Опасността за Европа е не евентуален Brexit, а конфликтът Франция-Германия

Опасността за Европа е не евентуален Brexit, а конфликтът Франция-Германия

© Yves Herman, Reuters



Забравете за Brexit. Истинското препятствие пред по-дълбоката европейска интеграция не са създаващите проблеми британци, независимо дали ще изберат да останат в Европейския съюз със "специален статус", или ще напуснат общността.


Опасността се крие в отдавна създалата се патова ситуация между Франция и Германия по въпроса как да се направи еврозоната по-силна и устойчива, където се сблъскват два коренно различни икономически и политически модела.


Сега, когато Дейвид Камерън се договори за формалното запазване на специалния статут на Великобритания в ЕС, ако, разбира се, консервативните му избиратели не го отхвърлят напълно, тежестта за справяне с проблемите пада върху държавите основателки на европейската общност.




Подкрепящите идеята за създаването Европейска федерация като белгийския премиер Шарл Мишел предупреждават, че условията, предоставени на британския премиер, могат да подтикнат и други към оспорване на европейските политики, което да доведе до разпада ЕС.


"Не трябва да оставяме впечатлението, че Европа работи на принципа на самообслужването", заяви френският президент Франсоа Оланд. "Може да има различия, но не би могла да съществува Европа, в която всяка страна приема единствено това, което желае."


Рискът от по-широкомащабни подривни действия стана още по-очевиден след едностранното решение на Австрия през изминалата седмица да наложи мигрантски квоти по границите си и от отказа на четири централноевропейски нации да вземат каквото и да било участие в приемането на милионите имигранти, влезли в Европа през изминалата година.


Но провалът на съвместното френско-германско лидерство в еврозоната е това, което притеснява архитектите на европейската интеграция, тъй като тези страни представляват икономическото ядро на навършилият вече 60 години проект за създаване на обединена Европа.


Париж и Берлин дълго време спяха в едно и също легло, сънувайки обаче коренно различни сънища.


В разгара на дълговата криза в еврозоната в периода 2010-2012 г. те намериха нещо като общ език. Бяха затегнати фискалните правила, създаде се собствен спасителен фонд – финансово обединение под общ надзор, но поради нищожния си общ бюджет механизмът доведе до ликвидацията на фалиралите банки.


Но след като Европейската централна банка предотврати разпада на изградената от 19 страни еврозона, заричайки се, че ще направи "всичко възможно" да спаси еврото, реформите, целящи засилване на икономическото управление, бяха преустановени.


Раздразнени и измамени


През 2012 г. проект, озаглавен "Към един истински икономически и паричен съюз" (Towards a Genuine Economic and Monetary Union) и подписан от четирима председатели на Европейската комисия, Съветът на Европа, Европейската централна банка, както и от всички министри от еврозоната, доведе до първите стъпки за създаването на банков съюз, но в последствие достигна до задънена улица.


Французите отказаха да изпълнят препоръките на Брюксел за реформа на консервативния си трудов пазар и щедрата си социална система, защото се опасяваха от евентуално обществено недоволство и рухване на правителството.


Германия и съюзниците й отказаха да предоставят финансови стимули на държавите, които не приеха подобни реформи. Берлин отхвърли идеите за създаване на общ бюджет на еврозоната, съвместна застраховка на банковите депозити или каквато и да било обща политика по отношение на дълговете.


Вторият доклад, излязъл през изминалата година и очертаващ рамките на по-скромен тристепенен план за реформа на еврозоната, подкрепен и от председателя на Европейския парламент, отново не доведе до никакви действия.


И двете най-големи европейски сили са раздразнени и се чувстват взаимно измамени. Германците смятат, че фискалната дисциплина все още не се прилага в пълна степен, особено по отношение на Франция. Французите от своя страна обвиняват Берлин, че не успява да покаже солидарност с по-слабите южноевропейски икономики.


Двете страни също така трябва да се справят с наболели вътрешни проблеми – огромната вълна от бежанци в Германия, проблем, по който Берлин се чувства изоставен от повечето си европейски партньори, и изключително острата несигурност във Франция във връзка с ислямистките атентати.


Моментът на истината е отложен поне до националните избори във Франция и Германия през 2017 г.


Плахата политика на Оланд по отношение на Европа се дължи на страх от разцепление на лявото пространство и загубата на още един референдум по европейските въпроси, след фиаското през 2005 г. по въпроса за Европейска конституция, казват запознати с вътрешната обстановка в страната.


Независимо дали, въпреки очакванията, Оланд бъде преизбран, или бъде наследен от представител на дясното пространство, предстои да видим дали предстоящите действия на Франция ще бъдат по-уверени.


От своя страна предизвикателството да бъдат интегрирани милиони бежанци, проект от мащаба на съединението с посткомунистическа Източна Германия през 90-те, може да отклони политическото внимание от личността на канцлера Ангела Меркел или наследника й.


Дисбаланс


Засилващият се дисбаланс между икономически успешната Германия и стагнираната, неприлагаща реформи Франция задълбочава вече създадените различия.


Германия мечтае за Европа, базирана на правилата и в която правителствата поставят финансовите си политики под централен надзор, който има право да ги санкционира и отстранява, а договорите за икономически реформи да бъдат съгласувани с европейските съдилища.


В подобен съюз Берлин би могъл да приеме в някаква форма идеята за създаване на единен бюджет в рамките на еврозоната и съвместна застраховка на банковите депозити, но никога не би склонил към обща политика по отношение на дълговете.


Подобен "обменен съюз", разпределящ богатството на богатия индустриален Север към безгрижния Юг е най-големият кошмар на Германия. Тя вижда това като възможност за "морален риск", като постоянна награда въпреки лошото поведение.


Много във Франция все още мечтаят за по-малка в ядрото си еврозона с уеднаквени данъци, общо минимално възнаграждение и солиден общ бюджет, подкрепен от възможността за отпускането на съвместни публични заеми.


Но, с много малки изключения, френската общественост остава изключително враждебно настроена към идеята за външен контрол над обществените й финанси и икономически политики.


Тези проблеми няма да бъдат магически разрешени, независимо дали Великобритания реши да остане или да напусне ЕС, въпреки че шокът от подобен вот в подкрепа на отделянето би създал политически натиск да се търсят дръзки решения за проблемите в еврозоната.


За да се подсигури, Великобритания пое формалното задължение да не възпрепятства бъдеща интеграция на еврозоната в замяна на отстъпки по въпроса за работниците мигранти, освобождаването й от задължения по общоевропейката политическа интеграция и отмяната на надзора на финансовия й сектор.


Но страните от еврозоната първо трябва да постигнат съгласие как да засилят монетарния си съюз.


Неуспешните усилия на групата от 11 държави от еврозоната без Великобритания да наложат данък на финансовите преводи, тема, довела до неубедителни спорове сред финансовите министри от 2012 г. насам, са показателни колко трудно е да стане това.

Коментари (64)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 323 Неутрално

    Не разбрахте, че англичаните са аут, ако не при този, то при следващият премиер. Вчера кметът на Лондон е призовал...за излизане от ЕС...а и с отстъпките ще има извиване на ръце до рамотото..!

  2. 2 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    Политическият упадък е повсеместен в цяла Европа.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  3. 3 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1986 Неутрално

    "Париж и Берлин дълго време спяха в едно и също легло, сънувайки обаче коренно различни сънища."

    😄

    I Want To Believe
  4. 4 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    Меркел е готова да се скара с всички в ЕС за да намали вътрешното напрежение.

  5. 5 Профил на zzatke
    zzatke
    Рейтинг: 270 Любопитно

    [quote#0:"Дневник"]Германия мечтае за Европа, базирана на правилата[/quote] затова ли погазва всякакви правила и закони и третира партньорите си като подчинени/роби, за да могат да се намърдат сред нас милиони никому ненужни, неграмотни, прости, диви, зли и агресивни камилари?

    reddit.com/r/The_Donald/
  6. 6 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    ЕС трудно ще издържи дълго във времето.
    Появиха се съществени различия между страните членки, правят се отстъпки за някои по-силни икономики (Великобритания), Гърция пада стремглаво надолу, източните страни са твърди в позициите си да не приемат емигранти, въобще животът тук не е само цветя и рози.
    Това уеднаквяване, което иска Франция пък е на практика неприложимо, то ще означава в голяма степен отказа от национален суверенитет, а това не е мечтата на никой.
    Шансът за по-дългосрочно оцеляване на съюза е ежедневно сядане на масата и дискутиране на спорните въпроси, както и съответно справедливо решаване.
    Франция и Германия за целта не трябва да се държат като родители или настойници на останалите...

  7. 7 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 787 Неутрално

    Франсетата очакват, че Германия ще плати накрая сметката. Стар социалист е Оланд.

  8. 8 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#1] от "bgmusquetaire":
    Не разбрахте, че англичаните са аут

    Съмнява ме. Доста ще изгубят ако напуснат. Безработния англичанин дето е на социал целия си съзнателин живот, но се оплаква от източно европейците че му вземат работата може и да не е на ясно, но англичаните имат и доста умни политици и бизнесмени, и не всички са популисти.

  9. 9 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    Двама се карат, арапите печелят.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  10. 10 Профил на bgmusquetaire
    bgmusquetaire
    Рейтинг: 323 Неутрално

    До коментар [#8] от "foxa5":
    Англичаните гласуват..не политиците..а вчера кметът на Лондон Борето Джонсън е призовал за Brexit!

  11. 11 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 858 Весело

    Голяма беля си докара на главата ЕС като не се противопостави твърдо и овреме на нефелните инициативи на САЩ Афганистан 2001, Ирак 2003 и Арабска пролет 2011... сега не могат да се отърват от проблеми......

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  12. 12 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 787 Неутрално

    До коментар [#10] от "bgmusquetaire":
    Англичаните гласуват..

    Именно. Надявам се по-умните да надделеят. Ако не прав им път, насила няма как да ги задържим.

  13. 13 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 641 Неутрално

    Статията приоткрива някои от реалните причини за сегашното положение на Съюза и за неговото бъдеще, като обаче прехвърля нещата към това, как ние не трябва да обръщаме внимение на тези причини и въпреки тях да продължаваме да блеем като стадо от дваюйсетина-трийсет овце, наречени ЧЛЕНОВЕ НА ЕС.

    Всъщност съгласието на ЕС да предостави на Англия различни условия за участието му в ЕС е първата в момента и най-ярко открояваща се причина за неговата бъдеща гибел. Защото до сега държавите-членки на ЕС бяха неравнопоставени, но бяха поне равноправни пред законите на ЕС. А сега вече, ако Англия остане в ЕС, равноправието изчезва яко дим. И можем да очакваме, че след Англия, и Германия например може да поиска различни условия за себе си по причина на това например, че тя е държавата в ЕС с най-силна икономика. После подобно нещо може да поиска и Франция, която, така да се каже, е основен политически фактор в Съюза, както Германия е основен икономически фактор в него.

    Впрочем, това не е бъдеще, а вече настояще. Защото Меркел отиде в Турция и води преговори с нея за нашествениците в ЕС не като представител на ЕС, избран и упълномощен от неговите държави, а като канцлер на Германия. Пита се: Как биха реагирали другите държави от ЕС, ако не Меркел, а нашият ББ беше направил същото?

    Всъщност с узурпирането от Меркел на правото да преговяря с външни държави, без другите държави-членки да са се съгласили с това, и с даването на срециален статут на Англия, ЕС сам поставе реалното начало на своето разпадане. Което, за сега, все още може да бъде спряно.

  14. 14 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Дали Англия ще напусне е въпрос, на който ще отговори референдума и аз смятам, че няма да напусне.
    Но съм съгласен, че съюза не може да съществува, ако всяка страна тегли към себе си, при това не от принципни, а конюктурни позиции.
    В този смисъл е редно, наистина да има сериозен дебат за конституиране и/или препотвърждаване на общи и еднакви правила и въобще за пътя на усилване на интеграцията в съюза с или без Великобритания.

  15. 15 Профил на Прокопи педераст
    Прокопи педераст
    Рейтинг: 376 Неутрално

    Муахахаха

    Кво излиза, че половин европа са по-големи социалисти от гръцкия ципарис?

  16. 16 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2927 Неутрално

    Публикуването на вчерашния текст на Борис Джонсън можеше да внесе много повече яснота за проблемите, отколкото сълзливите есета на г-н Никой от Ройтерс.

    http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/eureferendum/12167643/Boris-Johnson-there-is-only-one-way-to-get-the-change-we-want-vote-to-leave-the-EU.html

  17. 17 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3889 Неутрално

    Често се дава пример как Франция и Германия въпреки войните , които са водили помежду си и тежкото историческо наследство сега са се помирили и заедно гледат напред в изграждането на интеграционна Европа. Още от разрешаването или по право неразрешаването на проблема с дълговата криза в Гърция се разбра ,че французите гледат или тълкуват помирението между двете страни като примирение от страна на Германия. Бяха изтъкнати от френска страна исторически обстоятелства , които да карат Германия да се чувства вечно виновна и длъжна до безкрай да плаща необезпечени кредити на икономически фалирали държави като Гърция. Помирението беше по този начин атакувано от страна на Франция. От друга страна Германия дава признаци ,че повече не желае да бъде на позицията на примиренческата страна. Няма основание за това , след като тя е най-мощната икономически страна в ЕС. Още от времето на де Гол Франция винаги е била политически безотговорна спрямо Европа.

  18. 18 Профил на zzatke
    zzatke
    Рейтинг: 270 Весело

    [quote#15:"abdul15"]Кво излиза, че половин европа са по-големи социалисти от гръцкия ципарис?[/quote]

    във франция си е направо КОМУНИЗЪМ. там като назначиш някого на работа, му ставаш роб до гроб - няма уволение, няма съкращение - хрантутиш го, докато гушне букета. пежо-ситроен искаха да преструктурират бизнеса си и да съкратят излишен персонал, за да се спасят от фалит и профсъюзите и държавата не им позволиха. а преди това гумаджийски заводи се видяха в чудо - само луд би правил бизнес с тази разглезена от привилегии мързелива паплач:

    http://www.bbc.com/news/business-21530619

    http://www.bbc.com/news/business-25638000

    reddit.com/r/The_Donald/
  19. 19 Профил на k.d
    k.d
    Рейтинг: 323 Весело

    До коментар [#3] от "2.50":

    от една стара песен на Оскар Бентън, "Бу бу бу" - "we're sharing the same bed вe're not sharing the same dreams аnymore"

    за много случаи се отнася ...

  20. 20 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 884 Любопитно

    Всъщност няма различия, просто социализма надделява във Франция и съответно днес си берът плодовете му. Така де, по делата ще ги познаете. Дори от "Рено" ръмжаха на едно автоизложение, че социалистическите промени в законодателството ги правят неконкурентоспособни. Смятай до къде са се докарали, щом откровено държавна компания, ръмжи срещу самата трудово-социална политика на държавата...
    От друга страна, немските политици имаха смелостта да говорят за намаляване на заплатите и от там за повишена конкурентоспособност, когато минаваха от марка към евро.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  21. 21 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 376 Неутрално

    Няма лесни решения при взаимодействието на развити държави. Въпреки трудностите ЕС е единственият правилен път на Европа сега.

    chavo64
  22. 22 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    [quote#11:"boby1945"]нефелните инициативи на САЩ Афганистан 2001, Ирак 2003 и Арабска пролет 2011...[/quote]

    Хайде да не виним американците за всички беди. Арабската пролет си беше европейско изобретение. Даже и какафонията в Украйна, въпреки че 5-те милиарда ги пратиха от САЩ. Западна Европа не се е отърсила от имперското си самочуствие и намерения.

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8169 Неутрално

    Германия иска ред и дисциплина, докато французите искат да карат по-разпасано, да увеличават бюджетния дефицит и да заобикалят правилата.

  24. 24 Профил на Mark Twain
    Mark Twain
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Проблемът не е по кой път да се тръгне, а кой ще плати сметката. Накрая, все става дума за пари. Въпросът е дали европейците ще продължат да плащат каквото им поискат, или ще поискат да я видят тази сметка.

    "Мисленето е най-тежката работа и това, вероятно, е причината толкова малко хора да я вършат." Хенри Форд
  25. 25 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 695 Неутрално

    "От своя страна предизвикателството да бъдат интегрирани милиони бежанци, проект от мащаба на съединението с посткомунистическа Източна Германия през 90-те, може да отклони политическото внимание от личността на канцлера Ангела Меркел или наследника й."

    Да сравняваш задачата да интегрираш милиони бежанци в обществото с Обединението на Германия е смехотворно.

    Въпреки това фактът, че 25 години след Обединението на източногерманците се гледа като на втора ръка хора, показва, че бежанците никога няма да станат достойни членове на това общество - те ще бъдат трета ръка хора, ако не и по-лошо. Германия е на първо място в Европа по неравенство на доходите въпреки мантрите за средната класа. Интересно, как ще се развият доходите и стандартът на живот в тази държава след няколко години, когато ще си имат поне едно 10 млн. мигранти от страни извън Европа.

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  26. 26 Профил на Ватник
    Ватник
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#22] от "Judjuk":

    Хаха! Изтрий тоя коментар, излагаш се.

    Every cradle is a grave.
  27. 27 Профил на Ватник
    Ватник
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#23] от "Роси":

    Не генерализирай така, без да си има вземане-даване с германци. Не всичко в тоя свят е чрно и бяло.

    Every cradle is a grave.
  28. 28 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#16] от "Lemmy":

    мдааа. За едно съм 100% съгласен с Борис Джонсън, че безумните регулациите на ЕС ниво са направо безумни. Не се сещам кой от древните римляни беше казал, че затрупването с твърде много и твърде сложни закони може да убие държавата по-сигурно от варварско нашествие.

    Моралът не е порок!
  29. 29 Профил на sherekhan
    sherekhan
    Рейтинг: 455 Неутрално

    Меркел взе да лази по нервите на другите големи икономики в Европа. Дано немците се събудят и да си изберат по-малко арогантен канцлер.
    Иначе британците няма да са особено губещи при напускане на ЕС, все пак имат традиционни пазарни връзки и със САЩ и с един куп държави в Азия.

    "От нас зависи да бъдем равноправни с другите европейски народи." Васил Левски
  30. 30 Профил на fortunes
    fortunes
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Подобен "обменен съюз", разпределящ богатството на богатия индустриален Север към безгрижния Юг е най-големият кошмар на Германия. Тя вижда това като възможност за "морален риск", като постоянна награда въпреки лошото поведение.

    Точно заради този тип мислене, еврозоната и ЕС скоро ще са блед спомен и бекежка под черта в учебниците по история. А без еврозона и ЕС Германия ще изпадне в дългосрочен упадък. Тогава ще видим как другите държави от бившия ЕС ще се отнасят с надменните лапачи на кисело зеле!

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  31. 31 Профил на bodensee
    bodensee
    Рейтинг: 440 Неутрално

    И все пак става на въпрос за лидерска криза! Хора без визия управляват Германия, Франция и Великобритания. Егоистични политики, които са на път да взривят ЕС. Ако говореха с един глас към болните южноевропейски икономики, щеше да е друго! За мен Меркел, Оланд и Камерън трябва по–скоро да си отидат! Не стават!

  32. 32 Профил на dnk
    dnk
    Рейтинг: 561 Неутрално

    До коментар [#23] от "Роси":

    нещата са много по-сложни и много по-шарени от тези опростенчески генерализирани съждения. Идиологемата за скромните, трудолюбиви и алтруистични немци токова несъстоятелна, колкото и тази, че всичко на света а избретено руснаци.

    Моралът не е порок!
  33. 33 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    Нито Великобритания ще излезе от ЕС, нито между Франция и Германия има напрежение.
    Дневник и те се включиха в хибридната война на Путин срещу ЕС.


    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  34. 34 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    [quote#26:"Ватник"]Хаха! Изтрий тоя коментар, излагаш се.[/quote]

    Кое не е вярно?

  35. 35 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2027 Неутрално

    Евентуално излизане на Великобритания от ЕС означава разпад на кралството на съставните му части. Шотландия е твърдо за оставане в ЕС, а за независимост от ВБ са половината му население.
    Подобно е положението в Сев.Ирландия и Уелс.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  36. 36 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1312 Неутрално

    Европейският съюз не се крепи само от Франция и Германия.Меркел може да бъде сменена безпроблемно,
    както смяната на Саркози не оказа влияние.

  37. 37 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2230 Неутрално

    Като гледам, поведението на Германия е по-разумно: каквото си си изкарал това ще потребяваш на национално ниво.
    Стриктни регулации на банките.
    Видяхме докъде доведе неразумната политика за раздаване на кредити както и на хронични бюджетни дефицити вследствие на неадекватни на реалността социални бюджети.

  38. 38 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 695 Неутрално

    [quote#32:"dnk"]Идиологемата за скромните, трудолюбиви и алтруистични немци [/quote]

    За мене е загадка, как може човек да вярва в тая мантра...На какво се дължи тая илюзия, че немецът е лоялен, неподкупен, честен и работлив?

    Който е работел с немци, знае, какво имам предвид.

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  39. 39 Профил на kotrag
    kotrag
    Рейтинг: 482 Неутрално


    Опасността за Европа е граничещото с утопия, механично обединяване на държави и народи с различни икономики, традиции, езици, исторически обременености и светоглед.
    Всичко останало е подробност.
    Митническият съюз е единственото смислено начинание, около което съществува обективно съгласие и одобрение. Всичко останало подлежи на неминуемо закриване; по-добре по-рано отколкото по-късно.


  40. 40 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#37] от "pamela":

    Хаха...ама тия кредити кой ги раздавеше? Не бяха ли немските банки?

    Поведението на Германия разумно? Те тва някой немец, ако го прочете, ще се спука от смях...

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  41. 41 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1489 Неутрално

    Правилно ли разбирам, че тази статия е писана от британец?

    Доста пошло. Британците клатят лодката всячески, отказват да приемат еврото, сега искат привилегии в ЕС... а после, Франция и Германия били виновни. Франция и Германия постоянно правят компромиси, защитават евроидеята (констатирам, не изказвам лично мнение). ЕС няма да се разпадне заради тях, а заради егоисти като островитяните.

  42. 42 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 535 Неутрално

    [quote#22:"Judjuk"]Хайде да не виним американците за всички беди. Арабската пролет си беше европейско изобретение. Даже и какафонията в Украйна, въпреки че 5-те милиарда ги пратиха от САЩ. Западна Европа не се е отърсила от имперското си самочуствие и намерения.[/quote]
    Заблуждавате се, че всичко е плод на европейската политика. Политиката на САШ си има своята сериозна роля, както в световен, така и в европейски мащаб. Самото присъствие на НАТО трябва да ви подсказва, че САЩ е съществен фактор.

  43. 43 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 900 Неутрално

    криза има, но тя е породена от фундаменталната промяна която би трябвяало да дойде със задълбочена интеграция между държавите - все пак ЕС тръгва от договор за търговия на въглища, а сега сме на ниво единна валута и липса на граници

    обаче тук идва точката на делене - едни искат съединени европейски щати с правителство, армия и тн, втори искат нещо като федерация, а трети го виждат като просто икономически съюз

    докато не се постигне общо виждане към кое от 3-те да се върви, различията между Германия и Франция за това как да са по конкурентни и как да се преразпределя риска са просто малка част от дебата

  44. 44 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    [quote#42:"danid"]Заблуждавате се, че всичко е плод на европейската политика. Политиката на САШ си има своята сериозна роля[/quote]

    Е, не е справедливо да обвинят Обама за нашествието например в Либия, с което започна пролетната какафония.

  45. 45 Профил на danid
    danid
    Рейтинг: 535 Неутрално

    Излизането на Великобритания от ЕС безспорно би било и "деморализиращо". Мисля ЕС е по- добрия вариант за европейското бъдеще, включително и за нас, макар да сме проблематични и още много далече от стандартите на развитите страни. Надявам се европейските политици да намерят воля и да седнат да решават проблемите въпреки различията си в името на една обединена и силна Европа. Също смятам, че обединена Европа не означава загуба на национална идентичност, както някои се опитват да ни внушат.

  46. 46 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 859 Неутрално

    Така се получава след като политическите сметки взимат връх над икономическата логика.
    ЕС функционираше най-добре докато беше преди всичко ЕИО - икономическа общност.
    Политическата интеграция беше възможна само след уеднаквяване на икономическите възможности. В противен случай виждаме какво става: едни държави си въобразяват, че ЕС е дойна крава(повечето средиземноморски сиеста-държавици), а другите си въобразяват, че след като дават някакви пари могат да налагат и политическите си съображения. Последното стана много очевадно след издънката на Германия с имигрантите.

  47. 47 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 859 Неутрално

    €вро - зоната е много смислено начинание, но изпълнението му е меко казано нескопосано. Накратко: с приемането на държави, като Гърция(и не само тя, но тя натрапващ се пример) архитектите на Еврото сами заложиха бомба.

  48. 48 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    До коментар [#13] от "glog":
    А сега вече, ако Англия остане в ЕС, равноправието изчезва яко дим..
    ........
    Дим, да...
    Чувал ли си нещо за "UK rebate"?
    Маргарет Тачър издейства на ВБ бонус, да си получава парите обратно:
    We want our money back!
    Още от 1984 г Британия е в привелигирована позиция спрямо другите страни членки, и не е съвсем лошо да се замислиш, защо Де Гьол блокира влизането и до последно. Едва Помпиду, къде с пари, къде с услуги, отвори вратите на Общността за нея.
    И сложи змия в пазвата на Европа, както е било през вековете.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  49. 49 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 440 Неутрално

    Още от времето на Тачър/"Искам си парите обратно"/, англичаните искат да са "по - равни" в ЕС. Очевидно не разбират, че ЕС може без тях, но не и те без ЕС. Да си направят референдума и да напуснат ЕС. В същия момент Шотландия ще обяви независимост от Кралството, за да остане в ЕС. А за гордите островитяни, визи за Европа. След следващия референдум, като им дойде акъла, отново на опашката за членство. Няма да им е за първи път. До сега в историята на ЕС два пъти са подсмърчали в чакалнята за членство. Франция и Германия пак няма да имат нищо против. Авторът на т.нар. анализ е англичанин и прави елементарен опит да отклонява вниманието на публиката от поредния шантаж страната си към ЕС Франция/не на Оланд/ и Германия/не на Меркел/,са основателите на този съюз и поне досега не са направили нищо за разрушаването му. Няма и да направят. За най - различни сили в света съществуването на ЕС е ужасен кошмар и те работят денонощно за унищожаването му. Мигрантското нашевствие е един от начините. Английският шантаж е друг начин.

  50. 50 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 301 Неутрално

    До коментар [#48] от "СДС":
    а ве, кой е тоа "Де Гьол" !? )))))))

  51. 51 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1335 Неутрално

    До коментар [#50] от "maane":
    А ве, оня с голямата, изкривена гага, ба.
    Де да знай човек, не съм отговорен за гънките ти, нали така.
    Ако напиша "гол", ще кажеш, че е нецензурно. Затова, с тривката.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  52. 52 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4099 Неутрално

    Една добре написана аналитична статия. Ще бъде добре ако тонът и качеството на материала послужат за пример на нашите "аналитици", а и на редакцията при подбора на публикации.
    Кризата поставя под изпитание реалностите на Евросъюза. Лесно е когато нещата вървят добре. За съжаление повокът "спасявай се поединично " , който беше налице към края на гръцката епопея, получи нов подтик с имиграционната вълна. Италия не получи необходимата помощ с африканските "бежанци", после дойде ударът от 2015 с тези от Близкия и Далечния изход които избраха две страни и пет града за своя цел. Спекулира с за загуби от ограничаването и потенциалното премахване на Шенген при разградени външни граници на Съюза. Сега амгличаните предоговарят условията предвид интеграцията на Европа със САЩ и опасността за масивен удар по селското стопанство с по-евтините американски продукти. Франция угодничи и оставя на Германия да влачи колата, а бремето става все по-тежко по ред причини. Налагат се сериозни и срочни мерки за заздравяване и на еврозоната, и на съюза като цяло защото увличането по дейности извън него не е от полза за гражданите.

  53. 53 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 429 Неутрално

    Нещата винаги са стояли така. Южняците като Франция, Италия, Испания, Гърция, Португалия са свикнали да живеят с висока инфлация и задлъжняла държава. За северняците като Германия, Австрия Холандия, скандинавците, Англия най се боят от инфлация и задлъжнели държави. Всичко това горе-долу вървеше преди въвеждането на еврото. Южняците си обезценяваха парите, махаха от време на време по някоя нула и си живееха добре. Северняците също. При въвеждането на еврото и особено по време на кризата южняците искаха северняците да платят сметката. Последните обаче не искат. И ето ти проблем. Южняците трябва да спестяват, защото банките не им дават вече кредити, а не могат. Вижте Гърция. Французите също не могат да се реформират и да станат по-конкурентно способни. Поне не при лявото управление на Оланд. Между другото в Германия левите направиха реформите, които направиха Германия толкова силна. Трябва да му се признае на Шрьодер. Той направи това, което Кол не можа. Но нито във Франция, нито в Италия няма политик от ранга на Шрьодер.

  54. 54 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3685 Неутрално

    [quote#53:"bawarec"] Германия, Австрия Холандия, скандинавците, Англия най се боят от инфлация и задлъжнели държави.[/quote]

    Скоро прочетох, че Германия има дълг 200% от БВП. Т. е. положението е много близко до това в Гърция. Той очевидно ще продължи да расте заради бежанците и ще надмине гръцкия. Някой ден балонът ще се спука.

  55. 55 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2776 Любопитно

    До коментар [#54] от "Judjuk":

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_external_debt

    Швейцария и Люксембург са пред умирачка, а?
    ..............
    Другаде е ключът от бараката!

    Да разлая троловете!!
  56. 56 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#48] от "СДС": ≪.... и не е съвсем лошо да се замислиш, защо Де Гьол блокира влизането и до последно.≫

    Знам и съм се замислял отдавна, преди да влезем в ЕС. Аз и сега считам, че идеята за създаването на ЕС е целесъобразна и полезна за европейските народи само ако принципът, върху който се изгражда този съюз, е идеята на де Гол за ЕВРОПА НА ОТЕЧЕСТВАТА.
    À à è ѝ ò – „”

  57. 57 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2292 Неутрално

    [quote#54:"Judjuk"]Той очевидно ще продължи да расте заради бежанците и ще надмине гръцкия. Някой ден балонът ще се спука.[/quote]

    Мисля, че Меркел иска да повтори "План Маршал", когато Германия прие, близо 5 млн., турски безработни емигранти, по някакво споразумение, за да възстанови разрушената си икономика. Така че, приемът на сирийските бежанци, трябва да се разглежда като опит да се оправят демографските проблеми, свързани с нарастващата липса на евтина работна ръка. Меркел реши да се възползва от ситуацията!
    Но това е лично мнение.

  58. 58 Профил на kirsner
    kirsner
    Рейтинг: 884 Неутрално

    До коментар [#53] от "bawarec":

    Франция не са "южняци" - и в географския, и в културния смисъл. Или са толкова "южняци", колкото белгийците да речем.

  59. 59 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#57] от "batzdravo":

    Моля???

    Кога Германия е приела 5 млн. турци? Те станаха толкова с годините. Тя не прие толкова.

    Защо сравнявате турците гастарбайтери с бежанци. Турците са работлив и находчив народ. Гастарбайтерите са работили от първия ден в Германия - вие да не мислите, че са идвали на хранилка тука?

    Ако както Вие твърдите Меркел е решила да се възползва от ситуацията, тогава нейното IQ е има няма 51. Не може чак толкова глупава да е тая жена - има докторска степен по физика.

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  60. 60 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 758 Неутрално

    До коментар [#13] от "glog":
    Много добър коментар. Явно обаче по върховете на европейската политика са доста объркани...

  61. 61 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#60] от "thepirineagle": ≪Явно обаче по върховете на европейската политика са доста объркани ...≫

    За съжаление, така е. Защото там, особено в наднационалните органи на ЕС, има не политици, а политикани. Нещо като политически занаятчии, които не възприемат ролята си на водачи, които трябва се грижат за идтересите на тези, които водят, а всъщност се интересуват основно от поста, който заемат, и от свързаните с него благинки.

    Всъщност една от основните причини за наистина съществуващото объркване са ценностите. Измислените ЗАПАДНИ, ЕВРОПЕЙСКИ И ХРИСТИЯНСК ЦЕННОСТИ, които в конфликтни политически ситуации влизат в противоречие с интересите на тези, които трябва да ги спазват. Защото това са нравствени ценности, при това всички те са насочени против интересите на тези, които ги спазват извън областта на морала, докато политиката е област, в която основна роля играят и основно значение имат интересите. И затова християнската ценност, която гласи, че когато те ударят по лявата буза, трябва да подложещ на удар и дясната, може и да е много добра в областта на религията и за да отидеш в задгробния си живот в рая, но в реалния житейски бит и в реалната политика нейното буквално възприемане и спазване те превръща в пълен и абсолютен аутсайдер.

    Защото нравствените ценности имат принципен, насочващ, а не буквален практико-приложен смисъл и характер.

    За да се уверите в това представете си, че прилагате тази християнска ценност в правото. Тогава ако някой те нападне и ти счупи лявата ръка, ти няма да имаш право да го съдиш, няма да имаш право да се защитаваш, а трябва покорно да му предложиш да ти счупи и дясната.

    Та замяната в областта на политиката на политическите интереси с нравствените ценности и абсолютизирането на тези ценности, вместо те да се възприемат в техния преносен смисъл, е една от основните причини за обърквацията на евросъюзните политици. Докато политиците на САЩ много умно искат от другите стриктно да спазват тези ценности и в областта на политиката, но самите те се водаят в своята политическа дейност не от тези ценности, а от политическите интереси на САЩ.

  62. 62 Профил на fockwest
    fockwest
    Рейтинг: 429 Неутрално

    само ги погледнете на снимката... нито мъжете, мъже...нито жената, жена
    ех, педерасите много обичат да управляват останалите

  63. 63 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 420 Неутрално

    До коментар [#57] от "batzdravo":

    Демографският проблем се оправя като се преосмисли икономическият модел на дадената държава. Ако трябва да разруша хомогенността на държавата си и да застрашава сигурността на мирните и граждани без значение кой от къде емигрирал преди това, само заради това икономически държавата да дърпа напред и напред... Ем няма да стане. Или както му се вика: Който стои на два стола пада на земята.

    This is the place where puddings die.
  64. 64 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 638 Любопитно

    До коментар [#20] от "gost22":

    "...Смятай до къде са се докарали, щом откровено държавна компания, ръмжи срещу самата трудово-социална политика на държавата..."

    Това па откъде си го съчни, за откровенно държавната компания!?
    .... Освен , ако си останал във времето преди 60 години когато след войната действително са били национализирани, но от тогава много вода изтече и сега ситуацията е съвсем друга.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK