Още възможности за гласуването в чужбина

От протестната акция на българи в чужбина

От протестната акция на българи в чужбина



Авторът е бивш член на обществените съвети по промяна изборното законодателство и изборен наблюдател.


При гласуването в чужбина няма унифициран международен стандарт и практика. Има страни, които прилагат рестрикции от пълна забрана през ограничения по категории външен електорат до критерии за уседналост в страната-приемник (отсъствие от собствената страна) и др.


Критерият "уседналост" е абсолютно допустим при определяне на избирателните права. Той отразява отношението на избирателя с националната общност по два основни показателя - принос във формиране на материалните блага, които общността (властта) събира и харчи, и носенето на последствията от собствения избор.




Изборите определят власт, която е ограничена по време (мандата) и територия (правната територия на страната). В този смисъл критерият уседналост съществува в Обединеното кралство, в Канада, в Германия. Има и в много други страни. Ограничения по тип пребиваване в чужбина има в Израел и Ирландия (и не само там) - само дипломати и военни зад граница.


Произвеждането на легитимност от чужда правна територия и то особено при подозрения за намеса на чуждите административни власти е абсолютно допустимо основание за ограничаване на гласовете, които идват от чужбина.


За съжаление в случая с България се тръгна по пътя на техническите ограничения (гласуване в дипломатически и консулски представителства, ограничен брой секции и др.) За мен по-правилно е да се проведе цялостен и задълбочен дебат и ограниченията да се наложат през дефиниране на избирателното право на всеки един при определени условия. Ако това налага промяна в Конституцията, то нека да се направи. Или да се премахне двойното гражданство.


Подобно ограничаване на избирателните права трябва да стане на недискриминационна основа. Например родените в чужбина и получили гражданство по правото на кръвта да нямат право да гласуват в национални избори - независимо дали са родени в Америка, Джибути, Турция или Папуа и Нова Гвинея. Това е само една илюстрация на възможно ограничение.


Наред с това следва да има механизъм за влизане и излизане от права. Да се губят права при продължително отсъствие от страната, да речем над 7 години. И да се възстановяват след завръщане и живеене над определен период от време.


Случаят с българските граждани в страните на ЕС е по-особен. Там има делегиране на суверенитет на наднационални органи и е логично българските граждани от тези страни да имат по-близко отношение по линията принос и носене на последствията от избора. В този смисъл аз не бих осъждал евентуалните разлики в подхода към тази категория избиратели.


Хайде да се замислим дали китайските ресторантьори нямат по-голяма връзка с България и дали не би трябвало да имат избирателни права докато са в България, след като живеят тук, дават работа, плащат данъци и носят последствията от избраната власт. Какво правим с македонците от с. Рилци, които са към 6000 регистрирани там след като са получили БГ документи за самоличност.


Изключително лоша практика е дописването, а на практика изготвянето на избирателните списъци ад-хок в момента на гласуването. Това лишава избирателите от възможността за съдебен контрол върху работата на изборната администрация. И се отнася както за отнемането на права при отказ за дописване, така и до предоставянето на права.


Ето защо смятам, че и при изборите в чужбина избирателните списъци трябва да бъдат готови предварително и да не се допуска вписване. Образно казано да бъдат "заключени". Международната практика допуска дори 180 дневен срок за предварителна регистрация за гласуване в чужбина. В този смисъл не бива да се търси механично изравняване на условията за гласуване.


Ще дам пример с Турция. Допреди десетина години уседналостта в Турция беше 6 месеца за парламентарни избори. През 2011 г. Турският изборен борд реши, че избирателите в целия свят трябва да са при еднакви условия и забрани гласуването в чужбина. За компенсация на забраната избирателите, които напускаха страната, гласуваха в продължение на един месец преди изборния ден в урни на изходните митнически пунктове.


Трябва да кажем и на гласуващите в чужбина, че с техните гласове те също пълнят партийните каси на управляващите, заради които са навън да си вадят хляба и да си изхранват децата и родителите в България. Парите, обаче, излизат от джобовете на избирателите в страната. Както вече писах един действителен глас дава право на депутатите да управляват над 26 800 лева. Една бюлетинка само!


Цената на един мандат в брой гласове е около 13 750 гласа. Хайде сега да умножим тези гласове по 11 лева партийна субсидия за една година - станаха 151 250 лева. За 4 години станаха 605 000 лева. И това само от един депутат! Ако от гласуването в чужбина дойдат 8 мандата, то от джоба на българските избиратели в страната за 4 години излизат 4.84 милиона лева. Повтарям, от джоба на избирателите в България (от бюджета де). Не приемам безрезервно клишето, че "Демокрацията е скъпо нещо" .


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1600 Неутрално

    Когато всичко се сведе до пари, няма много смисъл да се говори за права. Излиза, че правото се купува.

    Другите аргументи в статията са далеч по-рационални. И авторът е прав, като казва, че е срамно депутатите да се опитват да поставят в пат някои избиратели в чужбина и да им отнемат права с технически врътки. Да забранят чисто и просто гласуването в чужбина, след като това ще доведе до благоденствие за България.

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8665 Неутрално

    Най-добре да не гласуват хора без мин. основно образование и неплатени данъци повече от 2 години. Толкова е просто.

  3. 3 Профил на bawarec
    bawarec
    Рейтинг: 455 Неутрално

    "Ако от гласуването в чужбина дойдат 8 мандата, то от джоба на българските избиратели в страната за 4 години излизат 4.84 милиона лева. "
    Ха сега го съпостави с парите, които вкарват българите от чужбина. Това са 2-3 милиарда евра и сам ще се засрамиш. Или ако си мислиш, че като насила отчуждаваш външните българи от България, те ще ти превеждат пари, дълбоко се лъжеш. Да не говорим за термина ДИАСПОРА, която всяка разумна държава се опитва да свързва с родината. Ще излезе на края ЕВТИН НА БРАШНОТО, СКЪП НА ТРИЦИТЕ.
    Едва ли евреите са по-глупави от нас или по-лошо си правят сметката.

  4. 4 Профил на glog
    glog
    Рейтинг: 680 Неутрално

    ≪Изборите определят власт, която е ограничена по време (мандата) и територия (правната територия на страната). В този смисъл критерият уседналост съществува в Обединеното кралство, в Канада, в Германия. Има и в много други страни. Ограничения по тип пребиваване в чужбина има в Израел и Ирландия (и не само там) - само дипломати и военни зад граница.

    Произвеждането на легитимност от чужда правна територия и то особено при подозрения за намеса на чуждите административни власти е абсолютно допустимо основание за ограничаване на гласовете, които идват от чужбина.≫

    Всъщност в това е същността на проблема, а не в претенциите на едни или други политици или параполитици да замъглят нещата и да създадат такъв закон, който да удовлетворява интересите именно на тяхната партия.

    Решението е просто. Първо, гласуват само български граждани, живеещи постоянно в България. Защото само те ще бъдат управлявани от тези, които са избрани да ни управляват. И второ, български граждани, които са само временно (за по-малко от година или от няколко месеца) извън границите на България, могат да гласуват само на територията на България, и там, където в знак на екстериториалност се вее българският трибагреник. Защото изборите са държавна дейност, а една държава е свободна да провежда своята дейност само на своята територия и в местата, които се ползват с правото на екстериториалност.

    И нищо повече.

    Браво на автора. Браво и на Дневник, че се сети най-после да предложи за коментар и една наистина компетентно написана статия:

    +++++++++++++++++++++++++++++++
    À à è ѝ ò – „” ≪

  5. 5 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 3150 Неутрално

    Забравя се най-важното-приобщаване на българите в чужбина. Има демографска криза ,а ние вместо да се стремим да ги върнем ,ги отблъскваме. Никой не говори за дистанционно гласуване с писма.Лесно и евтино.Накрая -субсидиите ,или да се намалят ,или да има таван.

  6. 6 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    До коментар [#5] от "hodounski":
    [quote#5:"hodounski"]Забравя се най-важното-приобщаване на българите в чужбина. Има демографска криза ,а ние вместо да се стремим да ги върнем ,ги отблъскваме.[/quote]
    И друго. Политиците все се стремят да ни разделят - на българи в България и българи в чужбина, на София и провинция, на богати и социално слаби...
    И ние се хващаме.
    Вместо заедно да се борим за важните проблеми - корупция, прилагане на закона, равнопоставеност пред закона, прозрачност.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  7. 7 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 2599 Неутрално

    Проблемът е само един: контролирания вот в Турция!
    Хора, които от десетилетия намат нищо общо с Бългрия и едвам говорят някакъв български език ще ми определят бъдещето!
    Айде у лево!

    В Русия съм! В Русия съм!
  8. 8 Профил на Vodnokon4e
    Vodnokon4e
    Рейтинг: 563 Неутрално

    [quote#4:"glog"]Първо, гласуват само български граждани, живеещи постоянно в България. [/quote] - Крепостничеството умря дори и в Русия. Българин може да живее във Франция, китаец - в България. Това не прави китаеца българин, нито българина - французин.

    [quote#4:"glog"]Защото само те ще бъдат управлявани от тези, които са избрани да ни управляват.[/quote] - Грешно. Един българин в чужбина може да реши да се прибере след два месеца в България - защо да не може да гласува за бъдещето си? Или да гласува за по-добро бъдеще за роднините си?

    [quote#4:"glog"]И второ, български граждани, които са само временно....[/quote] - Затова хората са намерили решение чрез гласуване по пощата - за да няма значение къде си в момента и да се преодолеят пречките с екстериториалността - много държави не помогат наистина и не са длъжни да откриват секции, но няма да попречат на гласуване по пощата.

  9. 9 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 792 Неутрално

    ама че примитивна манипулация
    "И това само от един депутат! Ако от гласуването в чужбина дойдат 8 мандата, то от джоба на българските избиратели в страната за 4 години излизат 4.84 милиона лева. "
    има ли тъпаци, които да са се хванали на този примитив!
    ами да не би без тези 8 да се избират само 232 депутата! НЕ!!
    нали пак ще ИМА ИЗБРАНИ 240. дали са от чужбина или не
    ПАРИТЕ ЩЕ СА ЗА 240 депутата!
    така че тези 4.84 милиона лева ще са 'изтекли' при всеки вариант.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK