Обгорената истина

Сградата на Народното събрание, бившият партиен дом

© Красимир Юскеселиев

Сградата на Народното събрание, бившият партиен дом



Никога не съм харесвал сградата на партийния дом (централната сграда в триъгълника на властта на пл. "Независимост", която сега принадлежи на Народно събрание). Когато катурнаха Мавзолея, се надявах да продължат и с този кютук (я какъв хубав площад би се отворил), но не би.


По–късно изгря и смразяващата идея във вътрешния му двор да се построи нова пленарна зала за Парламента. Всеки, който вярва в карма, в емоционалното въздействие на архитектурата, в добрия вкус, в духа на мястото или пък дори в практичното градоустройство, би бил ужасени от тази възможност. И аз съм ужасен от нея.


Използването на партийния дом като основна сграда на парламента, притежава още един сериозен недостатък – той е много по–труден за обсаждане от протестиращи граждани.




Комплексът от трите сгради на властта рязко се отличава от околния архитектурен пейзаж и винаги ме е измъчвал въпросът за неговия произход.


Преди десетина години, като съвсем начинаещ автор, попаднах на архитектурните му корени.


"Диктатурата на пролетариата", която неусетно беше заменена от "развитото социалистическо общество"  крадеше безогледно почти всичките си интелектуални постижения от западната цивилизация – от дизайна на чайките и другите соц. коли, през дизайна на мебелите, през панелките, през песните, модата и чак до безчет други неща.


И архитектурата на партийния дом се оказа открадната


– не само неговата, но и на множество знакови сгради във всички краища на бившия "социалистически лагер". Вадени като от конструктор с едни и същи блокчета, всички тези сгради притежават отчетливи американски гени. Всички те имитират сградата на общината в Ню Йорк, която според легендата силно впечатлила Йосиф Сталин* (виж снимката).

Претенциозната архитектура на Общината в Ню Йорк<br /><br />Снимката е от <a href="https://www.flickr.com/photos/zeldman/21718781703/sizes/l" target="_blank">Flickr</a>

© Flickr

Претенциозната архитектура на Общината в Ню Йорк


Снимката е от Flickr


Над три десетилетия тежкият силует на тази сграда, приличаща повече на затвор или на крепост, доминираше пейзажа в центъра на София с петолъчката си и с агресивните си форми, отрупани с декоративни елементи – фризове, арки и най–вече - със символите на комунистическия режим – петолъчки, сърпове и чукове и (червени) каменни знамена. Самият каменен дворец сам представляваше символ–декларация на компартията и на СССР да векуват като управляваща сила в България.


Затова, още в първите месеци след падането на Тодор Живков от власт през 1989г, протестиращите граждани имаха едно много отчетливо искане – да премахнат символите на тоталитарния режим, като


най–дразнещият от тях беше грамадната светеща петолъчка на върха на пилона на партийния дом


Ако ви се случи на 26–ти август следобед да пътувате в източна посока по бул. "Тодор Александров", то постепенно, греещото точно в гърба ви, почти по оста на улицата слънце, ще огрее като издигащ се от земята зикурат,  този мастодонт на властта. В момента, в който той се изправи в пълната си големина пред вас, точно тогава, светофарът на бул "Мария Луиза" най–вероятно ще ви спре, за да му се насладите в пълен размер.


Точно този, сценографски най–въздействащ план на сградата, всъщност така и не наблюдавах по време на съзнателния си живот до 1990г., тъй като вместо булевард там имаше разкопки за метрото.


А помните ли същата дата през август 1990г.? И тогава слънцето е залязвало точно по оста на бул. "Тодор Александров" (тогава "Найчо Цанов"). Аз помня тази дата.


Бях в казармата и бях към края на втората си година служба. С наборите ни оставаше около седмица до уволнението. От ъгълчето, от което


наблюдавах Българската народна армия, тя изглеждаше да пребивава в пълно разложение и небоеспособност


Цялата държава се тресеше от митинги и протести, по телевизията даваха Кашпировски – екстрасенс, който хипнотизираше през екрана и правеше лековита водата, поставена в чаша върху телевизора. В София растеше нетърпимостта към партийната символика, която още доминираше визуално града, най–вече към петолъчката на партийния дом. В Нова Загора, където служех, от магазините бяха изчезнали продуктите, но в казармената артелна (хранителния склад) се намираха доста неща.


Онази вечер целият караул в с. Кортен беше съставен от стари кучета (войници на края на втората година служба).


Не знам дали имате идея какво могат да причинят на психиката на 19г. младеж две години в унисекс обстановка, почти без лично време и без лично пространство, с проблематична хигиена и винаги на разположение на офицери и сержанти, понякога притежаващи много скромен интелектуален и емоционален багаж.


Това означава, че към края на втората година всяка сутрин се събуждахме едновременно с облекчение и с неизмерима досада. Облекчение, защото бежше изминал още един ден от безкрайната "служба". Досада, защото не искахме да носим повече омразните ни войнишки обувки, зелените униформи, не искахме да даваме повече дежурства, не ни се правеха упражнения по гимнастическите уреди. Точно покрай оградата на казармата се изнизваха безкрайни колони с курортисти в посока Бургас, с ремаркета, каравани, огромни багажници с багаж. Също толкова безкрайна колона от коли се прибираше от морския бряг. Слънцето прежуряше, настроението беше почти отпускарско.


В тази обстановка, на 26–ти август издрапахме с едно древно камионче на един от хълмовете до с. Кортен, където охранявахме складове с военна техника и боеприпаси. Знаехме, че никой за нищо няма да ни потърси, освен дежурния офицер, и то за една съвсем формална проверка, някъде между 22ч и полунощ. Затова още от артелната се заредихме с всевъзможна храна като за пир – с хляб, яйца, месо, плодове, картофи, зеленчуци и дори диня. Който има идея от армейската кухня през 1990г, разбира вече, че се бяхме приготвили за луксозен пир.


Тъкмо бяхме сложили софрата, бяхме изпекли месото, бяхме приготвили яйцата и другото ядене и тогава един от войниците, който слушаше радио, се обади притеснен:


- Партийният дом в София гори! Може би трябва да вземем някакви мерки. Да отидем по постовете?


В този момент никой не пазеше складовете с боеприпаси.


- Абе какви мерки бе, – останалите му се караме, – сядай да ядеш.


Случката абсолютно не ни притесни, но сложихме радиото по–близо, за да не изпускаме новините.


Тогава непрекъснато се говореше за политика. Цяла нощ обсъждахме това, което ставаше в София – провокация ли е или гневът на гражданите срещу петолъчката е минал мярката, зад която нещата стават неконтролируеми. В крайна сметка, стигнахме до следния извод –


ако на другия ден кажат, че е изгорял архива, значи комунистите сами са си го запалили


На другия ден видяхме кадрите с нереално огромните огнени езици, излизащи от прозорците на сградата. Описвайки щетите, журналистите казаха, че между пострадалите помещения са и тези с архива. Ясно, заговор.


Интересното е, че въпреки водените разследвания и дела, дълги години не узнахме края на историята. Имало ли е провокатори? Имало ли е организирани подпалвачи? От кого? Каква е била ролята на Константин Тренчев, видимият опозиционен лидер сред тълпата? А ролята на генерал Семерджиев, по това време вицепрезидент на републиката? Защо полицията и пожарната безучастно наблюдаваха огнената вакханалия? Какво всъщност беше унищожено и откраднато?


Слушахме само догадки, версии и противоречащи си свидетелства на очевидци, до момента, в който петнайсетина години по–късно


не се появи филмът на Малина Петрова, "Приключено по давност"


Филмът е скромен като форма. Очевидно бюджетът не е позволявал нито драматизации, нито дори някоя по–ефектна схема, инфографика или анимация. Важната работа обаче е свършена – заснети са десетки интервюта и са издирени кадри от онази нощ. Изяснени са повечето версии и факти. Остава само да си съставим мнение – Кой всъщност предизвика пожара, определящ българската действителност в известен смисъл и до ден днешен?


Каква е обгорената истина?


След като изгледате и трите части (ако ги пропуснете по телевизията, има ги и в интернет), вече ще можете да си съставите мнение. И да разкриете по някое парченце от загадките, покриващи първите месеци на прехода на България към демокрация. А и да си съставите мнение от къде тръгнахме, за да стигнем там, където сме днес.


Филмът ще бъде излъчен едва за втори път по БНТ1, на 28–ми февруари 2016г., вечерта.


А това, че в същия този ден слънцето е залязло точно по посока на разкопания за метрото булевард? Астрономическа случайност.


* Текстът е коригиран в 13:40 като е изтрито, че Сталин е бил на посещение в САЩ. 

Ключови думи към статията:

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5178 Неутрално

    питайте баце. той тогава служеше в пожарната.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на CanadianCitizen
    CanadianCitizen
    Рейтинг: 316 Гневно

    Най-мръсната прослойка на комунистическата патия се подигра с чистият порив на Българския народ за свобода и демокрация. За съжаление, този сатанински проект продължава да работи, неговите конструктори управляват държавата и целенасочено унищожават българската нация, българската история, българската култура и традиции.

    Да спориш с простак е безсмислено, достатъчно е да му дадеш повод да си покаже простотията.
  3. 3 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    Бог наказа България с българските комунисти.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  4. 4 Профил на CanadianCitizen
    CanadianCitizen
    Рейтинг: 316 Неутрално

    [quote#2:"CanadianCitizen"]комунистическата патия[/quote]
    комунистическата партия, извинявам се за грешката.

    Да спориш с простак е безсмислено, достатъчно е да му дадеш повод да си покаже простотията.
  5. 5 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1772 Неутрално

    До коментар [#3] от "simval":


    [quote#3:"simval"]Бог наказа България с българските комунисти.[/quote]

    А дано по-бързо изтече срока на наказанието.
    Все си мисля, доколкото продължава да има не малко избрани депутати от тази партия, че освен Бог и доста от нас имат известна вина за това продължаващо наказание и макар че не знам какъв е срока, силно се надявам най-после да свърши.

  6. 6 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#4] от "CanadianCitizen":
    [quote#4:"CanadianCitizen"]комунистическата патия[/quote]

    Не е пък и толкова голяма грешка, ако се вземе като отглаголно съществително от глагола "патя" - страдам, изпащам си...

    А на този ден аз бях в Санкт Гален - Швейцария - и слушах по радиото тези новини...

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  7. 7 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    Разказът - прекрасен! Датата я бях забравил, но събуди спомена.
    Гледах телевизия, като всички по това време. Гледката ме изхвърли от дома и дълго време гледах горящата грамада.
    Не ме напускаше изумлението - как тази добре смазана машина, наречена Народна република България, бездейства и не започва да гаси!?!?
    После гледах филма на Малина Петрова.
    Пак ще го гледам!!!

  8. 8 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 624 Любопитно

    "Всички те имитират сградата на общината в Ню Йорк, която според легендата силно впечатлила Йосиф Сталин при посещението му в Америка (виж снимката)...."
    Tук обаче съм озадачен.
    Сталин кога е посещавал щатите, че не мога да се сетя?
    Но съм съгласен с казаното в статията.
    Особено в частта откъм Дондуков, партийният дом е едно мрачно и подттискащо чудовище, което сякаш изьпива цялата енергия дори на преминаващите по тротоара.

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  9. 9 Профил на dimov_a
    dimov_a
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Помня този ден. Бях почти на 100% убеден, че комунистите са си го запалили. Удобно и практично. "Големите огнени" езици не ме потресоха, толкова колкото станалото в Румъния. "Куршумената лустрация" (сигурно непълна и съвсем нехуманна, предпочитам некуршумената такава) вече дава своя резултат у комшиите.

  10. 10 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2177 Неутрално

    Предлагам да вървим по ред - да премахнем първо т.н. "Братска могила", след това т.н. "Паметник на Съветската армия" и накрая съвсем естествено да стигнем и до т.н. "Партиен дом".

  11. 11 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3503 Неутрално

    "...Цялата държава се тресеше от митинги и протести, по телевизията даваха Кашпировски – екстрасенс, който хипнотизираше през екрана..."
    Кашпировски се появи през 1989г., преди 10 ноември. А през 1990г. (преди изборите от 10.06.) имаше направо десант на руски колеги на Кашпировски, и всички те получаваха трибуна я по телевизиите, я в разни читалища, големи зали. Не обичам конспирациите, но всички тези хора са последователи на професор Золотов, работил в тясно сътрудничество с КГБ, и се говори че е влияел на енергийните източници на човешкия организъм. Тогава се е появи даже и сина му, Борис Золотов. Михнева бе успяла да заснеме един сеанс на този човек.
    https://www.youtube.com/watch?v=0pGfA9-MZjI

  12. 12 Профил на flashlight
    flashlight
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#5:"tsvetko_51"]Все си мисля, доколкото продължава да има не малко избрани депутати от тази партия,[/quote]
    До коментар [#5] от "tsvetko_51":
    Те депутатите са избрани не само от електората на "тази партия", а най-вече от електората на клонингите, които "тази партия" твори. Такъв клонинг е ДпС, такива клонинги са СДС, НДСВ, ГЕРБ....
    Колкото до Божието наказание, то ще свърши, когато народът Български излезе от летаргията и разбере, че "мирният преход" се провали. Дано да е скоро.

    Да спориш с простак е безсмислено, достатъчно е да му дадеш повод да си покаже простотията.
  13. 13 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1401 Неутрално

    До коментар [#7] от "Alexander97":

    Пък мен, като гледах горящите листа излитащи пт прозорците на партийния дом ме втрисаше.
    Защото знаех, че горят доказателствата, което ще им позволи да се измъкнат безнаказани и по един или друг начин да се окопаят във фактическата и реалната власт в България за десетилетия напред.
    Което уви, се случи по буквар.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  14. 14 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1693 Неутрално

    И аз помня този ден, а също така помня, че още тогава се усъмнихме, че комунистите си запалиха сградата. Това беше първото прозрение, че нещо не е както трябва. Второто сериозно прозрение беше, когато Румен Воденичаров възпрепятства приемането на кръглата маса да се маркират пръстите след гласуване на първите избори.
    Утре, в неделя, БНТ наистина ще дава филма, но след 23 ч., така че почти никой да не го види.

  15. 15 Профил на pc
    pc
    Рейтинг: 162 Неутрално

    До коментар [#3] от "simval":

    Този Бог си има име -Хари Труман и Уинстън Чърчил. Забележките - към тях. .

  16. 16 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1693 Неутрално

    [quote#11:"historama"]Кашпировски се появи през 1989г., преди 10 ноември. А през 1990г. (преди изборите от 10.06.) имаше направо десант на руски колеги на Кашпировски[/quote]
    Да, така беше! И го знам със сигурност.

  17. 17 Профил на Батков-вън
    Батков-вън
    Рейтинг: 490 Неутрално

    Този архитектурен стил си има и име - нео-класицизъм. Води корените си няколко хилядолетия назад, в класическата архитектура, но в края на 19-ти и началото на 20-ти век е изглеждал достатъчно абсурдно за да не стане особено популярен на запад. Сталин обаче го харесва, едва ли заради едната сграда в Ню Йорк, а по-скоро заради връзките с великите империи на миналото. И го налага масово, за това и му викаме "сталинистка архитектура"

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  18. 18 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 652 Неутрално

    Уморени след бурните протести през лятото на 90-та, с бъдещата ми съпруга бяхме по родните места и не успяхме да видим пожара. По-точно тогава се откри тежката форма на рак на баща ми и пътувахме по доктори и болници с полагащата ни се една туба бензин на месец и много такъв на черно.

    No Pain No Gain
  19. 19 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1465 Неутрално

    [quote#13:"rapidfire"]Защото знаех, че горят доказателствата, което ще им позволи да се измъкнат безнаказани и по един или друг начин да се окопаят във фактическата и реалната власт в България за десетилетия напред. [/quote]

    Не бях толкова прозорлив. Мислех за провокация, която да върне едно към едно предишната форма на власт с лагерите, изселванията, побоите и убийствата.
    Бедна ни е била фантазия! По-перфидни от нашите комунета няма в целия бивш "лагер"!
    Незабравим е първият магазин за Мерцедес на Раковска - бяха се подготвили!!! Отвориха го на 11 ноември 1989г.

  20. 20 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    Сталин никога не е посещавал Щатите, но татко Барба е пропуснал този елементарен факт между пържолите, омлета и следобедната дрямка на пост.

  21. 21 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1250 Неутрално

    Да ме извинява комитата, ама нищо не разбира от архитектура. Стилът не е сталински, а е стандартен неокласически. Имитира се пантеон. Сградите не са грозни, а идеята за парламента във вътрешното пространство беше чудесна. Предвиждаха се стъклени покриви и удобни пространства. А и целта беше батюшка император да не стои на коня и в краката му да е българското народното събрание.

  22. 22 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 866 Неутрално

    Има едно стихотворение на Стефан Цанев - "Горят архивите". Писано е на 11 ноември 1989. Явно е вдъхновило не когото трябва.

    За съжаление не мога да го намеря в интернет, а книгата не е при мен.

  23. 23 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Неутрално

    Няма лошо да се направи реклама на филма , но Константин Павлов-Комитата можеше да икономиса ред неточности, от които текстът не придобива автентичност - а обратното. Службата в БНА по това време беше минимум до края на септември,нито вечерната проверка се е провеждала някога на караула между 22 часа и полунощ,Сталин не е бил на посещение в САЩ, Кашпировски не е омагьосвал вода от телевизора и т.н.....

    karabastun1@abv.bg
  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8164 Неутрално

    Българският преход беше заченат в грях,макар стотици хиляди да вярваха искрено в него.С годините истината все повече показваше грозното си лице и ние,които тогава от все сърце вярвахме в светлото бъдеще на България,започнахме да губим вярата си.Което беше най-лошото,което можеше да ни се случи.Хора без вяра.Това беше целта на комунистите,да спрем да вярваме,че нещо може да се промени.

  25. 25 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    До коментар [#3] от "simval":

    ТОЙ не забравя никого и никога!
    Който е тръгнал да извлича изгоди и да съжителства с анормални североазийципреди преди 138 години, както и с друговерци, преди 638 години, е записан в аналиите на антихриста!

    Комуноидите, които си плюха на лицето тогава, фалшифицирайики и изгаряийки престъпни доказателства, създадоха днешната България от страдалци, които ще изкупват с това си състояние вината на предходните поколения.

  26. 26 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    До коментар [#23] от "karabastun":

    Бастун, нищо не разбираш от литература, а от изкуство съвсем!
    Комуноидите фалшифицираха целия социален живот, културата, образованието и ежедневието на българите, та си се хванал за чаши с вода пред телевизора, а не знаеш, че Вангелия Гущерова бе един ДС манипулатор с особенно предназначение известна и до днес в СССРОССИЯ с препоръки и предвещания.

  27. 27 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    До коментар [#21] от "grayeagle":

    Батюшката, винаги ще стои на коня и ще гледа през покрива в Парламента, където и да се премести той, защото сме манипулирани с робска психика вече 138 години.
    По-важно е да го няма МОЧА, защото кърми България с престъпно мислене и създава усета, че чрез насилие, могат да я управляват мозъчни дегенерати , простаци и престъпници.

  28. 28 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Неутрално

    До коментар [#26] от "convince":

    Какво пък съм написал за изкуството - аз си спомням, че вечерната проверка я правеха в 21,30 , а пък караула изобщо не участваше във вечерна проверка.

    karabastun1@abv.bg
  29. 29 Профил на convince
    convince
    Рейтинг: 1242 Неутрално

    До коментар [#28] от "karabastun":

    Комуноидите отлично владееха пропагандата и знаеха, че за да повлияеш, трябва да хиперболизираш фактите, т.е. да ги манипулираш, така че Сталин и да не е бил в Ню Йорк сигурно е знаел английски...

  30. 30 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Неутрално

    До коментар [#29] от "convince":

    Аз такава къща като партииния дом мисля, че съм виждал до гарата във Варшава и май беше някакъв музей.

    karabastun1@abv.bg
  31. 31 Профил на vasco
    vasco
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    До коментар [#28] от "karabastun":

    В статията не се говори за вечерна проверка. Вероятно става дума за проверка на караула, която може да се прави по всяко време.

    "....а сенките раждат чудовища, нали, г-н Пеевски?"
  32. 32 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#20] от "Lemmy":

    барвос, сфанАл си есенцията на статията

    Birds of a feather flock together.
  33. 33 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1967 Неутрално

    [quote#23:"karabastun"]Службата в БНА по това време беше минимум до края на септември,нито вечерната проверка се е провеждала някога на караула между 22 часа и полунощ,Сталин не е бил на посещение в САЩ, Кашпировски не е омагьосвал вода от телевизора и т.н..... [/quote]
    Само за Сталин си прав.

    Казармата за приети студенти свършваше по-рано. Уволняваха ги в края на август или първите дни на септември.
    Авторът не говори за вечерна проверка, а за проверката на дежурния офицер, който беше длъжен да провери караула поне веднъж нощем. Понеже първата смяна се поемаше от него, то той най-често си правеше проверката преди полунощ, после събуждаше помощник дежурния и лягаше да спи. И най-често проверката беше рутинна - всеки си имаше навици. В нашето поделение знаехме кой я прави в 22, кой 23,30, кой в 4,30 сутринта и кой изобщо не я прави. Един единствен офицер я правеше изненадващо в различни часове на нощта.

    И за чашите с вода е вярно. Не помня Кашпировски да е препоръчвал нещо подобно, но простият народ и у нас, и в СССР масово слагаше чаша с вода пред екрана - да се зарежда.

  34. 34 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 996 Неутрално

    До коментар [#23] от "karabastun":

    Тогава се уволни последния служил 2 години набор,знаехме че сме последните преебани и през 1990 набора ни уволниха на 1 септември,караулите се проверяваха основно формално,както се и носеха както и цялата служба, според навиците на дежурния

  35. 35 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1954 Весело

    [quote#28:"karabastun"]Какво пък съм написал за изкуството - аз си спомням, че вечерната проверка я правеха в 21,30 , а пък караула изобщо не участваше във вечерна проверка.[/quote]

    Комитата казва за проверките на караула, че са знаели кога са а Вечерната проверка е съвсем друго но явно не сте давали въоръжен наряд.

    "Светът няма да бъде разрушен от тези, дето вършат зло, а от тези, дето ги наблюдават без да направят нещо по въпроса" Алберт Айнщайн.
  36. 36 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8453 Неутрално

    До коментар [#34] от "slonsco":

    Късмет сте изкарали - ние служехме почти до нова година -две години и три месеца ,само приетите за студенти ги уволняваха в края на септември. А пък доколкото си спомням тогава около мавзолея и партийния дом всяка вечèр се събираха партийни агитки,хулиганчèта,психолабилни и след пожара ги разчистиха...

    karabastun1@abv.bg
  37. 37 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 213 Неутрално

    И Райхстага е бил омразна за мнозина сграда.И той е горял и по-късно полуразрушен през войната.Но още си е там,за да пази историческата памет.Разбира се сега е със стъклен покрив и отгоре може да се види в заседателната зала.А тази сграда може да се възроди.Да се даде на Университет,или да се направи Център за нови технологии и т.н.А за руските паметници съм съгласен-нямат място в България.

  38. 38 Профил на jony
    jony
    Рейтинг: 538 Неутрално

    Е и Константин Тренчев излезе ченге по списъка на министър Бъчварова.

    Няма случайни!

  39. 39 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8467 Неутрално

    Много хора въздишат по комунизма и с носталгия си спомнят за евтините кебапчета и ...но това е отминало.Сега трябва да не допускам отново червената чума да ни управлява.

  40. 40 Профил на thepirineagle
    thepirineagle
    Рейтинг: 726 Неутрално

    До коментар [#39] от "Peni Nikol":
    Ами то "червената чума" удобно си се е настанила в парламента във всички формации,в съдебната система, бизнеса,дипломацията......

  41. 41 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 732 Неутрално

    Наивни сме били, вярвали сме, че българския народ ще захвърли комуноидните окови. Ще се излекува от червената чума и ще вдигне гордо глава. ВСУЕ!

  42. 42 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Няма по-долни същества на планетата от българските комунисти (и руските им господари)!

    В КОЯ СТРАНА КОМУНИСТИТЕ НЕ СА ДИВАЦИ И ВАРВАРИ!?!
    И ПО-МАЛКИТЕ ИМ БРАТЯ, ФАШИСТИТЕ, КОИТО СЕ РОДЕЯТ С ТЯХ...

  43. 43 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Народът бе прецакан, защото се остави сда го изиграят, че при комунизмът (както и фашизмът и диктатурите) КОНКРЕТНИТЕ ЛИЦА НА ПРЕСТЪПНИЦИТЕ НЯМАЛИ ТАКОВА ГОЛЯМО ЗНАЧЕНИЕ, А ... САМАТА СБЪРКАНА "ИДЕОЛОГИЯ" БИЛА ВИНОВНА!
    Тест - ВИНА ИМА, ВИНОВНИ - НЕ, щото напирмер - ТАКИВА БИЛИ ВРЕМЕНАТА, или ВСИЧКИ СМЕ БИЛИ ВИНОВНИ, тоест никой, И ПРОЧИЕ.

    И ПОНЕЖЕ ПРЕСТЪПНИЦИТЕ ОТЪРВАХА КОЖИТЕ СИ И СЕ ПООКОПИТИХА, ВЕДНАГА СЛЕД ТОВА СЕ ЗАЕХА С ЕДИНСТВЕНОТО НЕЩО, КОТО ИМЕЯТ ДА ПРАВЯТ - ДА КРАДАТ, РЕПРЕСИРАТ, ЛЪЖАТ И ПРЕДАВАТ ДЪРЖАВАТА И ГРАБЯТ НАРОДА, С ПРЕСТЪПЛЕНИЯ И РЕЦИДИВИ!!!

    Затова когато кажат, че престъпната рецидивистична организация Държавна сигурност отдавна я нямало и не можела да управлява и проваля държавата, хората не разбират, че ... ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ Е МАФИЯ, ЧИЯТО ГЛАВА Е РЪКОВОДСТВОТО Й, ГРУПА ХОРА, И ДОРИ И РАЗФОРМИРОВАНА, ТЕЗИ СЪЩИТЕ ПРЕСТЪПНИЦИ ДОКАТО НЕ БЪДАТ ОСВЕТЛЕНИ, ИЗПРАВЕНИ В СЪДА, ОСЪДЕНИ И ХВЪРЛЕНИ В ЗАТВОРА, ЩЕ СЪЗДАВАТ ВСЕ НОВИ И НОВИ ПРЕСТЪПНИ ГРУПИ И ОРГАНИЗАЦИИ И МАФИЯ, ТОЧНО КАКТО И СТАЯНА И ПРАВЯТ!!!
    Тоест - ТУК СТАВА ДУМА ЗА КОНКРЕТНИ ПРЕСТЪПНИЦИ, ГРУПИ ОТ ПРЕСТЪПНИЦИ ПРИ ТЕЗИ, С ИМЕНАТА, ЛИЦАТА, КРЪГОВЕТЕ И ОБРЪЧИТЕ ИМ, КОИТО ВОДЯТ ВОЙНА СРЕЩУ БЪЛГАРИЯ И ГРАБЯТ НАРОДА И РУШАТ ДЪРЖАВАТА НИ!
    А мафията затова е мафия, ЗА ДА НЕ СЕ АФИШИРА, И ВИНАГИ КАТО ОКТОПОД ДА СЪЗДАВА ВСЕ НОВИ И НОВИ ОРГАНИЗАЦИИ И ПИПАЛА, ВКЛ. ВЪВ ВЛАСТТА И ВЛАСТИТЕ! БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ КАК ЩЕ ГИ НАРЕЧЕ - ДЪРЖАВНА СИГУРНОСТ, ИЛИ ДАНС НАПРИМЕР!

  44. 44 Профил на info111
    info111
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Впрочем аз имам мой много близък, който е пряк участник в събитията, и то ПО СЛУЖБА, и е абсолютно категоричен, ЧЕ ТОВА БЕШЕ ПОДГОТВЕН ОТ ВЛАСТТА ПОЖАР, И ПРЕДВАРИТЕЛНО СЕ ЗНАЕШЕ ОТ НЕГО!
    И не случайно ЦЯЛОТО РЪКОВОДСТВО НА МВР ТОГАВА СЕ Е КРИЕЛО ПО ТЕЛЕФОНИТЕ И НЕ СА ИСКАЛИ ИЗОБЩО ДА БЪДАТ НАМЕРЕНИ И УВЕДОМЯВАНИ - това е много добре известно за много хора от МВР и службите, особено по високите им етажи.

  45. 45 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 532 Неутрално

    До коментар [#6] от "дедо Андро":

    "Не е пък и толкова голяма грешка, ако се вземе като отглаголно съществително от глагола "патя" - страдам, изпащам си..."

    По-скоро е близо до -патия (психопатия, и всяка друга патология). Управляващи с две мозъчни клетки и нулев морал са си отклонение пар екселанс.

  46. 46 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1690 Неутрално

    [quote#14:"Мондиана"]И аз помня този ден, а също така помня, че още тогава се усъмнихме, че комунистите си запалиха сградата.[/quote]
    Разбира се, че комунистите си подпалиха храма. Скоро разговарях с един приятел, който е бил там, когато комунистите са хвърляли архивите си в огъня.

  47. 47 Профил на Veli
    Veli
    Рейтинг: 367 Неутрално

    То си е ясно, че сами си го подпалиха. Малина Петрова цял филм направи по въпроса. Но 1 ден след пожара минахме оттам с моя приятелка (руска химичка, която покрай катализаторите за които беше направила дисертация, се оказа че и лейтенант пожарникар от запаса). Та тя дори каза какво е било запалителното вещество.

  48. 48 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Запалването на партийният дом е единственото знаково събитие което изпуснах, на всички останали бях. Не можах да присъствам макар че седмици наред бях на площада пред него защото баща ми беше получил инсулт и давах дежурство при него.

    Но от телевизията ми направи впечатление точно това, нереално големите пламъци. От няколко прозореца бяха неестествено бели, като от оксижен и без никакъв дим. Все едно гори нещо силно възпламенимо докато от другите бяха по-кафяви и с много дим.

    Все съм се канил да попитам в кои стаи се е съхранявал архива защото имам силните подозрения, че при тях бяха тези белите пламъци. Че са залели архивите с десетина туби бензин и тогава са драснали клечката.

    Иначе относно символите на социализма, звездата на партийният дом, мавзолеят и т.н. мисля че с тях много успешно успяха да отвлекат вниманието ни. Докато ние се борехме да я махнат тази звезда те горяха досиетата и внедряваха ДС кадрите навсякъде. Ако бяхме постъпили като немците които първо завзеха архивите на ЩАЗИ сега щеше да е друго.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  49. 49 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    [quote#47:"Velichka Draganska"]Та тя дори каза какво е било запалителното вещество.
    [/quote]
    Казвай, интересно е. По-горе написах, от няколко прозореца /2-3 етаж вдясно/ излизаха неестествено бели пламъци, от нещо което развива висока температура при горене.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK