Динко ТВ или за медийния наци(онали)зъм

Скрийншот от представянето на Динко Вълев при влизането му във "Фермата" - пред сградата на парламента

© Би Ти Ви

Скрийншот от представянето на Динко Вълев при влизането му във "Фермата" - пред сградата на парламента



"Ако искам и в парламента ще вляза, ама не искам още...Евала на всички българи, които ме подкрепят. А тези, които не ме харесват – те не са българи."


Динко Вълев, представян от много медии като "ловец на бежанци" при влизането си в риалити шоуто "Фермата", 18 ноември 2016 г.


Българският национализъм днес не може да бъде адекватно разбран, ако се абстрахираме от ролята на медиите в последните години. Ситуацията се изостри с особена сила от 2013 г. когато бе обявена т.нар. "бежанска криза". Тази година е вододел, защото маркира края на центристкия консенсус, доминиращ всички партии от 90-те години насам, за безалтернативността на организирането на държавата като "либералната демокрация в Европа".

С украинската война и анексацията на Крим се появи и алтернатива: "Евразия", орбановата "нелиберална демокрация" и прочие. Така темата за




"опасността от бежанците" се превърна в лепилото, което стабилизира пропукалият се надпартиен консенсус


– кандидатите от всички партии се съгласяват, че бежанците са проблем номер едно, след което могат да пристъпят към (преувеличаване на) различията си относно външната политика. Медиите са преки участници в производството на новия расистки консенсус. Това важи и за двете най-популярни частни телевизионни медии - Би Ти Ви и "Нова телевизия". Тук разглеждаме конкретно Би Ти Ви.


Историята на този процес и всички важни примери не бихме могли да обемем в настоящата статия, но доказателството за тезата ни е налице: Красимир Каракачанов – председател ултранационалистическата партия ВМРО-БНД – който на президентските избори през 2011 г. получи 0,99% от гласовете, на президентските избори през 2016 г. събра 14,97%.


Този медиен триумф на национализма изглежда като нещо ново, но не е. В действителност


всички най-популярни телевизии у нас отдавна са негова гостоприемна трибуна


Една от основните причини за това е, че национализмът продава. Продава почти колкото секса, ако не и повече. Кой може да укори законите на свободния пазар ?! В това отношение обаче Би Ти Ви е първенец. Трябва добре да разбираме причините за това.


Поради естеството си на утвърждаване на статуквото на привилегированите, капитализмът възпроизвежда национализъм. Населението на всички модерни държави с развити икономики, макар и често хомогенно в етно-лингвистичен план, едновременно с това се характеризира от поредица разделения от социално-статусен тип. Модерните общества са плуралистични. През XIX в. социалните разслоявания започват да стават изключително остри. Зародилият се по това време национализъм смекчава ефектите им, които понякога водят до антагонизми в обществото. Той създава солидарност между иначе враждуващи групи в обществото и техните несъизмерими интереси. И ако в началото на ХХ век, от когато датират най-успешните националистически проекти – италианският фашизъм и германският национал-социализъм – проповядването на национализъм е прерогатив на държавата, то днес у нас държавата отдавна е отдала монопола в секретирането на национализма на актьори на частната стопанска инициатива, като Би Ти Ви например.


Всъщност, на медиата може да се признае най-важният принос в изобретяването и разпространението на съвременния български свръх втвърден и расиализиран национализъм. Спомнете си серийният документален филм "Българите" излъчван по "Би Ти Ви", за продукцията на който журналистът и предподавател по PR Пламен Петков (който няма историческо образование) обиколи централна Азия в търсене на "българския ген". Можем ли изобщо да си представим национализма днес без неговото вече традиционно лоно Би Ти Ви – от "Шоуто на Слави", през шоуто на Росен Петров, до актуалните днес предавания на Карбовски и "Фермата".


"Станах известен като ловеца на бежанци, защото ги ненавиждам, защото не ги обичам, защото те в България работа нямат... Който не слуша влиза в капана...Патриот съм, бих умрял за България. Нападнат ли България, ще хвърчат глави..."


Динко Вълев във видеото, което представя участието му във "Фермата", където размахва и т.нар. "свинска опашка"...


Именно в последното предаване, продуцирано от известните български телевизионни продуценти Иван Христов и Андрей Арнаудов, герой от миналата седмица е "ловецът на бежанци" Господин Динко Вълев. При това без хонорар, както одобрително се изтъкна, без да се дава отговор на въпроса защо добре облеченият и пристигащ със скъпа кола Динко няма нужда от хонорар, като останалите участници. Тъкмо "Би Ти Ви" направи този образ "супер герой" (по израза на Антон Хикимян), а сега изстисква печалба от изобретението си.


Всъщност, влизането на Динко в предаването е рекламирано с видеозапис на негова видно режисирана от телевизията акция по тормоз над чужденци в градината зад джамията Баня Башъ в столицата (вижте в края на текста). Изглежда


на тандема Иван и Андрей деятелността на Динко се вижда като геройство


Междувременно, "Нова телевизия" ползва кадри от бунта в Харманли, заснети с дрон и любезно предоставени от Динко – вече в качеството му на граждански журналист.


В светлината на този пример не може да не подчертаем легитимиращата национализма идея, че той изразява волята и интересите на "хора от народа, ценни със своето вътрешно богатство, а не с фалшива фейсбук външност", както тържествено заявява самият Андрей в интервю за една онлайн медия, която е сред най-продуктивните доставчици на националистическа пропаганда.


"Има хора с власт и пари, които стоят зад мене"


Динко Вълев в предаването "Фермата", в което обяснява, че иска да се напрами и национален референдум "за" и "против" влизането на бежанци в България


След като показахме несъстоятелността на разделението "истински националист" и "фалшиви медии", на практика подривано от ролята на медиите във въз/производството на националистическата идеология, а и от националистите – особено в образа на Динко като националист-медия, нека се спрем и на образа на "народа". Ако някой си мисли, че е с "народа", понеже е националист, като лъскавите водещи Иван и Андрей, нека просто погледне по-внимателно на какъв точно народ се явява представител Динко: облечен със скъпо кожено палто, каращ скъпи коли, упражняващ скъпо хоби със скъпи офроуд возила. И то какво хоби! Още в колониалната култура сафарито – особено, когато хора са плячката, – е било, а и ще си остане хоби на богатите.


Динко не е "народа", а един бизнесмен, който в момента осребрява националистическата ниша


като не крие, че планира да обърне медийната си популярност в политически капитал (който ще му донесе още по-голям икономически!). А "Би Ти Ви", от където той не слиза от екран от началото на годината насам, дейно му помага с позитивна публичност.


"В България нямаме тази култура, рядко правим референдуми. Цяла Европа дискутира дали има място за бежанците сред нас. Динко е тук сред нас, с начина по който посрещна бежанци на южната ни граница. Искам да си помислите. Право на всеки и в компетенцията на всеки е да реши дали бежанците имат място при нас"


Водещият и продуцент на "Фермата" Андрей Арнаудов обявява референдум сред участниците в предаването дали са за или против идването на бежанци в България. Резултатът е 0:9. Според материал в сайта на предаването "сред мотивите на участниците да гласуват против са проблемите с интеграцията на ромите, липсата на държавна подкрепа за пенсионерите и децата, и страхът от евентуални размирици при идването на хора от чужда религия и култура. " Самият Арнаудов казва, че позицията му се е променила и вече не подкрепя приемането на бежанци. Така


хладнокръвно-рационалните икономически схеми на теледиктатурите се основават на горещи расистки и националистически клишета


докато градят модели за подражание и на реално влияние в политическия процес. Спомнете си колко от сега действащите националистически партии тръгват от българския телевизионен ефир – АТАКА (от телевизиите "Скат" и "Алфа"), НФСБ (от "Скат"), Бареков (от "Би Ти Ви" и "ТВ7"), на хоризонта се задава и политически проект на Слави Трифонов. Не търсете морал тук – нито в Иван и Андрей, нито в "Би Ти Ви", а пазарна рационалност, в която медийният капитал се конвертира в политически, докато помпа банковите сметки на медийно-политическите предприемачи. А кръгът е затворен – от националистическо образование, към националистическа журналистика, до националистически триумф на волята и обратно.


Кафевите получават публичност, легитимност и популярност, която, ако употребят добре, ще им донесе още дивиденти, а доставчиците на популярност – медиите – трупат печалба от търговията с наци(онали)зъм


Маргинализираните пък получават юмрук в лицето и свинска опашка, ако са късметлии. А на публиката се поднася риалити, в което къкрят условията да получи свинска опашка на свой ред. Не чакайте помощ от прокуратурата на 10 (или Д.П. – зависи как го четете). Не чакайте и телеполицаите от държавния медиен регулатор. Те са безсилни. Или апатични. А всъщност дори съгласни.

P.S. В деня на бунта в бежанския лагер в Харманли, Динко вече е скочил от "Фермата" в новините, защото се появява пред центъра и обявява, че всеки момент чака подкрепление от "1000 души", а границата трябва да се отвори и бежанците – изхвърлени. На следващия ден е там, за да влезе в кадър и с премиера Бойко Борисов, опитвайки се да му обясни какво върши и влиза в спор с друг ловец на бежанци Петър Низамов-Перата.

В началото на видеото е представянето на Динко, при влизането му във "Фермата":


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK