Има нещо гнило в матурите (три необходими промени)

Към изпита по български език (архив)

© Дневник

Към изпита по български език (архив)



Има нещо много странно в това, че съвременните държавни зрелостни изпити са вече от близо десет години и всеки път се повтаря един и същи драматичен сценарий. Основната новина на деня не е дали излизащите от гимназията са подготвени и конкурентни за най-добрите висши училища в България, Европа и света, а това дали от министерството са изтекли отговорите на изпитните въпроси и дали е имало преписвания. Човек би си помислил, че за толкова години Министерството на образованието ще има достатъчно опит, за да не е необходимо правенето на изпитите да прилича на пародия на "1984"-та на Джордж Оруел.


Но всяка година се повтаря едно и също –


"мерките за сигурност" стават все по-строги




а съмнения за изтичане на информация винаги има. Причината за това е много проста – държавата в лицето на Министерството на образованието се опитва да провежда изпит, който не отговаря на съвременните технологии и съвременните стандарти в образованието. Както и самото средно образование, между другото.


Поради някаква причина, която не мисля, че някой може убедително да обясни, се минава през куп сложни процедури, за да се стигне до това всички ученици в страната да отговорят на едни и същи въпроси в едно и също време и отговорите на тези въпроси да не бъдат предварително ясни. Това е грешно, ненужно и не отговаря на съвременните европейски и световни практики.


Вместо това е крайно време министерството да започне да мисли и действа


в категориите на XXI век


За това трябва да се предприемат следните мерки за бъдещите зрелостни изпити:


Първо, министерството да се откаже от практиката да има само един основен ден и час, в който да се провеждат матурите.


Въпреки че в момента от гимназиите излиза един от демографски най-слабите випуски, отново е необходимо да се направи сложна организация за повече от петдесет хиляди завършващи. В следващите години тази бройка ще се увеличава и това ще създаде допълнителни затруднения. Поради това матурите трябва да могат да се провеждат в по-продъжителен период от, да кажем, една седмица. Освен организационни въпроси, тази сравнителна свобода, ще намали отчасти и напълно ненужния стрес, на който завършващите са подложени.


В крайна сметка целта на матурите не е да създава проблеми на ученици и родители, а да провери дали образователната система, като цяло, си е свършила работата и, в тази рамка, кои гимназисти са относително по-добре подготвени от другите. Това може безпроблемно да стане и без изпитът да се провежда само веднъж.


Второ, не е необходимо всички да отговарят на едни и същи въпроси.


Когато практиката е да има само един вариант на тестовете, е пределно ясно, че учениците и техните родители ще изберат най-прекия път към добрите оценки – чрез преписване. Министерството реагира на този тренд като всяка година прави мерките за сигурност все по-строги. Вместо това трябва да се премахне мотивацията за преписване. Това най-лесно може да стане като се използва база данни от повече възможни въпроси, които са групирани по това какво точно знание проверяват и по сложност. В последствие всеки индивидуален тест ще представлява бланка от това кои знания трябва да бъде проверени и как трябва да са разположени въпросите по сложност, а това кои въпроси ще се паднат за всяка категория и сложност, трябва да е на случаен принцип.


По този начин единственият сигурен път към високата оценка на зрелостния изпит е, ако гимназистите са подготвени по всички възможни въпроси и предвид практически безкрайно многото комбинации за различни версии на индивидуализирания тест, е абсолютно безпредметно да се подготвят "пищови" с отговори предварително.


Трето, абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични.


От една страна така се гарантира, че ще има публичен дебат, в който ще се види дали не съществуват подвеждащи или откровено грешни въпроси. От друга, явяващите се на изпита ще могат да се тренират, знаейки че резултатите, до които достигат в предварителните си опити, ще са консистентни с това, което ще получат като оценка накрая. Това ще намали абсолютно ненужния стрес, на който са подложени и ще им даде увереност, че финалната им оценка зависи от техните знания и умения, а не от случайни фактори и това дали са успели да си уредят някакъв начин за преписване. На този принцип функционира изпитът за получаване на шофьорска книжка и всички международни изпити за придобиване на квалификация, които са ми известни. Не виждам причина поради която държавните зрелостни изпити да се нуждаят от система, която е по-сложна от изпита за управление на МПС, или множеството различни квалификационни изпити, които по дефиниция съществуват, защото от хората придобиващи въпросните квалификации зависи сигурността, здравето и живота на работещите в определени индустрии, като производство, транспорт, туризъм и други.


Въпреки трите големи промени, които са необходими, голяма част от сегашните практики могат и трябва да останат в сила. Необходимо е да продължи да се гарантира, че на правещите матурите няма да се помага от страна на квесторите и че няма да има достъп на външни лица в непосредствена близост. Ясно е и че не трябва да се позволява използването на телефони по време на изпита, защото по същността си последната част от матурите по различните предмети завършват с по-свободен текст от типа на есе или съчинение, които все пак могат да се подготвят предварително като "пищови".


Още повече че министерството и сега разполага с повече въпроси, от които се избира един вариант за всички, така че промените са напълно реалистични и изискват сравнително по-малко работа от това всяка година, да се прави ужасяващо сложната и стресираща организация.


Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата. Това, обаче, не е причина държавата в лицето на Министерството на образованието да отказва да се помести в категориите и философията на XXI век, като по този начин продължава да създава трудности и стрес както на себе си, така и на родителите и учениците.


Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (70)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8046 Неутрално

    Нито матурите, нито самото образование имат някакво значение!
    Тези, които завършват нито могат - нито искат да работят!
    Чиновниците просто раздуват истерия, за да си вдигат бюджета и съответно доходите!

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2008 Весело

    Одобрявам! И "топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  3. 3 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем.
    ...................
    Пълна фантастика!
    Системата ще се запази още десетилетия и ще продължава да репликира немислещи зубрачи. Това е заложено в основата и, от социо-инженерите, възпитаници на АОНСУ. Създаване на послушни хагаждачи, в никакъв случай на самостоятелно мислещи индивиди. Ето защо, правилните отговори са тези, които Партията е спуснала на образователният министър, а той към фелдфебелите надолу по йерархията. Възпитават се полезни на олигархическата матрица полезни идиоти - изпълнители.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  4. 4 Профил на ems37520974
    ems37520974
    Рейтинг: 162 Разстроено

    "Когато практиката е да има само един вариант на тестовете, е пределно ясно, че учениците и техните родители ще изберат най-прекия път към добрите оценки – чрез преписване."

    Всъщност, аФторе, тука е заровено кучето. Как стигнахме до тук като общество и народ?
    Защо трябва, за да се проведат честно едни изпити, охраната да е като в секретна база ?

    KLETA MAYKA BALGARIA

    "Народе????"

    http://www.kultura.bg/bg/article/view/24552
  5. 5 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство (от стрес се получава, всеки знае) - ами не може да запише в добра гимназия в 8-ми клас. Да не говорим, че нито едно цигане от Айтос няма двойка по БЕЛ, макар че не знае да си напише името - защото иначе как ще напълнят гимназията там. Въобще образованието ни е не в 20-ти, а в 19-ти век

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  6. 6 Профил на theanalyser
    theanalyser
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    Не е насочено към практиката нашето образование, по тази тема наистина е добре да се поработи. Учи се от всичко по малко, а това не стига за някоя определена професия. Идеята е, че всички ще земат вишо на този етап, явно.
    Да, ама не.
    И после безработица...

  7. 7 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 554 Неутрално

    И трите предложения са крайно неадекватни.
    А матурата смятам/като човек, който държа матури преди няколко години/ изобщо не е трудна. Всеки, който има основни знания, може да я вземе и то с прилична оценка.

  8. 8 Профил на soave
    soave
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Цялата тази истерия би била излишна при едно морално общество, където ценностите имат стойност и тарикатите не прогресират. У нас има учителска мафия, длъжностните лица са корумпирани, политическите лица в МОН са политически проститутки, а голяма част от учениците нямат лична мотивация да постигат реални успехи.

    "Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
  9. 9 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2431 Неутрално

    Всъщност матурите имат някакъв смисъл само за кандидатстващите за висше в чужбина. Кандидатстващите в Български вузове могат спокойно да организират конкурси за това, кой ВУЗ ще се представи най-добре в опита си да си запълни бройките.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  10. 10 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8195 Неутрално

    "абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични."
    И всеки да си тегли въпрос, както беше на изпитите в университета едно време.

  11. 11 Профил на Galeto
    Galeto
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Pyrvo se zamislete zashto srednoto vadi 1% syztezateli i 99% nekadyrnici, pyk posle mrynkaite za izpitite (te sa mnogo ama mnogo shodni sys britanskite test sessions i SAT (SATII) po provejdane, bez temata po literature, na zapad kato cqlo se predpochitat svbodnite eseta po tema bez literaturno proizvedenie kato baza.

  12. 12 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. Ако МОН го направи, те тогава какво зубрене ще настане. Просто в часовете съвсем няма да има преподаване.

  13. 13 Профил на hahohehi
    hahohehi
    Рейтинг: 320 Неутрално

    Да въведат есета, защото литературните анализи в общи линии са зазубряне на определени литературни критици.

  14. 14 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8046 Весело

    До коментар [#10] от "Роси":

    Така ли ?

    На изпит студент си тегли билета и веднага го връща обратно и разбърква билетите. Професорът учудено:
    - Защо върнахте билета?
    - Беше 13-ти билет, а аз съм суеверен.
    - Това са глупости, – казва професорът и почва да търси 13-ти билет. Студентът отговоря на този билет за шестица.
    Излиза в коридора и другите го питат:
    - Всичко ли си знаеше?
    - Не, само 13-ти билет…

    karabastun1@abv.bg
  15. 15 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2655 Разстроено

    на първо време няма нужда от матури. Това е силно излишен стрес за всички, а реално ползата от тях е никаква.

  16. 16 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Странни предложения, странни съждения и неправилни изводи има в тази статия.

    Единственото с което мога да се съглася е, че в настоящия механизъм на провеждане на матурите има проблем.

    Всичко останало в този текст е пълнеж.

    Как разделянето на зрелостниците на групи ще спре преписването? Нали тези, които са на изпит по-късно ще разберат общия характер на въпросите, ако ще и в единия вариант да се говори за ябълки, а в другия - за портокали, например?

    Как различните варианти на теста ще гарантират, че учениците се оценяват при еднакви условия, като едните ще пишат есе по Елин Пелин, а другите ще правят литературен анализ на Дебелянов?

    Как организирането на няколко изпитни дни ще улесни процеса? За всеки изпитен ден пак трябва да се наемат квестори, проверяващи, да се подготвя нов вариант от теста и да се осигуярва безопасността и поверителността на информацията. Освен всичко - за изпитния ден останалите ученици, които не са зрелостници се разпускат - едно за да има достатъчно места в класните стаи за всички зрелостници, и втори за да не пречат останалите ученици с виковете си по време на полагащото им се междучасие на тези, които се потят на матурите.

    Въобще, да се дава акъл е лесно, но дяволът е в детайлите, Санчо.

  17. 17 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1029 Неутрално

    Самата същност на изпитите по български език трябва да се промени. Изпитите трябва да покажат дали ученикът може да се изразява правилно на български и до каква степен владее богатството на езика. За тази цел трябва да престанат с втръсналите на всички хора теми и да въведат друг начин на изпитване. От десетилетия нищо ново не е въведено по същество, търкалят едни и същи теми и автори и всяват досада сред учениците. Едва ли някой от младежите ще се развълнува от разпадането на патриархалното семейство в началото на 20 век в повестта "Гераците". Но той трябва да може да говори един правилен български език при получаването на диплома за средно образование. Като слушам говора на някои младежи, богатството на езика се побира в няколко думи: много яко, супер,много ме кефи. Това е положението,такова е нивото.

  18. 18 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    "Има нещо гнило в матурите (три необходими промени)"?

    Питер Шурма се "олял"- "Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата."
    За справка на автора матурите в този формат ги въведе Даниел Вълчев през 2007 г.!!! Към онзи момент технологиите не бяха много по различни, от това което са днес!!!!

    [quote#7:"newgenerations"]И трите предложения са крайно неадекватни!
    А матурата смятам/като човек, който държа матури преди няколко години/ изобщо не е трудна. Всеки, който има основни знания, може да я вземе и то с прилична оценка. [/quote]

  19. 19 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 491 Весело

    До коментар [#6] от "theanalyser":

    Имаш "навпредвид" "вишу"

  20. 20 Профил на adventure
    adventure
    Рейтинг: 213 Неутрално

    докато си купувах дюнер за обяд днес, телефона на касиерката звънна и явно беше детето й. Чух я да казва... "оо видя ли темата която ти се падна беше същата която вчера ти даде учителката... какво съвпадение... ти нали я прочете вчера вечерта?"

    та май не е особено трудно да се сдобиеш с въпросите предварително.

  21. 21 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2670 Неутрално

    Втората точка е крайно глупава.

    Ако не са еднакви въпросите за всички, веднага ще почнат брожения - ама защо на мойто дете се падна рудното, а на ония от Горно Нанадолнище - лесното? Айде по математика е относително лесно да направиш еквивалентни по сложност тестове. Ама по хуманитарните предмети? Не става. А идеята на матурата е да мери с абсолютно еднакъв аршин всички деца!

  22. 22 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 491 Неутрално

    До коментар [#8] от "soave":

    Много точен анализ на истинския проблем, на есенцията му, не само за матурите, ами и за митничарите, и за медиците, магистратите, милиционерите, медиите, министрите, ментарджиите, маргиналите, мнимия преход и т.н.

    Има криза на морала.

  23. 23 Профил на legeart
    legeart
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Крайно глупави тези на необразована жертва на същата образователна система. Много добре илюстрират, какви са продуктите на образованието, останали на топло при мама, но попрочели нещо за широкия свят.

  24. 24 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2544 Весело

    До коментар [#14] от "karabastun":

    Студент си избира билет, тегли, вижда го и пита:
    - Може ли да си изтегля друг?
    - Колега, пиша ви тройка.
    - Ама как така?
    - Щом търсите, значи нещо знаете.

    Богаташко имение, по стълбите се качва професор за да изпита сина на богаташа, надолу слиза друг и му казва:
    - Няма смисъл да ходите, колега, днеска връща.

  25. 25 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 682 Неутрално

    До коментар [#2] от "etty1":

    То и САТ е открит, но това е огромна организация, с огромен бюджет. Всяка година хваща от цяла Америка учители, праща ги в луксозен курорт и им дава значителен хонорар, за да измислят САТ въпроси. И пак и на тоя тест му намериха цаката, в Китай, а и в България, се продават отговори.

  26. 26 Профил на 5ar8
    5ar8
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Толкова реформи се направиха в образованието и другите сектори,а нещата вместо да се подобряват, стават по зле. Защото не се търси съответна отговорност от тези които предлагат, приемат и прилагат тези реформи.

    5ar8
  27. 27 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    " Освен организационни въпроси, тази сравнителна свобода, ще намали отчасти и напълно ненужния стрес, на който завършващите са подложени."

    Стреса е част от живота и е крайно ама крайно време един абитуриент да е свикнал на стреса и да може да работи в наложен темп.
    Например да може да се самоорганизира да дойде навреме в даден ден и част на необходимото място.
    Трудна работа,а?

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  28. 28 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    "Това най-лесно може да стане като се използва база данни от повече възможни въпроси"

    Глупости!
    "а,б,б,г.." не ви прави грамотен/грамотна!
    Свързан текст му е цаката! Аргументиран, грамотен текст! С теза, изложение и т.н. както му е реда!

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  29. 29 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    "Трето, абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични"

    Глупости! Това не са ви листовките от шофьорските курсове, където могат да се направи списък с практически всички често възникващи ситуации.
    Вие трябва да сте подготвенио за живота, където ежедневно се появяват проблеми, които не могат да имат заучени решения, а трябва да се решават на место!
    Ако целта ви е да прочетете и наисустите 2-3-5 000 въпроса....За какво учихте тогава 12 години бе??

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  30. 30 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#2:"etty1"]И "топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например. [/quote]
    Но това е изпит за език.

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  31. 31 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#17] от "proza":

    И как един млад човек ще овладее съвършенството на българския език, ако не е чел Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, Йовков, Алеко, Елин Пелин, Богомил Райнов?! Ако не е мислил, анализирал, дискутирал в час по литература прочетеното?! Ако прочетеното не го е докоснало, ако не е съпреживял тревогите, душевните терзания и малките радости на българина през всяка една епоха? И ако прочетеното не е съотнесено към съвремието?!
    От коментарите под статиите на Дневник ли ще овладее богатството на българския език? Или от Фейсбук?!

  32. 32 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#5:"gun"]Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство[/quote]
    решение 1:
    Изхожда с еняколко пъти и не яде нищо. като не яде няма да има кой знае какво да изхожда повече
    решение 2;
    памперс
    На мен ми отне 3-4 минути да ви намеря две решения.
    Знаете ли, не да се хваля но съм среден началник във фирма с над 2000 души персонал.Знаете ли защо съм началник? Защото мога да намирам светкавично решения. Повечето хора (като вас) - не могат.
    Отсяването започва от училищните чинове господине/госпожо!

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  33. 33 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#12:"еморето"]Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. [/quote]
    А конспектите какво представляват?
    теглиш билет и пишеш.
    Едно време като имаше все още истинско образование така се провеждаха изпитите. Не с а б в а б в...

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  34. 34 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#15:"arcanum"]на първо време няма нужда от матури.[/quote]
    В малките класове-абсолютно. Дори и от тези матури (след 12ти клас) няма нужда, защото всеки университет така или иначе си провежда изпити.

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  35. 35 Профил на ems37520974
    ems37520974
    Рейтинг: 162 Неутрално

    [quote#9:"tribiri"]Кандидатстващите в Български вузове могат спокойно да организират конкурси за това, кой ВУЗ ще се представи най-добре в опита си да си запълни бройките.[/quote]

    Съвсем прав си. Причините са известни на всички:
    1. Намалена популация на наборите.
    2. Възможност за много хора да учат в чужбина.
    3. Безкрайно много ПУЦ-ове с названието университет и правото да издават държавно призната диплома.
    4. Огромното число работни места, най-вече в публичната администрация, където каква е дипломата няма значение.

    http://www.kultura.bg/bg/article/view/24552
  36. 36 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1021 Любопитно

    Препоръчвам тази статия три пъти!!!
    Да я разпечатат и да си залепят първите редове във всяка канцелария!!!
    БЪЛГАРСКОТО образование макар и прокламирано като "добро" е в ступор на порядки микс от 19 век килиино Патриархално школо и социалистическа модерност от 60-те .До там сега вече миксираме с 1986/89 с привкус на частно предприемачество.
    ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ Е БЕЗПЛАТНО!!!!
    МОЛЯ?????
    Образованието не само не бесплатно то все повече унищожава индивиди и вреди бъдещите вреди ще са още по-осезаеми.

  37. 37 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#17:"proza"]От десетилетия нищо ново не е въведено по същество, търкалят едни и същи теми и автори и всяват досада сред учениците.[/quote]
    Това е пълен гнус,да!

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  38. 38 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    [quote#36:"!D !"]бесплатно [/quote]
    Ой направо съм се превъзбудил. БЕЗплатно

  39. 39 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#31:"el_pacco"]И как един млад човек ще овладее съвършенството на българския език, ако не е чел Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, Йовков, Алеко, Елин Пелин, Богомил Райнов?![/quote]
    Е какво, няма ли достойни автори след 1944та??

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  40. 40 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    "Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем."
    Да това наистина а е добра кауза .
    Нека хотрта на най-четения онлайн ежедневник "ДНЕВНИК",да определят как и ние-неговите читатели да помогнем тази идея...

  41. 41 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    Най добре е въобще да няма матури поне за средното образование!!
    Който учи, той си учи, който не, само мъчи матурата!!
    А обяснението на автора че матурата служи за "проверка" как "работи" системата на образованието и повече от смешна!!!

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  42. 42 Профил на Mel Vi
    Mel Vi
    Рейтинг: 318 Неутрално

    Матурите определено са платени. Може ли някой да изчисли колко пари са дадени от родители за частни уроци и курсове по съответните предмети? Особено по български и математика....

  43. 43 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#40] от "!D !":

    Не ви се отваря парашута, в системата на образованието няма друг
    [quote#40:"!D !"]логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност[/quote]
    освен директния изпит.... въпросът е, има ли въобще смисъл от изпит?

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  44. 44 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 822 Весело

    До коментар [#42] от "Mel Vi":

    Те затова при Тато, преди 60-на години, въведоха матурите, за да подпомогнат учителите, и тогава ниско платени, с частни уроци и да им "влеят" малко самочуствие че и от тях някой зависи....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  45. 45 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 316 Неутрално

    До коментар [#39] от "toyaga":

    Дай пример за достоен автор след 1944 год., който да не е писал по повеля на Партията- майка! Или нецензуриран автор.
    Направо се досещам какво имаш предвид.
    Литературните класици ще отхвърлим, пък партийните активисти ще включим в учебното съдържание?
    Няма да се промени положението в Бг никога!

  46. 46 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 862 Неутрално

    До коментар [#17] от "proza":

    Видяли ли сте въпросите за матурата? Явно не сте ги чели, защото не става дума само за анализ на текст или есе, а и въпроси за разбиране на текст и оценяване, граматика, правопис, пунктуация и др. Няма нищо общо с някогашните матури, които бяха само върху литературен материал.
    Друга тема е, че много от завършващите не владеят граматически правилно български език. В някои държави /Турция например/ родният език се изучава една година във всички висши учебни заведения. Вероятно са преценили, че не е редно висшист да не знае родния си език.

  47. 47 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#32] от "toyaga":

    Началник в смисъл с начално образование?
    Защото мисълта ти е заседнала там някъде....

  48. 48 Профил на ssg
    ssg
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#3:"СДС"]Създаване на послушни хагаждачи, в никакъв случай на самостоятелно мислещи индивиди. [/quote]
    Къде е приложена и как функционира системата, възпитаваща "самостоятелно мислещи индивиди"? Дай пример за държава, която я е приложила.

  49. 49 Профил на zuh59397508
    zuh59397508
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Зачършил съм Математическа гимназия през 1977-от матура се освобождаваха тези,които имаха средни оценки от всички години 5 и нагоре.Явяваха се тези,които искаха да си повишат оценките и тези,които имаха под 5-ца.120 души випуск-среден успех 5,20!Успеваемост във ВУЗ след конкурсен изпит от първи път -80%!Защо трябва да се явява на матура някой,който е учил стабилно,системно и трайно 3 години?!И защо това трябва да е тема No.1 няколко пролетни месеца всяка година?За да дава допълнителни доходи на даскали-проверяващи и квестори ли?Само простотии се измислят и естественият резултат е "функционално неграмотни",т.е. за нищо не ставащи 50-60% младежи!

  50. 50 Профил на gun
    gun
    Рейтинг: 433 Неутрално

    До коментар [#32] от "toyaga": Е ти ме уби с твоя коментар! Дано никога на мой близък не се падне такъв "началник" като теб! Апропо, със сигурност си началник в някое министерство или държавна агенция и обичаш хората да се наси.ат, като те видят. Само че да знаеш, че твоят зад.ик е в жълто!

    "Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство- цитат на коментар #5 от “gun”

    решение 1:
    Изхожда с еняколко пъти и не яде нищо. като не яде няма да има кой знае какво да изхожда повече
    решение 2;
    памперс
    На мен ми отне 3-4 минути да ви намеря две решения.
    Знаете ли, не да се хваля но съм среден началник във фирма с над 2000 души персонал.Знаете ли защо съм началник? Защото мога да намирам светкавично решения. Повечето хора (като вас) - не могат.
    Отсяването започва от училищните чинове господине/госпожо!

    За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
  51. 51 Профил на Траян
    Траян
    Рейтинг: 291 Неутрално

    МОН стават за смях! А нивото на завършващите въобще няма да го коментирам!

  52. 52 Профил на The Core
    The Core
    Рейтинг: 726 Любопитно

    Петре, нещо за футбола?

    Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницше
  53. 53 Профил на tach0
    tach0
    Рейтинг: 214 Неутрално

    Преди 20! години в една задокеанска държава на изпит за професионален лиценз, един компютър ми генерира от база данни с 3000 въпроса разделени на 10 теми, индивидуален изпитен лист с 50 въпроса! На листа си имаше номер, отговорите попълвах на шаблон с 50 реда, за всеки въпрос... Когато свърших квестора вкара номера в компа, а шаблона в един четец. За секунда машинката ми обяви резултата! Техннологията ми се струва добра, едва ли е невъзможно скъпа, щом я има от 20+ години!

  54. 54 Профил на shogun
    shogun
    Рейтинг: 367 Неутрално

    [quote#49:"zuh59397508"]Защо трябва да се явява на матура някой,който е учил стабилно,системно и трайно 3 години?![/quote]
    Щото в Сусерлево всички са отличници...щото учат стабилно.

  55. 55 Профил на Ева
    Ева
    Рейтинг: 286 Любопитно

    Много хубава статия с разумни предложения. Може и има какво да се заимства от световният опит. Навсякъде по света всеъзможни изпити за лицензи се провеждат на компютър от база данни. Всеки тест е индивидуален и преписването е невъзможно. Наистина, стресът, на който са подложени завършващите и родителите им е огромен и безсмислен. Трябва да се вложат пари и усилия в подобряване на системата за матури.

  56. 56 Профил на Снежана Петкова
    Снежана Петкова
    Рейтинг: 5 Весело

    След като този випуск според автора е един от най- слабите в демографско отношение, откъде вади извода, че следващите го ще започнат да се увеличават. Напротив - идват още по- малобройни випуски.И защо мисли същият автор, че това, което се дава на тестовете не е публично? Има го във всички учебници и какво друго мисли той правят учениците в училище , ако не непрекъснато да тренират всевъзможни тестови задачи и да четат текстове. Каква по- голяма публичност от това?! Друг е въпросът , че едни се стараят да се ограмотят , а други смятат, че с някакво наизустяване може да изкарат подобен тест !Пфу!Смехория!И без това матурата е толкова опростена!!!

  57. 57 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    [quote#2:"etty1"]топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например[/quote]Дори и в Русия матурите вече са под формата на стандартизирани тестове: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_State_Exam

    В това отношение сме по-зле и от мужиците.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  58. 58 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    [quote#12:"еморето"]Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. [/quote]Преди години държах ГМАТ (американски тест за прием в МБА програми) - там имаше есе. Списъкът с темите беше дълъг (около 400) и беше публичен. Пробвай да зазубриш 400 теми.

    Дори и да успееш пак покрай зубренето ще усвоиш маса материал.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  59. 59 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    [quote#21:"niakoi_si"]Ако не са еднакви въпросите за всички, веднага ще почнат брожения - ама защо на мойто дете се падна рудното, а на ония от Горно Нанадолнище - лесното? Идеята на матурата е да мери с абсолютно еднакъв аршин всички деца![/quote]Именно затова следва да се наблегне върху стандартизирани тестове, които проверяват доколко ученикът е осмислил текста. "Темите" дето от десетилетия се зубрят не учат на нищо - освен на папагалско възпроизвеждане на чужди "мъдрости".

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  60. 60 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    [quote#28:"toyaga"]"а,б,б,г.." не ви прави грамотен/грамотна!
    Свързан текст му е цаката! Аргументиран, грамотен текст! С теза, изложение и т.н. както му е реда![/quote]По принцип - да. На запад се прави така - пишат се есета. Но темите са свободни или, по-скоро, необвързани с конкретно произведение. Така, че да се избегне момента на зазубряне.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  61. 61 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2323 Неутрално

    “Но всяка година се повтаря едно и също – “мерките за сигурност” стават все по-строги а съмнения за изтичане на информация винаги има."

    Не само съмнения!
    Иначе драмата е 1:1 както с шофьорските изпити пред ДАИ!
    Истината е, че оценките са формални и по тази причина се залага толкова на тях.
    Ако във българските ВУЗ-ове шкартираха на първа сесия тези с измислените оценки едва ли щаше да има особен интерес от фалшификация на матурите! За тези деца, които са положили изпити за следване зад граница матурите едва ли имат някакво значение. Измамата е важна само за абитуриентите, които се канят да продължат с измама, т.е. да се превърнат в спонсори на нашата образователна система...

    I Want To Believe
  62. 62 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 213 Неутрално

    [quote#40:"!D !"]"Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин отговарящ на технологичната реалност, в която живеем!" [/quote]

    Да като на всеки зрелостник се даде по една "различна тема", върху която да напише кратко съчинение - есе и да коментира
    актуални събития от настоящето, като заяви собствена позиция и я защити и тогава всичките тези истерии с преписването ще изчезнат от само себе си. Така ще се провери правопис, пунктуация и всички елементи необходими за да се оцени компетентността на зрелостника и никакви "паранои" и "истерии", че се купували и продавали верните отговори на матурите много просто е, но от мон не са дорасли, за това така че "ще навиват кранчета и ще набиват канчета"!!!!

  63. 63 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До Петър Щурм Константинов.
    Високоуважаеми господине, просто се учудвам на напълно неграмотното Ви отношение спрямо материята. Защо сте написали тази статия, определено не става ясно.
    Ясни са няколко неща.
    1. Никаква тестова част на ДЗИ. Само и единствено създаване на текст и писане върху текст.
    2. В този аспект ДЗИ (както е правилно да се казва, а не матура) трябва да се раздели на две части – част по умения за боравене с езика и част по литературен анализ. Ще ползвам само примерни дати. Нека изпитът за уменията да бъдат проведени например на 18 май. Тук да има само „ДОПУСНАТ“ и „НЕДОПУСНАТ“ до частта литература като изрично подчертавам, че скалата за „ДОПУСНАТ“ просто не може да бъде по-малко от 70-75 точки. При това отговорите трябва да се изписват от ученика. Така ще се пресеят от примерно 55 000 ученици някъде към 40 000. И ти остават 15 000 реално грамотни хора, които ще пишат по частта литература на 30 май.
    3. Частта по литература и вторият ДЗИ по избор да бъдат отново без тест и скалата за оценка да бъде британската или тази на A Level, а именно – за „Среден 3“ да се счита успелият да вземе 51 точки, за „Добър 4“ – 61 точки, за „Много добър 5“ – 71 точки и за „Отличен 6“ – 81 точки. Оценките от ДЗИ да се закръглят на цяло число, а не както сега, например „Добър 3,63“.
    Така ДЗИ ще бъдат взети от реални 5 000 души. Останалото са алабализми и глупости.
    Това, което сте написали е лишено от прагматизъм.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  64. 64 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 418 Неутрално

    И отново до автора на статията.
    „Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата.“
    ДЗИ стават задължителни и се провеждат за първи път през 2008 година. Явно технологиите не Ви помагат дори да си сверите фактите.
    Простете ми, ако с предходния, а и със сегашния си пост сте се почувствал обиден от мен.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  65. 65 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#55] от "evelina_m":

    Пълни глупости си написала. Дай пример „от света“. Щото съм наистина доста на „ти“ с тази проблематика и такова нещо няма.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  66. 66 Профил на postmodernity
    postmodernity
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#60] от "Николай Николов":

    Изчетох всичко, което си написал и да ти кажа, че само наполовина си прав. Ако се поинтересуваш, ще ти кажа.

    "Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  67. 67 Профил на inegve
    inegve
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Обществените училища са измислени за да се възпитава робски манталитет, където може от рано да научиш децата да не мислят със собствения си мозък, да се учат на дисциплина и подчинение.
    Зубрят абсолютно ненужни в живота глупости, залъгват се сами с преписвания и не могат да направят връзката между тези изкуствения знания и какво реално значи да си задаваш критични въпроси и да търсиш отговорите им до дупка. Резултата е поколения наред от хора, намразили да четат книги, без елементарна култура и никаква перспектива за развитие като хора. Особено видно е във времена, когато вече не се работи на конвейра и са нужни малко по-сложни умения за да се успява.

  68. 68 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    [quote#66:"postmodernity"]Изчетох всичко, което си написал и да ти кажа, че само наполовина си прав. Ако се поинтересуваш, ще ти кажа.[/quote]Давай. Форумът е за това.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  69. 69 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1473 Неутрално

    [quote#62:"Emil Dimov"]Да като на всеки зрелостник се даде по една "различна тема", върху която да напише кратко съчинение - есе и да коментира актуални събития от настоящето, като заяви собствена позиция и я защити и тогава всичките тези истерии с преписването ще изчезнат от само себе си. Така ще се провери правопис, пунктуация и всички елементи необходими за да се оцени компетентността на зрелостника и никакви "паранои" и "истерии", че се купували и продавали верните отговори на матурите [/quote]В 10-ката. Аз предлагам даже да използват метода на ГМАТ - публичен списък с над 400 свободни теми. Случайно се тегли една от тях. Може за всеки изпитван изтеглената тема да е различна (така е на ГМАТ), а може да е една и съща за всички. Ако изборът е наистина случаен, то проблем няма.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  70. 70 Профил на k.d
    k.d
    Рейтинг: 219 Неутрално

    Целта на матурите не е да създава проблеми на ученици и родители, а да провери колко са подготвени гимназистите и като следствие - дали образователната система, като цяло, си е свършила работата.
    Сега няма нужда от тях - очевадно е че няма образователна система и децата които постигат успехи го правят въпреки нея благодарение на себе си и малкото останали истински учители.

    Не знам дали в БАН са "феодални старци", но в образованието задължително трябва да се махнат закостенялите лелки и чичковци чиновници, които поддържат тази система. Те пишат някакви факти (безумно дървено) в учебници с цел да го продават, а не искат и не могат да НАУЧАТ децата. Час по-скоро трябва да дойдат истински учители. Техническата проверка на знанията е второстепенен въпрос.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK