
© Георги Кожухаров
Откриване на учебната година в Софийския университет
Законът за висшето образование, приет през 1995 г. и поправян 44 пъти, включително и през 2014 г., съдържа редица погрешни постановки и остарели концепции и на практика не е ефективен. Затова през юни министерството на образованието и науката внесе проект за промени, а в последно време в Комисията по образованието и науката в Народното събрание депутати от различни парламентарни групи депозираха още няколко законопроекта. Всичките те имат за цел да променят само някои отделни текстове, които поначало не са добре и ясно написани. Редакциите, които се предлагат, обаче в повечето случаи не могат да решат кардиналните проблеми. Очевидно е назряла необходимостта от разработването на един изцяло нов закон, който да трасира методиката за устойчиво развитие на образователния процес и подготовката на необходимите специалисти с креативен начин на мислене.
Важен аргумент за това е как да се нормира и субсидира
научноизследователската работа във висшите училища
като ефективна съставна част от тяхната дейност. В сегашния закон е посочено, че предмет на дейността на висшето училище е подготовка на специалисти, способни да развиват и прилагат научни знания, повишаване квалификацията им и развитие на науката, културата и иновационната дейност.
Но не е прецизирана връзката с академиите и научните институти. Вероятно поради това в един от предложените проекти се предлага създаването на "научноизследователски университети" с институти, в които е концентрирана научната дейност. Работещите в тях преподаватели се занимават активно с научни изследвания и могат да бъдат освобождавани от преподавателски занятия дори до 5 години, докато траят изследванията. В същото време те получават търговски права да продават получените от тях научни резултати на пазара.
Вероятно това предложение се основава на погрешно разбран модел, съществуващ в САЩ и в някои европейски страни, при който научни институти са включени към университетски центрове. В нашия случай обаче внесеният проект никак не съответства на фиксираната в закона същност на висшите училища като школа за подготовка на висококвалифицирани специалисти в различните области на науката, културата и стопанството. Поради това той и не минава в Народното събрание, тъй като загърбва основната характеристика на успешните университетски форми в развитите страни –
пълно съответствие между преподаване и научни изследвания
Именно на тази база трябва да се разработи този проблем и в нов закон.
Сега е необходимо най-вече университетите с поливалентни направления на обучение да се отделят от специализираните в дадена научна област, както е в редица европейски държави. Съвсем правилно ексминистър Танев определи, че "не е възможно да има университет по "едно нещо" и това състояние на хаос "е доста добре използвано от редица печатарници на дипломи". От друга страна кандидат-студентите по-лесно ще се ориентират към желаната специалност като знаят в каква научна и стопанска област дадено висше училище подготвя квалифицирани специалисти.
За да се повиши нивото на образователния процес е много по-важно превръщането на всички висши училища
в национални центрове за обучение и научна дейност
В тях преподавателската работа се съчетава с научни изследвания, фундаментални или приоритетно ориентирани към решаване на конкретни производствени проблеми. В резултат на това преди всичко ще се създадат условия за устойчиво професионално научно развитие на преподавателите. А те ще запознават студентите с най-новите научни постижения в съответните специалности. В същото време ще може по-пълно да се използва и техният научен потенциал за решаване на редица важни и актуални за страната приложни проблеми. Неслучайно Нобеловите награди за световни научни постижения в повечето случаи се присъждат на преподаватели.
За да се постигне тази цел обаче висшите училища трябва да бъдат сериозно реорганизирани и предметът на тяхната дейност строго определен. Това може да стане най-добре чрез един нов закон. Основните структури трябва да бъдат факултетите, ориентирани към дадено научно направление, характерно за висшето училище, а необходимият за учебния процес минимален брой преподаватели заемат щатни бройки във факултетите, където те извършват и своята преподавателска и научна дейност. Там се провежда и обучението на студентите по различните специалности, свойствени за научното направление на дадения факултет.
Самите Факултети трябва да бъдат изградени от катедри, които отговарят за организацията и провеждането на учебния процес. От своя страна катедрите трябва да бъдат образувани от научни лаборатории, в рамките на които преподавателите провеждат научно-изследователска работа в тематичното направление на катедрата. Чрез тях ще се разкрие и възможността университетите активно да участват в работата по научно-приложни проекти съвместно с други стопански и научни организации (напр. институтите на БАН), както да се включват и в състава на High-Tech паркове или да формират посочените в законопроекта модни клъстери и по този начин да получават и проектно финансиране на грантов принцип, без да е необходимо да създават търговски дружества. От друга страна образованието не е стока и при обучението не могат да се използват пазарните принципи. Превръщането на студентите в клиенти, които искат да получат по най-лесния, най-евтиния и с най-малко усилия търговски продукт – дипломата, е харатерният белег на макдонализацията на образователния процес.
Кариерното развитие на преподавателите
във висшите училища и университетите задължително трябва да става въз основа на постигнатите от тях конкретни научни резултати и след оценка (вкл. и от студентите) на преподавателската им работа – педагогически умения, разработени учебни програми, написани учебни пособия и др.
Много е важно в научните изследвания да бъдат привлечени и студентите
най-вече тези от магистърската степен, като обучението им задължително да завършва с дипломна работа с оригинални научни приноси. Така студентите ще получат по-добра подготовка като специалисти в научната си област и ще се развият креативните им способности. Това ще доведе и до по-добри условия за по-бързото израстване на младите кадри, което ще намали стремежа на младите специалисти да напускат страната и те ще могат успешно да се реализират професионално у нас.
Всички висши училища, в които няма условия за научни изследвания поради липса на съвременна материална база, отсъствие на изследователски капацитет на преподавателите или отказ от работа по научно-изследователски проекти с приложен характер автоматически трябва да отпаднат от системата като по този начин безпроблемно ще се намали и ненормално големият брой на университети у нас.
Авторът проф. д-р Александър Добрев е от факултета по химия и фармация на Софийския университет "Св. Кл. Охридски"
Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.