Регионални медии: Враца - скъпият имидж на бедната община

Регионални медии: Враца - скъпият имидж на бедната община

© Юлия Лазарова



Текстът е допълнен с отговори на зададени въпроси в 14.30 ч. на 4 юни.


Анализ на "Дневник" показа, че в периода 2013 - 2015г. десет от големите общини в България са похарчили за т.нар. "медийни услуги" близо 2.6 млн. лв. Обобщение на данни от разследването, направено по документи, получени по Закона за достъп до обществена информация, може да прочетете тук. "Дневник" продължава с публикации за резултатите за всяка от споменатите общини.


Сумата от бюджетите, с които община Враца е разполагала през 2013г. , 2014г. и 2015г. е на обща стойност около 130 млн. лв. Независимо от това, през същия период, администрацията, оглавявана от бившия кмет на града Николай Иванов (БСП), е похарчила за медийни услуги близо 615 хил. лв. Това е само с около 3 хил. лв. по-малко от разходите, направени във Варна, където бюджет е бил пет пъти по-голям.




В същото време с 4.89 лв на глава от населението за медийни услуги Враца заема


първо място сред десет български общини


- петте най-големи в страната плюс още пет, избрани на случаен принцип, които "Дневник" включи в изследването си. Второто място е заето от Бургас с 1.74 лв.


Това показват данните, предоставени на "Дневник" от местната администрация по Закона за достъп до обществена информация. Според съдържанието на документа през трите години от 2013г. до 2015г. редовните плащания на суми за медийни услуги са извършвани към


49 различни местни компании


По голямата част от тях са с едни и същи или със свързани собственици. Сред често срещаните имена на дружества, получавали общинско финансиране във Враца, са "Лакс медиа", "Студио Р 2000", "Михайлов ТВ", радио "Хот ФМ" и "Студио Арт". Справка за тяхната собственост в Търговския регистър сочи пряко или косвено към едно и също име - Владимир Михайлов.


Друг пример са сайтът "Трибали" и компанията "Форте барони" - две имена, които се срещат често в разпечатката от общинската счетоводна система. Те са съответно на Даниел Бузов и сина му Пламен.


През трите години, за които община Враца предостави справка, редовно финансиране са получавали и три дружества, свързани със собственика на "Дарик радио" Радосвет Радев.


Така например с различни документи плащания са правени както към радиостанцията, така и към "Дарик нюз", притежаваща едноименния уебсайт. Пак според същата справка публични средства са првеждани и на "Прайм броудкастинг пойнт" (сега "Рекламна агенция Дарик (РАД)"), в която съсобственик е пак Радев.


Според местни журналисти във Враца, пожелали имената им да не бъдат споменавани, веднага след избирането си през 2015г. новият кмет на града Калин Каменов (ГЕРБ) рязко е ограничил


плащанията към медии


В момента кметът поддържа собствен блог, но с него се свързва и появилият се неотдавна сайт "Свободна Враца".


Регионални медии: Враца - скъпият имидж на бедната община

© Дневник


Дневник изпрати до Калин Каменов няколко въпроса, свързани със споменатите данни. Отговорите им пристигнаха едва след публикуването на този текст. Според тяхното съдържание едно от първите неща, с което се е заел новият кметски екип в града е да направи одит на процесите и разходите в Община Враца.


"По отношение на медийните въпроси се оказа, че не са подписвани конкретни договори, за конкретни суми, при конкретни изисквания, пише в текста на отговорите. Всеки месец медиите, по предварителна договорка, са представяли фактура, с която са отчитали свършената работа. Има договори само за странични проекти, към които са предвидени разходи за публичност".

От канцеларията на Калин Каменов обясняват също, че "тъй като служителите, които са участвали в работата на пресцентъра, са напуснали заедно с предишния кмет (при това със сериозни парични компенсации) се губи институционалната памет на точните условия и взаимоотношения с медиите по това време. Имаме само сумите, които са изхарчени и очевидно доста добрия медиен комфорт на предишния кмет. Дали срещу тези фактури е получил медийно обслужване и за предизборната си кампания можем само да гадаем".
Според получените отговори Калин Каменов не следи сайта "Свободна Враца" и няма представа кой е негов собственик или как е формиран състава на редакционния му екип. "Зная, че определени среди в града разпространяват информация за връзката ми с този сайт, пше Каменов. Това не отговаря на истината. Единствената моя медия е личният ми блог - www.kalinkamenov.com - там изяснявам личната си позиция по темите, които смятам за актуални и важни. В последните месеци пиша по-рядко, но го поддържам".


Пълният текст на отговорите, изпратени от кмета на община Враца, можете да проследите в прикачения файл.


На фона на


"шампионския" размах


с който Враца е градила имидж през частни медии, в предоставената справка впечатление правят близо 80 хил. лв., с които общинската администрация е финансирала и собственото си дружество "РТВ Вестител". То развива едноименния местен телевзионен канал.


Едноличната общинска компаня, притежава и 90% от дяловете в дружеството по Закона за задълженията и договорите "Канал 5". В него съдружник на местната администрация е фирмата "СИП кабелнет", свързана отново с вече споменатия Владимир Михайлов.


"Липсата на реален рекламен пазар


на практика лишава местните медии от алтернатива на общинското финансиране, твърдяж журналисти в града. В много от сайтовете работят най-много трима души. Техните заплати се покриват напълно от парите, получавани срещу медийни услуги".


Интересен факт в справката, предоставена от община Враца, е че всички суми, описани в нея, са изплащани без договори - "на каса" или срещу платежни документи.


Изключенията от това правило са само шест. От 2013г. до 2015г. администрацията е подписала договори с БТА (по 1020 лв. за всяка отделна година), със собстветата си "РТВ Вестител Враца" (72 хил. лв.), "Сайн вижън" (19 200 лв. за публикации във в. "Стандарт") и "Фокус нунти" (28 800 лв. за "медийно обслужване от радио "Фокус" и едноименнта информационна агенция).


Така сметката показва, че


при ясни и документирани условия


са похарчени по-малко от една пета от публичните средства, с които местната власт е плащала за положителния си имидж.


Анализът на разходите за медийни услуги , направен от администрацията във Враца, очертава и друга ясна тенденция.


Независимо от факта, че през последните три години бюджетът на една от бедните общини в България е бил почти константна величина - средно 43 млн. лв., разходите й за медийни услуги са нараствали. От около 140 хил. лв. прз 2013г. те достигат до над 200 хил. през изборната 2015г.


* Тази статия е разработена с подкрепата на "Програма достъп до информация" и Фондация "Америка за България". Цитираните данни са получени по Закона за достъп до обществена информация в началото на тази година. Използвани са и данни от публикации в местни медии.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Долен лев педал
    Долен лев педал
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Ценкочокови вълнения

    Когато един глупак върши нещо,от което се срамува,той винаги твърди,че това е негов дълг.
  2. 2 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    намерил човека от къде да взема комисионни , иначе от всичката реклама ,никога нищо не съм чул за Враца ,дори и целия бюджет да са дали за това

  3. 3 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1714 Неутрално

    Хранилка за наши хора, читави хора. Нищо по-различно от случващото се на национално ниво. Хранят се набедени „журналисти” лица, които да осигуряват медиен комфорт на властимащите. Не ли?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  4. 4 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Евро-узаконени кражби.

  5. 5 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1686 Неутрално

    Нищо ново под слънцето. Преди 220 години генерал Бонапарт започва да издава собствено медийно издание, с което да популяризира военните си победи на бойното поле. Народът току що е направил революция, мизерията е навсякъде, но са били щастливи, когато са четели успехите на генерала си. Не е случайно, че след това Наполеон се превръща в любимец на френската нация.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  6. 6 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#5] от "Lou":

    Е да, ама няма ги успехите във Враца. За талант като Наполеон-да не говорим.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  7. 7 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1079 Любопитно

    И сега какво - и тази община ли ще подпомагаме финансово,като закъсала?

  8. 8 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3215 Неутрално

    [quote#5:"Lou"]Наполеон се превръща в любимец на френската нация. [/quote]

    До коментар [#5] от "Lou":

    ...защото буквално потичат реки от злато към Франция,от окупираните от Наполеон страни.

  9. 9 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3047 Весело

    За да има все пак приказката за Враца (дето гарга не каца) щастлив край - вече споменатия Владимир Михайлов трябва да го налазят данъчните , а някой високопоставени общински другари да се сдобият с дела за конфликт на интереси и корупция...

  10. 10 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 846 Весело

    Много текст по много дребновата тема!! Няма нещо по сериозно за съобщаване??

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  11. 11 Профил на stile libero
    stile libero
    Рейтинг: 594 Неутрално

    простата истина е - купуване на медиен комфорт. В цялата държава е така

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  12. 12 Профил на today
    today
    Рейтинг: 794 Неутрално

    2 в 1, неочаквано добра комбинация, хем корупция, хем медиен комфорт - изпитана схема.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  13. 13 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    "На фона на "шампионския" размах, с който Враца е градила имидж през частни медии"

    И какъв имидж си е изградила ?
    Въобще не е учудващо написаното в статията, а е в синхрон с всички останали безобразия в държавата ни

  14. 14 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Враца, Монтана - много развити области, голяма конкуренция във всичко, затова и повече и по-скъпа реклама трябва...
    И Видин е на предни позиции по "усвояване" на еврофондове.

    Всичката пара - в свирката, а областите се обезлюдяват и деиндустриализират. Значи: трябва да им се спрат или поне намалят фондовете.

  15. 15 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 507 Неутрално

    [quote#5:"Lou"] мизерията е навсякъде, но са били щастливи, когато са четели успехите на генерала си.[/quote]
    И мизерията им изчезва.

  16. 16 Профил на aramissss
    aramissss
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Това са общински,т.е. народни мъчени пари раздадени на наши хора за нищо работа,която е обществено безполезна и не струва и 10 ст. заплащане.

  17. 17 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2525 Неутрално

    "пожелали имената им да не бъдат споменавани..." - как да пожелаят друго, щом при всяка власт ще си понесат последствията, ако нямат "правилно" отношение към нея, а пък и тези лесни пари, пръснати в нищото, едва ли някога ще се върнат. Така е навсякъде в държавата и ако има някъде реален отчет трябва да го впишат в "Гинес". Органи много, фондации и проекти още повече, но все за сметка на ползата от келепира, а файда за народонаселението - никаква.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  18. 18 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Не разбирам кой го интересува точно за какво и колко са изхарчени някакви медйни пари, при положение че в цялата държава има много, много по-големи суми изхарчени за много, много по-големи глупости. Явно от Дневник не са облажили, разсърдили са се и сега осветляват далаверата. Която е доста дребна, да не кажа мижава в сравнене с другите далавери на всякакво ниво.

  19. 19 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2307 Неутрално

    Изплащани в брой, разбирай - партийният касиер ги е прибрал всичките и насетне е отчислил за радиото "до размера на реалната цена", а разликата е изплувала по избори в циганските махали

    Гяурбаджийски, червени и "патриотични" евнуси на Сараите, развейте бялото знаме! Ако нямате бял плат, събуйте си гащите! Под тях нямате нищо за криене!
  20. 20 Профил на Free person
    Free person
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Да се отбележи,че в село Крушевица е родена и др.Корнелия Нинова!Тя се грижи за този край!

    Tony
  21. 21 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7712 Неутрално

    Че те , като са на власт, ако не се облажат, кога друг път.

  22. 22 Профил на Спас Спасов
    Спас Спасов
    Рейтинг: 1341 Гневно

    До коментар [#18] от "primaxm":

    Точно там е белята, primaxm - че никой нищо не го интересува. Жалка история!

  23. 23 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 541 Неутрално

    До коментар [#7] от "xmm":

    Естествено - нали плащаме за всяка простотия в тая "държава".

  24. 24 Профил на ret
    ret
    Рейтинг: 754 Неутрално

    Ако не се лъжа,Враца е единственият областен град,в който кандидат на БСП стигна до балотаж.По тази причина Мики Маус прибра Н.Иванов на топло на Позитано и го направи член на ИБ.Ценен кадър,стигнал до балотажВ момента при ерата на др.Нинова не знам какъв му е статута,но не ме и интересува особено.
    Спасов е пропуснал заплахите от същите медии към Каменов вече като кмет.
    Трябва да се потърси наказателна отговорност на тая мазна мишка.Нека разровят и за водния цикъл,все още има улици на чакъл.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK