Регионални медии: Казанлък - трудният разговор с местната власт

Регионални медии: Казанлък - трудният разговор с местната власт

© Юлия Лазарова



Анализ на "Дневник" показа, че в периода 2013 - 2015г. десет от големите общини в България са похарчили за т.нар. "медийни услуги" близо 2.6 млн. лв. Обобщение на данни от разследването, направено по документи, получени по Закона за достъп до обществена информация, може да прочетете тук. "Дневник" продължава с публикации за резултатите за всяка от споменатите общини.


През пролетта на миналата година Казанлък влезе в новините със странна случка: Собственикът на местното радио "Вис виталис" и регионалния телевизионен канал "Прес ТВ" Васил Самарски обяв в интервю за БНР, че е бил повикан в полицията, за да подпише предупредителен протокол, че медиите му няма да критикуват служители на общинската администрация и работата им. Радиостанцията и телевизията са сред най-влиятелните в Казанлък, а Самарски е областният лидер на БСП.


"Вече от 23 години съм в медиите, бил съм член на комисията по етика в електронните медии, създател съм на една от първите радиостанции в България, но едва сега доживях журналист да бъде викан от полицията и да ни се казва да спрем да говорим", каза тогава Васил Самарски.




Медиите му от години имат


тежки отношения с местната власт


в Казанлък. Вероятно по тази причина не са сред получавалите общнско финансиране за дейността си. Поне през последните три години. Това показва справка, изготвена от местната администрация. Тя беше предоставена в непълен обем заради изричното нежелание на дружествата, с които общината има договори, да бъдат оповестявани подробности за тях.


В справката, въпреки, че бяха поискани, липсват данни за 2013г. През останалите две - 2014г. и 2015г. за различни услуги на осем местни и национални медии са платени общо 29.6 хил. лв.


Най-голямата сума през 2014г. - 4300 лв. е получило "Дарик радио - Стара Загора" за "предоставяне на ефирно време на община Казанлък по заявка".


Други 1500 лв. през същата година са платени на дружеството "Елит медия България", собственик на телевизия "Канал 3". Те са "за пряко излъчване на ритуалите "Розобер" и "Розоварене", както и за "участие на живо в публицистично предаване "Студио 3".


През 2015г., когато се проведоха и последните избори за местна власт броят на медиите, получили средства от общинския бюджет в Казанлък нараства, сочи справката.


БТА е получила еднократно 1440 лв. За отразяването на празника на розата на вестник "Стандарт" са платени 3 хил. лв., а на БНР малко над 1000 лв.


Почти 3 хил. лв. за "изготвяне и разпространяване на информация за предстоящи събития, публикация на прессъобщения, отразяване на пресконференции и др. през 2015 г. са платени на събирателното дружество "Информ-банк-Вълчев и С-ие". Негови собственици в момента са През 2011г. и 2012г. то на два пъти е сменило собствениците и името си, а в справката, предоставено от община Казанлък е изписано грешно като "Информбанк – Вълчев и Сие".


Любопитно е, че


най-голямата сума за медийни услуги


през 2015 г. - близо 8 хил. лв. община Казанлък е платила на регистрирания в София едноличен търговец "Янита - Яница Станчева". Сумата е трябвало да осигури "публикуване на ПР материали, интервюта с представители на общинската администрация, както и коментари, анализи, репортажи, съобщения, рубрики по преценка на Община Казанлък" в местния вестник "Долина" и едноименния сайт в интернет.


Втора справка предоставена този път от Общинския съвет в Казанлък показва, че през 2014 и 2015г. за абонаментна поддръжка и редизайн на сайта на съвета са платени около 8 хил. лв. Сумата е получена от компанията "Казанлък медия груп", която поддържа и еди от големите информационни сайтове в града - Kazanlak.com


През миналата година градът стана арена и на


още един медиен скандал


Срещу журналиста от "Прес ТВ" Георги Манев беше привлечен като обвиняем по досъдебно производство за това, че с репортажа си за наводнинето в Казанлък от 1 февруари "всявал паника". Следствието започна след като по собствените му думи районният прокурор Кръстин Кацаров се самосезирал "докато пиел бира и се чул по телефона с кмета на общината".


"От една година като медиа имаме проблеми с кмета на града - г-жа Лина Стоянова (ГЕРБ), която отказва да дава каквато и да било информация. Пращали сме три молби по Закона за достъп до информация по различни казуси, но без резултат", каза тогава за "Капитал" Георги Манев. Всеки журналист тук би потвърдил, че е преживял натиск от институциите, когато се опитва да си свърши работата".


Текстът е коригиран в 10.55ч. на 6 юли


* Тази статия е разработена с подкрепата на "Програма достъп до информация" и Фондация "Америка за България". Цитираните данни са получени по Закона за достъп до обществена информация в началото на тази година.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK