Какво показва класацията на българските университети през 2016 г.

Какво показва класацията на българските университети през 2016 г.

© Надежда Чипева, Капитал



Публикуваме анализа на Института за пазарна икономика.


За поредна година Рейтинговата система на университетите през 2016 г. показва слабостите на българското образование. В борбата за колкото се може повече студенти, което означава по-голяма субсидия от бюджета, приемът на студенти в българските университети и резултатите от висшето образование ясно показват основните слабости на системата:

  • - Безвремие. Въпреки, че и през 2016 г. Софийският университет (СУ) отново е на първо място по представяне в редица направления и по голяма част от показателите, и тази година най-предпочитаният университет не успя да запълни предвидените бройки студенти. Финансирането според бройката на студентите отдавна е скъсало връзката между населението, възможностите за образование извън страната и приема. Докато университетите все още се фокусират върху количествения прием на студенти, поддържат възможно най-много записани (през последните пет години броят на студентите намалява с 1%) и измислят нови (често странни) специалности, завършващите средно образование намаляват с над 20% само за последните пет години. Публичните разходи за висше образование пък са се увеличили с 18%.


    - Безпринципност. През 2016 г. най-много студенти се обучават по направление "Икономика" – 52 хиляди. Следват тези, учещи "Администрация и управление" – 23 хиляди. И при двете направления, обаче, под половината от студентите се реализират по специалността, а 10% работят като продавачи. Рейтинговата система показва и очакваното търсене на завършващите тези направления - 33% за "Икономика" и 21% за "Администрация и управление". За сравнение, 66% от работодателите ще търсят висшисти по "Комуникация и компютърна техника" през следващите няколко години.




    - Безрезултатност. За първи път тази година в рейтинговата система е включен показател за дела на дипломираните студенти. През 2016 г. 71,8% от студентите от последен курс в българските ВУЗ-ове са успели да се дипломират. Делът им е над 90% в специалностите военно дело, медицина и фармация, които са и специалностите с най-висока реализация по специалността на завършилите ги. Най-голям шанс за отпадане пък имат студентите от последен курс на театрално и филмово изкуство – 36%. Като се има предвид, че близо 30% от студентите в последен курс не успяват да завършат образованието си и без да имаме предвид отпадането в по-долните курсове, тези цифри са особено плашещи за всеки данъкоплатец. Положението е донякъде разбираемо предвид това, че и от двете страни стимулите са сбъркани заради държавната политика до момента. От една страна, университетите залагат на количеството студенти, а не на тяхното качество, а от друга, при силно субсидираното висше образование не може да се очаква всеки студент да е отговорен и заинтересован да го завърши.


    - Безметежност. Резултатите от изследването на системата за висше образование показват, че през 2016 г. под половината от студентите участват в стажове. В направленията с най-много студенти, "Икономика" и "Администрация и управление", стажуване са провели съответно 28% и 36% от студентите. Това обяснява и сравнително ниската степен на практическите им знания. Оценка на работодателите за прилагането на придобитите от висшистите по икономика и администрация знания и умения на практика е 6 от максималните 10 пункта. При самооценката за практическата подготовка на студентите в УНСС (университетът, произвеждащ най-голям брой икономисти- 1/3 то всички в страната) резултатът дори е под 5 от 10. Липсата на връзка между придобитите знания и умения в университетите и необходимите такива на работното място води до неучастие на младежите във възстановяването на пазара на труда през последните години.


    - Безсмисленост. Всичко казано дотук се изразява в относително ниската степен на приложение на висшето образование. През 2016 г. под половината от студентите (47%) работят по придобитата си специалност. Дори и в университетите с най-висока реализация на икономистите (Американски университет и СУ) тя е около 70%. От завършилите икономика в УНСС и Нов български университет пък около 50% се реализират по специалността. Тези цифри показват огромното разхищение на време, пари и усилия без особен смисъл. Разликите между различните университети също са големи, като редица ВУЗ-ове и направления не произвеждат кадри с качествено висше образование.

Управляващите вече се опитват да обвържат по-тясно висшето образование с пазара на труда и през следващите няколко години порочната практика на финансирането на количеството за сметка на качеството трябва да се замени от по-разумна система. В момента само 12,8% от субсидията на университетите е обвързана с реализацията на студентите. През 2017 г. тя трябва да достигне 25%, а до 2020 г. - 60%.


Междувременно управляващите си избраха приоритетни специалности, които, въпреки че не се представят добре на пазара на труда, ще бъдат финансирани. Мащабът на тази порочна политика и на нейните вредни ефекти идва от това, че "приоритетните" направления са 60% от всички, а реализацията на студентите им е по-ниска от останалите, като- под половината студенти си намират работа по специалността (писахме за това).


Това, че всяка реформа би имала реални резултати след години прави абсолютно належаща бързата реформа във финансирането на висшето образование. Поставянето на качеството на образование на първо място при отпускането на държавните субсидии е безспорен императив.


Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ivan Mladenov
    Ivan Mladenov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Доста блудкавата статийка би звучала един нюанс по-смислено, ако авторът й, завършил неизвестно каква специалност, избегнеше грозния русизъм ВУЗ. През пет години поредна вълна полуограмотени току почнат да "касаят", да "влизат в тази връзка", да ваят "този ред на мисли", "да се вземат в ръце" и какви ли още не особености на руския синтаксис, поради една зъбеща се отвсякъде и неуловима от никъде особеност на българското образование - неговият безнадежден крах. Състоял се поради изпадането му от ценностната система на "българина".

  2. 2 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    Айде пак мъдри мисли на кило

    1. Хората да не избират да учат не знам си какво си, понеже работодателите имали нужда от друго
    - Първо - не може всички в държавата да са бели работни места и програмисти
    - И второ - много работодатели предпочитат някой да учи 5 години за ДВГ инженер и после да им се цани да им работи за 700 лева. Много хора решават - какъв е смисъла да уча 5 години за нещо, което е със заплата по-малка от тази на продавачка в Кауфланд. По-добре да опитам с нещо, с което може и да получавам голяма заплата, а пък тя заплата от 700 лева винаги е опция

    2. Държавата си избрала грешните специалности. Държавата не е пазар/фирма. Тя трябва да обучи учители, педагози, геолози и всякакви други "губещи" специалности. Защото без тях държавата няма да функционира

    3. Когато хората си плащат за тяхното образование, аре по-леко с квалификациите за това кое е безсмислено и кое не. Който плаща парите - той избира. А другите траят.

    15.02.1989 - 07.02.2018
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2883 Неутрално

    За пореден път института за пазарна икономика демонстрира слабостите си - безпринципност, безрезултатност, безсмисленост.
    СУ все пак е с малко инсталации на пълни либертофони за професори и асистенти. Нормално е да да се подготвя повече човешки ресурс за експорт и форматиране в чужбина, нали това им е част от работата института за пазарна икономика. !?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2883 Неутрално

    [quote#2:"Praise Trump"]Първо - не може всички в държавата да са бели работни места и програмисти [/quote]
    Абе друго си е да е пълно с програмисти и заплатите да им паднат на 400лв като на библиотекарките с вишУ!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 919 Неутрално

    Добър анализ на ситуацията във висшето образование. Раздуването на броя места заради държавната субсидия води до неефективно използване на ресурсите и до изкривяване в профила на специалностите. Отделно страда качеството на образованието. Идеята за обвързване на финансирането с реализацията не е нова и като цяло добра. Обаче трябва да отчете и развитието на икономиката. Например, в момента реализацията на инженери по електроника е 40%, което означава по-малко финансиране. Само че в бъдеще може да имаме фирми, които да отворят производство на електроника и да имат нужда от специалисти, което да повиши силно търсенето и перспективите. Някакакъв елемент от прогнозиране е необходим, ако държавата иска по-ефективно разпределяне на субсидията. Отделно има идеи за драстична смяна на системата, например вместо финансиране на университетите да се премине към кредитиране на студентите с изплащане след завършване. Това обаче е сложен въпрос, който не бива да се решава набързо.

  6. 6 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 831 Весело

    Гледам , че суперикономистите от института по пазарна икономика са разгромили икономическото обучение на икономисти в икономическите и неикономически виши училища.

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  7. 7 Профил на lemonadejoe
    lemonadejoe
    Рейтинг: 214 Неутрално

    До коментар [#1] от "Ivan Mladenov":

    [quote#1:"Ivan Mladenov"]особености на руския синтаксис[/quote]

    За да не влошаваме описаната ситуация - Вие правите ли разлика между "синтаксис" и "лексика"?

    Трябва или да използваме термините точно, или да ги преразказваме с прости думи, понятни за всеки.

  8. 8 Профил на 5ar8
    5ar8
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Проблема на повечето кандидат студенти е ,как най лесно да се сдобият с диплома.Това е така,защото у нас заплащането не е според количеството и качеството на вложения труд.

    5ar8
  9. 9 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 874 Неутрално

    И преди съм го писал и сега ще го повторя.
    При съществуващия светоглед у нас следването и особено след дипломната квалификация се явяват скрито бягство от започването на сериозна, постоянна работа от младите хора.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  10. 10 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 919 Неутрално

    До коментар [#9] от "simval":


    [quote#9:"simval"]При съществуващия светоглед у нас следването и особено след дипломната квалификация се явяват скрито бягство от започването на сериозна, постоянна работа от младите хора.[/quote]

    Каква е твоята дефиниция за "сериозна, постоянна работа"?

  11. 11 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 874 Неутрално

    До коментар [#10] от "stein":

    А какво е това "дефиниция"?

    Аз не зареждам в Лукойл.
  12. 12 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 919 Любопитно

    До коментар [#11] от "simval":

    Какво за теб е "сериозна, постоянна работа"? Ако пък дадеш и примери за такава работа, може да разбера за какво говориш.

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 4869 Неутрално

    Безстанстните цифри показват едно: все още висшето образование е самоцел и се разглежда като престижно да го имаш, но не и като инвестиция, която трябва да се откупи...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на markblog
    markblog
    Рейтинг: 227 Весело

    СУ се е превърнал в клоака.

  15. 15 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1979 Неутрално

    Възхитена съм от това как английските университети могат да обучават качествено включително студенти с нисък гимназиален успех. За разлика от германските университети и не само. Преценяват новорприетите и им назначават предварителни курсове за наваксване на пропуските преди да започне същинското образувание. А родителите знаят, че приетите в ангилийски университет завършват и имат качествени дипломи. Какъв е проблема в СУ да има такива предварителни изравнителни курсове?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK