За изборите с надежда и умерен песимизъм

Чували с бюлетини, предадени в общинска избирателна комисия

© Юлия Лазарова

Чували с бюлетини, предадени в общинска избирателна комисия



Авторът е бивш член на обществените съвети по промяна изборното законодателство и изборен наблюдател


Преди 10-тина дена ЦИК и Общественият Съвет към комисията проведоха кръгла маса на тема "Изборен процес – състояние и перспективи". С изключение на 2-3 публикации, събитието мина и замина без да привлече интереса на телевизиите и големите медии. Нямаше политици, нямаше ги и много от анализаторите. Още в началото ЦИК "кастрира" дискусията като помоли да не се разискват въпроси, които изискват законодателни промени. Това, меко казано, буди недоумение, тъй като в момента в Народното събрание има консолидирано предложение за изменение и допълнение на изборния кодекс и то се разглежда на второ четене днес в правната комисия. Какво по-добро място да се дискутират тези предложения от кръглата маса на ЦИК? И защо да се дискутира изборният процес само в рамките за сегашния кодекс, след като след един месец той няма да е същият. При това, предлаганите промени съвсем не са козметични и редакционни, а могат да доведат до сериозни проблеми.


Ще си позволя да поставя няколко въпроса, които могат да бъдат обсъдени в правната парламентарна комисия и евентуално приети в зала. Те не са нови, но явно по нашите ширини разумните решения отнемат години.

  1. Първият проблем е принципът на подбор
    на секционните избирателни комисии (СИК)
Въпреки искането на експерти да се премахне партийното номиниране на членовете на общинските избирателни комисии /ОИК/ и особено на секционните /СИК/ още с настоящия кодекс, то остана. Резултатът е, че недействителните гласове за парламентарните избори за над 6%, за общински съветници - 14.09 % , за някои от кметските избори в областните центрове е над 7% от подадените от избирателите гласове, а само в два са под 4%. За европейска страна това са много високи числа. Приема се, че 3 до 3.5% са допустими. ЦИК носи от девет кладенеца вода, за да обясни тези факти. В т. ч. и факта, че има само 100-тина заведени дела.




Последните избори отново показаха, че определянето на състава е системен проблем за лоялността на комисиите. Бидейки партийно номинирани, СИК са лоялни на партиите, а не на закона. Това ги прави безотговорни и незаинтересувани в обучението и качеството на процеса. В тежките случаи СИК работят в интерес на някоя партия чрез подправяне на протоколи, безотговорно поведение по отношение на броенето на преференции и безнаказано фалшифициране на резултатите от броенето в полза на определена партия или на кандидат в рамките на една и съща партия. (Ружинци, Дупница). Това е порочен принцип и защото пренася привилегията на успеха в предишните избори към бъдещите и така поставя парламентарните партии в привилегировано положение.


В момента се предлага един член на СИК да не е партиен член. Това е стъпчица в правилна посока. Само че нека партиите в парламента да бъдат по-смели и да направят поне две стъпки. Ако не могат да преглътнат целите СИК да се избират на професионален принцип, то нека поне двама – председателят и секретарят на СИК да бъдат избирани само по професионални критерии, а не партийно номинирани. И да бъдат обучавани от ЦИК отделно и задълбочено в т. ч. и в периода между изборите. А за всички членове на СИК да се поставят критерии за минимум средно образование. И защо да не се въведе изискване председателите на СИК да са висше образование? При толкова вузове за прависти, икономисти и мениджъри няма ли да се намерят 12 хиляди за председатели на СИК. Дори ако трябва да са от близкия общински или областен град.
Трябва да ни е ясно, че комбинацията на партийно зависими избирателни комисии на всички нива и особено СИК със задължително гласуване няма да ни донесе по-високо обществено доверие в процеса, а повече злоба сред избирателите и нецензурни пожелания в бюлетините.

  1. Задължителното гласуване
Трябва да е ясно, че въпросът е спорен и в теорията. На всичко отгоре в момента партиите дават противоречиви сигнали. Едновременно говорят за задължително гласуване и за активна регистрация. За мен това е нонсенс. Ако има задължително гласуване, сегашният избирателен списък на българските граждани над 18 години, които живеят по всички земни кълбета, е ОК. След гласуването ГРАО ще каже кой не е гласувал и може да му се изпрати глобата по данъчната партида за имоти, такса смет и в Административно обслужване. Така ще си плати глобата с данъците или като дойде да вземе каквото и да е удостоверение от общината.


Ако, обаче, за политиците задължителното гласуване е ала-бала, то още до края на август ГРАО може да подготви един проект на реалистичен избирателен списък на базата на гласувалите в парламентарните и местните избори. Да го сложи през септември за корекции, дописвания, отписвания и през октомври за президент да гласуват само тези, които са в списъка. Без дописвания в изборния ден, освен за длъжностни лица. Дописванията в изборния ден са винаги повод за критика и съмнения в честността на изборите и в предоставянето на избирателно право без възможност за съдебен контрол.


Странно и недопустимо е, че големите партии засега мълчат за отношенията на задължителното гласуване с партийната субсидия. Чест прави на Реформаторския блок, че отвори приказка на тази тема. Това предложение беше направено преди 2-3 години при подготовка на сегашния кодекс. Дано сега се събере критичната маса от разумни хора.


Задължителното гласуване може да бъде преглътнато само в комбинация с две много важни промени:


Първата: - рязко намаляване на размера на партийната субсидия за получен глас (под 1 лев за действителен глас даден за партията).


Втората: - слагане на таван за партийната субсидия на една партия, независимо колко гласа е спечелила (примерно 2 милиона лева на година). Сегашната система пренася привилегиите от един изборен цикъл в друг и дава на парламентарните партии незаслужено предимство, независимо колко са се оплескали в предишния мандат. Както и при пропорциите за членове на избирателните комисии.


Субсидията досега показа, че с нищо не е намалила зависимостта на партиите от бизнеса и олигархията. Нещо повече – партиите даже не правят опит да се финансират с малки суми от симпатизанти, което се счита за нормално и е признак на обществено приемане и доверие.
Трябва да е ясно, че високата субсидия прави партиите несъразмерно големи работодатели и възложители. Над 50% от разходите на партиите в кампаниите са за медийни услуги. Това е медиен тоталитаризъм на големите партии и порочна инцеста на партии и медии. Има риск от възстановяване тоталитарни практики от миналото, при които партийната върхушка/номенклатура удобно се мести от държавната на партийната хранилка. Като вземем под внимание, че само 5% от избирателите активно членуват в политически партии (водят организиран партиен живот), то "нахлузването" на задължително гласуване при висока субсидия е партиен данък, който партиите солидарно ни слагат.

  1. Избирателен район "Чужбина"
Изглежда този въпрос най-после ще намери някакво решение. Вариантите не са много, но най-реалистични са два. Единият е да се формира многомандатен избирателен район "Чужбина" с плаващи мандати на базата на цената на един мандат в брой действителни гласове пост фактум след преброяване на гласовете.


Втория вариант е да се определи брой мандати на базата на минали избори или да се приеме някъкъв брой мандати с консенсус. Примерно минималният брой за страната или друг.


Математически модели на минали избори, разработени от г-н Стефан Манов, показват, че ДПС би получавала преобладаващият брой мандати (3 от 5, 5 от 8, 5 от 7).
В светлината на последните новини за създаването на партия ДОСТ и ангажираността на турски длъжностни лица, смятам, че целият кръг въпроси за гласуването на външните избиратели трябва да се гледа много внимателно. Аз бих предложил районът "Чужбина" да се формира с минимален законово определен брой мандати. Например 3 или 4 мандата – 2 за българските граждани в страните от ЕС и 1 или 2 за гражданите в другите страни. А също така да се въведе уседналост за парламентарните избори от 7 години и забрана за гласуване на БГ граждани, които не са родени в страната, не живеят в страната и са придобили гражданство само по силата на кръвта.

Ако не се направят тези промени, то е вероятно и турската администрация да провежда предизборна агитация сред БГ гражданите в Турция. И то в полза на партията, която прокарва турските интереси. Турската държава ще си има парламентарна група в България.


Отнасям се с голямо уважение към всички българи в чужбина и съм убеден, че част от тях заслужават да гласуват много повече, от някои постоянни обитатели на страната. В същото време смятам, че избирателното право не е пожизнена рента, а следва да се дава и отнема в зависимост от конкретните отношение, които гражданите имат със страната, а не само формалното гражданство.

  1. Медийните пакети
Това безспорно беше едно добро дело за насърчаване на нови политически субекти. За съжаление обаче видя се, че една добра идея стана плячка на партийни тарикатчета, политически цветарки и шмекери. Стана ясно, че е възможно с разни регистрации в Горно Нанадолнище да се кандидатства за пари и при спазване на формални критерии, тези пари да се насочват към медии/сайтчета с незабелижимо обществено присъствие. След като кандидатите да ни управляват имат такива фокуси в ръкава, нека за бъде променен изборният кодекс в тази част. Предлагам да бъде определен таван на сумата за субсидиране на медийно отразявате (медийните пакети) на общо 1 милион за цялата изборна кампания при запазване на сегашния таван от 40 000 лева. Кандидатите да получават парите или на принципа "първият по време е първи по право" или по равно от фиксирания обем на субсидията от 1 милион лева. Предлагам при кандидатстване за медиен пакет съответната партия или инициативен комитет да осигуряват минимум 50% самофинансиране.
  1. И накрая за машинното гласуване
Смятам за реалистично на първо време да се мине към по-масово машинно броене на гласовете с преброителни скенери. Това може да се приложи с особен успех в регионални преброителни центрове, където да се броят гласовете от малки секции. Ще се повиши доверието в процеса, ще се пресече възможността за сплашване на избирателите и контролиран вот в малките населени места. Масовото въвеждане на машинно гласуване може да се окаже прекалено скъпо, неоправдано и рисковано от гледна точка на поддръжка на машините. Механичните сравнения с други страни не са коректни.
  1. И съвсем накрая – одит на изборните секции
Както стана дума в началото на този текст броят на недействителните гласове е ненормално висок. Още след парламентарните избори стана ясно, че има секции с над 20 – 30 процента недействителни гласове, че и повече. След местните избори по информация от ЦИК има близо 20 секции, в които недействителните гласове са над 20%. Дали са само 20 е въпрос на бъдещ анализ.


Преди време в ЦИК имаше дискусия дали и как да се направи одит/изследване на причините за този голям брой. Общественият съвет искаше да се отворят чувалите и да се види дали гласовете са правилно преценени. ЦИК, обаче, поради партийните квоти на членовете естествено не постигна единомислие или по-точно отказа подобно изследване. Сега се носи от девет кладенеца вода, за да се неглижира проблемът с недействителните гласове.


Ако законодателите искат изборният процес да се ползва с доверие, да се основава на реален анализ на причините за неговите проблеми, то в още сега в кодекса следва да се предвиди процедура за одит/изследване на причините за едни или други нередности. Аз съм песимист, че в парламента има критична маса независимо мислещи депутати, но не пречи да се опитваме да даваме разумни предложения.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7400 Неутрално

    Патриотичният фронт излезе с нова идея – гражданите да бъдат стимулирани да участват в избори чрез томбола…
    Аз пък си мислех, че печалбата в изборите е да откриеш свестния политик и да поеме властта отговорна партия… А то – ще се разиграва лотария, та да не се вижда кой лапа от обществената баница…
    Свършиха ли капачките, кюфтетата и банкнотите?
    Не са свършили, ама за тях плащаха от партийната каса – а сега от държавната…

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2515 Неутрално

    изборите ще са все по голяма и по голяма цигания , като държавата

  3. 3 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 2375 Разстроено

    Пенка (Стоил Стоилов) хубаво пее песента за кокала, ама кой ли ми та слуша, Пенке ле...
    Тъжна работа...

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  4. 4 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 1174 Неутрално

    Добра статия, но не мога да се съглася с това: "А също така да се въведе уседналост за парламентарните избори от 7 години и забрана за гласуване на БГ граждани, които не са родени в страната, не живеят в страната и са придобили гражданство само по силата на кръвта.". Авторе, има само една категория български граждани и подобни предложения са дискриминационни. Плашенето с гласуването в Турция е несериозно, а моделите на Стефан Манев най-вероятно не са правени за ситуацията със задължителен електорнен вот. Между другото, къде може да прочетем повече за тях?

  5. 5 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Аз съм против стимулите.Всеки участва в изборите доброволно,за да не се сърди после на себе си,че друг е направил избора вместо него!
    И смятам също,че разни пари да се раздават на партии предизборно е много порочна практика,защото иначе става пари-власт-пари!

    Tony
  6. 6 Профил на Логика
    Логика
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    "...Задължителното гласуване
    Трябва да е ясно, че въпросът е спорен и в теорията. .." Въпросът изобщо не е спорен - КРБ ясно го е уредила- превръщането на едно лично неотменимо субективно индивидуално право в конституционно задължение НЕ МОЖЕ да стане с промяна в конституцията, а САМО след свикване на ВНС и обсъждането му във ВНС/ съответно- взето решение от ВНС дали да се направи това или не/.

    ЗЗД Чл. 49. Този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа
  7. 7 Профил на az22
    az22
    Рейтинг: 286 Неутрално

    Защо не се приеме в закона парламента ежегодно да публикува списък на страни, в които е разрешено гласуването от чужбина?

    Конституцията на една държава се основава на морала на своите граждани
  8. 8 Профил на afa39494111
    afa39494111
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не разбирам как томболата прави гласуването задължително.

  9. 9 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3150 Неутрално

    Недействителните бюлетини ,не са толкова от неграмотност.Едно драсване и бюлетината на конкурента става недействителна.Ако има задължително гласуване ,ще са 50%

  10. 10 Профил на Емил Бубев
    Емил Бубев
    Рейтинг: 230 Разстроено

    Че то как ще ме стимулират да гласувам за полу и дори направо неграмотни кандидати за народни представители? Смятам, че е недопустимо в законодателния орган да участват хора без висш образование. Ами няма ли най-после да се помисли за образователния ценз за гражданите имащи право на вот? Или все още лица, трето или Х-то поколение безработни, които не знаят какво е това данък, ще ми определят изпълнителната власт на държавата в която живея, какъв закон за бюджета ще бъде приет.

  11. 11 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 792 Неутрално

    [quote#10:"Емил Бубев"]Че то как ще ме стимулират да гласувам за полу и дори направо неграмотни кандидати за народни представители? [/quote]и кой те задължава за това? никой! - гласувай си за грамотните! ама то е трудно - да следиш политиката да видиш кой е по-грамотен и как се изказва в НС...
    например аз забелязвам, че много грамотни и разумни предложения прави П. Славов!
    ама е по лесно да заявиш "всички са маскари(неграмотни) " скривайки мързела си
    Или дори в общинския съвет! знаеш ли поне кои сега са гласували за билет 1.60 и кои не са подкрепили тази наглост на Фандъкова и ГЕРБ?

  12. 12 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2817 Неутрално

    Изглеждат ми разумни предложенията. Не му знам биографията на автора на статията но от написаното ми прилича на човек който има реален практически опит и не е партийно пристрастен.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  13. 13 Профил на choss
    choss
    Рейтинг: 1177 Неутрално

    [quote#4:"stein"]Добра статия, но не мога да се съглася с това: "А също така да се въведе уседналост за парламентарните избори от 7 години и забрана за гласуване на БГ граждани, които не са родени в страната, не живеят в страната и са придобили гражданство само по силата на кръвта.". Авторе, има само една категория български граждани и подобни предложения са дискриминационни. [/quote]

    Не си прав.
    Чисто формално децата на изселниците са също български граждани, защото единият или двамата родители са с българско гражданство. Ето затова авторът е прав, но може би изборното право на българските граждани трябва да се обвърже не толкова с уседналостта /тя е по-приложима и необходима за местните избори/, а с постоянното местожителство. Тогава родените извън пределите на България ще могат да придобият българското си гражданство, ако дойдат в страната и заявят това, като им бъде дадено ЕГН, бъдат вписани в ГРАО и посочат постоянен адрес за личните си документи. Единственото изключение, което може да се направи, е за българите родени в страна от ЕС, те автоматично да придобиват българското си гражданство на основанието, че България е член на ЕС и територията на ЕС макар и формално е обща за всички граждани на ЕС. Въпрос на общоевропейско законодателство е това да се уреди.

  14. 14 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2964 Гневно

    "Бидейки партийно номинирани, СИК са лоялни на партиите, а не на закона."

    Знаем се какви сме. Ако не са партийно номинирани ще бъдят неявто партийно номинирани. Предпочитам явното.

    подпис
  15. 15 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2964 Неутрално

    Знаем се какви сме. Ако не са партийно номинирани ще бъдят неявно партийно номинирани. Предпочитам явното.

    подпис
  16. 16 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 859 Весело

    ако направят изборите задължителни, ще се радвам гласуващите с отвращение да се забавят в тъмната стаичка само 3-4 минутки
    Гарантирам, è ще имаме изборна седмица, а не някаккъв си ден само

  17. 17 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 884 Любопитно

    В коя друга европейска страна ИМА ЦИК???
    В колко европейски страни има ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ВОТ?
    В колко европейски страни има ЕЛЕКТРОНЕН ВОТ?
    КОИ други европейски страни се управляват ОТ МУТРЕНСКА хунта?
    Ние в Европа ли сме или на остров Тамбукту?

  18. 18 Профил на kikoni
    kikoni
    Рейтинг: 401 Неутрално

    Да се въведе ДИСТАНЦИОННО ГЛАСУВАНЕ С ПИСМА. Нищо не пречи (Конституцията, технически мероприятия, финансиране) . То може да се извършва от всяка точка на земното кълбо, в която има редовни пощенски услуги. И от всеки българин в България (с увреждания, болен, трудно подвижен, често пътуващ, в командировка и др.) по следния начин:

    1. ЦИК публикува формуляр за регистрация на избирателите, които искат да се регистрират за дистанционно гласуване три месеца преди датата на изборите, заедно с указания за попълването му.
    2. Избирателят попълва формуляра (лични данни, документ за самоличност), в който е посочен и пощенския адрес на подателя, и го изпраща на ЦИК.
    3. ЦИК регистрира избирателя в списък на избирателна секция за дистанционно гласуване и го отписва от избирателната секция по постоянен адрес. Един месец преди датата на изборите ЦИК ИЗПРАЩА на избирателя, на посочения от него адрес писмо с два плика и бюлетина, които са изработени по начин, непозволяващ копирането (размножаването) им.
    (а) пощенски плик с адреса на ЦИК с щемпел за служебно плащане на пощенските услуги, номера на секционната комисия за дистанционно гласуване, името на избирателя и номера на избирателя в списъка на секцията за дистанционно гласуване,
    (б) непрозрачен плик-урна изработен от черна хартия,
    (в) БЮЛЕТИНА за гласуване.
    4. Избирателят поставя попълнената БЮЛЕТИНА в ПЛИКА-УРНА и го залепва.
    5. Поставя ПЛИКА-УРНА в пощенския плик. Попълва името и адреса си в полето за подател и изпраща ПИСМОТО в ЦИК. ЦИК може да укаже, колко дни по-рано да се изпрати ПИСМОТО с попълнената БЮЛЕТИНА, според адреса на избирателя (държава, континент).
    5. Получените в ЦИК ПИСМА с БЮЛЕТИНИ се разпределят по избирателни секции.
    6. В деня на изборите секционната избирателна комисия (СИК) отмята в избирателния списък гласуването на избирателите по данните от пощенския плик, разкъсва го и пуска плика-урна в избирателната кутия.
    7. След приключване на изборния ден СИК отваря избирателната кутия, отваря (разкъва) пликовете-урни, преброява гласовете и съставя стандартен протокол за резултата от гласуването.
    6. Работата на секционната комисия може да се наблюдава от представители на партии и наблюдатели така, както може да се наблюдава и контролира работата на всяка СИК.

    НАСТОЯВАЙТЕ ЗА ВЪВЕЖДАНЕ НА ДИСТАНЦИОННО ГЛАСУВАНЕ С ПИСМА !!!

  19. 19 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3944 Неутрално

    "Ако не могат да преглътнат целите СИК да се избират на професионален принцип..."
    Не го познавам автора, може да е начетен човек, но това което предлага ме изумява. Това предложение означава целия състав на СИК да са подставени лица и напълно да фалшифицират избора. Когато са от различни политически сили, това ги прави един вид конкуренти и гарантира някакъв взаимен контрол. Какъв е този професионален принцип? Какво разбира под "професионалисти"?

  20. 20 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2222 Неутрално

    Аз съм от тези, дето не са привърженици за задължително гласуване, поне докато не се въведе дистанционното гласуване, за да се даде възможност на всеки който желае, но е възпрепятстван по каквито и да е причини, да може да си даде гласа и това се отнася особено за българите зад граница. Но за да няма игри със списъците, виждам полза от активната регистрация, за да бъдат тези списъци актуални.
    И още нещо, трябва ние самите да осъзнаем, е не гласуването си е живо гласуване, като гласа на всеки не гласувал се разпределя пропорционално с предимство на на тези, които са спечелили по реда на класирането.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK