Двойките, които никой не смее да напише след матурите

Резултатите от матурите са лоши, но какво точно мерят те.

© Анелия Николова

Резултатите от матурите са лоши, но какво точно мерят те.



Резултатите от матурите са лоши. Рекордно лоши. Отново.


Двойките на задължителния зрелостен изпит по български език и литература са най-много, откакто въобще се провеждат матурите - 4189 при 48 471 явили се дванадесетокласници. Почти всеки трети седмокласник има слаба оценка на изпита по математика, т.нар. миниматура, с която се кандидатства в гимназиите - 16 856 двойки от 53 212 явили се ученици.


Вероятно повече изненадани щеше да има, ако и тази година резултатите не бяха "най-най-лоши", отколкото в сегашния случай. Въпреки че образователният министър Меглена Кунева акцентира на увеличилия се брой отличници спрямо миналата година...




А какво значи най-лоши?


На практика обявената статистика от изпитите показва две ключово важни неща. Първо, че близо 10 на сто от завършващите средно образование са неграмотни - за тройка на матурата по български език и литература са нужни 22 от 100 точки на теста, които реално могат да се съберат основно при правилни отговори на граматическите въпроси? И второ, че всяко трето дете на 13-14 години едва може да смята, макар че за първа година явилите се на изпита по математика след седми клас имаха възможност да ползват допълнителен лист с формули по математика, а скалата на оценяване бе изключително занижена, като тройка се вързваше при 16 точки.


Преписването (ли) ни е проблемът


И преди изпитите, и след изключително лошите резултати на тях основното послание на образователното министерство беше: "Няма да ви дадем да преписвате!". Просветният министър дори обвързва честността на матурите с това колко е честен животът по-нататък, но за това друг път.


Да търсим връзка между рекордно лошите оценки на изпитите и рекордно строгите мерки, които тази година министерството въведе, за да спре нарушенията, е донякъде резонно. Дотолкова, доколкото може да има ученици, които са се отказали или не са успели в опитите за преписване и затова са се провалили на тестовете.


Иначе статистиката е като през 2015 г. - до 40 хванати в стремеж да препишат или да ползват мобилни телефони по време на матура. Въпреки "драконовските" мерки.


Защо обаче се пробват да преписват учениците? Защото не знаят и не могат да решат теста сами? Или защото знанията, които имат, не могат да бъдат показани на такъв вид изпит? А може би защото по време на цялото си образование са учени, че трябва да изкарат висока оценка, за да зарадват мама и тати; за да блестят пред съучениците си; за да влязат в по-елитно училище (паралелка). Без значение дали имат отлични знания и по-важното - дали могат да ги прилагат на практика въобще.


В синхрон със системата


Има лесни обяснения на ситуацията, при която мнозина младежи разчитат на преписване, за да задържат училище:


1. Учениците сами са си виновни, че са се докарали дотам.


2. Системата е такава.


Вероятно учениците масово са демотивирани да учат по различни причини, една от които е, че "всичко" вече се намира с помощта на чичко Гугъл, а на програмите за писане има редактор за корекция на правописните грешки. Но и учителите помагат за това "неучене" - дали от липса на мотивация да преподават, дали от липса на интерес към професията, защото не е лъжа, че вече повечето хора, които стават учители, са завършили педагогика или някои филологии в университета, защото не са ги приели право, международни отношения, психология, пи ар или някоя друга лустросана специалност. А учителството би трябвало да е мисия.


И въпреки неученето дали изпитите мерят вярно наученото? И какво точно мерят - грамотност, способности за зубрене на текстове или мислене и прилагане на знания на практика измерва матурата по български език и литература; какво стои зад слабите оценки на теста по математика след седми клас - реално незнание или тотална невъзможност да се прочетат едни формули от един лист и да се приложат при решаването на задачи; адекватна форма за измерване на знанията ли е матурата? Няма отговор и на въпросите какво точно вижда министерството в тези резултати и какво трябва да се направи, за да се променят те.


Накъде след лошите резултати


Сигурно тезата на Кунева, че са нужни промени в учебните програми, за да се попълнят "белите петна" в граматиката и смятането, е вярна. Учениците трябва да са грамотни, но не само за да могат поне автобиография и мотивационно писмо за кандидатстване за работа да напишат без грешки. А защото грамотността е изключително важна.


Въпреки "волята" за промени в учебните планове остава въпросът не трябва ли да се промени форматът на изпитите така, че децата да могат да приложат реални знания; или поне така, че да не им е нужно да преписват.


А по-голямото питане е кога образованието ще стане адекватно на реалността, а учениците ще бъдат учени да мислят и да разсъждават, вместо да зубрят; да работят в екип, вместо да се борят за оценка срещу другарчето; да търсят приложение на знанията си, а не те да изчезват от "чекмеджето" в мозъка веднага след изпита. И да имат съзнанието, че няма нищо лошо да се провалиш, ако знаеш как и имаш мотивация да се поправиш.


Иначе и догодина вероятно ще има нови рекорди по двойки на матурите; на изпитите вероятно ще се дебне с по-голяма строгост за нарушения и фалшификации отколкото на изборите; а зрелостниците с по-ниските оценки ще влязат не друго, а педагогика и филология по последно желание в университета и след години ще станат учители.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (67)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4162 Любопитно

    Къде е постът ми?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  3. 3 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1144 Любопитно

    До коментар [#1] от "Храбър":

    Ха - моят го няма?!

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1144 Весело

    Поправят заглавието?!

  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3206 Весело

    Просветният министър дори обвързва честността на матурите с това колко е честен животът по-нататък, но за това друг път."За честния живот на една честна,няма смисъл да се пише никой път.

  7. 7 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 760 Неутрално

    "Първо, че близо 10 на сто от завършващите средно образование са неграмотни"

    И като се отчете, че около 50% граждани на България учат средно, излиза, че неграмотните българи са много повече.

  8. 8 Профил на platenputinist
    platenputinist
    Рейтинг: 219 Неутрално

    Колко от двойките са в столицата?
    Колко от двойките са в областни градове?
    Колко от двойките са в малки населени места?
    Колко от двойките са на момчета?
    Колко от двойките са на момичета?
    Има ли изявени области или региони на двойкаджии?
    Има ли изявени училища на двойкаджии? Ако има какъв тип са?
    Има ли изявени учители с двойкаджии?
    Колко от двойките са на деца, чийто майчин език не е български?
    Колко от двойките са на циганчета?
    И т.н и т.н.

    Всичко това МОН би трябвало да има почти готово в база данни, и отговора да е въпрос на няколко дена анализ. Ако нямат, да си тръгват и да идват нови, докато някой не отговори на въпросите.
    След отговора на тия въпроси, можем пак да говорим. И стига с политкоректността и замазването на нещата.

    Dear readers! You did not forget to read the weekly anti-Russian article? We took care of it!
  9. 9 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 760 Весело

    До коментар [#8] от "platenputinist":

    Има ли значение колко са цигани или турци? Те са ти сънародници и ти живееш сред тях.

  10. 10 Профил на Депутат 241
    Депутат 241
    Рейтинг: 6302 Гневно

    Калпазани са учителите.
    Ако тях ги пусна на тестовете колко ли двойки ще излязат, а???

    “Комунизмът е философия на провала, вяра в невежеството, евангелие на завистта.” сър Уинстън Чърчил
  11. 11 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 961 Неутрално

    как пък на никой не му хрумна че просто се увеличава броят на децата за които българският език не е майчин, а като не разбираш български е логично да не можеш да си вземеш не само матурата, но и да изоставаш по математика понеже не разбираш добре учителката

  12. 12 Профил на platenputinist
    platenputinist
    Рейтинг: 219 Неутрално

    [quote#9:"dissident"]Има ли значение колко са цигани или турци? Те са ти сънародници и ти живееш сред тях.[/quote]

    Има, и никой не е казал нищо лошо срещу тях. Не ми приписвай расистки виждания, нямам такива за разликата от огромна част от българите включително и на форума.
    Трябва да се види дали е така, защото това означава определен вид проблем. Като го замажеш под килима как ще го решиш, то пак ще си мирише, само няма да се вижда.
    Проблемът съществува и 10 минутен разговор с учител, който преподава на циганчета ще ти е достатъчен да го разбереш, а аз не казвам да ги пратим в газовите камери, а да отделим подходящи средства за решаване на проблема.

    Dear readers! You did not forget to read the weekly anti-Russian article? We took care of it!
  13. 13 Профил на джендър  дебне  в храсталака
    джендър дебне в храсталака
    Рейтинг: 2879 Неутрално

    Къде е отговорността на родителите?

  14. 14 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#12] от "platenputinist":

    Вече е казано. За около 50% ученици в първи клас, български не е първият им език.
    Но това не трябва да е от значение. Учителите трябва да ги научат както трябва. Та нали многото българи емигрирали и живеещи в чужбина се справят и научават езика.

  15. 15 Профил на Nelumbo
    Nelumbo
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#10] от "Депутат 241":

    Първо пуснете министър председателя, министрите и надолу чиновниците, депутатите, кметовете и т.н.

    Дали знание може да се даде насила, та само учителите да са виновни?

  16. 16 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 961 Неутрално

    [quote#9:"dissident"]Има ли значение колко са цигани или турци? [/quote]

    естествено че има, отдавна в нормалният свят са разработени методи за обучения на деца, който майчин език не е този на който се води преподаването

    да си заровим главата в пясъка няма да помогне на никого

  17. 17 Профил на winston_smith_ii
    winston_smith_ii
    Рейтинг: 387 Неутрално

    По повод резултатите от матурите, грамотността и езиковите познанията ето какво намерих в мрежата (не се отнася само за абитуриенти):
    http://bgswind.comoj.com/index.htm

  18. 18 Профил на martincho8002
    martincho8002
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Вчера гледах референдум, където хора замесени в сферата на образованието дискутираха проблема. Даваха примери за Финландия и Америка за съпоставка, но говориха само за образователната система, за учителите, за оценяването, за матурите, за учебната програма. С две думи разглеждаха проблемът само в рамките на образованието.

    Чудя се, защо никой от тях не подхвана темата, че децата са повлияни от цялостния упадък на обществото, средата в която живеят, вътре в семействата им. Сякаш сравняваха методите във Финландия с нашите и там било разковничето. Ами не. Дори и да приложим финландска "система", нашите деца не са като финландските. Нито като американските. От там нататък прилагай каквато щеш образователна система - резултатите няма да са много по-добри. Просто културата на българските деца, следва културата на българските възрастни и общата култура на обществото, която в момента е в калта.

    Един учител не може да предпази децата от примера, който ще получат на улицата, в махалата, в семейството си. Един родител също не може да ги опази от заобикалящата среда. Генералния упадък е дал своето отражение върху личността и съзнанието на децата. Проблемът се разпростира широко извън образованието. Това е истината според мен.

  19. 19 Профил на toyaga
    toyaga
    Рейтинг: 222 Неутрално

    [quote#18:"martincho8002"]аваха примери за Финландия и Америка за съпоставка, но говориха само за образователната система[/quote]
    Точно пък американската образователна система да ми давате за пример!
    Вижте който си искате американски филм как се държат учениците в час-абсолютни гангстери!
    Даже ходят и с оръжие на училище. Ние до там не сме я докарали!

    Как може да разберете, че службите слухтят за вас? Изведнъж спират да ви блокират и да ви трият постовете! :D
  20. 20 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 222 Неутрално

    На практика официално обявената "стъкмистика" от изпитите "показва" две ключово важни неща. Първо, че близо 10% от завършващите средно образование са неграмотни - за тройка на матурата по български език и литература, (а също и на останалите матури) са нужни 22 от 100 точки на теста (докато по света това са от 50 до 60 точки), които реално могат да се съберат основно при правилни отговори на граматическите въпроси? И второ, че всяко трето дете на 13-14 години едва може да "смята", (защото няКОЙ за улеснение го е "учил" да ползва калкулатор, когато трябвало да се научи да смята на ум) макар че за първа година явилите се на изпита по математика след седми клас имаха възможност да ползват допълнителен лист с формули по математика, а скалата на оценяване бе изключително занижена, като тройка се вързваше при 16 точки (както през 2007 г. - явно нещата от тогава не са мръднали за справка - "Алиса в огледалния свят".

  21. 21 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1804 Любопитно

    До коментар [#14] от "dissident":

    ти сериозно ли го мислиш това или се бъзикаш

    гошо
  22. 22 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 721 Неутрално

    Те и отличниците отидоха да мият чинии и дупета в чужбина за петорна заплата на тази с университетско образование тук..та за каква мотивация да става дума..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  23. 23 Профил на dissident
    dissident
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#21] от "гошо":

    Де да беше така.

    "По данни на МОНМ вече над половината от
    учениците в 1-3 клас нямат за майчин език
    българския език. "

    http://inews.bg/%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B5-%D0%BF%D1%8A%D1%80%D0%B2%D0%B0-%D0%BF%D0%BE-%D0%BD%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D1%82%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82-%D0%B2-%D0%95%D0%A1_l.a_i.258181.html

  24. 24 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1804 Неутрално

    До коментар [#23] от "dissident":

    това ясно за друго говорех
    за тия учители дето били длъжни да ги научат

    гошо
  25. 25 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1532 Неутрално

    На колко години се прави преподготовка на учителите за изучаване на нови методи на обучение и съответно повишаване на заплатите?А на колко време се проверяват знанията им също с тестове?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  26. 26 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4162 Неутрално

    [quote#18:"martincho8002"]Чудя се, защо никой от тях не подхвана темата, че децата са повлияни от цялостния упадък на обществото, средата в която живеят, вътре в семействата им. [/quote]
    Ето това е големия проблем не само на образованието, а на целия обществен живот в България!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  27. 27 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4162 Неутрално

    [quote#15:"Nelumbo"]Дали знание може да се даде насила, та само учителите да са виновни? [/quote]
    Именно!
    Повече от половината деца в училищата са демотивирани и нежелаещи да учат!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  28. 28 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2122 Неутрално

    Кунева напоследък затъна в блатото на нашето образование и няма скоро да се измъкне. Това не е като да ръсиш клишета за евроатлантизма, тук трябва да се посочват виновниците за сегашното положение на нещата, както и пътищата за излизане от калта.

  29. 29 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 867 Неутрално

    ...............................От литературата и изкуството им ние например постепенно ще изтръгваме тяхната социална същност, ще отчуждим творците, ще им отнемем желанието да се занимават с изобразяване, с изследване на тези процеси, които се извършват в глъбините на народните маси. Литературата, театрите, кината, пресата – всичко ще изобразява и прославя най-низките човешки усещания, чувства и страсти. Ние по всякакъв начин ще поддържаме и издигаме така наречените творци, които ще започнат да насаждат и втълпяват в човешкото съзнание култ към секса, насилието, садизма, предателството – с една дума, всякаква безнравственост. В управлението на държавата ще създадем хаос и безпорядък. Незабелязано, но активно и постоянно ние ще съдействаме за своеволието на чиновниците, рушветчийството, безпринципност и мотаене – всичко, което води до онова, което им скимне да правят. Бюрократизмът и недобросъвестната работа ще бъдат въздигнати до добродетел…честност порядъчността и почтеността ще се осмиват и ще станат никому ненужни, ще се превърнат в отживелици от миналото… Простащина и наглостта, лъжата и измамата, пиянството и наркоманията, животинският страх един от друг, и нахалството, безсрамието, предателството, национализмът и враждебността между народите и най-вече враждебността и омразата към руския народ – всичко това ние ловко и незабелязано ще култивираме и всичко това ще разцъфне с кичести цветове. Сега малцина, много малко хора ще се досещат или даже ще разбират какво става… Но такива хора ние ще поставим в безпомощно положение, ще ги превърнем в посмешище, ще намерим начин да ги оклеветим и да ги обявим за измет на обществото. Ще изтръгваме духовните корени на болшевизма, ще опошляваме, ще унищожаваме корените на народната нравственост. По този начин ще разклащаме поколение след поколение, ще предизвикаме ерозия и ще отстраняваме ленинския фанатизъм. Ние ще се залавяме с хората още от детските и юношеските им години. Главният ни залог ще бъде на младежта, ще започнем да я разлагаме, развращаваме, да я лишаваме от чест. От младежите ще направим циници, вулгарни хора, простаци, космополити. Ето така ние ще направим. Всичко това ще извършим под девиза: ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНСКИТЕ МУ СВОБОДИ“.

    Това е част от речтта на Алън Фостър Дълес при учредяването на ЦРУ и се отнася за политиката и действията ,които ще бъдат предприети срещу и в Съветския съюз .
    Доколко тази програма е изпълнена в Путерландия не знам , но в и за България бележи върхове и рекорди в изпълнение и преизпълнение.
    И не ни е виновно нито ЦРУ ,нито САЩ .
    Славейков го е казал половин век преди Дълес.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  30. 30 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8305 Неутрално

    Двойките са отчасти за родителите и учителите.

  31. 31 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2809 Неутрално

    Кунева трябва да реши един много прост проблем, с какви методи учителите могат да принудят учениците да учат. Ако това реши, до тройки все ще я докарат и без мнооооооого грамотни учители!
    Сега никой не повтаря годината, двойки няма......докато не дойде време за нво.

  32. 32 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2023 Неутрално

    На болшинството от децата и на техните родители им липсват първите седем години.
    Първо да потърсим вината в нас и след това другаде.

  33. 33 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 2023 Неутрално

    На 31.05. т.г. бях на тържество в ОДЗ в квартал Обеля. Повече от 3/4 от родителите бяха с джапанки и по потници!
    Водещият на тържеството ги помоли 5-6 пъти да се преместят, защото пречат на децата СИ, но не последва никаква реакция.
    Какво да очакваме от децата на такива ДЕБИЛИ?

  34. 34 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 925 Неутрално

    [quote#10:"Депутат 241"]Калпазани са учителите.
    Ако тях ги пусна на тестовете колко ли двойки ще излязат, а??? [/quote]
    Вчера по нова тв един професор отчаяно се опитваше да обясни нещо на водещите, които тотално не разбираха какво им говори човека ... а защо са "калпазани" учителите ???
    Кое общество се изгаври с тях през всичките години, та да очаква нещо друго като резултат ???

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  35. 35 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 910 Неутрално

    ясно е че са масово неграмотни..и не е от вчера ясно е че всичко е с главата надолу в всички сфери на държавата..но пък сме стабилни....

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  36. 36 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    Впечатляващото не е, че учениците са двойкаджии. Впечатляващото е, че на никого не му пука. То и за държавата на никого не му пука.

  37. 37 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Без дисциплина и оставащи за повтаряне на класа, няма решение на проблема. Но и партизанщината в министерствата също вреди. Защото текстовете на задачите не са лесно разбираеми за краткото време на матурата.

  38. 38 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3231 Неутрално

    ... А по-голямото питане е кога образованието ще стане адекватно на реалността, а учениците ще бъдат учени да мислят и да разсъждават, вместо да зубрят; да работят в екип, вместо да се борят за оценка срещу другарчето; да търсят приложение на знанията си, а не те да изчезват от "чекмеджето" в мозъка веднага след изпита. И да имат съзнанието, че няма нищо лошо да се провалиш, ако знаеш как и имаш мотивация да се поправиш ...

    Ха-ха-хааа!
    Ама то точно образУванието е адекватно на реалността!
    От-до! От главата, през "мильото", та до потърпевшите!

    Нима мат'рялът целенасочено не се отучва да разсъждава, не му се набиват ударно, с масирана пропаганда и най-вече ежедневни, бодящи очите примери, манталитет и "опорни точки", затлачвайки и заличавайки дори опита да разсъждава!
    Щото е опасно, ако мат'рялът вземе, та се замисли ...
    Да работят в екип, а не "срещу другарчето"? При насажданият и възпроизвеждан манталитет на егоистичност чак до социопатия? При властващият манталитет да ти е на теб добре, а тоя до теб ако ще да мре, даже по-добре да мре, та "да не те подяжда"?
    Приложения на знанията?
    След като масово кариерно се "расте" в престижните и сити "браншове" с връзки, пълзенье, ибрикчийство и лизанье?
    А останалите са на принципа "те не могат да ми платят толкова малко, колкото мо'ем да не работим"?
    А който не може да се "уреди" го заливат с манталитета, че все някой друг му е виновен, от циганите и турците, та чак до евреите, американците или руснаците, според това в чия пропаганда е цопнал?
    И че житейският успех е гарантиран, ако си от плебса, през някой от безбройните кастинги за идиотски реалитита и/или в крайна сметка през някоя Национална лотария, Колело на късмета и тем подобни ... И за които чакаш да ти кацне, неизбежно, защото си Велик, птичето на рамото, блеейки, влачейки се насам-натам и запълвайки времето си с глупости и простотии ...

    Огледайте се, та поне вижте гредата в собствените очи на обществото. Преди да се захванете да чоплите сламката у децата ...

  39. 39 Профил на thespiritswithin
    thespiritswithin
    Рейтинг: 168 Неутрално

    Двойката е за цялото ни общество. Аз лично я пиша от 1944-та ( въпреки че тогава не съм бил роден).
    Спокойно можем да се върнем и по-назад.

  40. 40 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2423 Неутрално

    Резултатите не са лоши, те просто отразяват реалността. Не може в PISA където критериите и методиката са международни да сме на последните места а в матурите всичко да е наред. Време е да се въведат реалните критерии и изглежда тази година са се опитали да го направят.

    Но както винаги виновен е този който носи лошата новина, да му се отреже главата. И се нахвърлиха разгневеното родителско войнство и редица популисти да го направят. В резултат догодина отново ще имаме надути отличници които не могат да решат задачата за басейн с 3 тръби. И няма да получат поради тази причина работата в чуждестранна компания, и такъв случай имам.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  41. 41 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2423 Неутрално

    [quote#34:"роджър"]Вчера по нова тв един професор отчаяно се опитваше да обясни нещо на водещите, които тотално не разбираха какво им говори човека ...[/quote]
    Гледах го. И как ще го разберат след като самият той не беше наясно какво иска? Не било "решения" ами "решенията" и подобни "огромни" проблеми. Сред професионалистите вероятно е от значение но тук става дума за деца, такива тънкости не са за тях.

    На мен ми беше ясно, очевидно имаше някакви лични отношения с една от даващите задачите по теста. Непрекъснато намесваше името и макар че водещите се опитваха през цялото време да поставят въпросът принципно.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  42. 42 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2423 Неутрално

    [quote#11:"carmello"]просто се увеличава броят на децата за които българският език не е майчин[/quote]
    И това ми дойде на ум като видях броят на двойките - колко ли от тях са на "деца със специални образователни потребности"? Това е "политкоректното" означение за циганчетата. И дали упорито държащото се ниско ниво на образование не е свързано И с това.

    Само че едва ли ще видим такава статистика, не се смята за коректно нито да се задават такива въпроси нито да се правят такива изследвания. А трябва, без да се знае истината няма как да се вземат адекватни мерки.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  43. 43 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 545 Неутрално

    Оставете децата да станат спортисти ученето и работата може да са цял живот младостта когато може да са добри спортисти е от 18 до 25 години после може да влезат да учат висше образование без да са учили средно образование

  44. 44 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2016 Неутрално

    [quote#39:"thespiritswithin"]Двойката е за цялото ни общество.[/quote]
    Аз пък не се чувствам отговорна за това, че някой друг се е провалил на изпитите. Трябва веднъж завинаги да се разбере, че отговорността е лична: на конкретни ученици, конкретни учители и конкретни родители. Учениците, че не са залягали достатъчно над учебниците, учителите - за ниското ниво на преподаване и занижените изисквания и родителите за липсата на интерес към образованието на децата им.
    Мога да се чувствам отговорна само за собствените си провали и тези на децата си.

  45. 45 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 844 Любопитно

    [quote#20:"Emil Dimov"]И второ, че всяко трето дете на 13-14 години едва може да "смята", (защото няКОЙ за улеснение го е "учил" да ползва калкулатор, когато трябвало да се научи да смята на ум)[/quote]
    Това съвсем не е така. За подобни изпити не ти трябва нито смятане на ум, нито калкулатор, а да се сетиш как да съставиш задачата или коя формула да приложиш, или как да реорганизираш самата задача, че да "пасне" на някоя от формулите. Абе като във вица за бриджа — лордовете се занимавали с обявяването (интересната част), а отиграването го оставяли на слугите...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  46. 46 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 599 Неутрално

    - Кой там дрънка, че МОН искаше да излъже за броя на двойките? И кой злослови, че с идиотските "реформи" я докарахме дотук?

    Я, Консерватора - в строя!

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са! РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  47. 47 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 599 Неутрално

    До коментар [#45] от "gost22":

    Става дума за примерите с пресмятане на изрази, а не за формулиране на уравнения.

    Колкото лордове в Родината, толкова и слуги (на лордовете)...

    =====

    Впрочем имаме си един самозван "лорд" (Ев. Минчев), но той не се изявява с математически умения ....

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни,/пак "българи" ще се наричат,/но няма българи да са! РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  48. 48 Профил на Nikolay Savov
    Nikolay Savov
    Рейтинг: 1112 Неутрално

    "Двойките, които никой не смее да напише след матурите."

    Това е защото те са съставяли тези некъдърни тестове....
    Да оцениш някого с тест не е лесно...
    Ше Вим дам прост пример - явяваш се на тест за шофьорска книжка. Попълваш го само с една грешка и преминаваш , но грешката е , че знак СТОП е не за спри , а път с предимство...
    Следва +

  49. 49 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Ми не разбрах какъв е проблемът?! Ми, нормално е голяма група деца, да не са по ученето или да не могат. За това трябва да си има професионални средни училища. Да им дадат професия : заварчици, стругари и тн. Който си може, да продължи нагоре с висше образование. Но при избиране после на кадри, не трябва да има калинки и други. Нещата ще си дойдат на мястото. Хората не са равни по акъл и амбиция и не трябва, да се мъчим, да ги изравняваме. Комунизмът си отиде деца, мъртвороден.

    chavo64
  50. 50 Профил на Ivan Stoev
    Ivan Stoev
    Рейтинг: 405 Неутрално

    Изпит с готови отговори е изключително порочна практика.. не знам кой и как я въведе. Давайте им да решават задачи, да мислят, да търсят смисъл, да достигат сами до верния резултата. Чистото тото не изисква кой знае какви усилия и умения.

  51. 51 Профил на Жоро Г
    Жоро Г
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Просто да променят системата за оценяване като към реалния резултат на ученика добавят разликата от резултата на премиера със същия тест до пълната шестица. Гарантирано ще имаме 100 процента отличници.........

  52. 52 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 761 Неутрално

    Не виждам какво лошо има в това, че има 10% двойки или всеки трети седмокласник не се справя с математиката. Винаги е имало глупави и умни, мързеливи и ученолюбиви. Едните ще са шофьори на тирове, които в пътните листове ще пишат БукОрещ(и какво от това), другите ще сервират на морето или ще бъдат строители. За по-умните ще има също място и то ще е вече по-добре платено, а не като по времето на соца - по-зле. Всичко си идва на местата.

    malart.blog.bg
  53. 53 Профил на tmax500
    tmax500
    Рейтинг: 426 Неутрално

    важното е, че стратегическото затъпяване се вихри, пък здраве да е

  54. 54 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 276 Весело

    [quote#33:"4ort"]На 31.05. т.г. бях на тържество в ОДЗ в квартал Обеля. Повече от 3/4 от родителите бяха с джапанки и по потници!
    Водещият на тържеството ги помоли 5-6 пъти да се преместят, защото пречат на децата СИ, но не последва никаква реакция.
    Какво да очакваме от децата на такива ДЕБИЛИ? [/quote]

    В провинциалните ... "центрове", с концентрация на малцинствено население, пък май и не само, от 5 - 6 години върви една особено отвратителна "мода". Навсякъде по обществени места и институции, и особено в училищата, почти всички ходят с новата униформа на българския 21-ви век - бархетния анцунг и евентуално шушлековия му дериват. За по-топлите моменти - стара, особено раздърпана около врата тениска, с блестящ надпис "Selemetja lifestyle forever!"

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  55. 55 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 615 Весело

    Пишете им шестици!

    I had a dream, Joe
  56. 56 Профил на AzDebil
    AzDebil
    Рейтинг: 1687 Любопитно

    Статията на дипломирания PR и магистър по публична администрация госпожа Здравка Андонова е ЛОБИСТКА! Очевиден PR за поредната политическа "стратегия" на несменяемата затворена група "образователни" "експерти" и Кунева. Поредната "политическа" стратегия е: Няма педагози, дайте да ДАДЕТЕ пари за специалност ПЕДАГОГИКА. Да дадете от Европейските пари.
    Отново ДОГМАТА - учителите са НЕУКИ!
    Госпожо Андонова, като имате такъв изящен афинитет към антикризисният мениджмът, защо ни подвеждате за една НЕСЪЩЕСТВУВАЩА КРИЗА?
    Няма криза с ПЕДАГОЗИТЕ. Нито има криза с обучението на педагозите! НЯМА И ТОЛКОВА НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПЕДАГОЗИ!
    Знаещите знаят, че завършилите педагогика са учителки САМО в детските градини и ДО ЧЕТВЪРТИ КЛАС. От там нагоре УЧИТЕЛИ СА МАГИСТРИТЕ по съответните научни направления.
    Андонова обаче също знае, но подминава този факт!!! Но не подминава лайт мотивът за НЕУКИТЕ учители! Мантра на PR!
    ЛОБИСТКА СТАТИЯ!
    Част от кампания за "усвояване" на еврофонд! Лобистка статия, подържаща кампанията на Кунева за усвояване на парите. Лобистка статия, в коята с елементарните средства на PR се промиват мозъци. Лобито на ЕК, СБ и Отворено общество...
    А вместо за излишни ПЕДАГОЗИ, които ще останат безработни, ПАРИТЕ МОГАТ ДА СЕ ИНВЕСТИРАТ В МОДЕРНИ УЧИЛИЩА И ОБОРУДВАНЕ. Без да има нужда да МАРГИНАЛИЗИРАШ УЧИТЕЛИТЕ като НЕГОДНИЦИ!
    Андонова, ...? Дано си изкарала добър хонорар.
    Ти все пак си продукт тъкмо на учителите, за които разпространяваш определението НЕУКИ! А те са те научили добре.
    Неблагодарница!
    !

  57. 57 Профил на Антоний Методиев
    Антоний Методиев
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#18] от "martincho8002":
    До коментар [#38] от "xm...":

    +++

  58. 58 Профил на Дъската ми хлопа
    Дъската ми хлопа
    Рейтинг: 271 Весело

    [quote#48:"Nikolay Hadjiminchev"]Ше Вим дам прост пример - явяваш се на тест за шофьорска книжка. Попълваш го само с една грешка и преминаваш , но грешката е , че знак СТОП е не за спри , а път с предимство...
    Следва +[/quote]
    Гледам - малко хора са схванали какво им казваш. Което пак е резултат на същата схема.

  59. 60 Профил на Михаил Маринов
    Михаил Маринов
    Рейтинг: 508 Неутрално

    "И какво точно мерят - грамотност, способности за зубрене на текстове или мислене и прилагане на знания на практика измерва матурата по български език и литература"

    Горчивата истина е,че матурата по български език и литература е направена безхаберно и не измерва абсолютно нищо.

    marinov1018
  60. 61 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 796 Весело

    Всеки ден пътувам с ученици.Два пъти,сутрин и вечер.И мога да ви кажа - положението е много по-лошо.

  61. 62 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2801 Неутрално

    Много Точен Анализ.
    За съжаление.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  62. 63 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 222 Неутрално

    [quote#8:"platenputinist"]......Колко от двойките са на циганчета?
    и.т.н. ........
    За всичко това в МОН би трябвало да имат почти готово обяснение използвайки базата с данни и отговора да е въпрос на няколко дена анализ! А ако го нямат, да си тръгват и да идват нови, докато няКОЙ не отговори на въпросите. [/quote]
    Много искаш! Отговори няма и е по-добре да не питаш, защото от "умрел писмо не се получава"!!!

  63. 64 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 222 Неутрално

    Резултатите от матурите са лоши, но какво точно мерят те?

    Меря безхаберие и неспособността в мон да се справят с проблемите, които те и техните предшественици са създали в държавата, доколкото все още я има!!!

  64. 65 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 222 Неутрално

    [quote#61:"tedif"]Всеки ден пътувам с ученици. Два пъти - сутрин и вечер. И мога да ви кажа, че положението е много по-лошо! [/quote]
    Но ще става още по- ..............!?

  65. 66 Профил на symmpro
    symmpro
    Рейтинг: 423 Неутрално

    Много точен анализ ! Останалото са приказки на полуграмотни хора.
    Хора , опомнете се , разгледайте внимателно лицата на кретените от Поморие и Несебър , които предизвикаха убийствата в " Слънчев бряг" и ще разберете по-добре статията. И те са имали двойки по български и математика , когато са били в училище. Но са им писали "тройка" , за да се махнат от главата на "учителите" си , които са им били братовчеди или нещо подобно.
    Това тотално окретенчване и опростачване на обществото си има своите причини , но това е друга тема...
    Бог да ни е на помощ !

  66. 67 Профил на drakon
    drakon
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Доста повърхостен анализ. В крайна сметка авторката се е упражнила да напише нещо смислено, изсипала е някои верни предположения, но общо взето голям хаос. Тази тема не е за един "анализ", а за серия сериозни анализи, направени с помощта на хора, които разбират от образование, разбират от добри практики, разбират от статистика, могат с точност да изведат профила на неграмотния, смислени, задълбочени изводи и съответно да предложат смислени идеи за мерки. Така само да си говорим и цък-аме колко е зле положението, не е никак сериозно.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK