За смислена промяна в изборната система има време и сега

Омбудсманът Мая Манолова, Тошко Йорданов и Иво Сиромахов от екипа на Слави Трифонов защитават в парламента мажоритарни избори, ноември 2016 г.

© Юлия Лазарова

Омбудсманът Мая Манолова, Тошко Йорданов и Иво Сиромахов от екипа на Слави Трифонов защитават в парламента мажоритарни избори, ноември 2016 г.



Наистина няма време за кардинална смяна на избирателната система. А и партиите не искат. Ако някой наистина имаше намерение да работи сериозно за мажоритарни избори, досега трябваше да има детайлен анализ на предложението на математиците за райониране. (Бел.ред - Районирането е направено от екип от Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски". Сценаристи от "Шоуто на Слави" внесоха на 21 декември 2016 г. в парламента карта с 240 района, от които да се избират по един мажоритарен депутат в два тура. Общо 231 от районите са в България, а девет - в чужбина. Във всеки един от тях влизат около 30 хил. избиратели.)


Местните партийни организации и партийните централи вече трябваше да имат мнение за предложеното райониране улица по улица, блок по блок, село по село, община по община. Отдавна трябваше да са минали събрания по селата и кварталите, на които да се приеме или оспори предлаганото райониране. Приемането с обществен и партиен консенсус е един от основните принципи на районирането.


Неговото прехвърляне в ръцете на президента е отбиване на номера от страна на партиите. Президентът нито има ресурси, нито капацитет да го направи. Да, може да го подпише и тържествено да го обяви. Но само толкова. Плюс евентуалните негативи при несъгласие с районирането и обвинения в политически манипулации, джеримандъринг и др. грехове след изборите. За съжаление освен общи приказки на инат засега няма професионален анализ на предложеното райониране.




Какво може да се направи за предстоящите избори
като преходен етап към мажоритарна или смесена система?


Може да се направи рязко усилване на вътрешнопартийната мажоритарност до степен на пълно разместване на партийните листи и 100% влияние на избирателите върху партийната подредба.


Подобна пропорционална система със силно отворени листи притежава достойнствата на пропорционалното представителство и позволява на малките партии да намерят място във властта, насърчава коалирането по общи цели. В същото време натиска партийните върхушки да издигат приемливи кандидати и това е много силен оздравителен ефект. Мотивира избирателите да гласуват, защото им дава достатъчна идентификация с определен кандидат, макар и от партийна листа. Това би озаптило партийните гаулайтери да предлагат откровени калинки в листите. И би подготвило електората за евентуалното въвеждане на мажоритарна или смесена система на по-следващите избори. Предполагам, че при подходящо обяснение и Венецианска комисия би преглътнала по-леко подобни промени в последния момент.


Как може да стане това? Ето една приблизителна изборна техника, която би сработила без кардинални промени в сегашното изборно законодателство.


Номиниране на кандидатите


В рамките на сегашната пропорционална система и при съществуващите многомандатни избирателни райони /МИР/ да се промени начинът на формиране на партийните листи.


а/ Партиите да предлагат на ЦИК имената за партийната листа по азбучен ред на принципа брой мандати плюс от 3 до 5 допълнителни имена, но не повече от два пъти броя мандати, както е и досега.


б/ Всички партии в съответния МИР предлагат партийни листи с еднаква дължина (еднакъв брой кандидати).


в/ Кандидатите заемат местата си в партийната листа по жребий, теглен в ЦИК. Този ред се използва за запълване на мандатите, които съответната партия спечели, ако кандидатите не са набрали предпочитания (преференции).


Гласуване

    а/ Избирателите гласуват за политическата партия, която предпочитат (както и досега).


    б/ Всеки избирател има право на три доброволни предпочитания (преференции), с които гласува за отделни кандидати в рамките на избраната партийна листа.


    в/ В случай, че избирателят е отбелязал повече от три предпочитания (преференции), за валидни се считат първите три по възходящ ред.


    Определяне на резултатите


    а/ Определянето на резултатите от избора и разпределението на мандатите между политическите партии става по досегашния ред.


    б/ Спечелените мандати се попълват от кандидатската листа на партията за съответния МИР по низходящ ред според броя на получените преференции без праг. Ако има незаети мандати и няма кандидати с преференции, то тези мандати се попълват по реда на номерата в кандидатската листа, които са получени с жребий.


    Заместване


    а/ При освобождаване на мандат поради преминаване на др. работа, напускане или смърт, мандатът се попълва от следващия в листата по брой преференции. Ако няма кандидати с получени преференции, мандатът се попълва по реда на номерата в кандидатската листа, които са получени с жребий.


    И още: Формира се район "Чужбина"


    Изграждат се регионални преброителни центрове


    След продължаващите кандърми между партиите по медиите у мен се събуди миротворецът и предлагам това решение за предстоящите избори. То би трябвало да бъде прегърнато веднага от Реформаторския блок без никакви възражения и да бъде сериозно обмислено и после прието от другите партии. Може би с изключение на ГЕРБ. Това несъгласие на ГЕРБ, разбира се, ще е само за пред хората.


    Всичко, което трябва да знаете за:

    Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.
    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK