Проблем ще има, ако и по-големите партии се подведат по популистката вълна

На концерта на Слави Трифонов на "Орлов мост", 29 октомври 2016 г.

© Георги Кожухаров

На концерта на Слави Трифонов на "Орлов мост", 29 октомври 2016 г.



Каква ще бъде политическата 2017 г., ще имат ли успех новите проекти, ще донесат ли предсрочните избори нови управленски формули - с такива въпроси "Дневник" се обърна към политолози и социолози. Четете техните мнения в специалната рубрика "Годината".


Политологът, изпълнителен директор социологическата агенция "Алфа Рисърч" Геновева Петрова прогнозира 2017, а оценката й за 2016 - може да прочетете тук:


Какви нови политически проекти ще се появят?




- Очакванията са в две посоки: в дясно (със заявените нов проект около ДСБ и нова партия "Да, България" около бившия правосъден министър Хр. Иванов), където вероятно ще се стигне до по-силна и ограничаваща перспективите пред десницата фрагментаризация на вота; и в популистката ниша, където може би ще се появят формации в опит да се издигнат от актуалната не само у нас, националистическо-популистка вълна.


Кои ще бъдат успешни?


- Предвид доминиращите обществени нагласи, възможност да бъдат успешни в смисъла на изборен резултат и разширяване на влиянието имат националистическо-популистките формации. Това не означава, че ще са успешни в дългосрочен план – просто конюнктурата у нас и в Европа в момента дава предимство на леви, националистически и популистки проекти.


Ще настъпят ли промени и какви в ГЕРБ, в БСП?


- Ако ГЕРБ не постигне изборен успех в предсрочните избори и особено, ако не управлява, е възможно в партията да настъпят сътресения и опит на пребивавали на по-заден план представители да получат по-силни позиции.


В БСП е много вероятно да се засили вътрешната конфронтация между отделните крила, които за момента са заровили оръжията, но амбициите им са очевидни. Ако след изборите управлението бъде в ръцете на социалистите, претенциите на различните крила най-вероятно ще се засилят, а конфликтът между тях – ще се изостри.


Каква роля ще си извоюва ДПС?


- Ще се опита да си извоюва ролята на незаобиколим фактор, но този път ще му е по-трудно по две причини: актуалните тенденции, които дават тласък на националистическия и популистки вот и по-малката тежест на подадените за Движението гласове в режим на задължително гласуване.


Да очакваме ли повече популизъм?


- Да, той вече се заявява. Проблем би било, ако и по-големите партии се подведат по популистката вълна.


Ще има ли трети кабинет Борисов?


- Много е възможно да има трети кабинет, в който участва ГЕРБ и той най-вероятно ще е коалиционен. Опитът до момента сочи, че при такъв вариант името на премиера е една от точките в преговорите.


Колко още Бойко Борисов ще може да разчита на харизмата си?


- Тя би могла да поддържа висок персоналния му рейтинг още достатъчно дълго време. Но като имаме предвид резултатите от президентските избори и възходящия тренд на ляв, популистки и националистически вот, само харизмата не е достатъчна за формиране на устойчива подкрепа за партията и евентуално правителство на ГЕРБ.


Възможна ли е коалиция ГЕРБ – БСП?


- Такава коалиция е твърде неприемлива за хората и много бързо би подронила доверието както към ГЕРБ, така и към БСП. Не смятам, че някоя от двете партии ще рискува да си причини толкова лесна загуба на подкрепа.


Какви са очакванията Ви за президента Радев, имате ли опасения?


- До момента той направи едно – пропиля възможността да постъпи държавнически и да участва в прозрачни консултации за сформиране на служебно правителство. С това демонстративно (без)действие той нито утвърди авторитета на президентската институция, нито убеди хората, че ще бъде независим държавен глава.


Ще расте или ще отслабва влиянието на шоумените?


- Ако решат да се включват в политиката, това бързо би отнело от шоуменското им влияние. В този смисъл след евентуален ръст в рамките на предизборна кампания, ще настъпи бърз спад.


Кои външнополитически събития биха влияли най-силно на вътрешната политика в България?


- Предвид настоящите най-остри вътрешни противопоставяния между леви (проруски) и десни (прозападни) формации, всякакви събития по оста Русия – ЕС ще влияят върху политиката в страната. Колкото по-силен е зарядът на тези събития, толкова по-ясно ще става кои политически кръгове се опитват да представят чужд интерес като български и кои наистина отстояват национална кауза.


Предвид най-силните притеснения на хората – от мигрантския поток, от тероризъм – външнополитически събития по тази линия също ще влияят върху вътрешнополитическия дневен ред.


Каква 2017 г. си пожелавате?


- С по-малко популизъм, но с фокус върху проблемите и очакванията на хората. С по-малко национализъм, но с фокус върху интересите на държавата.


Още прогнози за 2017 четете в "Годината" - тук.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5275 Неутрално

    харизмата на бойко отдавна клони към ЗЕРО !!!толкова неадекватни политически прояви като на малко сърдито момченце аз не помня .( а помня много и от отдавна )

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    Всякакви коалиции са възможни-едно нещо след предсрочните избори не е възможно -Да има партия в парламента с абсолютно мнозинство.Основните"играчи"ще бъдат в парламента - ГЕРБ - БСП -ДПС,но ще има още поне -4-5 партии и ще стане същия тюрлю гювеч както беше в този парламент и пак ще има компромиси защото алтернативата иначе ще бъде - избори до дупка.Не е само при нас така,почти навсякъде в ЕС се управлява с разни компромиси в името на стабилността,а пък то става все по нестабилно.

  3. 3 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Да се внушава:"Корнелия, Сидеров и Доган изобщо не са популисти" ! Заиграйте тролчета....

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  4. 4 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#1:"КМЕТ В СЯНКА"]харизмата на бойко отдавна клони към ЗЕРО[/quote]
    Бързаш да внушиш " Бойко лош" ?

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  5. 5 Профил на posledno10
    posledno10
    Рейтинг: 385 Неутрално

    Тцтц, тези неназовани "шоумени" явно разбъркаха блатото на спокойствието. Че назовете ги. Кои са - "Комиците" ли, "Господари на ефира ли"?
    Ако това е избрания подход - да се омаловажават чрез неглижиране, позволете една прогноза - няма да сработи. Никой не става по-бял, очерняйки другия.
    И не става много ясно това интервю просто разговор ли е или професионално предвиждане - защото с "ако", "вероятно", "би" и "би могло" във всеки отговор, всеки шофьор на такси в София е половин социолог...

  6. 6 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Много добра тролска практика е да се отвлича вниманието от крадците и да се внушава че свестните са лоши, така че вижте нещо по активно да заиграете и все Бойко, Христо и РБ да спрягате тролчета!!

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  7. 7 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 2777 Неутрално

    До коментар [#4] от "oporna_to4ka":

    Лош не , но не можеш да отречеш част от ореола му помръкна.

    SHADOWS of SOFIA
  8. 8 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#7:"ka2"]но не можеш да отречеш част от ореола му помръкна.[/quote]
    Помръкна, помръкна, ама колко да е помръкнал? Колкото БСП, ДПС и Атака взети заедно? най добрия случай 2 депутата повече

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5275 Неутрално

    До коментар [#8] от "oporna_to4ka":

    то се видя на последните избори как го шамароса народът.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Че те ГерБорисов+Бсп са най големите популистки партии.

  11. 11 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1547 Неутрално

    Възможна ли е коалиция ГЕРБ – БСП?

    Тази коалиция си съществува. Всички знаем - запазената книжка на Боко, кандидатката за президент, партия от втория отбор на БКП/БСП! Обществена тайна. Само пресмятат кой колко ще спечели или загуби, ако обявят брака си наяве.
    А за популизъм - коя от тези партии не говори това, което "народът не иска да чуе"?

  12. 12 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8203 Любопитно

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Ако има пропорционален вот - коалицията след изборите е елементарно проста - ГЕРБ, ПФ + Марешки - поне 150 депутата!
    Ако е мажоритарен - тогава става голямото ТОТО!?

    karabastun1@abv.bg
  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5275 Неутрално

    До коментар [#12] от "karabastun":

    ако е толкова сигурно защо бойко хвърли кърпата ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1799 Неутрално

    [quote#12:"karabastun"]Ако има пропорционален вот - коалицията след изборите е елементарно проста - ГЕРБ, ПФ + Марешки - поне 150 депутата!
    Ако е мажоритарен - тогава става голямото ТОТО!?[/quote]Както се казва - Няма база на която да стъпя,че да влизам в спорове.Затова съм написал,че само едно нещо е сигурно - Няма да има партия с абсолютно мнозинство в парламента.Иначе всичко останало което може да си помисли човек за състава на управляващата коалиция може да се случи.

  15. 15 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8203 Неутрално

    До коментар [#13] от "КМЕТ В СЯНКА":


    [quote#13:"КМЕТ В СЯНКА"]ако е толкова сигурно защо бойко хвърли кърпата ? [/quote]
    Елементарно, приятелю !
    Той го каза много пъти - не може да има правителство с половината министри от РБ, зад които депутатите от РБ в НС играят опозиция и гласуват против правителството !
    Това не е никакъв популизъм, а просто и ясно!

    karabastun1@abv.bg
  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10219 Неутрално

    Добър коментар.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1981 Неутрално

    Коментара на Петрова е наистина добър, а има време до изборите, та ще видим какво ще се случи, все пак и в момента вървят процеси, които може да променят днешните нагласи.
    А и в БСП, само като замирише на власт, какви ли не скелети излизат от гардероба, ГЕРБ и по-точно ББ и най-близките около него, последователно се само прецакват и единствения въпрос около тях е дали само от глупост или нарочно.
    Но факт е, че сегашната ситуация дава 'ансове на таклива несретници като Каракачанов да блеят по ТВ-тата и да прибират гласовете на хората, които не обичат или не могат да мислят, така че няма да минем без тях в следващия парламент, все едно какъв ще е изборния кодекс.

  18. 18 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 670 Неутрално

    И..........защо бе Герганче? По добре виж от какво идва "populus")
    Големи -малки Тя голяма беше и либералната партия след освобождението и БЗНС и БКП ...сега за клонинга ГЕРБ ли да плачем ?

  19. 19 Профил на anihilator_jack
    anihilator_jack
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Те отдавна са се подвели и се опитват да я яхнат.

    Veritas odium parit obsequim amicos
  20. 20 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2768 Неутрално

    До коментар [#2] от "chicago514":

    ДПС вече няма да "основен" играч. Псевдо патриотите ще ги заместят, както и евтуални Марешко-учиндолски партии.

  21. 21 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2768 Неутрално

    До коментар [#2] от "chicago514":

    Апропо, чудно ми е как ДПС на запели на "мажоритарната" струна. За тях пропорционалната система вече дава много малки шансове, докато мажоритарни избори ще им донесат доста повече депутати... За сега обаче мълчат, тази партия май започва бавно разпадане след оттеглянето на Доган и свалянето на подкрепата към него от Турция.

  22. 22 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#21] от "niakoi_si":

    Много грешиш. В ДПС като типично феодална партия всичко се крепи върху личната зависимост между председателя и депутата. За какво му са на шефа повече депутати след като няма да зависят пряко от него.
    Недуомявам само защо повечето тук са толкова късогледи. Запомнете едно - никой партиен лидер ако зависи от него няма да поиска мажоритани избори. А в България всичко зависи от партийните лидери. Следователно .......

  23. 23 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 885 Неутрално

    До коментар [#17] от "tsvetko_51":


    [quote#17:"tsvetko_51"]Но факт е, че сегашната ситуация дава 'ансове на таклива несретници като Каракачанов да блеят по ТВ-тата и да прибират гласовете на хората, които не обичат или не могат да мислят,[/quote]
    И мен най ме изненада политическото възкресение на Каракачанския плужек, но явно има страхотен нюх, а и не се гнуси да се отрече от всичко и да се прилепи към всичко.

  24. 24 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3461 Неутрално

    "...пропиля възможността да постъпи държавнически и да участва в прозрачни консултации за сформиране на служебно правителство."
    Стига спекулации бе! Вече е широко известно, Радев беше готов за този вариант, но Плевнелиев имал особено мнение по въпроса. За Радев се оказало неприемливо. Не че Плевнелиев няма право на мнение разбира се, той имаше право даже да го назначи служебното. Става дума, че обвиненията срещу Радев са лъжливи.

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8363 Неутрално

    "Проблем ще има, ако и по-големите партии се подведат по популистката вълна"
    Че какви по-големи популисти от ГЕРБ и БСП. Те и сега продължават да обещават неосъществими неща. И техния популизъм е много по- страшен от този на малка партия, която никога няма да управлява.

  26. 26 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2343 Весело

    “ Ако ГЕРБ не постигне изборен успех в предсрочните избори и особено, ако не управлява, е възможно в партията да настъпят сътресения и опит на пребивавали на по-заден план представители да получат по-силни позиции.”

    Ще стискам палци на Цецко! Хем вече е и доказано невинен!
    Време му е на Баце да се кротне под някоя магнолия(имам предвид на шарена сянка, не нещо по-стряскащо)!

    I Want To Believe
  27. 27 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1981 Неутрално

    До коментар [#22] от "dorn":


    [quote#22:"dorn"] За какво му са на шефа повече депутати след като няма да зависят пряко от него.
    Недуомявам само защо повечето тук са толкова късогледи. Запомнете едно - никой партиен лидер ако зависи от него няма да поиска мажоритани избори[/quote]

    Тук нещо ствсем загубих връзката - ами на "шефа" му трябват повече депутати, за да има власт. Ако не за да я има еднолично/еднопартийно, както е случа с ДПС, предвид физически ограничения електорат, то поне достатъчно за да има тежест и да може да спазари дял в коалиция и респективно дял в далаверата.
    що се отнася до това, дали изборите ще са мажоритарни или пропорционални, пак шефа ще определя, кой да е неговия мажоритарен кандидат в съответния район. Това, че в този район ще има и други, не изменя нещата.
    Ако направим простата сметка, при район от грубо казано 30000 човека и гласували не повече от 16-18000, да станеш втори на първия етап при 4-5, а може и повече кандидати ще ти стигнат 2-3хиляди гласа. Колко му е, освен "твърдия за дадена партия електорат, да се купят 5-6стотин цигански или притиснати корпоративни ( виж Ковачки и Бобов дол например) гласа и човека отива на балотаж.
    Там вече става ясно, колко трябва да се осигурят и пътя е отворен, защото активността ще спадне и 5-6хиляди гласа правят депутат.
    Така че, избора ще зависи още повече от ресурсите/парите и влиянието, а не на някаква агитация, програми и средства за ПР агенции, както е в случая с пропорционалното гласуване.
    И къде ще останат конкретните човешки качества, експертни и морални, които се предполага да са водещи при мажоритарния избор.
    Още нещо, сигурно сред всяка група от 20 хиляди човека (хората, които са активни и участват в изборите) ще се намерят поне 10-на свестни и с добри качества хора, ама колко от тях, въобще ще поискат да се кандидатират, за колко от тях ще се намерят средства за да си издигнат кандидатурата и все пак за някаква кампания. Всеки сам ли от тези свестни хора ще си пише програмата и целите, като си загърби досегашния живот, поне за два-три месеца (дето се вика какво ще яде той и семейството му през това време, ще го пусне ли работдателя в отпуск за това време и ще го приеме ли обратно ако не успее) и какво ще прави ако е сред неспечелилите. Вие например, готов сте да приемете подобен риск индивидуално.
    Съвсем друго е, когато зад теб стои някаква партия, поне конкретните загуби може да бъдат избегнати, но след като партия ще го избира предварително въпросния мажоритарен кандидат...каква е разликата дали ще е пропрционално или мажоритарно.
    Ако е въпроса за експеримента, аз дори бих искал да минем през нещо подобно, макар че ще загубим бая време, защото ако се окопаят някакви идиоти, какво ще ги накара да се върнат към някаква друга система, например като немската.

  28. 28 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 885 Весело

    [quote#27:"tsvetko_51"]Ако направим простата сметка[/quote]

    До коментар [#27] от "tsvetko_51":

    Дотук четох, човече не си прави сметки. Живота е всичко онова което не е обхванато от тях. Удари му чаша червено вино и не смятай толкова много. Жив и здрав. Наздраве

  29. 29 Профил на skorpion1980
    skorpion1980
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Предвид декларираното неучастие на Слави в политиката с партия според мен в следващия парламент ще влязат само ГЕРБ, БСП, Обединените "патриоти" (умишлено слагам кавички, защото ги знаем колко са патриоти), Марешки и ДПС.

  30. 30 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4194 Неутрално

    ,,....Възможна ли е коалиция ГЕРБ – БСП?

    - Такава коалиция е твърде неприемлива за хората и много бързо би подронила доверието както към ГЕРБ, така и към БСП. Не смятам, че някоя от двете партии ще рискува да си причини толкова лесна загуба на подкрепа.....,,

    Абсолютно вярно

  31. 31 Профил на usa88
    usa88
    Рейтинг: 281 Неутрално

    Откога националната сигурност, териториалната цялост и опазването на културата ни се счита за популизъм? За съжаление националния нихилизъм е повсеместен.

  32. 32 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 921 Неутрално

    След прочетеното започвамв да мисля, дали не съм бил роден и аз за социолог, политолог и вирусолог... С това променливо време!

  33. 33 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 402 Неутрално

    за 60 000 годишно , можеше поне да каже нещо смислено шефа на агенцията , а то , бля бля популизъм , бля бля популизъм ,верно , стана модерна дума ,ама зад нея прозират страховете на бюрократите и пишман политиците

  34. 34 Профил на vinetu
    vinetu
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Крайно време е толерас-популистите(тия които се скъсаха да обясняват че Европа може да побере цяла Африка и Азия без абсолютно никакви проблеми за туземците) да отстъпят място на национал-популистите.

    https://sites.google.com/site/demokraturailidictatura/
  35. 35 Профил на bgpatriot
    bgpatriot
    Рейтинг: 728 Неутрално

    [quote#8:"oporna_to4ka"]Помръкна, помръкна, ама колко да е по-мръкнал? Колкото БСП, ДПС и Атака взети заедно? най добрия случай 2 депу-тата повече[/quote]Хайде на бас, че БСП+ДПС+Атака ще вземат общо доста повече гласове от ГЕРБ. ГЕРБ сега имат 84 и ще е по зле -най много 75-78 депутата, БСП се дига ще има над 55, ДПС пада (ДОСТ ще им вземе 10-12) но все ще има 22-24. А Атака ще вкарат покрай МНРО и НФСБ в НС още поне 10-11. стават общо към 90! И ако в НС ГЕРБ няма съюзници- трите ще Са на власт - с марешки и ВМРО в добавка! Моли' се повече от РБ, ДСБ, ДДБ, "21"; ДОСТ.. да влязат в НС - иначе пак ще има дела срещу Цв. Цв. и срещу други от ГЕРБ!

  36. 36 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#24] от "Judjuk":

    Дори в лъжите трябва малко умереност. Кой ви избира такива?! Ма то за тия пари, толкоз. Плевенлиев ясно заяви, ще назначи какъвто кабинет му предложи Радев, без уговорки. Това ви е проблемът. Когато човек е честен и директен, не можете да го оцапате.

    chavo64
  37. 37 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3461 Неутрално

    [quote#36:"chavo64"]Плевенлиев ясно заяви, ще назначи какъвто кабинет му предложи Радев[/quote]
    Прав си, така беше. И Радев първоначално заяви, че ще вземе участие в съставянето на служебното правителство. После разговаряха с Плевнелиев и Радев се отказа. Какво са си казали и защо Радев се отказа. Това не знаем. Или ти знаеш, да не би да знаеш? Това, което се знае е, че не са се разбрали. Недей да злословиш, дръж се прилично!

  38. 38 Профил на newgenerations
    newgenerations
    Рейтинг: 564 Неутрално

    Е, какви по-големи популисти от ГЕРБ, БСП, ДПС и Патриотите ? Самото им съществуване е поддържано от фрази и лозунги, които танцуват по "тънките струни" на различни групи от българското общество.

  39. 39 Профил на srh57514507
    srh57514507
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Най големите популисти са така наречените патриоти!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK