, а не съгласно оптимизиране на учебния материал...Добре е да се замислим над това!

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  30. 30 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    [quote#24:"Логика"]ето защо:ЗАКОН ЗА НАРОДНАТА ПРОСВЕТА доп. ДВ. бр.80 от 16 Октомври 2015г.Отменен с § 6, т. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за предучилищното и училищното образование - ДВ, бр. 79 от 13 октомври 2015 г., в сила от 01.08.2016 г. [/quote]

    Така, така. И след като този закон стоеше с цялата си сила на ЗАКОН, защо всички пищят - помощ, неграмотници след 12-ти клас и всяка "газета" се пълни с цитати от матурите?
    Колкото и да се цитира закона, нещата в образованието се свличат неустоимо! Ако ще да го разлепят по класните стаи!!!
    У нас нали има закони с-щу корупцията, кражбите, изнасилването....
    Как се прилагат?
    Важно е /вече сме убедени!/ кой прилага закона!!!
    Продължавай да цитираш точки, алинеи, подзаконови актове!!!

  31. 31 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    [quote#30:"Alexander97"] И след като този закон стоеше с цялата си сила на ЗАКОН, [/quote] Този закон е ДЕЙСТВАЩ закон до 01.08.2016 г. Може това да не Ви харесва, но тогава трябва да се обърнете към НС- то е законодателната власт в България и то създава законите. На мен лично не ми харесва това от него: Чл. 15 1. (изм. - ДВ, бр. 90 от 2002 г.) изграждане на свободна, морална и инициативна личност, която като български гражданин уважава законите, правата на другите, техния език, религия и култура; Считам, че ПРЕДИ да започне с уважението към ДРУГИТЕ, човек ПЪРВО ТРЯБВА ДА УВАЖАВА СЕБЕ СИ- а в училище това става чрез запознаването със основите на собствената етническа идентичност, защото все още България е държавата на БЪЛГАРИТЕ,а не на руснаците, турците, американците, извънземните...

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  32. 32 Профил на ivanof
    ivanof
    Рейтинг: 420 Весело

    Учете математика и физика, там няма идеология ... по принцип. Макар че, ако Б.Б. каже, водата може да започне да завира при 90 градуса, а законът на Ом да е валиден само ако сте си платили тока.

    С извинение, че се отклонявам от темата.
    Между другото - как са учебниците по математика и физика, ако някой знае?

  33. 33 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#0:"Гочев"]В момента тя е обърната отгоре-надолу: министерството нарежда, учителите опонират, интелектуалците изобличават. А трябва да е точно обратното: интелектуалците да предлагат промени, учителската гилдия да ги превръща в работещи решения, министерството да ги парафира.[/quote]

    Чуя ли думата "интелектуалец" и тръпки ме побиват. Интелектуалецът (да се прави разлика с представител на интелигенцията, към която влизат и инженери, лекари, химици и т.н.) е рядък тип хуманитарен екземпляр, който си мисли, че отбира от куп неща и по тази причина раздава акъл и съвети наляво и на дясно, а всъщност е с нищожен практически житейски опит и в повечето случаи всъщност е глупак с претенции.

    Промените трябва да бъдат предлагани от учителите, които са долу, "на бойното поле" и да се съгласуват с министерството, а "интелектуалците" изобщо не трябва да бъдат допускани да припарват със "съвети" и "мнения" до такава важна област като средното образование.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  34. 34 Профил на pherenikos
    pherenikos
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#33] от "Репей":

    Нямаше ли и Гьобелс някакво подобно изречение за интелектуалците, дето имаше и кобур в него?

  35. 35 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 927 Неутрално

    [quote#33:"Репей"]Промените трябва да бъдат предлагани от учителите, които са долу, "на бойното поле" и да се съгласуват с министерството, а "интелектуалците" изобщо не трябва да бъдат допускани да припарват със "съвети" и [/quote]
    Я си припомни, как са създадени първите училища в България, кой кого е наемал и кой на кого как е търсел отговорност.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  36. 36 Профил на Репей
    Репей
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#35:"gost22"]Я си припомни, как са създадени първите училища в България, кой кого е наемал и кой на кого как е търсел отговорност. [/quote]

    Припомням си начаса - с парите на "народните изедници" чорбаджиите. И пред съставените от тях училищни настоятелства се е давал отчет.

    Тук вече банват и със задна дата: "Вашият достъп до форумите на Икономедиа е автоматично ограничен за 24 часа (до 12:05 часа на 18 Мар)."
  37. 37 Профил на zzzlostar
    zzzlostar
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Колко ясно помня след 4ти клас формата на "Преразказ с елементи на РАЗСЪЖДЕНИЕ", в който от ранна детска възраст се учихме да наизустяваме високопарни изчекнати разсъждения /най-често от помагалото или от учителката/ за това какво символизирала тъмната завеса в стаята на лиричния герой - а именно неговата тъга, мъка и безизходица, и т.н.
    И така с тия тъпотии до 12 клас когато цялата изсмукана мъка от иначе хубавите произведения на Вазов и Ботев се е просмукала в измъчения ученически мозък, който се блъска да наизусти 25 теми по литература, по 25 страници всяка, със същите мисли вътре.
    Как на някой не му хрумна за толкова години колко глупаво е да се пънем да мислим какво искал да каже Вазов и да го разтягаме в локуми, вместо просто да се наслаждаваме и интерпретираме както всеки го разбира.
    Това образование е пълна дупка - и не защото ще се учи или не Ботев, а защото е счупено в зародиша му.
    После ми обяснявайте колко сме конкурентно способни /ха. ха/.

  38. 38 Профил на Vorknkx
    Vorknkx
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Нека се четат класиците, но да има и нещо по-съвременно. Да има малко разнообразие, за да не се стига дотам младият човек да изпитва отвращение само при мисълта за Ботев, Вазов или Йовков.

  39. 39 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#38] от "Vorknkx":

    Зависи как се преподава! И Ботев, Вазов и Йовков трябва да се четат във всички възрасти.... Когато е ученик, човек научава повече за идеите, сюжетите, как да чете и мисли.... В по-големите класове трябва да му покажат ЛИТЕРАТУРАТА, стила, красотата на изказа. Вече извън училище, когато има изграден ВКУС, човекът ще се превърне в ценител на доброто и хубавото в книгите! А не на жълтите джобни изданийца, не и на жълтите вестници

  40. 40 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9141 Неутрално

    Баба ми имаше начално образование,но знаеше всички български възрожденци и декламираше Вазов и Ботев наизуст.Беше прочела толкова книги от градската библиотека,колкото един български ученик никога няма да прочете.Така че,проблемът не е в учебниците и в учебния материал,а в това дали си научен да мислиш и да правиш разлика между добро и зло.И за това трябва да те учат освен в училище и в семейството.Неграмотност се шири в държавата и не само в училище и в университета,а и в държавните учреждения.

  41. 41 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#40] от "Роси":

    от мен 10++++++++++

  42. 42 Профил на rde32513083
    rde32513083
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#5] от "glog":

    Повтарям същото, написано във втората част на поста. Не по инерция, а, вероятно, по призвание просветното министерство и местните му структури "изчистват" от учебното съдържание онова, което лежи в основата на българското, на съдържанието на българщината. При това, а то се вижда особено в последните дни, в полза на Фесландия. Кирияк Стефчовци бол, а сега и Куневица - за тежест и мъглявина в идеологията. Боже, пази България!

  43. 43 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 316 Неутрално

    [quote#3:"Боби Колев"]Просто казано - не мислете съдържания и програми. На локално ниво така или иначе всеки си прави каквото си иска! [/quote]
    Спомням си учителя по химия на моя син вместо да им преподава уроци обсъждаше сметките си за ток и парно и караше сина ми да му пее рап - оригинален прочит на министерските програми?!!!

  44. 44 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 459 Неутрално

    Ако му извадим чуждиците от писанието му, няма да се разбере и дума. Така, че първо е важно как и какво се пише.

  45. 45 Профил на пилот падналВградината
    пилот падналВградината
    Рейтинг: 259 Неутрално

    Какви ли не хора съм виждал. И, да ти кажа, ако строиш десет номи в редичка и им кажеш „Дърпай!“, двама ще бутат, пък други двама ще кажат „Моля?“.
    Трилогия "Номите"

    Буквално всичко в тоя живот до една или друга степен бе странно. Просто бе странно по малко по-различен начин, отколкото беше свикнал, което беше странно.
  46. 46 Профил на kukam
    kukam
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Не сте прав, Авторе!

    Всичко е важно - и да се чете , и какво се чете, и как се чете , дори и кога се чете.

    И, разбира се, много важно е да се разбира. И най-вече - да се мисли.

  47. 47 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    [quote#31:"Логика"]Считам, че ПРЕДИ да започне с уважението към ДРУГИТЕ, човек ПЪРВО ТРЯБВА ДА УВАЖАВА СЕБЕ СИ- а в училище това става чрез запознаването със основите на собствената етническа идентичност,[/quote]

    Госпожа ЛОГИКА, вие май не сте чувала за домашно възпитание.
    Тези най-важни тухлички от създаването на човешко същество се вграждат от мама и татко, а после училището ти носи други познания и надгражда домашното възпитание.
    Вие май сте от тези, които смятат учителите за бавачки и хвърлят децата на тях, докато те са на работа, на МОЛ, на кафе.
    Вярно е - при соца основната пералня на детския мозък беше в училище. Как да предадеш баща си, ако говори против властта!

  48. 48 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    Едно много посредствено и объркано четиво. Глупаво заглавие и отвратителна снимка. Съдържанието на статията с нищо не помага да се рабере проблема. Напротив, още повече обърква нещата. Явно това не е силната страна на Георги Гочев.
    За сметка на това, по-долу има няколко много добри коментара които заслужават внимание.

    Stupid people make me sick
  49. 49 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    [quote#40:"Роси"]Неграмотност се шири в държавата и не само в училище и в университета,а и в държавните учреждения. [/quote]
    Много точно казано Роси. И нека кажем, че другото име на неграмотността е - простотия.

    Stupid people make me sick
  50. 50 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Образованието е в основата на всичко.С това шеги не може да има.Крайно време е това да го проумее простия ни народец!

  51. 51 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#17] от "роджър":

    ИМА една страна на Балканите, където русофилията достига до едни монументални форми на патологичен идиотизъм и за съжаление нейното име е България!
    Това състояние не е от днес, нито от вчера, а от повече от 150 години.
    Достатъчно дълго време за да се превърне в народностен хроничен, характеров дефект и да се ползва от и за престъпни политически главно и нарочно с популистки цели, през целия този период от подобно на и с описаната по-горе човешка болест на централната нервната. система.
    Това състояние никъде не се нарочно не се изучава, преподава, учи и осмисля, а е насила втълпявано в главите на българите от най-ранна детска възраст, което си е едно антинационално отношение равно на предателство на българските интереси.

  52. 52 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#50] от "pro_bono":

    ИНТЕРЕСНО с какво заслужава десетките минуси това късо изречение, формирало пълната и цялостна истина за процеса, от който зависи състоянието на моралния и икономически просперитет на всяка нация?

  53. 53 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#52] от "convince":

    Или е глич в софтуера или е злонамерено мероприятие....

  54. 54 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#53] от "pro_bono":

    ЕСТЕСТВЕНО, че е злонамерено ON - OFF мероприятие!

  55. 55 Профил на Хакуна Матата !
    Хакуна Матата !
    Рейтинг: 1015 Неутрално

    [quote#50:"pro_bono"]Образованието е в основата на всичко.С това шеги не може да има.Крайно време е това да го проумее простия ни народец! [/quote]

    [quote#52:"convince"]ИНТЕРЕСНО с какво заслужава десетките минуси това късо изречение, формирало пълната и цялостна истина за процеса, от който зависи състоянието на моралния и икономически просперитет на всяка нация? [/quote]

    Късото изречение съдържа отговора на въпроса.

    Stupid people make me sick
  56. 56 Профил на Peter Stoychev
    Peter Stoychev
    Рейтинг: 936 Неутрално

    От къде се взеха толкова много патриоти вдъхновени да ни поучават? Ако с тази енергия се научим сами да си създаваме работа, а не програми за заетост бих се включил в дискусията.

  57. 57 Профил на Ернесто
    Ернесто
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Ще ги побъркат децата ................... от зубрене.

  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  59. 59 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 237 Гневно

    Изобщо драги ми авторе,не е важно, какво ще се чете!
    По -важно е да се присъства на занятията(нещо като османското присъствие)!
    Дръжте надалече младите,от Достоевски и Балзак,и така ще спечелите душите им!

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  60. 60 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2472 Неутрално

    [quote#0:"Статията"]Второ, няма особено значение какво ще се чете – това е по-скоро формален въпрос. [/quote]
    Ще си позволя да не се съглася с автора. Колкото и да се чете и препрочита "Робинзон Крузо" няма как от него да се научи нещо от българската история така както би станало от Паисий Хилендарски.

    Така поднесено като че ли целта е да се отклони вниманието от това, че се изхвърлят от програмата знакови произведения. "Случайно" разглеждащи един и същи въпрос, турското робство. Не на нас тези, не ги ядем доматите с колците.

    Не знам, може пък авторът да се готви за политическа кариера. Ако доразвие логично идеята си в посока, че след като няма значение какво се чете то четенето само на "Винету" е достатъчно наистина го чака блестящо политическо бъдеще.

    Иначе съм съгласен, че начина на преподаване и изисквания са от изключително значение. Един формално преподаващ уроците си учител е в състояние да предизвика смъртна скука и да отврати ученикът от предмета му.

    Аз имах прекрасна учителка по литература. Но в известен период ми я преподаваше зам.директорката. Колкото грозна толкова и тъпа, тогава зам.директор се ставаше по политическа линия. Та тя се опитваше да ни вкара в главите, че в "Илиада" се описвала класовата борба. И единственият положителен герой там бил Терсит защото вдигнал бунт срещу богатите. А той е описан един грозен, кривокрак, ясно е какво е искал да каже Омир. Но в нейната "политкоректна" /по тогавашните понятия/ глава така изглеждаха нещата. Добре че я махнаха, изтеглиха я някъде нагоре.

    Но това е въпрос на кадри. И с ниските заплати, изтормозени от административни безумия учители... как ще ги намерят не знам.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  61. 61 Профил на Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?
    Рейтинг: 2472 Неутрално

    [quote#52:"convince"]ИНТЕРЕСНО с какво заслужава десетките минуси това късо изречение, формирало пълната и цялостна истина за процеса, от който зависи състоянието на моралния и икономически просперитет на всяка нация?
    [/quote]
    Някакво хакерче се прави на интересно. Отработва си "технологията". Некадърно да направи нещо полезно и се забавлява да руши създаденото от другите. Такова да го хванеш и да го насиниш от бой.

    Политкоректността е Гестапо за Истината.
  62. 62 Профил на serena
    serena
    Рейтинг: 409 Разстроено

    До коментар [#40] от "Роси":

    От мен също +++++++++!

    Поредицата управляващи докараха образованието дотам, че способните учители бяха принудени да принизят изискванията си, да пишат тройка за присъствие, уважението към учителя като професия беше потъпкано. Това наред с липсата на възпитание в семейството и липсата на всякаква дисциплина у днешните мили дечица е в основата на тоталния хаос в образованието и на масовата неграмотност.
    А освен това е много важно какво се чете. И обсъжда след това в клас, защото обратната връзка също е важна, какво са разбрали учениците и какво МИСЛЯТ. Защото те трябва да мислят, нооо мисленето и любознателността не се стимулират особено май в наше време. Важното е да има после едни роби да носят на системата, които да възпроизвеждат същите неграмотни, прости и елементарни роби като самите себе си. Защото как можеш да възпитаваш някого да мисли, след като ти самият не мислиш.

  63. 63 Профил на pherenikos
    pherenikos
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Към Fred - прав сте за Терсит, Омир откровено се подиграва, неслучайно този образ става синоним за смешник-шут през античността. За какво да се чете - ясно е, че не Робинзон и Винету, имал съм предвид класическите български автори и по-точно, че като се каже какво следва да се разбира под национална идентичност, ще се подредят и авторите.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  64. 64 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 927 Неутрално

    [quote#36:"Репей"]Припомням си начаса - с парите на "народните изедници" чорбаджиите.[/quote]
    Именно, ама следва и въпроса, за къв им е било да трошат пари за местен учител, като са можели да изучат децата си където си искат? Тогава, ученето е променяло видимо живота, а днес не е точно така и резултата е функционална неграмотност, в съчетание с функционална безработица и дипломи за вишу на килограм...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  65. 65 Профил на ivanbaraban
    ivanbaraban
    Рейтинг: 465 Весело

    Аз смятам, че българското училище трябва да има и тази функция – да създава национална идентичност. Да, обаче нито министерството на образованието, нито Главният застъпник на българщината ни дават ясен отговор каква е тази желана национална идентичност
    АМИ обърнете се към турският муфтия или прочетете "Робството между термина и метафората"-статия в "Дневник "





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах