Нито матурите, нито самото образование имат някакво значение!
Тези, които завършват нито могат - нито искат да работят!
Чиновниците просто раздуват истерия, за да си вдигат бюджета и съответно доходите!
Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем.
...................
Пълна фантастика!
Системата ще се запази още десетилетия и ще продължава да репликира немислещи зубрачи. Това е заложено в основата и, от социо-инженерите, възпитаници на АОНСУ. Създаване на послушни хагаждачи, в никакъв случай на самостоятелно мислещи индивиди. Ето защо, правилните отговори са тези, които Партията е спуснала на образователният министър, а той към фелдфебелите надолу по йерархията. Възпитават се полезни на олигархическата матрица полезни идиоти - изпълнители.
"Когато практиката е да има само един вариант на тестовете, е пределно ясно, че учениците и техните родители ще изберат най-прекия път към добрите оценки – чрез преписване."
Всъщност, аФторе, тука е заровено кучето. Как стигнахме до тук като общество и народ?
Защо трябва, за да се проведат честно едни изпити, охраната да е като в секретна база ?
Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство (от стрес се получава, всеки знае) - ами не може да запише в добра гимназия в 8-ми клас. Да не говорим, че нито едно цигане от Айтос няма двойка по БЕЛ, макар че не знае да си напише името - защото иначе как ще напълнят гимназията там. Въобще образованието ни е не в 20-ти, а в 19-ти век
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
Не е насочено към практиката нашето образование, по тази тема наистина е добре да се поработи. Учи се от всичко по малко, а това не стига за някоя определена професия. Идеята е, че всички ще земат вишо на този етап, явно.
Да, ама не.
И после безработица...
И трите предложения са крайно неадекватни.
А матурата смятам/като човек, който държа матури преди няколко години/ изобщо не е трудна. Всеки, който има основни знания, може да я вземе и то с прилична оценка.
Цялата тази истерия би била излишна при едно морално общество, където ценностите имат стойност и тарикатите не прогресират. У нас има учителска мафия, длъжностните лица са корумпирани, политическите лица в МОН са политически проститутки, а голяма част от учениците нямат лична мотивация да постигат реални успехи.
"Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчил
Всъщност матурите имат някакъв смисъл само за кандидатстващите за висше в чужбина. Кандидатстващите в Български вузове могат спокойно да организират конкурси за това, кой ВУЗ ще се представи най-добре в опита си да си запълни бройките.
Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
"абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични."
И всеки да си тегли въпрос, както беше на изпитите в университета едно време.
Pyrvo se zamislete zashto srednoto vadi 1% syztezateli i 99% nekadyrnici, pyk posle mrynkaite za izpitite (te sa mnogo ama mnogo shodni sys britanskite test sessions i SAT (SATII) po provejdane, bez temata po literature, na zapad kato cqlo se predpochitat svbodnite eseta po tema bez literaturno proizvedenie kato baza.
Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. Ако МОН го направи, те тогава какво зубрене ще настане. Просто в часовете съвсем няма да има преподаване.
На изпит студент си тегли билета и веднага го връща обратно и разбърква билетите. Професорът учудено:
- Защо върнахте билета?
- Беше 13-ти билет, а аз съм суеверен.
- Това са глупости, – казва професорът и почва да търси 13-ти билет. Студентът отговоря на този билет за шестица.
Излиза в коридора и другите го питат:
- Всичко ли си знаеше?
- Не, само 13-ти билет…
Странни предложения, странни съждения и неправилни изводи има в тази статия.
Единственото с което мога да се съглася е, че в настоящия механизъм на провеждане на матурите има проблем.
Всичко останало в този текст е пълнеж.
Как разделянето на зрелостниците на групи ще спре преписването? Нали тези, които са на изпит по-късно ще разберат общия характер на въпросите, ако ще и в единия вариант да се говори за ябълки, а в другия - за портокали, например?
Как различните варианти на теста ще гарантират, че учениците се оценяват при еднакви условия, като едните ще пишат есе по Елин Пелин, а другите ще правят литературен анализ на Дебелянов?
Как организирането на няколко изпитни дни ще улесни процеса? За всеки изпитен ден пак трябва да се наемат квестори, проверяващи, да се подготвя нов вариант от теста и да се осигуярва безопасността и поверителността на информацията. Освен всичко - за изпитния ден останалите ученици, които не са зрелостници се разпускат - едно за да има достатъчно места в класните стаи за всички зрелостници, и втори за да не пречат останалите ученици с виковете си по време на полагащото им се междучасие на тези, които се потят на матурите.
Въобще, да се дава акъл е лесно, но дяволът е в детайлите, Санчо.
Самата същност на изпитите по български език трябва да се промени. Изпитите трябва да покажат дали ученикът може да се изразява правилно на български и до каква степен владее богатството на езика. За тази цел трябва да престанат с втръсналите на всички хора теми и да въведат друг начин на изпитване. От десетилетия нищо ново не е въведено по същество, търкалят едни и същи теми и автори и всяват досада сред учениците. Едва ли някой от младежите ще се развълнува от разпадането на патриархалното семейство в началото на 20 век в повестта "Гераците". Но той трябва да може да говори един правилен български език при получаването на диплома за средно образование. Като слушам говора на някои младежи, богатството на езика се побира в няколко думи: много яко, супер,много ме кефи. Това е положението,такова е нивото.
"Има нещо гнило в матурите (три необходими промени)"?
Питер Шурма се "олял"- "Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата."
За справка на автора матурите в този формат ги въведе Даниел Вълчев през 2007 г.!!! Към онзи момент технологиите не бяха много по различни, от това което са днес!!!!
[quote#7:"newgenerations"]И трите предложения са крайно неадекватни!
А матурата смятам/като човек, който държа матури преди няколко години/ изобщо не е трудна. Всеки, който има основни знания, може да я вземе и то с прилична оценка. [/quote]
докато си купувах дюнер за обяд днес, телефона на касиерката звънна и явно беше детето й. Чух я да казва... "оо видя ли темата която ти се падна беше същата която вчера ти даде учителката... какво съвпадение... ти нали я прочете вчера вечерта?"
та май не е особено трудно да се сдобиеш с въпросите предварително.
Ако не са еднакви въпросите за всички, веднага ще почнат брожения - ама защо на мойто дете се падна рудното, а на ония от Горно Нанадолнище - лесното? Айде по математика е относително лесно да направиш еквивалентни по сложност тестове. Ама по хуманитарните предмети? Не става. А идеята на матурата е да мери с абсолютно еднакъв аршин всички деца!
Много точен анализ на истинския проблем, на есенцията му, не само за матурите, ами и за митничарите, и за медиците, магистратите, милиционерите, медиите, министрите, ментарджиите, маргиналите, мнимия преход и т.н.
Крайно глупави тези на необразована жертва на същата образователна система. Много добре илюстрират, какви са продуктите на образованието, останали на топло при мама, но попрочели нещо за широкия свят.
Студент си избира билет, тегли, вижда го и пита:
- Може ли да си изтегля друг?
- Колега, пиша ви тройка.
- Ама как така?
- Щом търсите, значи нещо знаете.
Богаташко имение, по стълбите се качва професор за да изпита сина на богаташа, надолу слиза друг и му казва:
- Няма смисъл да ходите, колега, днеска връща.
То и САТ е открит, но това е огромна организация, с огромен бюджет. Всяка година хваща от цяла Америка учители, праща ги в луксозен курорт и им дава значителен хонорар, за да измислят САТ въпроси. И пак и на тоя тест му намериха цаката, в Китай, а и в България, се продават отговори.
Толкова реформи се направиха в образованието и другите сектори,а нещата вместо да се подобряват, стават по зле. Защото не се търси съответна отговорност от тези които предлагат, приемат и прилагат тези реформи.
" Освен организационни въпроси, тази сравнителна свобода, ще намали отчасти и напълно ненужния стрес, на който завършващите са подложени."
Стреса е част от живота и е крайно ама крайно време един абитуриент да е свикнал на стреса и да може да работи в наложен темп.
Например да може да се самоорганизира да дойде навреме в даден ден и част на необходимото място.
Трудна работа,а?
"Това най-лесно може да стане като се използва база данни от повече възможни въпроси"
Глупости!
"а,б,б,г.." не ви прави грамотен/грамотна!
Свързан текст му е цаката! Аргументиран, грамотен текст! С теза, изложение и т.н. както му е реда!
"Трето, абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични"
Глупости! Това не са ви листовките от шофьорските курсове, където могат да се направи списък с практически всички често възникващи ситуации.
Вие трябва да сте подготвенио за живота, където ежедневно се появяват проблеми, които не могат да имат заучени решения, а трябва да се решават на место!
Ако целта ви е да прочетете и наисустите 2-3-5 000 въпроса....За какво учихте тогава 12 години бе??
И как един млад човек ще овладее съвършенството на българския език, ако не е чел Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, Йовков, Алеко, Елин Пелин, Богомил Райнов?! Ако не е мислил, анализирал, дискутирал в час по литература прочетеното?! Ако прочетеното не го е докоснало, ако не е съпреживял тревогите, душевните терзания и малките радости на българина през всяка една епоха? И ако прочетеното не е съотнесено към съвремието?!
От коментарите под статиите на Дневник ли ще овладее богатството на българския език? Или от Фейсбук?!
[quote#5:"gun"]Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство[/quote]
решение 1:
Изхожда с еняколко пъти и не яде нищо. като не яде няма да има кой знае какво да изхожда повече
решение 2;
памперс
На мен ми отне 3-4 минути да ви намеря две решения.
Знаете ли, не да се хваля но съм среден началник във фирма с над 2000 души персонал.Знаете ли защо съм началник? Защото мога да намирам светкавично решения. Повечето хора (като вас) - не могат.
Отсяването започва от училищните чинове господине/госпожо!
[quote#12:"еморето"]Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. [/quote]
А конспектите какво представляват?
теглиш билет и пишеш.
Едно време като имаше все още истинско образование така се провеждаха изпитите. Не с а б в а б в...
[quote#15:"arcanum"]на първо време няма нужда от матури.[/quote]
В малките класове-абсолютно. Дори и от тези матури (след 12ти клас) няма нужда, защото всеки университет така или иначе си провежда изпити.
[quote#9:"tribiri"]Кандидатстващите в Български вузове могат спокойно да организират конкурси за това, кой ВУЗ ще се представи най-добре в опита си да си запълни бройките.[/quote]
Съвсем прав си. Причините са известни на всички:
1. Намалена популация на наборите.
2. Възможност за много хора да учат в чужбина.
3. Безкрайно много ПУЦ-ове с названието университет и правото да издават държавно призната диплома.
4. Огромното число работни места, най-вече в публичната администрация, където каква е дипломата няма значение.
Препоръчвам тази статия три пъти!!!
Да я разпечатат и да си залепят първите редове във всяка канцелария!!!
БЪЛГАРСКОТО образование макар и прокламирано като "добро" е в ступор на порядки микс от 19 век килиино Патриархално школо и социалистическа модерност от 60-те .До там сега вече миксираме с 1986/89 с привкус на частно предприемачество.
ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ Е БЕЗПЛАТНО!!!!
МОЛЯ?????
Образованието не само не бесплатно то все повече унищожава индивиди и вреди бъдещите вреди ще са още по-осезаеми.
[quote#17:"proza"]От десетилетия нищо ново не е въведено по същество, търкалят едни и същи теми и автори и всяват досада сред учениците.[/quote]
Това е пълен гнус,да!
[quote#31:"el_pacco"]И как един млад човек ще овладее съвършенството на българския език, ако не е чел Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, Йовков, Алеко, Елин Пелин, Богомил Райнов?![/quote]
Е какво, няма ли достойни автори след 1944та??
"Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем."
Да това наистина а е добра кауза .
Нека хотрта на най-четения онлайн ежедневник "ДНЕВНИК",да определят как и ние-неговите читатели да помогнем тази идея...
Най добре е въобще да няма матури поне за средното образование!!
Който учи, той си учи, който не, само мъчи матурата!!
А обяснението на автора че матурата служи за "проверка" как "работи" системата на образованието и повече от смешна!!!
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
Матурите определено са платени. Може ли някой да изчисли колко пари са дадени от родители за частни уроци и курсове по съответните предмети? Особено по български и математика....
Не ви се отваря парашута, в системата на образованието няма друг
[quote#40:"!D !"]логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност[/quote]
освен директния изпит.... въпросът е, има ли въобще смисъл от изпит?
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
Те затова при Тато, преди 60-на години, въведоха матурите, за да подпомогнат учителите, и тогава ниско платени, с частни уроци и да им "влеят" малко самочуствие че и от тях някой зависи....
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
Дай пример за достоен автор след 1944 год., който да не е писал по повеля на Партията- майка! Или нецензуриран автор.
Направо се досещам какво имаш предвид.
Литературните класици ще отхвърлим, пък партийните активисти ще включим в учебното съдържание?
Няма да се промени положението в Бг никога!
Видяли ли сте въпросите за матурата? Явно не сте ги чели, защото не става дума само за анализ на текст или есе, а и въпроси за разбиране на текст и оценяване, граматика, правопис, пунктуация и др. Няма нищо общо с някогашните матури, които бяха само върху литературен материал.
Друга тема е, че много от завършващите не владеят граматически правилно български език. В някои държави /Турция например/ родният език се изучава една година във всички висши учебни заведения. Вероятно са преценили, че не е редно висшист да не знае родния си език.
[quote#3:"СДС"]Създаване на послушни хагаждачи, в никакъв случай на самостоятелно мислещи индивиди. [/quote]
Къде е приложена и как функционира системата, възпитаваща "самостоятелно мислещи индивиди"? Дай пример за държава, която я е приложила.
Зачършил съм Математическа гимназия през 1977-от матура се освобождаваха тези,които имаха средни оценки от всички години 5 и нагоре.Явяваха се тези,които искаха да си повишат оценките и тези,които имаха под 5-ца.120 души випуск-среден успех 5,20!Успеваемост във ВУЗ след конкурсен изпит от първи път -80%!Защо трябва да се явява на матура някой,който е учил стабилно,системно и трайно 3 години?!И защо това трябва да е тема No.1 няколко пролетни месеца всяка година?За да дава допълнителни доходи на даскали-проверяващи и квестори ли?Само простотии се измислят и естественият резултат е "функционално неграмотни",т.е. за нищо не ставащи 50-60% младежи!
До коментар [#32] от "toyaga": Е ти ме уби с твоя коментар! Дано никога на мой близък не се падне такъв "началник" като теб! Апропо, със сигурност си началник в някое министерство или държавна агенция и обичаш хората да се наси.ат, като те видят. Само че да знаеш, че твоят зад.ик е в жълто!
"Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство- цитат на коментар #5 от “gun”
решение 1:
Изхожда с еняколко пъти и не яде нищо. като не яде няма да има кой знае какво да изхожда повече
решение 2;
памперс
На мен ми отне 3-4 минути да ви намеря две решения.
Знаете ли, не да се хваля но съм среден началник във фирма с над 2000 души персонал.Знаете ли защо съм началник? Защото мога да намирам светкавично решения. Повечето хора (като вас) - не могат.
Отсяването започва от училищните чинове господине/госпожо!
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!
Преди 20! години в една задокеанска държава на изпит за професионален лиценз, един компютър ми генерира от база данни с 3000 въпроса разделени на 10 теми, индивидуален изпитен лист с 50 въпроса! На листа си имаше номер, отговорите попълвах на шаблон с 50 реда, за всеки въпрос... Когато свърших квестора вкара номера в компа, а шаблона в един четец. За секунда машинката ми обяви резултата! Техннологията ми се струва добра, едва ли е невъзможно скъпа, щом я има от 20+ години!
[quote#49:"zuh59397508"]Защо трябва да се явява на матура някой,който е учил стабилно,системно и трайно 3 години?![/quote]
Щото в Сусерлево всички са отличници...щото учат стабилно.
Много хубава статия с разумни предложения. Може и има какво да се заимства от световният опит. Навсякъде по света всеъзможни изпити за лицензи се провеждат на компютър от база данни. Всеки тест е индивидуален и преписването е невъзможно. Наистина, стресът, на който са подложени завършващите и родителите им е огромен и безсмислен. Трябва да се вложат пари и усилия в подобряване на системата за матури.
След като този випуск според автора е един от най- слабите в демографско отношение, откъде вади извода, че следващите го ще започнат да се увеличават. Напротив - идват още по- малобройни випуски.И защо мисли същият автор, че това, което се дава на тестовете не е публично? Има го във всички учебници и какво друго мисли той правят учениците в училище , ако не непрекъснато да тренират всевъзможни тестови задачи и да четат текстове. Каква по- голяма публичност от това?! Друг е въпросът , че едни се стараят да се ограмотят , а други смятат, че с някакво наизустяване може да изкарат подобен тест !Пфу!Смехория!И без това матурата е толкова опростена!!!
[quote#2:"etty1"]топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например[/quote]Дори и в Русия матурите вече са под формата на стандартизирани тестове: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_State_Exam
[quote#12:"еморето"]Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. [/quote]Преди години държах ГМАТ (американски тест за прием в МБА програми) - там имаше есе. Списъкът с темите беше дълъг (около 400) и беше публичен. Пробвай да зазубриш 400 теми.
Дори и да успееш пак покрай зубренето ще усвоиш маса материал.
[quote#21:"niakoi_si"]Ако не са еднакви въпросите за всички, веднага ще почнат брожения - ама защо на мойто дете се падна рудното, а на ония от Горно Нанадолнище - лесното? Идеята на матурата е да мери с абсолютно еднакъв аршин всички деца![/quote]Именно затова следва да се наблегне върху стандартизирани тестове, които проверяват доколко ученикът е осмислил текста. "Темите" дето от десетилетия се зубрят не учат на нищо - освен на папагалско възпроизвеждане на чужди "мъдрости".
[quote#28:"toyaga"]"а,б,б,г.." не ви прави грамотен/грамотна!
Свързан текст му е цаката! Аргументиран, грамотен текст! С теза, изложение и т.н. както му е реда![/quote]По принцип - да. На запад се прави така - пишат се есета. Но темите са свободни или, по-скоро, необвързани с конкретно произведение. Така, че да се избегне момента на зазубряне.
“Но всяка година се повтаря едно и също – “мерките за сигурност” стават все по-строги а съмнения за изтичане на информация винаги има."
Не само съмнения!
Иначе драмата е 1:1 както с шофьорските изпити пред ДАИ!
Истината е, че оценките са формални и по тази причина се залага толкова на тях.
Ако във българските ВУЗ-ове шкартираха на първа сесия тези с измислените оценки едва ли щаше да има особен интерес от фалшификация на матурите! За тези деца, които са положили изпити за следване зад граница матурите едва ли имат някакво значение. Измамата е важна само за абитуриентите, които се канят да продължат с измама, т.е. да се превърнат в спонсори на нашата образователна система...
[quote#40:"!D !"]"Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин отговарящ на технологичната реалност, в която живеем!" [/quote]
Да като на всеки зрелостник се даде по една "различна тема", върху която да напише кратко съчинение - есе и да коментира
актуални събития от настоящето, като заяви собствена позиция и я защити и тогава всичките тези истерии с преписването ще изчезнат от само себе си. Така ще се провери правопис, пунктуация и всички елементи необходими за да се оцени компетентността на зрелостника и никакви "паранои" и "истерии", че се купували и продавали верните отговори на матурите много просто е, но от мон не са дорасли, за това така че "ще навиват кранчета и ще набиват канчета"!!!!
До Петър Щурм Константинов.
Високоуважаеми господине, просто се учудвам на напълно неграмотното Ви отношение спрямо материята. Защо сте написали тази статия, определено не става ясно.
Ясни са няколко неща.
1. Никаква тестова част на ДЗИ. Само и единствено създаване на текст и писане върху текст.
2. В този аспект ДЗИ (както е правилно да се казва, а не матура) трябва да се раздели на две части – част по умения за боравене с езика и част по литературен анализ. Ще ползвам само примерни дати. Нека изпитът за уменията да бъдат проведени например на 18 май. Тук да има само „ДОПУСНАТ“ и „НЕДОПУСНАТ“ до частта литература като изрично подчертавам, че скалата за „ДОПУСНАТ“ просто не може да бъде по-малко от 70-75 точки. При това отговорите трябва да се изписват от ученика. Така ще се пресеят от примерно 55 000 ученици някъде към 40 000. И ти остават 15 000 реално грамотни хора, които ще пишат по частта литература на 30 май.
3. Частта по литература и вторият ДЗИ по избор да бъдат отново без тест и скалата за оценка да бъде британската или тази на A Level, а именно – за „Среден 3“ да се счита успелият да вземе 51 точки, за „Добър 4“ – 61 точки, за „Много добър 5“ – 71 точки и за „Отличен 6“ – 81 точки. Оценките от ДЗИ да се закръглят на цяло число, а не както сега, например „Добър 3,63“.
Така ДЗИ ще бъдат взети от реални 5 000 души. Останалото са алабализми и глупости.
Това, което сте написали е лишено от прагматизъм.
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
И отново до автора на статията.
„Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата.“
ДЗИ стават задължителни и се провеждат за първи път през 2008 година. Явно технологиите не Ви помагат дори да си сверите фактите.
Простете ми, ако с предходния, а и със сегашния си пост сте се почувствал обиден от мен.
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
Обществените училища са измислени за да се възпитава робски манталитет, където може от рано да научиш децата да не мислят със собствения си мозък, да се учат на дисциплина и подчинение.
Зубрят абсолютно ненужни в живота глупости, залъгват се сами с преписвания и не могат да направят връзката между тези изкуствения знания и какво реално значи да си задаваш критични въпроси и да търсиш отговорите им до дупка. Резултата е поколения наред от хора, намразили да четат книги, без елементарна култура и никаква перспектива за развитие като хора. Особено видно е във времена, когато вече не се работи на конвейра и са нужни малко по-сложни умения за да се успява.
[quote#66:"postmodernity"]Изчетох всичко, което си написал и да ти кажа, че само наполовина си прав. Ако се поинтересуваш, ще ти кажа.[/quote]Давай. Форумът е за това.
[quote#62:"Emil Dimov"]Да като на всеки зрелостник се даде по една "различна тема", върху която да напише кратко съчинение - есе и да коментира актуални събития от настоящето, като заяви собствена позиция и я защити и тогава всичките тези истерии с преписването ще изчезнат от само себе си. Така ще се провери правопис, пунктуация и всички елементи необходими за да се оцени компетентността на зрелостника и никакви "паранои" и "истерии", че се купували и продавали верните отговори на матурите [/quote]В 10-ката. Аз предлагам даже да използват метода на ГМАТ - публичен списък с над 400 свободни теми. Случайно се тегли една от тях. Може за всеки изпитван изтеглената тема да е различна (така е на ГМАТ), а може да е една и съща за всички. Ако изборът е наистина случаен, то проблем няма.
Целта на матурите не е да създава проблеми на ученици и родители, а да провери колко са подготвени гимназистите и като следствие - дали образователната система, като цяло, си е свършила работата.
Сега няма нужда от тях - очевадно е че няма образователна система и децата които постигат успехи го правят въпреки нея благодарение на себе си и малкото останали истински учители.
Не знам дали в БАН са "феодални старци", но в образованието задължително трябва да се махнат закостенялите лелки и чичковци чиновници, които поддържат тази система. Те пишат някакви факти (безумно дървено) в учебници с цел да го продават, а не искат и не могат да НАУЧАТ децата. Час по-скоро трябва да дойдат истински учители. Техническата проверка на знанията е второстепенен въпрос.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
karabastun
Рейтинг: 2919 НеутралноНито матурите, нито самото образование имат някакво значение!
[email protected]Тези, които завършват нито могат - нито искат да работят!
Чиновниците просто раздуват истерия, за да си вдигат бюджета и съответно доходите!
etty1
Рейтинг: 1667 ВеселоОдобрявам! И "топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например.
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinСДС
Рейтинг: 1391 НеутралноНапълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем.
nemo malus felix, minime corruptor....................
Пълна фантастика!
Системата ще се запази още десетилетия и ще продължава да репликира немислещи зубрачи. Това е заложено в основата и, от социо-инженерите, възпитаници на АОНСУ. Създаване на послушни хагаждачи, в никакъв случай на самостоятелно мислещи индивиди. Ето защо, правилните отговори са тези, които Партията е спуснала на образователният министър, а той към фелдфебелите надолу по йерархията. Възпитават се полезни на олигархическата матрица полезни идиоти - изпълнители.
ems37520974
Рейтинг: 222 Разстроено"Когато практиката е да има само един вариант на тестовете, е пределно ясно, че учениците и техните родители ще изберат най-прекия път към добрите оценки – чрез преписване."
http://www.kultura.bg/bg/article/view/24552Всъщност, аФторе, тука е заровено кучето. Как стигнахме до тук като общество и народ?
Защо трябва, за да се проведат честно едни изпити, охраната да е като в секретна база ?
KLETA MAYKA BALGARIA
"Народе????"
gun
Рейтинг: 627 НеутралноРазбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство (от стрес се получава, всеки знае) - ами не може да запише в добра гимназия в 8-ми клас. Да не говорим, че нито едно цигане от Айтос няма двойка по БЕЛ, макар че не знае да си напише името - защото иначе как ще напълнят гимназията там. Въобще образованието ни е не в 20-ти, а в 19-ти век
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!theanalyser
Рейтинг: 1391 НеутралноНе е насочено към практиката нашето образование, по тази тема наистина е добре да се поработи. Учи се от всичко по малко, а това не стига за някоя определена професия. Идеята е, че всички ще земат вишо на този етап, явно.
Да, ама не.
И после безработица...
newgenerations
Рейтинг: 561 НеутралноИ трите предложения са крайно неадекватни.
А матурата смятам/като човек, който държа матури преди няколко години/ изобщо не е трудна. Всеки, който има основни знания, може да я вземе и то с прилична оценка.
soave
Рейтинг: 1170 НеутралноЦялата тази истерия би била излишна при едно морално общество, където ценностите имат стойност и тарикатите не прогресират. У нас има учителска мафия, длъжностните лица са корумпирани, политическите лица в МОН са политически проститутки, а голяма част от учениците нямат лична мотивация да постигат реални успехи.
"Лъжата е обиколила половината свят преди истината да има възможност да си обуе гащите." Уинстън Чърчилtribiri
Рейтинг: 948 НеутралноВсъщност матурите имат някакъв смисъл само за кандидатстващите за висше в чужбина. Кандидатстващите в Български вузове могат спокойно да организират конкурси за това, кой ВУЗ ще се представи най-добре в опита си да си запълни бройките.
Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!Роси
Рейтинг: 7941 Неутрално"абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични."
И всеки да си тегли въпрос, както беше на изпитите в университета едно време.
Galeto
Рейтинг: 229 НеутралноPyrvo se zamislete zashto srednoto vadi 1% syztezateli i 99% nekadyrnici, pyk posle mrynkaite za izpitite (te sa mnogo ama mnogo shodni sys britanskite test sessions i SAT (SATII) po provejdane, bez temata po literature, na zapad kato cqlo se predpochitat svbodnite eseta po tema bez literaturno proizvedenie kato baza.
еморето
Рейтинг: 450 НеутралноАвторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. Ако МОН го направи, те тогава какво зубрене ще настане. Просто в часовете съвсем няма да има преподаване.
hahohehi
Рейтинг: 295 НеутралноДа въведат есета, защото литературните анализи в общи линии са зазубряне на определени литературни критици.
karabastun
Рейтинг: 2919 ВеселоДо коментар [#10] от "Роси":
[email protected]Така ли ?
На изпит студент си тегли билета и веднага го връща обратно и разбърква билетите. Професорът учудено:
- Защо върнахте билета?
- Беше 13-ти билет, а аз съм суеверен.
- Това са глупости, – казва професорът и почва да търси 13-ти билет. Студентът отговоря на този билет за шестица.
Излиза в коридора и другите го питат:
- Всичко ли си знаеше?
- Не, само 13-ти билет…
Slick
Рейтинг: 450 Разстроенона първо време няма нужда от матури. Това е силно излишен стрес за всички, а реално ползата от тях е никаква.
subsonic
Рейтинг: 508 НеутралноСтранни предложения, странни съждения и неправилни изводи има в тази статия.
Единственото с което мога да се съглася е, че в настоящия механизъм на провеждане на матурите има проблем.
Всичко останало в този текст е пълнеж.
Как разделянето на зрелостниците на групи ще спре преписването? Нали тези, които са на изпит по-късно ще разберат общия характер на въпросите, ако ще и в единия вариант да се говори за ябълки, а в другия - за портокали, например?
Как различните варианти на теста ще гарантират, че учениците се оценяват при еднакви условия, като едните ще пишат есе по Елин Пелин, а другите ще правят литературен анализ на Дебелянов?
Как организирането на няколко изпитни дни ще улесни процеса? За всеки изпитен ден пак трябва да се наемат квестори, проверяващи, да се подготвя нов вариант от теста и да се осигуярва безопасността и поверителността на информацията. Освен всичко - за изпитния ден останалите ученици, които не са зрелостници се разпускат - едно за да има достатъчно места в класните стаи за всички зрелостници, и втори за да не пречат останалите ученици с виковете си по време на полагащото им се междучасие на тези, които се потят на матурите.
Въобще, да се дава акъл е лесно, но дяволът е в детайлите, Санчо.
proza
Рейтинг: 352 НеутралноСамата същност на изпитите по български език трябва да се промени. Изпитите трябва да покажат дали ученикът може да се изразява правилно на български и до каква степен владее богатството на езика. За тази цел трябва да престанат с втръсналите на всички хора теми и да въведат друг начин на изпитване. От десетилетия нищо ново не е въведено по същество, търкалят едни и същи теми и автори и всяват досада сред учениците. Едва ли някой от младежите ще се развълнува от разпадането на патриархалното семейство в началото на 20 век в повестта "Гераците". Но той трябва да може да говори един правилен български език при получаването на диплома за средно образование. Като слушам говора на някои младежи, богатството на езика се побира в няколко думи: много яко, супер,много ме кефи. Това е положението,такова е нивото.
Emil Dimov
Рейтинг: 229 Неутрално"Има нещо гнило в матурите (три необходими промени)"?
Питер Шурма се "олял"- "Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата."
За справка на автора матурите в този формат ги въведе Даниел Вълчев през 2007 г.!!! Към онзи момент технологиите не бяха много по различни, от това което са днес!!!!
[quote#7:"newgenerations"]И трите предложения са крайно неадекватни!
А матурата смятам/като човек, който държа матури преди няколко години/ изобщо не е трудна. Всеки, който има основни знания, може да я вземе и то с прилична оценка. [/quote]
subsonic
Рейтинг: 508 ВеселоДо коментар [#6] от "theanalyser":
Имаш "навпредвид" "вишу"
adventure
Рейтинг: 229 Неутралнодокато си купувах дюнер за обяд днес, телефона на касиерката звънна и явно беше детето й. Чух я да казва... "оо видя ли темата която ти се падна беше същата която вчера ти даде учителката... какво съвпадение... ти нали я прочете вчера вечерта?"
та май не е особено трудно да се сдобиеш с въпросите предварително.
niakoi_si
Рейтинг: 672 НеутралноВтората точка е крайно глупава.
Ако не са еднакви въпросите за всички, веднага ще почнат брожения - ама защо на мойто дете се падна рудното, а на ония от Горно Нанадолнище - лесното? Айде по математика е относително лесно да направиш еквивалентни по сложност тестове. Ама по хуманитарните предмети? Не става. А идеята на матурата е да мери с абсолютно еднакъв аршин всички деца!
subsonic
Рейтинг: 508 НеутралноДо коментар [#8] от "soave":
Много точен анализ на истинския проблем, на есенцията му, не само за матурите, ами и за митничарите, и за медиците, магистратите, милиционерите, медиите, министрите, ментарджиите, маргиналите, мнимия преход и т.н.
Има криза на морала.
legeart
Рейтинг: 8 НеутралноКрайно глупави тези на необразована жертва на същата образователна система. Много добре илюстрират, какви са продуктите на образованието, останали на топло при мама, но попрочели нещо за широкия свят.
Deaddark
Рейтинг: 2512 ВеселоДо коментар [#14] от "karabastun":
Студент си избира билет, тегли, вижда го и пита:
- Може ли да си изтегля друг?
- Колега, пиша ви тройка.
- Ама как така?
- Щом търсите, значи нещо знаете.
Богаташко имение, по стълбите се качва професор за да изпита сина на богаташа, надолу слиза друг и му казва:
- Няма смисъл да ходите, колега, днеска връща.
lil_alex
Рейтинг: 2467 НеутралноДо коментар [#2] от "etty1":
То и САТ е открит, но това е огромна организация, с огромен бюджет. Всяка година хваща от цяла Америка учители, праща ги в луксозен курорт и им дава значителен хонорар, за да измислят САТ въпроси. И пак и на тоя тест му намериха цаката, в Китай, а и в България, се продават отговори.
5ar8
Рейтинг: 229 НеутралноТолкова реформи се направиха в образованието и другите сектори,а нещата вместо да се подобряват, стават по зле. Защото не се търси съответна отговорност от тези които предлагат, приемат и прилагат тези реформи.
5ar8toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално" Освен организационни въпроси, тази сравнителна свобода, ще намали отчасти и напълно ненужния стрес, на който завършващите са подложени."
Чакате ли РККА?Стреса е част от живота и е крайно ама крайно време един абитуриент да е свикнал на стреса и да може да работи в наложен темп.
Например да може да се самоорганизира да дойде навреме в даден ден и част на необходимото място.
Трудна работа,а?
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално"Това най-лесно може да стане като се използва база данни от повече възможни въпроси"
Чакате ли РККА?Глупости!
"а,б,б,г.." не ви прави грамотен/грамотна!
Свързан текст му е цаката! Аргументиран, грамотен текст! С теза, изложение и т.н. както му е реда!
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално"Трето, абсолютно всички въпроси, които имат шанса да се паднат в индивидуалните тестове, могат и трябва да бъдат публични"
Чакате ли РККА?Глупости! Това не са ви листовките от шофьорските курсове, където могат да се направи списък с практически всички често възникващи ситуации.
Вие трябва да сте подготвенио за живота, където ежедневно се появяват проблеми, които не могат да имат заучени решения, а трябва да се решават на место!
Ако целта ви е да прочетете и наисустите 2-3-5 000 въпроса....За какво учихте тогава 12 години бе??
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#2:"etty1"]И "топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например. [/quote]
Чакате ли РККА?Но това е изпит за език.
loy30529393
Рейтинг: 340 НеутралноДо коментар [#17] от "proza":
И как един млад човек ще овладее съвършенството на българския език, ако не е чел Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, Йовков, Алеко, Елин Пелин, Богомил Райнов?! Ако не е мислил, анализирал, дискутирал в час по литература прочетеното?! Ако прочетеното не го е докоснало, ако не е съпреживял тревогите, душевните терзания и малките радости на българина през всяка една епоха? И ако прочетеното не е съотнесено към съвремието?!
От коментарите под статиите на Дневник ли ще овладее богатството на българския език? Или от Фейсбук?!
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#5:"gun"]Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство[/quote]
Чакате ли РККА?решение 1:
Изхожда с еняколко пъти и не яде нищо. като не яде няма да има кой знае какво да изхожда повече
решение 2;
памперс
На мен ми отне 3-4 минути да ви намеря две решения.
Знаете ли, не да се хваля но съм среден началник във фирма с над 2000 души персонал.Знаете ли защо съм началник? Защото мога да намирам светкавично решения. Повечето хора (като вас) - не могат.
Отсяването започва от училищните чинове господине/госпожо!
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#12:"еморето"]Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. [/quote]
Чакате ли РККА?А конспектите какво представляват?
теглиш билет и пишеш.
Едно време като имаше все още истинско образование така се провеждаха изпитите. Не с а б в а б в...
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#15:"arcanum"]на първо време няма нужда от матури.[/quote]
Чакате ли РККА?В малките класове-абсолютно. Дори и от тези матури (след 12ти клас) няма нужда, защото всеки университет така или иначе си провежда изпити.
ems37520974
Рейтинг: 222 Неутрално[quote#9:"tribiri"]Кандидатстващите в Български вузове могат спокойно да организират конкурси за това, кой ВУЗ ще се представи най-добре в опита си да си запълни бройките.[/quote]
http://www.kultura.bg/bg/article/view/24552Съвсем прав си. Причините са известни на всички:
1. Намалена популация на наборите.
2. Възможност за много хора да учат в чужбина.
3. Безкрайно много ПУЦ-ове с названието университет и правото да издават държавно призната диплома.
4. Огромното число работни места, най-вече в публичната администрация, където каква е дипломата няма значение.
Виктор Флоров
Рейтинг: 1378 ЛюбопитноПрепоръчвам тази статия три пъти!!!
Да я разпечатат и да си залепят първите редове във всяка канцелария!!!
БЪЛГАРСКОТО образование макар и прокламирано като "добро" е в ступор на порядки микс от 19 век килиино Патриархално школо и социалистическа модерност от 60-те .До там сега вече миксираме с 1986/89 с привкус на частно предприемачество.
ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ Е БЕЗПЛАТНО!!!!
МОЛЯ?????
Образованието не само не бесплатно то все повече унищожава индивиди и вреди бъдещите вреди ще са още по-осезаеми.
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#17:"proza"]От десетилетия нищо ново не е въведено по същество, търкалят едни и същи теми и автори и всяват досада сред учениците.[/quote]
Чакате ли РККА?Това е пълен гнус,да!
Виктор Флоров
Рейтинг: 1378 Неутрално[quote#36:"!D !"]бесплатно [/quote]
Ой направо съм се превъзбудил. БЕЗплатно
toyaga
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#31:"el_pacco"]И как един млад човек ще овладее съвършенството на българския език, ако не е чел Ботев, Вазов, Яворов, Вапцаров, Йовков, Алеко, Елин Пелин, Богомил Райнов?![/quote]
Чакате ли РККА?Е какво, няма ли достойни автори след 1944та??
Виктор Флоров
Рейтинг: 1378 Неутрално"Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност, в която живеем."
Да това наистина а е добра кауза .
Нека хотрта на най-четения онлайн ежедневник "ДНЕВНИК",да определят как и ние-неговите читатели да помогнем тази идея...
boby1945
Рейтинг: 854 ВеселоНай добре е въобще да няма матури поне за средното образование!!
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Който учи, той си учи, който не, само мъчи матурата!!
А обяснението на автора че матурата служи за "проверка" как "работи" системата на образованието и повече от смешна!!!
Mel Vi
Рейтинг: 284 НеутралноМатурите определено са платени. Може ли някой да изчисли колко пари са дадени от родители за частни уроци и курсове по съответните предмети? Особено по български и математика....
boby1945
Рейтинг: 854 ВеселоДо коментар [#40] от "!D !":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Не ви се отваря парашута, в системата на образованието няма друг
[quote#40:"!D !"]логичен, рационален и съвременен начин, отговарящ на технологичната реалност[/quote]
освен директния изпит.... въпросът е, има ли въобще смисъл от изпит?
boby1945
Рейтинг: 854 ВеселоДо коментар [#42] от "Mel Vi":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....Те затова при Тато, преди 60-на години, въведоха матурите, за да подпомогнат учителите, и тогава ниско платени, с частни уроци и да им "влеят" малко самочуствие че и от тях някой зависи....
loy30529393
Рейтинг: 340 НеутралноДо коментар [#39] от "toyaga":
Дай пример за достоен автор след 1944 год., който да не е писал по повеля на Партията- майка! Или нецензуриран автор.
Направо се досещам какво имаш предвид.
Литературните класици ще отхвърлим, пък партийните активисти ще включим в учебното съдържание?
Няма да се промени положението в Бг никога!
ikar_01
Рейтинг: 506 НеутралноДо коментар [#17] от "proza":
Видяли ли сте въпросите за матурата? Явно не сте ги чели, защото не става дума само за анализ на текст или есе, а и въпроси за разбиране на текст и оценяване, граматика, правопис, пунктуация и др. Няма нищо общо с някогашните матури, които бяха само върху литературен материал.
Друга тема е, че много от завършващите не владеят граматически правилно български език. В някои държави /Турция например/ родният език се изучава една година във всички висши учебни заведения. Вероятно са преценили, че не е редно висшист да не знае родния си език.
tily_lily
Рейтинг: 561 НеутралноДо коментар [#32] от "toyaga":
Началник в смисъл с начално образование?
Защото мисълта ти е заседнала там някъде....
ssg
Рейтинг: 395 Неутрално[quote#3:"СДС"]Създаване на послушни хагаждачи, в никакъв случай на самостоятелно мислещи индивиди. [/quote]
Къде е приложена и как функционира системата, възпитаваща "самостоятелно мислещи индивиди"? Дай пример за държава, която я е приложила.
zuh59397508
Рейтинг: 229 НеутралноЗачършил съм Математическа гимназия през 1977-от матура се освобождаваха тези,които имаха средни оценки от всички години 5 и нагоре.Явяваха се тези,които искаха да си повишат оценките и тези,които имаха под 5-ца.120 души випуск-среден успех 5,20!Успеваемост във ВУЗ след конкурсен изпит от първи път -80%!Защо трябва да се явява на матура някой,който е учил стабилно,системно и трайно 3 години?!И защо това трябва да е тема No.1 няколко пролетни месеца всяка година?За да дава допълнителни доходи на даскали-проверяващи и квестори ли?Само простотии се измислят и естественият резултат е "функционално неграмотни",т.е. за нищо не ставащи 50-60% младежи!
gun
Рейтинг: 627 НеутралноДо коментар [#32] от "toyaga": Е ти ме уби с твоя коментар! Дано никога на мой близък не се падне такъв "началник" като теб! Апропо, със сигурност си началник в някое министерство или държавна агенция и обичаш хората да се наси.ат, като те видят. Само че да знаеш, че твоят зад.ик е в жълто!
За свободата на словото - форумът да е без регистрация!"Разбира се, че дните за матура трябва да са повече - какво става, ако например детето е болно, има разстройство- цитат на коментар #5 от “gun”
решение 1:
Изхожда с еняколко пъти и не яде нищо. като не яде няма да има кой знае какво да изхожда повече
решение 2;
памперс
На мен ми отне 3-4 минути да ви намеря две решения.
Знаете ли, не да се хваля но съм среден началник във фирма с над 2000 души персонал.Знаете ли защо съм началник? Защото мога да намирам светкавично решения. Повечето хора (като вас) - не могат.
Отсяването започва от училищните чинове господине/госпожо!
Траян
Рейтинг: 288 НеутралноМОН стават за смях! А нивото на завършващите въобще няма да го коментирам!
The Core
Рейтинг: 782 ЛюбопитноПетре, нещо за футбола?
Ние обичаме да сме сред природата, защото тя няма мнение за нас! Ницшеtach0
Рейтинг: 229 НеутралноПреди 20! години в една задокеанска държава на изпит за професионален лиценз, един компютър ми генерира от база данни с 3000 въпроса разделени на 10 теми, индивидуален изпитен лист с 50 въпроса! На листа си имаше номер, отговорите попълвах на шаблон с 50 реда, за всеки въпрос... Когато свърших квестора вкара номера в компа, а шаблона в един четец. За секунда машинката ми обяви резултата! Техннологията ми се струва добра, едва ли е невъзможно скъпа, щом я има от 20+ години!
shogun
Рейтинг: 401 Неутрално[quote#49:"zuh59397508"]Защо трябва да се явява на матура някой,който е учил стабилно,системно и трайно 3 години?![/quote]
Щото в Сусерлево всички са отличници...щото учат стабилно.
Ева
Рейтинг: 414 ЛюбопитноМного хубава статия с разумни предложения. Може и има какво да се заимства от световният опит. Навсякъде по света всеъзможни изпити за лицензи се провеждат на компютър от база данни. Всеки тест е индивидуален и преписването е невъзможно. Наистина, стресът, на който са подложени завършващите и родителите им е огромен и безсмислен. Трябва да се вложат пари и усилия в подобряване на системата за матури.
Снежана Петкова
Рейтинг: 5 ВеселоСлед като този випуск според автора е един от най- слабите в демографско отношение, откъде вади извода, че следващите го ще започнат да се увеличават. Напротив - идват още по- малобройни випуски.И защо мисли същият автор, че това, което се дава на тестовете не е публично? Има го във всички учебници и какво друго мисли той правят учениците в училище , ако не непрекъснато да тренират всевъзможни тестови задачи и да четат текстове. Каква по- голяма публичност от това?! Друг е въпросът , че едни се стараят да се ограмотят , а други смятат, че с някакво наизустяване може да изкарат подобен тест !Пфу!Смехория!И без това матурата е толкова опростена!!!
Николов
Рейтинг: 987 Неутрално[quote#2:"etty1"]топлата вода" е открита вече - електронният изпит за TOEFL например[/quote]Дори и в Русия матурите вече са под формата на стандартизирани тестове: https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_State_Exam
В това отношение сме по-зле и от мужиците.
Николов
Рейтинг: 987 Неутрално[quote#12:"еморето"]Авторът да посочи коя учебна институция дава обществен достъп до базата данни с всички въпроси. [/quote]Преди години държах ГМАТ (американски тест за прием в МБА програми) - там имаше есе. Списъкът с темите беше дълъг (около 400) и беше публичен. Пробвай да зазубриш 400 теми.
Дори и да успееш пак покрай зубренето ще усвоиш маса материал.
Николов
Рейтинг: 987 Неутрално[quote#21:"niakoi_si"]Ако не са еднакви въпросите за всички, веднага ще почнат брожения - ама защо на мойто дете се падна рудното, а на ония от Горно Нанадолнище - лесното? Идеята на матурата е да мери с абсолютно еднакъв аршин всички деца![/quote]Именно затова следва да се наблегне върху стандартизирани тестове, които проверяват доколко ученикът е осмислил текста. "Темите" дето от десетилетия се зубрят не учат на нищо - освен на папагалско възпроизвеждане на чужди "мъдрости".
Николов
Рейтинг: 987 Неутрално[quote#28:"toyaga"]"а,б,б,г.." не ви прави грамотен/грамотна!
Свързан текст му е цаката! Аргументиран, грамотен текст! С теза, изложение и т.н. както му е реда![/quote]По принцип - да. На запад се прави така - пишат се есета. Но темите са свободни или, по-скоро, необвързани с конкретно произведение. Така, че да се избегне момента на зазубряне.
2.5
Рейтинг: 1241 Неутрално“Но всяка година се повтаря едно и също – “мерките за сигурност” стават все по-строги а съмнения за изтичане на информация винаги има."
I Want To BelieveНе само съмнения!
Иначе драмата е 1:1 както с шофьорските изпити пред ДАИ!
Истината е, че оценките са формални и по тази причина се залага толкова на тях.
Ако във българските ВУЗ-ове шкартираха на първа сесия тези с измислените оценки едва ли щаше да има особен интерес от фалшификация на матурите! За тези деца, които са положили изпити за следване зад граница матурите едва ли имат някакво значение. Измамата е важна само за абитуриентите, които се канят да продължат с измама, т.е. да се превърнат в спонсори на нашата образователна система...
Emil Dimov
Рейтинг: 229 Неутрално[quote#40:"!D !"]"Напълно реалистично е да изискваме от следващата година държавните зрелостни изпити, да се провеждат по логичен, рационален и съвременен начин отговарящ на технологичната реалност, в която живеем!" [/quote]
Да като на всеки зрелостник се даде по една "различна тема", върху която да напише кратко съчинение - есе и да коментира
актуални събития от настоящето, като заяви собствена позиция и я защити и тогава всичките тези истерии с преписването ще изчезнат от само себе си. Така ще се провери правопис, пунктуация и всички елементи необходими за да се оцени компетентността на зрелостника и никакви "паранои" и "истерии", че се купували и продавали верните отговори на матурите много просто е, но от мон не са дорасли, за това така че "ще навиват кранчета и ще набиват канчета"!!!!
postmodernity
Рейтинг: 450 НеутралноДо Петър Щурм Константинов.
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих НицшеВисокоуважаеми господине, просто се учудвам на напълно неграмотното Ви отношение спрямо материята. Защо сте написали тази статия, определено не става ясно.
Ясни са няколко неща.
1. Никаква тестова част на ДЗИ. Само и единствено създаване на текст и писане върху текст.
2. В този аспект ДЗИ (както е правилно да се казва, а не матура) трябва да се раздели на две части – част по умения за боравене с езика и част по литературен анализ. Ще ползвам само примерни дати. Нека изпитът за уменията да бъдат проведени например на 18 май. Тук да има само „ДОПУСНАТ“ и „НЕДОПУСНАТ“ до частта литература като изрично подчертавам, че скалата за „ДОПУСНАТ“ просто не може да бъде по-малко от 70-75 точки. При това отговорите трябва да се изписват от ученика. Така ще се пресеят от примерно 55 000 ученици някъде към 40 000. И ти остават 15 000 реално грамотни хора, които ще пишат по частта литература на 30 май.
3. Частта по литература и вторият ДЗИ по избор да бъдат отново без тест и скалата за оценка да бъде британската или тази на A Level, а именно – за „Среден 3“ да се счита успелият да вземе 51 точки, за „Добър 4“ – 61 точки, за „Много добър 5“ – 71 точки и за „Отличен 6“ – 81 точки. Оценките от ДЗИ да се закръглят на цяло число, а не както сега, например „Добър 3,63“.
Така ДЗИ ще бъдат взети от реални 5 000 души. Останалото са алабализми и глупости.
Това, което сте написали е лишено от прагматизъм.
postmodernity
Рейтинг: 450 НеутралноИ отново до автора на статията.
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше„Когато през 2009-та година държавните зрелостни изпити отново станаха задължителни, нямаше как да се предвиди колко бързо ще напреднат технологиите и ще променят средата.“
ДЗИ стават задължителни и се провеждат за първи път през 2008 година. Явно технологиите не Ви помагат дори да си сверите фактите.
Простете ми, ако с предходния, а и със сегашния си пост сте се почувствал обиден от мен.
postmodernity
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#55] от "evelina_m":
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих НицшеПълни глупости си написала. Дай пример „от света“. Щото съм наистина доста на „ти“ с тази проблематика и такова нещо няма.
postmodernity
Рейтинг: 450 НеутралноДо коментар [#60] от "Николай Николов":
"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих НицшеИзчетох всичко, което си написал и да ти кажа, че само наполовина си прав. Ако се поинтересуваш, ще ти кажа.
inegve
Рейтинг: 225 НеутралноОбществените училища са измислени за да се възпитава робски манталитет, където може от рано да научиш децата да не мислят със собствения си мозък, да се учат на дисциплина и подчинение.
Зубрят абсолютно ненужни в живота глупости, залъгват се сами с преписвания и не могат да направят връзката между тези изкуствения знания и какво реално значи да си задаваш критични въпроси и да търсиш отговорите им до дупка. Резултата е поколения наред от хора, намразили да четат книги, без елементарна култура и никаква перспектива за развитие като хора. Особено видно е във времена, когато вече не се работи на конвейра и са нужни малко по-сложни умения за да се успява.
Николов
Рейтинг: 987 Неутрално[quote#66:"postmodernity"]Изчетох всичко, което си написал и да ти кажа, че само наполовина си прав. Ако се поинтересуваш, ще ти кажа.[/quote]Давай. Форумът е за това.
Николов
Рейтинг: 987 Неутрално[quote#62:"Emil Dimov"]Да като на всеки зрелостник се даде по една "различна тема", върху която да напише кратко съчинение - есе и да коментира актуални събития от настоящето, като заяви собствена позиция и я защити и тогава всичките тези истерии с преписването ще изчезнат от само себе си. Така ще се провери правопис, пунктуация и всички елементи необходими за да се оцени компетентността на зрелостника и никакви "паранои" и "истерии", че се купували и продавали верните отговори на матурите [/quote]В 10-ката. Аз предлагам даже да използват метода на ГМАТ - публичен списък с над 400 свободни теми. Случайно се тегли една от тях. Може за всеки изпитван изтеглената тема да е различна (така е на ГМАТ), а може да е една и съща за всички. Ако изборът е наистина случаен, то проблем няма.
k.d
Рейтинг: 236 НеутралноЦелта на матурите не е да създава проблеми на ученици и родители, а да провери колко са подготвени гимназистите и като следствие - дали образователната система, като цяло, си е свършила работата.
Сега няма нужда от тях - очевадно е че няма образователна система и децата които постигат успехи го правят въпреки нея благодарение на себе си и малкото останали истински учители.
Не знам дали в БАН са "феодални старци", но в образованието задължително трябва да се махнат закостенялите лелки и чичковци чиновници, които поддържат тази система. Те пишат някакви факти (безумно дървено) в учебници с цел да го продават, а не искат и не могат да НАУЧАТ децата. Час по-скоро трябва да дойдат истински учители. Техническата проверка на знанията е второстепенен въпрос.