Големият лов за избиратели

Корнелия Нинова и Бойко Борисов вече са в кампания

© Дневник

Корнелия Нинова и Бойко Борисов вече са в кампания



Предизборната кампания започна веднага след като станаха ясни две неща: че вотът за президент ще бъде спечелен от кандидата, подкрепен от БСП, и че кабинетът "Борисов 2" ще подаде оставка. Известна е мисълта на първия канцлер на обединена Германия Ото фон Бисмарк, че "най-много се лъже преди война, по време на избори и след лов". През последните седмици самоотвержените опити на политиците да съблазнят гласоподавателите в най-бедната и най-корумпираната държава в Европейския съюз обаче преминаха в колоритно и патетично кресчендо, което достигна нечувани висини.


БСП се закани да прави българите 8 милиона


като никой нямало да остане "на или под прага на бедността". От "Позитано" 20 побързаха да уточнят, че заветната цел можело да се реализира след 20-30 години. Лозунгите на Столетницата породиха иронични коментари и откровени подигравки в социалните мрежи, според които обещанията разкривали, че не Цецка Цачева, а именно Корнелия Нинова била истинската майка на нацията. Всъщност, политиката на доходите на социалистите е ако не по-консервативна, то по-скромна от




обещаните от ГЕРБ 650 лв. минимална и 1500 лв. средна работна заплата


както и двукратно увеличение на учителските възнаграждения. В предизборната платформа на левицата представена на 49-ия конгрес нямаше конкретен текст за доходите, а просто се заявяваше, че средната заплата трябва да расте с темпа на минималната. Не беше защитено увеличение на пенсиите, а имаше само текст за преизчисляването им.


За сметка на това,


лидерът на НФСБ Валери Симеонов миналата седмица потвърди позицията си,
че минималната пенсия трябва да бъде 300 лв.


По-големи патриоти и хардлайнери обаче се оказаха политиците от АБВ, които вече действат съвместно с Движение 21.


От АБВ искат връщането на трудовите войски за мъжете без основно образование


(очакваме с нетърпение скоро и връщането на софийското жителство, както се пошегува журналистът Веселин Дремджиев в Twitter). Предизборната платформа на партията, ръководена от японския възпитаник Константин Проданов, включва въвеждане на прогресивно подоходно облагане с необлагаем минимум и нулев данък за реинвестираната печалба в дълготрайни материални активи. И БСП, и ГЕРБ обаче бяха ударени в земята -


"Зелените" закачливо предложиха минимална заплата от 5500 лв.
и "АЕЦ във всяка община"


Преборването на "паралелната държава" на мафията, за което призовават от БСП, ограничаването на бюрокрацията и отпадането на имунитета на народните представители, създаването на единен орган за борба с корупцията по високите етажи на властта, за което настояват от ГЕРБ, са не просто благозвучни, а значими цели (оставям настрана въпроса какво, например, успя да свърши т.нар. БОРКОР). Макар и на пръв поглед да бледнее на този грандиозен фон, обаче семплата рецепта на бизнесмена Веселин Марешки и "Воля" (евтин бензин и лекарства, както и апетитна перспектива за по-ниски цени на хранителните продукти в нова верига от супермаркети) се оказва много ефикасна за примамването на избирателите.


Трябва да признаем, че инструментите за реализирането на демографската политика, която беше защитена на приключилия 49-ти конгрес на БСП, поне правят опит за конкретика, за разлика от въдичките пускани от други политически сили. Социалистите акцентират върху нуждата от "напълно безплатно обслужване на здравноосигурените лица", данъчни облекчения за работещите родители, увеличение на месечното парично обезщетение за отглеждане на дете до размера на минималната работна заплата, т.е. 460 лв., и др. Акцентът, поставен върху относително по-пестеливите, но поне щрихирани в най-общ план мерки в сферата на социалната политика, не е погрешен. В тази връзка, е трудно да се приемат критиките на Янаки Стоилов на платформата, увековечени в неговата находчива забележка, че и "папата бил по-голям социалист от БСП".


Това, че Столетницата отдавна е водена, ако не явно, то зад кадър, от "Porsche социалисти" е всеизвестен факт. Струва ми се обаче, че реалният проблем на г-н Стоилов с ръководството на партията беше успешният опит на последното ако не да премахне, то поне, грубо казано, да ограничи геронтокрацията в БСП. Редуцирането на депутатския престой в парламента до три мандата (т.е. 12 години), както и решението за пряк избор на лидера на партията са стъпки в правилната посока. По-важно от изкореняването на пожизнения парламентаризъм и неразривно свързан с подмладяването на редиците в "червената армия" е проблемът с партийната аристокрация, която от десетилетия успява ревниво да опази и задържи под контрол най-лукративните властови ресурси.


Още по-тревожна е неприкритата симпатия на много социалисти
към политиката на Владимир Путин


Тази привързаност беше демонстрирана от бурните ръкопляскания, с които конгресът посрещана думите на Светлана Шаренкова, че България трябва да наложи вето в ЕС на санкциите срещу Русия, а БСП да признае Крим като субект на Руската федерация. Колкото и да ни уверява г-н Радев в лоялността си към ценностите на НАТО и ЕС, докато такива гласове се посрещат възторжено в Столетницата, която наля керосин в самолета, който го направи петия български президент, върху поведението му ще тежи сянка на съмнение.


Ако трябва да теглим чертата не е трудно да се досетим защо така са се разгорещили и развихрили политиците в лова за избиратели. Моментната снимка на политическата ситуация показва:


в следващото Народно събрание ще има патова ситуация


Разликата между ГЕРБ и БСП е в рамките на статистическата грешка. Също като големите играчи, по-дребните хищници се стремят да получат колкото се може повече гласове. Още повече, че при относителен паритет между ГЕРБ и БСП, тежестта на патериците, както и дивидентите, които биха могли да извлекат от "вярната си служба", ще нараснат чувствително. Изобщо, политическият маркетинг в България остава на равнището на упражнението и задачата "опитомяване на задния двор на Европа".


Използват се груби, примитивни инструменти. Всъщност може би е добре, че нашите маркетинг специалисти, като цяло, не съветват политиците на базата на прецизни модели, които показват на коя таргет група точно какви послания да се поднесат. Достиженията на психометрията, разработена от кеймбриджкия учен д-р Михал Кошински, стратегията OCEAN и анализите на Big Data революционизираха и политическия маркетинг. Твърди се, че те донесоха, благодарение на компании като Cambridge Аnalytica, победата на Доналд Тръмп в САЩ и каузата "Брекзит". За момента, тук и сега – в българската политика,


баданарките и фурнаджийските лопати все още вършат чудесна работа


Политиците обаче не трябва да забравят и друг афоризъм, приписван на идеолога на Realpolitik Бисмарк: "глупостта е Божи дар, но с него не трябва да се злоупотребява"... Ние, българите, се гордеем със своята толерантност. Но не пропускаме случая да се подиграем на другите, особено, когато считаме, че са "под нас". Всеки е чувал "добродушните" подмятания за циганина сватбар, който, когато станало дума за това кой какво ще дари на младоженците, засукал мустак и лукаво попитал: "Сега, бате, ще обещаваме или ще даваме?"


Иронията е в това, че като народ, обикновено сами се хващаме на примамките и кукичките, подхвърлени от широките пръсти на демагозите. Днес, повече от всякога, избирателят трябва да бъде готов да се завърже доброволно към мачтата на черупката на своя живот, за да устои на омайните, гибелни гласове, които го влекат към бездната.


Всичко, което трябва да знаете за:

Рубриката “Анализи” представя различни гледни точки, не е задължително изразените мнения да съвпадат с редакционната позиция на “Дневник”.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK