Арестите в ДАИ - удар срещу корупцията или разместване на "шапки и каскети"

Бойко Борисов и транспортния министър Ивайло Московски

© Георги Кожухаров

Бойко Борисов и транспортния министър Ивайло Московски



"Когато арестувам, не се интересувам кой от коя партия е и дали е член на ГЕРБ. Крадат и щом крадат, няма да има милост за никой. Това, мисля, че стана ясно."


"Няколко месеца наблюдаваме кабинета му, знаем всичките му шапки и каскети.


(Изявления на премиера Бойко Борисов по повод ареста на шефа на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов и още 18 души от регионалните дирекции.)




Онова, което "не става ясно" от изявлението на премиера, е дали, когато е назначаван арестуваният сега директор, премиерът и министърът на транспорта Ивайло Московски са се интересували и са знаели, че битността на този кадър на ГЕРБ като доскорошен шеф на регионалната автомобилна дирекция в Плевен от 2009 до 2013 г. е осеяна със съмнения. Меко казано.


Няма как да не са знаели. Аз съм от Плевен и имам лични наблюдения за реакциите сред шофьори и хора от бранша, когато през януари 2015г. точно на него пада изборът за главен директор на ИААА (по-известна със старото си име ДАИ). Но да оставим моите наблюдения. По същото време Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи предупреждава в национален ефир по "Дарик радио": "Това според нас е най-неподходящият човек, тъй като


има определени съмнения относно мандата му като шеф на регионалната дирекция в Плевен


Ние искахме всичко да е прозрачно и на това най-високо ниво да бъде човек, който е ерудиран, запознат с проблемите и за него да няма съмнения."


Въпреки предупрежденията, направени и официално, плевенският член на ГЕРБ, уволнен от предишния транспортен министър Данаил Папазов точно заради "съмненията", е не само върнат в "системата", но е издигнат на най-високия пост. И то в система, пословична с най-жилавата и непробиваема корупция в продължение на десетилетия, като се започне от шофьорските книжки на любителите, които "вървят" по 500 лева сред незавършилите основно образование момчета от панелните джунгли на крайните градски квартали, мине се през фиктивните технически прегледи на тежкотоварните камиони, през разрешенията за превоз и се стигне до луксозните лицензи за превоз на опасни товари, които, казват стрували по 3 хиляди лева.


Да върнеш на най-високия пост кадър, който е "под съмнение", не може да стане без протекция и без "ок" от най-високото партийно ниво. Тази е


корупционната стратегия на българската партийна система на прехода


при която всяка партия щом дойде на власт тутакси сменя кадрите точно там, където са паричните потоци и намира "подходящия" човек за отчисленията за партийната каса.


Не е ли впечатляващо, че въпросният Цветанов живее в апартамент под наем и не особено охолство, това беше съобщено в медиите. В апартамента обаче били намерени 175 хиляди лева, а в гардероба на тъста му - 400 хиляди лева. На какво "навеждат" тези крупни суми? Случаят е символен - бурмичката в чудовищната машина за генериране на финансов ресурс би ли могла да извършва своята "дейност" без знанието на онези горе, които са дали своето ОК?


И за да не ни спохождат такива неприлични мисли; и за да не задаваме неприятния въпрос дали мащабните арести този път ще засегнат и разбулят корена на злото, ще ни затрупват само с пикантериите на гардеробите и с комично-паническите разграничения на партийните величия от официализирания вече корумпар, за когото "ах, как не сме знаели".


Сайтът "Офнюз" допълва с факти извода:

- Сигналите от средата на 2015 г., подавани от човек от Софийската областна дирекция до Министерството на транспорта, са покривани от заместник-министър;


- През февруари 2016 без резултат остават сигналите до прокуратурата с копие до комисиите за борба с корупцията и по транспорт и до министъра на транспорта Ивайло Московски. (Вместо от Московски отговор до подалия сигнала идва от същия заместник-министър: "че в хода на извършената проверка не са събрани доказателства...")


Укривани ли са сигналите до самия Борисов? Ако да - защо премиерът го спестява?


През февруари подаващият сигналите пише лично до премиера, а началникът на отдел "Приемна" го препраща на Министерството на транспорта. След което същият заместник-министър го препраща за проверка на шефа на ИААА Цветанов, за да провери... своето ведомство и себе си.


И едва след 25 март, когато Георги Кадиев предава листчето със сигнала на Борисов и същевременно огласява това, последваха арестите.


Фактите поставят под съмнение твърденията на премиера, че от пет-шест месеца течала операцията.


Течало е покриването на "нашия човек" от всички по веригата


- по инерция и по "подразбиране" от изградения вече партиен стереотип в смисъл "щом Бойко не ни е казал да действаме, значи...". Случаят потвърждава направения вече по други повод извод, че институциите в България са блокирани. Тъй че ще е по-възможно да повярваме на премиера за неговата безпрекословна воля срещу високата корупция, ако, вместо да чисти имиджа на партията си, вече е изхвърлил поне трима души от постовете им:


- министъра на транспорта, който вместо с конкурс да намери главен директор на автомобилната администрация, назначава човек уволнен и със съмнения за корупция;


- заместник-министъра, който е пишел отговорите до подаващите сигналите през цялата 2015 г., тоест държал е чадъра над корупцията;


- и... началника на отдел "Приемна" в МС, скрил от премиера адресираната лично до него жалба.


Иначе всичко прилича само на разместване на "шапки и каскети", а не истински удар срещу корупцията.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK