Във време на варварство

Париж, януари 2015 г.

© Associated Press

Париж, януари 2015 г.



"Гласът ми замлъква, а думите ми са заглушени от ридания" – пише през сълзи св. Йероним, когато през 410 г., научава, че варварските пълчища на Аларих са опустошили и плячкосали Рим. От другия край на западната цивилизация (по-точно от средиземноморския град Хипон, Северна Африка) друг голям учител на Църквата – св. Августин обаче е повече от категоричен: "Варваринът не ще надделее над този, когото пази Христос".


Аврелий Августин, тогава епископ на Хипон, работи над мащабния си труд "За Божия град", в който търси обяснението на начертанията на Историята: как става тъй, че всеки път щом човешката цивилизация (civitas) извиси ръст и камъкът на общия градеж бива избутан почти до края, в подножието на върха все се случва нещо катастрофално, та човечеството (humanitas) наново се сурва надолу, в хаоса на отчаянието, скръбта и болката, с цената на безбройни човешки жертви.




Това е така нареченото "време на варварство". В него се обезценява човешкото: човешкият живот престава да бъде ценност, както престава да е от значение и извършеният дотук градеж на човешката цивилизация. Божественият смисъл помръква сред човешката безсмислица, често дори извращаван с престъпна цел, прикриваща се зад "Божието име": за да бъде безсмислицата още по-страшна и по-пълна; за да няма никакъв смисъл.


В средата на V в. европейската цивилизация наистина е подложена на неимоверно изпитание. Варварите (вандали и готи) опустошават всичко наред. Те грабят, палят, насилват, рушат и то без всякакъв замисъл. Цели градове и села са изтрити от лицето на земята; опожарени са посевите и хамбарите, изкоренени са плодните дървета и лозята; заклан е добитъкът; кладенците са запълнени с трупове.


Августин пише, че варварите съзнават, че по този начин обричат и себе си на глад и жажда, ала за тях това било без значение. По-сладък бил възторгът от отмъщението и разрушението. Нали "те" са наказали "другите", горделивците, дръзнали векове наред да се перчат с постиженията на своята цивилизация. Затова варварите били готови на всичко, за да я поругаят: разрушавали градовете, съсипвали пътищата и акведуктите. Заграбвали жените и избивали невръстни деца. Осквернявали църквите, хвърляли Св. причастие на псетата, колели свещениците или ги подлагали на страшни мъки, за да кажат къде са църковните съкровища. Третирали старците-епископи като впрегатен добитък, принуждавайки ги да мъкнат товари заедно с мулетата, а когато рухвали от изнемога, ги бодели с копия, за да се надигнат; така те намирали смъртта си, а непогребаните им тела се валяли по земята. Като че ли бесът на злото изниквал чрез варварите, тържествувайки: "Ето какъв съм аз!".


Нашествието на варварите в онази епоха се е определяло от хронистите като нещо "извънредно", излизащо от руслото на дотогава познатото в историята. Това не била обикновена война за плячка и завоевания, не просто някакво нашествие, а нещо по-различно, непознато дотогава в паметта на човечеството. Вълната на насилието и унищожението се надигала все по-високо, сякаш за да потопи веднъж завинаги Европа. Сякаш дверите на преизподнята се били отворили и адът се възцарил на земята. Мнозина осъзнавали, че всичко не опирало само до оцеляването на християнството, а до оцеляването въобще на човечеството. Ненадейно злото се явило пред хората в своя най-чист вид, в дяволското огледало на насилието.


"Зло заради самото зло" – така Аврелий Августин формулира проблема с варварството, измъчващ съвкупното човечество. Затова и той непрекъснато се пита: "що е зло?" (quid sit malum?). С този въпрос той ще проживее живота си; неговата тайна ще го измъчва до сетния му миг.


И все пак, Августин е убеден в едно: това не е краят на света; просто сме в края на един от преходите, когато зейва пролука в Историята и оттам надзърта злото. Изправени сме между онова, което още не е мъртво, и онова, което още не се е родило: това е "времето на варварството".


Ала варварството не може да трае твърде дълго, колкото и на нас, неговите съвременници, всичко да ни изглежда повече от драматично, заради спиралата на насилието, устремена към своя край. Да не забравяме казаното по-горе от св. Августин: "Варваринът не ще надделее над този, когото пази Христос".


Ходът на историята винаги стрива случващото се "тук и сега" между нейните два мелнични камъка – миналото и бъдещето. Кой може да каже какво ще се случи само след няколко десетилетия с нас или с варварите? – пита се Августин.


Днес ние знаем, че тогавашните "варвари" – всички тези вандали, готи, алани (в това число хуни и прилежащите към тях по-малки общности и народи) – на свой ред са били смлени и приобщени към цивилизацията на Европа, приемайки нейните правила и субстанцията на християнството.


Историци и езиковеди до ден-днешен с мъка издирват отглас от тяхното съществуване в провинциите на Прусия и Саксония, в Скандинавия, сред балтийските славяни, в земите на Балканите, Русия и Полша.


Просто едно "време на варварство", макар и с цената на скърби и страдания, е безвъзвратно приключило. А краят на Европа, да не говорим за този на света, така и не е настъпил.
Една част от варварите били прогонени със сила далеч от Европа. Друга част, със сведена глава, приела да се претопи в устоите на европейската цивилизация, в "голямото време" на нейната история.


Много мислих над това тези дни, докато четох последния текст на отец Жак Амел, зверски убития свещеник на църквата "Сен Етиен" край Руан, качен на сайта на неговата енория. В този текст, озаглавен "Лятото, време за ваканция", отец Жак, без да знае, че върви към своята Голгота, с опита и мъдростта на един 86-годишен свещенослужител, ни отправя духовното си завещание. Иска ми се да извадя от него някои наистина важни редове, в които той, подобно на св. Августин, се стреми да даде отговор на въпроса "какво е нашето време?".
А то е:


Време за среща с близките, с приятели. Момент да намерим време да изживеем нещо заедно. Момент да бъдем внимателни към другите, каквито и да са те.


Време за споделяне. Споделяне на нашето приятелство, на нашата радост. Споделяне на нашата подкрепа за децата, показвайки им колко са важни за нас.


Време за молитва също. Внимателни към онова, което ще се случи в нашия свят тъкмо в този момент. Да се молим за онези, които най-силно се нуждаят от това, за мир и по-добър живот заедно.


Ножът на варварството отне живота на отец Жак Амел, без да може да зачеркне онова, заради което този възрастен свещеник отдаде живота си. А то е морален подвиг, в който омразата бива надмогната, ако не се отказваме от доброто в себе си, колкото и "сърцето да е неспокойно, виждайки как се рушат камъни, падат дървета и гинат хора" (св. Августин).


Изводите, от всичко това, според мен са следните:


1. Силата се побеждава със сила. Ударите, замисляни от "групировките на злото", трябва да бъдат предотвратени с ответни удари там, където е огнището на това зло – между Мосул и Рака, като интернет-отровата на неговите послания да бъде изтръгната от корен и то веднъж завинаги. А всеки, дошъл в Европа и тръгнал да се бори с нейните ценности, трябва да бъде прогонен обратно.


2. Злото не бива да бъде прославяно посмъртно. Редица световни медии вече отказват да публикуват снимки на атентаторите-джихадисти, както и пълните им имена, ограничавайки се с инициали. Право на памет имат жертвите, не убийците, които е редно да тънат в анонимност. Във "време на варварство" това е изключително важно. Нека не го забравяме нито за миг. Така е било и така би трябвало да бъде в европейската цивилизация, носеща фермента на християнството.


3. И накрая, има още нещо, което дължим на паметта на невинните жертви – на загиналите по улиците на Париж, Ница, Ансбах, Сен Етиен дю Рувре и навсякъде другаде (списъкът е дълъг). Дължим го и на паметта на хора като отец Жак Амел, който завършва последното си послание с думите: "нека поемем по пътя заедно".


И то е: всички ние сме потенциални жертви, ала опасно е омразата да ни заслепява.
Ако това се случи, варварството има шанса да вземе реванш над цивилизацията.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (89)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8040 Неутрално

    А КАК щяхме да отговаряме на тероризма с повече толерантност ???!!!…
    Празните приказки за мулти култи, хуманизъм, права нечии са елементарно лесно оборими – достатъчно е да се сравнят балонестите приказки с реалността…

    Хората се събуждат, стават реалисти, оглеждат се – и не желаят да бъдат манипулирани с евтини лозунги, прикриващи нечия завоевателна политика…

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 2667 Весело

    Начи ... откак Тони и един куп като него изведнъж станаха богослови и се юрнаха да жънат в тази нива, се сещам все за Волтер.

    Та попитали Волтер защо според него всички стари проститутки ставали толкова набожни, а той отвърнал:
    - Продават Богу това, от което и Луцифер се е отказал ...

    Ма па си е занаятец. Гладно не се стои ...

  3. 3 Профил на loy30529393
    loy30529393
    Рейтинг: 346 Неутрално

    "време на варварство". В него се обезценява човешкото: човешкият живот престава да бъде ценност, както престава да е от значение и извършеният дотук градеж на човешката цивилизация. Божественият смисъл помръква сред човешката безсмислица, често дори извращаван с престъпна цел, прикриваща се зад "Божието име": за да бъде безсмислицата още по-страшна и по-пълна; за да няма никакъв смисъл."

    Важи в пълна сила и днес. В 21-ви век.

  4. 4 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 953 Неутрално

    злото не е повече от доброто, но рекламата му е повече, главно по медиите

    Истината ни прави свободни.
  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3514 Любопитно

    резките завои ли раздвижват въздуха или раздвижения въздух обърна посоката на писане .
    " Онова, което се случи със сирийските бежанци в село Розово, не бива да ни изненадва. То беше подготвено отдавна. Публично и нееднократно бе изговаряно от политици-расисти, докато отговорните институции си правеха оглушки.

    Само въпрос на време беше някой да се накичи с „цветята на омразата”. За зла чест на розовчани на тях и на поколенията им се падна да берат този срам. И нищо не ги оправдава."

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1518 Любопитно

    Има варвари - има проблем.
    Няма варви - няма проблем.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  7. 7 Профил на Infernus
    Infernus
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Само малката разлика между средновековните кланета е че сега може да се спрат докато тогава не са можели. Сега ни заливат с толерантен булшит!

    Дела трябват, а не думи.
  8. 8 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 858 Неутрално

    хм, интересен завой на тони николов към по-твърда позиция. не мога да кажа, че не ми харесва, но съм донейде изненадан.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  9. 9 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3674 Неутрално

    "... А всеки, дошъл в Европа и тръгнал да се бори с нейните ценности, трябва да бъде прогонен обратно ..."!

    Така е! Но, няма да е лесно, нито да е бързо...! Европа е обхваната от ислямския вирус и борбата с него ще е трудна! В името на някаква криворазбрана толерантност, градовете из Европа, бавно и неумолимо започнаха да се изпълват с шалвари и забрадки! Джамии и минарета, започнаха да се виждат все по-на често! Толерантността стана, някак си еднопосочна, като мохамеданските порядки вземат връх масово и едва ли не всяка форма на съпротива, се обявява за нещо лошо и неестествено...!
    Не искам да вярвам, че Европа ще се предаде така лесно и безлично!

    Бивш tww09306483.
  10. 10 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1451 Неутрално

    Каква толерантост пък ви гони, човекът си го е казал ясно накрая:
    1. Силата се побеждава със сила.
    2. Злото не бива да бъде прославяно посмъртно.
    3. нека поемем по пътя заедно

  11. 11 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1508 Неутрално

    На тероризма се отговаря с повече куршуми, бомби и ракети, безплатни карти за десетилетни почивки в Гуантанамо, принудителен труд в каторги, екзекуции. С една дума - адекватно!

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  12. 12 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2542 Весело

    Един проповедник-либерал пита паството защо са варвари, на което слушателите отговарят: "бащите ни са варвари, майките ни са варвари, приятелите ни са варвари, и ние сме варвари", а гуруто допълва въпроса си и пита какви щяхте да бъдете ако бащите ви бяха педерасти, майките ви курви, а приятелите ви наркомани и престъпници - на което паството отговаря: "Е, тогава сигурно и ние щяхме да бъде либерали"

  13. 13 Профил на qwertqwert
    qwertqwert
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Силата се побеждава със сила.
    ----------------------------------------------
    Има надежда , след като и мулти-култи застъпниците стигат най-сетне до някои истини .....
    Но имат още път.
    Защото докато има имами , призоваващи от джамията за джихад срещу когото и да било, проблема няма изчезне, независимо колко ще бъдат прогонени и дали ИДИЛ ще бъде унищожена. Унищожи една ислямистка групировка и изникват други пет.
    Или ислямският свят ще се вгледа в себе си, ще припознае проблема като свой и ще започне да се бори с него, или всички останали от Китай до Аляска ще се изправят срещу него.

    След като мъж може да се жени за мъж, що пък двама братя да не се оженят?
  14. 14 Профил на Торбеш
    Торбеш
    Рейтинг: 1536 Неутрално

    [quote#0:"статията"]Днес ние знаем, че тогавашните "варвари" – всички тези вандали, готи, алани ... на свой ред са били смлени и приобщени към цивилизацията на Европа, приемайки нейните правила и субстанцията на християнството. [/quote]
    Уважаеми Авторе!
    Справете се, моля с Историята и ще видите, че тези вандали, готи, алани, са били станали ВЕЧЕ ХРИСТИЯНИ.
    И вандалите, и готите (гетите) са местното население от двете страни на Долния Дунав, наричани от едни траки, от други скити.
    Те са били покръстени още от Св.Ап.Павел и Св.Ап.Андрей, като след тях са развили и умножили тяхното дело, а Св. Урфил е превел на готско/гетско/трако/български с глаголически букви Евангелието, 20г преди св.Йероним да го преведе на латински.
    Наричат ги "варвари", по политически причини, и то техните врагове, извършващи не по-малки варварски деяния срещу "варварите".
    Една война е винаги варварска.
    Но да сме наясно с понятията!

    Като българин съм горд, че думата "неудачник" е незаменяема чуждица в българския език, заемка от руския език.
  15. 15 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1318 Неутрално
  16. 16 Профил на Вонин
    Вонин
    Рейтинг: 746 Гневно

    Значи,
    към парижани,
    берлинчани,
    римляни,
    лондончани,
    мадричани,

    и

    всички други живеещи в богати западни държави с 5-15% процента мюслита

    С-В-И-К-В-А-Й-Т-Е!

    Вие СИ ГИ ПОКАНИХТЕ, сега ИМ СЪРБАЙТЕ ЕКСТРЕМИЗМЪ!

    Аз не съм лош - просто съм ПРОЗОРЛИВ! ЕВРОПО, събуди се! https://www.youtube.com/watch?v=_rVSwXloXoM https://www.youtube.com/watch?v=Sp_LA2qE4aM
  17. 17 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 2865 Неутрално

    "Варварите (вандали и готи) опустошават всичко наред."

    Доста скалъпени обвинения срещу нашите прадеди хуни, гети и вандали. Верно, че имали да си връщат за вековното римско иго, но те все пак са били християни. И дори Атила, този Бич божи след среща с папата се отказва да влиза в Рим. Даже вандалите само са плячкосвали без да разрушават. Но по онова време в Европа бушува първата в историята религиозна война срещу последователите на Арий, следите от които се виждат от множеството разрушени църкви по нашите земи.

  18. 18 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3514 Любопитно

    [quote#8:"abdelhaqq"]хм, интересен завой на тони николов [/quote]
    остана и да си изненадан

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  19. 19 Профил на oos19355380
    oos19355380
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Целта на атентатите е да бъдат предизвикани различни степени на конфликти и по възможност дори гражданска война в Европа, което ще позволи на Ислямска Държава да поеме колкото се може повече контрол върху петролните залежи в Близкия Изток, необезпокоявана от бомбардировки от страна на Запада, зает със собствените си проблеми. Пропагандата за шериат, свещена война, апокалипсис и т.н. е само за невежите идиоти, които се самовзривяват. Затова и насилието изглежда толкова безсмислено и никога не чуваме за каквито и да е искания от страна на атентаторите или ИД.

  20. 20 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3514 Неутрално

    И накрая, има още нещо, което дължим на паметта на невинните жертви – на загиналите по улиците на Париж, Ница, Ансбах, Сен Етиен дю Рувре и навсякъде другаде (списъкът е дълъг). "
    ами продължи го с ирак , либия , сирия ..... и кой ли го насади това анонимно зло между мосул и рака .

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  21. 21 Профил на Fоtеdасоd
    Fоtеdасоd
    Рейтинг: 233 Неутрално

    [quote#20:"дерибеев"]ами продължи го с ирак , либия , сирия ..... и кой ли го насади това анонимно зло между мосул и рака [/quote]
    Ако продължи както искаш,
    няма да го поместят тука.
    А после гледат към Турция и Ердоган и казват, че там имало диктатура и цензура.
    Сигурно я има, но не от нивото на България!

  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5379 Неутрално

    Съгласен съм изцяло с текста ! Терористите трябва да са осъдени на забрава. Възмездието по точка 1 трябва да се прилага към всеки дръзнал да се изправи срещу цивилизацията варварин спокойно, разсъдливо и без емоции.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    "Ударите, замисляни от "групировките на злото", трябва да бъдат предотвратени с ответни удари там, където е огнището на това зло – между Мосул и Рака"
    ..............................
    Какво, Мосул и Рака ще бъдат изравнени със земята ли? Не става. ИД не може да бъде побена с бомби. А и злото е вече между нас, в градовете ни - повечето извършители дотук имаха гражданство на някоя европейска държава. Тези хора са по-опасни от гащниците от ИДИЛ.

  24. 24 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Патетична глупост.
    Предложените мерки "лекуват" симптомите, не причината.

    Не очаквах от този автор да се поддаде на общата истерия "кръстоносци срещу сарацини".

    Опасявам се да не е още по-лошто - да е написал тази статия, за да се хареса на истериците, вместо да изкаже своето мнение, без значение как ще бъде прието.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  25. 25 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2602 Неутрално

    До коментар [#22] от "penetrating":
    Хубав текст, но точка 1 няма как да приема.
    Отец Жак загина за вярата и ще стане блажен Светец за вечни времена, а ония нещастници никой вече не ги помни и дори най-близките им се отричат от тях.
    Отец Жак вече спаси душите на хиляди колебаещи се.
    Злото винаги е съществувало в нашия Свят под една или друга форма и винаги ще съществува.
    Християнството дава някакъв път към спасението и той със сигурност не е да се отговаря на Силата със Сила.
    С Вяра най-вече, с Разум, с Хитрост, с Пример ако щете, но със Сила няма как да стане.
    Вижте евреите докъде са я докарали със Силата след хилядолетия - до никъде.
    Насилието поражда ответно насилие винаги. Това са основни неща и Тони би трябвало да ги знае.

  26. 26 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    "Нали "те" са наказали "другите", горделивците, дръзнали векове наред да се перчат с постиженията на своята цивилизация. Затова варварите били готови на всичко, за да я поругаят: разрушавали градовете, съсипвали пътищата и акведуктите."

    Възможно е да е имало елемент на отмъщение по това време. Германските племена (готите и вандалите също са такива) в продължение на векове са били тормозени и избивани по същия начин от римляните. След това те си го връщат. Но интересно е, че тези същите германски варвари се цивилизоват след като приемат Християнството. Както и римляните преди това се цивилизоват след като приемат Християнството. Както и викингите няколко века по-късно, които също със своята жестокост и набези унищожават почти всички след себе си.... изобщо Християнската религия облагородява народите, които я приемат. И от диви те стават цивилизовани.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  27. 27 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5379 Неутрално

    До коментар [#25] от "k_":

    Така е, но аз имах предвид възмездие, а не насилие.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  28. 28 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    Да не забравяме казаното по-горе от св. Августин: "Варваринът не ще надделее над този, когото пази Христос".

    Колко добре го е казал Свети Августин.

    Браво за статията, много добре написана и аз лично съм съгласен с изводите на автора в края на статията.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  29. 29 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    [quote#17:"palav_nik"]Доста скалъпени обвинения срещу нашите прадеди хуни, гети и вандали.[/quote]

    Нашите прадеди били хуни, гети и вандали!? Това е интересна хипотеза... и доста смела.

    Впрочем правете разлика между гети и готи. Това не е едно и също племе, Готите са голяма група германски племена, гетите са били тракийско племе до колкото знам.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  30. 30 Профил на k_
    k_
    Рейтинг: 2602 Неутрално

    До коментар [#27] от "penetrating":
    Знаем кой раздава Възмездието и тежко му на този който се вживее в тази роля.
    Дори примерът с варварството от статията го потвърждава.
    Те не са биле победени със сила и насила християнизирани.
    Всички кръстоносни походи са пълен провал.

  31. 31 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    [quote#30:"k_"]Всички кръстоносни походи са пълен провал. [/quote]

    И особено 4-тия. Той е не само провал, той е позор за западния католически свят.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  32. 32 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 289 Гневно

    "Ножът на варварството отне живота на отец Жак Амел, без да може да зачеркне онова, заради което този възрастен свещеник отдаде живота си. А то е морален подвиг, в който омразата бива надмогната"

    Не, не!.
    Обсебен от религията престъпник посегна на най-значимото човешко право - правото на живот.
    Но да се твърди, че да си поп е морален подвиг, при условие, че масово, за разлика от автора, цивилозованите общества са формирали светско самосъзнание, е жалко поставяне на попщината над човешките права.
    Дневник, защо му давате думата на този човек. Та той е религиозен. Част от тази статия е провокация, опитваща да свърже европейската ценностна система с религията. Това е лъжа или най-долнопробна манипулация, призоваваща, може би, за липса на състрадание към многото хиляди безследно изчезнали деца на бежанци. Да не би живота на тези деца да има по-малка стойност от живота на попа.
    Този тип (авторът) е само за портала на местната религиозна. шайка.

  33. 33 Профил на barlog
    barlog
    Рейтинг: 293 Неутрално

    Много силен текст и точни изводи в края!

  34. 34 Профил на г-н Думанов
    г-н Думанов
    Рейтинг: 1578 Неутрално

    Авторът удобно ползва Св. Августин, но забравя да спомене и леко саркастичната му забележка към римляните, които в първото десетилетие на 5 в. все още не са приели масово християнството, че "гордостта им е сломена от готите, които са християни", в този смисъл чрез възклицанието си за пазителството от Христос, той съветва римляните да последват примера на варварите. В крайна сметка не римските традиционни ценности, а християнството, разпространено в Средна и Западна Европа от германците се превръща в универсалното лепило, което държи цивилизацията в тази част на Европа. Варварството е съвсем друга работа и не е редно сегашните терористични акции да се свързват с него.

    CONTADOR GRATUITO!
  35. 35 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Копие на коментар от портал култура,
    Автор: watmark
    "В смисъла на секуларна Европа религиозните боричкания в стил среновековие води само до разделение. На което Путин разчита. Сегашната криза в Европа не може да се реши чрез рлеигиозни глупости. Връщането на нещата от преди Просвещението е контрареволюция което би зачеркнало величието на европейската цивилизация. Нещо към което ние се стремим да се докоснем от 130 и кусур години. Това е предателство и към нашата история.

    Това е.
    Очевидно обществото не може да дефинира понятието "морален подвиг" и посочи коректно неговите носители.
    По този начин лица като Тони Николов лесно се превръщат в "ментори", разумът се заглушава, а нацията се погубва.

  36. 36 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 858 Неутрално

    До коментар [#18] от "дерибеев":

    съм, да. обикновено тони николов има много мека, умерена позиция.

    בני אתה אני היום ילדתיך
  37. 37 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 289 Неутрално

    И още нещо.
    В нито едно международно издание няма написани подобни "съждения".

  38. 38 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq
    Рейтинг: 858 Неутрално

    [quote#32:"ruby"]Дневник, защо му давате думата на този човек. Та той е религиозен. [/quote]

    пишете, за да се оплачете, на адреза armenian_priest@dnevnik.com.

    упс, забравих. пословичният арменски поп и той религиозна институция

    בני אתה אני היום ילדתיך
  39. 39 Профил на pupil24
    pupil24
    Рейтинг: 298 Неутрално

    "И то е: всички ние сме потенциални жертви, ала опасно е омразата да ни заслепява.
    Ако това се случи, варварството има шанса да вземе реванш над цивилизацията."
    Каквото и да става, тези зомбита няма да си признаят, че са виновни за нашествието ан другите зомбита.

  40. 40 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1478 Весело

    До коментар [#32] от "ruby":

    Истински комунист си!
    Браво!

  41. 41 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5379 Неутрално

    До коментар [#30] от "k_":

    Аз разбира се съм раздвоен по отношение на реакцията на насилието. Вслушвайки се в думите на папата, обаче виждам и при него промяна. Не са необходими никакви кръстоносни походи. Нужно е премерена, фокусирана и навременна и справедлива реакция на демостративното насилие и нежелание да се приеме начина на живот тук. Възмездие в смисъла на секуларната държава е справедлива присъда.
    Един пример беше казан наскоро - Швейцарsски кантон отказва гражданство на семейство, защото децата отказват да участват в летен лагер (задължителен) поради религиозни съображения. Подобни са реакциите там за изразен отказ от ръкостискане с учител.
    Това също е възмездие

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  42. 42 Профил на ruby
    ruby
    Рейтинг: 289 Весело

    До коментар [#40] от "Antonio Candreva":

    Не бе, попът-майка, попът-татко, попът-закон, попът-хляб, попът-спасение. България = Индонезия - 95 % религиозни и никой не подлага на съмнение съществуването на бог.
    Но това е само в сънищата ви. Като изключим тукашната агитка, всички ви оценявват по достойнство. Като мен.

  43. 43 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2929 Весело

    [quote#0:"Статия"]"Гласът ми замлъква, а думите ми са заглушени от ридания" – пише през сълзи св. Йероним, когато през 410 г., научава, че варварските пълчища на Аларих са опустошили и плячкосали Рим.[/quote]
    Явно г-н Тони Николов се е припознал за светец и като св. Йероним и св Августин през сълзи лъже и маже. Защото Аларих I през 394 г. е съюзник с източноримския император Теодосий I в битката при Аквилея (Aquileja) против узурпатора Евгений. През 396 г. източноримският император Аркадий назначава Аларих за "Magister militum per Illyricum" и му предлага място за заселване във важната префектура Илирия. Аларих въоръжава войските си чрез римски арсенали.
    "Три пъти Аларих тръгва на поход против Рим. Първия път успява през септември 408 г. да стигне до Рим, връща се обаче с огромна сума (5000 паунда злато и 3000 паунда сребро) и освобождаване на 40 000 роби. На 14 август 410 г. Аларих обсажда отново Рим. При третия път на 24 август 410 г. Аларих превзема Рим. "
    Да попитам "светците" Николов, Йеромоним и Августин кой държи 40000 роби против Божията воля, ако не самите варвари!? Ако продължа с политкоректността на правоверните демократи, то Аларих е освободител на цивилизацията от нациското римско робство. Ама понеже е преразпредил награбеното от Църквата уж в името на Бога, станал църковно неугоден варварин. Колко познато!

  44. 44 Профил на shk49484512
    shk49484512
    Рейтинг: 263 Неутрално

    Съдбата на Западната римска империя през 5 в. и тази на Източната римска империя два века по-късно и до днес предизвиква голям интерес сред съотв. историци.
    Нямам намерение да влизам в детайли, но едно ще посоча.
    Причините за случилото се е са не толкова в силата на варварите, а в упадъка на Империята (на западната и източната й части).
    Този упадък има различни измерения - административно-управленски, стопански, нравствени, религиозни и т.н., но в случая с първостепенно значение са тези, свързани с военното дело и военната организация.
    Ако след началото на 5 в. легионите бяха като тези (като подготовка, дух и боеспособност) от времето на Цезар, Август или Траян, то те щяха да стоят по Рейн, Дунав, Ефрат, Нил и в Северна Сахара поне до времето на Наполеоновите войни.

  45. 45 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2929 Неутрално

    [quote#29:"Иво"]Нашите прадеди били хуни, гети и вандали!? Това е интересна хипотеза... и доста смела.
    [/quote]
    "Getica" / De origine actibusque Getarum - За произхода и делата на гетите (готите), написана около 551 г. и базирана на изгубената история на Касиодор е основен източник за ранната история на готите.Според родения в Тракия и написал Гетика-та главен готски историк Йорданес прародителите на готите, произлизат от Скандинавския полуостров, остров "Скандза". Около 1490 пр.н.е. се преселват около устието на Висла, а около 1000 пр.н.е. - в Скития северно от Дунава, (наречена от римляните Дакия 11 века по-късно) и части от Мизия и Мала Азия. Съществува хипотеза за скитския произход на готите.
    В подкрепа на тази "хипотеза" са и данните на популационната генетика - населението на Балканите в 73% е автохонно. Сиреч няма "Велико преселение на народите" в края на античната история, а случилите се преселения не са в твърдяната посока от изток на запад. Пак според популационната генетика велико преселение е имало някъде 10 хил. 12 хил. години пр. Хр. А този период се спряга във всички религии като "Големия потоп".

  46. 46 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 346 Разстроено

    "Ударите, замисляни от "групировките на злото", трябва да бъдат предотвратени с ответни удари там, където е огнището на това зло – между Мосул и Рака"

    Мда разбира се - огнището на злото е абсолютно географско и нищо повече. Същността на злобната камиларска религия няма нищо общо - чиста случайност е, че от всяка втора страница на корана ти се обяснява колко са долни друговерците и как най-висшия дълг на мюсюлманина е джихада. Пък и като прочетеш и житието на "великия" пророк - организирал и оглавявал над 30 похода с цел грабеж и плячкосване и избил стотици беззащитни цивилни - как въобще на някой може да му хрумне, че същността на такава "вяра" може да има нещо общо...

  47. 47 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2929 Любопитно

    [quote#44:"shk49484512"]Ако след началото на 5 в. легионите бяха като тези (като подготовка, дух и боеспособност) от времето на Цезар, Август или Траян[/quote]
    Как да бъдат!? Още от 3 в. легионите са "варвари":
    - Диоклециан (всъщност Диокъл), император от 284 г., произхожда от обикновено илирийско семейство в Далмация, баща му е бил освободен роб надничар при местен земевладелец;
    - Марк Аврелий Максимиан е роден в Сирмиум, провинция Панония (дн. град Сремска Митровица в Сърбия), в семейството на бакалин;
    - Гай Галерий Валерий Максимиан (на латински: Gaius Galerius Valerius Maximianus), понякога наричан с прозвището Арментарий (т.е. „Говедарят/Стадарят/Пастирят“), е римски император, по произход тракиец или дакиец, родом от околностите на Сердика;
    -Аврелиан е роден на 9 септември 214 г. в Сирмиум (Срем, в дн. Сърбия), в семейство на местни земледелци изполичари, които арендовали земя от сенатора Аврелий. Негова е заслугата за възстановяване на териториалното единство на Римска империя, след разпадането и кризата ѝ в средата на III век.

  48. 48 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2929 Весело

    [quote#17:"palav_nik"]Даже вандалите само са плячкосвали без да разрушават.[/quote]
    Не са плячкосвали. Дошли са в Рим след като Рим е нарушил "международния договор" и е спрял да плаща контрибуциите:
    The Western Empire under Valentinian III secured peace with the Vandals in 442. Under the treaty the Vandals gained Byzacena, Tripolitania, part of Numidia, and confirmed their control of Proconsular Africa.
    In an effort to bring the Vandals into the fold of the Empire, Valentinian III offered his daughter's hand in marriage to Genseric's son. Before this treaty could be carried out, however, politics again played a crucial part in the blunders of Rome. Petronius Maximus, the usurper, killed Valentinian III in an effort to control the Empire. Diplomacy between the two factions broke down, and in 455 with a letter from the Empress Licinia Eudoxia, begging Genseric's son to rescue her, the Vandals took Rome, along with the Empress Licinia Eudoxia and her daughters Eudocia and Placidia.

  49. 49 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2929 Неутрално

    [quote#0:"Статия"]Нали "те" са наказали "другите", горделивците, дръзнали векове наред да се перчат с постиженията на своята цивилизация. Затова варварите били готови на всичко, за да я поругаят: разрушавали градовете, съсипвали пътищата и акведуктите.[/quote]
    Абсолютни глупости! Баш "варварите" три пъти спасяват "цивилизацията", стават императори. И след църковните погроми, връх на които е Светата Инквизиция, непрекъснато през вековете са се опитвали да възстановят "Свещения римски съюз".
    Нали, ако са искали да отмъстят е трябвало да "поругаят" най-богатият град по това време - Константинопол. Но той просъществувал още 1000 години, а покварения Рим загинал.
    И "тъмните векове" не настъпват заради "варварите", а заради гоненията на Църкавата, католическата църква.

  50. 50 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 842 Неутрално

    Готите ''...Осквернявали църквите, хвърляли Св. причастие на псетата, колели свещениците ...''

    Това са пълни глупости. Историята казва съвсем друго. Да, те превземат и опустошават Рим, но не докосват нито един храм. Няма разрушена нито една църква, защото за сведение на автора, готите са били ...християни. Те са арийани. Христяянска секта, последователи на презвитера на Александрия - Арий. Това е владиката, който е изгонен от Никейския събор през 325 г. Майката на император Константин е била арийанка. Такъв е бил и синът му Констанций, който го наследява на трона и издига за първосвещеник арийанин през 365г.. До неговата смърт през 385г. арийанството е официалната християнска религия в империята.

  51. 51 Профил на aeiou
    aeiou
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Този текст е пълен със субективизъм и свободни интерпретации на факти. Явно зад него прозира страх, параноя и небистър ум. Моля, Дневник да си вземе бележка, или поне слагайте таг "богословско есе", за да не обърквате и без това обърканите хора.

    Който първи прекрачи границата, губи.
  52. 52 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1472 Неутрално

    Казано с думи прости:

    "Не вярвам аз, че калугер
    ще спаси раята —
    свободата не ще екзарх,
    иска Караджата."

  53. 53 Профил на spek
    spek
    Рейтинг: 402 Неутрално

    [quote#17:"palav_nik"]Доста скалъпени обвинения срещу нашите прадеди хуни, гети и вандали. [/quote]

    Апропо, колко назад във времето спира един човешки клон да бъде лично ваш прадед? Великото преселение? Бронзовата епоха? Неолит? Палеолит?

    Хората от които са произлезли прабългарите--също ли са ваши деди? А тези от които те са произлезнали на свой ред? До Жълтата Река ли опирате със своите корени, или до Тигър и Ефрат, или до Нил? Или директно до първите хора в екваториална Африка?

    От друга страна, турците примерно живеели на територията на БГ, техният дял в сегашния генофонд как го третираме? Също ли са прадеди, или се преструваме че всичко тюрско и мургашко е внезапно активизирал се правългарски ген?

    Оф, "оклеветаните ни деди" клети. Защо така лошо говорят за кроманьонците тези империалисти, докога ще ни поругават историята?!1111

    Бахахахаха

  54. 54 Профил на thespiritswithin
    thespiritswithin
    Рейтинг: 177 Неутрално

    Варвари и християни?
    Християнството е варварство. След избиването на няколко континента в този контекст няма по-подходяща дума.

  55. 55 Профил на thespiritswithin
    thespiritswithin
    Рейтинг: 177 Неутрално

    До коментар [#53] от "mirilai":

    Защо говориш глупости вместо да прочетеш нещо?
    Същото важи и за този преди теб.
    Чукчи писатели, нали?

  56. 56 Профил на thespiritswithin
    thespiritswithin
    Рейтинг: 177 Неутрално

    До коментар [#42] от "ruby":

    Може само да ги бъзикаш, те няма да си променят мнението, Особено футболните фенове.
    Да искаш футболен фен да мисли е като да поиска прасе да пие кладенчова вода. Няма да стане.
    Нападенията срещу невежеството и религиите е основно задължение за всички мислещи хора.

  57. 57 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Весело

    До коментар [#44] от "shk49484512":

    Хубав коментар, само малко накрая се отнесохте... имам предвид частта на Наполеоновите войни. След атаките на германските племена в Западна и Източна Европа по-късно последват и атаки от викинги, араби, монголци, османски турци... това са били все силни армии и воини, които ще отнесат римските легиони от времето на Цезар и Траян, като кокошка попово прасе.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  58. 58 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    До коментар [#45] от "wanderer":

    Да, но всичко това са просто хипотези, а сериозните историци нямат съмнения, че Великото преселение на народите през 7-9 век си е било напълно реално историческо събитие.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  59. 59 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1448 Любопитно

    Не съм фен на Тони Николов, но с този материал се е надскочил многократно. Невероятно добър, позоваващ се на историята, успокояващ и пълен с оптимизъм... че доброто в крайна сметка ще надделее над злота. Подписвам се с две ръце!

    Особено радва това:
    "1. Силата се побеждава със сила. Ударите, замисляни от "групировките на злото", трябва да бъдат предотвратени с ответни удари там, където е огнището на това зло – между Мосул и Рака, като интернет-отровата на неговите послания да бъде изтръгната от корен и то веднъж завинаги. А всеки, дошъл в Европа и тръгнал да се бори с нейните ценности, трябва да бъде прогонен обратно."

    Точно това е решението, само дето брюкселските зелки още се надяват само на моркова, макар че отдавна е дошло време за тоягата. Но, важното е, че, макар и бавно, тази идея започва да се прокрадва в съзнанието на оглупелия от толерантност и презадоволен отвсякъде европеец.
    И не, Европа няма да загине и този път, колкото и да са диви налазилите я диваци.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  60. 60 Профил на chuggun
    chuggun
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Знам само че дясната ръка на Садам беше християнин,сега християни в ИРАК няма.СВЕТИ АВГУСТИН отбелязва,че цивилизацията прогресира и ние помним кой е извършил това или изобретил онова.Трябва да помним кой запали''цветните'' ''революций и донесе беди на света,другото е чесане на езици.

  61. 61 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 3656 Весело

    [quote#36:"abdelhaqq"]обикновено тони николов има много мека, умерена позиция.[/quote]
    nes gadol hayah sham

  62. 62 Профил на shk49484512
    shk49484512
    Рейтинг: 263 Неутрално

    [quote#47:"wanderer"]Как да бъдат!? Още от 3 в. легионите са "варвари": [/quote]

    Варварите влизат в легионите още по времето на Републиката.
    Масово става това явление през първите два века на Принципата, т.е. през 1-2 в. сл. Хр. Освен бойна сила, римската армия е и изключително важен социален институт. На армията се дължи романизацията на по-изостаналите провинции. Принадлежността на днешния френски, испански, румънски ез. към групата на т.нар. латински езици се дължи на римската армия.
    Да се върнем на въпроса. Римската армия е мултиетническа. Въпросът е докога функционира перфектната й система на обучение и дисциплина, т.е. докога варварите в нея са войни от съотв. военна чакт (легион и др.), респ. - кога стават представители на плячкаджийски дружини. Началото на този процес е през първата половина 3 в. За него - ... някой друг път.

  63. 63 Профил на shk49484512
    shk49484512
    Рейтинг: 263 Неутрално

    [quote#57:"Иво"]След атаките на германските племена в Западна и Източна Европа по-късно последват и атаки от викинги, араби, монголци, османски турци... това са били все силни армии и воини, които ще отнесат римските легиони от времето на Цезар и Траян, като кокошка попово прасе[/quote]

    Обучението, дисциплината, тактиката и стратегията на воюване на римска армия от 2 в. пр. Хр. до 2 в. сл. Хр. са ненадминати до модерните времена.
    Не, че не са губили сражения (никой не е застрахован от некадърни военначалници), но благодарение на армията Средиземно море става вътрешно за Империята, а гарантираният пак от нея "пакс романа" осигурява просперитет за съотв. територии, невиждан отново до модерните времена.

  64. 64 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2929 Неутрално

    [quote#58:"Иво"]сериозните историци нямат съмнения[/quote]
    Напротив, имат съмнения и задават множество въпроси. Но новите факти не пасват на националните доктрини, възникнали в Европа след Ренесанса.
    Например, намереното от Шлиман "Съкровище на Елена" не е от времето на Троянската война и Приам, 1250 пр. Хр., а почти 2000 г. по-рано. Кой народ го е създал и колонизирал крайбрежията, когато още елините не са се появили на историческата сцена?
    Самите троянци на какъв език са говорили - на йониски гръцки, на лувийски, хетски? И на какъв език са се разбирали със съюзниците си фригийци, ликийци, пеонци, чиито език ахейците не разбирали?

  65. 65
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  66. 66 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2816 Неутрално

    До коментар [#14] от "Торбеш":

    И от кога някой като приеме друга религия престава да е варварин ? Религията е само част от културата !

    Браво на автора !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  67. 67 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2816 Весело

    Поздрав за тракедонистите......От нуждата история не става !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  68. 68 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1891 Неутрално

    [quote#9:"tww09306483"] Джамии и минарета, започнаха да се виждат все по-на често![/quote]
    След освобождението на България София е била пълна с джамии. Губернаторъхт княз Дондуков-Корсаков заповядал в една бурна нощ всички джамии да бъдат съборени с изключение на две. На другия ден било съобщено, че бурята ги е съборила. Така князът решил набързо въпроса с джамиите, без да му пука какво ще кажат Европа, Америка и т.н. След време ще гледаме как западните либерасти премахват джамиите, които сами построиха , за да покажат колко са толерантни към другите религии.

  69. 69 Профил на Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Рейтинг: 1085 Неутрално

    До коментар [#16] от "Вонин":

    Не си прав . Те са ги викнали да им работят понеже нямат работници и имат застаряващо население , а не да се пазят от бомбите и терора им . Да но сгрешиха , мюслитата са мързеливи , мръсни и не обичат белите . От тук почват вече и проблемите на нашия , белия свят !

    Русофилите живеят в ЕС и посмъртно не биха живяли или пратили децата си в Русия. Обаче прoдават България на Русия. Неграмотност и Шизофрения?
  70. 70 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    До коментар [#11] от "vxa15365434":
    "На тероризма се отговаря с повече куршуми, бомби и ракети"
    .............................
    И срещу местните граждани ли /извърителите във Франция и Белгия бяха местни граждани/? В Израел пребориха ли се така с тероризма? Този подход приложим ли е в Европа, напр. да се бомбардират кварталите с мюсюлмани, по аналогия с Газа? Може ли ИД да бъде бомбардирана в Сирия и Ирак и няма ли това да коства много цивилни жертви? Как по друг начин трайно може да бъде победена ИД, за разлика от талибаните в Афганистан?

  71. 71 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3729 Неутрално

    Явно Тони има предвид съвременните варвари, които бастисаха Либия, Сирия, Ирак, Афганистан..... Браво Тони, добро четиво!

  72. 72 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    [quote#63:"shk49484512"]Обучението, дисциплината, тактиката и стратегията на воюване на римска армия от 2 в. пр. Хр. до 2 в. сл. Хр. са ненадминати до модерните времена. [/quote]

    Според мен това са глупости, монголците например са били ненадминати по отношение военна стратегия, не случайно превземат половината свят и в Европа смазват руснаци, литовци, българи и поляци и стигат чак до Хърватска, това което спасява Европа през 13 век е, че умира техния главен хан и този внук на Чингис хан, който е имал задачата да превзема Европа е трябвало да се върне в Монголия за избирането на новия хан. След това поради вътрешни междуособици империята се разпада.

    Араби и османски турци също не са били слаби войни, точно напротив. Изобщо ми се струва, че вие твърде много надценявате войнските качества на римляните.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  73. 73 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    [quote#64:"wanderer"]Напротив, имат съмнения и задават множество въпроси. Но новите факти не пасват на националните доктрини, възникнали в Европа след Ренесанса. [/quote]

    Няма съмнения и никой световен авторитетен историк не отрича това преселение. За него има достатъчно исторически доказателства на хронистите от онова време, които описват подробно тези нашествия.

    [quote#64:"wanderer"]Например, намереното от Шлиман "Съкровище на Елена" не е от времето на Троянската война и Приам, 1250 пр. Хр., а почти 2000 г. по-рано. Кой народ го е създал и колонизирал крайбрежията, когато още елините не са се появили на историческата сцена?
    Самите троянци на какъв език са говорили - на йониски гръцки, на лувийски, хетски? И на какъв език са се разбирали със съюзниците си фригийци, ликийци, пеонци, чиито език ахейците не разбирали?[/quote]

    Давате пример от съвсем друг историческа епоха. Великото преселение на народите се случва доста по късно....

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  74. 74 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1508 Неутрално

    До коментар [#70] от "volarok":

    Ти не си в час! Всички извършители на атентатите в Европа, включително пилота на Луфханза Андреас Лубих, който утрепа 300 души като разби самолета А320 спадат към следните категории:
    1. Регистрирани психично болни
    2. Лежали в затвора престъпници. Например един от взривилите летището в Брюксел е стрелял преди години с автомат по полицаи и е получил .... 8 години кафез, а е освободен на 4-та, но радикализиран в затвора.

    И така, лудите - в лудницата или естрадация, ако не са местни граждани. Престъпниците - в затвора.

    Ти слуша ли речта на канцлера Меркел вчера? Бундесвера излиза на улицата. А това са тренирани снайперисти, останалите войници имат сериозни армейски автоматични пушки. Не са полицаите със смешните им пистолети. И са много хора, могат да блокират цели градове.
    А за ИДИЛ - те са си армия, значи ще срещнат армия, което вече става. Там проблемът е друг - не може да се отделят периметрите на отделните бунтовнически групи, а и американците не им пука какво става. Не искат да жертват живота на американските войници.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  75. 76 Профил на Ivan Stoyanoff
    Ivan Stoyanoff
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Не може да се сравняват крави с жаби. Не е редно да се търсят исторически паралели със събития станали далеч в историята и имащи съвсем друга природа.
    Тероризмът се осъжда от всички нормални хора. Още повече, че той идва с религиозни внушения, с радикално религиозно оправдание, с радикални ислямски претенции. Това е редно да бъде осъдено. Престъплението срещу отец Жак Амел, зверски убития свещеник на църквата "Сен Етиен" край Руан също трябва да бъде осъдено.
    Това събитие няма нищо общо с неверните описанията на свети Авгостин, които историческата наука напълно опровергава. Твърдението, че всичко което не римско е варварско т.е. много лошо, безчовечно и примитивно е неправилно и много спорно. По време на споменатите исторически събития, римската империя е била абсолютно прогнила от корупция и неспособна да опазва границите си даже и след като е приела официално една от най-нетолерантните религии - християнството. Описаните от свети Августин събития останали защото са описани в интерес на католическата църква и е нямало негов опонент. Той просто е оплюл военните и политически противници на Рим. Историческата наука е категорична! Особено е пострадало името Вандали. Те били набедени за пълни разрушители и масови убийци. Редно е да се припомни, че и до днес една провинция в Испания се нарича Андалусиа, което произлиза от Вандалусия. Не е редно едно престъпление да се заклеймява с неистини.

  76. 77 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    До коментар [#76] от "Ivan Stoyanoff":

    Германското племе Вандали наистина има интересна история, минава през много земи, като накрая се заселва в Северна Африка.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  77. 78 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1053 Неутрално

    Терористите трябва да бъдат осъдени на забрава, но за да нямат последователи трябва да се избиват и след това погребвани в гроб с по едно прасе. Само така ще им мине мерака за девственици и прослава.

  78. 79 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 676 Неутрално

    .....отказват да публикуват снимки на атентаторите-джихадисти, както и пълните им имена, ограничавайки се с инициали - това е което трябва да се прави за да не се героизират в очите на ислямисти-мюсулмани.

  79. 80 Профил на UK
    UK
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Нали от терористичните атаки през последните години - в Афганистан, Сирия, Ирак, Палестина и пр. са загинали и пострадали в пъти повече мюсюлмани, отколкото християни. Техните животи не са ли важни? Но когато изтрепят цялото ти семейство на някой пазар, или докато ти бомбардират къщата, какво ти остава? Да хванеш калашника, или да бягаш? При "цивилизацията" на която не й пука... дори и да си християнин от Сирия...

  80. 81 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8723 Неутрално

    Хубав текст, с много истини в него.

  81. 82 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1702 Неутрално

    [quote#74:"vxa15365434"]И така, лудите - в лудницата или естрадация, ако не са местни граждани. Престъпниците - в затвора.

    Ти слуша ли речта на канцлера Меркел вчера? Бундесвера излиза на улицата. А това са тренирани снайперисти, останалите войници имат сериозни армейски автоматични пушки. Не са полицаите със смешните им пистолети. И са много хора, могат да блокират цели градове. [/quote]Да, така е по-удобно - всички атентатори напоследък да ги изкараме пандизчии и психично болни. Промивката на медиите в това отношение върви с пълна сила. Ти откъде си сигурен, че това, което се съобщава за извършителите е точно така в действителност?
    На пушки и автомати се радват малките деца. Блокирането на цели градове и квартали се нарича военно положение. Това означава сбогом на демокрацията и на досегашния начин на живот - нещо, за което джихадистите дори не са си мечтали, че ще се постигне толкова бързо и лесно.

  82. 83 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 915 Весело

    Ами преди блеърчо, храстчето, саркозето, оландчото, меркелица разни други "Християне" да развържат безумните войни по линията Афганистан 2001, Ирак 2003, Грузия 2008, ѝрабска пролет 2011, Украйнска зима 2013 по линията Мосул Рака никакви варвари нямаше .....
    Май май този път "християните" сгавниха работите и то за дълго....

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  83. 84 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 951 Неутрално

    [quote#16:"Вонин"]Вие СИ ГИ ПОКАНИХТЕ, сега ИМ СЪРБАЙТЕ ЕКСТРЕМИЗМЪ![/quote]
    По принцип сте прав, но в кюпа сме всички. ВСИЧКИ!
    Така че, авторът в едно е прав-трябва да вървим заедно по пътя, иначе ислямската измет ще ни измете.

  84. 85 Профил на shk49484512
    shk49484512
    Рейтинг: 263 Неутрално

    [quote#76:"Ivan Stoyanoff"]Твърдението, че всичко което не римско е варварско т.е. много лошо, безчовечно и примитивно е неправилно и много спорно. [/quote]

    С оглед на степента на развитието си, т.нар. варвари безусловно са примитивни в сравнение с Римската империя, с класическата култура, чийто носител е именно тази империята.
    Новото възходящо развитие на европейската култура започва хиляда години по-късно и началото му се нарича "Ренесанс". Има ли нужда да обяснявам какво означава това?


    [quote#76:"Ivan Stoyanoff"]Той просто е оплюл военните и политически противници на Рим. Историческата наука е категорична! Особено е пострадало името Вандали. Те били набедени за пълни разрушители и масови убийци.[/quote]

    Дали ще ги наречем "пълни" и "масови" е въпрос по-скоро на стилистика, но, че са разрушители е факт. Изворите свидетелстват, че са вилняли дни наред в Рим през 476 г. По това, впрочем, не са се отличавали много от останалите варварски племена. Такива са били нравите на епохата.

  85. 86 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    [quote#85:"shk49484512"]С оглед на степента на развитието си, т.нар. варвари безусловно са примитивни в сравнение с Римската империя, с класическата култура, чийто носител е именно тази империята. [/quote]

    Предполагам че под класическата култура на римляните имате предвид театъра, философията, архитектурата, римското право....

    НО, не трябва да забравяме лошите страни на "цивилизованите" римляни... тяхната невероятна жестокост (не по-малка от "лошите" варвари), давам за пример техните походи в Картаген, в Палестина, в Дакия.... дано знаеш какви ужасяващи жестокости и унищожения правят римляните там. Друга черта е робството... вярно в тази епоха във всички империи и държави е имало робство. Но, робството от тогавашна и сегашна гледна точка няма как да се нарекат цивилизовано нещо. След това "забавленията" на римляните... гладиаторските игри, клането на невинни хора (християни особено) без те да имат никаква вина за нищо, клането на животни там. Било е една касапница, но римляните са се кефели на това...... и накрая нраствения и морален регрес сред императорите, семействата им и висшата местна класа... тука има изписано много, няма да се спирам на всеки конкретно, достатъчно да е да си спомним за Калигула, Нерон, други подобни психопати, които са управлявали тази империя... заради всичките й престъпления аз лично я наричам империя на злото на античността. Тя истински се променя в положителна посока, когато Християнството става официална религия там.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  86. 87 Профил на shk49484512
    shk49484512
    Рейтинг: 263 Неутрално

    [quote#85:"shk49484512"]Изворите свидетелстват, че са вилняли дни наред в Рим през 476 г. [/quote]

    Да се чете "през 454 г. (455 г.)".
    В 476 г. всъщност е последният погром на града Рим като столица на едноименната империя, който е дело на други варвари (от т.нар. федератски контингент)

  87. 88 Профил на shk49484512
    shk49484512
    Рейтинг: 263 Неутрално

    [quote#72:"Иво"]Според мен това са глупости, монголците например са били ненадминати[/quote]

    [quote#86:"Иво"]След това "забавленията" на римляните... гладиаторските игри, клането на невинни хора (християни особено) без те да имат никаква вина за нищо, клането на животни там. Било е една касапница[/quote]

    Иво, нищо лично, но продължаването на тази дискусия предполага повече професионално отношение (на историк имам предвид), а не споделяне на впечатления и идеи от прочетени романи и от справки в Гугъл.

  88. 89 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4655 Любопитно

    До коментар [#88] от "shk49484512":

    Просто изразявам моето мнение и знания. Вие историк ли сте?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK